načítám data...

Pravda o pádech na motorce

Zahodil jsem to! Proč? Stalo se mi něco? Bolí to? Kolik to stálo? Mám pro vás odpovědi na všechny otázky.

zobrazit celou galeriiFoto: David Střítežský

Stalo se, co se stát muselo. Všichni kdo občas sledujete moje počínání jistě dobře víte, že holduji ježdění na okruzích. V takové míře, jakou mi volný čas a (hlavně) peněženka dovolí. Líbí se mi, když člověk konečně může otevřít plyn bez obav z bezpočtu běžných silničních překážek či svoje bodové konto. Je v tom něco magického, aspoň pro mě. Konečně mi jednou nedojde benzín ani neshoří elektrika a já se mu takhle odvděčím. Možná se ta motorka jen snaží chránit sebe sama (nebo snad i mě?), přede mnou. Jak, ale praví prastaré anglické přísloví:”Tak dlouho se jezdí s Triumphem na okruh, až se guma utrhne.”

Pád na motorce je vůbec taková zvláštní zkušenost. Podobně jako když to trochu přeženete s alkoholem a tzv. hodíte šavli. Je to tak trochu tabu, nikdo o tom moc nemluví. Může být zábavné, když to potká ostatní, ale pak se to poprvé stane vám a najednou jde o běžnou část života. Přirozeně se opakování takové události snažíte vyhnout, ale když je jednou za čas fakt dobrá párty a jde se na limit… Celá příhoda je už lehce staršího data. Jednak jsem docela váhal, zda se o ni mám vůbec podělit, abyste o mě nemysleli, že jsem úplný… Hmm, vlastně ani nevím. Také bylo v sezóně potřeba nejprve odbavit ostatní testy. Uvidíme, snad mi ještě někdy někdo motorku půjčí. Akorát by měl možná vynechat upozornění typu “dávej bacha, jako by byla tvoje vlastní!”.

Foto: David Střítežský

Možná si vzpomenete už na můj první okruhový zához v Mýtě. Tehdy se ho povedlo zachytit skutečně pohotovému fotografovi, díky čemuž jsem se o něj s vámi mohl lépe podělit. Doba však pokročila a jak víte, když jde o nějakou zábavu na kolech, obvykle s sebou dnes mám kameru. Takže si to můžeme dopodrobna zanalyzovat a do nejmenších detailů rozpitvat, co se vlastně stalo.

Pouze dvě večerní rozjížďky jízd pro veřejnost. V jistém ohledu rutina. Co by se mohlo stát? Zánovní rukavice, které jsem si koupil (a moc oblíbil) spíše na dojíždění pro rohlíky budou stačit. Nandávat ty okruhové vždycky strašně dlouho trvá. Tyhle jsou pohodlnější, lépe mi sedí, mám v nich větší cit – jasná aktivní bezpečnost.

Vykroužil jsem první jízdu. K večeru již nebylo takové vedro, takže bez úpravy tlaků. Nikterak hustý provoz, kterým se mi dařilo čile proplétat. Spousta lidí má strach a brzdí příliš brzo. Totiž, já taky, ale s Brembo pumpou, na kterou jsem letos upgradoval, nemám problém pustit se o něco hlouběji do brzdných zón. Taková svižná pohoda, žádné přehnané drama. Při pohledu do appky po dojezdu se ukazuje velice hezký čas (2:33) Vždyť to šlo úplně samo. Je dnes TEN den? Den pokoření dvouapůl minutové hranice? Stačí přece jen o kousek přitlačit. Ve vzduchu začíná být cítit dobrá párty!

Konečně jednou povedený záběr, bohužel jsem si zapoměl “fusku” na kameru, takže dost fouká. Nájezd k záhozu začíná od 2:51.

Jak a Proč?

V nájezdu do Schwantzovky jsem dotahoval dalšího jezdce. Kupodivu brzdil mnohem později než se na první pohled zdálo, beru vnitřek. Na výjezdu beru za plyn plnou hrstí, o pomyslný kousíček více, než dřív. No, jenže k těmhle experimentům teď fakt vůbec nemám dobrou stopu. Navíc moje, spíš cestovní, Michelinky už mají něco za sebou, včetně okruhů. Zadní kolo mi jde pod plynem, zhruba ve 120km/h, hezky bokem. Řidítka křížem. Koleno na zem.

S kolenem na zemi už jsem jel několikrát, ale nyní v téhle pozici poprvé driftuji. Nebudu lhát. Bylo to cool jak sviňa, akorát nejsem žádný Marquez, takže jsem fakt nevěděl co s tím. Plyn jsem zavřel, rychlost klesala a pak se motorka na malý okamžik srovnala. Jenže náklonu bylo stále příliš, ale rychlost už moc nízká, tak mi to prostě upadlo. Vzít přesně v tomto momentě znova za plyn, možná byste si (hned druhý den) přečetli jak s Marquezem vytírám podlahu!  

Foto: David Střítežský

Zdálo se mi, že se jedná o stejný případ, který se mi v Pitlandu nakonec podařilo odjet, právě včasným opětovným přidáním plynu ve správnou chvíli. Na Pitu se mi to povedlo odjet … jednou, ale předtím nejdřív taky šestkrát zahodit. Akorát nyní se tak nedělo ve dvacetikilometrové rychlosti, ale o sto víc. Z příčin si tedy vyberte: stará guma, špatná stopa, přehnané ambice. Kombinace všeho dohromady? Nebo prostě a krátce – jezdecká chyba. (ale kdo napíše do komentáře, že tím to určitě nebylo, mohl by dostat VIP na měsíc zadara!)

Stalo se mi něco a bolí to?

Vzít si pořádné rukavice, tak vůbec nic. Tyhle se trhly a lehce jsem si odřel klouby na ukazováčku. Jako když se snažíte ráčnou povolit ten špatně přístupný šroub a on dělá, že nic. No a pak najednou povolí a vy se fláknete o karoserii. Tak tohle bolelo mnohem méně. Jinak naprosto nic. Už jsem se, nejednou, zranil víc i při obyčejné chůzi. Zde by se hodil sáhodlouhý odstavec o tom, jak máte všichni používat adekvátní ochranu, ať už provozujete cokoliv. Jenže to se píše všude a pořád dokola. Ze žádných chyb se však člověk nepoučí tolik, jako ze svých vlastních. Ještě bych rád poděkoval pánovi na Ducati, kterého jsem se snažil předjet. Cením, že se mi vyhnul, jinak by byl tenhle odstavec o bolesti nejspíš delší. Navzdory mojí snaze, jsem mu nakonec nechtěně přeci jen stopu zkřížil.

Foto: David Střítežský

Co to stálo?

Štěstí přeje připraveným, hodilo by se asi zmínit. Většinu pádu pobral padák, stupačka a závaží na konci řidítek. Nová závažíčka, stupačky a boční ochranný kryt mě dohromady vyšly zhruba na patnáct set. Blinkr nepočítám, měl jsem doma jeden vadný navíc, takže kombinací s padeným vznikl plně funkční. Plasty dostaly naštěstí pouze lehkou patinu, která půjde snadno rozleštit. Po téhle stránce, vzhledem k okolnostem, to dopadlo snad nejlépe jak mohlo. Při téhle příležitosti, jsem sundal a nechal preventivně zkontrolovat vidlici, ale bylo jasné, že křivá nebude, když po pádu nic netrefila. No ale už je dole, celkem příhodný čas na její repas. Poněkud dražší sranda, avšak primárně nesouvisí s pádem.

Trochu hůře dopadla výstroj. Potrhané rukavice můžete vidět na videu. Z toho mám mrzení, protože mi fakt perfektně sedly a také byly staré pouze pár měsíců. Možná bych je mohl vyreklamovat, vždyť jen spadly na zem a roztrhly se! Také budu potřebovat nové kalhoty. Nikoliv proto, že by byly hnědé. Avšak obstaraly většinu klouzání, takže jim povolily švy na zadních partiích. Docela určitě by se daly nechat zašít, ale mají na hodně místech i sedřenou kůži. To bych se vám pak na fotkách tolik nelíbil, bude třeba je obměnit. Nové stojí okolo šesti tisíc, tyto konkrétní se mi povedly ulovit jako zánovní z bazoše za pouhou polovinu obvyklé ceny. Uvidíme, jestli štěstěna udeří dvakrát.

Foto: David Střítežský

Přesně v duchu motta naší redakce o tom, že zážitek nemusí být nutně pozitivní, stačí když je intenzivní. Tohle sakra bylo. Asi i víc než výhra na Slováči. Nicméně, kdybych si měl vybrat, který ze zmíněných zažít znova. Myslím, že raději beru výhru bez padání. Tak co myslíte? Prodám motorku a vykašlu se na to? Koupím si raději cesťáka? Nebo enduro? Počtete si příští rok o tom, jak se mi s novou sadou gum konečně podařilo udolat můj skromný cíl?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

S.
S.h.I.t.
26. listopadu 2023, 14:35
2

Na "silnici" je to holt jine no. Jezdim enduro, offroad, a tam je clovek na zemi ponekud casteji, avska za lehce odlisnych rychlosti a okolnosti. Tam k tomu clovek pristupuje jinak a drzkopad vlastne nic neni. Nejhorsi je, ma-li jej nejaky "kamarad" na kamere :D

reagovat
ro
rock
26. listopadu 2023, 16:18
1

K poslednímu odstavci: vzhledem k tomu, že pád byl (skoro) jak do peřin a že škoda na motorce i oblečení bylo dohromady tak za desítku, což je zanedbatelný, tak vážně pochybuji, že by to mohlo na preferencích a zálibách autora a metě 2:30 něco změnit :-).
Tak ať to nikdy není horší než tady...

reagovat
krab
26. listopadu 2023, 20:29
2

Zaplať pán bůh, že to takhle dopadlo. Nedělej si z toho vrásky, toto se stane hned. Já jsem v Mostě taky asi dvakrát málem padal, ale teda vždycky jen na mokrým, protože jsem si blbec najel na obrubník. Nějak se mi povedlo to ustát, ale je to vždycky o takovým momentu, buď anebo ...

Teď už ty jo 5 let nejezdím a jak se pak narodil kluk tak už vůbec. Motorku poslední co jsem měl, tu jsem prodal hned, aby jen zbytečně nestála v garáži, ale zbyla mi i moc pěkná kožená kombinéza Dainese vel. 52 , jezdil jsem s ní docela málo, je navoskovaná, vyčistěná, jako nová. Tenkrát stála docela dost, abych nekecal, tak snad skoro dvacku. Mě už bude asi k ničemu, tak jestli sháníš oblečení, tak ti jí klidně za nějak levně přenechám .. (je to tak cca na 180 cm výšku, 85-95 kg postavu cca ..

Já totiž už přemejšlím, jestli se dostanu zpět do jedný stopy, tak si koupím nějakej retro naked bike (vlastně mám favorita a to Kawasaki Z900 RS) a abych to měl pohodlný i na dojíždění do práce atd.. tak bych si koupil nějaký kevlarový džíny s chráničema a koženou bundu s chráničema, měl to dvoudílný ..

Jinak ten Triump Street Tripple je skvělá motorka, jednou jsem na tom mohl jezdit a je to lehoučký, točivý, jede to pěkně i v tom středu a na rozdíl od aut má tříválec zajimavej zvuk

reagovat
James
27. listopadu 2023, 18:20
0

Kdysi jsem na Ducati na okresce předjížděl auto, které přede mě vjelo z vedlejší a zbytečně by mě zpomalilo, když jsem ho dojel. Když jsem byl v úrovni jeho předního blatníku, periferně jsem zahlédl, že se mu na něm rozsvítil levý blinkr. Pak už si nic nepamatuju, až probuzení v sanitce. Prý do mě odbočil, skončil jsem ve škarpě a motorka přistála na mně. Od té doby vím, že nejsem nesmrtelný, a že to extra platí na motorce. Přesto mě ten způsob, jakým se jezdí u nás, velmi nesedí a nejlépe se cítím v provozu v jižní Itálii. :) To jak to tam funguje naprosto přirozeně a samo, a nikde žádné hromady mrtvol samozřejmě.

reagovat
yellec
28. listopadu 2023, 13:13
2

Tam kde se dá odbočit doleva se prostě nepředjíždí. Na tohle doplatilo už tolik motorkářů, že by to mělo být vyražené na rámu každé motorky.

Raspby
27. listopadu 2023, 18:45
0

Musím uznat, že jseš frajer, když se tady o to takhle podělíš. Člověk pak na to všechno kouká jinak co? :) Nicméně doufám, že tě to neodradí, hlavní je, že se ti nic nestalo :). Jinak do budoucna to vidím tak že prodáš Triumph a koupíš nějakou okruhovku ala GSX-R, R6/7/1 nebo Ninja...ať už to na tom okruhu stojí za to :) PS: I Marquez by určitě řekl: Kdo nepadá, nezrychluje :-D

reagovat
David Střítežský
28. listopadu 2023, 15:12
0

Byl to super záběr, nešlo odolat a "nepochlubit se" :D
Já se tomu pořád bráním, ale ... je to stejný jako s autem. Časem prostě dojdeš k tomu, že nejlepší možnost je mít speciál, kterej na okruhy budeš tahat na platu. S moto je život jednodušší, plato netřeba, vleze i do dodávky. Letošní sezóna mě nutí k zamyšlení. Pojezdím si na testovačkách všude možně, ale na okruh s nima nemůžu, tam musím na vlastní. Je právě teď čas na pořízení okruhovky? Zase taky stárnu, i když asi nehrozí, že bych dostal rozum, ale možná do budoucna pořídit spíš to cenduro? :)

S.
S.h.I.t.
28. listopadu 2023, 21:07
0

Vsak na to "starnuti" je okruhovka ideal. Za 99% veci s imuzes sam, ale mas tam unikovy zony, takze muzes lip zkouset a pilovat. Na silnici je "nebezpecno", i na cenduru...

yellec
28. listopadu 2023, 13:15
0

Kalhoty nevyhazuj, tady ti je opraví. Já ve dvakrát padených jezdím dál. Člověku to skoro dá pocit hrdosti na battle scars :-) https://www.kozene-odevy.cz/firma.html

reagovat
David Střítežský
28. listopadu 2023, 14:47
1

Zkusím, za zeptání nic nedám. I tak se ale rozhodně rekvalifikovaly na "okruhový kalhoty", na fotky budou potřeba nový.

Pe
Peťas
01. prosince 2023, 20:38
0

Slusny fofr na silnicnich gumach. Smyk zadniho kola jsem dostal dvakrat na silnici za deste pri rychlosti cca 20km/h prvne jsem to odpichnul nohou a jel dal a desne se tlemil do helmy. Podruhe jsem se trikrat odpichnul a pak spadnul. To uz mi do smichu nebylo, ale nic hrozneho, zavazi, stupacka, zrcatko, vyfuk lehce odrene.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet CK1500 Cheyenne 1989
Chevrolet CK1500 Cheyenne

1989 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem

GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB 1997
GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB

1997 rok výroby
350 koní výkon
5 733 ccm objem

Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ  2004
Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ

2004 rok výroby
147 koní výkon
1 800 ccm objem

Ford Expedition EL Limited 2013
Ford Expedition EL Limited

2013 rok výroby
305 koní výkon
5 400 ccm objem