reklama
načítám data...

Mercedes-Benz V Marco Polo Horizon: Jezdit, spát, milovat

Luxusní osobní dodávka s postelí na střeše... Je takový obojživelník naprostý nesmysl, nebo geniální řešení?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Mercedes-Benz V Marco Polo Horizon: Jezdit, spát, milovat

Pokud máte vícero potomků nebo zájmy náročné na kola, lodě či zbraně, dává využití osobní dodávky jako rodinného auta dokonalý smysl. Smíříte se s trochu obtížnějším parkováním a specifickým jízdním projevem, na oplátku dostanete extra příděl prostoru, který můžete vyplnit lidmi, věcmi i kombinací obého. 

První ligu osobních dodávek okupují již řadu let dva nesmiřitelní konkurenti – Volkswagen a Mercedes-Benz. Prvnímu sice hraje do karet tradice sahající až do poloviny minulého století, druhý však rychle srovnal tempo a postavil případného zájemce před nelehkou volbu. Stejné dilema vyvstane, pokud toužíte po dodávce s obytnou vestavbou. Jak VW California, tak MB Marco Polo jsou luxusní ložnice na čtyřech kolech.

Aby toho zmatku nebylo málo, přihodil Mercedes do ohně další želízko – Marco Polo Horizon. Je to camper, nebo není? Narozdíl od klasického modelu Marco Polo v útrobách neskrývá kuchyňskou linku, plynovou bombu, vodní nádrž ani podlahu z jachty, také se v kempu nedá připojit do zásuvky. Vyklopením střechy však poskytne nocleh dvěma osobám a další tři (nebo dvě, pokud netouží po lidském teple) se vyspí na sklopených zadních sedačkách. Zároveň dokáže na palubě nabídnout mnohem větší komfort než ‚užitková‘ minimalistická verze Marco Polo Activity. Představte si tedy luxusně vybavenou osobní dodávku, která si na střeše vozí postel. Velmi pohodlnou, dlužno říct, ale o tom později. Je to konfigurační bizár, nebo zatím neobjevená díra na trhu? 

Auto na každý den

Pokud si odmyslíte nástavbu Westfalia, je to vlastně zcela běžná osobní dodávka. Za volantem si nepřipadáte jako v bydlíku, spíš jako v normálním autě. Palubní deska připomíná běžné Mercedesy a posez je sice vysoký, zároveň však nepůsobí ani trochu kamioňácky. Ano, vyšší řidič se bude na cestu před sebou dívat skrz horní část okna, což může být trochu nepříjemné. Ale zvyknete si, už proto, že budete mít z auta nebývale dobrý výhled na všechny strany. Ve srovnání s nedávno testovaným Multivanem, v němž se sedí zkrátka jako v dodávce (rozuměj jako na záchodě), je u Mercedesu pozice za volantem překvapivě ‚osobáková‘. 

reklama

Tentýž rozdíl pozoruju i v jízdním projevu. Navzdory tomu, že sedíte vysoko nad hlavami ostatních řidičů, se Marco Polo nechová jako náklaďák a nedává vám v každé zatáčce pocítit přelévání hmotnosti ze strany na stranu. Poloměr otáčení je tak malý, že po chvíli přestanete řešit, kde to ještě zvládnete vymanévrovat a kde už ne. Kde jste zvyklí fungovat s osobákem, dokážete fungovat i s touhle dodávkou. Snad jen výšku v podzemních garážích se vyplatí po očku sledovat, ale pořád se vejdete do dvou metrů, takže záleží jen na tom, jak moc věříte provozovateli garáží, že mu ze stropu nikde nic nevisí. 

Podvozek dokazuje, že patří do jedné rodiny s S-klasse. Do Marco Pola jsem přesedla rovnou z Multivanu a pohodlí jízdy je tady o světelné roky dál. Ještě příjemnější je zjištění, že se měkkost pružení nepodepisuje na jistotě v zatáčkách. Pokud je pro vás komfort na prvním místě, Mercedes jednoznačně vítězí. Stěžovat si nebudete ani na motor, přestože na výběr nedostanete nic jiného než naftový čtyřválec o objemu 2,1 litru. I s naloženým autem hýbá nenuceně a hlavně tiše. Sedmistupňový automat má sklony k podtáčení, ale to už dneska nikoho nepřekvapí. Zvyknete si. Jedinou alternativou je totiž volba dynamického režimu, který auto promění v zbytečně hlučný a přemotivovaný autobus. 

Tohle se moc nepovedlo…

Prozatím Mercedes sbíral samé plusové body, v následující pasáži se ale skóre zase trochu vyrovná. Bude řeč o ergonomii v prostoru řidiče a spolujezdce. Její světlé stránky začínají a končí pohodlnou sedačkou. Jako první vás rozčílí, že sedačka má loketní opěrku jenom na jedné straně. Levou ruku si logicky zkusíte opřít o dveře, jenže ani ty nejsou k tomuto účelu moc dobře uzpůsobené. Navíc jsou daleko, a pokud nemáte hnáty jako orangutan, prostě se neopřete.

Dalším překvapením je zoufalý nedostatek odkládacích prostor. Kromě přihrádky před spolujezdcem (která je řidiči platná jako mrtvému Sprite) a nijak rozměrné kapsy ve dveřích (do které se při zavřených dveřích nedostanete) máte k dispozici vlastně jen cupholder a ten se nachází v úrovni nohou. Spolu s pitím se tam musí vměstnat i mobil a další drobnosti, které chcete mít během jízdy při ruce. Při ruce! Ne na podlaze, kam se musíte od volantu sklánět tak moc, že ztratíte oční kontakt se silnicí. Fail. Přízemní odkládací přihrádka vás našňupne ještě podruhé, až se budete snažit projít do zadní části auta. Vyhnout se středové konzoli s ovladačem radiomapy a nezaseknout se nohou o cupholder je výkon hodný pokročilého jogína. Hloupost, řeknete si možná, ale procházet zepředu dozadu a zpátky je radost, kterou si u dodávky chcete užít naplno. Ergonomické rozpaky završuje kolečko na sklápění opěradla, vměstnané v těsné škvíře mezi sedačkou a bokem auta. Upřímně doufám, že aspoň některé ze zmíněných much lze vychytat dodatečnou výbavou…

Technologiemi a bezpečností si Marco Polo nezadá s manažerskými sedany. Ani nezkušený řidič se nemusí bát, že by neuměl zacházet s velkou masou auta, jakou dodávka bezpochyby je. Parkovací kamera je vynikající a ukáže vám kompletní prostor okolo, pomocí naváděcích čar s autem zaparkuje i malé dítě. Celá smečka asistentů pomáhá hlídat jízdu v pruzích, mrtvý úhel, bezpečnou vzdálenost i pohodlné rozjíždění do kopce. Není jediný důvod, proč byste se tu měli cítit méně jistí než třeba ve velkém SUV.

Camper pro odpůrce camperů

Mám ráda roadtripy a mám ráda i přenocování v přírodě, opravdu. Klasické stanování však obnáší pár věcí, ve kterých se zas tak nevyžívám. Třeba mokro. Záludný prodejce stanů se vás bude snažit přesvědčit, že v nejnovějším expedičním modelu žádná kondenzace v interiéru nehrozí, ale nenechte se oblbnout. Nad ránem vás probudí přítulná mokrá plachta, a když trochu zaprší, než se nadějete, ležíte v pět centimetrů hlubokém bazénku vody (true story).

reklama

Zmíněné neduhy samozřejmě řeší obytný vůz. Spíte hezky v suchu a bezpečí, v případě potřeby si přitopíte a rozmary počasí vám můžou být ukradené. Jenomže řídit obytný vůz je takové nějaké… Řekněme, že je to nutné, jinak se s ním do přírody nedostanete. Nicméně každý, kdo někdy pilotoval ‚plnotučný‘ camper, mi jistě potvrdí, že cesta samotná žádný med není. Vehikl je to obrovský, pomalý, neohrabaný a plný věcí, které mají sklon se při každém pootočení volantu přesypávat z místa na místo.

V tomto ohledu je Marco Polo Horizon geniální řešení. Při cestování se budete těšit i na cestování samotné, je totiž příjemnější než v leckterém osobáku. Má poháněná všechna čtyři kola, což se hodí, když potřebujete někde přespat na divoko. Zároveň si s sebou vezete i zmíněné sucho a bezpečí. Střešní nástavba od Westfalie se ovládá manuálně a velmi snadno, stačí odjistit dvě plastové packy nad předními sedačkami (dámy s dlouhými drápy požádají partnera) a trochu zatlačit nahoru. Voilà – máte stan, do kterého rozhodně nepoteče. Postel postel o rozměru 2,05 x 1,13 metru je podložena nadmíru komfortním roštem, zbývá jen dodat lůžkoviny dle vlastního výběru. 

Další dvě až tři lůžka vzniknou v přízemí, když sklopíte zadní řadu sedadel a jejich plochu prodloužíte připraveným panelem. Navrch lze hodit ještě matraci, ale pokud nejste choulostiví na záda, klidně se bez ní obejdete. Pohodička pro čtyři až pět lidí. Ráno vstanete, horní lůžko připevníte k vyklopené střeše a můžete si dopřát snídani v salonku s vysokým stropem. K dokonalosti chybí jen to, aby se s trojsedadlovou lavicí dalo manipulovat i bez použití jeřábu. S mým drahým mužem jsme se rozhodli ji kousek posunout a stálo nás to dvě hodiny času, několik let života, spoustu potu a málem i manželství…

Verdikt

Mám-li si odpovědět na otázku položenou v úvodu článku, Marco Polo Horizon přichází s nabídkou, jakou jinde nenajdete. Patříte-li k lidem, kteří používají osobní dodávku jako každodenní dopravní prostředek, máte jedinečnou šanci si ji vybavit noclehárnou, aniž byste slevovali z nároků na komfort a praktičnost. Osobně mi tato kombinace připadá natolik skvělá, že bych se snad smířila i s tím kafem na podlaze.

 

 

Technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 2 143 cm3
Výkon: 190 koní (140 kW) v 3 800 ot./min
Točivý moment: 440 Nm v 1 400 – 2 400  ot./min
Převodovka: sedmistupňový automat
Maximální rychlost: 199 km/h
0-100 km/h:  10,4 s 
Průměrná kombinovaná spotřeba (udávaná): 6,7 l/100 km 
Základní cena : 1 159 500 Kč
Cena testovaného vozu s příplatky: 1 581 533 Kč


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

TheKubajs
03. května 2018, 09:48
1

Asi to je strašně blbej dotaz, ale - jak se leze nahoru? to se použije sedačka řidiče/spolujezdce jako jakýsi improvizovaný žebřík? A pokud ano, vydrží opěradlo sedačky váhu "urostlejšího" stodvacetikilového jedince?
Vždycky mě to na těhle autech s výklopným stropem zajímalo.

reagovat
Zlo Kočka
03. května 2018, 10:03
0

Ano, leze se tam po sedačkách. 120 kilo jsme nezkoušeli, jen nějakých 105 a dobrý :)

TheKubajs
03. května 2018, 10:08
1

Tak to zní dobře. Jako - zpátky na zem, něco takového si asi nikdy nepořídím. Ale kdyby náhodou, tak už vím, jak se dostat nahoru.

Skipper
03. května 2018, 09:58
0

Podlec nadpisu se zdá, že se maželskou krizi po manipulaci s lavcí povedlo urovnat :D
Díky za test a auto je rozhodně zajímavé. Co by yi ale vybrala autorka osobně? Multivana, nebo Véčko?

reagovat
Vo
Vorlosup
03. května 2018, 12:49
0

Krabovo okénko, proč nutně to potřebuji v garáži do každého článku! ????

Vo
Vorlosup
03. května 2018, 12:50
0

Otazníky jsou chyba, měl tam být tlemící se smajlík

Petr 'Krab' Jeřábek
03. května 2018, 13:06
1

Krabovo okénko říká : stačí Kia Carnival a vyházet sedačky :-D ( ven jůr on e bádžet)

Jinak kamarád má letos nově "Marco Polo" z ranných 80tých let a je nadšenej kemper a myslím, že to je taky cesta. Jednoduchej nafťák, všude na tebe koukají a dávají palce nahoru, přitom s tím tu Evropu s rodinkou procestuje taky.
-
Komentář upraven 3. 5. 2018, 13:11:14

beastar
03. května 2018, 15:24
1

Jéé gájz ám ón yt. Z těch okýnek by potom šel sestavit takovej bedekr Krab revjůzs 2018. Takovej orientační book pro zájemce o kvalitní vůz.

ro
rock
03. května 2018, 13:33
0

Na otázku ze třetího odstavce: je to bizár :-).
Ale ne, umím si představit využití. Pro dva dobrodruhy (protože jim nesmí vadit, že se budou mýt v potoce) na bikovací víkend. Dýl asi ne, to už nikdo to koupání nadivoko nikoho bavit nebude.
Bohužel ne pro víc lidí, protože ti ostatní by neměli kde spát. Teda alespoň já bych kola v cenové kategorii řekněme min. stovku za kus (přiměřené k tomu autu) rozhodně chtěl mít uvnitř, takže kamarádi by si holt museli venku postavit stan. A pak to poněkud ztrácí smysl.

reagovat
Ha
Habakukk
03. května 2018, 14:13
0

Tak primárně je to pro 4 spáče, 2 na střeše a dva dole na sklopené lavici, ale jak píšeš tato verze mě moc nedává smysl. Víc se mi pozdává Marco polo co má kuchyňku s ledničkou, ale za 2,5 mil Kč je to prostě palba.

beastar
03. května 2018, 15:50
0

Bez zachoda a sprchy jsou tyhle věci k ničemu. Tohle je tak na ten víkend, že ušetřím za hotel. Ale to můžu přespat i v obyč verzi s matrací

Zlo Kočka
03. května 2018, 18:40
0

Polní lopatka a koupel v řece, ne? :)

Ha
Habakukk
04. května 2018, 07:02
0

Tak vzhledem k tomu, že toto auto není určeno k cestám divočinou předpokládám, že bude každý večer zaparkované v kempu. Proto bych neviděl zásadní problém v absenci sprchy a záchodu. V této třídě člověk stejně nic jiného nedostane.

Ha
Habakukk
03. května 2018, 13:54
0

Tak největší problém aktuálního Véčka vidím v absenci V6 pod kapotou. U auta za tyto peníze bych prostě tu V6 vyžadoval.

reagovat
H_F
03. května 2018, 18:50
0

v6 je skoda, ale aspon porad zustava i v novem sprinteru

btw. pokud clovek chtel viano ve 4kolce, jako je recenzovane marco polo, tak se stejne musel spokojit s vyjebanym (biturbo) 4valcem

sestival byl toliko se zadnim nahonem
coz i kdyz je vec prijemna na bezne cestovani, a je to vec, ktera dela dela z mercedesa proti vw prave tu premii, tak naopak na snehu a ledu v horach to neni ani s dobryma zimakama uplne sranda, kdyz je auto nezatizene

Ha
Habakukk
04. května 2018, 07:06
0

Jsem si asi ani nikdy neuvědomil, že V6 nejde s 4x4 což je škoda, ale nic nenaděláme. Extrémní situace na horách se dají, řešit za použití řetězů a pokud tam žiji půjdu primárně po 4x4. Co jsem byl posledních několik let na horách tak pokud to přeženu, nepotřeboval jsem ani zimáky natož 4x4.

H_F
05. května 2018, 22:21
0

no zalezi
ja mam sice se zadokolkama neco najeto, i tvori vetsinu meho vozoveho parku, ale s prazdnym vianem jsem mival obcas trochu problem i v zasnezene praze

SEMRY
07. května 2018, 15:22
0

Se mi to jeví jako celkem fajn, za ten střep od VW bych nedal ani pětník, naposledy co jsem se u nich podíval do ceníku mi zaskočilo.

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Volvo V70 T5 2000
Volvo V70 T5

2000 rok výroby
250 koní výkon
2 319 ccm objem

Volkswagen Golf 2.0TDi, 110kW 2014
Volkswagen Golf 2.0TDi, 110kW

2014 rok výroby
110 koní výkon
2 000 ccm objem

Buick LeSabre 1968 TOP stav bez investic 1968
Buick LeSabre 1968 TOP stav bez investic

1968 rok výroby
284 koní výkon
5 700 ccm objem

Cadillac Eldorado Biarritz 1978
Cadillac Eldorado Biarritz

1978 rok výroby
180 koní výkon
7 000 ccm objem

Škoda Felicia (kupujte, nebudou :oD) 2000
Škoda Felicia (kupujte, nebudou :oD)

2000 rok výroby
68 koní výkon
1 289 ccm objem