načítám data...

První dojmy: Land Rover Defender 2020

Nového Defendera nám zatím půjčili jen na jedno odpoledne, takže nějaké sofistikované závěry zatím nečekejte. Ale máme hezké obrázky a pár postřehů.

zobrazit celou galeriiFoto:   Radek Chlud

O novém Defenderu se toho ještě před jeho představením stihlo dost napsat, ještě více naspekulovat a skoro to vypadalo, jako by měl každý na následovníka letitého teréňáku vlastní názor ještě dřív, než bylo vůbec jasné, jak vypadá. Když se pak ukázalo, že novinka nemá ani žebřinový rám, ani pevné nápravy a dokonce ani mechanicky ovládané uzávěrky, ale za to se v jejím interiéru objevují věci jako barevné dotykové displeje, bylo nad slunce jasnější, že s předchůdcem nemá tohle auto nic společného. A začaly se ozývat hlasy o vykrádání slavného jména a parazitování na tradicích.

Jenže…legendární Land Rover Series 1, ze kterého starý “Defík” vycházel, byl představený v roce 1948 a od té doby mnoho radikálních změn neprodělal. Což leckdo považoval za výhodu, to chápu, ale zařaďme si to do reálií. Series 1 měl konkurovat Jeepu a později ještě možná Land Cruiseru. A zatímco Toyota i Willys, potažmo Wrangler, se postupem času vyvíjely a reflektovaly současné trendy a technologie, Defender tak trochu zastydl. Vlastně to byl takový britský ekvivalent Lady Niva. Jistě, lze se tvářit, že byl dokonalý už od počátku a tak prakticky nebylo co měnit, ale tak nějak asi všichni tušíme, že to tak úplně není. Konec konců, dojmy z řízení předchůdce dnes testované novinky shrnul vloni ve svém článku Matěj. To, že nebohý offroad označil za něco mezi nábytkem do garáže a vrzající posilovnou bez odhlučení podvozku, ačkoli tohle auto nekriticky miluje, myslím mluví za vše.

Foto: Radek Chlud, Autíčkář.cz

Přidejte k tomu hon na emise, který v posledních letech zuří všude kolem a to, jak stará škatule zapadala do portfolia značky (Range Rover jako synonymum statusového auta na tisíc způsobů, Discovery, Discovery sport…zkrátka luxusní vozy, která se sice v terénu neztratí, ale hlavně mají vypadat dobře před drahými domy) a najednou dává radikální změna čím dál větší smysl.

A jak to celé dopadlo? Nový Defender je velmi jiný. Tak jiný, že jsem chvílemi přemýšlel, zda by si čistě teoreticky nezasloužil i nové jméno. Nezůstal tu kámen na kameni. Samonosná karoserie, nezávislé zavěšení, ale i moderní technologie, nebo pohodlí. Starý mnohokrát inovovaný Series 1 tu nakonec nejvíce připomínají některé designové prvky. A to je věc, u které bych se chtěl zastavit. Detaily na voze lze totiž vnímat dvěma způsoby.

Foto: Radek Chlud, Autíčkář.cz

Třeba to malé okénko na fotce výše. Ano, vím, že starý Def ho měl také, ale tam bylo nad zadními dveřmi a osvětlovalo druhou řadu sedadel. Tady je posunuté dozadu, utápí se v interiérovém obložení, středem navíc vede nosník a zvenčí není moc vidět. Tak proč tu vlastně je? Obávám se, že jen proto, aby bylo co napsat do kolonky “design heritage tribute”.

A nejinak tomu je třeba i s kapotou, která na sobě má po stranách černý plastový polep s protiskluzovým vzorkem. Znamená to, že je pochozí? Bohužel nikoli, je to opět jen ozdoba. Zadní světla ve tvaru kostiček doplněné zadními světly ve tvaru menších kostiček? Opět se v tom trochu ztrácím. Účelnost tu ustupuje designu v každém centimetru auta.

Foto: Radek Chlud, Autíčkář.cz

Jenže – je rok 2020 a na světě je o poznání méně nedostupných a civilizací nepolíbených míst, než v roce 1948. Na většině souše je k dispozici internetové připojení a lokalit, kde je třeba jednoduchého, účelného a nezničitelného offroadu rychle ubývá. Jako výrobce mnohem snáze udáte zákazníkům stylové SUV, které se neztratí v terénu, ale jeho hlavním revírem budou silnice. Sem tam nějaký ten legrační detail, ale hlavně technologie, pohodlí a trocha toho společenského kreditu, to jsou vlastnosti, které dnes hýbou trhem. A těmi nový Defender bohatě oplývá. A tak najednou dává větší smysl i praštěné okénko. Je sice k ničemu, ale nový majitel se s ním bude chlubit všem známým.

Aby to ale nevyznělo, že je Defender jen drahý silniční osobák – v portfoliu značky jde stále o model v terénu nejschopnější. Díky inteligentnímu systému řízení si sám zamyká závěrky a posílá na kola přesně tolik výkonu, kolik je třeba, aby se vůz nezahrabal. Za volantem už nemusí sedět trénovaný offroader se silnýma nohama, které ušlápnou těžkou spojku, zvládne to i křehké děvče jízdou v terénu nepolíbené. A ač to možná někteří neponesou dobře, ve většině případů bude tandem moderní techniky a nezkušeného řidiče v prostupnosti terénem úspěšnější, než kombinace starého auta a průměrně zdatného harcovníka. Počítače jsou prostě chytřejší a přemýšlí jim to rychleji, než lidem. Pardon.

Foto: Radek Chlud, Autíčkář.cz

Kromě chirurgicky přesně dávkovaného výkonu a mnoha elektronických pomocníčků, které kromě zahrabání chrání třeba i před prevrácením, má řidič novinky k dispozici i pravděpodobně nejsofistikovanější kamerový systém na trhu. O pohledu “skrz kapotu” už jste asi slyšeli, mně se ale ještě víc líbí sledování vozu z pohledu třetí osoby. Víceméně jako v počítačových hrách, to vše v rychlostech do 30 km/h reálném čase. Tohle je technologie budoucnosti a moc mě baví.

Ještě mě zaujala jedna drobnost: všechny důležité funkce auta jde ovládat bez použití dotykového displeje velkými pogumovanými tlačítky a kolečky na středovém panelu. A jde to klidně i v zabahněných rukavicích. Takže i na nějaké ty terénní eskapády a patálie s nimi spojené se tu přeci jen myslí.

Foto: Radek Chlud, Autíčkář.cz

Jinak se to ale uvnitř nese v duchu luxusu a pohody. Všude je spousta USB zásuvek (jako fakt, napočítal jsem jich 11 a dost možná jsem jich pár přehlédl), pod loketní opěrkou vpředu je pak schovaná regulérní lednička (žádná klimatizovaná schránka, ale opravdu plně izolovaná chladnička, která v pohodě drží teploty kolem nuly). Zaujmou i rozličná madla, za která se dá v terénu držet, ovšem citlivě implementovaná do křivek palubní desky a obložení interiéru. 

Na základě krátkého odpoledního testu a zhruba osmdesáti najetých kilometrů si nedovolím dělat nějaké zásadní závěry a vynášet nad Land Roverem konečné soudy. Je ale jasná jedna věc – od svého “otce” se velmi liší. Nabízí se analogie k Mini. Dnešní stylové, zábavné a svým způsobem luxusní vozy téhle značky mají s původním levným lidovým vozítkem Alece Issigonise společného jen velmi málo. Nechybí jim ale šmrnc a jsou to objektivně velmi dobrá auta. A myslím, že s Defenderem to bude hodně podobné. Jednoduchý starosvětský offroad nečekejte, v žádném případě to ale neznamená, že je špatný. Dokonce si troufnu říct, že je moc dobrý. A čísla předobjednávek naznačují, že se bude i dobře prodávat. A o to tu jde přeci nakonec především.

Jo a taky mi přišlo, že ho zatím vlastně nikdo pořádně nevyfotil ze všech stran a všecky detaily, tak jsem sebou vzal Radka a výsledek máte v galerii. Je to šikovný kluk, že? 

Foto: Radek Chlud, Autíčkář.cz

Za zapůjčení auta děkujeme Autosalonu Dajbych. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Pólin
09. července 2020, 06:41
4

Mě se to vyloženě líbí..., jak auto, tak článek s fotogalerií(mňmňmň). To Mini je dobré přirovnání, jak se ty auta vyvinuly v něco trochu jiného, než byly původně...
Ale nevím tedy, jestli si tohle auto budou kupovat stále servisáci ČEZu:)
A čas na změnu už určitě byl klidně před 10ti lety... v tom originálním Defenderu jsem jel jednou a pohodlím a uživatelskou přívětivostí mi to nejvíce připomínalo Zetor Crystal. Niva oproti tomu je pohodlná limuzína...:D

reagovat
Ha
Habakukk
09. července 2020, 07:05
1

No fandovských diskuzích se vytvořili v podstatě dva tábory. Ti co chápou, že původní defender byl neudržitelný produkt a ti co čekali na evoluci ve stylu Wrany vše při starém pár modifikací a tuhé nápravy. Ano toto mělo přijít někdy v roce 2007 kdy byla na světě Discovery 3 která je na vzduchu a posloužila by jako základy, ale LR nikdy neměl peníze na rozhazování dělali na RR tak musel Defender počka vždyť byl původně ohlášen na rok 2016. Kratší 90 má zahájení posunuté a kdo ví jak to bude s ohlášenou 130.

custom1
09. července 2020, 07:10
2

Grammar Nazi opět zasahuje: správně je to "Willys"

reagovat
Jakub Pospíšil
09. července 2020, 09:00
0

Pravdaže, hned to opravím. Díky.

Ronoath
09. července 2020, 10:02
0

Jojo, když Fiat ukáže novou 500, která má s původní společnou jen jméno, o moc nejde, protože v obou případech jde o auta do města, které by jen málokoho napadlo vzít na dalekou štreku. Jenže změna "off-road">"only road" se bude obhajovat hůře.

Připomíná mi to Cherokee, který ve své době taky docela zahýbal s pověstí značky aut jen pro tvrďáky, kteří nejezdí po dálnici, ale zásadně vedle ní.

reagovat
eLzyx
09. července 2020, 15:03
2

otázkou je, proč by zrovna tohle musel být "only road". Terénní vlastnosti to má údajně skvělé. Vůbec bych se nedivil, kdyby to projelo víc, než stará generace. Sice asistenty vůbec nemusím, ale ten "plazivý mód do bahnitého kopce" je pecka. Zvládl bych takto jet se starým? Asi ne.

Ronoath
13. července 2020, 20:05
0

To máš pravdu, ale chtěl jsem tím právě poukázat na větší rozdílnost zaměření původního typu a nového podání než mezi různými generacemi pětistovek.

sheogh
09. července 2020, 10:05
1

Za me super auto. Ten kamerovej system je fakt mazec - to se me libi 1000x vic, nez sracky typu drzeni v pruhu, nebo RGB pasky kolem dokola. USBcka je zrejme reakce na to, ze dneska ma USB nabijeni skoro vsechno. Jako 11 v aute je asi uz celkem overkill no :-)))
Jen me uniklo - co je spatne s tema zadnima lampama?

reagovat
Jakub Pospíšil
09. července 2020, 11:45
0

V zásadě asi nic, jen je to design, nikoli funkce. Někoho to prý překvapilo.

sheogh
09. července 2020, 13:11
0

:-) rozumim

ma
martinw
09. července 2020, 10:28
1

Parádní fotky, novou generaci defendera můžeme v klidu vyškrtnout ze seznamu aut která jdou opravit kamenem a kladivem ;)

reagovat
eLzyx
09. července 2020, 14:56
2

je otázka, jestli je to v dnešním světě chtěná vlastnost. Jestli raději obětovat tuhle "samodomospravitelnost" za vyšší spolehlivost, přesnost, lepší jízdní vlastnosti, atp.

Ha
Habakukk
10. července 2020, 07:12
0

Opravit kladivem šel Def do roku 1998 s koncem mechanického Dieslu 300tDi. Dále jsou řízeny počítačem sice v případě Td5 spolehlivým 1998-2005 no a dál už je to Ford a jeho puma v proveden 2,4 a konce výroby s 2,2 tedy normální moderní motor.

ma
martinw
10. července 2020, 10:03
1

Takze zbyvaji ruska auta jako buchanka / lada niva ?

Ha
Habakukk
10. července 2020, 10:47
0

Hele dneska už nic čitě mechanického nekoupíš. Ta doba skončila pro diesel někde s normou Euro 2. Tedy roky 98/99 všechno dál už je nějakým způsobem řízeno elektronicky možná primitivně (jednoduše), ale je. Na druhou stranu na vejlet do Mongoslska vezmu navíc diagnostiku a druhou řídící jednotku motoru a není problém. Ta Td5 potřebuje pro provoz přesně 2 čísla polohy kliky a polohu plynového pedálu pokud to vidí tak jede.

beastar
09. července 2020, 11:47
3

Skvělý. Myslím že to je krásný případ toho, že dobrá auta se pořád dělají. Akorát prostě nestojí 400,000 (což stejně defakto nidky nestála) Vypadá to dobře, odkazuje to na tradice, ten interiér se povedl. Prostupnost terénem bude taky jistě výborná a to že nemusíš být "offroader" to je jedině dobře. Na tahání anhängeru, do přírody, na statek úplně skvělý a zároveň na silnici... Co víc chtít. Jo a to pozorování auta z pohledu třetí osoby je sice hovadinka, ale umim si představit že to umí občas být užitečné. Sice to začíná cenově na nějakém 1,5mio, ale co ...

reagovat
Ha
Habakukk
09. července 2020, 13:09
0

Docela nechápu celkové směřování cenové politiky Land Roveru, ale snad vědí co dělají. Mě připadá cena jako nesmysl. Pocitově to mělo začínat na 1,1mega a vrchol někde kolem 2 mega tak jako to měla Discovery 4. Nebudu řešit divizi Range Roveru která si jela svoji cenovou politiku, ale Disco / Def mě připadají hodně ustřelené a šel bych do jiné značky.

saage
09. července 2020, 22:44
3

Krasne skloubeny styl s funkcnosti. Moc se mi libi zachovani schopnosti v terenu a modernejsiho designu.

reagovat
Peppan
13. července 2020, 20:13
0

Musim po dlouhe dobe priznat, ze nekdo od koho jsem to opravdu necekal ..udelal designove i funkcne zcela skvele auto. Vypada to skvele i nazivo jak zvenci, tak uvnitr. Jestli si to zachova sve predesle schopnosti, tak to bude prodejni bestseller...ve vsech koutech sveta. Cena odpovida realite dnesniho sveta..tedy do 2mio Kc je to cenove obhajitelne..a pro mnohe kupce tohoto segmentu to budu to prave orechove..a jeste se tim budou ve meste moci prezentovat, coz drive neslo.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Centurion HARDTOP SEDAN V8 455cui 1972
Buick Centurion HARDTOP SEDAN V8 455cui

1972 rok výroby
225 koní výkon
7 468 ccm objem

Dodge Charger vyměním za můj H-D 2020
Dodge Charger vyměním za můj H-D

2020 rok výroby
87 koní výkon
1 745 ccm objem

Ford E150 Econoline E150 5.8L V8 1976
Ford E150 Econoline E150 5.8L V8

1976 rok výroby
209 koní výkon
5 800 ccm objem