reklama
načítám data...

Nejdrzejší čínské automobilové kopie

Čínský automobilový průmysl chrlí nová auta závratnou rychlostí. Jen se nemohu zbavit dojmu, že jsem ty tvary už někde viděl.

zobrazit celou galeriiTopX: Nejdrzejší čínské automobilové kopie

Čína je velice specifický a do značné míry uzavřený trh. Je velká, není úplně chudá, pro mnohé světové automobilky představuje na jedné straně výzvu a příležitost, na straně druhé hrozbu. Vlastní čínská produkce se vyvíjí rychle. Dílem je to dáno nemalými investicemi a prudce rostoucí poptávkou na domácím trhu, dílem potom řekněme osobitým přístupem k výkladu pravidel o autorských právech a vlastnictví. A aby na Hradě neřekli, že pomlouvám našeho tak významného obchodního partnera a nechtěli na mě demonstrovat, co se naučili o stabilizaci společnosti, připravil jsem si malý výběr automobilových skvostů ze země našich čínských přátel.

 

Brilliance V5 | BMW X1 

Začneme zlehka. Značka Brilliance existuje od roku 1992 a dnes je poměrně velkým hráčem na trhu. V roce 2011 tato značka přišla s malým SUV nazvaným Brilliance V5. Jeho tvary velmi nápadně připomínají BMW X1. Jak si za chvíli ukážeme, to v Číně není vůbec nic zvláštního. V5 navíc patří mezi ty méně věrné kopie.

reklama

Zajímavé na celém projektu však je něco trochu jiného, kvůli čemu muselo být V5 zařazeno do našeho výčtu nejdrzejších kopií. Společnost Brilliance je spolumajitelem dceřiné společnosti BMW Brilliance Automotive Ltd., která – ano, tušíte správně – vyrábí v Číně vozy BMW. Mnichovská automobilka dokonce ve firmě drží 50% podíl. Takto to dopadá, když svěříte svá výrobní tajemství obchodnímu partnerovi v Číně.

Protože se však bez místních lidí v Číně neobejdete, ocitlo se BMW v těžké situaci. Rozjet obchodní válku s Brilliance by znamenalo ohrožení vlastní výroby a to BMW nechce riskovat. Však mnichovský gigant proti Brilliance V5 raději ani neprotestuje…

 

Hanteng EV | Jaguar F-Pace

A máme tu Jaguar! Teda vlastně nemáme, je to Hanteng EV, ale vypadá jako Jaguar. I když ani to není tak úplně přesné. To auto jistě chtělo vypadat jako Jaguar, výrobce si očividně i dal tu práci a Jaguar F-Pace si opatřil, aby mohl okopírovat jeho agresivní příď a dodat tak svému výrobku tu pravou britskou vznešenost kombinovanou s dynamickými liniemi.

Jenže ono to nějak nevyšlo. Linie jsou správně, inspirace Jaguarem (resp. svérázná čínská interpretace toho, čemu my říkáme inspirace) je z té věci jasně patrná, proporce ale správně nejsou. Naroubováním masky F-Pace na příšernou věc nevznikl Jaguar, ale.. no zkrátka příšerná věc s naroubovanou maskou z F-Pace. Ale co, chcete levný Jaguar? Tak vám to musí stačit.

reklama

 

Shuanghuan CEO | BMW X5 

V automobilce Shuanghuan si před deseti lety řekli, že pro ně čínská hranice nemůže představovat překážku. A že čínská produkce je od té evropské téměř k nerozeznání (což ani při vší té snaze zkopírovat cokoli, co v Evropě či Spojených státech právě frčí, nebyla tak úplně pravda). A tak pojali smělý plán expanze a vydali se s kopií kůže na trh. Na evropský trh.

Asi se někde dočetli, že Evropané jejich aktivity na poli kopií nenesou úplně libě a že by nebylo dobré vzít některé auto od zavedené značky a vyrobit pouhý jeho duplikát. A tak na to šli chytře. Místo jednoho auta zkopírovali hned dvě. Na kopii BMW X5 přilepili příď Toyoty Land Cruiser. Tak, perfektní, teď ti praštění Evropani nemůžou říct ani popel, X5 to není, Land Cruiser taky ne, ó jak jsou ti Číňané chytří…

Jenže Evropě se soudruh nezavděčí. CEO kýženého úspěchu nedosáhlo, prý vykrádá BMW i Toyotu zároveň a potom se těm zhýčkaným Evropanům ještě nelíbí, že když ta věc do něčeho narazí, lidé uvnitř umřou. Proč by s tím kdo narážel do věcí? No chápete to?

 

Land Wind X7 | Range Rover Evoque

Pro domácí trh však není potřeba čínské know-how nijak maskovat či krotit. Naopak, čím blíže jste originálu, tím lépe. A zatímco před lety vypadala běžná kopie evropského auta v čínském prostředí jako něco, co bylo vyrobeno na základě nepříliš přesného popisu od člověka, který onen originál zahléhdl na ulici, dnes se díky novým technologiím (foťák a pravítko) daří vyrobit kopii na první pohled k nerozeznání od originálu.

A to je případ i modelu Land Wind X7 nápadně podobného Range Roveru Evoque. Po technické stránce tu mnoho podobností nenajdete, poháněná jsou pouze přední kola a obecně nelze od Land Windu očekávat kvality vozů Land Rover, vzhled je však už prakticky identický.

Automobilka Land Rover si takové plagiátorství nechce nechat líbit a rozhodla se celou věc dát k soudu. Jenže Číňané nejsou žádní pitomci a již pochopili, o čem je ono duševní vlastnictví, na které se ti praštění Evropané pořád tak horlivě odvolávají. Musíte si zkrátka všechno, co vyrábíte, nechat patentovat. Dobrá tedy, Land Wind si tedy nechal svůj model X7 v Číně patentovat. Nakonec tak může být pro plagiátorství souzen samotný Land Rover.

 

Diablo VT | Laborghini Diablo

A ještě tu máme třešničku na dortu čínského pejska a kočičky. Automobilka Diablo Auto se nijak netají tím, co že to vlastně vyrábí. Po technické stránce, která by snad pro někoho v té podivné Evropě mohla být důležitá, to zas tak pozoruhodný vůz není. Plastové panely přišroubované k trubkovému rámu ukrývají motor Toyota. Nic extra. Ale ten vzhled! Od originálu k nerozeznání, dokonalé…

A tím bych náš malý výlet do velké Číny pro dnešek ukončil. Podobných zázraků vzniklých na principu ‘ctrl+c & ctrl+v’ nabízí tato země nepřeberné množství, jejich technologická úroveň je však s originálem nesrovnatelná. Tedy zatím….

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Vo
Vorlosup
12. dubna 2018, 09:58
0

Není Shuanghuan CEO spíše kopie X3? Podle bočního okna zavazadlového prostoru (dříve to byl pro mě nejjednoduší prvek jak X5 a X3 rozeznat). Ad auto číslo 1, v Číně musí v každé "Západní" fabrice vlastnit 50% podíl jakákoliv Čínská společnost.

reagovat
Honza 'Hamster' Křeček
12. dubna 2018, 10:09
0

On je to takový kompilát všeho možného, vzadu to má otevírání kufru podle X5 a z X5 pochází i tvar boků, to okýnko je zkosený podle X3 a příď napodobuje Toyotu. Uvnitř je to taky do značný míry Toyota. Čínská je na tom jen kvalita zpracování.

Vo
Vorlosup
12. dubna 2018, 10:13
0

Tak s tím souhlasím, bral jsem to podle prvního pohledu. Tak oni i kvalitně zpracovat věci umí, záleží na zadání pro koho to tvoří např. Apple

Vojta Nekvapil
13. dubna 2018, 21:23
0

O Ceo jsem ted ve svete motoru cetl recenzi. Docela zajimave auto. Kdyz vedle toho postavili Toyotu a BMW, tak uz to tak podobne nevypadalo. jinak pod kastli se skryva technika Mitsubishi. Za par korun to je docela zajimave auto.

ToMyx
12. dubna 2018, 10:57
0

Pár kopií jsem už zahlédl, ale vždy mám pocit, že se jedná jen o nějaký ošklivý sen na který rychle zapomenu. Fakt maso jsou kolikrát emblémy a značky, ze kterých vzdáleně a mlhavě vystupuje znak předlohy....Proč asi, když je to na tom původním originálu vše naplácnuté:-)

reagovat
Pólin
12. dubna 2018, 11:09
0

Zajímavé ale je, že v čínské kultuře není napodobenina nic negativního. Je to bráno spíše jako pocta originálu...ať už se jedná o auta, nebo o cokoli jiného. Holt u nich se duševní vlastnictví moc neřeší:)

reagovat
beastar
12. dubna 2018, 14:00
0

Dobrej já bych si vzal jedno to Diablo. Nebo dejte mi to na váhu.... Jinak tu falešnou x5 měl kdysi majitel jednoho klubu jako služební. Ceo tahalo sudy, basy lidi a paradoxně to zas tak strašně nespolehlivý nebylo. Jinak Čína země neomezených možností.

reagovat
Br
Breakthru
12. dubna 2018, 18:18
0

minulej rok jsem narazil na článek ve Světě motorů, kde byl článek o tom autě a jeho majiteli.Právěže chválil, že to není servisně drahý.Prostě je to podvozkově alá starej japonskej tereňák, tuhý nápravy, motor od Mitsubishi....aby to nebylo spolehlivější než to BMW:D

wdave_t
12. dubna 2018, 16:17
0

V tom CEO jezdí občas někdo po Praze, ještě tomu nasadil korunu s cheesy custom SPZkou. Když sem to viděl poprvé, myslel sem, že si někdo na X5 dal nápis CEO a logo supermana, aby vypadal hustě a nemohl sem se tomu přestat smát. Pak jsem zjistil, že je to kopie a prodává se to takhle :-D Vážně groteskní.

reagovat
ratan groch
12. dubna 2018, 16:37
0

Myslim, ze BMW, ma vlastne stastie v nestasti.
Kedze duplikat vytvorila firma, ktoru spolovice vlastni BMW, tak hadam ma z toho aj polovicny zisk.
Ak by to urobila akakolvek ina firma, tak z toho nemaju nic,
Samozrejme realita moze byt ovela krutejsia ako takato jednoducha uvaha :)

reagovat
Honza 'Hamster' Křeček
12. dubna 2018, 16:45
0

Realita je poněkud krutější, protože zatímco ve společnosti BMW Brilliance (která ovšem vyrábí pouze BMW pro čínský trh) má mnichovská automobilka poloviční podíl, v samotné mateřské firmě Brilliance nemá podíl žádný a z modelu V5 jim tak žádný zisk nepřichází. Naopak Číňané tak vydělávají na výrobě originálu pro BMW, zatímco ve druhé továrně současně vyrábí zcela ve své režii jeho kopii.

Vojtáno
12. dubna 2018, 18:11
0

Tomu říkám: "Perfektně zvládnutý marketing"...:D

ratan groch
13. dubna 2018, 15:32
0

Dakujem, Honzo,
dalo sa predpokladat, ze moj scenar by bol privelmi optimisticky.
Zaujimava je vsak, myslim, ze v Cesku pouzivate vyraz "licomernost" BMW a vsetkych ostatnych automobiliek, ktore by v kazdej inej krajine spustili hromy a blesky, aby situaciu urovnali do im prijemnej polohy.
V Cine to vsetko vymenia za moznost nadalej predavat svoje vyrobky. Tu niet priestor na zasadovost a spravodlivost.
Cinania si nas omotali okolo prsta nasou chamtivostou a radovo v desiatkach rokov sa tazisko automotive presunie do Ciny. Nie som skeptik a uvedomujem si prepravne naklady vyplyvajuce zo vzdialenosti medzi nimi a nami, takze o pracu nudza nebude, ale je zaujimave ako dobrovolne odovzdavame opraty do ruk buduceho leadra.

Honza 'Hamster' Křeček
13. dubna 2018, 19:38
0

To je hodně skeptický pohled na věc. Evropani v Číně prodávají, Číňané v Evropě ne (pokud jde o auta). Soudit se v Číně s čínskou společností je samozřejmě marný boj, vzhledem k velmi rozdílné kvalitě i ceně ale čínská firma BMW zákazníky nebere. A s tím budoucím leaderem je to taky hodně odvážné tvrzení, Čína není tak silná, chybí jí technologie a vývoj. Navíc se tam teď dějí nějaké nekalosti a čistky, takže je otázka, jaká bude Čína za pár let.

beastar
13. dubna 2018, 19:50
0

Na tyhle rádoby chýtrý řečičky mají automobilky celé týmy lidí. Ty bádaj jak to bude když se stane tohle a nebo ono. Nedá se to odhadnout. A budoucí leader má sám dost velkých problémů. Moc dobře si pamatuju jak deset let zpátky podobně nadšeně určitá část reádoby vizionářů básnila o tom jak Indie a Brazílie společně s Čínou převezmou v podstatě celosvětový řád. Ekonomicky se zvednou a zašlapou do země stávající velmoci. Ehm v tohmhle má naprostou pravdu Honza, chybí technologie, tradice, vývoj a odborná kvalitní pracovní síla. V podstatě jedou komunisti na kvantitu a ne na kvalitu a to v každém oboru. V Indii 60% lidí nikdy nevidělo splachovací záchod. A tak dále je to na knížku a ne na post tady. Každopádně Čínská auta v EU/USA a dokonce ani v Rusku příliš velký úspěch neslaví. Za to auta od zavedených Evropských značek jdou v Číně na dračku a lidi je kupujou nejen proto, že jsou prostě lepší než to co se udělá doma. Netroufám si říct co bude za 20 let. Ale do 10 let se v podstatě naprosto nic nezmění a Čína rozhodně leader nebude ani v automobilovém ani leteckém průmyslu. A mimochodem ani z tou armádou to není tak super jak nám soudruzi pouští do světa snad kromě počtů.....

ratan groch
13. dubna 2018, 22:46
3

Pani,
v tejto diskusii som sa mylil v prvom prispevku a velmi rad by som sa mylil aj v druhom.
My si uz nepamatame ako si Europa robila srandu z japonskych aut, ale uz si pamatame Daewoo Racer a vstup korejskych aut na trh. Este pred 15 rokmi to bola len okrajova volba a hlavnou zbranou bola cena, dnes si Hyundai v Cesku narokuje sediet za stolom s Octaviou a Japonci uz su synonymom kvality a tradicie.
Prvy krat som bol v Cine v roku 95, ked boli zachody vo vlakoch zasrate do vysky pasu, ked som bol pred dvoma rokmi naposledy tak som siel v rychlovlaku 6 hodin elektronicky obmedzene na 250kmh. V 95' boli autobusy na smrdlavu naftu a na kazdej krizovatke soferka pakou podobnou rucnej nahadzovala motor, ked zasvietila zelena. Pri cakani totiz motor povinne vypinali. Dnes je v Cine 9 z 10 motoriek elektrickych.
Ja naozaj nie som skeptik, naopak sa vnimam ako nesmierny optimista a aj v zlych scenaroch hladam to dobre, co sa tam da najst.
Myslim, ze dizajn budu kopirovat nadalej s trochou upravy pre cinskych klientov (viete ako vyzera posledna Skodovka s faceliftom pre cinsky trh), ale v ustrojenstve myslim daju prednost elektrickemu alebo inemu alternativnemu pohonu.
Gro mojho predchadzajuceho prispevku chcelo byt v tom, ako im nosime na podnose nase kompletne know-how vymenou za pristup na trh. A tie reci o leadrovi a presune taziska automotive som si dovolil len preto, ze diskusiu na tomto webe povazujem za velmi tolerantnu a ani vyslovene mylny nazor tu nie je pourazany. Keby som si to dovolil niekde inde, tak pourazaju nielen moj nazor, ale aj mna a pri troche smoly aj moju rodinu, vyznanie, narodnost a samotne bytie :)
Pani, pekny vikend.

Br
Breakthru
16. dubna 2018, 22:35
0

Japoncům se nikdo až tak nesmál.V Evropě s nima nebyl problém, v tichomoří nastoupili tak nějak hned, ale pustili se v USA do souboje proti velký trojce a jejich korábům.Prostě David proti Goliašovi, jinak japonsko nebylo nikterak zaostalá země, jen dlouho vnějšímu světu uzavřená....Vem si třeba techniku z druhý světový války.Klacky po amících vážně neházeli....
Vysmívaní naopak byli Korejci, ti ale pořádně nic svýho nevyvíjeli.To byly licence japonskejch aut, Fordu nebo GM....Japonci "zkopírovali" snad jen Jeepa...Jinak jejich auta nebyli nijak odmítaný, byly jen exotický....
A pokud jde o Racera, tak to byl Kadett montovanej v Korei z dílů od GM a prodávanej u nás v Tuzexu.De facto šlo o západní auto.Nicméně žádnej zázrak, pouhopouhá licence.V tý době japonci měli za sebou desítky let tradice a vytvořený ikony....

beastar
16. dubna 2018, 22:48
0

A ve východním bloku japonský auta byly počátkem 90tých špatně servisovatelný. Nebyla dealerství a hlavně nebyly díly snadno k mání. Navíc v lidech zakořenila touha po autech z Německa který nám byly přece jen blíž. Vzhledem a prostě je to vedle no, tak co čekat. Kanada taky není plná VW a Audin, ale emerickejch aut. Japka postupně vyvijeli svoje postupy, udělali úspěchy v rally, vyrábí spoustu věcí a hlavně jsou tady ikonický auta GTR, Supra a tak dále... a tak dále.
To právě Číňani a ani korejský rejže dlouho neměli a v tom případě dlouho ani mít nebudou. Když se nakousla ta válka, tak když pominu ty zvěrstva jaký sfanatizovaný samurajové napáchali, tak technicky na tom byly hodně dobře. Regionálně se s nima nemohl nikdo rovnat. Kdyby země nebyla zcela zdevastovaná válkou tak vyráběli hned prvotřídní věci. Nakonec i ta Německá produkce vstávala z popela, ale z tradice a průmysl měl svoje linky atp. V Číně makaj, ale nic z toho nemají. Proto ta srovnání prostě kulhaj. Čína není Korea ani Japonsko. Už sen to psal. Je to jako srovnávat Německý a Italský automobilový průmysl jenom proto, že je oboje v Evropě. Vývoj nikdo nepředpoví kdo by před 20 let tipoval Lancii na krach... Saab v tom slavném liberálním, properujícím Švédsku? Volvo nakonec spadlo pod Číňany. To stejné se děje v posledních letech v Británii, kde dokonce vstoupily do fortelu skopčáci a Indové. Stačí se podívat co se předpovídalo v roce 90s. Tyhle věci se dějí vlastním tempem a životem a fakt je blbost napsat protože vycházím z toho co vidím dnes. Čína nás za 10 let zválcuje to jsou jenom rychlé odsudky bez hlubší úvahy a počítají tak s 20% proměnných... ,)
Legendární model ti nevznikne za den... musíš se účastnit motorsportu. Fakt se nebojim že si za 10 let pujdu pro CEO Madafaka 8 hybridní supersport plně vyvinutý v Číně bez vykradení třeba Alfy :)
-
Komentář upraven 16. 4. 2018, 22:49:30
-
Komentář upraven 16. 4. 2018, 22:50:57

Br
Breakthru
16. dubna 2018, 22:59
0

plnej souhlas.On ten pán má rád Čínu jak Zeman Rusko nejspíš...technikou už v 60. letech japka prostě uměli.Wankel, točivý motory, sporťáky jako Datsun Z, Toyota Celica, maličký Hondy...Však v jedný jezdil Abrahám v Nemocnici na kraji města, Grossman jezdil v Toyotě....
Otec tahal v 90. letech auta, když se sem dostaly první Corolly E10, Starlety nebo Cariny II a E, tak byl i na ty ojetiny skoro pořadníky.Mrkačky Mazdy nebo poslední 323f byly taky celekm hit, nemluvě o Xedosech, Hondy CRX nebo celkově Civic, to se vždycky prodalo.A to jsem ani nezmínil takový Primery P11 nebo Almery.
Jak my jsme se mohli někdy japonskejm autům posmívat?Když u nás vyběhlo těžce vydřený eMBéčko, tak v Zemi vycházejícího slunce zvládali postavit to, k čemu bychom tady bez VW ani nečuchli....

ja
jazet
12. dubna 2018, 19:02
2

Laborghini je taky nějaká kopie ne? :) Sorry, musel jsem.

reagovat
Skipper
12. dubna 2018, 21:04
0

V5 jsem viděl naživo. Paradoxně na mné působila líp, než originální X1. Možná je to i tím, že první X1 byla vizuálné opravdu hnusné auto. Nicméně spracování u V5 půspobilo docela dobře.

reagovat
Inženýr
17. dubna 2018, 14:43
0

U X1 mi vadila asi celková existence toho modelu. Né že by to byl v dnešní době špatný nápad, ale ta výška? To už opravdu nemohlo mít ani tu opěvovanou výhodu v podobě vyššího posezu. To by mohl být SUV i Nissan Note nebo Ford Fusion, když už tak..



reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Cheyenne extended cab 1991
Chevrolet Cheyenne extended cab

1991 rok výroby
176 koní výkon
6 200 ccm objem

Hyundai Santa Fe Santa Fe 2,2 CRDI TECHNOLOGY 2016
Hyundai Santa Fe Santa Fe 2,2 CRDI TECHNOLOGY

2016 rok výroby
147 koní výkon
2 200 ccm objem

Peugeot 206  1999
Peugeot 206

1999 rok výroby
65 koní výkon
1 587 ccm objem

Jeep Comanche  1987
Jeep Comanche

1987 rok výroby
125 koní výkon
4 000 ccm objem

Chevrolet Camaro 5.7L V8 TOP stav 1975
Chevrolet Camaro 5.7L V8 TOP stav

1975 rok výroby
200 koní výkon
5 700 ccm objem