Je celkem běžné, že se výrobci předhánějí v tom, kdo nacpe do nového vozu více lákavé výbavy. Standardem jsou dneska už airbagy, elektrická okénka i zrcátka, rádio, nebo různé jízdní asistenty – zkrátka věci, na které jsme začátkem devadesátek koukali jako na pořádný luxus.
Nové auto bez airbagu, ABS, nebo posilovače řízení už si u nás standardně nekoupíte. Ale jsou části světa, kde hraje stále prim hlavně nízká cena a výbava je tomu plně podřízena. Snad nejvíce to v současné době platí v Indonésii. Ta prochází poměrně zásadním rozvojem a automobil se tu pomalu začíná vedle všudypřítomných skútrů stávat věcí dostupnou i pro střední třídu obyvatel. Stále je tu ale hlavně tlak na to, aby bylo vozidlo levné.
Když přesedáte do auta z letitého 50ccm motokola, nejsou vaše nároky moc vysoké a výrobci jsou si toho vědomi. Snad právě proto je jedním z nejoblíbenějších v Indonésii prodávaných aut Daihatsu Ayla. Malý pětidveřový hatchback je určený výhradně pro trhy v rozvojových zemích, prodává se i přebrandovaný jako Toyota Ayga a nabízí se v mnoha různých stupních výbavy.
Základní verze pro indonéský trh je ale suverénně ta nejosekanější. Asi nikoho nepřekvapí, že vůz je lakován základní bílou, plastové díly jsou naopak černé. To je vcelku klasika, donedávna to tak bývalo i u Škody, nebo Dacie. Nejsou tu ani litá kola, elektrická zrcátka, nebo okénka, chybí i zadní stěrač. To se také dá pochopit. Vůz není vybaven žádným airbagem, nemá posilovač řízení, nemá ani ABS to už by sice v Evropě neprošlo, ale na rozvojovém trhu budiž. Ale absenci jakéhokoli topení a větrání jsem tedy nečekal. Vůz má místo výdechů ventilace záslepky a pokud chcete zajistit cirkulaci vzduchu, musíte prostě otevřít okénko.
Takto osekaná Ayla stojí sto milionů Indonéských rupií, což je zhruba sto padesát tisíc korun. A prodává se tu jako teplé housky. Pokud vás zajímá její autentická recenze od indonéského motonovináře, koukněte sem, google translate vám pomůže porozumět.
Ano, vím. O Ayle jste asi nepotřebovali vědět, ale mě pohled na interiér, který je jedna velká plastová záslepka tak fascinuje, že se nemohu nepodělit.
A na závěr si dáme autentickou reklamu (tady teda už na verzi s plnou výbavou), která je tak nádherně praštěná, že se na ní nemůžu přestat koukat.










Greeny
20. 11. 2020, 13:12Nooo, já tam vidím nejméně čtyři prvky výbavy, za které se dřív mohlo u některých aut připlácet :) Přihrádku před spolujezdcem, zapalovač, tříramenný volat a spolujezdcovo zpětné zrcátko :) Takže tak zlé to přece není.. to jen my tady v Evropě jsme moc zhýčkaní :)
Fandatik
20. 11. 2020, 22:05Není náhodou zapalovač v EU už taky zakázán? A pokud není, tak proč není? Však i kdyby to zachránilo jen jeden lidský život, stojí to za.....
Jakub Pospíšil
20. 11. 2020, 13:13Zas ale na druhou stranu je to točivá DOHC atmosféra, co nic neváží, nemá posilovač a trpaslíčky a výkon si v ní musí řidič zasloužit. Tak možná kdyby se to správně podalo...
-
Komentář upraven 20. 11. 2020, 13:13:59
Trinom
20. 11. 2020, 14:051KR je točivej motůrek, takže žádné zásluhy netřeba, stačí šlápnout na plyn.
Raspby
20. 11. 2020, 23:03A to jsem si myslel, že Fabia Junior nemá nic :-D
PepaSFI
21. 11. 2020, 09:20já se považuju za automobilního asketu, jezdil jsem Trabantem a starou Pandou a celkem nic mi v tom nechybělo, v tom mém současném autě vlastně taky není nic moc navíc ale tohle fakt je dno. Dál už je jen tuktuk bez dveří. Bez klimy a elektrických zrcátek se dá žít ale bez topení a větrání by to v našich podmínkách nešlo. Leda by se to vysvětlilo ekologicky, tak jak to mají elektromobilisti když se bojí zatopit aby dojeli a přesvědčují sami sebe že je to tak lepší.
XTad
21. 11. 2020, 10:29To mi pripomnelo dobovy clanek z predstaveni prvni octavie o bohate zakladni vybave, kde redaktor vyzdvihoval prvky jako: vyhrivane zadni sklo, hlavove operky vpredu i vzadu, sterace s cyklovacem, cteci lampicku, otackomer, ventilaci a vetrani s vnitrni cirkulaci, palubni hodiny a dalsi vychytavky.
jazet
21. 11. 2020, 19:52Ta reklama je boží.
martin_100
21. 11. 2020, 20:13Já to chi. A v tom základu... no nebo možná bych si připlatil za větrák. Ale chci to. Na tom se nemá co posrat. Nevíte jak to dostat do čech? Klidně ať je to přihlášený tam když to tady nepujde. Konečně auto s veškerou výbavou co opravdu potřebuju.
ransom
23. 11. 2020, 19:06Má to klakson? V bambusových republikách přeci bez klaksonu jezdit nejde. Není na volantu jenom záslepka, že ne?
Evlo
27. 11. 2020, 00:00A kolik to stoji, jinak absence topeni neni zas tak divna v indonesii to auta nemaj casto, ale zato myvaj treba 2 klimy.
Evlo
27. 11. 2020, 00:00no casto ne, ale proste to clovek realne potka
CZmisak
30. 11. 2020, 09:09Je to Daihatsu, to bude existovat někde i jako 4x4. Přidat ventilaci a je na světě ideální auto pro MP z toho vedlejšího článku.