načítám data...

Mercedes Benz Marco Polo 300d RWD: Nejrychlejší baráček na silnici

Vyměnili byste záchod s koupelnou za vzduchový podvozek a 240 koní? To je velmi zapeklitá otázka...

zobrazit celou galeriiFoto:   Viola Procházková

V posledním roce či dvou se doslova roztrhl pytel s obytňáky. Nechápu, že se ve zprávách pořád řeší bytový deficit, protože podle počtu obytňáků a karavanů na silnicích nejmíň polovina populace dávno byty nepotřebuje.  Pro samé digitální nomády brzy nebude k hnutí na plážích, v horách ani na lesních mýtinkách. Plesnivý laminát pod rukama zručných kutilů ožívá do tisíce podob malebného retra a malé chatky na kolech jsou skutečně plnohodnotnými domovy, zejména chcete-li naučit své potomky troše střídmosti.

Staré dobré dodávky, které poskytují jen skromný příbytek a místo, kam hlavu složit, stojí v téhle hipsterské mánii na druhé koleji. Co naplat, když na stellplatzu zaparkujete mezi Mercedes L608 a osmdesátkové Ducato, je těžké udělat dojem. Jenže by byla velká škoda nevyužít potenciálu, který právě skromná dodávka nabízí. Jestli jste zvyklí na dovolené s obytkou, doporučuju vám vyzkoušet si i tuhle variantu – lehčí, rychlejší a flexibilnější. Nemusíte mít strach, zas tak moc skromnosti potřebovat nebudete…

Marco Polo patří k tomu nejlepšímu, co dneska na trhu s obytnými dodávkami seženete. Zvenčí vypadá jako ‚obyčejné‘ Véčko, jen lišta s markýzou a výrazný dekl na střeše bystrému pozorovateli prozradí, že není tak úplně obyčejné. Červená barva sice budí dost pozornosti, což při kempování na divoko moc neoceníte, ale auto v ní vypadá fantasticky. A kempování na divoko nejspíš stejně nebude jeho doménou. 

Začnu kvalitami, kvůli nimž si nejspíš Marco Polo primárně nikdo nekupuje, ale které na něm nakonec každý ocení nejvíc. To auto je superkomfortní, rychlé a skvěle jezdí – zkrátka jako Véčko. Kabina je k nerozeznání od normálního osobáku, samozřejmě kromě vyššího posezu. Přední část je vlastně starší Céčko, kterému jen přidali rychlý MBUX, na přístrojovce zůstaly klasické budíky s rychloměrem a otáčkoměrem. Sedačky se ovládají manuálně, protože musí být zároveň otočné, ale nastavují se dobře a k sezení si lze těžko představit něco pohodlnějšího. Carplay tu máme pouze drátový, konektivita však funguje bezchybně a nekonají se žádné záseky. V infotainmentu jsou taky jednoduše přístupné funkce obytné části, například topení, osvětlení nebo stav vody. Žádné zbytečné komplikace, všechno přehledné a snadné. Úplně jsem se nesžila jenom s touchpadem, ale vynahrazuje mi to displej, který má opravdu perfektní odezvu. 

Trochu archaicky tady působí startování klíčkem, pak už naskočí naftový čtyřválec s dvoustupňovým přeplňováním a člověk musí uznale pokývat hlavou nad jeho kultivovaností. Nehlučí, nevibruje a při sešlápnutí pedálu umí auto rozpohybovat s nečekanou svižností. Takže zatímco s klasickým obytňákem musíte na dálnici buď trpět v pravém pruhu s kamiony, nebo s bolestí sledovat volný pád rafičky palivoměru, s Markem pojedete tak, jak jezdíte normálně. Když to bude hodně jako čuně, vezme si kolem deseti litrů nafty, dokáže si ale vystačit i s nějakými sedmi osmi. Ani nemluvím o točitých okreskách, kde jsou skříňové vehikly úplně za trest, protože zatáčejí jako… no jako skříňové vehikly. Véčko je známé jako obratná dodávka se skvělým podvozkem, což potvrzuje i tento konkrétní kus. Odpružení Airmatic taky dělá svoje. Kupodivu se na jízdních vlastnostech nijak zásadně nepodepisuje ani obytná vestavba. Ještě si vzpomínám na květnové cestování s plnotučným kamperem a zvuky, které se při zatáčení ozývaly ze zadní části vozu, mě straší ve snech dodneška. Pokud v Mercedesu něco drnčí nebo klepe, znamená to, že jste něco v poličkách nebo lednici blbě uložili, a za to auto nemůže. Takže i když máte s sebou postel, pracovnu i jídelnu, můžete jezdit jako s běžným autem. Vejdete se do každé uličky, na každé parkoviště, dokonce i do většiny podzemních garáží. A to je fakt paráda. 

Teď se pojďme podívat, jak to vypadá, když se rozhodnete někde přenocovat. Volba místa zásadně předurčí míru komfortu, protože narozdíl od obytňáku s sebou nemáte záchod a koupelnu. Koupelna je problém částečně řešitelný. Nádrží na vodu totiž auto disponuje, stejně tak má dřez použitelný coby umyvadlo a pod víkem kufru nabízí přípojku na sprchu. Pokud tedy natankujete plnou, můžete se jakž takž ošplouchnout v teplé vodě. Ohledně záchoda však zůstanete odkázáni na veřejná zařízení, lopatku a les nebo přenosné chemické WC, které si povezete s sebou. Jelikož jsme cestovali civilizovaným krajem severního Saska, řešili jsme problém variantou A, tedy přenocováním na vybavených stellplatzech nebo v kempech. Jakkoli mi kontrast rozvalování v kožených sedačkách a sprchování v trávě připadá svým způsobem atraktivní, nechtěla jsem naleštěného Marka táhnout cestou necestou a taky jsem se bála přísnosti německých orgánů, kteří kempování na divoko moc rádi nemají. To už je však na uvážení každého táborníka. 

V případě potřeby se v autě vyspí čtyři lidé, dva ve střešním stanu, dva na spodním lůžku vytvořeném ze zadní řady sedadel a přídavné matrace. Jakožto dvoučlenné posádce nám stačil pouze stan a osobně hodnotím tuto konfiguraci jako naprosto ideální. Ve čtyřech by nám v autě bylo těsno. Nejde ani tak o lidi, ti by se vešli. Ale s lidmi naroste množství bagáže, se kterou se pak musí každý šibovat, aby se upravilo spodní spaní. Ne že by to nešlo, ale úplná pohodička už to nebude.

Vnitřní prostor je fakt dobře vymyšlený. Přední sedačky se otočí o stoosmdesát stupňů, čímž vznikne sezení kolem stolku. Pod oknem v řadě najdeme dost velkou ledničku, sporák a dřez, dole pod nimi šuplíky a skříňky s posuvnými dvířky. Všechny úložné prostory jsou docela dobře dostupné, stačí jen občas posunout se stolkem či sedačkami. Jediné, co mě trochu zarazilo, je jedna jediná nalezená zásuvka na 230. Když už se člověk v kempu připojí na elektřinu a potřebuje si dobít všechny přístroje, hodilo by se jich víc. Druhou výtku mám ke krémovému tapecírunku nad sporákem – nechci si představovat, jak bude vypadat za pár let. Naopak super je výklopná střecha, která s sebou nahoru umí vzít i matraci, takže se pak dole pohodlně postavíte. Manipulaci s ní navíc zvládne i holka. 

Celá večerní příprava na spaní i ranní příprava na odjezd je fantasticky rychlá. V tomto ohledu nemá dodávka s vyklápěcí střechou konkurenci, alespoň mezi možnostmi, které jsem zatím měla možnost vyzkoušet. Určitě v tom hrál roli i fakt, že jsme nejeli nabalení jako kočovný cirkus a nepořádali jsme žádné opulentní hody, tím pádem jsme měli vždycky uklizeno jedna dvě. I tak mě ale rychlost evakuace překvapila. 

Verdikt

Nebudu vám lhát – pokud pomýšlíte na digitální nomádství, dodávka, byť takhle luxusní, je hodně úsporná varianta. Ale pokud chcete cestovat, nezůstávat déle na jednom místě a zdolávat dlouhé štreky v co nejkratším čase, není lepší prostředek než Marco Polo. Ve stanu se parádně vyspíte, ráno si uděláte kafe, třeba i chvilku popracujete, když si to okolnosti žádají (auto může mít vlastní Wi-Fi), a pak už tradá k další zastávce plánované nebo i neplánované trase.  

 

Technické údaje:

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 1 950 ccm 
Výkon: 237 koní (174 kW) ve 4 200 ot./min
Točivý moment: 500 Nm ve 1 600 – 2 400 ot./min
Převodovka: devítistupňová automatická 9G-TRONIC
Maximální rychlost: 214 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 8,6 s 
Průměrná spotřeba v testu: 9,5 l/100 km 
Cena modelu Marco Polo od: 1 383 000 Kč
Celková cena testovaného vozu s příplatky: 2 021 992  Kč bez DPH 

 

 

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

esmo
03. srpna 2022, 14:04
0

Jsem příjemně překvapen tou cenou. Myslel jsem že V300d Marcó Pólo bude stát daleko víc...ceníkovka co uvádíte, stála otce předváděčka klasické 300d v Reichu. Kde je chyba ?!

reagovat
beastar
03. srpna 2022, 23:10
1

To bude asi příjemné protože je to cena bez DPH. S DPH běžně to auto stojí bezmála 2,350,000,- CZK.

esmo
04. srpna 2022, 08:08
0

jo jsem kretén, nevšiml jsem si toho "bez DPH" :-)

beastar
03. srpna 2022, 23:12
1

Za ty prachy mi to přijde jako totální blbost. Zajímal by mě názor autorky zda by za to dala svých skoro 2,4 mio. Případně ve splácení asi 31,000 měsíčně... Přestože ceny u toho klesají jen mírně.

reagovat
Kuře
04. srpna 2022, 00:44
1

Mi přijde u těhlech aut, že je to jedno...
Kdo to chce a může koupit, koupí. Kdo nechce nebo nemůže, nekoupí. Si Teda jen myslí., no....

Viola Procházková
04. srpna 2022, 09:06
1

Můj názor je spíš bezcenný, protože na to prostě nemám ani vzdáleně. A pouštět se do spekulací, co by bylo kdyby, fakt nemá smysl. Ta cena je šílená, na druhou stranu v rámci konkurence (které moc není) tak nějak očekávaná. Už jsem viděla lidi utrácet za mnohem větší koniny, ale ano, zrovna u nás se toho prodají jednotky. Český trh pro ně určitě moc zajímavý nebude.

beastar
04. srpna 2022, 10:29
0

To já samozřejmě taky. A kdo na to má ať si to samozřejmě koupí. To nebyl úplně point. Jezdila si s tím. Asi ne sama. Stojí to tyhle prachy. Není prostě lepší si připlatit za větší plnohodnotný karavan ? A ano v ČR je to trochu okrajové. Zase na druhou stranu v Holandsku a Německu to asi právě i za ty peníze budou lidi kupovat. A mě moc není jasný proč. Když sem to viděl teď stát různě po těch benzinkách a kempech... Včetně teda VW a různě přestavěných Transitů apod. Říkal sem si jako proč.. však to prostě nic nemá. Já tam nevidím tu přidanou hodnotu. Respektive jo jen to že je to prostě velikostí docela normální auto.

esmo
04. srpna 2022, 11:36
1

Tak s tímto se dá jezdil i daily ne? S karavanem nejspíš ne. Tak to auto vnímám já...

kotzitzaq
04. srpna 2022, 12:09
1

Otázkou je, kolik se jich prodá takto vyšperkovaných na základě V-Klasse a kolik jich je v provedení Activity na základech Vita. To
Sice nemá uvnitř kuchyňku a palubní deska je z užitkáče, ale stále to má stan a cena začíná okolo 1,3 mio s DPH.

mariov8
předevčírem v 11:23
1

Activita se prodává zdaleka nejméně a většinou je i tak docela navalená a to už je blízko k Horizonu. A ten má místo základu Vita pak jako základ Třídu V. Většina lidí neodolá a už těch "pár" sto tisíc navíc přihodí. Nejprodávanější je určitě Horizon, bez nábytku, pouze se spaním. O ceně se nemá smysl bavit, aktuální čekačka na cokoliv z rodiny Marco Polo je 18 měsíců, takže vyprodáno...

mariov8
předevčírem v 11:31
1

Stran použití, právě jsem vystoupil ze služebního Marco Pola Activity. Je to super na víkendy s rodinou někde v přírodě nebo u vody. Děcka jsou úplně ve vytržení. Ne, na dovolenou do kempu to určeno není, ale asi by se dalo. Není to náhrada obytňáku, ani to plnotučné Marco Polo. To je spíše taková víkendovka s plným komfortem pro důchodce nebo zajištěný (zatím) bezdětný mladý pár. A čím víc tam je židliček, tím je s tím více problémů. 4-5 stačí, na dovolenou s rodiči v jednom autě už jsem jel a příště nepojedu. Ušetřete si tuhle zkušenost a ochraňte rodinné vztahy. Když člověk má 2M na takové auto už většinou bude mít i na apartmán nebo už si nebude chtít dopřávat "komfort" společných sprch a WC v kempu... a po zbytek roku je to normální auto, které utáhne 2,5t, odveze kuchyňskou desku, pes a kočár není problém, kolegové na služebku není problém, cestovka po německé dálnici mezi 160 - 180 není problém...

mariov8
předevčírem v 11:49
0

Za poslední roky (COVID) vystřelily počty na cca trojnásobek. Řekněme tak na 30 ACTIVIT, ale HORIZON vyletěl na cca 70 a plnotučné Marco Polo dokonce na cca 90 kusů. Loni to tedy bylo naopak, většinou je více Horizonů. Tedy sakum prdum cca 190 poloobytek jenom u mercedesu ročně. Mně to přijde docela dost.

Honza Hamster Křeček
předevčírem v 12:03
3

Já se přiznám, že příliš nechápu celý koncept těhle aut. Dodávka, která stojí jako dvě normální dodávky, ale když potřebuju odvézt něco velkého, musím si na to někde půjčit nějakou jinou dodávku, protože sem nedám nic. Takže je to neforemné a dost nepraktické auto, co stojí někde v garáži jak je rok dlouhý, bo se na nic nedá použít. A to všechno jen proto, abych si v tom užil dvakrát do roka dovolenou, kdy v tom můžu přespat. Ale přespat kde? V EU si jen tak na nějaký louce kempovat nemůžu, takže skončím v kempu, kde dostanu svůj vykolíkovanej čtvereček trávníku, ke kterýmu vede betonová cesta a kde nejbližší lidi jsou hluční Němci pět metrů vedle mě na svým čtverečku trávníku. Tohle je luxusní relax pro lidi, co si můžou dovolit utratit 2,5 mega za auto, který využijou jen dva týdny v roce? Asi tomu nějak nerozumím...

reagovat
esmo
předevčírem v 12:06
0

Takže se tím nedá jezdit denně ?

Honza Hamster Křeček
předevčírem v 12:57
2

Tak jako dá, ale víceméně jakýkoli rodinný auto bude na daily bázi lepší. Všechno to harampádí vevnitř tam po celý rok prakticky jen překáží a zbytek je v tomto případě čtyřmístné auto s omezeným zavazadelníkem a šoupačkama jen na jedné straně - a to celé o velikosti (a se spotřebou) dodávky, se kterou se blbě parkuje... Chceš s tím jezdit každej den?
-
Komentář upraven 5. 8. 2022, 12:58:08

esmo
předevčírem v 13:17
1

Nemám rodinu, normálním V-Classem jsem schopen jezdit každej den. Sám... Takže i Marcem bych klidně sám, nebo s přítelkyní jezdil na denní bázi :D
Teď razíme na týden do Rakouska/Švýcarska s T6 ve kterým máme vestavbu na nějaký to týdenní bytí. Klidně bych to za tenhle MB vyměnil ...

Honza Hamster Křeček
předevčírem v 13:27
0

Jak řikám - jde to, jen se mi těžko hledaj důvody, proč to dělat...

beastar
předevčírem v 13:40
1

Musím souhlasit tentokrát s Honzíkem vidím to úplně stejně. Tenhle problém často uzří lidé i s větším plnohodnotným karavanem. Jakože mámo my jsme dali šestku za věc, co stojí pojištění a servis. Zabírá místo u domu, na zahradě. A pak maximálně dáme čtrnáct dnů někde v kempu.

A ano daily jde určitě jezdit třeba i se Sprinterem sklapeckou, tříkolkou Piaggio a podobně. Ovšem má to své limity. A je to mnohdy otravný. Parkovat to v Praze je běžně prostě otrava. Harampádí rachotí... Jako za mě když už to musím mít, tak si to prostě půjčit na tu dovolenou. Ono se to totiž nakonec vyplatí.

Stejný metr uplatňuji na lodě a podobný srandy.

esmo
předevčírem v 13:42
0

Loď se v Prahe asi parkuje těžko, true ...

af
afro-r1
předevčírem v 15:54
1

Za me take radsi prosklenou dodavku, nez nejakou jednorazovou specialitu.
V pripade vyletu vyhodit par sedacek, nahazet kola nebo surfy, matraci na podlahu a vyrazit. Nouzove se da prespat kdekoliv, auto neni napadne zadnym stanem na strese. A po tydnu z toho mit opet velky osobak, ci dodavku.

Liqid
včera v 09:00
1

Kempovací auta jsou teď hodně populární, což je mi trochu záhadou. Chápu to v rozlehlých USA, ale v EU? Tam stejně člověk musí do kempu, nebo zůstat na benzince a to už taková romantika není, jak se prezentuje všude na insta, kde čumí nohy z kufru do západu slunce s hrnkem kafe v ruce.

reagovat
beastar
včera v 10:48
0

:D Přesně. Já když je pak vidím jak rozbalí ten servis dvacet metrů od hajzlu na pumpě. Říkám si proč. V době věci jako booking a podobně ubytování seženeš všude instantně.

Kdo viděl teď jak vypadají ty benzínky a kempy... Po Evropě. Romantika je fakt trochu jinde.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Charger  1972
Dodge Charger

1972 rok výroby
230 koní výkon
5 200 ccm objem

Buick Wildcat 4-door Hardtop 1966
Buick Wildcat 4-door Hardtop

1966 rok výroby
330 koní výkon
6 572 ccm objem

Chrysler Newport Custom 1969
Chrysler Newport Custom

1969 rok výroby
216 koní výkon
6 277 ccm objem

Citroën XM V6 Exclusive 1995
Citroën XM V6 Exclusive

1995 rok výroby
167 koní výkon
2 967 ccm objem