Ač dnes podstatnou část prodejů automobilky Porsche tvoří vozy typu SUV, stále je tato značka synonymem sportovních aut. A nejde jen o ikonický model 911. Ten samozřejmě tvoří naprostý základ image značky, ale postupem času se z malého a kompaktního sporťáku stalo už poměrně velké auto. Nechci naznačovat, že je to špatně, protože spolu s rozměry s každou další generací rostou také schopnosti těchto vozů, které jsou v některých verzích pro běžného smrtelníka občas až neskutečné. Jenže ten, kdo chtěl malý hbitý sportovní vůz na klikaté okresky zapadlé v lesích, začínal mít smůlu. U Porsche si této změny byli samozřejmě vědomi, a proto v roce 1996 přichází Boxster. Menší rozměry, menší váha, menší cena a stejně radosti za volantem. V druhé generaci přijíždí i jeho uzavřená verze s pevnou střechou pod názvem Cayman. Jenže co kdybychom chtěli auto ještě menší?
V roce 2013 to vypadalo, že by tu ta možnost byla. Pro správný začátek příběhu musíme ale ještě hlouběji, a to až do roku 2002 do Wolfsburgu. Právě tehdy se ve Volkswagenu rozhodují pro revoluci a chtějí vytvořit ultra futuristické a taky úsporné auto, o kterém jsme si tu několikrát povídali. Po několika experimentálních pokusech postupně přichází v roce 2011 Volkswagen XL-1. Byl tím nejlepším, co šlo z tehdy dostupných technologií vyrobit. Ultra lehká konstrukce, ultra aerodynamická karoserie a ultra úsporný naftový dvouválec slibovaly přepisování automobilových standardů. Nakonec se z proklamované spotřeby pod jeden litr vyklubaly spíše litry tři, cena auta srovnatelná s Pheatonem také nepotěšila a XL-1 postupně končí v zapomnění. Tohle ale víme dnes, po více než třinácti letech. Tehdy to vypadalo jinak.
Tím se dostávám k Porsche. I tam samozřejmě představení XL-1 pozorně sledovali. Základní myšlenka se jim vlastně zamlouvala – lehká a aerodynamická auta přece chtějí stavět taky, a tak dostali nápad. Co takhle vzít základ Volkswagenu a postavit z něj Porsche? Že by to byl nápad originální, říct nemůžeme, protože známe třeba Porsche 914, ale to teď nechme stranou. Důležité bylo, že XL-1 mělo lehoučký hliníkový rám, nízkou a širokou stavbu karoserie a motor vzadu pohánějící tu správnou nápravu. Ve Stuttgartu se tedy tým designérů dal do práce. Cílem bylo vyvinout minimalistický, kompaktní a efektní sportovní vůz s motorem uprostřed, který by byl hoden značky Porsche.
Po více než roce je projekt hotový a za mě dopadl prostě fantasticky. Styl karoserie má nakonec vzdávat poctu původnímu závodnímu Porsche 904 Carrera GTS, které se poměrně úspěšně prohánělo po závodních okruzích v polovině šedesátých let. Design je ale moderní a krásně kombinuje křivky a prvky ze soudobé 911,Caymana a maličko tam vepředu poznávám i Carreru GT. Nemůžu si pomoct, ale tohle je pro mě možná nejhezčí Porsche všech dob. To, jak těsně karoserie obepíná vytažená kola, jak přední hrana auta začíná snad někde u kotníků a jak krásně ladně a dlouho padá linka zadní části karoserie ukrývající motor je prostě úžasné.
A když jsme u motoru – tady samozřejmě nemohla zůstat naftová jednotka. Jedině benzín byl totiž (a stále ještě je) palivem automobilových nadšenců sportovních aut. Jenže i čtyřválec by byl pro tohoto prcka prostě moc velký. Proto byl mezi zadní kola zabudovaný motocyklový motor z Ducati 1199 Superleggera, který byl v té době nejvýkonnějším dvouválcem světa. Ten produkoval pěkných 200 koní až ve vysokých 12 tisících otáčkách. A jak to dopadlo s tou slibovanou lehkou konstrukcí? Nakonec se ručička na váze zastavila na 890 kilogramech. To nezní vůbec špatně.
Jenže jak už asi tušíte, protože 904 Living Legend nepotkáváte na žádném z okruhových dní ani na vyhlášených silničkách v Alpách, tento vůz byl pouze konceptem a vznikl v jediném exempláři jako ukázka možností. Ukázka toho, jak by mohl být svět krásný, kdybychom se mohli řídit pouze emocemi. Jenže je tu i finanční stránka věci. Samotný VW investoval do XL-1 neskutečné množství peněz a ač bylo každé z aut prodáno za horentní sumy, i tak hodně prodělával. Porsche nakonec použilo opravdu jen to nejzákladnější a vlastně by se tak minimálně polovina auta musela vyvíjet znovu za další kosmické peníze a i zákazníci značky, kteří jsou zvyklí utrácet více, než je obvyklé, by to už nemuseli přijmout. Tady proto náš příběh o malinkém baby-Porsche končí. Už navždy tak budeme moci obdivovat jen model auta, který je uložený v Austinu v Texasu jako jedno z dalších cvičení vývojového týmu. Škoda, tohle se vážně povedlo.
03. září 2024, 06:57
-3
Na jednu stranu, ten koncept je hezkej. A na poměry Porsche odvážnej.
Na druhou stranu, je to další ukázka toho, jak je Porsche přikované k designovému konceptu, jehož základy vznikly někdy před 70 lety. A není schopno se z něj vymanit.
03. září 2024, 08:05
4
Proč měnit něco co funguje. Pro mě bude P vždy o 911 ostatní je takové nutné zlo které zajišťuje přežití.
03. září 2024, 09:40
0
Souhlasím s tím, že je hodně zákazníků tam ty retroodkazy chce. Přesně jak to píšeš, Porsche = 911. Koneckonců to, že je Porsche v plusu je důkaz, že komerčně je to správná cesta. A z pokusů dělat to nějak zásadně jinak je Porsche už asi definitivně vyléčeno. A to je právě to, na co jsem narážel: Porsche to změnit nemůže, ani kdyby chtělo. Je v tomto směru beznadějným zajatcem své historie a svých zákazníků. A upřímně řečeno - mně tohle nebaví. Poslední Porsche, které se mi opravdu líbilo, bylo 944 Turbo.
03. září 2024, 10:34
0
rock: Zas nepodléhejme petrolheadským iluzím, Porsche (stejně jako spousta dalších) je v plusu především díky modelům Cayenne a Macan, kterých se dohromady prodalo třikrát tolik oproti 911. A dokonce ji v prodejích pomalu šlape na paty i elektrický Taycan. 911 dělá image, ale na profit jsou tu jiní.
Jako designové cvičení moc hezké, ale reálně by se to vůbec neprodávalo. Malé, lehké, sportovní Porsche, je to poslední, co zákazníci chtějí, jak se zdá.
https://www.best-selling-cars.com/brands/2023-full-year-global-porsche-worldwide-car-sales-by-model-and-country/
03. září 2024, 14:52
0
No ano, ale i ten Cayenne a Macan prostě MUSÍ vypadat aspoň trochu jak 911...
03. září 2024, 08:43
0
Zepředu dobrý, ale ten boční profil se mi zdá nějaký rozkydlý.
03. září 2024, 11:11
2
Vypadá super... elegantní křivky, nízká hmotnost, trochu ve stylu moderního Alpine... imo by to klidně mohlo komerčně uspět, dát cenovku pod 40tis Euro, oholit jen na race style - sicny, volant a ventilace bez topení... protože by to ve finále byla "jen" race hračka na víkend/okruh... Porsche měnit koncept zkoušelo, viz např. model 928, který měl nahradit 911 (a rozhodně byl návrhem pokročilejší a technicky vyspělejší - mj. vodní V8, 2+2 místa + kufr, transaxle, Wiesanach zadní náprava, regulovatelné LSD).
03. září 2024, 15:53
1
Alpine predá ročne okolo 4000 áutPre porovnanie, 718 zvládne 5x toľko a aj tak tento model Porsche považuje za neúspešný. Dnes sa predávajú dobre vybavené vypasené autá. Viac než 50% trhu tvoria SUV a športové autá zmenšili tržný podiel na patetických 1,4% v EÚ. Je to asi čiastočne dané aj demografiou (sme starí a nechce sa nám do nízkych áut). Každopádne by som ako produktový manažer Porsche rozhodne do takého podniku nešiel, radšej nejaký pekný kompaktný cross-over čo poteší srdiečko akcionárov.
05. září 2024, 17:28
0
Mno bodaj by sa predalo športových áut viac ako 1,4%, keď mainstream snáď okrem Mustanga už v podstate nemá nič...
05. září 2024, 20:11
0
Z těch "levných" mne napadá jenom Toyobaru a MX-5
O kousek dražší (od 1,3) je Supra.
Mustang už moc lidovej není, začíná na 1,6. Vlastně za stejný peníze je základ Alpine A110.
No a pak už mne nenapadá nic.
Opomíjím převážně okruhové hračky, jako ta Sigma WR, co tu byla nedávno v testu (od 1,3), různý Caterhamy atp.
05. září 2024, 23:43
0
do tych 1.4% sa rataju aj hothatche? yaris gr a pod?
03. září 2024, 21:34
1
Děkuji za připomenutí. Je to krásný koncept. Fascinuje mě klišé neschopnosti se odpoutat od funkčního designu. A? Podle mě je spíš zcestná představa, že každá automobilka má mít pokrytý celý trh. Určitě ne..
04. září 2024, 16:39
1
Este by mohla prist skodovka s jej variaciou XL-1 v style 110R ;)