logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
TopX

Pět automobilových značek, které chceme zpátky

Všechno má svůj začátek i konec. Mnohé automobilky neměly to štěstí a dnešních dní se nedočkaly, tyhle ale chceme zpět!

Jak se člověk stane autíčkářem? Autoa jsou jednou z věcí, která zejména kluky fascinuje od dětských let. Kdo z nás si nehrál s autíčky? Některým z nás to potom zůstane až do dospělých let buď proto, že je technika nepřestává fascinovat, nebo – jako v mém případě – že odmítají dospět. K autům mě dovedl můj táta. I jeho auta nikdy nepřestala zajímat, bral mě s sebou na autosalony a vyprávěl mi o starých legendách na čtyřech kolech.

Jako kluk jsem měl zmáknutá snad všechna auta, která bylo lze v ulicích devadesátkové Prahy potkat. A že to byla pořádně pestrá paleta! Šroty v Východního bloku totiž začaly hojně doplňovat dovezené západní značky, Žigulíky a Wartburgy tak začaly rychle nahrazovat Fordy, Opely a Peugeoty. Zkrátka ať jste přede mě postavili prakticky jakékoli auto, poznal jsem ho.

Foto: Talbot

Přesto mi jména některých značek, o kterých mi táta vyprávěl, neříkaly vůbec nic. Různé Austiny a další značky jsem v Praze zkrátka nepotkával. Nebylo to tím, že by se auta na náš trh dostávala nějak postupně, ba právě naopak – bazary pod Libeňským mostem byly zavaleny západními ojetinami všech typů i značek ihned, jak se otevřely hranice. Ne, problém byl jinde. Některé automobilky z dob mládí mého táty už v té době zkrátka neexistovaly.

Foto: Rover

Nedávno jsem se přistihl, jak vyprávím o svém oblíbeném Roveru 75 a došlo mi, že jsem se dokonale převzal žezlo.  Ač dle mého názoru vyráběla tahle britská nejeden skvělý automobil a paradoxně tím asi vůbec nejlepším byl právě model 75, tedy auto, které do jisté míry stálo za zánikem firmy, dnes již novinky od Roveru v časopisech nenajdeme. Značka zanikla a zůstala jen součástí historie. A mě, jako správného autíčkáře to zkrátka mrzí. 

Foto: Lancia

Zdaleka to ale není jen Rover. Ba právě naopak. Přestože jedna z mých nejoblíbenějších značek, italská Lancia, nakonec jen o vlásek unikla totálnímu konci a do budoucna se pro ni v plánech mateřského Stellantisu podařilo najít místo, jiné a často podobně zajímavé a historií opředené firmy toto štěstí neměly. Tohle je pět těch, které mi chybí asi nejvíc.

 

Oldsmobile

Historie téhle americké značky sahá až do devatenáctého století, založena byla už roku 1897. Původně tu Ransom Eli Olds pracoval na vývoji parních vozidel a posléze elektromobilů, postupem času ale přešel na automobily, jak je známe dodnes. Záhy se značka stala součástí automobilového gigantu General Motors, kde zůstala ukotvena až do svého konce. 

Foto: Oldsmobile

Oldsmobile nepředstavoval v rámci koncernu vrchol, jeho modely byly spíše někde ve středu nabídky, vždycky ale byl tak trochu jiný. Zdejší konstruktéři a designéři se nebáli experimentovat a občas jít i proti proudu. Už v polovině šedesátých let tak například přichází model Toronado s pohonem předních kol. 

Svou jinakost si Oldsmobile zachoval až do konce. V polovině devadesátých let přišel na trh sedan Oldsmobile Aurora. Tohle auto moderních linií podobně jako Rover 75 oplývalo jen samými pozitivy. Skvělou výbavu doplňoval výkonný motor a dokonale komfortní podvozek. Přesto to nestačilo. 

Foto: Oldsmobile

Silná evropská a asijská konkurence spolu s ne úplně tradiční konstrukcí (Northstar V8 tu byl stejně jako u sesterského Cadillacu umístěn napříč a poháněl přední kola) však vedla k tomu, že se Aurora neprosadila a tím rozhodla o osudu celé značky. Je to škoda. Když se dívám na produkci Tesly, říkám si, že právě tímto směrem se dnes mohl Oldsmobile vydat. Ostatně s elektromobily měl zkušenosti už před více než sto lety..

 

Saab

Tenhle příběh asi všichni znáte, jenže bez něj by dnešní článek prostě nemohl být kompletní. Saab byl do jisté míry podobný případ, jako Oldsmobile nebo i zmíněná Lancia. Tyhle značky se nedokázaly v rámci koncernových korporátních pravidel držet na uzdě. Tady prostě nemohli vyrábět jen trochu vyšperkovaný Buick nebo v případě Saabu Opel.

Foto: Saab

Stejně jako Volvo, i druhá švédská automobilka dbala na solidní konstrukci, kvalitu a bezpečnost svých výrobků. A takto napsáno to zní jako recept na dokonalý úspěch. Jenže ono to není tak jednoduché. Výroba automobilů je především byznys a jako v každém byznyse i tady platí nějaká ekonomická pravidla. Občas prostě musíte poslouchat i účetní.

Konstruktéři Saabu však měli vždycky volnou ruku a i když se vedení snažilo snižovat náklady na výrobu používáním koncernových dílů, různých modifikací bylo nakonec vždycky tolik, že ač Saaby rozhodně nepatřily mezi lidová dostupná auta, jejich prodejní cena jen horko těžko pokrývala náklady na vývoj a výrobu. 

Foto: Saab

A tak se stalo nevyhnutelné. V roce 2012 zavřela továrna Saabu své brány a i přes snahy různých investorů zachránit legendárního výrobce již výroba obnovena nebyla. Labutí píseň Saabu, povedený sedan řady 9-5 postavený na základech neméně povedeného Opelu Insignia, se tak na místo záchrany značky stal už jen jejím pomníkem.

 

Lagonda

Tahle britská značka vlastně patří mezi ty šťastnější v dnešním výběru. Není totiž tak úplně mrtvá. Čas od času se objeví jako jakási prémiová značka už tak řekl bych dost prémiového Aston Martinu. Ostatně tohle spojení Lagondy a Aston Martinu funguje už od roku 1947, kdy Aston Martin celou automobilku Lagonda odkoupil. 

Foto: Lagonda

Takže tady se vlastně stále jede ve stejných kolejích. Narozdíl od jiných značek, pro příklad si můžeme zajít k Mercedesu a jeho značce Maybach, si Lagondy drží stále svou exkluzivitu a osobitost. Lagonda není jen stupeň výbavy, je to kompletní unikátní automobil.

Foto: Aston Martin

Přesto si říkám, zda tu není promarněný potenciál. Aston Martin si jméno Lagonda šetří, poslední vůz s logy Lagonda, krásný sedan Taraf, spatřil světlo světa v roce 2008 a vyrobeno bylo pouhopouhých 200 kusů pro celý svět. Potkat Lagondu naživo tak vyžaduje velkou dávku štěstí, mimo některých arabských zemí a předvolební kampaně hranatých mužů jsou šance prakticky nulové.

 

TVR

Oněch britských automobilek známých svými malými lehkými sporťáky, je nepřeberné množství. Propojuje je vášeň pro závodění, historie, smysl pro lehkost a ovladatelnost a většinou taky bankrot. Když si ale z onoho zástupu značek mám vybrat jednu, sáhnu po té nejbláznivější. A tou je TVR.

Foto: TVR

Značka TVR se zjevila v roce 1947 a od té doby představila spoustu různých modelů. Ta auta byla každé úplně jiné, ani jedno z nich však nebylo… jak bych to jen … nebylo zkrátka normální. Některá TVR byla krásná, jiná podivná, většina byla do značné míry obojí. 

Foto: TVR

Na přelomu tisíciletí produkovala značka TVR asi ta nejpodivnější sportovní auta, jaká jste si mohli pořídit. A to myslím v dobrém. Pravda, jejich kvalita byla vyhlášena, tady se naplno projevila odvrácená strana jinak tolik ceněné ruční výroby. Z aut TVR prostě s až zarážející pravidelností odpadávaly různé díly. Jenže necháme si tím pokazit dojem z těch úžasných kreací jako Griffith nebo Sagaris?

Foto: TVR

V roce 2004 koupil společnost ruský oligarcha Nikolay Smolensky a jako všechno, na co kdy sáhla ruka ruského primitiva, i TVR začalo ihned chřadnout. Dnes je továrna zavřená a ač se rok co rok objevují noví investoři a nové projekty, jak TVR vzkřísit, zavřená zůstává. Naděje ale umírá poslední. Nedávno se opět objevyly obrázky údajně nového budoucího TVR. Tak třeba to konečně vyjde…

 

Tatra

A poslední v mém výběru musí být Tatra. Naše domácí automobilka patřila svého času mezi průkopníky aerodynamiky v automobilovém průmyslu a obecně patřila se svou koncepcí vzduchem chlazených motorů uložených v zádi velké limuzíny mezi ty asi vůbec nejméně ortodoxní výrobce. A podivnosti, ty já rád.

Foto: Tatra

Výroba luxusních vozů, dnes bychom řekli sportovních limuzín, se Tatře dařila a značka si i díky dobrému marketingu dokázala získat slušné mezinárodní renomé. I zde ale zásahem ruského primitiva došlo k podstatným trhlinám v plánu. Luxus jaksi nebyl příliš v souladu se socialistickou ideologií a proto měly v Kopřivnici napříště vznikat už jen nákladní vozy k budování přehrad a elektráren pro naše pracující.

Foto: Tatra

Je proto tak trochu paradoxem, že se Tatře nakonec podařilo uhájit si výrobu omezeného počtu osobních aut po celé období budování socialismu v Československu a vaz osobním Tatrám setl až příchod kapitalismu a s ním i západní konkurence. Divize nákladních aut Tatry ale přežila a nyní se zdá, že vzkvétá.

Foto: Tatra

A ve mě pořád hlodá myšlenka, zda by nebyla nějaká cesta, jak vskřísit i osobní auta Tatra. Takové Porsche Panamera edice Tatra jako pocta závodu, který dal (no nedal, ale stejně si ji vzali) Němcům technologii pro jejich automobily VW a Porsche, to by mohlo být hezké…

 

To byl můj výčet značek, které bych rád přivedl zpět ze světa stínů mezi nás živé. A jak to máte vy? Napište nám do komentářů!

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

rivka
08. 6. 2024, 08:40 5 reagovat

O mém Saabu 900 zde kdysi napsali článek Fernie i Bob Ash a 9-5 jsem měl nedávno, takže ano, kdykoli si jej rád koupím opět. Auroru jsem měl 4 roky a u ní to platí dvojnásob. Na svůj Rover 620Ti koukám z okna posledních asi 6 let (viz foto) a po zachovalé 75 toužím docela dost :-) Lancia mne možná teprve čeká, no a Lagondu, TVR ani Tatru nikdy mít nebudu, nějak se mi v té Sportce ne a ne zadařit :-) Takže za mě ano, prosím, oživte někdo Rover i Saab! Jen teda, ne tak jak to provedli Číňané s MG, děkuji. No a nějaké pěti a půl až šestimetrové limuzíny/kupé/kabriolety Hispano-Suiza v soudobé podobě bych na silnicích rovněž rád potkával. Což vlastně úplně stejně platí pro Jensen.

rock
08. 6. 2024, 11:20 -1

ad MG:
To je tím, že MG pouští do globálního prodeje ty nejhorší, s odpuštěním, sračky. Ale pro čínský trh měli docela zajímavé sedany MG6 a MG7. MG6 mělo dokonce ostřejší 300k verzi. Možná ne úplně zázračná věc, ale při dnešní sedanové bídě lepší než nic... Škoda, že se to sem nepodívalo.

Honza Hamster Křeček
08. 6. 2024, 19:53 2

Na fotce možná pěkný, ale po zkušenostech, které s MG mám (a pro Evropu jsou to vyšperkovaná auta) bych to nechtěl. Dobře to jezdit nebude.

kotzitzaq
09. 6. 2024, 19:42 1

Já ani nevím, jestli bych měl zájem, aby se Rover resuscitoval. Zase takový hvězdy to nebyly - možná do sedmdesátých let (a krátce před koncem 75 asi taky nebylo úplně špatné auto). Ale druhá polovina sedmdesátek byla kvalitativně bída (ikdyž se mi SD1 neskutečně líbí), v osmdesátkách to byla celkově bída a v první polovině devadesátek bylo možné koupit kvalitně provedený Rover rovnou u Hondy. A to mám svůj XW Cabrio rád, ale objektivně to nebyla žádná olympiáda.

rock
08. 6. 2024, 11:01 2 reagovat

Na některých bychom se shodli, ale ať se neopakujem, tak moje pětka:

Triumph
De Tomaso
Matra / Talbot-Matra
Pontiac (napsal bych Dodge, který je ve stádiu klinické smrti, ale zatím jej neodpojili od přístrojů)
Borgward (pokud by se měl někdy vrátit, tak prosím jinak než ta čínská zhůvěřilost, která díkybohu předloni zbankrotovala).

David Střítežský
08. 6. 2024, 20:16 2

I moto větev Triumphu v devadesátkách / na počátku tisíciletí balancovala nad propastí. Stačilo málo a nevím na čem bych dnes jezdil. Tam ale přišel happyend, jaký bysme si přáli i u jiných značek ... jednou o tom taky napíšu. :)

Ze zaniklých moto značek mě takhle z patra napadá jen Buell, Cagiva a MZ.

Karel TB
09. 6. 2024, 13:26 1

DeTomaso a Borgward jsou značky, které stály na jednom člověku. Na jeho osobté vizi, vkusu a přístupu. V tom byl jejich lesk i bída. Značku může někdo koupit, ale ducha jí jen tak nevrátí, a možná to není ani škoda. Fungovalo to ve svém době a na svém místě. Matra, jako doplňkový výrobní program zbrojovky, to je jiný přístup. Implementace špičkových technologií napříč obory má potenciál v každé době.

mazany_lisak
12. 6. 2024, 16:18 2

De Tomaso nejspíš zažívá nějakou formu zmrtvýchvstání s krásným modelem P72. Bohužel má byt vyrobeno jenom 72 kusů a co bude pak je ve hvězdách.

rock
13. 6. 2024, 06:31 1

To mi víceméně uniklo, moc hezké...
Trochu jsem gůglil a je to zajímavý příklad sdílení platformy. De Tomaso a Gumpert (Apollo) koupil stejný chlapík, u Apollo postavili okruhovou raketu (10 kusů) a aby to pořádně využili, tak pod značkou De Tomaso na stejným monokoku postavili P72, tentokrát jako pohodlnější GT.
A asi to nebyl úplný provar, protože vyvíjejí další kousek, okruhový P900. Tentokrát dokonce s vlastním motorem V12 (P72 i Apollo mají upravenou V12 od Ferrari).

Frankie
08. 6. 2024, 16:24 1 reagovat

Já bych dal tyto: Tatra, Pontiac, Saab, Rover. A z uplne historie pak Praga.

James
08. 6. 2024, 18:26 1 reagovat

Hudson / Packard, případně International a Studebaker,
jinak dost těch zajímavých jste tu už zmínili,
a možná ještě víc stále existuje, ale už dávno ani náznakem nedělají to, čím byly zajímavé

Karel TB
09. 6. 2024, 13:50 4 reagovat

S Roverem jsem se asi rozloučil a nechybí mi. A to jsem je měl rád. Jenže už od 80ś kdy se dali do kupy s Hondou to stejně nebyla ostrovní značka.
Měl jsem 420 Sdi, to auto bylo ve všech ohledech nadprůměr své doby. Jenže silně nad průměr byla taky cena (Holt Libra byla drahá a v UK se zadarmo nedělalo), takže jako jeté super, o novém na kontinentě uvažoval málokdo.
Měl jsem i 75. Pěkná z venku, dobrá zevnitř a tady to končí. Motor podladěný první CR od BMW, v podstatě testovací kanárek. Moc to nejelo, jenom 5° přeodovka, ale jezdlo to zadaro, to jo. Odfláklá (možná na posldení chvíli dodělaná, kdo ví) přestavba na příčné uložení a pohon předku způsobila, že i Lakatoš už by byl dávno rozebraný a složený, zatímco Rover odmítal vydat svá tajemství. A pak 1000malých bolestí souvisejících převážně s kvalitou výroby. Odpadávající tapece, "bezkontaktní" konektory, koroze... Jo a Libra pořád nešla dolů, takže cena tomu stále odpovídala.
Popravdě, to auto musel mít člověk rád, jinak to nemělo racionální dúvod se s tím trápit.
Co se Saabu týče, není to značka co by mě oslovovala, zajímám se, otočím se, ale v garáži bych to nechtěl. Mám trochu dojem, že pro ldi, co chtějí věci jinak je tu dneska Tesla, nevím ale, nakolik je tam průnik s původní klientelou Saabu.
Lancie je škoda. Býval to takovej Italskej Saab - prostě všechno jinak a malinko z patra koukat na ostatní. Plus ten motorsport background.... No a ten koncept lepších a nápaditějších Fiatů, na který naskočili (a který zkouší úspěšně Cupra a DS) se jim nedaří zabít už snad 20 let, co se o to aktivně snaží. Lancia si zaslouží žít.

tomaass2
11. 6. 2024, 13:59 2 reagovat

Já chci zpět osobité Saaby. Poslední 9-5 bylo jak v sedanu tak v kombi nádherný. Ale i stará 900 cabrio.

Jinak třeba česká Aerovka nebo proudnicové Tatry mají také obrovské kouzlo.

H_F
13. 6. 2024, 02:56 0 reagovat

Vzkřísit k čemu

Rover:
Když ani indickej Jaguar už nevyrábí pokrokový luxusní sedany a MG vyrábí čínskej šmuk, tak Rover by asi těžko dělal něco lepšího

Saab a TVR
Asi těžko by dopadly lépe, jak Volvo (co aspoň narozdíl od tragédů v Saabu někdy vyrábělo dobrý auta) tak Lotus, sice vykradl o know how Zheijang-Geely, ale udělal z nich aspoň svoje prémiový maskoty

Tatra
Pokud by měla pokračovat v onom duchu především geniálního rakušana Hanse Ledwinky, tak by zas dnes musela přicházet s převratnými, dosud neviděnými technickými řešeními a patenty, co by šly do produkce a ostatní by to od Tatry opisovali
Nechci kazit párty, ale tuhle roli aktuálně zastává Tesla

Oldsmobile byl zbytečná značka už od druhý poloviny minulýho století, to už se mi skoro víc stýská po nějakém pony/muscle od Pontiacu, od GTO po TransAm

Peťas
15. 6. 2024, 20:46 2 reagovat

Rikal jsem si v nedavne minulosti ze by Tatra mohla prijit s osobnimi automobily - pouze elektromobily. Vzit Tatru 87 a pretavit ji do dnesni doby s jeste lepsi aerodynamikou. No a pak se objevil Ioniq 6. A rikal jsem si sakra ono to nekoho napadlo taky a udelal to. Jen to nebyla Tatra :-( Vidim Tatru v Ioniq 6 jen ja?

tomaass2
16. 6. 2024, 08:00 0

Já ji tam vidím docela taky. Podstatně víc než třeba v Panameře, u které se to taky někde zmiňovalo.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte