Tento zajímavý kus techniky tu už před lety zmínil Dan ve svém článku o zapomenutých konceptech od BMW. Podle mě by si ale zasloužil svůj vlastní článek a tady je.
Jako hodně malý kluk jsem BMW Nazca viděl na nějakém plakátě. Samotné auto se mi hodně líbilo, ale co bylo nejlepší? Ten název, Nazca. Pro většinu lidí bezvýznamný, ale když ho čtu já, tak skoro vyslovuji svoje příjmení. Jo, je tam rozdíl – místo s je z (při vyslovování skoro nepostřehnutelné) a na konci je a místo e. Pomáhá ale, že c se čte jako k. Není to 100 % shodné, ale rozhodně je to nejblíž ze všech kdy vyráběných aut. Tohle mi prostě utkvělo v paměti. Druhé setkání přichází na konci prvního stupně základní školy. Bylo mi kolem deseti let a jeden movitější spolužák si pořídil nový počítač a s ním i závodní hru Need for Speed 2, a to nejen tak obyčejnou, ale dokonce Special Edition (SE). Ta grafika, připadal jsem si jako bych skutečně řídil auto a šel jsem z toho do kolen. (Chápejte, bylo mi deset a v té době to byla prostě pecka. Je neskutečné, jak rychle se počítače a videohry vyvíjí.) Každopádně součástí téhle hry je i jedno z nejlepších intro videí všech dob (pro mě). Představí se v něm hned několik sporťáků – Lotus, Jaguar, McLaren, Ford GT90 a Indigo. Ještě si vzpomínám, jak jsme na to se zaujetím koukali, i když se to celé sekalo. BMW v intru ale není. Za to bylo na přebalu krabičky na CD spolu s Ferrari (viz galerie). Nikdo nevěděl, co to je. Já hrdě zahlásil, že je to BMW Nazca a cítil se jako borec. Zkrátka silný zážitek ve vývoji mladého autíčkáře. Až při procházení menu jsme zjistili, že je ve hře auto pod značkou Italdesign a ne BMW. Ale už bylo dost mého osobního vzpomínání, vás určitě více zajímá auto samotné.
BMW si dalo po ukončení projektu závodního supersportu M1 několikaletou pauzu, protože finančně se to moc nepovedlo. Studio Italdesign a jeho slavný majitel Giorgetto Giugiaro, který navrhoval i předchozí M1, byli odhodlaní postavit nástupce a s BMW se dohodli na použití jejich jména a loga. Projekt však (jako svůj první) nakonec dostává na starosti jeho teprve šestadvacetiletý syn – Fabrizio Giugiaro. Cílem bylo využít zkušenosti BMW z Formule 1 i závodů skupiny C (to jsou vlastně skoro taky formule, ale s kapotáží) a vytvořit další super auto. Mladý Giugiaro je samozřejmě plný energie, ambicí, nápadů a také odvahy. Rozhodně se nedrží při zemi a navrhuje auto velmi futuristických tvarů, které rozvíjí a dále zpracovává projekt, na kterém dělal těsně před tím jeho otec – Bugatti ID90, ze kterého pak vzniklo skutečné Bugatti EB110. Při pohledu na koncept pro BMW je ale jasné, že aerodynamika tu hrála ještě důležitější roli než u Bugatti.
S rozměry zhruba 4,4 metrů délky, 2 metrů šířky a výšky 1,1 metru se jednalo o neskutečně širokou, nízkou a hladkou placku, ze které vystupovala pouze celoskleněná kapka zakrývající kabinu pro řidiče a spolujezdce. Aby bylo aspoň trochu možné auto přiřadit ke značce BMW, dostal vůz i minimalistické ledvinky na přídi a dvě loga modrobílé vrtule. Při představení v roce 1991 na autosalonu v Ženevě na sebe koncept pojmenovaný Nazca M12 okamžitě strhává pozornost a plní stránky auto časopisů. Panely karoserie včetně samotného monokoku jsou z uhlíkového vlákna. Panely jsou celkem 4 – předek, zadek, pravé a levé dveře. Obzvlášť zadní díl, který je včetně skla za řidičem, je obrovský. To minimalizuje spáry a se speciálně hladkým lakem používaným v F1 dosahuje vůz vynikající hodnoty odporu vzduchu Cx pouze 0,26. Pro srovnání: zmíněné Bugatti EB110 nebo Jaguar XJ220 mají hodnotu 0,36. Dveře se otevírají klasicky do strany, ale boční okénka jsou součástí střechy a zdvihají se vzhůru, jako racčí křídla u nejmenovaného konkurenta s hvězdou ve znaku.
Interiér má klasické BMW budíky a středový panel je výrazně orientován na řidiče. Obě přední sedadla se pak skoro dotýkají přepážky, za kterou čeká to nejlepší, co mohlo v té době BMW nabídnout. Pětilitrový dvanáctiválec uložený uprostřed vozu s manuální převodovkou, pohánějící zadní kola byl půjčený z BMW 750i (E32) nebo 850i (E31) a produkoval výkon kolem 300 koní (zdroje se trochu liší). To umožňovalo jen 1100 kg vážícímu vozu zrychlení na sto km/h za pěkných 4,2 vteřiny. Přímo tento motor (tedy ještě trochu více upravený) pak použil McLaren při stavbě svého neslavnějšího auta – F1.
Představením prvního prototypu ale vývoj neustal a pokračoval dál. V roce 1992 je tak na Tokijském autosalonu představován koncept Nazca C2, který vše zdokonaluje a posouvá na další úroveň. Design se měnil především v přední části. Světla se skrývají do tmavých pruhů vedle ledvinek a předek je tak mnohem čistší. Zadní partie mají lehké rozšíření v oblasti a kol a nově také integrovaný spojler. Motor si bere na starosti Alpina a zvedá výkon na 350 koní. Hmotnost vozu se naopak o 100 kg snižuje na vynikající hodnotu přesně jedné tuny. Sprint na stovku tak nyní zabere jen 3,8 vteřiny a maximální rychlost dosahovala 311 km/h. Dokonce byla stanovena i normovaná spotřeba na 10,4 litru každých 100 km v kombinovaném režimu. V tuto chvíli se Alpina opravdu seriózně zamýšlí nad tím, že by vůz sériově vyráběla. Po součtu výrobních nákladů, aby bylo dosaženo požadované úrovně kvality, vychází cena přibližně na 11 milionů korun. V roce 1992! Vedení usuzuje, že taková částka je i ve světě superaut v té době nereálná a od výroby upouští.
Ani to však nebyl konec. Zas o rok později, tedy v roce 1993, byla představena přímo v Monte Carlu při 61. Velké ceně Formule 1 třetí verze – Nazca C2 Spider. Jak název napovídá, nyní bylo možné střešní panely demontovat a užívat si nebe nad hlavou. Z designového hlediska bylo druhou změnou odstranění skleněného krytu nad motorem, takže byl neustále vidět. Měnila se i technika – pětilitr byl převrtaný na 5,6 litru. Výkon zase povyrostl, tentokrát na 385 koní (tento motor byl použitý také v 850 CSi) a k dispozici je i nová šestistupňová manuální převodovka, se kterou auto uhání až 325 km/h. Nyní je už ale jasné, že ani BMW, ani Alpina o projekt zájem mít nebudou a další vývoj je tak zastavený.
Někteří tvrdí, že přílišná odvaha mladého Giugiara byla důvodem, proč bylo těžké představit si sériovou výrobu tohoto vozu. Možná se čekalo větší prolínání italského designu s německým racionalismem. Oficiálně byly vyprodukované pouze tři vozy, vždy po jednom z každé verze (M12, C2, C2 Spider), všechny lakované stříbrnou barvou a kouřově zbarveným sklem kabiny. Celou výrobu zajištovalo studio Italdesign a od BMW mělo licenci právě na 3 auta. Před asi 4 lety ale proběhla světem informace o dražbě čtvrtého kusu v modré barvě, takže bůhví jak to u těch Italů bylo. Každopádně BMW Nazca (obzvlášť ve verzi C2) je mým nejoblíbenějším prototypem. Z jednoho úhlu pohledu je škoda, že se nikdy nevyrábělo, ale z toho druhého to může být i výhoda. Se sériovou produkcí by se jistě muselo mnoho věcí změnit a možná by ztratilo svůj nezaměnitelný styl. Teď si stále můžeme představovat, jak skvělé to auto mohlo být a možná ho brát i trochu jako umělecké dílo, i když realita tak pozitivní být nemusela. Jedno auto občas vystavuje BMW ve svém muzeu v Mnichově ve sbírce nazvané „Zapomenutí hrdinové“ (odtud titulek článku). I to je jeden z důvodů, proč bych letos (pokud koronavirová opatření dovolí) rád muzeum navštívil.
Jen pro zajímavost ještě na konec galerie připojím 3 návrhy nového konceptu, který vytvořila v roce 2020 designérka Theresa Lam. Je to ale čistě fanouškovský návrh, který je realizován pouze graficky a s BMW nebo Italdesign nemá nic společného.
A co vy? Znáte BMW Nazca? A který je váš nejoblíbenější „nevyrobený“ automobil?
03. ledna 2022, 20:15
0
Hezké a velmi čisté. Ale nedivím se, že nedošlo na výrobu.
Mi se nejvíc od BMW líbí, to co vyráběli, ale málo. Z8
04. ledna 2022, 09:44
0
Když to vyjelo, hned jsem se zamiloval. Ten modrý kus jsem zaregistroval někdy dávno na prodej někde v Čechách. S V12 od Alpiny, modrý interiér a volant po anglicku.
06. ledna 2022, 06:40
0
Ano, na inzerát na modrý kus jsem narážel často. Některé stránky z toho chtěli udělat senzaci, že je na prodej u nás. Jiné přiznali, že to sice nabízí český obchodník, ale nabídka byla pouze na pomoc při aukci v zahraničí a následný dovoz do CZ.
04. ledna 2022, 10:56
0
Hezke cteni. Letos chystam vzit otce tez do BMW muzea pokud to situace dovoli. Muzeme se pokusit sejit s datumem a udelat trip
06. ledna 2022, 06:44
0
Rád bych jel někdy na jaře – březen, duben nebo květen, ale zatím je to spíš taková úvaha. Každopádně až budeš mít přesnější plány, klidně mi napiš do zprávy a třeba to nějak vymyslíme :)
04. ledna 2022, 10:59
0
S BMW jsme pred par lety kreslili neco, co bylo asi nejblize stare M1. Projekt byl ale dvakrat stopnut, napodruhe uz definitivne.
Skoda, no...
06. ledna 2022, 06:45
0
Tohle si přímo říká o nějaký náčrtek nebo skicu :)
04. ledna 2022, 13:24
3
Podobnost se jménem autora čistě náhodná? :-D Sice nejsou všechny "nevyrobené" ale z těchto exotů kromě Nazcy ještě: Isdera Commendatore 112i, Lamborghini (Italdesign) Cala, Ford GT90 nebo Ferrari Mythos
06. ledna 2022, 06:56
2
Tak ta Isdera vypadá úchvatně, viz obrázek…
Já osobně hodně vzpomínám taky na zmíněný Ford GT90, který byl součástí NFS 2. Jezdili i reálná auta (prototypy) a vždycky mě hodně mrzelo, že tohle auto nešlo do výroby. Když na něj koukám dneska, tak už z toho tak v úžasu nejsem. Ale zajímavé auto to rozhodně bude vždycky.
06. ledna 2022, 09:32
0
to Raspby:
"Sice nejsou všechny nevyrobené"
Mám zato, že všechny (Commendatore, Calá, GT90 i Mythos) vznikly stejně jako stejně jako Nazca M12 / C2 / C2 Spider právě v jednom kusu...
06. ledna 2022, 12:06
0
to Rock: no já to psal pro jistotu...přesná čísla nevím...ale Calá a GT90 byly snad jen koncepty, kdežto Mythos si nechal udělat Brunejský Sultán snad a Isdery snad na začátku byly asi 3 možná? Nevím už přesně... :)
06. ledna 2022, 14:08
0
Ono se to někdy těžko dohledává, ale myslím, že Calá i GT90 sice byly koncepty, ale plně funkční. Isdera snad nestihla dokončit dokonce ani jeden Commendatore a zprovoznit si to nechal až zákazník. Akorát o Mythosu teda nevím nic, ten mne v době svého vzniku absolutně nezaujal a jestli jich po světě jezdí několik, nemám o tom tušení :-) (on se mi ostatně nelíbí ani teď, narozdíl od třeba právě Calá, které je prostě nádherné)
06. ledna 2022, 14:50
2
No Mythos si nechal pro sebe udělat Brunejský Sultán právě...a snad i více kusů než jeden. Mě dostala první fotka, na které jsem ho viděl...tahle zezadu :) Jinak ono takových skvostů je víc - NFS 2 a 3 byly těchto aut plné :)
04. ledna 2022, 20:22
0
poznámečka 1 - za přímé srovnání z téže doby z dílen Ital Designu stojí Bugatti ID90, které mám skoro stejně rád jako Nazca C2
poznámečka 2 - Ital Design se do BMW vlastně moc nepouštěl. Mimo sériové M1, Nazcy a dříve zmiňovaného Columbusu mne napadá už jenom "Kárové eso". Nebylo to úplně marný, ale taky to neklaplo...
05. ledna 2022, 15:35
0
Tipujem, ze posluzilo ako predloha pre Scirocco ;)
Dost sa to ale podoba aj na Isuzu Piazza.
05. ledna 2022, 16:26
1
Zajímavý, že to zmiňuješ; Piazza mělo od Ital Designu svoje eso :-), křížový
Pak bylo ještě jedno eso pro Audi, čtvrtý si teď vůbec neumím vybavit, jestli vzniklo. Řekl bych, že snad ani ne.
05. ledna 2022, 21:53
0
Asso di Picche
06. ledna 2022, 07:23
0
Asso di fiori a na to srdcove uz nedoslo.
06. ledna 2022, 09:37
1
Na tom pikovým esu je krásně vidět, jak se návrh c-sloupku promítl do Audi Coupé B2...
08. ledna 2022, 18:38
1
kárový eso je jednoznačne Scirrocco druhý generace a zelený eso je pro změnu Isuzu Piazza
05. ledna 2022, 13:48
1
Já si dost oblíbil konkurenční koncept Mercedes c112, který má dost podobných prvků jako tohle BMW, jen je trochu hranatější. A s tímhle se zase dalo jezdit ve World Racing :)
06. ledna 2022, 06:58
0
No teda – zrovna svět Mercedesu docela sleduju, ale tohohle auta jsem si asi nikdy nevšimnul. Díky za rozšíření znalostí :)
07. ledna 2022, 12:19
0
Myslím že tu o něm byl i článek. Je to pokračování C111, má to v12 z Mamuta, racčí dveře, aktivní aerodynamiku a nakonec se to nevyrábělo. Škoda :D
08. ledna 2022, 18:39
0
to je ale ošklivý