Hyundai Ioniq 5
Elektromobilita nabírá v posledních měsících na obrátkách. Každá automobilka postupně vytahuje své želízko v ohni a snaží se ohromit veřejnost tu skvělým dojezdem, tu omračujícím výkonem nebo třeba rozumnou cenovkou. Korejské elektromobily už nějaký ten pátek prokazují svou konkurenceschopnost, kdy zejména v celkové provozní efektivitě by se od nich mnozí konkurenti mohli učit. Jenže usnout na vavřínech by se rozhodně nemuselo vyplatit. Hyundai to ví, a proto se snaží posouvat možnosti elektromobilů dál a dál. Ioniq 5 je patrně nejdůležitější korejský automobil tohoto roku a my už jsme se na něj mohli podívat zblízka, v rámci statické prezentace. Co tedy můžeme očekávat, čím osloví potenciální zákazníky?
Hyundai Ioniq 5 je na první pohled vcelku obyčejný hatchback, tím spíš, pokud jste jej viděli jen na fotkách. V reálu však působí docela jinak. Jeho proporce jsou mnohem větší, než je zvykem u hatchbacků, celé auto působí takovým důstojným, místy skoro až impozantním dojmem. Při pohledu do technických parametrů se není čemu divit. Na délku měří Ioniq 5 4,63m, na šířku má bez jednoho centimetru rovných 1,9 m a také výška (1,6m) se vymyká běžným standardům. Nejlepší zprávou však je, že se povedlo natáhnout rozvor na velmi úctyhodné 3m, což zaručuje, že cestující uvnitř budou mít velký nadbytek prostoru. Osobně musím říct, že vnější design mě okouzlil. Ioniq 5 vypadá opravdu dobře a pokud jste fanoušky čistého designu bez zbytečných kudrlinek, pak se vám bude jistě zamlouvat.
Jednoduchost a čistota hrají prim také v interiéru. Dominantou jsou dva velké displeje, které potěší skvělým rozlišením a grafikou uživatelského prostředí. Hyundai zde navíc využil spoustu recyklovaného materiálu, což by mělo snižovat ekologickou zátěž. Vynikající je též variabilita vnitřku, kde třeba přední sedačky jdou položit do roviny a vytvoří tak skvělé relaxační místo. Zajímavou vychytávkou je i posuvná středová konzole. Je vidět, že u Hyundaie opravdu nad interiérem přemýšleli a dali si záležet. Velikost kufru je s 527 litry zcela dostačující, byť na první pohled vypadá trochu mělký. Potěšující je i místo pod přední kapotou, tzv. frunk, který se svými 57 litry poslouží jako schránka na kabely.
Hyundai Ioniq 5 bude nabízen ve třech specifikacích. Základní verze má baterii o kapacitě 58 kWh, pohon zadních kol a výkon 170 koní. Normovaný dojezd této varianty činí 384 km. Prostřední verze potěší větším akumulátorem (72,6 kWh) i výkonem (217 koní). Pohon zadních kol zůstává a dojezd by měl dosáhnout až 481 km. Nejvýkonnější verze má elektromotory dva, což znamená pohon všech kol. Maximální výkon je moc hezkých 305 koní a masivních 605 Nm. Baterie je pak stejná jako u prostřední specifikace a dojezd tak o kousek klesnul na výsledných 460 km. Disciplínou, ve které Ioniq boduje, je nabíjení. Celý vůz je postaven na 800V architektuře a tudíž nadchne rychlým nabíjením. Můžete využít nejvýkonnější nabíječky dneška (350 kW), což značí, že z 10 na 80% se vůz nabije za velice slušných 18 minut. V překladu to znamená, že každých 5 minut na takové nabíječce přibude 100 km. A to už je opravdu použitelné.
Samozřejmostí je výbava bohatá na pokročilé jízdní asistenty, bez toho si moderní auto už nelze ani představit. Zajímavostí je HUD s rozšířenou realitou. Ioniq 5 disponuje i libůstkami typu funkce V2L (Vehicle to load), díky které je možno dobíjet z auta externí věci, jako třeba elektrokolo, či elektrická koloběžka. Potěší i tepelné čerpadlo, díky kterému ochlazování či ohřívání interiéru neovlivní dojezd. Později bude dostupná i střecha se solárními články, které zvládnou do jisté míry vyrábět a ukládat elektrickou energii do akumulátorů. Musím se přiznat, že Ioniq 5 mě mile překvapil a svým způsobem okouzlil. A už se nemohu dočkat, až se dostanu za jeho volant. Mám takové tušení, že tohle by mohl být onen pověstný gamechanger.
Lexus NX
Další novinkou, která se nám v uplynulém týdnu osobně představila, byl nový Lexus NX. Pro značku je to velmi důležitý model. NX je druhým nejprodávanějším vozem značky u nás a měl by hrát důležitou roli ve střednědobých plánech automobilky. Lexus by rád do tří let prakticky ztrojnásobil své prodeje u nás a právě NX by k tomu mělo velmi napomoct. Lexus NX je postavený na velmi povedeném základu aktuální Toyoty RAV4. To znamená, že můžeme počítat se dvěma motorizacemi. Klíčovým modelem je full hybrid s označením 350h a pohonem všech kol. To by měl být hlavní nositel prodejů. 350h má pod kapotou 242 koní a bude k dispozici s pohonem předních i všech kol. Druhou motorizací je PHEV o výkonu 306 koní. Ten se pojí výhradně se čtyřkolkou a měl by nabídnout dynamiku bez kompromisů. Akumulátor o kapacitě 18,1 kWh zajistí čistě elektrický dojezd do vzdálenosti 60 km. Potěšující je fakt, že větší baterie neubere prostor v kufru, který v obou verzích činí rovných 500 litrů.
Vnější design úspěšně navazuje na svého předchůdce a rozvíjí jeho myšlenku směrem ke sportovnějšímu naturelu. Interiér však prošel zásadní proměnou. Lexus nazývá novou koncepci vnitřku označením Tazuna (japonský výraz pro ovládání koně otěžemi) a má symbolizovat princip rukou na volantu a očí na silnici. Veškeré ovládací prvky jsou orientované v dosahu řidiče tak, aby jej při jízdě nic nerozptylovalo. Celý koncept vnitřku vypadá opravdu zajímavě a moc se mi líbí. Vypadá to, že Lexus se vykašlal na ovládání pomocí touchpadu a nechá vše na dotykových displejích a otočných ovladačích. Systém je přehledný s dobrou odezvou (k dispozici byl předsériový kus). Pokud vám nevyhovuje dotykové ovládání, pak je k dispozici i pokročilý hlasový asistent, který by měl usnadnit ovládání veškeré komfortní výbavy. Základní cena bude začínat na hranici 1,3 milionu a nejdražší o kousek přeleze dvoumilionovou hranici. První kusy budou k dispozici koncem roku a hned jak to jen bude možné, tak vám přineseme jízdní dojmy.
04. srpna 2021, 06:45
4
Ten Ioniq vypadá tak, jak by měl vypadat Volkswagen, kdyby neusnul na vavřínech. Připomíná to nafouklýho jedničkovýho retrofuturistickýho golfa.
04. srpna 2021, 07:13
0
akorát je Ioniq v reálu asi o min. 3 čísla větší, je hodně nafouklý, fotky to hodně zkreslují...
04. srpna 2021, 10:39
0
Ten Kundaj mi přijde fakt jak nějaký fauvé, či zezadu futurisčtější Audi A3. To tam k nim přeběhl nějakej designér?
04. srpna 2021, 17:54
0
Ano, přesně tak... A ne zrovna ledajaký...
http://press.hyundai.cz/tiskove-zpravy/detail/27_2607-sefdesigner-hyundai-luc-donckerwolke-prevzal-oceneni-designbest
04. srpna 2021, 18:02
1
Nicméně... : http://www.autorevue.cz/sefdesigner-hyundaie-rezignoval-drive-se-podilel-i-na-zasadnich-modelech-skody
Korejci v posledních 10 letech přetáhli (přeplatili?) nemálo "elitních" konstruktérů, dizajnérů a jiných odborníků z branže a výsledkem těch utracených resp. investovaných stovek milionů (až miliard) Kč je jejich vzestup, zvyšování tržního podílu a "další pozitiva a sociální jistoty".
04. srpna 2021, 10:59
0
"Lexus NX je postavený na velmi povedeném základu aktuální Toyoty RAV4" ...tak to se jeste nevi zda je velmi povedena - na trhu je nova generace RAV4 jen 2-3 roky. Snad bude stejne spolehliva jako ta starsi generace 2013 - 2018
04. srpna 2021, 13:14
2
Minimálně prodeji je to velmi povedená generace.
05. srpna 2021, 06:34
0
Tak povedená, co se dá poznat během testu. Spolehlivost na 10 let dopředu z týdenní recenze zjistíš těžko....
05. srpna 2021, 12:19
-3
Joník: 5 minut na takové nabíječce přibude 100 km. A to už je opravdu použitelné.
Měli byste nervy tankovat na benzínce cca 7 litrů PHM za 5 minut? Vážně? 350 kW dobíjení? To nás čeká pěkná budoucnost :)
05. srpna 2021, 12:39
3
Pokud by se lidem zároveň automaticky bez nutnosti u toho stát automaticky dotankovávalo palivo, kdykoliv mají auto zaparkované u domu, supermarketu během nákupu, v práci atd., tak myslím, že jednou za čas by na to ty nervy měly. ;)
05. srpna 2021, 12:43
4
ja ano, "tankovat" mimo domov bych s tim dojezdem potreboval tak 3-4 rocne
libi se mi jak vsichni ohrnuji nos nad "tankovanim" v radu desitek minut a pak jedes kolem benzinky, kde maji levny benzin a je tam fronta na pul hodiny....
05. srpna 2021, 15:24
3
to auto je oprvadu macik :)
06. srpna 2021, 02:03
3
Dlouhý léta sme se hyundai smáli, ale tady na tom srovnání vidim jedno hezký, čistý, decentní auto a vedle něj oplácanou slátaninu všech možných tvarů, promáčklin a otvorů...
06. srpna 2021, 13:19
4
Jeste ted neverim, ze to nekdy napisu, ale proste je jina doba - ten Hyundai je fakt peknej, a Lexus fakt mega serednej :-)
A palec nahoru pro Hyundai za fakt pekny, futuristicky reseny zadni svetla - to vypada jak neco z Blade runnera nebo Cyberpunku :-)
07. srpna 2021, 12:06
-2
jak tyhle korejská auta nesnáším, tak Ioniq se mi líbí. Jen by měli mít v extras "odebrání loga Hyundai z přední i zadní kapoty". Vepředu to logo vypadá až nepatřičně, rušivě.