načítám data...

Lexus RZ 450e: Stylově kolem komína

Dobré auto s jednou podstatnou chybou, která mu výrazně znesnadní fungování na trhu.

zobrazit celou galeriiFoto: Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Je to drahý a nikam to nedojede. Tak tímto jsme si odbyli povinné sdělení, které jste po nás chtěli v minulém testu elektromobilu, takže pokud jste si tento test otevřeli jen kvůli tomuto oveření tušení, můžete jej zase v klidu zavřít. Pokud vás však zajímá, jak funguje zbrusu nový a svým způsobem první elektrický Lexus (o UX300e taktně pomlčíme), tak čtěte dále. Je to totiž poměrně zajímavé auto, které to však kvůli zmíněným vlastnostem bude mít na trhu poměrně složité. Ale pěkně po pořádku.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Lexus RZ 450e je opravdu prvním elektromobilem značky, který stojí na platformě určené výhradně pro elektrické vozy. Předchozí pokus, v podobě malého crossoveru UX byl postaven na původně spalovacím základu, což bylo při běžném používání bohužel dost poznat. RZ na to jde trochu jinak. Využívá společné elektrické platformy e-TNGA, na které stojí i přímí sourozenci, kterými jsou Toyota bZ4X a Subaru Solterra. Oba dva jsme měli relativně nedávno v testech, takže pokud jste pravidelnými čtenáři, dost možná si pamatujete, co tyhle vozy trápí a v čem jsou naopak silné stránky. Lexus v tomto základním ohledu není jiný, přesto je však až s podivem, jak odlišné auto to v celkovém vyznění je. Zkusím vysvětlit, jak to vlastně myslím.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Začít můžeme klidně vnějším vzhledem. Ten výchozím tvarem samozřejmě odpovídá svým sourozencům. Nicméně na první pohled je vidět, že je tu něco trochu jinak. Toyota s veškerým tím oplastováním vypadá přinejmeším zvláštně. Subaru je o maličko civilizovanější, ale pořád dost neobvyklé. Lexus z celé té trojice připomíná běžné auto asi nejvíce. Jasně, pořád tu jsou linky, na které je potřeba si zvyknout, ale výsledek za mě není vlastně vůbec špatný. Dokonce se povedlo i šikovně zakomponovat tradiční masku Lexusu, jakožto hlavní poznávací znak. Světelný podpis také víceméně odpovídá ostatní modelům značky. A celé je to takové přijemně civilizované, jak se na Lexus sluší a patří. Dominantním prvkem zadní části jsou spojené svítilny, což je řešení, které mám osobně velmi rád, takže tady nemám nejmenších námitek. Nevím, jestli můžu s čistým svědomím tvrdit, že se mi to vysloveně líbí, rozhodně mě to však ničím nešokuje, ani netahá za oči, takže vlastně dobrý.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Za vyloženě povedený pak mohu prohlásit interiér. Displej multimediálního systému je příjemně natočený k řidiči. což je vždycky fajn. Nové uživatelské rozhraní je super a nepochybně patří k tomu nejlepšímu, v rámci těchto systémŮ, co dnes můžete koupit. Ovládání je uživatelsky přívětivé a logické. Lexus si navíc vypomáhá chytře skrze ovládání na volantu a velkého HUD, na kterém můžete nastavovat spoustu věcí, takže v podstatě nemusíte dávat ruce z volantu. Skvělá věc, na kterou se rychle zvyká. Úplně boží jsou semišové sedačky, na kterých se sedí lépe než na domácích křeslech. Co se vnitřní prostornosti týče, RZ 450e těží z výhod elektrické platformy. Na půdorysu menším, než vrcholné SUV řady RX, umí nabídnout pocitově minimálně stejnou prostornost, ne-li větší. Hračičky potěší takové drobnosti, jako je stmívatelná panoramatická střechá, která se obejde bez stínící roletky. Moc chytrá věc. Uvnitř prostě není pochyb o tom, že sedíte v Lexusu.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Pohonné ústrojí tvoří dva synchronní elektromotory, na každé nápravě jeden. Zvláštností je, že ten zadní disponuje výkonem 80 kW, kdežto ten přední celých 150 kW. Lexus to vysvětluje tím, že chtěl docílit lepší ovladatenosti a komfortnější jízdy. RZ 450e jsem měl půjčený přes vánoční svátky, takže nebyla nouze o oslizlé silnice. Nedokážu asi úplně posoudit, jestli toto řešení zlepšuje ovladatelnost, nicméně jistého zatahání za ruce jsem si (především při dynamičtějších rozjezdech) párkrát všimnul. Možná, že taková konfigurace lépe vynikne s drive-by-wire řízením bez mechanické vazby, které se chystá na příští rok (poznáte jej podle vidlicového volantu). Ale na to si ještě chvilku počkáme. Jak se tedy s novým Lexusem jezdí? Velmi pohodově. Hned od prvních metrů cítíte, že primárně jde v tomto autě o komfort. A ten je skvělý. Lexus se nad silnicí vznáší jak na pomyslném obláčku, překážky nekladou ani velká kola. Je to taková extrémně příjemná přepravní kapsle, která vás dokonale izoluje od okolního světa. Škoda jen, že si to nemůžete užívat déle.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Ano, tušíte správně. Největším problémem jinak velmi příjemného elektromobilu je dojezd. Na vině je kombinace hned několika okolností. Tou první je vcelku nevalná provozní efektivita. Lexus RZ 450e má prostě vysokou spotřebu. V průběhu testu jsem sice měl minimálně padesátiprocentní podíl dálnic, ale nepohyboval jsem na nich zrovna vysokou cestovní rychlostí. Málokdy jsem překročil zákonný limit a i přesto se spotřeba vyšplahala za hranici 30 kWh/100 km. Očekával bych lepší efektivitu i ve městě, kde se mi málokdy povedlo dostat pod 20 kWh/100 km. Ano, zimní měsice spotřebě nenahrávají, ale zase teploty nijak zásadně neklesaly pod bod mrazu a vyloženě na Vánoce bylo i poměrně teplo. Celkový účet za společně strávený týden činil velmi vysokých 28,3 kWh/100 km, a to je opravdu hodně. Dosaďte si do rovnice akumulátor o kapacitě 64 kWh (využitelná) a jednuduchými počty vychází nepěkný výsledek v podobě dojezdu někde na hranici 230 km. Dovolím si ještě jeden příklad praxe. Pojal jsem nápad vyvézt rodinku na vánoční trhy do Drážďan. S plně nabitým jsem vyjel z severního okraje Prahy do centra Drážďan. Cestovní rychlost se pohybovala někde mezi 110 až 115 km/h. Zpátky už jsem se šoural asi devadesátkou a dojel jsem přesně na první čerpací stanici zpátky na české straně  se zbývajicím dojezdem 4 km. Po ujetých 193 km. Nemilé. Zároveň nepotěší ani nabíjení. Lexus se sice může pochlubit možností dobíjet až 150 kW. To já nemohu potvrdit, nejvíc se mi na nabíječce ukázalo 72 kW. Že by chybějící předehřev baterie? Vážně nevím. Dálkové cestování však není doménou tohoto vozu.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Verdikt

Lexus RZ 450e je vskutku příjemným elektromobilem, který potěší spoustou chytrých řešení a naprosto příkladným komfortem. Celé jeho snažení je však degradováno nedobrou provozní efektivitou, což se špatně chápe především v souvislosti s tím, že hybridy od Lexusu jsou obvykle naprosto neuvěřitelně úsporné. Elektrická prvotina má v tomto ohledu co dohánět. Je to mrzuté především pro to, že jinak se jedná o vážně fajn auto.

Technické údaje

Motor: dva synchronní elektromotory 
Výkon: 230 kW (313 k)
Točivý moment: 435 Nm 
Převodovka: jednostupňová automatická
Provozní hmotnost: 2095 kg 
Maximální rychlost: 160 km/h
0-100 km/h: 5,6 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 18,7 kWh/100 km
Spotřeba v testu: 28,3 kWh/100 km
Tabulkový dojezd: 395 km
Dojezd v testu (cca): 235 km (teploty lehce na nulou, mix město – dálnice )
Kapacita baterie celková/využitelná: 71,4 / 64 kWh
Základní cena modelu / cena testovaného vozu: 1 715 000 Kč / 2 260 000 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Romus
22. ledna 2024, 20:50
2

a Tesla mezitím zase zlevnila Y o 100kkc. Fakt to ty "staré" automobilky nemají lehké.

reagovat
MB
MBMB
22. ledna 2024, 21:40
2

Nicméně to bude pravděpodobně jen dočasně, protože se čeká modernizace po vzoru Tesly 3. Koneckonců model Y je momentálně dokonce levnější než právě model 3. Což nic nemění na tom, že je to dost zajímavá nabídka, protože i teď před modernizací to je v současné konkurenci pořád jedno z nejlepších aut v daném segmentu.

ro
rock
23. ledna 2024, 05:53
1

Model Y svým pojetím asi úplně není konkurent tohodle Lexusu.

MB
MBMB
23. ledna 2024, 07:08
2

Standardně asi ne, ale on když si člověk může koupit auto s o 100 km vyšším dojezdem a zároveň přitom ušetřit půl milionu, tak je asi leckdo ochoten udělat nějaké ústupky od svých ideálních představ.

ro
rock
23. ledna 2024, 07:26
0

To se ale dá v různých variacích říct o všech prémiovkách, i mezi spalováky.

MB
MBMB
23. ledna 2024, 07:55
5

Ano v tom smyslu, že udělám ústupky výměnou za ušetřené peníze. Nicméně když si člověk kupuje spalovací prémiovku, tak zpravidla nedělá významné ústupky vůči tomu levnějšímu autu. Nějakou maličkost může mít to levnější auto lepé vyřešenou, ale v globálu prostě dostanu lepší auto s lepším interiérem, vyšším výkonem, více funkcemi atd. Připlácet si ale v základu půl milionu za "lexusí" interiér plus příplatky za desítky tisíc, abych dorovnal výbavu a zároveň přitom slevovat z těch elektromobilních parametrů, které významně ovlivňují použitelnost takového auta, je už poněkud složitější dilema. Ale naštěstí tu není jen Tesla a Lexus, možností je celá řada.

ro
rock
23. ledna 2024, 05:52
2

Nemyslím, že je to nějak zvlášť drahý; stojí to jak nepatrně větší řada hybridů RX. To je asi zkrátka Lexus.

Ovšem nikam to nedojede. To je holt fakt a u auta, který by krásně mohlo fungovat jak pohodlný rodinný dálkový přepravník, naprostá tragédie. Vracím se s rodinou z výletu a vím, že se spalovákem bych byl za 40 minut doma. Jenže jedu s EV, tak místo, abych si ještě v duchu přehrával atmosféru vánočního trhu, mrznu na zaplivané (to je jedno z těch pozitivnějších adjektiv, která mne napadla) molce, hypnotizuju číselník s procentem nabití a vím, že pod hodinu a půl to domů nedám. To je -jak autor zmínil- mrzuté.

reagovat
MB
MBMB
23. ledna 2024, 07:31
1

Ohledně toho nabíjení, nejbližší nabíječka se 150+ kW za hranicemi je v Lovosicích a trasa Praha-Drážďany-Lovosice vychází na nějakých 235 km. Takže z kontextu bych vyvozoval, že šlo o PRE v Ústí, kde je právě jen 75 kW. Víc to tedy ukázat ani nemohlo.
Možnosti předehřevu mají na tohle samozřejmě významný vliv, ale když se tím autem jelo a pak se nabíjelo skoro z nuly, tak by se to v průběhu toho nabíjení téměř určitě prohřálo dostatečně na vyšší nabíjecí výkon než 72 kW.

Jak padlo tady a u testů sourozenců, tohle auto má bohužel o něco menší baterii a o něco vyšší spotřebu, než je obvyklé u konkurence, takže v součtu to je méně pohodlné na takové cestování. Před pěti lety by to bylo fajn auto, dnes s tím rychlým vývojem už je to trochu za zenitem. Majitel, který už by měl tu spotřebu a dojezd v oku a věděl by dopředu, že to rozumně nedojede, by si holt v ideálním případě naplánoval parkování v Drážďanech u AC nabíječky.

reagovat
Daniel Borský
23. ledna 2024, 08:32
2

72 kW mi to ukázalo na nabíjecím hubu CEZu v Letňanech, který by měl umět 180 kW.

Daniel Borský
23. ledna 2024, 08:41
0

Parkování na AC v Drážďanech bylo samozřejmě v plánu. Bohužel byla obsazena auty… spalovacími. A tahat malé děti po cizím městě, abych našel nabijecku se mi úplně nechtělo.

MB
MBMB
23. ledna 2024, 12:05
1

Aha, myslel jsem, že se to vztahovalo k té cestě z Drážďan. Ano, to se určitě stát může, pokud tam člověk přijede se studenou baterkou. U některých aut už se začíná objevovat i manuální předehřev, ale to zřejmě není tento případ.

PB
23. ledna 2024, 16:24
4

Vozit děti v elektromobilu na neznámá místa... to by bylo na sociálku :DDD

to
tomaass2
01. února 2024, 10:49
0

Ty obsazený AC nabíječky spalováky jsou smutný… ale právně je to úplně v pohodě: ani značka elektroaut, ani kočárku u nákupáku není značkou něco zakazující nebo přikazující, v zásadě je to jen obrázek na asfaltu. Stejně jako jsou mezi námi lidé, co nechají auto u čerpacího stojanu a jdou na záchod a na párek…

Jinak ten poměr spotřeby a velikosti baterky je na to auto fakt bída a vychází vtipně na 1 Kč pořizovací ceny / 1 decimetr dojezdu :D

MB
MBMB
01. února 2024, 18:23
0

Záleží, jaká je u toho značka. Jsou i vyhrazená místa pro nabíjení elektromobilů a tam lze zavolat policii a dotyčného potrestat. Pokud je to jen normální parkovací místo, u kterého je nabíječka, tak se opravdu moc dělat nedá.

Fr
Frodo
23. ledna 2024, 07:54
-3

Protože tu opět chybí tabulka, tak pro představu. Tohle konkrétní auto stojí 2 260 000 kč. Nevím, jestli je to k smíchu, nebo pláči.

Doufám, že se autor článku tímto komentem opět urazí jako po minulé kritice, kterou musel v testu správně uraženě napsat a příště nám do testu tabulku s alespoň základními údaji přidá.

reagovat
Daniel Borský
23. ledna 2024, 08:36
2

Tabulku jistě přidám, akorát jsem měl včera prioritu v péči o nemocné děti, než doplňování tabulky. Uražený jistě nejsem, marně přemýšlím proč bych měl být.

PB
23. ledna 2024, 16:26
-2

Frodo, nehraj si na kkta, vždyť ti to ani nejde:)

Fr
Frodo
23. ledna 2024, 18:50
0

Nepřijde mi ok, když test auta začíná reakcí na dřívější diskuzi. Pokud to znamená, že si hraji na kokota tak prosím :)

PB
23. ledna 2024, 20:31
1

No ona je ta recenze svym zpusobem inside joke:)), v podstate jako ty auta.

M P
23. ledna 2024, 08:34
1

Komín mentioned!

reagovat
Jimi
23. ledna 2024, 10:56
2

Když celkově koukám na Toyotu, tak za ty roky se s hybridy celkem trefila. To otálení s plnou elektromobilitou asi má svůj důvod.
Kolem komína je tohle drahé. Nechal by to zatím Beta-testerům a nadšencům, kteří to těm automobilkám zaplatí. Ekonomická a politická výhodnost později možná napoví.

reagovat
StreetPro
23. ledna 2024, 12:04
1

To tech 28 je dost vzdálených proklamovaným 18…

reagovat
Ča
Ča Snač Aj
23. ledna 2024, 19:31
0

To je krutý rozdíl. Pritom u hybridů jim ty spotřeby vychází hodně podobné.

PB
23. ledna 2024, 16:22
2

Je to drahý a nikam to nedojede. Tak. :)) A je to škoda, Lexus je - stejně jako RR - perfektní platformou pro elektromobilitu. Tak holt příště. Hybridní RX je milionkrát lepší volba: furt si můžete honit ekoptáka a přitom máte funkční a navýsost příjemné auto.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet CK1500 Cheyenne 1989
Chevrolet CK1500 Cheyenne

1989 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem

GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB 1997
GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB

1997 rok výroby
350 koní výkon
5 733 ccm objem

Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ  2004
Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ

2004 rok výroby
147 koní výkon
1 800 ccm objem

Ford Expedition EL Limited 2013
Ford Expedition EL Limited

2013 rok výroby
305 koní výkon
5 400 ccm objem