načítám data...

Konec atmosféry

Ne, nemám žádné nové děsivé informace o ozonových dírách a jiných atmosférických katastrofách, stále zůstávám na zemi u katastrof pozemských petrolheadských.

zobrazit celou galeriiEditorial: Konec atmosféry

Vývoj se nedá zastavit. Vždy jsem byl značně skeptický k onomu všeobecnému remcání vůči všemu novému. Bylo tomu tak vždy a bylo jedno, co se zrovna ve světě aut odehrává. Automobilky stále zvyšují efektivitu a výkon svých výrobků, přesto se jim po letech soustředěného vývoje dostane zas a znova pískání a nevole ze strany nadšenců do aut. Čím to je, že výrobci aut pracují v přímém rozporu s přáním svých fanoušků? Jsou za tím skutečně normy a předpisy ochraňující životní prostředí, které nutí automobilky k nepopulárním krokům? Nebo ony nepopulární kroky ve své podstatě nejsou tak zlé, jen si musíme zvyknout, že se svět mění a ani ten automobilový se nemůže zastavit?

Na downsizing už jsme měli čas si zvyknout, přesto se teď kolem mě v internetových diskusích prohnalo několik bouří okolo novinek z oblastí, kde změny petrolheady tradičně bolí nejvíc. Z obyčejných rodinných aut se totiž trend menších přeplňovaných jednotek posouvá i do vozů, které jsou přeci jen pod přísnějším drobnohledem nadšenců než třeba Opel Corsa. A to především proto, že přeplňování bere to hlavní, proč máme tato auta rádi. Ta tam je chuť po otáčkách a ostrý zvuk, pryč je okamžitá reakce na plyn i čitelnost chování. Pojďme sčítat škody. Ford Mustang s čtyřválcem EcoBoost už asi netřeba zmiňovat, tato urážka tradice V8 a piha na tváři amerického motorismu tu s námi již nějaký ten pátek je, totéž legendární motory BMW – staly se obětí turbo-moru a to včetně těch v M divizi. Naftový šestiválec se čtyřmi turby a logem M už je v podstatě jen výsměch oddaným fandům značky. Hanebné.. A nákaza se šíří dál a do stále vyšších pater automobilové aristokracie. Nedávno přišlo Ferrari California T, teď tu máme i Jaguar F-Type 2.0 turbo. A to pořád není všechno, je tu i Porsche Cayman – nebo chcete-li Porsche 718 Cayman – také s přeplňovaným čtyřválcem. Úplně cítím, jak peklo zamrzá a tím zastavuje globální oteplování.

A co jiné klenoty motorismu? Třeba takové Maserati? Samozřejmě, jak se dalo čekat, všude samá turba. Zatímco v minulosti… Počkat, tady je asi něco špatně. Turbo tu není úplně nové. Vlastně se výraz Biturbo zapsal poměrně výrazně do dějin značky. No dobrá, já vím, ono to většinou příliš nefungovalo, ale když vůz nestál v oblacích dýmu u krajnice, byl jeho motor fantastický. A i jiné legendy motorismu jsou úzce spjaté s přeplňováním. Lancia kupříkladu – 037 je přeplňovaná, Delta HF Integrale má přeplňování, S4 má dokonce kombinaci kompresoru a turba. Saab bez turba jakoby nebyl a když se podíváme do hierarchie sportovních verzí VW Brouk vyráběných pod značkou Porsche, co najdeme v nejvyšších patrech? Ano, Turbo.

Teď to celé přestává dávat smysl, že? Tak jak to tedy je, je přeplňování zlo či záchrana? Musíme vzít v potaz vývoj jako celek, ne pouze vyčlenit jeden prvek. Moderní motory jsou svým řízením a konstrukcí přeci jen trochu vzdáleny oněm jednotkám z osmdesátých a devadesátých let. Tehdy turbo znamenalo kopanec do zad, jaký bez přeplňování nebyl možný, leč nebylo to zadarmo. Veškerá linearita projevu motoru byla ta tam, třeba takový Fiat Coupé 2.0 20VT uměl náhlým kopancem a škubnutím směrem, který nebylo snadné ovlivnit, solidně vyděsit i zkušenější piloty. A dnešní turbomotory? Škubne s poklidně cestující rodinou Fiat Tipo s motorem T-Jet? Je potřeba obezřetnosti při řízení Škody Octavia TSI? Odpověď je jednoduchá – ne. Výrobci již dokázali zvládnout regulaci plnícího tlaku tak dobře, že jsou nevýhody přeplňování zdárně potlačeny. Jistě, zvuk by mohl být ostřejší, ale třeba problém s nižšími maximálními otáčkami bych nárůstem točivého momentu v nízkých otáčkách považoval za kompenzovaný.

Takže jaký je výsledek nákazy turbodmychadly? Nižší spotřeba? No, buďme upřímní, v reálném světě spíše ne. Nižší spolehlivost? Vzhledem k tomu, co vydržely motory před lety a kolik toho najezdí dnes, neviděl bych to tak černě. Ostatně hybridů jsme se také všichni báli a přitom teď Priusy dosahují milionových nájezdů. Horší dávkování síly? Dnes už ne. Takže tu máme menší lehčí motory o vyšším a snáze dostupném výkonu. To přeci nezní tak špatně. Jen se obávám, že se s tím zamrzlým peklem hned tak nedočkáme onoho středomořského podnebí, které nám odborníci na globální změny klimatu slibovali. Škoda…

P.S. Abych si zasloužil svůj mylyjón, nesmím zapomenout zmínit, že pokud přesto toužíte po atmosférickém motoru, stále tu ještě máme agregáty SkyActive od Mazdy :-)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

A.J.Michal
29. dubna 2017, 08:19
0

biturba od maserati (3200 GT)... nemálo lidí ty auta člověk zahodil do příkopu při turbokopanci :)))

reagovat
JF
JFK
29. dubna 2017, 09:36
0

Lotus Esprit se ctyrvalcem turbo stal taky za zminku..

reagovat
Honza 'Hamster' Křeček
29. dubna 2017, 09:47
0

Nebo Ferrari F40... Tech aut je tolik, ze by to vyslo na telefonni seznam.

Kirukato
29. dubna 2017, 10:10
0

Já osobně chci auto s atmosférickým motorem, konkrétně Suzuki Kizashi.

reagovat
Liqid
29. dubna 2017, 11:04
1

Co je to za řeči s tím Mustangem? V8 je v nabídce pořád a čtyřvál se do stenga dával i v jeho třetí generaci, tedy 79 - 93.

reagovat
Raspby
29. dubna 2017, 11:20
0

Ale zase dřív ty turbomotory měly takový ten svůj charakter, právě tím, jak dokázaly být zabijácké. Dole to nejelo, a pak to fouklo a byl fofr...dnes je to spíše naopak. Celý výkon skoro už od volnoběhu ale ve 4000 to začne vadnout...alespoň co jsem měl možnost zkusit...což mi tedy se sportovní náturou moc nejde dohromady. Ale pravda u aut jako Rapid atd asi max. otáčky nejsou potřeba...nicméně za mě sláva Mazdě, že se drží atmosfér :)

reagovat
JayK91
29. dubna 2017, 11:21
1

Jestli jste viděli poslední díl TG - Harris s Caymanem - tak tam poměrně hezky řekl hlavní problém .... ZVUK :D

reagovat
krab
29. dubna 2017, 12:43
0

To je takový věčný téma! Ale něco pravdy na tom, že nové motory už nějsou co to bývalo na to zkrátka je. Já měl v životě lehce přes 30 aut. Občas jsem kupoval prodával docela často... Na naftu bylo jen jedno, to jsem koupil spíš tehdy na nátlak rodičů že je to pro mě jako studenta praktické. A mimochodem, jediný auto s kterým mě museli kvůli poruše odtáhnout... A taky jediný Opel v mém životě :) .. ne, to spíš byla smůla.

S turbem jsem vlastnil motory dva. Koncernovou 1.8 20V Turbo a 2.5 20V Turbo pětiválec od Volva, v mém případě namontovaný ve Fordu. Zbytek teda byly všechno atmosferické benzínové motory. A stále nemám žádný turbomotor. A všimnul jsem si, že pokaždý vám tu píšu něco o půjčeném 'testovaném' autě, které turbo má, pokaždý si neodpustím nějakou tu poznámečku, že je to špatně.

Realita není tak zlá. Já si do turbomotorů rád rýpnu, ale existuje i v dnešní době několik motorů, které fakt jsou vzrušující a to turbo mají. Kdybych se náhodou někdy mohl svézt 917 Caymanem, nebo novou 991.2 s turbo třílitrem... to bych vám o tom určitě něco napsal.

Chlapíci z Total 911 to udělali : Výsledek : nakonec je lepší nové auto, ale ... znáte to jak to je s těmi novináři :) Zajímavá část je, kdy oba na začátku videa vlastně tvrdí : nové auto je víc pro líného řidiče, u 991.1 s 3.4 atmosferickým motorem se musíte prokousat spektrem otáčkoměru nahoru, aby se něco dělo, abyste si to užili, abyste byli slyšet na míle daleko atd... A to je mi dost povědomá část. Moje stařičká 3.4 Carrera se dá charakterizovat přesně tak. 3.0 Turbo lepší a o dost silnější, rychlejší, ale podle mě se asi najdou zákazníci, které to zamrzí. Ten fakt, že už dnes každá 911 Carrera je vlastně Turbo :)

reagovat
Raspby
29. dubna 2017, 12:57
0

Na tohle se mi hned vybavila hláška Honzy Červenky když testoval Ferrari 488. Nedokázal jsem si nikdy připustit, že by Ferrari mělo turbo, ale nedokážu najít jediný důvod, proč by ho mít nemělo :) . Nicméně stejně mu tam hrozně chyběl ten tisíc otáček navíc, co měla Italia. :) Mě by turbo samo o sobě nevadilo...vadí mi že na to jsou všichni stejně. Samozřejmě Porsche nebo Ferrari je někde jinde..ale normální auta...každej má nějakou 1,6 Turbo a hotovo..člověk si vybírá jen značku a vzhled..jinak je to to samé...kde jsou doby kdy jeden měl dvoulitr turbo, jiný atmo 1,8 co točila skoro 9000 a měla 190 koní, někdo zase do toho šel s V6..prostě byla možnost výběru. Ta teď už není...

krab
29. dubna 2017, 13:10
0

:-D , to je dobrá hláška. Je to tak. Už to, že se najde spousta turbomotorů, u kterých je ten projev vlastně lineární je docela umění motorářů, že to takto naladí. Bez turbodíry. Na druhou stranu rozumná míra turbodíry u Focusu ST třeba se mi vyloženě líbila. A nebo i u toho žlutého Renault Sportu Megane. Ale už tam to bylo vidět, že je to nový motor, turbodíra potlačená co jen to jde, síla dostupná hned až na to, že ten motor zkrátka má na přední kola až moc krouťáku, není lehký se s tim sladit a chybí ten vršek otáček. Takže, třeba v případě Renault sportu ( což jsou auta pro normálního člověka, to se držíme při zemi) je pro mě jasná volba Clio MK3 s podstatně slabším dvoulitrem, který ovšem točí krásných 7500 otáček. ALe je to individuální a jak píšeš Rasby, tím že už si nemůžem vybrat, je to blbý. Těch pár lidí jako já si pak musí kupovat starší auta, pokud chtějí něco jako atmosfericky plněný hot hatch nebo kupé ... a nebo koupí MX5 ND či Toyobaru. Nic moc jinýho bez turba už pomalu ani není.

Ja
Jan
29. dubna 2017, 13:26
0

atmosfery niesu zle ale na bezne jazdenie je turbo benzin viac pruznejsi, a mate nizsiu spotrebu ( staci mensi motor, vykon ma rovnaky ako iny, atmosfericky objemovo 50-70% vacsi) .. taktiez dobre atmosfery (ako civici Si/integry s b16 a b18) niesu (ani neboli) 2 krat najlacnejsie...
pokial niekto chce poctivu atmosferu tak na to su tu motorky.. hayabusa a spol.

reagovat
Jenyk
01. května 2017, 10:56
0

Dovolim si oponovat. Jezdim 1,4 TSI. Lepsi nez ropa ale horsi nez atmobenzin. Zatahne obdivuhodne ale okolo 4000 umre zrovna kdyz clovek ceka vykon. Proto jsem si koupil dalsi velkej benzin.

Franz Kafka
29. dubna 2017, 15:01
0

Bože můj já čekal článek o starších Maserati a ona zase filozofie. Turbomotor bude vždycky příjemnější třeba ve městě a pro běžné řidiče. Jede to hned a dole a přesně jak tu někdo psal auto jako třeba Rapid opravdu nepotřebuje hledat svých 100 koní v 9000 rpm. Použitím těchto motorů se tak trochu zpronevěřil historii jak Porsche tak Bmw ale nemůžu říct, že staré atmosfery byly ve všem lepší. Že to ale většinou nahoře nejede mě osobně vadí a občas mě to vystavilo i zbytečnému problému na silnici. To asi ale není případ 911 Turbo, ale spíše menších motorů od koncernů. Ani jedno není lepší. Třeba na 2.7 biturbo od Audi nedám dopustit a je mi úplně jedno že Mazda si dělá pořád atmosféry. Chtěl bych vidět jak to jede lidi říkají že je to líné tady se zase o tom píše jako o top nápadu. Každému co jeho jest. Jako byly špatné atmosférické motory jsou i špatné turbo. Samozřejmě turbo traktor není motor to je pouze pracovní nástroj. Z aut co sem měl vzhledem ke stáří motoru a auta tak nejlepší turbo byla stará turbo nafta tds od Bmw se zvukem benzínu. A atmosféra jednoznačně 1.8 20v koncern vw a 2.8 od Bmw. Porsche je cenově i kvalitou jinde někde na spičce a věřím že je jedno co dělají a jak vždy je to kvalita. Jak píše krab dnes už v podstatě umí odstranit turboefekt tak že člověk nepozná nic. Co je nevýhoda turbín tak jistě větší servisní náročnost.

reagovat
Wanix
01. května 2017, 09:46
0

to že to nejede chceš porovnávat s 2.7 biturbo? to doufam ne :D

Franz Kafka
01. května 2017, 14:28
0

Nic neporovnávám a ani nehodnotim. Klídek na best motory ever od Mazdy ti nikdo nesahá. Jak jsem psal každému co se mu zamlouvá. Mě se líbí biturbo a nesrovnávám to ani nehodnotím. Stejně tak jsou dobré r6 atmo Bmw ze staré školy. Na druhou stranu 1.4 tdi a 1.2 tsi z toho mám kopřivku. Zase ale lepší než 3válce /vw/ co se klepali a ještě to mělo spotřebu v8 od Scanie a dynamiku jak parní válec. Prostě bych řekl že to zůstává o konkrétním typu. Z toho že někdo dělá pořád atmosféry si ale na zadek taky nesednu;)

bitner
29. dubna 2017, 20:18
0

Mam atmosferu 1149 ccm 16V v Loganovi a z fleku bych to vymenil za 0,9 TCe s turbem (na brzde to na LPG umi 76 kW).

reagovat
hh
hh
30. dubna 2017, 09:37
0

Je zajimave, jak lehce se rozsiri nekdete veci, ktere ne uplne odpovidaji realite a pak uz je jen kazdy prebira bez dalsiho overeni.

Argument, ze dowsizovane motory jsou lehci se opravdu hodne precenuje. Samotny holy motor urcite lehci je, ale kdyz se zapocitaji veci navic (turbo, slozetejsi svody, sani, mezichladic, atd), tak ten rozdil moc velky neni. Napriklad (a to je pripad downsizingu R6 -> R4, pri zachovani poctu valcu bude rozdil hmotosti jeste mensi): rozdil mezi sestivalcovym motorem BMW N52 a ctyrvalcem N20 je cca 10-12kg.

reagovat
BigBang
30. dubna 2017, 22:35
0

Tak zrovna o „složitějších svodech“ by se dalo dlouhosáhle diskutovat, nicméně závěr by byl přesně opačný než píšeš ;)

VK
VK
30. dubna 2017, 14:12
0

V této souvislosti mě už delší době v hlavě leží myšlenka, proč Američani nezůstali u velkoobjemových osmi- a šestiválců a místo následování (sice pomalejšího, leč přece) cesty downsizingu a osazení turbínou, je nepřekonstruovali na Atkinsonův cyklus. Motory současných konstrukcí už mají takový litrový výkon, že by i poté zůstávaly slušně výkonné a zároveň se spotřebou vlezly někam mezi turbobenzín a naftu. Proč tohle pole - podobně jako spoustu dalších - přenechali bez boje Japoncům, když zrovna třeba small block by k tomu byl jednou z nejvhodnějších platforem.

reagovat
krab
01. května 2017, 13:26
0

Dodám ještě trochu statistiky. Ono celé to téma fakt má být postaveno otázkou. Má spotřebitel ještě na výběr? Myslím že na to natrefil někde v příspěvku Raspby...

V roce 2016 měla v Evropských prodejích ( ať zůstaneme doma) VW Group 25%. To znamená, že 25% nově prodaných aut v Evropě používá buď technologii TSI nebo technologii TDI. Zmiňovaná Mazda má 1.6% podílu na trhu. Není to pro Mazdu špatný výsledek, ale čistě pro ilustraci, kolik těch Mazd a navíc s benzínovým atmosferickým motorem Skyactive jezdí. Rozdělení benzín, diesel, hybrid, elektro, jsem nenašel, odhaduju, tedy že s celkových 1.6% bude Skyactiv benzín pohánět 0.5% nově prodaných aut na evropskén trhu v roce 2016.

Co chci říct je, že evropský spotřebitel si pořizuje několikanásobně častěji přeplňovaný motor oproti atmosferickému. Porsche plánuje od roku 2019 nevyrábět vůbec žádné nepřeplňované motory, něco podobného se chystá u Mercedesu-Benz atd...
A já nevěřím, že se jim kvůli tomu dramaticky sníží prodeje. Zákazník Porsche určitě neodejde k Mazdě a neobjedná MX5 s 2.0 Skyactive, protože to je ten jediný atmosferický motor na trhu...

Otázka kam to půjde dál. Čekal bych, že současný boom v cenách sportovních youngtimerů s nepřeplňovanými a točivými motory bude pokračovat. Je nás dost, kteří po takových motorech voláme a toužíme. A těch aut zároveň ubývá, stárnou..

Potutelně se usmívám a říkám si, jestli náhodou celý koncern s TSI a TDI logy nepřeválcuje pomalu, ale jistě a po menších krůčcích Toyota s hybridními a zjevně plně spolehlivými jednotkami, stále vyvíjenými, pro další roky pod architekturou "TNGA" ( Toyota new global architecture)

Ale i to asi není ideální závěr, protože si zase zákazník nebude mít co vybrat. Hybrid nebo hybrid?

reagovat
Franz Kafka
01. května 2017, 14:40
0

Tak to máš pravdu. Podle mě sázka VW na obě technologie a samozřejmě částečně na diesel nevyšla. Naopak Toyota průkopnicky a trochu navzdory trendům zapracovala na zjevně nejlepším pohonu pro budoucnost. Ať je to hybrid nebo elektromobil. Díky dalším jako je Tesla vidíme, že to funguje a to velmi dobře. O Toyotě Prius jsme si mohli udělat obrázek už i tady. Tedy cesta budoucnosti nebude boj turbo vs atmo. Zatím se zdá, že i trend turbo nafty zcela vymizí. Mercedes vyvíjí řešení s použitím hybridní technologie a autopilota v nákladní dopravě a opět nepočítá s dieselem pod kapotami. To že poroste cena atmosferické klasiky ideálně s větším výkonem krásně ilustruje růst cen r6 Bmw všech řad ze začátku devadesátých let. Čím víc pure a famous motor tím vyšší cena a tak to dál roste společně se stavem auta. Také 996 velmi brzo zdraží ze stejného důvodu. Otázka je jak dlouho celý proces bude trvat. Podívejte se jakých jízdních výkonů dosahuje Tesla S :) Potom proti tomu postav Skyactiv, nebo TSI...

MartinCoupe
04. května 2017, 09:41
0

To Masserati Biturbo je muj Petrolhead sen. Teda krome dalsich aut... :-)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Tahoe  1996
Chevrolet Tahoe

1996 rok výroby
180 koní výkon
6 473 ccm objem

Cadillac Eldorado  1976
Cadillac Eldorado

1976 rok výroby
230 koní výkon
6 999 ccm objem

Ford F150 Ford F-150 5.4 V8 LPG 4x4 2000
Ford F150 Ford F-150 5.4 V8 LPG 4x4

2000 rok výroby
270 koní výkon
5 400 ccm objem

Cadillac Brougham ď Elegance 1988
Cadillac Brougham ď Elegance

1988 rok výroby
142 koní výkon
5 000 ccm objem

Ford E250  1967
Ford E250

1967 rok výroby
168 koní výkon
5 700 ccm objem