načítám data...

Mercedes-Benz AMG C63 S Coupé (2020): Čiré zlo

Měli jste někdy pocit, že některá auta jsou prostě zlá? Já už jednou ano!

zobrazit celou galeriiFoto: Tomáš Strach

Náhodou se mi dostala do rukou tahle rozverná hračka. Párkrát jste ji mohli potkat na brněnských Kafé a Kárách. Pochází z doby, kdy byl svět ještě v pořádku. Přesto v době uvedení sklidilo právě tohle Céčko od AMG bídu, protože snaha o downsizing vyústila v nahrazení plnotučného (6.3L) objemu dvojicí turbodmychadel. Tehdy však ale skalní fanoušci ještě ani nemohli tušit, že další generace s interním označením W206 už dostane jen polovinu motoru. Nyní se už pojďme zblízka podívat s čím máme dočinění dnes.

Nebudu lhát, značka Mercedes-Benz ve mne nikdy nevyvolávala mnoho emocí. Vnímám především její eSkovou řadu, coby pomyslný vrchol luxusu, který si nemůžu dovolit. K tomu béžová flotila taxíků, za hranicemi soupeřící v nájezdech v řádech milionů, u nás posléze vydávaných za sotva zajeté víkendové voňavky. Někdo zlý, sprostý a cynický by Mercedes mohl snad i označit jako "auto pro důchodce".

To však může mít i svoje výhody. Předně stran designu, se stále jedná o pohledné, přiměřeně agresivní, coupé. Zde zůstanete ušetřeni roztodivných uměleckých kreací, jakými jsme svědky v poslední době například z Mnichova. Dlouhá kapota je správně, pod ní majestátní motor, na který ještě přijde řeč. Pouhá dvojice dveří a lehce přizvedlý kachní ocas pod nímž nalezneme čtveřici koncovek s logem AMG. Stahovací panorama střecha, díky které si můžete ještě intenzivneji vychutnat zvuk motoru, už je pouze příjemným bonusem. Agresivnější vzhled pak podtrhuje příplatkový sportovní paket s lipem pod předním nárazníkem, černým grilem a náznakem difuzoru vzadu.

Foto: Tomáš Strach

Myslím, že se jedná o pohledný kousek. Dokonce si odpustím i obvyklé posměšky vůči nudné černé barvě. Náhodou mi přijde, že celým názvem: “Graphite Grey Magno Designo”, sem skvěle sedne a v kombinaci s přísným soundtrackem dodává auru záporáka z marvelovky, co se chystá zničit svět.

Uvnitř je moc hezká palubní deska s dekorem z černého “dřeva” a četnými, skutečně hliníkovými doplňky. Opět velmi elegantní a prosté různých výstřelků. Snad až na červené bezpečnostní pásy, které působí trochu jako pěst na oko. Proč? Na celém autě jinak vůbec nic červeného není. Asi víc sport, nezbývá než nad tím mávnout rukou. Poněkud úsměvná je situace ohledně cupholderů, kde Mercedes nezapře svou cílovku na americkém trhu. Celkem jich je tu asi deset, z toho šest vzadu. Vlastně cestující vzadu se v tomto ohledu těší většímu pohodlí než řidič a spolujezdec. V coupé, vážně? Poslední zvláštností, avšak už lépe pochopitelnou, je pak infotainment. Přestože se již jedná o facelift, stále si sem nenašlo cestu moderní rozhraní MBUX. Důvod je prostý. Tahle generace už byla na trhu pěkných pár let a bylo jasné, že ji co nevidět nahradí novější model, což se také stalo. Proto už se nikdo nepouštěl do velkých změn. Bohužel se tak musíte smířit s o něco zastaralejším systémem. Nejedná se o velký problém, snad jen trochu zamrzí, že menší modely se stejným rokem výroby se vám mohou vysmívat. Skoro se zdá, že interiér je plný “wtf momentů”  a divných rozhodnutí. Pojďme si trochu spravit náladu a nastartovat motor, ten spolehlivě přehluší veškeré posměšky.

Čtyřlitrový vidlicový osmiválec, jehož dynamiku umocňuje dvojice turbodmychadel mezi hlavami. Konfigurace jež má nabídnout mimo jiné i lepší odezvu na plyn a musím potvrdit, že na pokyny pedálem reaguje okamžitě a naprosto skvěle. Prvních pár tisíc je samozřejmě poklidnějších, ale rozhodně bych je nenazýval lagem, spíše “možností rozjetí bez zapálení gum”. Jakmile však překročíte hranici čtyř tisíc, rodeo začíná! Rafička letí otáčkoměrem vzhůru, klapky otevřeny a podmanivý rámus prostupuje kabinou, krajinou, údolím, vesničkou za kopcem, sedmero horami, řekami, atd. 

Asi by se asi hodilo zmínit, že tohle Céčko není úplně stoprocentně sériové. Pofacelift nafasoval oproti předchůdci filtry pevných částic, které hodně utlumily dřive solidní tovární zvukový projev. Naštěstí existují povolaní lidé na podobné problémy a tak bylo rozhodnuto o drobnější úpravě výfukového systému. Jenže dnes již nic není tak snadné, jako dřív. Je třeba skrz diagnostiku s úpravou obeznámit i pěknou řádku čidel. Tolik práce, že už by jen stačilo osadit karbonové sání a rovnou se ocitnout na stage 2. Nakonec se tak stalo a výsledek mužete vidět a poslechnout si ve videu. Bohužel „nepříjemným“ vedlejším efektem bylo, že výkon poskočil, ze standardních pěti stovek, ke hranici 700 koní. Jejda.

Původně naplánovaná prezentace s vypnoutou trakcí se nám bohužel trochu zkomplikovala, takže video je spíše klidnější povahy, hlavně pro vstřebání famózního zvuku. V dnešní uspěcháné době se sice často hází stovkami koní bez rozmyslu. Málokdo však nahlas přizná, že zkrotit je bez veškeré elektroniky není zase tak úplně snadné. Totiž já bych to samozřejmě bez problémů zvládl, ale… vložit výmluvu ohledně šíře kvality okresek. I nedávno s novou M2 jsem měl plné ruce, přitom na tohle monstrum ještě pořád ztrácí. Ano, sedm set je moc a ne, není to potřeba. Proč tedy? No, a proč ne? Prostě tu jsou a zní skvěle! Při úpravě elektroniky pochopitelně došlo i na odstranění obligátního 250km/h omezovače. Na německé dálnici si nyní, po úpravě, lze sáhnout až k maximálce začínající trojkou.

Foto: Tomáš Strach

Všechen výkon se přenáší pouze na zadní kola, skrz devítístupňovou dvojspojkovou převodovku. Dle majitele a několika dalších stěžovatelů na internetu jí není zcela po chuti městský provoz. Svou nelibost má projevovat cukáním. Za sebe však musím říct, že jsem u ní žádnou enormní neposlušnost nepozoroval. Je ovšem pravda, že popojíždění v koloně s obřím stádem koní jsem jaksi neměl v náplni testu. Každodenní hustý provoz asi může být iritujicí, ale o jejím sportovním zaměřením nemůže být sporu. Na povely pádlem reaguje skutečně hbitě. Nechá motor vytočit, ale také dobře ví, kdy opět převzít konrolu. Jak na automaty moc nejsem, tak po delší době opět kousek, který přesně ví jak na mě. Samozřejmě i záleží jaký konkrétní jízdní režim máte zvolený. Při řazení nahoru i dolů se ozyvájí pravidelné rány. Zbytky nespálené směsi mají za úkol udržovat turba v patřičných pracovních otáčkách. S každým cvaknutím pádla, jako bych práskal bičem nad celým početným stádem.

Elektronického nastavení je zde totiž celá řada. Základem jsou módy, kterých je asi 6. Od komfortu, přes sport, až po nejostřejší race – kdy se z převodovky stane pouze sedmikvalt, který se drží výhradně v horních patrech otáčkoměru. Zkrátka „Race time“, spotřeba teď nikoho nezajímá! Do předvolených režimů samozřejmě můžete kdykoliv sami zasáhnout. Například si otevřít výfukové klapky, pro větší požitek nebo naopak shodit elektronicky stavitelný podvozek na nejměkčí úrověň, i pokud jste jinak ve sportu, když například potkáte výmoly.

Podvozek samotný se mi také zamlouval a hlavně jeho různé režimy nastavení, mezi kterými byl okamžitě poznat rozdíl. Komfort byl skutečně komfortní, v mezích – stále se bavíme o sportovně zaměřeném modelu na velkých kolech a nízkoprofilových pneu. Sport naopak dostatečně sportovní a tužší. Jak logické, možná snad i trochu směšné, ale vůbec se nejedná o pravidlo, že by všechny stupně měly vždy svůj vlastní projev a využítí. Jízdně si podvozek počíná velice jistě a spíše opatrně. Žádné zběsilé házení zádí. Dokonce se mi párkrat podařilo narazit i na drobnou nedotáčivost. Jistě by šla snadno poléčit vypnutím stabilizace a precizní prací s plným plynem. Jak už jsme si uvedli, na skutečný průnik do hloubky podobné problematiky by bylo potřeba mnohem více prostoru. Nicméně kontrolu trakce máte možnost nastavit malým točítkem přímo na volantu. Je desetistupňová, respektive 9+1, když započítáme i vypnutí. Trochu neintuitivně se nastavuje opačně, tzn. vyšší číslo znamená menší dohled, dovolí větší vybočení, divočení. Odstupňování je však skutečně opatrné, trochu uvolněnější zábavná jízda začíná až tak na stupni 6, raději 7. Umožní pak i lehčí rozvlnění zádi na tvrdších brzdách.

Foto: Tomáš Strach

Přední brzdy si sem udělaly návštěvu doslova ze světa superaut, jsou karbon-keramické, vzadu pak klasické ocelové. Mercedes tvrdí, že sem stačí. Nemám moc námitek, i když Céčko není úplně drobek a na ostrých brzdách jeho váhu (1750kg) pocítite, brzdný účinek je perfektní, včetně častých opakování. Odvrácenou stranou jsou spíše náklady na výměnu spotřebních věcí, které by vám mohly udělat pár vrásek – přední destičky 20k; kotouč 150k. Při běžném (čti: neokruhovém) používání však mají extrémně dlouhou životnost. Destičky běžně zvládnou 60-80 tisíc kilometrů, kotouče jsou v podstatě „doživotní“. V tom smyslu, že skutečně dlouho vydrží, nejedná se o slovní hříčku. Pro okruhové použití existuje v AMG komunitě údajně oblíbený fígl, který spočivá v nahrazení těch drahých kotoučů běžnými ocelovými, jejichž plánovaná životnost po akci zahodit bude zkrátka mnohem menší, avšak za zlomek ceny.

Co znamená „S“ na konci názvu? Odkazuje na sportovnější zaměření modelu. Dostanete pár koní navíc. Na režim „race“ u převodovky již řeč přišla. Kontrola trakce na devítce pak umí nabídnout „drift mód“ a jako bonus se v hloubi infotainmentu skrývá tovární okruhová appka, která vám změří čas, či nabídne pár trackdayových tipů a triků. Mě se také velmi líbila až nebývalá informovanost, kterou umí Mercedes nabídnout. Kromě spousty ptákovin, bez reálného využití, jako je graf bočního přetížení, či telemetrie využití pedálů najdete i spoustu praktických údajů. Je libo teplota vody v motoru? A co třeba teplota oleje v motoru, teplota oleje v převodovce, tlak a teplota jednotlivých pneu? Na druhou stranu vědomost plodí strach, a tak vám po chvíli pozorování přijde zvláštní, proč se při vyšší zátěži pravé přední kolo hřeje více než levé (a vlastně všechny ostatní)? Brzdič prý funguje správně, geometrie dle tabulek, čidlo samotné je nově zkalibrováno, přesto žádná změna. Prostě záhada. Dokonce i na internetu se našlo pár dalších vlastníků se stejně záhadným problémem a žádným řešením.

Foto: Tomáš Strach

Verdikt

Vypůjčím si slova samotného majitele, které se mi líbily a myslím, že tohle auto definují naprosto skvěle. „To vlastně není sportovní auto, ale spíš elegantní muscle car.“ Má pravdu předseda! Vypadá skvěle, zvenčí i uvnitř. Vydává líbivé zvuky. Hraje perfektní divadlo, které vás jen tak bavit nepřestane. Ideální víkendová hračka s plnotučným zvukem, se kterou se můžete dosytosti vyblbnout stejně dobře jako si naplánovat delší roadtrip bez výrazných kompromisů na pohodlí.

O jeho skutečném okruhovém duchu a umu si stále nejsem zcela jistý. Jak by obstálo proti konkurenci? Nevím, ale mám dojem, že na tom vlastně ani nezáleží. Jeho cílová skupina je trochu jinde. Zdá se, že i ve Stuttgartu umí postavit skutečně zábavná a zajímavá auta. Nikoliv pouze nudné taxíky. Klidně ale můžeme skončit tam, kde jsme začali. Uměl bych si ho představit jako auto na důchod. Tož abych začal šetřit.

Za půjčení na test děkuji čtenáři Petrovi.
Parádní fotky vznikly rukou Tomáše Stracha.

Pokud by se našel stejně zvědavý vyzyvatel s konkurenčním kouskem, například M3/M4/M6/RS5, určitě by bylo možné se domluvit na společném setkání na Masarykově okruhu na jízdách veřejnosti a dát vzniknout dalšímu zajímavému článku.

Technická data: Mercedes-Benz AMG C63S (2020)
 

Motor: dvakrát přeplňovaný vidlicový zážehový osmiválec 3982 cm3
Výkon původní (nyní): 380 kW; 510 k (700 k) při 5500-6250 ot/min
Točivý moment: původní (nyní) 700 Nm (víc) při 1750-4500 ot/min
Převodovka: devítistupňová automatická dvouspojková 9G Tronic plus
Provozní hmotnost: 1750 kg 
Maximální rychlost: 300 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 4,1 s 
Průměrná spotřeba majitele – cestování: 12 - 14 l/100 km
                                                   – zábava: 25 - 30 l/100 km
Pořizovací cena „od“ (testovaný kus): cca 1 000 000Kč (cca 2 000 000Kč)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

esmo
12. října 2023, 07:30
0

Nááádhera, konečně po dlouhé době auto, který bych jakože opravdu chtěl :-)

reagovat
Stanley
12. října 2023, 07:31
1

Mně se posledních několik let čím dál víc mercedesy líbí. Ne že by začali dělat hezčí nebo sportovnější auta, než dřív. Ale zatímco bmw je čím dál kýčovitější a snaží se spíš levně šokovat, než nabídnout třeba propracovanou nápaditost, vystupuje z toho najednou mercedes jako automobilka stále nabízející eleganci a v určitém smyslu i umírněnost a konzistenci.
Co mě mrzí, je nové GT. Ta nádherná freudovsky předlouhá kapota s kratičkou kabinou, co pravděpodobně nemají v moderním sportovním světě obdoby, je pryč, a GT se proporcemi posunulo mezi "obyčejnější" kupátka. Velká škoda.
No a tahle C63 je samozřejmě skvělost, a slova majitele o elegantním muscle caru jsou přesná :-)

reagovat
esmo
12. října 2023, 08:02
0

V designu vede v aktuálních modelech MB. V motorech BMW. Kdyby to tak šlo nakombinovat dohromady ...

Ju
Junior
14. října 2023, 12:08
1

Ano, odcházející AMG GT bylo auto.
To co vyrobili teď připomíná Ftype vzhledem a Tatru váhou.

StreetPro
12. října 2023, 09:04
1

Mé vnímání Medvěda bylo naprosto stejné - důchodci, taxikáři, Rusáci v S-kládě, vraky na dojetí pro hnědočechy... pak mě kamarád (dieHardBmwFan) svezl v dd s205 220cdi (dýchavičný kombi brácha testovaného modelu) a při obměně auta jsem jej přibral také... a musím uznat, že to fakt mění pohled na značku...
Že s tím budu tlačit na okruhu ve Spa "Zko" (ok, bylo mokro a byl tam nejspíš prvně) a smát se celých 20 min, že to rodinný kombi v naftě, automatu a s basic kolama/brzdama/podvozkem dá, mě popravdě dostalo... ne každé auto dá víc jak dvě kola na okruhu (přehráté brzdy, voda, olej)...
Interiér je fajn, slabší je odhlučnění, touchpad je většinou ko, hudba nestojí za moc a acc by šlo naladit lépe (u Audi to mají vychytanější) a PreSafe má trochu přehnané reakce (párkrát hlásil neexistující problém, ale nic zásadního a v malé rychlosti)...

reagovat
sheogh
12. října 2023, 09:30
2

Vic, prosim vic :-)))) Mel jsem na tyden pujcenou (s kolegou jsme si vymenili auta) tu starsi neocucanou c63 kombi a bylo to uplne navykovy :-)

reagovat
Sa
Sato
12. října 2023, 09:54
0

super recenze!

reagovat
Vr
Vrooom
12. října 2023, 10:01
0

Super auto. Teda jestli ta váha nekecá tak to váží jako nová M2! Nějaký porovnání těch aut? Působí modernější M2 agilněji? Jinak tady bych se teda nedoplatil za zadní gumy, to by byla velká spotřeba :-)) ...

reagovat
David Střítežský
12. října 2023, 13:24
2

Kde bych zrovna já vzal srovnání s M2? hehe
M2 určitě působí kompaktnějším dojmem, o poznání líp tu váhu zamaskuje. Taky díky obřím pneu disponuje větším gripem (275+285 vs 245+265) a je z ní mnohem víc cítit ten hlad po okruzích a čisté stopě. AMG je hrubián pro zábavu, spíš kladivo než skalpel. Na okresce srovnatelné, na dálnici už by asi M2 nestíhala.

af
afro-r1
13. října 2023, 11:47
-1

Yasmarinblau by slusela i tomu medvedovi.

gr
greg
15. října 2023, 19:19
2

A naopak tá nenápadná tmavá farba by zamaskovala tie hnusne tvary BMW :)

ro
rock
12. října 2023, 10:13
2

Poprvé po dlouhé době jsem na konci článku přečetl cenu a řekl jsem si - dyť to není zas tak moc.

reagovat
Libor
12. října 2023, 15:41
2

Po Brně tohle občas potkám a ten zvuk je fakt pekelnej a v té černé to vypadá fakt zle :)

reagovat
8ball
13. října 2023, 11:44
2

Díky za super článek! Mám drobnou zkušenost se sedanem a je to ultimátní zlo :D

Drobnost ohledně převodovky, není to dvojspojka (protože má jednu hřídel), ale klasický automat, který má místo hydrodynamického měniče mokrou spojku.
https://en.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_9G-Tronic_transmission#AMG_SpeedShift_MCT
https://www.autoevolution.com/news/mercedes-amg-s-mct-transmission-explained-in-layman-s-terms-112461.html

reagovat
Ju
Junior
14. října 2023, 12:06
2

Panu majiteli to bude zcela jistě u prdele, tak není důvod to nenapsat ->

Vám se tyhle nový mergly jakože reálně líbí? Jasně, 700 koní, všude bokem, bylo to drahý a všichni to ví. Tak se nám to jako líbí. Ale jinak ->
https://www.autickar.cz/clanek/galerie/mercedes-benz-amg-c63-s-coupe-2020-cire-zlo/?fid=151685
dyť to vypadá jak i30 fastback. Ta předchozí generace měla alespoň nějakej tvar, sedan byl teda výrazně hezčí než kupé, ale nějak to vypadalo.
To samý Ečka. Tady to má nějaký tvar, nějak ty světla vypadaj.
https://www.sportovnivozy.cz/152514-mercedes-benz-e-e-63s-4matic-top
Ta nová generace vypadá jak reklama na prodej přebytečných chromozomu. Teď tu byl někdo exhibovat s Ečkem kupé, v ňáký naftě, a jako vedle toho vypadá trojka superb jako pan auto.

A ty úplně nový GLE kupé ve mě už úplně probouzí chuť vomitovat.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem