načítám data...

Mercedes-Benz Vito Family: O chlup větší rodinné auto

Víte, co mají společného děti a stavební dělníci? To a ještě mnohem víc se dozvíte v našem testu rodinné dodávky s hvězdou ve znaku.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Poté, co Mercedes v roce 2014 začal prodávat namísto Viana novou  V-klasse, ustoupilo staré dobré Vito trochu do pozadí. Člověk by skoro zapomněl, že existuje, ale pořád je tady. A musím říct, že jsem na jeho “moderní” verzi byla obzvláště zvědavá. Přiznejme si, že ohromit luxusní osobní dodávkou – vlastně velkým MPV, abychom se drželi terminologie značky – s koženým interiérem a dřevem na podlaze není žádný kumšt. Užasne každý, kdo není zvyklý cestovat do kanceláře limuzínou s řidičem. Ale zapůsobit dodávkou obyčejnou až dělnickou, to už tak snadné nebude…

Jak se dalo očekávat, první dojem byl poněkud rozpačitý. Důvody už jsme si shrnuli výše. Mercedes nás prozatím zásoboval dodávkami s mimořádnou výbavou, nejmodernějším multimediálním systémem, či dokonce postelemi. Tentokrát nacházím v kokpitu jen to nejnutnější. Displej se vzhledem k okolním rozměrům auta na palubce skoro ztrácí a tlačítek je kolem taky pomálu. Naopak startovací tlačítko chybí – startuje se totiž postaru klíčem. A mohutná plastová kapotáž rozhodně nevyniká sofistikovaností či haptickou přívětivostí. Celé to zkrátka působí trochu zastarale. Zaraženost mě z části opouští, když se uvelebím na sedačce. Na pohled je sice zajímavá asi jako betonová zeď, ale sedí se v ní fakt dobře, a to i přesto, že se ovládá jen ručními páčkami. Ještě párkrát posunu volantem, a je tu naprosto přirozený řidičský posez, jaký mám na mercedesích “krabicích” tak ráda.

Heavy duty rodina

Při bližším ohledání musím uznat, že chytře vyřešení jsou také odkládací prostory. Zejména, když vezmete v potaz, za jakým účelem tohle auto vzniklo. Zatímco Viano (a dnešní V-klasse) bylo odjakživa koncipováno jako auto manažerské, Vito má původ dělnický. I v případě, že bylo vybaveno židlemi namísto nákladového prostoru, sváželo spíš fachmany ze stavby než diplomaty z letiště. Tvrdé a robustní plasty najednou začínají dávat smysl, protože když do nich sem tam kopnete, nezpůsobíte jejich amputaci ani nenávratné poškození povrchu. Logická je i absence dvířek, deklů a dalších hejblátek, která jednak svádějí k utržení, jednak komplikují přístup k požadované úložné dutině. Láhev s vodou chcete prostě odhodit do nejbližší díry, ne se s ní strefovat mezi intarzovanou lakovanou roletku a simply clever držák na mobil. Naše Vito sice nese přídomek “Family”, ale určitě se shodneme na tom, že děti a dělníci mají mnoho společného, zejména pokud jde o citlivý a ohleduplný přístup k dopravním prostředkům. Odolnost dimenzovaná na holiny s ocelovou špičkou je zároveň přesně to pravé pro dětské nožičky.

Přímo před sebou mám analogové budíky rychloměru a otáčkoměru, mezi nimi pak černobílý displej zobrazující základní údaje o jízdě. Tlačítky na volantu se snadno proklikám ke kýženým informacím, je to primitivní a intuitivní. Kdo by se zlobil, že grafika působíjak za krále klacka, když všechno funguje, jak má. To samé platí o centrálním displeji radiomapy. Systém Audio 40 pro Mercedes vyrábí Pioneer, nenajdete tu tedy futuristické animace ani exploze barev, ovládání však zvládnete při zapojení elementárního mozkového myšlení. Při párování telefonu nepadlo jediné sprosté slovo a ve vší slušnosti proběhlo i zadání cíle do navigace. Prostředí i obraz mi připomíná mého stařičkého Tomtoma, a to prosím nemyslím jako kritiku. Vždycky přesně vím, kam odbočit, a za celou dobu jsem neměla důvod zpochybnit ani volbu trasy, což se mi jinak stává dost zhusta. Velmi slušná navigace je právě pro verzi Family ve výbavě zdarma, stejně jako vyhřívané přední sedačky, parkovací senzory a automat.

Hledá se motor

Ani to otočení klíčkem v zapalování člověka zas tolik nevyčerpá. Zvládali to naši předkové, zvládneme to i my. Jen ten motor by mi nemusel tak důtklivě připomínat svůj proletářský původ. Zastudena svým projevem evokuje náklaďák trochu víc, než by bylo zdrávo, a bohužel mám smůlu na obzvlášť studený týden. Po zahřátí se rachtání trochu zklidní, o tichu na palubě se ale nedá mluvit ani tehdy. Nezbývá než otočit kolečkem volume doprava, aspoň že reproduktory nejsou žádná chrastítka. Vito lze dnes pořídit s pěti různými naftovými motory, osobní verzi Tourer pak se třemi. K mému velkému štěstí mám pod kapotou ten nejslabší a říkám rovnou, že 100 kW je na dvě tuny hmotnosti fakt málo. Ve městě se to ještě dá zvládnout. V případě potřeby prostě dupnete na plyn a auto se za mohutného řevu rozjede celkem rychle. Ale na dálnici přijde mrzení. Pružné zrychlení nestojí za nic už při legálních rychlostech, přičemž není třeba mít ani moc naloženo. A jelikož jsem se rozhodla vzít Vito na výlet k našim západním sousedům, nejednou jsem tu bednu na kolečkách poháněla i silou vůle, abych při předjíždění v levém pruhu nebyla za šerifa.

Zkrátka a dobře, pokud rádi jezdíte svižně, máte smolíka – nebo si pořiďte ne o 20, ale radši rovnou o 40 kW silnější verzi. Testovaná varianta vás donutí výrazně zvolnit a spíš se nechat unášet proudem. Stejnou ideologii vyznává i sedmistupňový automat. Jeďte v klidu, rozjíždějte se mírně, nedělejte prudké manévry, a ani si ho nevšimnete. Při ostřejší jízdě se však začne stavět na zadní. Ve chvíli, kdy se potřebuju rychle zařadit do provozu a šlápnu na plyn trochu důrazněji, otáčky vyletí a zůstanou ve vysoké řvoucí pozici ještě hezkou chvíli potom, co zase zvolním. Jízdní režim “comfort”, což by měla být jakýsi střední cesta, obecně drží otáčky vysoko i v případech, kdy to vůbec není nutné. Režim “eco” pro změnu nezvyšuje otáčky vůbec. Nejpříjemnější variantou je tedy režim manuální a řazení pádly pod volantem. Věřím, že o pár koní víc by si s disonancemi mezi motorem a převodovkou bez problémů poradilo, ale tihle dva mají na průběh jízdy často odlišný názor.   

Místo pro tři generace

Když už jsem zmínila západní sousedy, podívám se ještě na vnitřní uspořádání vozu, jehož koncepce přímo vybízela k šestičlennému rodinnému výletu. Komfort v zadní části jsem se rozhodla otestovat na dvou důchodcích a dvou dětech, tedy při obsazenosti obou lavic. Dostavilo se milé překvapení. Na zadní lavici byl sice trochu horší přístup, ale to přičítám naší netrpělivosti, kvůli níž (a kvůli rannímu mrazu) jsme neobjasnili způsob posunování lavice prostřední. Dětem přirozeně nevadilo, že se musí soukat úzkou mezírkou, navíc opěradla jsme zvládli sklápět bez problémů, což výrazně usnadnilo instalaci autosedaček. Prarodiče si uprostřed pochvalovali prostornost, výhled i pohodlí sedadel. Kromě toho, že se dá lavicemi šoupat v kolejnicích na podlaze, dá se z každé řady jedna sedačka vyjmout, čímž na boku vznikne šikovná ulička. Vyjmout se samozřejmě dají i lavice komplet, na to si ale rovnou pozvěte stěhováky. Ještě si vzpomínám, jak jsme se pobavili, když jsme to zkoušeli ve  Véčku Marco Polo.  Buď jak buď je vnitřní prostor auta značně variabilní a každý člověk si po čase najde ieální rozvržení. 

Všichni včetně mé maličkosti byli spokojeni také s komfortem podvozku. Základ Vita je jiný než základ V-klasse, v tomto ohledu patří Vito do škatulky “užitkových” vozidel, u nichž nemá smysl hledat adaptivní podvozek a před pohodlím má prioritu nosnost. Rozdíl kupodivu není nijak výrazný – i Vito je komfortní auto. Dle očekávání se v zatáčkách naklání, jako řidič mám ale celou dobu pocit kontroly. Navíc má skvělý rejd a (pokud si nepřiplatíte za 4matic) náhon na zadní nápravu, takže umí udělat drift!

Verdikt

Při prvním setkání to sice nezajiskřilo, ale po týdnu už jsme si rozuměli docela dobře. Vito je jedno z těch aut, která si vás časem získají svou nekomplikovaností a samozřejmým plněním každodenních úkolů. Není jeho úmyslem, aby vás rozmazlovalo vychytávkami a ohromovalo novinkami. Má poskytnout dostatečný lebensraum až osmi lidem včetně bagáže, což se mu daří velmi dobře, pohled na cenovku vás navíc nerozpláče. Pokud máte velkou rodinu, je to super volba. Jen si ho, snažně vás prosím, pořiďte s motorem…

 

Technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 2 143 cm3
Výkon: 136 koní (100 kW) v 3 800 ot./min
Točivý moment:330 Nm v 1 200 – 2 400  ot./min
Převodovka: sedmistupňový automat
Maximální rychlost: 183 km/h
0-100 km/h:  13,5 s 
Průměrná kombinovaná spotřeba (udávaná) v testu: (6,6 l/100 km ) 9,6 l/100 km 
Základní cena : 1 159 500 Kč
Akční cena verze Vito Family: 937 750 Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ma
martinw
05. prosince 2018, 09:34
0

Když píšete že je tam jen to nejnutnější - to nemá ani tempomat ?

reagovat
Viola Procházková
05. prosince 2018, 10:00
4

Ou, na tempomat jsem úplně zapomněla. Samozřejmě že tam je. Sice se ovládá "postaru" páčkou pod volantem a nemá žádné chytré funkce, používání je ale velmi příjemné.

beastar
05. prosince 2018, 13:52
0

Opět dobrá práce. Tohle sem nikdy neřídil. Před, předešlou generaci však ano. A na konci přišlo to kruciálně důležité. Umí udělat drift:D

Jinak věřím, že s touhle motorizací bude dynamika nulová. Otázkou je jestli je to u takového auta potřeba. S tím jezdit aktivně? Jestli to jede podobně jak 1.9 tdi v T5 tak potěš koště.

reagovat
M
05. prosince 2018, 17:10
0

Nejake Vito, co som jazdil davno (15roko dozadu) malo predny nahon

M
05. prosince 2018, 17:14
0

A vybavou to bol "dobytcak". Auta okolo mali ABS, ASR, ESP a to malo iba PVC ;) 108CDI

beastar
05. prosince 2018, 17:49
0

Já už ani nevim bude to minimálně 6 let. Vim že to byla sto pro zadokolka a srala mě nožní brzda. Jelo to jak z praku takže to asi nebylo úplně slabý (nevim motor) A opravdu sem s tim na mokrý silnici zkoušel driftovat a samozřejmě je to hodně nadsazený označení pro to co s tim jde dělat, ale prostě umělo jezdit bokem. Jo a moc to nebrzdilo...

M
05. prosince 2018, 18:40
0

No nozna brzda je skvela vec :) skoro ako elektricka.
Drifrovat sa da aj s Ladou, ale Vitom je to, uznavam, stylovejsie ;)

beastar
05. prosince 2018, 19:21
0

Bylo to víc stajlioš jak Transporter to si pamatuju. Potom tam byl ještě tušim nějakej Transit a něco od Renaultu. Jako nejstylovější dodávka mi přišlo právě Vito... a taky bezkonkurenčně nejdražší a mělo to vpředu dvě sedadla a ostatní lavici+ sedadlo. Což bylo nepraktický. To je ale jedno byla s tim sranda celkem.

briza
06. prosince 2018, 11:55
2

Tehdy do toho taky Mergl ještě dával třilitrovej šestivál, co uměl dvoukilo i s X5 na podvalu... :) Akorát tomu pořád občas rezly zadní vrata a nedaly se do toho ofiko objednat xenony, byť do Viana to problém nebyl. JInak to ale byla super kára.

speedfred
05. prosince 2018, 16:25
6

Tento rok som kupoval podobnú krabicu a vyhrala to u mňa Toyota Proace. Za cca 1m Kč , 180PS , najdlhšia VIP vezia a snáď so všetkým možným vo výbave.No a korunovala to záruka 5r / 1 000 000km

reagovat
Autíčkový Jelen
05. prosince 2018, 20:48
0

Nějak nechápu tu nutnou potřebu velkého výkonu v dodávce, člověk na to narazí snad v každé recenzi, pokud nejde o kus s vrcholným motorem. U nás je v rodině už druhá dodávka "bez motoru". První byla Vito 108 CDI, které mělo 80 koní (a 200Nm) a teď je to delší verze Renaultu Trafic, která má těch koní 115 (a 290Nm) . Ani jedna není zrovna rychlík, ale není to tak, že by byl člověk brzdou provozu, v rámci rychlostních limitů zrychlovat dokáží a na víc ani nejsou potřeba a nejsou ani na to dělaný. A ani naloženým to nezpůsobuje zase nějak extra problémy.

reagovat
Ha
Habakukk
06. prosince 2018, 07:49
0

Nemůžu souhlasit. Před 10 lety jsem jezdil první vito 110D na dálnici to celkem šlo. Dol loňska jsme jezdil Scudo 165 koní a bylo to na dálnice tak nějak přiměřený výkon. Minulí týden jsem jezdil Trafic 145koní a už to bylo v pružném zrychlení a kopcích docela znát, že tam ten výkon chybí. Provoz se celkově zrychlil nikoliv v absolutních rychlostech, ale každé druhé auto má +150koní a dynamika provozu je jiná.

Autíčkový Jelen
06. prosince 2018, 16:22
0

Jako vyšší výkon se hodí vždy, jen mi ta situace nepřijde tak neúnosná jak to častokrát vyzní. Osobně nemám na dálnici problém, jedu tak okolo 130-135 km/h tachometrových, naprosto dostačující okolnímu provozu. Na dálnici rychleji jezdit nepotřebuji, spíše co mi chybí je větší rezerva při předjíždění. A ve městě zdržují krátké převody, takže po každém semaforu 4x přeřadit. Asi záleží často na využití, pokud bych to měl pořád plně naloženo tak bych asi potřeboval větší výkon, ale jako rodinný auto je to podle mě postačující. A na okreskách záleží spíše na pudu sebezáchovy :D

Viola Procházková
07. prosince 2018, 09:53
0

Připouštím, že je to subjektivní dojem, proto jsem se snažila trochu popsat situace, kdy mi to vadilo. Každý by měl mít možnost odvodit, jestli mu to bude vadit taky. Zrovna na našich dálnicích je rychlost tachometrových 135 docela problém, protože pravý pruh jede 120, levý často kolem 150. Bez výkonové rezervy se v takové situaci předjíždí fakt mizerně. Navíc tedy - co si budeme povídat - mnohem radši pojedu to kilo pade celou dobu.

Ha
Habakukk
07. prosince 2018, 19:33
0

To ale nemluvíš o D1 tam jede pravý 80 a zbytek 140. Pokud uhneš a chceš se vrátit do rychlého proudu tak je potřeba sakra výkonu aby se taková krabica rozpohybovala. Na okresní cesty proč ne, ale dálniční dostavník to nebude.

Autíčkový Jelen
07. prosince 2018, 22:28
0

Co si budeme, je to taková miata, člověk může jezdit prakticky pořád naplno a stejně nepřekročí limity :D :D

M
07. prosince 2018, 22:39
0

Ako by vyzeralo Vito v kabriolete? Testovane ma spravnu farbu.

M
07. prosince 2018, 23:05
0

A k tomu neustalemu placu nad zrychlivanim na D1...
1) Vito je dodavka (osobna dodavka, mikrobus, van, co chces)
2) Dodavky nie su urcene na psychoticke kamikaze medzi piatkovych D1ckovych samovrahov
3) S trochou sustredenia a odhadu budes v Brne max o 5 minut neskor ako...s cimkolvek, D1 je nemeratelny casopriestor nasobeny opravami a najlpsimi vodicmi tdi, tak wtf

Viola Procházková
10. prosince 2018, 15:16
2

Imho mezi pátečním samovrahem a brzdou provozu je ještě celá škála řidičských způsobů. Ne že bych toužila být v Brně jako první, ale zkrátka mě stresuje, když někde zacláním (a stejně mě stresuje, když mám jet na dálnici 80). Možnost vyššího výkonu tady je, já bych si za něj připlatila, thats all.

M
10. prosince 2018, 22:14
0

To samozrejme uplne suhlasim. Hlavne ak je Vito "daily" ;)
Inak, mne sa zda, ze v Brne chce byt na D1 v piatok prvy kazdy (seba pocitam) a v nedelu ma Brno otocene geomagneticke poly :) (tym sa nechem dotknut Brnakov, to mam iba na 700km ceste uz 15 rokov, najhorie su samozrejme Acka (aj moje) ;)... hmm..alebo Tcka? :) ok, auta s dlhou CB antenou )

milic
06. prosince 2018, 10:30
0

Kdysi jsem měl možnost pojezdit si s tchánovým Vitem 1. generace. Motor, prostornost, ergonomie - to vše bylo ok, ale po dvou letech to auto začalo neuvěřitelně reznout (koupeno nové, nikdy nebourané). Doufám, že další gen už jsou na tom lépe.

reagovat
SEMRY
06. prosince 2018, 21:03
2

Kolik Kg to může táhnout?

reagovat
Me
Medy
07. prosince 2018, 15:53
0

Nevim zda je to možný, ale kamarád má Vito nejspíš s tou nejlepší výbavou a motorizací, protože za něj dal snad přes 2.5 milionů. Když se mu daří v podnikání, tak proč ne.

reagovat
Ha
Habakukk
07. prosince 2018, 18:29
1

No a co jsi tím chtěl říct?

On
OnGol
13. prosince 2018, 21:35
1

My jsme si mercedes taky koupili a je to super auto. Máme 2 malé děti a když jsme s nimi někam jeli a oni se musely mačkat vzadu, byli jsme z toho všichni otrávení. Koupili jsme si velký auto a je to lepší. Dokonce i cesta do Chorvatska už je v pohodě. Navíc se nám do auta vejde spousta věcí.
-
Komentář upraven 16. 12. 2018, 15:06:49

reagovat
VM
Vladimir Mencl
12. února 2019, 23:50
-2

mám pár poznámek k testu. každý to může vidět trochu jinak a nemám ve zvyku komentovat, ale mám dva důvody. s automaty mercedesu mám najety stovky tisíc km a k současnému MB E jsem si nyní objednal toto Vito Family (proto jsem si testy tohoto konkrétního vozu vyhledal a bylo jich docela dost). Ano motor je asi dost slabý, ale u této nabídky nebyl jiný výběr. Problém trochu vidím ve způsobu testu a připomínkám k automatu. Testujete osobní mercedes jako Porsche s PDK, ale tak se s mercedesem, pokud to není AMG, na který můžete uplatnit stejný způsob, nejezdí. Pokud nebudete trvat na svém a naopak si vyhovíte (vím přesně kdy a pod jakým plynem přeřadí a jak dosáhnout max akcelerace bez zmateného kickdownu), odmění se perfektní souhrou a to i velmi svižnou a na ruční řazení si celý rok nevzpomenete s občasnou výjimkou při předjíždění. A nemyslím to vůbec tak, že musím slevit ze svých nároků. naopak při nejvyšších nárocích získám to nejlepší pro všechny myslitelné situace.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem