načítám data...

Davidův týden: Představení BMW M2, rychlotest nového Street Triplu, už zase mi došel benzín.

Skoro jako Autíčkářův týden, ale mnohem více o BMW a o motorkách.

zobrazit celou galeriiFoto: foto: BMW

První ochutnávka BMW M2 v Mostě.

Dostali jsme pozvánku účastnit se prvního osahání nové “em dvojky” na mosteckém polygonu. K dispozici jsme měli hned tři vozy M2 v různých konfiguracích a navíc ještě jednu třešničku navrch. Instruktor Norbert Mikulec, pro fanoušky BMW a M divize známá firma, si pro nás připravil malou překážkovou dráhu k rychlému otestování této žhavé novinky. Slalom, pár zatáček k vyzkoušení gripu a samozřejmě i rovinku k protažení motoru a brzd. Na závěr ještě zkropenou kluznou plochu, k pohození zádí. 

Na úvod se nám dostává krátké prezentace, která je nabitá mnoha zajímavými informacemi. Z nichž nejzajímavější je asi fakt, že novou M2 si stále můžete objednat s manuálem, což jistě potěší všechny petrolheady. Karta se však obrátila, dnes osmistupňový automat ZF je standartem, za třetí pedál si připlatíte. Sedmnáct tisíc je však v ceně auta docela kapka v moři. Navzdory tomu, s jakou intenzitou vřou automobilové diskuze pokaždé, když se řeší “konec manuálů”. však pan Haidinger z BMW doplňuje vlastní zkušenost: “90% M-aut se stejně prodá s automatem, když jsou k dispozici obě možnosti”. Doba se posunula, lidé už o něj zkrátka nestojí. Mezi řádky vnímám, že pokud to takhle půjde dál, prostě z nabídky zmizí. Pokud tedy uvažujete o tomto voze, rozhodně volte ruční řazení. Třímáte ve svých rukou možnost zvrátit osud! Buď zajistíte manuální řazení pro další generace (aut i lidí) nebo budete mít onoho posledního mohykána, jehož zůstatková hodnota bude klesat velice pomalu.

foto: David Střítežský

Mnohem více mě však šokovalo, s jakou vervou se u nás prodává mnichovská novinka XM. Údajně je prodáno již přes sto kusů tohoto sportovního mastodonta. Musím říct, že při letmé vzpomínce na jeho cenovku, mi tato zpráva přijde velice překvapivá. Kdo se diví je mu divno, pojďme se dostat k jádru věci. Samotnému svezení. Manuál bohužel nebyl naspecifikován ani v jednom ze tří exemplářů.

Novou “eMdvojku” pohání populární motorová platforma B58, přezdívána též jako novodobé 2JZ. Jenže díky doteku M divize teď dostala označení S58 a disponujem solidním stádem 460koní. Ano, do sedačky vás umí vážně zarazit a zrychluje velice svižně. Příjemně mne však překvapily i brzdící a manévrovací schopnosti ve slalomové části. Nejspíš s tím bude souviset i obutí skutečně macatých Pilot Sportů 4S v rozměru 275 mm vpředu a dokonce 285 mm vzadu. Zdá se, že nejmenší sportovní bráška o pořádný kus povyrostl a dospěl. Na kluzné ploše to byl trochu boj, protože sebeopatrnější sešlápnutí plynového pedálu bylo s vypnutou stabilizací prostě příliš. Což rozhodně neznamená, že to nebyla zábava.

foto: BMW

Třešnička navrch pak spočívala  v přistavení M3 CS, které je výkonější, rychlejší, šírší, karbonovější, zkrátka ultimátnější stroj. Karbonové jsou zde i skutečně sportovní sedačky, jež naprosto excelují výrazným bočním vedením a podrží vás při každém ostřejším manévru. Na druhou stranu, budete na ně nadávat při každém nastupování či opouštění vozidla, kdy se vám budou stavět do cesty. Tenhle stroj velice úspěšně navozuje dojem, že jste právě přesedli do okruhového speciálu. Pro jistotu ještě příplatkovým titanovým výfukovým systémem, jehož probublání při podřazení přímo žeru! 

Tolik zábavy, ale nakonec zbyl jen dojem, že skončila zbytečně rychle. Nezoufejte však, plnohodnotný test M2 je již na cestě.


2023 Triumph Street Triple 765 R 

Novou verzi Streeta jsem se ani zde neváhal titulovat Motocyklem roku. Dokonce bez toho, aniž bych se na něm svezl. Přesně takhle podobné ankety totiž fungují. Po jednom ranním probuzení koukám, že místní brněnský dealer pořádá “Roadshow”. Jedná se o akci pro veřejnost, kdy se vytáhnou testovačky a za pár drobných (a zálohu) si je může půjčit kdokoliv. Tedy, kdokoliv s patřičným řidičským oprávněním, pochopitelně.

Za hoďku se toho pochopitelně mnoho neotestuje, takže si zase dáme jen nějaké rychlé dojmy. Fotky jsem musel ukrást pressové, protože na focení skutečně vůbec nebyl čas a po příjezdu zpět mě okamžitě střídal další testovací jezdec. Již po nasednutí se, alespoň pro mě, jedná o velice přirozené a familiérní prostředí a jízdní pozici. Hlavní změnu pociťuji ve zúžení nádrže, což kvituji. Přijde mi to pohodlnější a můžete ji koleny lépe sevřít.

foto: Triumph

Motor šlape jako hodinky, je klidnější, má hladší chod, méně vibruje. Moc hezky v sérii zní, onen známý tón, kterému k pravidelnosti něco chybí. Trochu mě překvapilo, že v tahu není zcela zřetelně cítit že by byl vyloženě ostřejší nebo rychlejší. Je sice pravda, že můj exemplář, je trochu přiostřený díky aftermarket úpravám, ale stejně tak už má za sebou nemálo let a kilometrů. U novinky mi spíše přišlo, že má díky většímu objemu větší pole působnosti. O něco lépe se sbírá z nižších otáček. Taktéž se umí roztočit až ke třinácti tisícům, takže rychlejší bude, ale rozhodně vám to necpe okamžitě do obličeje. (jako nějaké XSR900)

Jediné co mě trochu zklamalo byl quickshifter. Dolů s meziplyny byl naprosto precizní, ale při řazení vzhůru si počínal nějak pomalu. Jako já s kocovinou po ránu, třeba už v 11:30. Přišlo mi, že prostě cítím okno v tahu, drobný přenos váhy, jako bych klasicky bral za spojku. Přitom už jsem se setkal se zcela hladce vyladěnými systémy u kterých přeřazení vůbec necítite a poznáte jej pouze změnou zvuku. Narychlo jsem se vydal bádat do menu, jelikož u některých strojů lze svižnost této fíčury nastavit. Bohužel s nepořízenou, menu je hodně strohé a mnoho možností nenabídne. Zde jsem cítil, že fígle a esa v rukávu, totiž “trumfy” by se chtělo říct, hehe, si Triumph schovává až pro ostřejší modely RS a Moto2.

foto: Triumph

Zato podvozek byl velmi příjemný a hodně se mi líbí, že je nastavitelný již u základního modelu. Pro okreskovou sypačku ideální nastavení v případě potřeby si dokliknete dle vlastních preferencí. No na to nebyl vůbec čas. V zatáčkách působí lehce, na rovinkách jistě, zkrátka ideální balanc. Napsal bych něco o důvěrně známých vjemech z jistého zeleného stroje, jen zde je vše o malý kousek lepší, ale to bych se možná opakoval. Dokonce mi přijde, že nerovnosti požírá o větší kousek lépe. Vpředu se o brždění starají radiální monobloky Brembo, ale jen obyčejná pumpa. Radiální Brembo opět náleží pouze vyšším modelům.

Chtěl bych to? Krátká odpověď – Ano. Dlouhá odpověď – Ano, ale … Nemůžu se zbavit pocitu, že bych potřeboval spíše ostřejší RS. Základ není vůbec špatný, a s cenou od 260 tisíc, se jeví dokonce jako dobrá nabídka. Jenže ve mě by pořád něco hlodalo. Radiálku na předek bych si přehodil, s tím by problém nebyl, ale co Öhlins podvozek a pak tu jsou taky barvičky.

Zkrátka je zapotřebí hlubšího bádání! Drobným problémem je fakt, že verzí “RS” je jako šafránu. Když se na něj začnete vyptávat, nikdo nechce navázat oční kontakt a zaklínají se objednávkami na rok 2024. Bystré hlavy v první lavici slyším šuškat něco o tom, proč nevzít rovnou vrcholné Moto2. Ono, když sehnat RS je problém, jak pak s exkluzivní variantou, které vznikne pouze 2x765ks? (ve dvou barevných provedeních) Blbě, ano a příplatek za exkluzivitu já osobně asi stejně moc neocením. Zachytil jsem fámu, že v ČR by měl být zatím jeden jediný kus tohoto speciálu, tak mějte oči na stopkách! Takže to bude RS. Teď už jen vymyslet jestli žluté nebo červené a pak najít někoho, kdo si ho koupil, aby pak zjistil, že na něho nemá čas a teď by mi ho výhodně přenechal.

foto: Triumph

 Masarykův okruh - opakování, matka moudrosti

Prozatím si musím vystačit pouze se svým Streetem. To takhle zajede vrátit MT10, konečně zase sednete na svou motorku a v klidu dojedete domů. No a během dne už skupinovým chatem razonují zprávy o tom, že večer jsou na Masarykáči jízdy veřejnosti a kdo se přidá. Občas si to dělám těžší sám. Sedám na motorku, pádím na okruh. Kupuji jízdu a zdravím pár známých tváří, takže nemám moc čas přemýšlet o čemkoliv dalším. Najíždím na dráhu a hlavou mi probleskne: “Kdypak jsem asi naposledy tankoval?” Tuhle myšlenku však spolehlivě přehluší okolní vytočené motory a také vzpomínka, že dneska už jsem tankoval přeci třikrát.

Najíždím na trať, myslím že radost trvá jen tak půl kola a hladové oko je v akci. Připadám si, že se ze mě někdo (já) snaží dělat idiota. Jenže podrobnější rozbor a hloubání odhaluje, že ze tří dnešních tankování, dvě připadly na MT a poslední sice na Triumph, ale blízko Prahy, takže spíš jen na cestu domů. Pohoda, čtyři kola dá, pak prostě sjedu. Maximálně mě sveze ten milý pán, se kterým už si tykám, dodávkou po obslužce.

Ve čtvrtém kole, ve videu okolo 3:07, při cestě do kopce cítím propad výkonu. To už je sakra za pět dvanáct, povoluji na půl plynu a okamžitě sjíždím. Mám jasný cíl, za křižovatkou po rozjezdu Triumphu definitivně došel benzín a chcípá. Spojka, neutrál a v klídečku jsem si doplachtil až k benzince. Haha, kalkulováno! Tankuji a pak mě vlastně napadá, že stint stále pokračuje. Nu což, po dotazu na traťáky u dráhy najíždím zpět a stíhám další tři nebo čtyři kola. Učiněný profesionál! Jenom dělejte to, co říkám, nikoliv co sám dělam.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

esmo
16. srpna 2023, 09:15
1

Doufám, že k recenzi nové M2 bude pořádná galerie, aby vynikla ten ... ten krásný design :-D

reagovat
Sa
Sato
16. srpna 2023, 10:22
1

Jedná sa o velmi rafinovaný sposob ako zkrášliť m4 bez faceliftu :)

Vr
Vrooom
16. srpna 2023, 14:17
0

Mně se to docela líbí, nafouknutý blatníky a lego/retro design. Předek super, zadek slabší. BMWčka mají často polarizující design, takže nic nového.

reagovat
Trinom
16. srpna 2023, 16:16
0

Jsem jediný, kdo na té press fotce Triumphu vidí vosu s kolama? Už tam chybí jen ta černo-žlutá barevná kombinace.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Fiat 128 Sport Coupé 1100 L 1973
Fiat 128 Sport Coupé 1100 L

1973 rok výroby
65 koní výkon
1 116 ccm objem

Renault Scénic Nová STK,po servise,klima, 2001
Renault Scénic Nová STK,po servise,klima,

2001 rok výroby
93 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet CK1500 Cheyenne 1989
Chevrolet CK1500 Cheyenne

1989 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem

GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB 1997
GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB

1997 rok výroby
350 koní výkon
5 733 ccm objem