načítám data...

Představujeme: Hyundai Staria

31. května 2022, 21:50 18 komentářů Daniel Borský Novinky

Říká se, že kategorie MPV je mrtvá a zákazníci již o tento typ vozů nestojí. Korejský Hyundai je však jiného názoru…

zobrazit celou galeriiFoto:   Foto: Hyundai Czech

Hyundai do toho poslední roky docela šlape. V podstatě každý rok teď představí model, který vyrazí veřejnosti dech. Ať už se bavíme o N modelech (i30, Kona, i20), které uhranuly veřejnost svými schopnostmi na silnici, či elektromobilech se zajímavým technologickým náskokem (Ioniq 5) až po vcelku běžné vozy s extremně sebevědomým designem (Tucson). Hyundai se toho nebojí a jde svou cestou. A přesně do tohoto plánu zapadá i novinka na našem trhu, kterou jsme si mohli tento týden krátce vyzkoušet. Zbrusu nové MPV Hyundai Staria. Hyundai o ní sice v propagačním materiálech mluví jako o MPV, případně jako o PBV (Purpuse Built Vehicle – nebojte, také jsem o tom nikdy neslyšel), ale vnitřní prostorností, variabilitou a celkovými rozměry se blíží spíš k osobním dodávkám.

Foto: autickar.cz

Však posuďte sami. Z fotek to možná tak nevypadá, ale Staria je opravdu velké auto. Na délku měří 5,25m, na šířku rovné 2 m a rozvor má hodnotu 3,27m. Na výšku má též dva metry, což znamená, že budete muset dávat dobrý pozor, do kterých podzemních garáží se pustíte. Jenže když už se na takové veřejné parkoviště pustíte, pak vězte, strhnete veškerou pozornost. Můžete zaparkovat klidně vedle rudého Ferrari, ale středem zájmu bude tento velký Hyundai. Vypadá totiž naprosto originálně a patrně neexistuje druhý takový vůz, se kterým byste si mohli Starii splést. Možná se vám nemusí líbit, ale hádám, že vás nenechá chladnými. Já osobně, jakožto fanoušek osmdesátkových a devadesátkových sci-fi, jsem z vnějšího designu nadšen, protože přesně do takových filmů by Staria dokonale seděla. A kombinace černé barvy a mosazných doplňků vypadá vskutku exkluzivně. Jestli nutně potřebujete obrovské auto s vesmírným designem, pak neváhejte, nic podobného jinde nenajdete.

Foto: autickar.cz

Uvnitř už se pak hraje na maličko konzervativnější notu. Architektura vnitřku vcelku odpovídá běžné modelové řadě a příliš originálních řešení tu nehledejte. Z toho našeho krátkého svezení mi utkvěly v paměti dvě věci. Tou první je ohromná vzdušnost interiéru. Spousta proskléné plochy, obří okna, to vše pomáhá, aby se člověk uvnitř cítil tak nějak volně, až svobodně řekl bych. Dnešní auta mají většinou problém, že v interiéru působí poněkud klaustrofobicky, ale to rozhodně není tento případ. Druhou důležitou věcí je excelentní variabilita. Staria sice nedisponuje vyjímatelnými sedadly, ale vše můžete posouvat v až nečekaně širokém rozsahu. Prostřední dvojici dokonce můžete posouvat k sobě a od sebe pro lepší přístup dozadu. U zadní lavice zase můžete vklopit sedák nahoru a přisunout celou tu lavici ke druhé řadě, aby jste zvětšili zavazadlový prostor na maximum. Samozřejmostí je složení do roviny, takže pak jistě nebude problém položit dozadu matraci a klidně uvnitř přespat (kempovací varianta se k nám v tuto chvíli nechystá). Myslím, že to jistě pár majitelů ocení.

Foto: autickar.cz

Platformu si Staria vypůjčila z modelu Santa Fe. Z toho plyne několik věcí. Za prvé, kvůli použitému základu bude patrně užitečné zatížení o něco nižší, než jsme zvyklí u klasických dodávek. Za druhé, budou k dispozici všichni jízdní asistenti, na které jsme zvyklí z běžných modelů značky a za třetí, a to je asi nejdůležitější, Staria jezdí víceméně jako osobák. Je krásně pohodlná, jízdní vlastnosti jsou nezaludné a ani k tomu nemusíte mít zatížený vůz. Takhle hezky funguje i zcela prázdná. Víc budeme samozřejmě vědět až po klasickém testu, ale na první dobrou zanechal tento největší Hyundai velmi pozitivní dojem. K dispozici bude pro začátek jeden jediný motor. Je jím stará dobrá naftová klasika. Čtyřválcová dvadvojka o výkonu 130 kW a točivém momentu 430 Nm. Žádná elektrifikace, žádně baterky ani kabely, to zde v tuto chvíli nenajdete. Volit můžete mezi šestistupňovým manuálem a osmistupňovým automatem. Vybírat můžete mezi předokolkou a čtyřkolkou. Dynamicky se nejedná o žádného velkého rychlíka, ale to asi ani nelze očekávat. Jízdní výkony jsou však zcela dostačující.

Foto: autickar.cz

Hyundai Staria je opravdu zajímavý automobil a nemluvím teď jenom o vnějším vzhledu. Je to vůz na pomezí mezi MPV (amerického střihu) a dodávkou a hádám, že o něj bude velký zájem. Ten podpoří i zajímavá cenovka. Staria začíná na 899 900 Kč a nejdražší verze je zhruba za 1,5 milionu. To je velmi konkurenceschopná cena, nejbližší soupeři jsou o hodně dražší. Pokud máte zájem, jistě neváhejte, kvóta vozů pro český trh není úplně největší. První vozy by se měly dostat k zákazníkům ve druhém pololetí. A my se už nemůžeme dočkat klasického testu. Hádám, že se o tento automobil strhne v redakci pořádná rvačka.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Csaba
01. června 2022, 05:25
0

A víte co má Staria společného se Škodou Favorit?

reagovat
sheogh
01. června 2022, 09:38
1

Umi jezdit po silnici? :)

Csaba
01. června 2022, 14:46
1

Nejdou tomu úplně spustit přední okna (psali "někde na internetu"). U Favoritu to tuším odstranili, později.

briza
01. června 2022, 07:43
-12

Musím uznat, že Hyundai mi vyráží dech vskutku pravidelně. Vždycky si říkám, že design už prostě nemůže být větší humáč a oni mě vždycky překvapí aneb zapomeňte na Santa Fe a Tukana, přichází Stará Jája. Pravda, u interiéru jsem dost na vážkách a pořád mi ještě o level odporněji připadá v elektropíčovině jménem Icik 5. Já už se vlastně asi ani nedivím tomu, že statisticky vycházejí řidiči téhle značky jako největší jelimani na silnicích.

reagovat
Černá Vovce
01. června 2022, 08:42
12

Mě se Staria Líbí, stejně jako Ionig 5 - Ale Design je vkus každého jedince.
Prostě pro mě konečně nastala doba, kterou jsem viděl ve Sci-Fi z 80tek

beastar
02. června 2022, 11:37
1

Naštěstí korejský výtvory jdou úplně kolem mě. A nejsem v situaci kdy bych je musel kupovat. Ten design je kontroverzní ať už má jedinec názor jaký chce. Z odborného hlediska je to trochu podivný. Zase je to odlišuje na ulici to poznáš.

riderhenry
02. června 2022, 21:27
-1

Taky se mě naštěstí tahle auta netýkají, ale částečně souhlasím. Ta auta už nejsou tak hnusná, jako třeba první i30 apod., ale jsou divná. Vypadají spíš jako hezká lednička, než auto. Ale rozhodně vybočují, což asi často stačí.

sheogh
01. června 2022, 09:41
2

Zvenku fakt zajimavy a tak nejak na Ioniq navazujici, ale ten displej s "pristrojovkou", co trci za volantem je na grcani, fuj

reagovat
mariov8
01. června 2022, 09:57
-4

Fotky jsou milosrdné, je to spíše konkurent pro Mercedes-Benz Vito SELECT nebo VW CARAVELLE. Prostě lepší osobní dodávka. Srovnávat to s Třídou V nebo Multivanem T6.1 fakt nejde. Mercedes tomu ujede jak technikou: 174kW, vzduch, MBUX... tak i dizajnem interiéru - Hyundai je plastové království. Jediné co je pěkné plus, jsou kožené sedačky vzadu, ale kufr je zase mínus. Top model je za 1,45M s DPH v ceníku, to je již dost na SELECT či CARAVELLE, stačí oželet tu kůži, kterou si němci syslí pro top modely. Ano, ty budou tak za 2,5M s DPH. Jinak buďme rádi za další alternativu polidštěné osobní dodávky, jinak větší rodiny za chvíli nebudou mít v čem jezdit, alespoň ty solventnější... i tak si to jako první majitel v ČR obvykle koupí někdo do firmy.

Jenda_K
01. června 2022, 20:27
2

Pokud vím, tak pro normální trhy a ne jako ty evropský, má Staria základní motor 200 kW

Be
Beran
01. června 2022, 20:39
0

Na "normalnich" trzich je tech 200kW z atmo benzinoveho sestivalce? Pokud ano, tak rozdil v dynamice nebude proti tomuhle turbodehtu nijak velky..

Jenda_K
01. června 2022, 20:45
4

rozdíl 3,5 vteřiny u zrychlení z nuly na sto a 25 km/h u maximálky ve prospěch normálních aut

Be
Beran
01. června 2022, 23:54
-2

Aha, odhadoval jsem mensi rozdil.
Na druhou stranu, 12,5s z 0 na 100, popripade maximalka 185 jsou na takovouhle krabici pekne hodnoty.

riderhenry
02. června 2022, 21:50
0

Silnější třída V bude podstatně dynamičtější. Osobně bych měl s tím výkonem trochu problém. S pořádně naloženým autem už to nemusí být úplně komfortní cestování, na rok 2022...

mariov8
03. června 2022, 10:53
-1

Právě, nejsilnější Vito nebo Třída V tu 100 dá za 8,5 vteřiny, s vynikajícím stálým pohonem 4x4 pořád za 9s. Pružnost na dálnici kolem 160km/h bude také úplně jinde. Tohle bude srovnatelné tak se 120kW mercedesem.

Ev
Evlo
02. června 2022, 08:54
0

Až na přístrojovou a středový panel pěkný, ale u mě hyundai skončil cca před 8 lety :D

reagovat
Sc
Sch
02. června 2022, 11:34
1

Je to spíš konkurent T7, protože je to postavené na základu SUV a ne dodávky. Jízdě to bude úplně jinde. Interiér asi na úrovni MB V nebo VW nebude, takže jsem zvědav, jak na tom bude celkový dojem.

reagovat
bitner
02. června 2022, 21:54
1

Grand Espace je zpet.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

AM General M35 rychlá a jednoduchá nabídka pů 2024
AM General M35 rychlá a jednoduchá nabídka pů

2024 rok výroby
76 koní výkon
0 ccm objem

Chrysler 300C LX 2006
Chrysler 300C LX

2006 rok výroby
214 koní výkon
3 000 ccm objem

Dodge Ram  W-250 Royal SE 5.9  1986
Dodge Ram W-250 Royal SE 5.9

1986 rok výroby
175 koní výkon
5 898 ccm objem

Pontiac Firebird Knight rider  1982
Pontiac Firebird Knight rider

1982 rok výroby
200 koní výkon
5 ccm objem