načítám data...

Ohlédnutí za výsledkem ankety Motocykl roku 2023. Tohle není apríl!

Kdo si uzmul letošní titul nejlepší motorky na trhu? Přestože výsledek už nejspíš znáte, pojďme se na něj podívat trochu podrobněji.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Právě dnes si napříč internety přečtete zajímavé zprávy, které vás nejdřív překvapí, pak přijde aha moment, zasmějete se a chvilku si budete připadat jako pitomec. My půjdeme proti proudu. Zpráva, kterou si tu dneska trochu rozebereme, by byla ideální aprílovou kachnou, jenže… je to pravda. 

Skoro před měsícem proběhla výstava Motocykl Praha. Kde se konala a co se na ní vystavovalo, vám raději neprozradím, mohla by to být potenciální otázka do jednoho z našich kvízů. Její součástí bylo i hlasování v anketě Motocyklu roku 2023. Hledal se chrabrý pastýř, jenž bude schopen vyvést nás, nebohé slabé ovečky, ve jménu lásky a dobré vůle z údolí temnoty posledních let – ze světové pandemie, nedostatku čipů, zpřísňujících se emisních norem či volání po třicítce v Praze. Nesnadný úkol, se kterým si poradí jen ten nejlepší! 

Ještě než se dostaneme ke slavnostnímu vyhlášení, pojďme si říct něco málo o pravidlech a úskalích této ankety. Předně se musí jednat o nové motocykly. „  Do ankety se mohou přihlásit všechna nová provedení motocyklů splňující jednu z následujících podmínek: zcela nový model motocyklu, nový motor nebo nový podvozek v existujícím modelu (novinky let 2022 a 2023).“ To dá rozum.
Dále byla potřeba iniciativa jednotlivých značek, které musely svůj model přihlásit a zaplatit zalistovací poplatek 5000 korun za kus, pokud vystavují, jinak 10 000 korun. Právě tato podmínka nejspíš vyústila v nezájem a neúčast několika velkých hráčů, kteří by jinak mohli klidně aspirovat na vítězství. Zkrátka vyhodnotili, že takovou akci či publicitu nemají zapotřebí. Co se dá dělat. Těžko můžeme někoho nutit, nezbývá, než si vystačit s tím, co máme. Celkem bylo tedy nakonec registrováno 36 modelů motocyklů.

Hlasování se skládalo ze dvou částí. V první hlasovala odborná porota, jejíž hlasy mají větší váhu a tvoří 60 % výsledku. Ve druhé pak hlasovala laická veřejnost. Součtem hlasů z obou byl pak stanoven vítěz a kompletní pořadí. Aby nedošlo k míchání motocyklů s jablky, hruškami nebo nedej bože skútry, byli přihlášení soutěžící rozděleni do šesti kategorií.
Při pohledu na ně si ovšem nejsem zcela jistý, zda se řečené zdařilo dodržet. Nechci se vyjadřovat ke každé drobnosti, protože sám tomu houby rozumím a pravidla si určuje sám pořadatel, ale! Těžko zachovat vážnou tvář, když člověk vidí, s čím se Moto Morini přihlásili do cestovní kategorie. Podezíravec by dokonce mohl vidět souvislost se skutečností, že kategorie naháčů, kam by se tento stroj hodil o něco lépe, je dost našlapaná jak po kvalitativní, tak kvantitativní stránce. Nebylo by náhodou lehčí dosáhnout na stupně vítězů mezi dalšími třemi konkurenty namísto osmi? Co není zakázáno, je dovoleno. Tak se také stalo, třetí nejlepší cestovní motorka je italský naháč! Ano, klidně si kopněte, u M1000R to vypadá na podobnou písničku, i když není tolik do očí bijící. Spíše vyvolává otázky, kam se poděla verze RR? 

Vítěze jednotlivých kategorií tedy můžete vidět níže:

Kategorie ADVENTURE: Triumph Tiger 1200 Rally Explorer
Kategorie CESTOVNÍ: Harley-Davidson Ultra Limited
Kategorie CHOPPER: BMW R 18 Bagger
Kategorie NAHÁČE: Ducati Diavel V4 
Kategorie SKÚTRY: Honda Forza 350
Kategorie SPORTOVNÍ: BMW M 1000 R 

Zatím poměrně nepřekvapivé výsledky. Který z těchto strojů se však stal vítězem absolutním? Prosím zadržet dech … chvíle napětí … *drum roll*  …
Absolutním vítězem ankety Motocykl roku 2023 se stává Tri-…Honda Forza 350! Gratulujeme, boucháme šampaňské, hostesky předávají cenu a květiny.

Cože?! Skútr?!! Vždyť to není motorka! Pochodně a vidle připravit! Nenávistný narativ nám jen trochu kazí fakt, že se jedná o velký skútr, na který skutečně potřebujete řidičák na motorku – minimálně A2, ted do 35 kw. Zákon nám nepomůže, z jeho pohledu je to v pořádku. Ale koho to zajímá? Skandál! Pochodně zapálit. 

Do záznamu bych pro jistotu uvedl, že proti zmíněné Hondě nic nemám, nezpochybňuji její kvality. Nerozumím spíš celkovému výsledku soutěže. Mám pocit, že namísto odpovědí nám anketa poskytla jen samé další otázky, jakkoli vycházím hlavně ze svých osobních domněnek a dohadů. Jak může zvítězit Forza, kterou odborná porota (60 % výsledku!) posadila až na 19. místo? To by znamenalo, že lid pro ni musel hlasovat jako smyslu zbavený. Jenže já mám pocit, že velké skútry se u nás netěší kdovíjak velké oblibě. Kdo má odpovídající řidičák, většinou si pořídí motorku na zábavu, a kdo nemá, na dojíždění po městě si v pohodě vystačí se stopětadvacítkou. Své dojmy podpořím skutečnými, nesmyšlenými daty (jako fakt). 

“… za rok 2022 jsme dosáhli rovněž rekordního počtu 4712 registrovaných vozidel. Největšímu nárůstu se těší kategorie skútrů, kde již tradičně vedl model PCX s 1500 prodanými kusy, velmi úspěšný je i model Forza 125 s 420 prodanými kusy …Za zmínku určitě stojí i žhavá novinka loňského roku ADV350 s vice než dvěma stovkami prodaných kusů” Tolik vyjádření Petra Kříbaly z českého zastupení značky Honda pro web motorkari.cz

Zde si můžeme udělat hrubý obrázek z poměru prodaných kusů. ADV350 sice není totéž jako Forza 350, ale je to blízko. Myslím, že obliba menších sourozenců je vidět. Jak se to tedy stalo? Nejen kvůli tomu nezbývá než celou soutěž stornovat a prohlásit za zmatečnou. Navrhuji vyhlásit vlastní anketu, lepší, s karbanem a šlapkama. Vlastně ani nemusíme chodit daleko. On se totiž skutečný motocykl roku účastnil i této ankety a je naprosto skandální, že si toho nikdo nevšiml. Odborná autíčkářská porota, složená ze mě, Jardy a Františka, tudíž rozhodla následovně: SKUTEČNÝM Motocyklem roku 2023 je nový Triumph Street Triple 765. Všichni hlasovali dobrovolně, nikoli pod nátlakem. Franta si ruku zlomil sám a Jarda si platil všechna piva z vlastního. A ta částka taky nesouhlasí.



Jaký je podle vás skutečný motocykl roku? Podělte se v komentářích. Kdo napíše Forza, dostane ban!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Pe
Peťas
02. dubna 2023, 12:12
1

Transalp

reagovat
S.
S.h.I.t.
02. dubna 2023, 22:04
0

Z toho vyberu... jednoznacne Mopedix :D :D :D ....

reagovat
Th
The_Edge1986
03. dubna 2023, 10:31
1

Mě se asi nejvíc líbí BMW R18 v jakýkoliv variantě (ten Bagger ujde). Ten motor je prostě obrovskej, krásnej a magickej :-)

reagovat
Trinom
04. dubna 2023, 22:28
0

Forza .... by to asi nebyla, byť mám velké skútry rád. Dokážeš vysvětlit, jak k tomu teda došlo?

reagovat
David Střítežský
05. dubna 2023, 03:26
0

Nedokážu, vůbec tomu nerozumím právě. Nějaký podrobnější čísla se mi dohledat nepodařilo (leda viz. odkaz) a psát si o ně, jen kvůli aprílovýmu hejtu ...
Spíš jsem chtěl poukázat na totéž, co vždy. Tyhle ankety prostě nejsou relevantní. Jako PR nálepka dobrý, ale určitě bych se tím při výběru nijak zvlášť neřídil a prostě si koupil co se mi líbí.

https://motofocus.cz/jine-info-zajimavosti/78334,honda-po-ankete-auto-roku-2023-v-cr-ovladla-i-motocykl-roku-2023

Trubec
05. dubna 2023, 05:15
0

Mě se líbí představa, že si pár lidí udělalo prdel z této ochuzené výstavy, a hlasovalo pro nesmysl.

Trinom
05. dubna 2023, 20:27
0

To je klidně možný :D



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang Fastback V8, 1967 1967
Ford Mustang Fastback V8, 1967

1967 rok výroby
210 koní výkon
4 700 ccm objem

Buick Riviera 1968 1968
Buick Riviera 1968

1968 rok výroby
400 koní výkon
7 000 ccm objem

AMC Pacer  1975
AMC Pacer

1975 rok výroby
119 koní výkon
3 800 ccm objem

Ford Taurus SHO 2015
Ford Taurus SHO

2015 rok výroby
370 koní výkon
3 500 ccm objem