načítám data...

Opel Zafira Life 2.0CDTi Elegance: Co je vám po tom, kolik vozím krámů...

Patříte mezi skromné motoristy, kteří pravidelně dávají Chorvatsko v Renaultu Twingo? Pak vás tohle auto nejspíš zajímat nebude...

zobrazit celou galeriiFoto:   Viola Procházková

To se zas nedávno strhla na Clubhousu debata, kdo potřebuje a nepotřebuje velké auto. Na té mě opakovaně fascinuje dokonale předvídatelný  průběh – strana minimalistů (obvykle svobodných a bezdětných) vysvětluje straně maximalistů, kolik věcí skutečně využijí na dovolené, a strana maximalistů se chabě brání slovy, ať si každý vozí, co chce. Osobně po většinu života kopu za tým “all in”. Je mi zkrátka pohodlnější neustále neřešit, co se vejde, a co už ne. Velkým rodinám s hromadou koníčků náročných na krámy bych nedoporučila jiné auto než dodávku. Třetí řada sedaček ve velkém SUV bude vždycky kompromis, přičemž z kufru pak taky moc nezbyde. A na přísný dotaz: “A ty by sis jako takovou věci pořídila?” odpovídám: “Já teda rozhodně ano.” Než mě začnete popotahovat, kde teda tu škatuli mám, dám do placu rovnou i argument, který mě od ní doposud odrazoval. Velká část jízd, které podnikám, jsou kratší postrky po městě a vždycky jsem měla zábrany trápit v takovém stylu užívání naftový motor. Dodávky v benzínu se samozřejmě taky vyrábějí, pane rejpale, ale ruku v ruce s palivem přichází i jistá exkluzivita a na tu zrovna u auta tohoto typu nejsem zvědavá. Jasně že by se mi líbil Chevy Van s osmiválcem, ale prostě ne, ze spousty důvodů.

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Pravdou je, že kdybych si vybírala dodávku ze současné nabídky na našem trhu, čtyřlístek Zafira-Traveller-Spacetourer-Proace by tvořil realistickou kandidátku. Jasně, Véčko i Multivan jsou ve spoustě věcí lepší, ale v závislosti na výbavě taky dražší buď výrazně, nebo i dvojnásobně. I kdybych si dokázala obhájit koncept, že vyšší cena skutečně přinese odpovídající vyšší hodnotu, pořád tu bude figurovat i námitka, že tolik peněz zkrátka nemám a je úplně fuk, co za ně můžu dostat. Zafira a její bratříčkové zkrátka představují rozumnou volbu.

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Jak už to bývá, rozumná volba nikdy nepřichází bez kompromisů. A protože se pohybujeme ve vodách skupiny PSA, teď už vlastně Stellantis, dopředu tuším, že první ústupky, které budu muset udělat, se týkají ergonomie, potažmo praktičnosti. S odkládacími prostory to v kabině vskutku není veselé. Poradil by mi někdo laskavě, kam si mám dát termosku s kafem? Jako všechny pežoty má i tento Opel cupholdery v obou rozích zeshora palubní desky. Na tom by ještě nebylo nic špatného, jenže kvůli zkosenému přednímu sklu tam termosku narvu jen tak tak. Když je nedbale zavřená, pocintám se, protože ji musím naklopit. A když ji pak potřebuju vyprostit, manipulace mě zaměstnává víc, než je při řízení zdrávo. Nakonec si radši hodím vedle sedačky tašku a termosku vetknu do dedikované boční kapsy. Ideální to není, ale pořád nejlepší varianta, jakou jsem byla s to vymyslet. Kafe bychom tedy měli a teď kam s mobilem? Nabízí se mělká přihrádka hned pod radiem a přístroj se do ní vejde, třikrát hurá! Škoda že se při každém prudším rozjezdu či zatáčce vydá objevovat krásy velkoprostorové kabiny. Naštěstí umím improvizovat – mobil připojený kabelem k USB zásuvce alespoň rychle najdu v 90 % případů (zbylých 10 % tvoří případy, kdy je hybná síla přístroje tak velká, že se z kabelu vytrhne).  Chceš si odložit něco dalšího? Radši si to dvakrát rozmysli. Jsou tu sice ještě rozměrné kapsy ve dveřích, ale do těch se dostat znamená sklonit hlavu pod úroveň oken a šátrat v úzkém prostoru mezi dveřmi a sedadlem. To za jízdy rozhodně nechceš. Kdovíjak velký prostor nenabídne ani klapačka před spolujezdcem a tím bych odkládací hejt uzavřela. 

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Naštěstí se v kabině najde i pár příjemných funkcí. Třeba čudlíky na automatické otevírání bočních posuvných dveří. Když potřebujete vyhnat děti na déšť, ani nemusíte vystupovat. Pochválit můžu i sedačky, které sice nemají moc bočního vedení, ale ani po dlouhé cestě z nich nebolí záda. Head-up displej má samostatný ovladač vlevo od volantu, takže netřeba rybařit v palubním systému. Obrazovka radiomapy je sice maličká, ale na mapu z Waze je vidět dobře a co víc potřebuju? Příjemné je vyhřívání sedadel, které nepálí, prosklená střecha a samozřejmě nezávislé topení. Koho by napadlo, že tento benefit ocením v druhé půlce května…

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz
V neposlední řadě je tu obrovská přepravní kapacita a hlavně kvůli ní jsme si auto pořídili, že ano. Pokud auto kompletně obsadíme lidmi, vejde se jich osm a všichni se usadí v pohodlí (jen si nebudou mít kam dát kafe). Druhou a třetí řadou je možné šoupat v podélném směru a taky je možné je obě z auta vytáhnout, čímž zase vznikne obří nákladový prostor. Zlatým kompromisem je ponechat jen druhou řadu a získat tak pět pohodlných míst k sezení a kufr, do kterého narvete půlku domácnosti. Manipulace se sedačkami sice není nic pro slečinky, vlastně je to spíš práce pro vraha, ale jak často bude potřeba ji provádět…

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Většina nespokojenosti z nedostatků ale pobledne, když se auto rozjede. Posez a řízení je ryze dodávkové, tady se nekoná žádné překvapení ani potěšení (na druhou stranu ani zklamání  či rozčarování, prostě běžná velká stodola na spoustu lidí či věcí). Motor se po nastartování slušně představí dieselovým klapáním, co by se přetvařoval, a soustavu oceli, plechů, plastů a provozních kapalin rozpohybovává s rozvážnou důstojností. Jakmile ale dosáhne optimální provozní teploty, jako by z něj opadl ostych a najednou funguje překvapivě dobře. Na dálnici statečně žene automobil vstříc maximální rychlosti a jediné, co vás přitom může rušit, je rostoucí aerodynamický hluk. Takže volume doprava a je to, audio má naštěstí slušnou úroveň. Motor dokáže příjemně překvapit (zejména ostatní účastníky provozu) taky svojí pružností při předjíždění. Výsledkem je fakt, že i s tak velkým autem můžete jet docela rychle a ubrat je potřeba až v zatáčkách, kde houpavý podvozek – narozdíl třeba od dodávek z Mercedesu – prudké manévry nesnáší moc dobře. Zde je však atypem Mercedes, nikoli Opel. Staromilce možná zamrzí, že silnější diesel je k dispozici pouze s osmistupňovým automatem, objektivně však není této kombinaci co vytknout. Řazení je hladké a logické, na pádla pod volantem jsem si ani nevzpomněla. A kvedlání je asi poslední věc, kterou by se mi v dodávce chtělo provozovat. Kolečko z mikrovlnky si k mému srdci stále cestu nenašlo, ale co už.

Foto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Verdikt

Nenechte se zmást názvem. Elegance tahle krabice moc nepobrala, ale kvůli vzhledu si člověk krabici nekupuje. Kupuje si ji, když chce vozit hodně lidí, hodně bordelu nebo obojí, nemá rád tetris a je mu fuk, že ho uhlazenější spoluobčané mají za kočovného kramáře. Ergonomie má svoje mouchy a leccos možná budete muset řešit nějakými samodomo ‚hacky‘, osobně mi ale tento nedostatek vadí míň, než by mi vadil třeba chcíplý motor. Toho se v téhle silnější naftové Zafiře obávat netřeba. A ještě jeden bonus na závěr – můžete si vybrat, jestli budete mít na kapotě lvíčka, smrček, blesk a nebo… tydvěpropojenéelipsyčicotoje. 

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 1997 cm³
Výkon:174 koní (130 kW)/ 3750 ot/min
Točivý moment 400 Nm/ 2000 ot/min
Převodovka: osmistupňová automatická 
Maximální rychlost: 185 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 10,4 s 
Spotřeba udávaná [l/100km]: 6 
Dlouhodobá akční cena testované konfigurace s příplatky: 1 064 990 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ev
Evlo
26. května 2021, 17:42
0

Asi to chce menší termosku

reagovat
Viola Procházková
26. května 2021, 18:02
0

Tak klasický kelímek z benzínky se tam vejde normálně. Pořád je tu ale problém, že je ta díra prostě daleko.

ransom
26. května 2021, 19:55
0

Tenhle problém mi vždycky přišel hrozně zajímavý, protože docela exotický. Možná jsem divnej: Miluju prostor kolem sebe, nad sebou, před sebou, vedle sebe, rád se rozvalím, natáhnu za volantem hnáty, odložím lokty... Ale nikdy a na nic jsem nepotřeboval cupholder. Ani na dvoudenních cestách do Ruska. Svým způsobem mě cupholder vždycky sral, protože mi přišlo, že zabírá místo pro něco užitečnějšího. Aniž bych ovšem tušil, co užitečnějšího by to tak asi mělo být.
Vlastně je to pro mě stejná zbytečnost jako popelník nebo ISOfix. Místo ISOfixu bych uvítal třeba konzoli na brokovnici.

Ev
Evlo
26. května 2021, 21:09
0

To je asi individuální mě v pro ace verso, coz je to stejný auto ta díra přijde přesne kde má být.

Ev
Evlo
26. května 2021, 21:13
-2

Ono to stejný houpavý podvozek - mě auto přišlo přehánět tvrdé a špatně tlumící drncani

riderhenry
26. května 2021, 21:42
1

ransom: náhodou super projekt na hithit - konzole na brokovnici, kotvená ISOFIXem :D

togi
27. května 2021, 11:18
0

Já taky nikdy cupholder nepotřeboval do doby než jsem jezdil po noční hodinovou trasu domů. Plechovka s energy drinkem se tam vejde krásně :)

Adam Forman
27. května 2021, 06:28
3

Ehm...Vito Family...Ehm

reagovat
Ha
Habakukk
27. května 2021, 11:46
1

No Family za mega má sice jen 140koní, ale tak nějak už se o něm dá velmi vážně uvažovat.

Viola Procházková
27. května 2021, 14:40
0

Adam: Když já se bojim, že s nějakým nezdechlým motorem to bude drahé, ani nemluvím o výbavě. Jezdila jsem s tou nejslabší naftou a to je za trest, určitě by to chtělo aspoň 140 kW.

fr
frite
27. května 2021, 16:35
0

Nevím jaké slevy dává nevede, ale já kupoval spacetourer před rokem, v konfigurátor u byl Vito 150 tis plus, na showroomu na Citroen 300tis sleva.

Adam Forman
28. května 2021, 06:23
0

Nojo, já nějak zapomínám, že naše šéfová potřebuje děti při jízdě odšťavnit :-D

Ha
Habakukk
27. května 2021, 06:45
3

Když se s toho vyhází ty zbytečnosti pro novináře, tak je to fajn povoz za rozumné peníze, pro někoho kdo převáži pět lidí a jejich bagáž.

reagovat
Ev
Evlo
27. května 2021, 10:18
-3

Reálně s automatem začínají na 830 000, teda neřeším teď znáček, ale dostupnost až příští rok. Mě to přišlo za ty peníze moc drncavé, ale jsem v tomhle extrémně náročný. I tak nevím o lepším autě za ty peníze. Ja bych volil o jedno menší dodávku, kde to je s automatem za 480k a za ty peníze už je to docela jedno, podobně vybavená fabie s automatem vyjde na 496 000 a tohle je spíš na úrovni karoq a to furt má lepší jízdní vlastnosti - lépe filtruje rezonance na kostkách.

Ha
Habakukk
27. května 2021, 11:47
-1

No třídu menší dodávka má dnes problém omezené nabídky motorů kde skončí limitován nějakými 130koňmi, což když jedeš mám je ok, ale jakmile naložíš na hranici nosnosti tak žádnou výkonovou reservu nemáš.

Pochtli
27. května 2021, 08:15
0

To je dost smutné - taková velká pojízdná škatule a posádka nemá pořádně kam odložit věci..
PS: Taky jsem minimalista, zvyklý na tetris z MX-5. Teď se nám tato zkušenost hodí při skládání krámů/tašek s věcmi našeho prcka do auta.

reagovat
Ev
Evlo
27. května 2021, 10:19
0

Chtěl jsem napsat, že nesouhlasím, ale teď jsem si vzpomněl, že jsem taky nenašel vhodné místo pro odložení telefonu.

togi
27. května 2021, 11:19
3

Kapsa u kalhot?

S.
S.h.I.t.
27. května 2021, 12:11
0

togi: kapsa u kalhot je, pri dnesnich padlech, dost neprakticka. Proste to v ni pri sezeni prekazi. Pokud ne hned, tak po case urcite.

Pochtli
27. května 2021, 12:49
1

togi: Mobil v kapse nebo pohozený na sedadle spolujezdce není "dostatek úložných prostorů". Prostě chyba a nedomyšlenost výrobce. Jiným problémem je, že jeden hledá místo pro termohrnek a jiný pro 1,5l flašku.

Be
Beran
27. května 2021, 13:53
0

Nevim jestli je to fotografem nebo autem samotnym. Ale na svoji tridu vypada to prekvapive dobre.
Za me v aute musi byt drzak na termohrnek. A umisteny tak at neomezuje v pouziti ovladacich prvku auta.

reagovat
PachezZ
27. května 2021, 23:59
-2

Když to tak čtu tak vlastně nevím co by mi to nabídlo navíc proti dvacetiletý previi2... v palubce mám asi osm zavíracích přihrádek, do dvěří se vejde hromada věcí, šoupačky maj stahovací okna i kapsu na pití, ve třetí řadě je v tapcích taky cupholder...
Kdyby to aspoň umělo sklopit sedačky do podlahy nebo tak... takhle to vypadá že jediný co to nabízí proti dvacetiletým japonským nebo americkým minivanům jsou moderní motory a infotainment... a ten vyřeší 2 din android z alíku...

reagovat
PachezZ
28. května 2021, 00:01
-1

a když si vezmu něco takovýho za zlomek ceny, nemusim se ani tahat s těma sedačkama... https://auto.bazos.cz/inzerat/135987763/jeep-cherokee-25crd-4x4-manual-vyhrev-klima-tazne.php

fr
frite
28. května 2021, 06:05
0

Ehm, tohle chválení vlastní garáže je staré jak auto samo..
Ta auta nejsou stejná i když se dá dobře žít s tím i tím.
Tyhle dodávky nabídnou víc prostoru, možnost rychlé vyhodit sedačky a odvést nábytek, možnost kempování vestavby atd.
To co navrhujeme ty dá zase kompaktnější rozměry, jízdu bližší osobáku, manévrovatelnost apod.

Ha
Habakukk
28. května 2021, 06:48
0

PachezZ Tak to cp uvádíš je čistě US MPV, tedy k evropské zcivilněné dodávce to má sakra daleko. Když pominu rozdílné třídy vidím jako zásadní problém konfiguraci CHRYSLERU jejich oblíbené 2 - 2 -3 sedačky kdy neodvezeš 5 lidí a bagáž protože na to není v autě místo. No a pokud potřebuješ 4 lidi a bagáž stačí evropský velký kombík které zase nemají rádi v US a místo toho mají CHRYSLER.

Viola Procházková
28. května 2021, 08:47
2

Největší rozdíl oproti dvacetiletý previi bude hádám bezpečnost.

PachezZ
28. května 2021, 08:51
0

a tak jasně, jde o chválení svý garáže, ale na dýlku je to víceméně stejný, mezi podběhama v interiéru rozdíl 3cm, mezi šoupačka je zafira pravda o 10cm širší, sedačky jak jsme se dočetly se musí tahat ven úplně stejně(což je třeba věc co bych za sedačky sklopný do podlahy vyměnil hned) atd. vestavba na kempování se dá udělat do obojeho...

Je teda fakt že u chryslera s konfigurací 2-2-3 odpadá ta varianta 5+bagáž, ostatně v tý jezdim i já nejčastěji co se přítomnosti sedaček týče... ani sem nezkoumal jestli se to dělalo s třema místama v prostřední řadě nebo ne

Ha
Habakukk
28. května 2021, 12:42
-1

Konfiguraci 2-3-3 má až Chrysler Pacifica, ale prostřední sedadlo je menší než krajové tedy neplnohodnotné. Pak si matně pamatuji, že Voyager měl v první generaci 2-3, ale to už budou dožité vraky.

fr
frite
29. května 2021, 05:35
0

Psa dodávky umí 3+3+3



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem