Sen se stal skutečností, dlouho očekávaná novinka je konečně tady… Největší zajímavostí bruselského autosalonu byla na první pohled nenápadná Mazda MX-30 se zastavěným rotačním motorem. Už jen při vyslovení magického slůvka „Wankel“ se mnohým autofanouškům ježí chlupy na zátylku a tepovka stoupá do kosmických výšin. A protože Mazda ví, jak své příznivce napínat, hovořila o jeho návratu už několik let.
V posledním roce pak už nešlo o malování vzdušných zámků, nýbrž velmi konkrétní plány. Motor s rotujícím pístem se stane součástí úplně nového originálního řešení elektrifikace. To zas nadšencům hladina adrenalinu trochu poklesla, ale přece jen… Wankel! Ten, který od ukončení výroby RX-8 toužebně vyhlížíme s každým novým rokem.
Spalovák jako generátor
Ale dost výlevů srdíčka, pojďme se podívat, jak moc originální mazdí řešení je. Model MX-30 se do povědomí veřejnosti zapsal jako jeden z elektromobilů s nejnižším dojezdem, což byla trochu škoda. Auto bylo totiž povedené jak po stránce designové a koncepční (své mouchy samozřejmě má, ale ty jsme chytali už v testu), tak po stránce jízdních vlastností. Promrhaný potenciál, chtělo by se říct nad papírovým dojezdem 200 kilometrů.
Přestože měla Mazda pro toto omezení své důvody a dokonce ho neváhala nazvat benefitem, pustila se do vývoje zlepšováku, který by dojezd prodloužil. Auto dostane spalovací motor, který bude fungovat jako výrobce elektrické energie. Zatím nic nového pod sluncem, stejný princip využívá ve svých autech třeba Honda nebo Nissan. Jenže v Mazdě se rozhodli, že pro tyto účely vyvine Wankel a ten pak zapojí do hybridního systému sériově, nebude tedy možné, aby poháněl přímo kola automobilu.
Výhody motoru s rotujícím pístem jsou jasné – poskytne dostatek výkonu, přitom mnoho neváží a zabere málo místa. Bez problémů se tak vejde do motorového prostoru MX-30, aniž by se muselo ukrajovat z kabiny nebo kufru. Vnitřní rozměry auta zůstaly identické, dokonce i po přidání padesátilitrové nádrže na benzín. Koneckonců, ve spalovací variantě se MX-30 ve světě prodává, takže platforma je na podobné řešení připravena.
Další kroky už tak jasné nejsou. Již nyní malá baterie MX-30 byla zmenšena na poloviční kapacitu 17,8 kWh, dojezd na elektřinu se tedy snížil na 85 kilometrů. Celkový dojezd, který CEO evropské Mazdy Martijn ten Brink specifikoval slovy „přes 600 kilometrů“, tedy auto urazí z drtivé většiny na benzín a spotřebu už si hravě spočítáte sami.
Dává smysl jako PHEV?
Tento úhel pohledu pro Mazdu kdovíjak pozitivně nevypadá, zkusme tedy jiný. Na poměry plug-in hybridů (zástupci automobilky hovoří o nové MX-30 e-Skyactiv R-EV jako o plug-in hybridu, který je navržen, aby byl užíván jako elektromobil) je 85 kilometrů elektrického dojezdu nadstandard. Navíc se jedná o kombinovaný režim a při městském provozu můžete ujet až 110 kilometrů. Obchodní cestující mají stále smolíka, ale pro valnou většinu běžných uživatelů je to hodnota dostačující k dojíždění do práce, do školy, na kroužky i na nákupy, a to dokonce i mimo velká města. Benzinová rezerva tedy skutečně zůstává jen pro případy, kdy se vydáte na dlouhou cestu.
Další výhodou je rychlé nabíjení konektorem CCS. Při výkonu 36 kW dokážete baterii kompletně doplnit zhruba za 25 minut. Pomalejší třífázové nabíjení snese výkon 11 kW. Tyhle možnosti jsou u PHEV taky potěšující. A last but not least, rozhodně ne každý plug-in hybrid (dokonce ne každý spalovák) má padesátilitrovou nádrž na benzín.
V neposlední řadě bude kompletní jízda realizována na elektřinu (výkon elektromotoru byl ještě maličko zvýšen na 170 koní) se všemi radostmi, které k tomu patří – výkon kdykoli k dispozici, rychlé rozjíždění, žádné odpojování na dálnici, žádné uřvané trápení spalováku. Ale to už jsou pouhé hypotézy, které čekají na ověření v praxi.
Seznamte se – motor 8C
Samotný Wankel má objem 830 cm³ a výkon 74 koní a je to skutečně jen malá krabička uložená v řadě vedle generátoru a elektromotoru. I malá krabička ale může způsobit velké problémy, nemůžeme tedy zavírat oči před problematikou životnosti a spolehlivosti. Wankelův motor neproslul právě skvělou výdrží, o nestřídmém lemtání oleje ani nemluvě. Pominu teď optimistický předpoklad, že nový motor je díky dlouholetým zkušenostem Mazdy dobře odladěný, a dám šanci jednoduché logice. Jelikož spalovací motor roztáčí pouze generátor, může po celou dobu pracovat v optimálních otáčkách, což jsou podmínky, jaké mu řidiči sportovních vozů zpravidla neposkytovali. Zároveň se počítá s tím, že velkou část tras bude auto jezdit pouze na elektřinu a tou dobou bude Wankel odpočívat. Takže nebuďte takoví škarohlídi!
Bonus na závěr – pro první zájemce o novinku má Mazda připravenou edici MX-30 e-Skyactiv R-EV – Edition R. Kromě odlišného barevného provedení má emblém rotačního motoru vyvedený jak zvenčí na plaketce, tak zevnitř na hlavových opěrkách a koberečcích.
Závěrem
Když se řekne plug-in hybrid, který s padesátilitrovou nádrží dojede 600 kilometrů, na první poslech to nezní jako převrat v osobní mobilitě. PHEV, který na elektřinu dojede sto kilometrů, už zní o poznání lépe, a téměř báječně zní PHEV s rychlým nabíjením a velkou nádrží. Skoro mám pocit, že by mohly zafungovat plány, které představitelé Mazdy s novinkou mají – získat na svou stranu zákazníky, kteří jsou elektromobilitě nakloněni, ale zatím si netroufají přesedlat na čistý elektromobil a být zcela odkázáni na nabíjení. Samozřejmě rozhodne také cena, která zatím nebyla stanovena.
I když by se mohlo zdát, že Mazda opět vynalezla kolo, osobně jí fandím a smekám pomyslný klobouček. Odvaha jít si svou vlastní cestou zachovává v automobilovém světě diverzitu, která v posledních letech spíš mizí. A člověk nikdy neví, jaké bizarní řešení se ukáže jako první krok k něčemu velkému.
16. ledna 2023, 11:31
1
Ty parametry, co představili, jsou poměrně děsivé. Ujet 600 km na 50l nádrž by bylo málo i na čistý spalovák, natož na PHEV s baterkou, který část toho dojezdu pokryje a který umí rekuperovat. Vychází to na spotřebu skoro 10 l/100 km.
Jsem zvědav, jestli se to ve finále v praxi potvrdí, protože to je až neuvěřitelně špatné. Pokud ano, tak to budou moct prodávat leda zcela auty nepolíbeným lidem, kterým to budou představovat jako elektromobil, který ujede 600 km a dá se natankovat a zatajit jim, za kolik pojedou, až se jim vybije ta malá baterka.
16. ledna 2023, 13:43
1
A jeste litr motoroveho oleje k tomu na kazdou nadrz benzinu :)
16. ledna 2023, 15:11
2
Initial C: To nie je nič na čo by som nebol zvyknutý z BMW, pomohlo by mi to zmierniť šok z migrácie na PHEV.
16. ledna 2023, 15:32
0
Tak tam jde o to, že na ten benzín pojedeš párkrát do roka. Takže tam tě ta vyšší spotřeba zase tak bolet nebude a popravdě teď bude docela srovnatelná s cenou rychlonabíjení.
Osobně to vnímám tak, že pokud bys ten spalovák měl zapnout častěji než jednou za týden, tak sis ten pohon nevybral nejlíp.
16. ledna 2023, 15:52
4
Michal: Nič v zlom, ale s 17,8 kWh baterky fakt nehrozí že na benzín človek pôjde pár krát do roka. Ten motor sa tam tvári že je len Range Extender ako v BMW i3, ale kapacita batérie tomu neodpovedá. A klasické auto s poriadnym motorm prerobené na PHEV to tiež nie je. Ani ryba, ani rak, leda tak prepadák. Čomu odpovedajú aj predaje existujúcej verzie. Doba sa posunula ďalej, toto by bolo ok tak pred dekádou.
16. ledna 2023, 16:42
2
Michal: Pojem range extender za mě dává smysl v kontextu, že mám poměrně velkou baterii a k tomu třeba 10l nádrž, kterou výjimečně v případě potřeby mohu rychle natankovat a dojet na ní 100-200 km. Původně, když se o tom začalo mluvit, jsem si představoval, že tam nechají tu samou baterii a tím REXem z toho udělají použitelnější auto s delším dojezdem a rychlým "nabíjením", když tím to původní auto úplně nedisponuje.
Tohle auto na elektřinu neujede ani 100 km a má 50l nádrž. Ale pokud je ta spotřeba taková, jak ta představená čísla naznačují, tak by se člověk měl té jízdě na benzín vyhýbat, jak jen to je možné, a pak skončí s elektromobilem, který má parametry jak 15 let zpátky.
Zavání to tím, že tam tu 50l nádrž dali jen proto, aby mohli inzerovat dojezd vyšší než u většiny BEVů, i když je to při této spotřebě nemá smysl využívat. Ale nechci ještě vynášet úplně ostré soudy, pořád doufám, že se v praxi nějak ukáže, že to tak špatné nebude. Ale pokud ano, tak to bude velmi ostudné. Diplomaticky řečeno.
16. ledna 2023, 17:11
0
Já nevím, já zkrátka neznám moc lidí, kteří každý týden alespoň jednou pojedou trasu více než 80km.
Mamka dělá obchodního zástupce, takže ta opravdu každý den najede třeba 200km. Ale přesně z toho důvodu si právě tohle auto nekoupí. (Na druhou stranu, jiným elektromobilem by si jezdit mohla. Jen hádám není typ, který by si ho koupil.) Ještě jeden kamarád vcelku pravidelně jezdí do Prahy a 80km dojezdu by mu na tuto cestu nestačilo. Ale ten teda do té Prahy jezdí s PHEV.
Samozřejmě, je blbost abych na základě toho, že neznám žádné nadšené cestovatele dělal nějaké závěry. Ale když se podívám na statistiky průměrných nájezdů, tak tam se píše, že třetina řidičů najede průměrně 500km měsíčně a třetina 1000 km měsíčně. Takže ti by s tímhle asi taky vystačili.
Ale tak mě je to jedno. Snad každej před koupí auta ví, jak vypadají jeho týdenní cesty. Mazda to ví moc dobře taky.
Jediné co mě zaráží z té informace o 600km dojezdu je spotřeba benzínu 10km na sto. To je nějak moc ne? I když je to Wankel.
16. ledna 2023, 18:29
0
S konceptem PHEVu jsem OK, ty běžné denní nájezdy platí. Ale přeci jen celkem pravidelně se ten PHEV podívá i za hranici toho elektrického dojezdu, jinak by si člověk vůbec nemusel kupovat PHEV. A tam by člověk čekal, že to pojede za nějakou normální spotřebu odpovídající velikosti a výkonu auta. A tomu ty představené parametry (50l nádrž + 15kWh baterie a jen 600 km dojezd) moc nenasvědčují. A s touhle spotřebou bych na benzín určitě jezdit nechtěl. Takže bych nakonec nabíjel ještě častěji a ještě pomaleji než s tou už tak zaostávající čistě elektrickou MX-30.
16. ledna 2023, 16:19
0
Uvidíme, plugin hybridy mají poměrně úzkou škálu použití, kde se o nich vyplatí uvažovat. Protože žerou víc elektriky než EV a víc benzínu než běžné hybridy. Tohle zkouší ten sweet spot posunout směrem k elektromobilům a urvat si tak nový kus trhu.
18. ledna 2023, 10:45
0
Jen na ten "sweet spot" měli nechat tu větší baterku.
16. ledna 2023, 17:15
0
Nejaky zásadný rozdiel oproti nejakému 600-800 máloválci? Ja len že hlavná výhoda vankelu bola v tej malej hmote na roztočenie a ochote ísť do otáčok..
16. ledna 2023, 17:24
0
logicky by mala byt hmotnosť tá zásadná výhoda, ale rýchle googlenie mi tvrdí že motor váži 97kg, to je viac ako fiat twin air (85kg).
17. ledna 2023, 13:56
0
Výhoda bude chod bez vibrací, což je zrovna disciplína, ve které twinair netahá za nejdelší konec provazu. U těch hmotností těžko říci, zda to není včetně generátoru. Dvourototový Renesis vážil okolo 112 kg a to by ta redukce u tohoto jednorotoru byla celkem malá.
18. ledna 2023, 10:44
0
To je nějak moc kilo na to, že na rozdíl od 13B má být všechno hliníkové (i irony) a rotor bude taky jen jeden.
16. ledna 2023, 18:24
0
To je podivnost zase... jak se to asi bude chovat při 140kmh na dálnici s vybitou baterií?
17. ledna 2023, 10:03
3
No Wankel pojede v optimálních otáčkách a bude točit generátorem, který bude produkovat proud pro elektromotor, který bude roztáčet kola... celé je to méně efektivní než prostý spalovací motor, proto vyjde ta spotřeba na 10/100... o spotřebě oleje se taktně mlčí... hádám, že aby to plnilo normu, muselo se začít s plnou baterkou a motor zacpat nějakým akumulačním filtrem, který ty saze z oleje spálí až po konci měřícího cyklu... tím jsme všichni happy a Wankel může pokračovat i v roce 2023 :-)
17. ledna 2023, 10:19
0
StreetPro: Zdravý a nový katalyzátor štandardnej konštrukcie požerie 1L oleja na 1000km tak že na meraní nespáleného HC si nič nevšimnú a bude to OK. Po pár rokoch to ten kat zničí, ale to už bude dávno po záručnej dobe. Veľa áut dnes má predpísanú spotrebu oleja ako normálnu vec, menej tesné piesty v znižujú vnútorné trenie, klesne tým spotreba a miznúci olej nemá na meranú spotrebu a CO2 vplyv. Wankel nemusel doháňať piestové motory, piestové motory dohnali Wankel! :)
17. ledna 2023, 10:59
0
StreetPro: Právě je otázka, jestli se to udrží v nějakých optimálních otáčkách.
17. ledna 2023, 13:28
2
Pozor, mluvíme tu o optimálních otáčkách, ne o konstantních otáčkách, to je podstatný rozdíl. Konstrukční řešení hybridu, které se v Mazdě rozhodli použít, není vůbec nové, to si řekněme hned. Používá se v různých strojích a i v autech už jsme se s ním setkali (Mitsubishi Outlander PHEV třeba).
Myšlenka spočívá v tom, že výkon z motoru na kola lze namísto přes převodovku přenášet elektřinou. Zjednodušeně řečeno se vyhodí převodovka a kardan a místo toho se nasadí sestava generátor, kabely a elektromotor. V případě hybridů se tohle řešení úplně nabízí, protože generátor, kabely i elektromotor tu musí být tak jako tak, proč je teda nevyužít a cpát do toho ještě těžkou, složitou a drahou převodovku, že.. Potom to funguje jednoduše tak, že přidáte plyn, motor zvedne otáčky, vyrábí víc elektřiny, elektromotor se vrtí rychleji a auto zrychluje. Projev je podobný jako u variátoru, jen je tu minimum pohyblivých částí a tedy i minimum ztrát. Nicméně je to jen jiný způsob přenosu výkonu, stále to je auto poháněné benzínovým motorem.
No a teď už zbývá jen udělat tomu nadstavbu v podobě baterie, která to celé stabilizuje, dodá řízení systému nějaký manévrovací prostor (může poslat na kola krátkodobě více elektřiny, než generátor resp. spalovací motor právě vyrábí, může ukládat energii získanou brzděním...) a v neposlední řadě umožní i jízdu zcela bez generátoru potažmo spalovacího motoru, tedy EV mod. Z konstrukčního hlediska je to zjednodušení hybridního systému na úplně základní úroveň.
Jak to bude fungovat s Wanklem se neodvážím předvídat, výhodou může být velký rozsah použitelných otáček, nevýhodou obecně vyšší spotřeba benzinu a i potřeba motor točit. Čísla naznačují, že to úplně super nápad nebyl, ale uvidíme...
17. ledna 2023, 13:47
1
GM mal modely na rovnakom princípe už dve generácie dozadu: https://en.wikipedia.org/wiki/Chevrolet_Volt
(aktuálne bez nástupcu)
17. ledna 2023, 14:04
1
Ta "zbytečná a těžká" převodovka se donedávna u EV nepoužívala hlavně proto, že se nedařilo (ani Tesle) ji zkonstruovat tak, aby přežila to týrání max Nm v min ot... jinak samozřejmě je celý ten řetěz spalovák-generátor-EV zatížený nízkou efektivitou při konstantní jízdě relativně vysokou rychlostí (uvedený příklad s dálniční 140). Treba Opel Ampera umoznoval pripojit spalovak primo na kola, prave pro tyto pripady...
"The Ampera operates as a pure battery electric vehicle until its plug-in battery capacity drops to a predetermined threshold from full charge. From there its internal combustion engine powers an electric generator to extend the vehicle's range as needed. When the engine is running it may be periodically mechanically linked (by a clutch) to a planetary gear set, and hence the output drive axle, to improve energy efficiency."
Mazda se snazi udelat co nejnizsi hmotnost, proto mala baterie pro provoz striktne po meste, ale pak nedava smysl ta velka nadrz (ale mozna nechteli vyrabet mensi a nemeli pro misto vyuziti...?).
Prijde mi, ze kdyby udelali REX (2valec z motorky a nadrz do 10 litru) jako ma napr. Bmw i3, asi by to bylo pochopitelnejsi reseni.
17. ledna 2023, 14:08
1
Sato: U nás sa to predávalo ako Opel Ampera od roku 2012, ale dekáda výskumu v Mazde sa podpísala na tom že MX-30 má horšie parametre :)
Honza: Neviem pochopiť ako môže byť sústava motor - generátor - kábel - koleso efektívnejšia než motor - mechanická prevodovka - kardan - koleso. Prevodovka a kardan si v modernom aute s uzamykateľným hydromeničom vezmú nízke jednotky percent, zatiaľ čo dobíjanie baterky generátorom má obvykle 15 až 20% strát. Aj keď bude motor pracovať viac času v efektívnom poli otáčok a ustálenejšom režime, nevychádza mi to. Rozumiem takému kompromisu ak sa predpokladá väčšina jázd na elektrinu a baterky je veľká, ale s 50L nádržou zrejme Mazda predpokladá opak. Ak by sa oplatilo vypustiť prevodovku z bežného hybridu a dobíjať generátorom, prečo to Toyota ani nikto ďalší nerobí? Čo mi uniká? Ďakujem
17. ledna 2023, 15:50
0
Ale dobíjení baterky je vedlejší produkt jako u každého hybridu, teoreticky by tam ta baterka ani nemusela být a bylo by to normální auto, jen s elektrickým přenosem výkonu. Primárně půjde výkon napřímo, jen místo kardanu půjde ke kolům energie kabelem. Žádný ustálený režim otáček se tady nekoná, je to v podstatě normální auto. Dupneš na plyn, motor jde do otáček, vyrábí víc elektřiny, víc elektrřiny putuje do elektromotoru, elektromotor roztáčí kola. Jen jiná forma přenosu. Ten motor půjde klidně až do omezovače, když ho budeš držet pod krkem. To je stejnej princip, jakej znáš z dieselelektrickejch lokomotiv například. Nebo v tom Mitsubishi.
17. ledna 2023, 15:56
0
Jo a ono to má 140kmh i jako maximální rychlost, fakt mě zajímá cena toho auta.
17. ledna 2023, 15:58
0
Romus: určite aspoň 1.5M v dlhodobej akcii za 1.2 :D
17. ledna 2023, 16:17
0
Sériový hybrid skutečně není žádné nové řešení. Může být jako HEV jen s malou "buffer" baterií, nebo jako PHEV.
Čím je baterie menší, tím jsou ty možnosti menší a je pravda, že na dálnici pod záteží má spalovací motor relativně (!) slušnou účinnost, kde nemusí být výhodné ten výkon převádět na elektřinu a zase zpátky.
Ideální je, když je ta baterie dostatečně velká na to, že ten spalovací motor je buď vypnutý, nebo běží blízko bodu nejvyšší účinnosti, kdy se u něj navíc nemusí zdaleka tolik řešit účinnost v jiných režimech, takže může být postavený speciálně pro účely generátoru.
Nissan má teď Qashqai e-Power s 2kWh baterií (na HEV poměrně dost), čistý sériový hybrid bez spojení spalováku s koly. A udávaná spotřeba je 5,3 l/100 km, čili zcela v normě, na rozdíl od této MX-30 R-EV.