načítám data...

Legendy minulosti: Mercedes-Benz CLK GTR

29. března 2017, 07:22 7 komentářů Daniel Borský Historie

Závodní legenda postavená na značky. Čekali byste, že takovou bestii dostane na běžné silnice právě Mercedes?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

O Mercedesu se říká, že staví auta pro důchodce. Kvalitně postavené, leckdy velmi silné, ale pořád tak nějak nudné vozy. Já s tím tvrzením nesouhlasím a celá plejáda modelů AMG, které jsou všechno jenom ne nudné, mi dává za pravdu. Pokud by vám to nestačilo, mám pro své tvrzení ještě jeden důkaz. Podívejte se, kolik Mercedes postavil supersportů. Počítejte se mnou, úchvatné SLR které vzniklo ve spolupráci s McLarenem, kouzelné SLS coby reminiscence legendárního Gullwingu nebo nejnovější přírůstek AMG GT. To není úplně málo, že? A to nepočítám šílené modely označované přídomkem Black, které vznikly snad jen kvůli tomu, aby firmy na ekologickou likvidaci pneumatik neměly tolik práce. Nekorunovaným králem všech superaut s trojcípou hvězdou na kapotě je ovšem CLK-GTR. A právě o něm dnes bude řeč. 

CLK-GTR vzniklo původně jako závodní speciál pro seriál cestovních vozů, známý jako DTM/ITC. Bohužel nemělo možnost ukázat co umí, neboť tenhle závodní seriál skončil dříve, než do něj Mercedes stačil zasáhnout. Automobilka se tak v roce 1997 rozhodla vzít zavděk šampionátem FIA GT, který nový Mercedes zcela opanoval. Vyhrál jak titul v jezdcích, tak i pohár konstruktérů, kde za sebou nechal například takové velikány jakými jsou McLaren F1 GTR či Porsche 911 GT1. Pro rok 1998 si Mercedes vytyčil nový a velmi ambiciózní cíl. Uspět v Le Mans, kde chyběli od roku 1991. Vše vypadalo dobře a Mercedes si s nově upraveným modelem LM (dostal V8 místo V12) dokonce vyjel pole position. V závodě bohužel nešlo vše tak hladce a technické problémy vyřadily oba dva vozy. Po neúspěšném Le Mans se Mercedes vrátil do kategorie FIA GT a celý šampionát opět vyhrál. Další rok se ovšem kategorie GT1 zrušila a CLK-LM nemělo kde závodit. Opět. Automobilka tudíž vrhla všechny síly na Le Mans, kde chtěla napravit loňský krach a vyvinula model CLR. Což byl vpravdě kolosální průser. Ukázalo se totiž, že CLR je spíš nepříliš dobré letadlo, než závodní auto. Od té doby se Mercedes ve třídě prototypů v Le Mans neukázal. Proč ale rozebíráme závodní historii, když se motorsportu obvykle příliš nevěnujeme? V homologačních pravidlech FIA GT totiž stálo, že Mercedes musí postavit minimálně 25 kusů čistě silniční verze. A to se také stalo. 

CLK-GTR je patrně nejbláznivějším autem, které opustilo brány Stuttgartu (nebo spíš Affalterbachu, kde jej vyrábělo AMG). Pokud si myslíte něco o Mercedesu pro německé důchodce, tady nemůžete být dál od pravdy. CLK-GTR je totiž ryzí závoďák postavený na značky. Prakticky veškerá technika je převzata ze závodního vozu. Zákazníci se tak mohli těšit na monokok z hliníku a karbonu, sekvenční převodovku, která umožňovala řadit i bez spojky (potom je třeba počítat s výrazně zkrácenou životnosti), karoserii z uhlíkových vláken. Strassenversion, jak byla označována civilní verze, poznáte na první pohled podle integrovaného zadního křídla. Silniční auto má také o něco větší motor 6,9 l V12, produkující 612 koní a 780 Nm a žádné přeplňování. To jsou slušné hodnoty, ne? I přesto, že CLK-GTR není zrovna nejlehčí (zhruba 1440 kg ), atakuje stokilometrovou rychlost pod 4 vteřiny a dosahuje maximální rychlosti 320 km/h ( ta je elektronicky omezena). Váha narostla především kvůli instalaci klimatizace, dvou airbagů, rádia a dalších komfortních prvků. Pokud si ovšem myslíte, že interiér CLK-GTR je tím pádem použitelný a pohodlný, tak to vás musím vyvést z omylu. Dovnitř se kvůli masivním prahům vejde asi jeden a půl člověka a to ještě nesmí být příliš vzrostlý. Sedačky jsou spíš takovou parodií, vypadají jako kdyby někdo jen potáhl karbonový výlisek látkou. Tady komfort nečekejte. Závodní auto jak se sluší a patří. Pokud by vám to pořád bylo málo, Mercedes vytvořil ještě silnější verzi. Ta dostala větší motor o objemu 7,3L, posílený na monstrózních 720 koní a vypnutý omezovač rychlosti. To z něj dělá jedno z nejvýkonnějších atmosféricky plněných aut historie. Opravdu ještě stále považujete Mercedes za nudnou automobilku? 

Pravděpodobně vás zajímá, jak takový peklostroj asi jezdí, že? Bohužel vám nemohu zprostředkovat z pochopitelných důvodů svoje vlastní dojmy, ale pár lidi to štěstí mělo a mohli se svézt. Co o tom říkají? Kupodivu to v nich nevyvolává pozitivní pocity jak by se mohlo na první pohled zdát. Prý je auto moc tvrdé, příliš hlučné a každé přeřazení vyvolává stejný pocit, jako kdyby vás kopnul kůň do ledvin. Ono se asi není čemu divit, málokteré závodní auto funguje na běžné silnici stejně dobře jako na okruhu. A nemějte obavy, na závodní dráze je prý CLK-GTR naprosto skvělé. Pokud vás tento Mercedes zaujal a rádi byste si jej pořídili do vaší skromné sbírky, budete muset šáhnout pořádně hluboko do kapsy. Už jako nový se prodával za jeden a půl milionu dolarů, což jej řadilo na vrchol cenového žebříčku. Ceny od té doby jistě neklesly, spíše naopak, když uvážíme o jakou raritu se jedná. Celkem se vyrobilo 35 aut. Z toho dva prototypy, sedm závodních vozů, dvacet kupé verzí a šest roadsterů. Opravdu výjimečný vůz, že? Nečekám, že bychom se od Mercedesu ještě někdy dočkali takhle syrového auta, ale je úžasné, že vůbec kdy vzniklo. Právoplatná legenda. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ro
Ronoath
29. března 2017, 09:55
1

Jojo, mé oblíbené auto z NfS3... Až mě zaráží, jak jsme před dobou internetovou zjišťovali informace o autech: z počítačových her:-)

reagovat
Xander_Cage
29. března 2017, 11:03
0

Jo také si tohle pamatuji ze série NfS, ono všechny supersporty a exotické auta z 90. let si pamatuji a znám pomocí počítačových her.

sheogh
29. března 2017, 11:18
1

Vyborny pocteni. CLK-GTR nema chybu. Vlastne je to hruza, uz odmitam cist tyhle clanky o paradnich autech, ktery si nemuzu koupit :-D :-D Ten sedmilitrovej dvanactiplotynkovej varic pod kapotou musi byt dost navykovej :-)

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
29. března 2017, 15:23
1

Tohle je nadhernej kus auta. Pamatuju na fotky toho stribrnyho coupe, ale az doted jsem vubec netusil, ze existoval i roadster. Jeho fotky jsem nikdy nevidel.

reagovat
ju
jurajos
29. března 2017, 17:01
0

Je to nejakých 15-16 rokov čo som si urobil s týmto pekelníkom fotku v Monaku, klasicky pred Casínom. Bolo nesmierne komické sledovať, ako sa do toho pokúšal dostať majiteľ/jazdec napriek tomu že sa dal odmontovať volant. V tvári výraz raneného zvieraťa a telo jogína v kŕči. Ale keď to nahodil, všetci okolo sme podvedome nadskočili a tí prezieravejší si stihli aj zapchať uši. Škaredé až odpudzujúce auto, ale fascinujúce.

reagovat
Franz Kafka
29. března 2017, 17:54
0

Je to paráda. Co je detail a je to u takového typu auta jedno je ten vnitřní prostor. Ta kombinace prvků z Céčka a "civilní" typicky hnusný mercedesí volant je děsivá. Samozřejmě chápu, že podobné super-ultra raritní auto se nekupuje kvůli tomu jak vypadá volant. Jel v tom někdo? Docela bych si chtěl přečíst blog :D (vtipe vylez)

reagovat
PeterLuk
29. března 2017, 19:45
0

S týmto autom som jazdil v Test Drive Unlimited, za mladi som ho obdivoval. :) Vyzerá to akoby na nejaký závodní prototyp nalepili masku zo sedanu Mercedesu vyslali ho z okruhu na cesty.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem