Pokud máte rádi zajímavá auta, dříve nebo později na tohoto pána jistě narazíte. Sultán Hassanal Bolkiah je totiž má rád taky a pár jich i vlastní. No, pár… K přesnému číslu se ještě dostaneme. Brunejský sultán je velkým milovníkem automobilů, přesto se od ostatních sběratelů v něčem liší – v možnostech. Všichni ostatní totiž časem narazí na „strop“. Na limit, přes který už to prostě nejde, třebaže už není ty auta kam dávat. Většinou to ale skončí na financích. Buď už vás desítky a stovky aut stály hodně peněz a další nemáte nebo je máte, ale už nedává smysl je za další auta utrácet. Jenže Hassanal to má jinak. On totiž žádné limity prostě nemá. Je to totiž sultán Bruneje, a tak nic ze starostí normálních lidí zkrátka řešit nemusí.
Takže kolik aut vlastně má? Abych nejprve nastavil měřítka a bylo s kým porovnávat – slavný Jay Leno, který svým vozům zasvětil život, má úctyhodnou sbírku čítající kolem 180 vozů a k tomu cca 160 motorek. To není vůbec málo a řadí ho to na nejvyšší patra v žebříčku počtu vlastněných vozidel. A sultán Hassanal Bolkiah? Až 7000! Ano, není tam nula navíc, opravdu sedm tisíc vozů. Představte si, že kdyby s každým autem strávil jen jeden jediný den, trvalo by mu přes 19 let, než by se v každém povozil. Neskutečné.
Jenže abych to zas s těmi superlativy nepřeháněl – některé zdroje uvádějí výrazně nižší čísla, a tak se můžete dočíst něco mezi 2400 a 7000 vozy. I to nižší číslo z něj ale dělá suveréně největšího sběratele automobilů na světě. Tuto obdivuhodnou kolekci samozřejmě nesestavil sám, vydatně mu totiž pomáhá i jeho bratr, princ Jefri Bolkiah a také někteří další členové vládnoucí rodiny. I některá fakta o Bruneji (celým názvem Stát Brunej Darussalam) jsou zajímavá. Stát leží na ostrově Borneo a sousedí s Malajsií. Své bohatství má především (jak jinak) z těžby ropy a zemního plynu, který ve zkapalněném stavu ve velkém prodává. Je to jedna ze tří zemí na světě, která měla do roku 2006 nulový státní druh (ještě Lichtenštejnsko a Palau). Státní zřízení je absolutní monarchie, a tak má sultán absolutní moc. Může si tak dovolit rozhodovat o všem – třeba nařídit, že lidé neplatí daně a mají zdarma zdravotnictví a školství. Jde o malý stát o velikosti cca Ústeckého kraje (cca 5,5 tisíce km2) a s 440 tisíci obyvateli.
Pojďme ale zpátky k Sultánovi. Ten se narodil v roce 1946, celé mládí se na vládnutí připravoval na prestižních školách a po smrti svého otce jej sama královna Alžběta II. v roce 1968 korunovala hlavou státu. Podle brunejské ústavy je nejenom hlavou státu s plnou výkonnou pravomocí, ale také předsedou vlády a kromě toho i ministrem financí, obrany, zahraničních věcí a policejním dozorem. Samozřejmě se mu nevyhýbají ani nějaká kontroverzní rozhodnutí – třeba v roce 2014 obhajoval přijetí islámských trestů podle práva šaría, včetně toho že cizoložství je potrestáno smrtí ukamenováním pouze tehdy, když je prokázáno svědectvím čtyř důvěrných, nestranných a pravdivých svědků. Sultán také zakázal veřejné slavnosti Vánoc v roce 2015, včetně nošení klobouků nebo oblečení, které připomínají Santa Clause (zákaz se týká pouze místních muslimů). Podobných perliček má na kontě více, ale pojďme k těm autům.
Sultánovo jmění se odhaduje na přibližně 30 miliard amerických dolarů a kolem roku 1980 byl dokonce nejbohatším mužem světa. Dovolit si tak může opravdu hodně, důkazem je třeba pozlacený Boeing 747-400 (plus samozřejmě další letadla) a jeho skromný příbytek Istana Nurul Iman, který má 1800 pokojů, je považován za největší soukromou residenci světa. A právě pod ní je v garážích ukryto lehce přes stovku jeho nejoblíbenějších vozů. Takové které chce mít opravdu nablízku. Celkově ale vlastní více než 600 vozů Rolls Royce nebo přes 450 aut od Ferrari. Nejde ale jen o počty, jde také o to, že velká část vozů jsou naprosté unikáty, které vznikly buď ve velmi omezených sériích nebo rovnou v jediném kuse. Některé přímo konkrétně pro sultána. Traduje se, že svými nákupy dokázal ovlivňovat i samotné automobilky – třeba právě Rolls Royce mu v 90 letech minulého století poslal skoro polovinu svojí celkové produkce a právě brunejské peníze této britské automobilce pomohly překonat těžší období.
Pojďme ale do garáže. Sultán vlastní prakticky všechna zajímavá auta, co vás napadnou, a tak jsem se snažil vybrat pár těch, které vás třeba ani nenapadnou, protože o některých z nich nemá hodně lidí ani ponětí. Začnu třeba mým oblíbeným BMW Nazca, které už věrní čtenáři jistě znají z dřívějšího článku. Bohužel se ale nikdy nedostalo to sériové výroby, a tak se s ním nikdo nesveze. Tedy až na Sultána.
Věcmi jako F40, F50, Diablo či XJ220 asi nikoho nepřekvapím, ale co třeba Mercedes-Benz CLK GTR Coupe, o kterém pěkný článek připravil Dan? Pořád málo raritní? I v autě, kterého se vyrobilo doslova pár kusů má sultán něco výjimečného. Vlastní totiž jediné CLK GTR Coupe s volantem vpravo, všechny ostatní mají volant na té správně straně.
Když už jsem nakousnul to Ferrari o odstavec výše – jednoduše můžeme říct, že Hassanal vlastní všechny modely, takže aby to bylo zajímavější, nechával si další postavit na zakázku. Co třeba Ferrari 456, které nejenže má zadní dveře a sedadla, ale je ve verzi kombi? Nebo Ferrari Mythos – že jste o něm neslyšeli? Ani se vám nedivím, je to koncept z osmdesátek, který se do výroby také nedostal, jenže sultán ho chtěl, a tak si prostě dva objednal. Ferrari F90 Testarossa má podobný příběh, jen o desetiletí později. V Bruneji jich stojí hned šest a jinde na světě další neuvidíte. A co Ferrari FX? Sultán má šest z devíti. Jde vlastně o základ modelu 512M, který dostal modernější a kulatější karoserii od Pinninfariny, a pak ještě takovou drobnost – převodovku přímo z Formule 1.
Zastavím se ještě jednou u Mercedesu, protože bych rád zmínil ještě jednu specialitu. Mercedes-Benz S73 T AMG Wagon. Že je tam těch zkratek nějak moc. Jde v základu o všem dobře známého Mamuta – tedy limuzíny třídy S generace W140. Jenže se standardním autem nemá společného snad nic. Přední část si totiž půjčil z verze kupé, která má elegantnější zaoblené tvary. Vzadu se pro změnu prodloužila střecha i okna, a tak tu místo sedanu stojí kombi. A motor? 7.3 litru V12, který dozadu posílal 565 koní.
Snad samozřejmostí jsou také vozy Porsche, kterých je nepočítaně. Jedním z nejvzácnějších (když se nepočítají ta čistě závodní) je třeba Porsche 959. Hassanal byl ale prý zklamaný z výběru barev, a tak si auto nechal od automobilky rovnou pozlatit. A pak si koupil ještě přes padesát podobných devětpětdevítek. Dál můžete počítat s několika kusy Carrery GT.
V Bruneji také parkuje 10 ze 106 vyrobených McLarenů F1 – vozu, který nejednou dostal označení jako nejlepší sportovní auto všech dob. Sedm z nich je ve verzi Longtail. Také je tam „víc než jeden“ (přesný počet není znám) McLaren F1 LM, nejostřejší verze už tak ostrého vozu, kterých vzniklo jen pět.
Mezi další skvosty patří třeba Koenigsegg CCXR, desítky vozů od Bugatti jako EB110 v mnoha verzích, Samozřejmostí je i Veyron nebo nejdražší auto světa – Ferrari 250 GTO. Sbírka je zkrátka nepřeberná. Nejaktivnější byl kolem osmdesátých a devadesátých letech minulého století. Později už vzhledem k jeho věku nakupovací aktivita slábla. V současné době se spíše už čeká, které z jeho dvanácti dětí (s třemi manželkami má 5 synů a 7 dcer) nastoupí na trůn po něm. Uvidíme, jestli i on bude následovat v této, pro nás autíčkáře, milé tradici a jestli se bude sbírka ještě rozrůstat nebo si uvědomí, že to „asi trochu přepískli“.
19. června 2024, 09:29
0
"...táto, kdy budeme zase měnit olej v autech?" ..."hm, počkej... teď jsem koupil tanker 5w-40... ještě objednám pár C-130 filtrů a lidem dám 14 dní filtrovacích prací"... "a pak zase prodáme tanker jetého oleje afričanům a vyděláme, že jo?"... "jasný, takhle se vydělává na autech!"...
https://www.speedholics.com/post/ferrari-f90-enrico-fumia-reveals-the-sultan-s-secret
20. června 2024, 09:08
0
Ta auta budou spis zakonzervovana. Tam by byla nejaka udrzba a oziveni az pred projizdkou nebo prodejem.
23. června 2024, 11:21
1
Tak mě by nevadila Scarlett ve sklepě ani v aktualním věku :-)
20. června 2024, 09:16
5
...mi ty sbírky dycky přijdou jako bych měl někde ve sklepě ve vitríně mladou Scarlett Johansson a chodil se na ni jen dívat... :-P
20. června 2024, 11:48
0
Vem si treba Kraba - Carerru, Lotus, Alpinu v garazi a stejne kolem nich prosel a sednul do stareho Porschaku.
Tolik na tema projit kolem SJ...
20. června 2024, 14:04
0
Prislo by viac neskoene keby to boli proste len dokonale makety, nieco ako dokonala voskova Scarlett, sice stale uchylka ale lepsie ako drzat v tom sklepe zivu Scarlett ze ano? (stale sa bavime o pozerani)
20. června 2024, 21:07
2
Divný, že jo. Ale kdo sbírá známky, taky je přeci neolizuje.
20. června 2024, 12:13
0
hmm, nuda :-(
já hledal posledně lexuse pod postelí ( Černobyl si hrál ) a našel jsem dvě motorky a toyotu RAV :-D
20. června 2024, 21:05
2
Ty fotky aut vyrovnaných v halách mi připomínají čínskou terakotovou armádu.
21. června 2024, 14:06
0
A teď si představte ty dílny a armádu mecbošů co to udržujou. Příště se chci narodit tam a získat takovou práci pro sultána.
26. června 2024, 14:50
0
Spíš ty auta budou zakonzervovaná a jen tu a tam někdo dofoukne gumy.
On nemá moc smysl všechno držet ve 100% pohotovosti.
27. června 2024, 16:21
-2
To ne ale oleje degradunpu nejen kilometrama ale i časem. Pokud se s tim párkrát do roka neobjede garáž tak pujdou mechanický věci do hajzlu..... pochybuju, že by nechali takovej majetek zpustnout.
28. června 2024, 08:46
0
Mechanicke? Stanim? Cisty olej? Stanim?
28. června 2024, 20:42
-2
A o olej degraduje a mechanika pokud se nehejbe tak trpí. Po zimní odstávce je to znát na každym autě a motorce prvních pár kiláků.