načítám data...

Opel Grandland Hybrid4 - Úsporně a rychle

Chcete svižný, tichý, a přitom úsporný crossover pro rodinu? Ale račte, ozvalo se z Rüsselsheimu...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Opel Grandland je tu s námi již od roku 2017, kdy nahradil zastaralou Antaru a vrátil značku na trh kompaktních crossoverů. Minulý rok byl vůz aktualizován ve směru současného designového jazyka, dostal další výbavu a nové rozložení displejů převzaté od mateřského Stellantisu. Na test jsem dostal nejvyšší motorizaci v podobě Hybrid4 – zážehová jedna-šestka a dva elektromotory, každý obsluhující jednotlivou nápravu a dosahující výkonu až 300 koní. 

Foto: Jan Křeček, Autíčkář.cz

Předek auta tvoří výrazný vizor, který je ohraničen chromovými lištami a světlomety LED Matrix. Oproti předchozímu Grandlandu X auto vypadá znatelně moderněji, a i když se zvenku moc dalších změn neudálo, Grandland to posunulo mnohem dále a myslím, že zejména v této modré Vertigo auto zaujme. Světlomety IntelliLux jsou tvořeny 84 segmenty, které se vypínají a zapínají samy a svižně ale hlavně svítí opravdu dobře a není třeba zapínat režim dálkových světel při každé jízdě jako v jiných vozech, aby automaticky hrály svou světelnou show při jízdě. 

Foto: Jan Křeček, Autíčkář.cz

Vevnitř na řidiče čeká nové rozložení informačního systému a digitální přístrojovky, kterému Opel říká Pure Panel. Infotainment je přehledný, a i když není nejrychlejší, vždy intuitivně najdete to, co zrovna hledáte. Nemá bezdrátové Apple Carplay ani Android Auto, ale za to aspoň mobil nepřehříváte žádnou bezdrátovou nabíječkou a Carplay tak funguje bez záseků a odpojování. Bezdrátovou nabíječku má Opel schovanou v područce, kde sice není prostor na nic jiného, ale mobil tam dát jde. Oproti použitím tohoto systému u jiných značek však nabízí staromilský systém tlačítek klimatizace. Osobně to nedokážu úplně ocenit, klimatizaci nastavím jednou na teplotu, kterou chci, a pak už na ni nesahám, avšak topí velice rychle, což u plug-in hybridních vozů nebývá standardem. Velice příjemným překvapením pro mě bylo vyhřívání čelního skla, které je zde tvořeno pouze třemi proužky drátu v levé části čelního skla, takže neomezuje výhled a funguje stejně dobře jako v jiných vozech, kde mohou drátky v celém čelním skle nepříjemně rušit výhled.

Foto: Jan Křeček, Autíčkář.cz

Nově je v rámci faceliftu možnost připlatit si za funkci nočního vidění (25 000,- Kč), které funguje velice pěkně a upozorní řidiče na možné nebezpečí v podobě chodců či divé zvěře. Ve městě sice občas upozorňuje na chodce na chodníku (a občas je označí jako divou zvěř), ale mimo město tento systém funguje dobře a označuje překážky do vzdálenosti až 100 m. Problém ve zobrazení nočního vidění bohužel představuje rozložení obrazovky, na níž řidiči v pohledu před sebe brání ukazatel rychlosti. Nic vám však nebrání v tom používat jiné uskupení obrazovky, v případě detekce překážky vás systém upozorní sám zobrazením kamery v levém rohu a označením chodce. Je to příjemný společník na dlouhé noční přesuny po republice, zejména v kombinaci s výborně fungujícím adaptivním tempomatem, systémem udržování v jízdním pruhu a již zmíněnými LED Matrix světlomety.

Foto: Jan Křeček, Autíčkář.cz

Mám plug-in hybridy rád. Je to výborný mezistupeň k elektromobilu pro ty, kteří se bojí dlouhého nabíjení a nechtějí se omezovat. Základem úspornosti plug-in hybridů je pravidelné nabíjení, a tak (z mého pohledu) dávají smysl pouze těm, kteří mohou nabíjet doma nebo v práci. Pohonná jednotka, známá z dalších vozů koncernu, nabízí systémový výkon až 300 koní a dojezd až 65 km. V zimě dojezd samozřejmě klesá (já se pohyboval okolo 35-45 km), ale nabízí celkem slušnou efektivitu. Na své běžné trase z práce domů jsem se dostal na 15 kWh /100 km bez topení a 20 kWh / 100 km s topením – na plug-in skvělé hodnoty. Přičítám je zejména efektivnímu topení, které u plug-inů nebývá standardem. Testovaný kousek byl vybaven také 7,4 kW palubní nabíječkou, která baterii s využitelnými 10,4 kWh nabije za 2 hodiny a rozhodně doporučuji připlatit si za tuto rychlejší, pokud nenabíjíte pouze přes noc. 

Foto: Jan Křeček, Autíčkář.cz

V hybridním režimu si auto samo určuje, kdy zapojí spalovací motor, a většinou ani nepostřehnete, že běží. Připojuje se velmi hladce a všimnete si toho až při pohledu na displej, kde se rozsvítí zařazený stupeň převodovky. Má drobná výtka však směřuje k odladění. Párkrát se mi stalo, že jsem jel občas zbytečně na elektřinu do kopce, a motor auto nastartovalo až při brzdění do křižovatky. Následně motor běžel při stání na červené.
Ve sportovním režimu auto využívá veškerý výkon všech motorů, z beránka se najednou stane vlk a od světel jste většinou nejrychlejším účastníkem provozu. Ani na dálnici se však nezalekne a předjíždění pomalejších vozů provozu je jen otázkou pár vteřin. Převodovka v tomto režimu při plném plynu dodává trochu “sportovní” pocit v podobě mírných kopanců při přeřazení, což je za mě v rodinném crossoveru trochu zbytečné a ocenil bych spíše, kdyby po ubrání plynu auto nedrželo motor zbytečně dlouho v otáčkách. Jinak nemám jediné výtky k pohonu, samotný motor má dostatečný výkon na dálnici a je dobře odhlučněný, takže o něm nevíte, a přitom se s autem dá jezdit celkem úsporně.

Foto: Jan Křeček, Autíčkář.cz

Stále však nevím, co si mám myslet o naladění podvozku. Opel nikdy nevynikal francouzskou konejšivostí, zatáčí relativně dobře (na dvoutunový crossover), ale myslím si, že by nemusel být až tak tvrdý. V některých případech, zejména na okreskách v okolí Prahy, je zbytečně nervózní a párkrát mi zadek vozu až nepříjemně odskočil. To je ale problém pouze těch míst, kde silničáři projeli naposledy před patnácti lety, na lepších silnicích je podvozek jistý a příjemný. 

Foto: Jan Křeček, Autíčkář.cz

Verdikt

Opel Grandland je po faceliftu příjemným kamarádem na každý den. Nabízí výborné sedačky s certifikací AGR, dostatečný výkon pro předjíždění, zároveň se s ním po městě dá jezdit se skvělou spotřebou. Místa na zadních sedačkách sice není příliš, ale je třeba si uvědomit, že se jedná o kompaktní vůz (na délku měří pouze necelých 4,5 m). V této modré barvě vám jej sousedi budou dokonce i závidět. Při pohledu do ceníku pak možná začnou závidět ještě víc – testovaný kousek v této specifikaci stojí necelých 1,3 milionu a to je zkrátka na kompaktní crossover hodně. 

Foto: Jan Křeček, Autíčkář.cz

Technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec 1598 ccm + 2 elektromotory
Výkon: 221 kW v soustavě / 147 kW (200 koní) při 6 000 ot./min + 81 a 83 kW (108 a 111 koní)
Točivý moment: 520 Nm v soustavě / 300 Nm při  3 000 ot./min + 337 a 166 Nm 
Převodovka: automatická osmistupňová
Maximální rychlost: 235 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,1 s 
Kombinovaná spotřeba (udávaná): 1,2 l/100 km
Kombinovaná spotřeba v rámci testu: 6 l/100 km 
Cena testovaného vozu (Grandland Hybrid4 Ultimate): 1 280 490,- Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

af
afro-r1
13. ledna 2023, 12:13
-1

Zajimave, ze 300k staci jen na 235km/h. Mozna celni plocha a celkova "almarovitost" auta...
Byvaly doby, kdy na 250km/h stacilo 250k.

reagovat
Opelfahrt
13. ledna 2023, 13:00
0

Jo, před třiceti lety jsem jako čerstvý držitel řidičáku slintal nad Oplem Calibra Turbo, co měl z dvoulitru s výkonem 204 k udávanou maximálku 245 km/h.
Mám ale dojem, že trvanlivost celého pohonného ústrojí při častém využívání na autobahnu byla dost krátká. Prostě Opel, má oblíbená značka :-)

HeavySmoker
13. ledna 2023, 13:11
-1

Varím z vody, ale veľa hybridov (Toyota, Lexus) má obmedzovač kvôli elektromotoru, ktorý má len jeden stály prevod, možno je to podobné. Cx toho zázraku neviem, Opel Mokka čo vyzerá podobne má 0,32 pri 2,3m plochy, čo je super na danú triedu, ale Tatra 600 si počínala lepšie už pred 70 rokmi, takže to tiež asi nepomáha.

kotzitzaq
13. ledna 2023, 14:39
2

Hlavně 300k je kombinovaných elektro+spalovák. A obvykle nad cca. 140 km/h už elektromotor nijak nepomáhá, takže ve vyšších rychlostech to bude 200 koni na auto, které je z hlediska aerodynamiky např. v porovnání s výše jmenovanou Calibrou (ta měla cx snad 0,26-0,27 tuším) celkem almara.

Frankie
13. ledna 2023, 14:58
2

Calibra byla ve své době autem s jedním z nejnižších cx.

Sa
Sato
13. ledna 2023, 15:19
2

Cx je len koeficient, ten treba ešte ponásobiť čelnou plochou, A tu mala nízka Calibra výrazne menšiu než tento tu.. ehm.. zázrak.

af
afro-r1
13. ledna 2023, 16:50
-2

Takze na odiv danych 300k jen na 1. prevodovy stupen, na 2 rekneme 250k a na 3-8 maximalne 200k, jestli tomu dobre rozumim.

MB
MBMB
13. ledna 2023, 18:36
0

Všechny ty tři motory mají nějaký průběh výkonu v závislosti na otáčkách. Nejvyšší součet výkonu všech těch motorů, který může v jeden moment nastat, je těch 225 kW.
Charakteristika elektromotorů je zjednodušeně nejprve maximální konstantní moment s lineárně rostoucím výkonem a od určitého bodu konstantní maximální výkon s klesajícím momentem. Tzn. elektromotor ve vysokých otáčkách podává maximální, nebo téměř maximální výkon. Není tedy důvod, aby ten maximální výkon byl omezený na první převodový stupeň.
Nicméně ty elektromotory mají nějaké maximální otáčky, které omezují maximální možné otáčky kol, respektive rychlost auta. Šlo by to jistě zpřevodovat tak, aby to jelo i víc, ale bylo by to za cenu menšího zátahu těch elektromobilů (tj. menší moment na kolech).

af
afro-r1
13. ledna 2023, 22:33
0

To je jasne. Jenom se potom trochu biji tvrzeni, ze nad 140km/h elektromotory skoro nepomahaji s tim, ze podavaji plny vykon.
Mozne je nejspis oboji, zalezi, jak si to vyrobce nastavi v ridici jednotce.

MB
MBMB
13. ledna 2023, 23:24
0

Tak on konstantní výkon zároveň znamená, že s rostoucí rychlostí klesá moment a táhne to méně a méně. Každopádně ano, bez podrobných průběhů jednotlivých motorů, zpřevodování a řízení lze těžko odhadovat, jak to přesně je. Případně by se něco dalo odvodit, pokud by někdo nějaké Stellantis auto s tímto pohonem změřil na motorové brzdě a udělal z toho graf celkového výkonu/momentu na rychlosti auta.

kotzitzaq
14. ledna 2023, 20:21
0

On ten elektromotor má nějaký rozsah otáček. A jelikož naprostá většina hybridního systémů má elektromotor přes stálý převod, tak je možné jej použit pouze do určité rychlosti. A samozřejmě naprostá většina výrobců jej zpřevoduje tak, aby pokrýval nejběžnější rozsah (tedy pár km/h nad obvyklý dálniční limit). Každý to řeší jinak - mnou udaných 140 km/h bylo pro systém VW Group, kdy nad tuto rychlost rozepla spojka přiřazující elektromotor (a auto znatelně zlenivělo), např. Lexus to řeší zpřevodováním umožňujícím maximální rychlost tuším 180 km/h, tedy tam zabírá motor alespoň částečně až do vmax. Neodporuje se, ale zase je tam limit v rychlosti. Např. AMG-Mercedes má teď systém s dvoustupňovou převodovkou pro elektromotor, tam samozřejmě zabírá elektromotor i ve vyšších rychlostech. Ale to určitě není řešení Stellantisu.

Frankie
13. ledna 2023, 14:38
0

Z počátku jsem byl z Plug in hybridů nadšen. Ale časem mi spíš přijde, že to moc smysl nedává. Je to specifické použití pro lidi s denním nájezdem do těch 60 km a denní možnosti nabíjet. Pokud se jezdí větší dálky, tak je to spíše přítěží. Si moc nedovedu představit situaci, že během jízdy např. do Alp nabíjím tím pomalým způsobem.
No a pak je tedy otázkou, proč tahat vysokou hmotnost navíc, platit o dost víc za nové auto. A v neposlední řadě mít v něm dost složitý systém, prostě dost kurvitek, co se mohou časem projevit.

reagovat
MB
MBMB
13. ledna 2023, 15:09
0

Už se objevují i PHEVy s většími bateriemi a DC nabíjením. Tam je ta využitelnost elektrické jízdy přirozeně o něco větší.
Ale jinak ano, většina PHEVů na trhu je vhodná jen pro poměrně specifickou skupinu lidí.

af
afro-r1
13. ledna 2023, 16:53
0

Doplnil bych jeste dodatek "moznosti nabijet levnou elektrinou", jinak nema smysl na elektropohon prepinat.

Wa
Wakantanka
14. ledna 2023, 21:02
2

Ja ten PHEV vidím pre človeka čo žije a pracuje v meste resp.dochadza zo satelitu. Ten si to doma, alebo v práci nabije a jazdí drvivú väčšinu jázd na elektrinu. No a keď to raz za čas vytiahne niekam ďalej, tak má zase silnejší hybrid, kde tiež kopu km urobí zase na elektrinu aj bez externého dobíjania. Potom už len záleží na tom ako je ten ktorý systém postavený a vyladený. Koľko vie narekuperovať a následne vhodne využiť.

Frankie
13. ledna 2023, 15:04
3

Je celkově zajímavé, že se ta naše aktuální pseudo ekologie zaměřila pouze na pohonné ústrojí a zdroj energie z pohledu emisí auta.
Ale absolutně ignoruje to co je podstatou ekologie a to je předcházení znečištění. A tím myslím u aut hmotnost, čelní plochu, celkově všechny odpory, hlavně cx.
Takže sláva všem těžkým, velkým, krabicoidnim a ekologicky se tvaricim autům. Prostě nechápu proč to nazýváme ekologické. Za mě ať klidně jsou, ale bez té nálepky.
Přijde mi, že opět vyhrává forma nad obsahem.

reagovat
af
afro-r1
13. ledna 2023, 16:55
-1

Cil neni omezit spalovaci motor ale individualni mobilitu jako takovou. Jen se to tak na plnou hubu zatim nerika.

Frankie
13. ledna 2023, 17:03
1

Ano, jedna z teorií vývoje říká, že většina populace nebude vlastnit auta a bude si jen přivolávat službu přepravy v případě potřeby. Něco jak Uber s autopilotem. Tak uvidíme.

MB
MBMB
13. ledna 2023, 18:18
-2

Což je pořád individuální mobilita. A tu asi jen tak nikdo nevymýtí. Ale kdyby těch aut bylo třeba o 30 % méně, tj. v českých reáliích rok cca 2005, kdy ještě pomalu každý dospělý člen rodiny neměl svoje vlastní auto, tak by to asi bylo fajn.

riderhenry
13. ledna 2023, 21:23
0

Další krok bude "sdílená ekonomika" všeho ((elektro)auta příliš drahá na pořízení a starší (normální) zakázaná, domy se musí stavět jen s "elektrárnami na obnovitelné zdroje" za statisíce až milióny atd. atd.), následně nějaký systém sociálního kreditu a máš kompletní kontrolu nad obyvatelstvem, které nic nevlastní a tudíž jim můžeš odepřít přístup ke všemu bez nějakých větších komplikací.

af
afro-r1
13. ledna 2023, 22:40
0

MBMB: Podle me je to spis o poctu dospelych osob, nez o poctu aut. Mam aut nekolik a i kdybych jich jeste par prikoupil, najedu stejne, jako bych mel jen jedno.

MB
MBMB
14. ledna 2023, 07:51
0

Jasně, v jádru věci nejde o samotný počet registrovaných aut. Kdyby všechna byla jen zaparkovaná na soukromých pozemcích a nikdo s nimi nejezdil, tak je to jedno. Ale ono to celkem dobře koreluje i s měřenou hustotou provozu, která roste podobně jako ten počet aut.

bitner
14. ledna 2023, 08:58
0

Pánové na tyhle dystopicke předpovědi mám jedno slovo : peníze. Až se začne vyplácet rušení soukromého vlastnictví čehokoliv, tak to přijde. Ale z logiky je to úplná pitomost.

Frankie
14. ledna 2023, 17:01
0

Ano, souhlasím, že to rozhodnou peníze. Má to jedno velké ale. A to jsou restrikce a zejména daně. Kdysi jsme danili pouze spotřebu, buď běžnou DPH, případně doplněné spotřební dani. Ale ve jménu ekologie byly zavedeny další daně, z CO2, který zatěžují určitě vyjmenované zboží ve jménu něčeho. A to je nové.
A když se mě zákazník zeptá jakou má náš výrobek uhlíkovou stopu, jedná se grafitový rotor a hřídel, tak se smějí. A jediné co mě napadá, je , že je celý z uhlíku. No nic, fakt by mě zajímali ti chytráci, co stanovují vzorečky pro výpočet uhlíkové stopy a určují, co a jak se započítává.

Ronoath
14. ledna 2023, 09:21
0

Většinou při testech nezajímavých aut stojí za to aspoň fotky. Tady to úplně neplatí, nějaké foto za dne by se hodilo. Nebo autor chtěl podpořit efekt večerního auta?

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem