reklama
načítám data...

Lexus RX 450h: Vítejte na palubě

Dnes to bude poklidný test. Žádné vášně, žádné kvílení pneumatik, žádná divočina. Dnes to bude o pohupování se na vlnách a tichu. Dnes tu máme Lexus.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Lexus RX 450h: Vítejte na palubě

Současná generace modelů Lexus se začíná jasně profilovat. Po poněkud uniformním vzhledu starších typů jsou nové Lexusy jako zjevení. Jasná a výrazná příď, vysoký ponton a dynamická linie oken. To vše je velice jiné a velice své. Zatímco mnoho asijských automobilek se snaží zakrýt svůj původ, aby lépe padly do vkusu evropského či amerického zákazníka, Lexus jde cestou přesně opačnou. Ze svého japonskémo původu dělá přednost, chce být japonský. Velmi japonský. Ne každému takové tvary sednou, já sám mám radši spíše jemné detaily, avšak jsem velmi rád, že Lexus konečně našel svou tvář a má svou duši.

Uvnitř už to taková show není. Jak kapitánský můstek, tak kajuty jsou ztvárněny poměrně konzervativně, rozhodně však vkusně. Místu kapitána vévodí kormidlo vyvedené v kombinaci kvalitní kůže a dřeva. Přístrojový štít je přehledný až jednoduchý, hezkým detailem je ekonoměr, který se při přechodu do sportovního režimu mění v otáčkoměr. Obě křesla na můstku jsou královsky dimenzovaná, potažená jemnou bílou kůží, všemožně nastavitelná, vyhřívaná i ventilovaná. Vyhřívání či ventilace potom dokáží pracovat v automatickém režimu, takže posádku nic neruší. Mezi křesly potom našla své místo lednice.

reklama

Samostatnou kapitolu je navigační systém Lexusu. Model RX 450h využívá ještě starší provedení radiomapy, které už v nových Lexusech není a nebude. A ač to mnozí kolegové nechápou a ťukají si na čelo, mě to mrzí. Nemám pocit, že by nový systém s dotykovou ploškou byl nějak zásadně lepší či intuitivnější, na rozbouřené hladině bude jeho ovládání stále stejně krkolomné, avšak přijdete s ním o malý zázrak techniky, totiž o onu ‘myšku’, která má na starosti ovládání kurzoru na obrazovce. Jistě, dotyková obrazovka je prakticky ve všem lepší, ale jsou tu dva zásadní aspekty, kterým nedokáže konkurovat.

Tím prvním je čistota obrazovky v Lexusu. Pokud nemáte v redakci kolegu, který má potřebu vyzkoušet, zda ta obrazovka přecijen není dotyková (zdravím Honzo), nebude nikdy celá uťaplaná a ulepená. A potom je tu ta myška. Je to patrně to nejkomplikovanější zařízení, jaké se v tomto oboru dá sehnat. Pohybuje se hladce a jemně po mapě, potom sama přeskočí oblast obrazovky, kde není na co klikat, aby se následně posunovala v předdefinovaných krocích, pokud projíždíte nějaký seznam či nabídku. Vytvořit toto zařízení musela být práce pro tým daleko větší, než je celá automobilka Pagani. A je úplně jedno, že zadávání azimutu je práce na půl hodiny. Je to krásná práce plná mechanické radosti.

Prostřední kajuta je též velmi příjemné místo k životu. I zde má posádka k dispozici místa k sezení potažená bílou kůží s vyhříváním, i zde se objevuje dřevěný dekor, vše nejen působí nesmírně příjemným dojmem – ono to skutečně příjemné je. A všechny kajiuty i kapitánský můstek jsou nadto ozvučeny kvalitní audioaparaturou Mark Levinson.

Zadní paluba je během plavby uzavřená a je určena především nákladu. Po otevření v přístavu (které chvíli trvá, zato je však díky velmi hlasitému pípání velmi bezpečné) se ukáže celá zadní paluba ve své kráse. Její rozměry bych asi nejlépe označil jako přiměřené, Lexus zkrátka není nákladní loď. Pokud by však bylo zapotřebí přepravit i nějaký ten větší předmět, je možné stiskem tlačítka sklopit přepážku mezi zadní palubou a kajutami posádky, čímž vznikne velký otevřený prostor.

Ve strojovně se nachází kombinace zážehového spalovacího agregátu a elekrtomotoru. Hybridní systém už k Lexusu tak nějak patří a musím říci, že v RX 450h funguje skutečně dobře. Jachta poměrně rychle reaguje na pohyb plynové páky a dává se do pohybu, pro manévrování v přístavištích si potom vystačí pouze s elektromotorem. I přes zabijáka zvukového projevu – bezstupňovou převodovku CVT – je projev spalovacího motoru příjemný a jadrný. Dokonce je možná až zbytečně dravý, při plné zátěži je výrazný a trochu ruší jinak dokonalé ticho v kajutách.

reklama

Samotná plavba je potom největší překvapení Lexusu. Pohonný systém dokáže celý stroj v krátkém čase rozpohybovat do slušného tempa, o kterém posádka v kajutách díky dokonalému odhlučnění nemá většinou vůbec ponětí. Pokud však dojde na manévrování v úzkých kanálech či řekách, je Lexus překvapivě hbitý. Může za to systém aktivního stabilizátoru, který pomocí elektomotorů neustále rovná náklon jachty a ta je tak i ve velkých rychlostech dokonale stabilní. Škoda jen, že tento nový systém zcela nahradil původní vzduchové odpružení, to tak na palubě současné RX 450h nenajdete.

Verdikt

Ne, nezabloudili jste, tohle je skutečně Autíčkář. Jen mám pocit, že když Lexus model RX 450h stavěl, jeho předobrazem byla spíše jachta, než automobil. Když značka Lexus přišla poprvé na trh, měla zacíleno na klientelu Mercedesu. Dnes však již šlape na paty i skutečně renomovaným značkám. Hlavní devizou velkého SUV RX 450h je ticho a příjemná atmosféra na palubě. Ačkoli některé věci už dnes působí maličko zastarale, stále je tu mnoho jiných, které mě svým provedením těší a baví. Lexus je zkrátka skvělé místo k životu, ať už se vydáváte jen na krátký výlet po okolí či na dalekou plavbu. Totiž cestu. Podvozek je nečekaně jistý, motor má příjemný zvuk a v kombinaci s elektromotorem i solidní zátah. Především je tu však ta jinakost. Lexus je výrazný a je svůj a taková auta já mám prostě rád. A cena? Přes 2,3 milionu korun. A to není málo. Ale všechno už je na palubě. Připlatit si můžete jen za lak a střešní okno. A to je vlastně dobrá nabídka.

Technické údaje

Motor: zážehový atmosférický šestiválec 3 456 cm³, elektromotor
Výkon: kombinovaný výkon soustavy 312 koní (230 kW)
Točivý moment: 335 Nm v 4 500 ot./min (spalovací motor; maximální moment soustavy výrobce neuvádí)
Převodovka: elektronicky řízená s plynule měnitelným převodem (eCVT)
Maximální rychlost: 200 km/h (elektornicky omezená)
Zrychlení 0–100 km/h: 7,0 s 
Průměrná spotřeba: 7,1/8,9 (udávaná/v testu) [l/100km]
Cena (RX 450h Luxury) : 2 260 000 Kč


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Fa
Fandatik
07. září 2018, 19:04
0

Když značka Lexus přišla poprvé na trh, měla zacíleno na klientelu Mercedesu. Dnes však již šlape na paty i skutečně renomovaným značkám.

To jako, že má být konkurencí pro Bentley nebo RR?
Nebo, která je ta skutečně renomovaná značka?

reagovat
beastar
07. září 2018, 19:34
2

To bude konkurence škodovky asi...

Kuře
07. září 2018, 19:37
-1

Přesně to mě taky napadlo, to jako Merc není renomovaná značka?

Jinak test pěkný... RX je divný auto, sice se mi líbí, a vlastně nic nedělá špatně, jenom prostě nevidím důvod proč si ho koupit spíš než třeba XC90... Ok, šestiválec. Tak třeba Discovery... jasně, leckdo by mohl říct že kvůli promakanýmu hybridu, nebo že to jsou prostě jiný auta s jinou klientelou, a je to pravda, ale já si holt nemůžu pomoct, já na tom Luxusu prostě nic nevidím....

ma
martinw
07. září 2018, 20:53
0

Jenze povest spolehlivosti značky a hybridniho reseni zašlape disco do zeme a volvo xc90 to je opravdu konkurent pokud bude spolehlive stejne jako minula generace xc90 ktera furt jezdi a je to na silnicich videt. Otazka je jestli na nějaké te spolehlivosti cloveku co da 2.5mega zalezi... Asi spis ne.
-
Komentář upraven 7. 9. 2018, 20:54:11

Honza 'Hamster' Křeček
07. září 2018, 21:01
5

A já myslel, že mé sympatie k automobilce s patentem na tříkolku už jsou všeobecně známé... Musim se víc snažit....

Kuře
07. září 2018, 21:20
0

No, kdesi cosi už se o nich proslýchá, ale že bys byl až takhle radikální?

Jan Machač
07. září 2018, 19:54
3

Ta mys je zazrak techniky, ale i tak mam pocit, ze obrazovka radiomapy je nejlepe vyuzita, kdyz je na ni prisaty drzak na telefon. To ovladani je naprosto neuveritelne spatne. Tak. A milion od Toyoty je v peerdeli. ;-)

reagovat
briza
07. září 2018, 22:18
0

Pořád je tu ještě koncern a Vojtěch už si snad nahrabal dost, ne?

briza
07. září 2018, 20:20
3

S tím Pagani šlapeš na hodně tenkej led... Ale on už ti Bíst vysvětlí, že u Horacia zvládne takovouhle myšku vyvinout uklízečka za jednu odpolední.

reagovat
beastar
08. září 2018, 13:49
0

No vzhledem k tomu jak to tam mají tak bych se zdvojení pozic nebál. Může to být pravda. :))

Csaba
07. září 2018, 21:02
0

Já si - i při všech sympatiích k Lexusům a LS 400 1. gen. obzvlášť - jednoduše nemohu pomoci - to stvárnění přídě (př. nárazníku) u většiny současných modelů mi přijde - no, prostě nehezké...

reagovat
Fa
Fandatik
07. září 2018, 21:51
0

No vidíš, já jsem neměl tu čest řídit 1. Gen LS, ale nechápu proč bych jako zákazník měl kupovat LS, když existoval Mamut.

marcocz1
08. září 2018, 07:44
0

Fandatik: Ono to byla, hlavně v USA, cena. Mercedes dokonce Lexus, myslím, žaloval, že LS400 prodává moc levně, že to nepokryje ani výrobní náklady..

Fa
Fandatik
08. září 2018, 08:47
1

To je rozumné vysvětlení. To by mě zajímalo jaký tam byl rozdíl. I s ohledem na pokusy značek jako Hnůjdej s "luxusní" odnoží Genesis, kde už mají cenu srovnatelnou s prémií. Pokud Toyota vyrobila prémiové auto a cenu nechala výrazně dole aby si zákazník ověřil kvalitu a vybudovala brand. Jenže dnes už se takhle dlouhodobě hospodářsky neplánuje. Navíc jsem přesvědčen, že dnes už není mezi prémií a sockou tak výrazný rozdíl jako dřív.

Inženýr
08. září 2018, 10:40
0

Fantadik: Mamut? To byly jiné časy.

Jimi
07. září 2018, 23:15
0

RX moc nemusím. Škoda, že nedělají nějakou trochu divočinu v manuálu např. v RC nebo IS i bez elektřiny... Tenhle motor se používá skoro do všech modelů už nějakou dobu a funguje, ale samostatně v automatu asi jenom v US. Ale RCF 5.0V8 potěší i s pádlama. Nuž co, individuální dovoz to může vyřešit (IS/RC 350)...jinak nové UX.v pěkné úpravě...

reagovat
Inženýr
08. září 2018, 10:32
0

"Když značka Lexus přišla poprvé na trh, měla zacíleno na klientelu Mercedesu. Dnes však již šlape na paty i skutečně renomovaným značkám."

Tohle bylo opravdu dobrý. :D Hned jsem si vzpomněl na Honzův nedávný článek ve smyslu proč mám "rád" Mercedes-Benz. :) 

S Lexusy toho mám trochu najeto, a na těch autech je opravdu vidět jak se snaží udělat vše prémiově - luxusně, kvalitně, a s pořádnou dávkou pohody na palubě.

Nový design se mi ze začátku nelíbil, ale teď musím souhlasit že je to "jiné", a vypadá to prostě dobře. :)

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Torino Ford Torino 500 6.6L  1971
Ford Torino Ford Torino 500 6.6L

1971 rok výroby
300 koní výkon
6 600 ccm objem

Ford Mustang Manual / TOP STAV / 1966
Ford Mustang Manual / TOP STAV /

1966 rok výroby
200 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Corvette cabrio 1987
Chevrolet Corvette cabrio

1987 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Hummer H1 HMMWV Humvee 1987
Hummer H1 HMMWV Humvee

1987 rok výroby
150 koní výkon
6 200 ccm objem

Dodge Coronet Red ram 1953
Dodge Coronet Red ram

1953 rok výroby
103 koní výkon
3 900 ccm objem