načítám data...

Moje oblíbené easter eggy

Malé vtipné detaily, o kterých ví jen ti bystřejší a všímavější, jsou sice z hlediska provozu automobilu bezvýznamné, přesto je Autíčkář považuje za nesmírně důležité.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Když už máme ty Velikonoce, chtělo by to nějaké velikonoční téma. A přímo se nabízí podívat se na easter eggs, tedy velikonoční vajíčka, v našich autech. Narozdíl od nás, kteří rok co rok vyrazíme do ulic, seřežeme naše ženy a dívky pletenou rákoskou a velikonoční malovaná vajíčka dostaneme jako výnos z této státem tolerované loupeže, americké děti musí vajíčka a sladkosti hledat poschovávaná v zahradách.

Foto: Reddit

A odtud právě odtud má easter egg, tedy velikonoční vajíčko, i svůj druhý, přenesený význam. Znamená nějaký skrytý detail, něco, co někdo jiný schoval a co vám udělá radost, když najdete. Skryté funkce či vtipné detaily nabízí různá zařízení a auta samozřejmně nejsou výjimkou. Pedály Renaultu Twingo RS by fungovaly stejně dobře i v konvenčním provedení a mnozí řidiči si jejich designu ani nevšimnou, o to větší radost ale udělají těm pozornějším.


 

Ford GT40 | 100 let

Foto: Ford

Americký Ford si ke svým narozeninám nadělil skutečně hezký dárek. Tedy ono to nakonec trochu nevyšlo, protože sté výročí oslavila značka už v roce 2003, ale tím si nenechme kazit příběh. V roce 2005 přišel na trh nízký sportovní vůz s motorem uprostřed, pojmenovaný Ford GT. Designem novinka odkazovala na legendární závodní speciál Ford GT40, jednoho z hlavních hrdinů slavné války o vítězství ve 24h Le Mans která se rozpoutala mezi Fordem a Ferrari v šedesátých letech. 

Foto: Ford

Přeplňovaný osmiválec o výkonu 410 kW dával autu potřebnou rychlost a díky unikátní konstrukci dveří převzaté z původního závoďáku se z auta na mnoha parkovacích stáních nedá vystoupit, to všechno už jistě víte. Proč jsem ale celý odstavec o Fordu GT začal zmínkou o stoletém výročí značky? Protože tvůrci Fordu vložili zmínku o tomto jubileu přímo do designu. Číslovka 100 se usadila na přídi krásného fordu. Vidíte ji tam? Jistě, je v předních světlometech. Resp. je tedy pochopitelně v jednom z nich ten druhý říká 001. 

 

Volvo | Klíč s návodem na klíč

Foto: Volvo

Volvo nepatří mezi ty automobilky, jež zaměstnávají kreativce k tvorbě malých vtipných žertíků. Kdesi jsem sice slyšel, že na druhé straně přístrojového štítu Volva 850 je mezi tištěnými spoji vytištěna i skupinka losů (můžete nám to někdo potvrdit nebo vyvrátit prosím?), jinak je to tu ale většinou jen strohá funkčnost zabalená do čistého severského stylu.

Foto: Volvo

To ale neznamená, že tu nenajdeme nějaké ty vtipné detaily. Třeba už samotný klíč. Ten je opravdu povedený, jednoduchý a elegantní. Hranatá krabička s několika kovovými tlačítky po obvodu. Obal může být různý, v nabídce je kožený odpovídající čalounění v interiéru, ale můžete mít i krásné dřevo. Jistě chápete, že taková čistá elegance nesnese potisk s nějakými popiskami, co které tlačítko dělá. Jistě, jsou tu nějaké symboly, ale to není ono. 

Ale stačí klíč otevřít a uvnitř najdete nejen nouzový klíč pro případ, že dojde baterie, ale i poctivý popis funkce každého jednoho tlačítka. A to není jediný kus návodu k obsluze, na který na palubě Volva můžete narazit. 

Foto: Volvo

Mnoho funkcí auta je integrováno do velkého dotykového displeje. Aby jeho uťaplání nepřekročilo únosnou mez, dodává Volvo ke každému autu i speciální hadřík určený právě k čištění této obrazovky. Jenže jak čistit dotykovou obrazovku a zároveň si nerozštelovat celý systém? I na to existuje postup popsaný nejen v návodu k obsluze, ale i přímo na onom hadříku. 

 

Maybach 62 | 2 v 1 držáku nápojů

Foto: Mercedes-Benz

Maybach 62 bylo pozoruhodné vozidlo a to v mnoha ohledech. Bylo obrovské, opulentní, nesmírně komplikované, nepříliš krásné a nikdo ho nechtěl. Spolu se svým kratším sourozencem, modelem Maybach 57, přišel Maybach 62 na trh v roce 2002. Ačkoli výrobcem tohoto vozu byl Mercedes-Benz a design Maybachu se tento fakt ani nepokoušel zatajit, mělo tohle auto představovat něco víc. Měla to být limuzína pro ty, komu je již běžná třída S málo. 

Foto: Mercedes-Benz

Jenže se to nepovedlo. Znovuzrozenou značku Maybach si už nikdo nepamatoval, protože poslední majitelé těchto krásných vozů seděli v Norimberku na špatné straně – což renomé Maybachu také zrovna nepomohlo. A potom tu byl ještě jeden problém – vzhledem Maybach 62 sice ladil s o dva roky později představeným Mercedesem třídy S generace W221, uvnitř však byla jasně vidět i cítit technika odcházející generace W220. Zatímco majitelé ‘obyčejného’ Mercedesu tak již měli k dispozici horké high-tech novinky, v Maybachu jste byli maličko pozadu.

Foto: YouTube

Nedávno tento vůz představil ve svém videu americký youtuber Dou De Muro a mě zaujal jeden vtipný detail – držák nápojů pro zadní sedačky. Je tu, pochopitelně, vyvedený v krásném provedení s dřevěným dekorem, ale to je vedlejší. Je tu totiž trik. K vysunutí cup holderu slouží dvojice tlačítek, stisknutím prvního z nich vyjede krásný držák s místem pro dvě sklenice na šampaňské (výrobci limuzín jsou tím šampaňským přímo posedlí – bohatí lidé fakt nic jiného nepijí?).

Foto: YouTube

Zajímavé je ale druhé tlačítko, kterým vysunete vesměs obyčejné držáky třeba na kelímek s kávou – ze stejného místa! Vypadá to skutečně jako kouzlo.

 

Lancia Lybra | Ambientní osvětlení s výhodami

Foto: Lancia

Lancia Lybra je jedno z mých nejoblíbenějších aut. Je to moje srdcová záležitost, bylo to i mé vůbec první auto, jaké jsem si koupil (o prvních autech a starostech i radostech z objevení motorismu si mimochodem budeme v neděli v rámci ‘Autíčkářovy neděle’ povídat na platformě Clubhouse, kam vás srdečně zvu) a stále mi před domem jedna Lybra stojí. 

Foto: Lancia

Lybra bylo a je skvělé auto díky povedenému podvozku, charakterním motorům i na svou dobu dle mého soudu naprosto bezkonkurenční kabině s krásně integrovaným barevným displejem (psal se rok 1999). Ještě jedna věc mě ale v kabině Lybry potěšila – ambientní osvětlení. Všechna tlačítka i přístrojový štít měly zelené podsvícení a aby byl pobyt v Lybře ještě o něco příjemnější i v noci, byla tu u vnitřního zpětného zrcátka LED dioda, lehce zeleně osvětlující středovou konzoli – jednotilvé ovladače tak nezáří z naprosté tmy, což je příjemné.. 

Foto: Lancia

Dnes je něco podobného již běžné ve většině moderních aut, jenže Lybra měla ty diody dvě. První byla červená, druhá již zmíněná zelená. Během startovací procedury svítila ta červená, celý středový panel byl zalit tlumeným rudým světlem, jakmile zhasly kontrolky, záře plynule zezelenala a mohli jste vyrazit na cestu. Jasně, byla to naprosto zbytečná pitomost, ale dodnes mi to při nočním startování Lybry udělá tak nějak radost.

 

Jeep Renegade | Mapa k pokladu

Foto: Jeep

Jeep Renegade je další z mých oblíbenců. Jistě si ho pamatujete, taková ta malá hranatá věc, vypadá jako kanystr a tváří se, že až jednou vyroste, bude z něj opravdový pořádný Jeep. Pravdou ale je, že to už je opravdový Jeep, minimálně ve verzi Trailhawk s pohonem všech kol je to auto, které se terénu vůbec nebojí. Ostatně to jsem si ověřil i během našeho redakčního testu.

Foto: YouTube

Američané obecně jsou dnes mistry drobných vtípků, které vpravují do designu svých aut. Dodge Ram TRX skrývá pod loketní opěrkou kresbu T-Rexe, jak požírá Raptora, čímž samozřejmě naráží na svého úhlavního nepřítele od Fordu, model F-150 Raptor, o dalších srandičkách, jaké najdete v Teslách nebo chystaném novém Hummeru už jsme na stránkách Autíčkáře také psali. 

Foto: Autíčkář.cz

Jestli ale někdo exceluje v disciplíně easter eggs, pak je to Jeep. Jeho všude možně schované Jeepy Willis už jistě znáte, jsou na mapě navigačního systému, v grafice asistenta parkování, projíždí se po rámu čelního skla, zkrátka jsou všude. Když tedy přišla edice Moab, inspirovaná krásnou oblastí v Utahu okolo zmíněného města, bylo jasné, že i tady určitě něco najdeme. Jistě, mohli jste si přiobjednat polep kapoty s mapou, ale to je takové příliš přímočaré. Navíc – proč si připlácet, když tu mapu v autě už stejně máte? 

Foto: Twitter

Někdo o ní pravděpodobně dodnes neví, někdo ji našel náhodou, ale je tam. stačí sklopit sedačku a tam ji máte. Se souřadnicemi a vším potřebným. Opět – je to úplná pitomost, ale mě takové věci zkrátka baví.

 

Fiat Punto | Tečka

Foto: Fiat

No a ještě, než se vás jako vždy na závěr zeptám, jaké jsou vaše oblíbené skryté či vtipné detaily v autech, si dáme jednu závěrečnou tečku. Doslova. Tečka, neboli italsky punto, je totiž i malý hatchback, italská mistrovská disciplína. Italové do svých pitoreskních středověkých měst potřebují malá auta, velká se tam nevejdou. A tak se z nich postupem času stali mistři v oboru. 

Foto: Fiat

První Punto přišlo v roce 1993, když nahradilo neméně povedený Fiat Uno. Na malém půdorysu vzniklo jednoduché a překvapivě prostorné autíčko. Následovaly další generace, z nichž ta poslední se objevila v roce 2005 a od té doby se tu v několika menších obměnách vydržela až do roku 2018. Vážně, 13 let se v Evropě udržel v prodeji jeden model a to bez výraznějších změn. Zkrátka nebylo co vylepšovat. O to více mě mrzí, že na nástupce Punta zatím marně čekáme.

Foto: Fiat

Třetí generace Punta (resp. na trh vstupovalo jako Grande Punto) se mi dodnes líbí designem. Jendoduché čisté linie, nikde nic nepřekáží, nechybí ani nepřebývá. Někdo tvrdí, že příď byla inspirována některými modely Maserati, to já nevím, ale to auto zkrátka vždy působilo svěže a sympaticky. 

Foto: Fiat

Co jsem ale dnes chtěl zmínit, je logo Fiatu Punto. Designéři zde použili stylizované písmeno P na počátku slova Punto a nad něj přidali tečku – protože jak jsme si už řekli, Punto rovná se tečka. Výsledek je ale zcela jasně siluetou řidiče, dokonce v té správné italské pozici s nataženýma rukama. A tohle mě baví, je to vtipné, ale přitom to má lehkost a eleganci, není to překomplikované. Podobných vtípků najdeme v autech samozřejmě víc, napadá mě například logo Buicku Grand National, které je tak trochu stylizovaným číslem šest, tak trochu turbodmychadlem. A ano, Buick Grand National dostal pod kapotu přeplňovaný šestiválec.

Foto: Hemmings

To jsou tedy mé oblíbené easter eggy. A co vy? Našli jste v autě nějaký hezký detail, který vás potěšil nebo pobavil. Dejte nám vědět do komentářů!

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Avex
02. dubna 2021, 20:40
2

Quirks and features:)

reagovat
Bigg.I
04. dubna 2021, 22:02
0

Typická Dougovina, ale klesl u mě díky několika videím a nějaký měsíc jsem se na něj nekoukal

Le
Leo
02. dubna 2021, 21:41
7

Skupinku losů potvrdit nemůžu, ale XC90 má v třetí řadě sedaček zvnitřku víka schránky pavouka. Vypadá vesele

reagovat
eLzyx
02. dubna 2021, 22:11
8

i u té 850 jsou ty losíci ... jen je může vidět akorát opravář. Jsou schovaní pod hromadou deklů

Ho
HonzaT
02. dubna 2021, 22:14
5

Souřadnice na jeepu vedou na začátek Hell´s Revenge trailu, viz:
https://mapy.cz/s/cesesazase

reagovat
af
afro-r1
04. dubna 2021, 10:34
0

Ono trochu schovane bylo i vnitrni osvetleni u Corsy B & Co. - pritahnout k sobe otocny knoflik svetel.
Dvakrat to byvaly majitel zjistil, az kdyz jsem od nej auto kupoval...

reagovat
Moses
04. dubna 2021, 13:38
0

Opel mal aj ine easter egg-y, len som nejako nezistil, preco zrovna zralokov...

beastar
04. dubna 2021, 16:41
7

Moses: Protože je to nápad syna designéra Fingera, který navrhoval schránku pro Corsu. Syn k němu přišel koukal na jeho práci a řekl mu. Tati proč tam nedáš žraloka. Do série se to dostalo s stala se z toho tradice.

Moses
04. dubna 2021, 20:48
0

Tak som hned mudrejsi :)
Diky za info!

Ju
Junior
05. dubna 2021, 13:48
3

A chudák dodavatel se s tím od tý doby musí jebat.

beastar
05. dubna 2021, 16:22
0

Myslím že u žádného modelu to při počtu vyrobených kusů nebylo žádný drama. Jsou horší věci co dodavatele serou. A dražší. Toto je vždy do plastu a tam už to bývá jedno.

af
afro-r1
05. dubna 2021, 21:24
0

Zebro jako zebro. Rovne nebo zralok. Pokud sedi odformovani a tloustky, je to obrabecimu centru a nasledne lisovne plasu jedno, jaky tvar to ma.

af
afro-r1
04. dubna 2021, 10:38
0

Jinak v jakychsi BMW (E6X?, E9X?) byly prolisy vnitrnich plechu u zadnich svitilen ve tvaru pismen. Nekdo se pri kresleni zvecnil a kupodivu to proslo.

reagovat
Jo
Josephus
04. dubna 2021, 13:38
0

Je radost objevovat takové detaily..
Dodge Challanger má svou siluetu ve stínění čelního skla. U Jaguaru se tam procházejí kočičky a jak už bylo zmíněno.
Jeep (u různých modelů v různých podobách) v těchto místech rád připomíná svůj model Willys...a nejen tam, nalézt jej je možné i na ráfcích disků z lehkých slitin nebo ve světlech. Jeep si obecně na takové detaily potrpí, na plastovém krytu na kapotě už nevím kterého z malých modelů (asi Compass) jsou otisky pantoflí v písku. Veselého pavoučka má i Jeep Renegade pod krytem hrdla palivové nádrže s pozdravem "CIAO BABY". Model Compass má ještěrku na torpédu pod čelním oknem.
Mnohé modely britských sporťáků i dalších aut mají pod čalouněním kufru i jinde podpisy a vzkazy od lidí, kteří se na jejich výrobě podíleli.
U nejrůznějších modelů Opelu na vás vykoukne žralok při vyklopení kastlíku před spolujezdcem (z boku na výztuze).
Toyota GT86 jich má také několik. Její logo má připomínat vůz v driftu. Koncovka výfuku a vrtání válců (86mm) odkazuje na AE86. A k odlišení od Subaru v designu velmi často odkazuje na písmeno T (jako Toyota).
Chrysler a spol velmi rádi schovávají nejrůznější obrázky na protiskluzové podložky odkládacích prostor v interiéru (zajímavé jsou například obrysy několika světových závodních tratí u Dodge Viper SRT).
Ale protože rád podporuji náš domácí trh a český se tvářící značky, nemohu vynechat dvě mé nejoblíbenější Easter Egg's from Pity: příplatková schránka pro bezdrátové dobíjení mobilního telefonu, kam se průměrný telefon nevejde má šanci pobavit jen někoho, kdo si za to připlatí. Ale schránka na brýle, kam se normální brýle nevejdou, ta může potěšit každého fanouška "Easy Ineligibility". Nebo další skrytá vychytávka je klimatizací chlazený palubní systém (chceš si poklidně plout krajinou, vypneš klimu, stáhneš okýnka a už si neposlechneš ani dopravní zpravodajství).

reagovat
PepaSFI
05. dubna 2021, 11:16
1

v tom Renegade je toho víc, některé věci jsou už hodně známé, například cákanec bláta na otáčkoměru nebo kresby autíčka na různých místech nebo že design zadních lamp ná připomínat tvar kanystru který staré Jeepy vozily na zadku. Ale mě nejvíc pobavilo, že Renegade má brzdy z kreslenýho filmu. Dokáže brzdit tak že zadní kola se zvednou ze země. A ještě větší sranda je, jak se odborníci nemůžou shodnout na tom jestli je to dobře nebo špatně.

ransom
04. dubna 2021, 14:13
13

U Volva XC60 se v tapecírunku objevují vzkazy . "Pomoc, jsem Ujgur a ve vězení montuju auta".

reagovat
beastar
04. dubna 2021, 16:42
8

Akorát je to mandarínsky takže v EU si většina myslí že je to kachna na medu.

Honza Hamster Křeček
05. dubna 2021, 13:00
-4

Ve Švédsku je holt možný všechno....

beastar
05. dubna 2021, 16:25
1

Jako ostatně v každém socialistickém vzkvetajicim absurdistanu. Nedal bych ti minus je to pravda i když ty to Honzo myslíš jinak, než já :))

Bigg.I
04. dubna 2021, 22:06
3

funkční detaily co se líbí mně:
Merecedes tykadla vzadu u starýho Ska, aby to ukazovalo kde to auto vlastně končípří parkingu :D
Ford Sierra Mk1 Cosworth - ikonický whale tail má konec nalakován v černé barvě - aby to nerozptylovalo řidiče a zamaskovaly se nehody při parkování/otvírání kufru v garáži.
Opět Mercedes a staré Sko - vysune se madýlko pro zavření kufru, aby si člověk neťapal na vyleštěný lak
Blbůstky alá žralok u Opelu - sprosté vzkazy na různých částech aut TVR, protože prostě English boys

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem