načítám data...

Kam se poděly automobily pro líné lidi?

06. června 2021, 21:02 14 komentářů Jan Machač Editorial

Při svých toulkách internetem jsem narazil na zajímavou myšlenku: Dnes už se nikdo nechlubí tím, že nemusí být aktivní a rukama nepracuje. A dokonce si nemyslím, že je to blbost, pokusím se to vysvětlit...

zobrazit celou galeriiEditorial: Kam se poděly automobily pro líné lidi?

Ihned se mi v mysli vybavil gotický předohnaný Cadillac nějakého pana účetního. Automobil, který jezdí dosti strašidelně i na poměry mého nevyhraněného vkusu a hlavně nástroj tak bizarně nepraktický, že by člověk pohledal… Kde se bere jeho sexappeal? Je to ve starosvětském rozdělení lidstva na modré a bílé límečky.

Nebudu Vás zatěžovat podrobnostmi, které si nepamatuji, ale bílým límečkem je míněn člověk, jež se již vypracoval a jeho ruce se už opírají jen o tužku a papír. Fyzické práci se svou pílí vyhnul a teď to chce dát najevo i okolnímu světu. A jak jinak, než že si pořídí automobil, se kterým není možno spěchat, neb to je také neslušné? Jak jinak, než pořídit si automobil čistě jen pro sebe. Automobil jen zaměřený na osobní pohodlí. 

Bílý límeček nechce být považován za límeček modrý a tak rozhodně nepotřebuje nic užitečného. Ostentativním pohrdáním praktičností neutrpí komfort. Naopak. A nádherná silueta automobilu, který nemusí mít velký kufr, protože jeho majitel přeci těžké věci nepřeváží, no tak ta silueta bude samozřejmě nádherná. Proč by jako neměla být. Vítejte ve světě Personal Luxusy Vehicles.

foto: Cadillac

A teď mi řekněte, kde je nějaká současná alternativa… Dnes se sice automobilem nepřeváží pytle cementu, ale bicykly, nebo golfové vaky, takže každý druhý vrcholový účetní jezdí offroadem s velkým kufrem a říká tomu luxus. Někteří ředitelé se dokonce jali na svá Audi A8 montovat rakve na lyže! Namáhat své tělo stěhováním sportovního nářadí? Na takovou kratochvíli by se mohl náš starosvětský účetní leda tak… Víte co, popojedem…

Náš svět se změnil, živit se fyzickou prací je dnes spíše výjimkou. Naše sedavá doba přisátá k obrazovkám nás vyhání ven. Každá opička potřebuje semtam lozit po světě a když nemůže v práci, vyleze si ven jindy. A buďme za to rádi. Je mnohem lepší tahat kolo na kopec, když vás to táhne ven, než tahat hromady uhlí v dole a doma si pak lebedit, že nemusíte nic.

Přesto jsem si říkal, že kromě ultradrahých tradičních značek, přece musím najít něco jen tak pohodlného a trošku designově ukřičeného i v nižších patrech. Ne všichni jsme přeci víkendoví sportovci…

foto: Rolls Royce

Začal jsem u svého v současnosti nejoblíbenějšího koncernu FCA, který už není, protože je Stellantis. Ne, že by "U Fiatu" dělali ta nejvytříbenější vozidla, ale tak nějak u nich v podstatě ani nejde koupit usedlý naftový kombík. Ne, že by ho neuměli vyrobit, ale jako by to tam nikoho nebavilo, neboco… Škrtám všechny sportovně laděné modely, protože jsme si přeci řekli, že spěch je pro chudé a marně přemýšlím nad tím, co bych zvolil. Byl by to rozebírací Jeep, protože bych chtěl to nejlepší kabrio? Nene, to je příliš plebejské, jestli si rozumíme. Ani Fiat 124 Spider není úplně ono, pořád je tam málo rozmařilosti, aby bylo auto agilní, to nepotřebujeme…

Co zbytek skupiny Stellantis? Bohémská Francie třeba? K mému zklamání mají všechny modely DS Automobiles příliš mnoho dveří. Ale jejich pojetí motorismu se mému cíli velmi blíží. U Renaultu jsem si pak jen posteskl, že už ani Laguna Coupé není a odešel za oceán, kde si mohu vybrat z mnoha SUV Lincoln a několika sedanů Cadillac. Kam se poděla Coupé? Do Japonska??

foto: Cadillac

No jistě! Lexus je to ono. Jen si nejsem jistý, jestli není naším prvním skutečným kandidátem menší RC v hybridním provedení, než velké LC. Přecijen, to je trošku sportovní, což se o menším bratříčkovi říci nedá a ten má navíc mému oku více lahodící siluetu. A je cenově více blízký "normálním" vozům. Jeho interier je navíc velmi precizně konzervativní a nádherný. Motorizované součástky v kokpitu jsou přesně ten detail, který chcete a jen se divím, že zmizel z české nabídky. Inu. No přinejhorším bych se spokojil i s tím LC tedy…

Pořád mám ale pocit, že bychom na světě měli mít něco jako DS 9 Coupé.

Inu což. Pojďme se ale podívat tam, kam se dívali rozumní lidé od začátku věků. Do Německa. BMW bohužel musím škrtnout, protože ač je dobře nakonfigurovaná Osmá svým charakterem téměř dokonalá, zvenku je to ostré BMW a to máme zakázané. Zbývá nám původní továrna na auta pana Benze. A bez rozmyslu sem můžeme dát i mého pomyslného jediného zástupce skutečně "Ryze osobního luxusního automobilu": 

foto: Mercedes - Benz

Třída E Coupé

Honza Křeček mne bude nenávidět, ale tento "dědkomobil" má vše, co jsem hledal. Není ani trošku sportovní, vše, co dělá se zaměřuje na to, aby řidič nemusel dělat nic a pak… Honzíku, třeba se do hybridu ani ty golfové hole nevejdou, ale pak je v automobilu příliš výkonu a to potřebujeme mít. I když je nám to na nic. A to je ten luxus. A střešní okno k tomu.

Abych to celé tak nějak uzavřel: Mám pocit, že jsme trošku schudli, když se předháníme v tom, kdo toho kolik a jak rychle převeze. Naštěstí ale existuje jedna továrna, kde se dělá pořád všechno, takže i náš pomyslný gotický Cadillac už sice není gotický, ale uhlazený… A budu se opakovat, ale: Pane, víte, ploutvičky, to by bylo krásné, ale podívejte na ty laky a pak taky: Bez těch ploutviček je v tom voze větší ticho. A to střešní okno jste si už prohlédl? Ano, umíme i krémový interier…

foto: Mercedes - Benz

A kořenové dřevo…

A není to Rolls Royce.

Je to "běžná střední třída".

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Avex
06. června 2021, 22:42
0

Přežraný a křiklavý Personal Luxury Vehicles svým způsobem zanikly po druhý ropný krizi v roce 79. Jako pokusy na oživení tady byly (Buick Park Avenue, Lincoln Continental Mark VIII), ale nikdy už se podle mě tenhle status autům nepodařilo vrátit.

Jediný co hodně vzdáleně připomíná PLV je současnej Lexus LC500, případně kupéčka od RR nebo osmičkovej bavorák. Žádný z těch aut ale nestojí pod 2,5 míče. Američani už v týhle oblasti nemaj absolutně co nabídnout, Ford a GM sedany a kupéčka (kromě Mustangu) zařízly, Chrysler na tenhle typ aut zanevřel úplně.

reagovat
Jenda_K
06. června 2021, 23:47
1

Myslím, že jako účetní bych si dovedl představit jezdit Audi A5

reagovat
Fízl
včera v 22:07
0

Ta na mě ovšem působí poněkud sportovně se tvářícím dojmem. To už i to BMW vypadá míň sportovně si myslím.

Radim Nemec
07. června 2021, 08:34
4

Imho Bentley by vyhovovat mohl.

reagovat
ro
rock
07. června 2021, 10:06
0

- Hezká silueta
- Nesportovní ("...automobil, se kterým není možno spěchat...", "Škrtám všechny sportovně laděné modely...")
- Neužitkové ("...nemusí mít velký kufr, protože jeho majitel přeci těžké věci nepřeváží...")
- Pohodlné ("...Automobil jen zaměřený na osobní pohodlí...")

Asi bych sáhl někam do předvčerejší* módy čtyřdvěrových "kupé" nebo alespoň uhlazených sedanů (což se do značné míry překrývá) . OK, v textu je zmínka o "příliš mnoho dveří", ale na druhou stranu mít čtyři dveře je prostě pohodlnější než jeden pár, který bývá těžší, na parkovišti potřebuje víc místa, na zadní sedačky (jsou-li) je horší přístup a vůbec při každodenním životě umí být otravný. A my hledáme ničím neprudící pohodlí.

Takže suma sumárum: co by bylo v tomhle kontextu špatné na nabídce Jaguaru?

* dnešní móda jsou elektrické crossovery, včerejší móda jsou byly SUV se splývavou zádí, předvčerejší móda čtyřdvěřové "kupé".

reagovat
Ha
Habakukk
07. června 2021, 11:36
0

To co fungovalo v USA těžko převedeme na evropské silnice. Pokud v dnešní době někdo potřebuje dát najevo, že na to prostě má tak využije palety Němeceké prémie. Kde pokud zvolí vozidla X4,5,6 nebo Q5,7,8 případně GLE-S tak všem jasně ukáže, že tedy se rukama nedělá.

reagovat
Sa
Sato
07. června 2021, 12:13
10

Niektoré slečny si na tú X/Q obludku vydelali čiastočne aj rukami! A ústami, a..

František Čáslavský
07. června 2021, 19:40
9

Koneckonců, to i někteří chlapci ;)

Honza 'Hamster' Křeček
07. června 2021, 21:51
2

Za mě jednoznačně Tesla Model S. Nikdo to nevyužívá jako sportovní auto, nikdo to nevyužívá jako rodinné auto, dává to najevo, že je ti svět těch za něčím pořád pospíchajících obyčejných lidiček úplně fuk. Nabíjíš to, protože máš čas a nechceš si kazit karmu.... Zbytečně velký, zbytečně rychlý, zbytečně elektrický, zbytečný v každým ohledu. Ale v dnešní době sakra cool, ač si o tom petrolheadi můžou myslet svoje, je to takový iMac mezi auty....

reagovat
Le
LennyLeonard
08. června 2021, 04:45
-4

Produkty od applu jsou proslaveny tim jak jsou dotahnuty a doladeny do posledniho detailu od futrálu pres vnitrek toho vyrobku az po system a proto funguji lepe nez konkurence. O Tesle se to nerika...

Honza 'Hamster' Křeček
08. června 2021, 08:53
0

Jak co. Nechci se zapojovat do vášnivých internetových bitev kolem Tesly, těch je na netu už tak dost. Začínajících šestnáctiletých jůtůberů, co běhaj okolo tatínkovy Tesly s pravítkem a měří spáry na karoserii, aby přišli s nějakým jistě šokujícím zjištěním, najdeš na sociálních sítích dvanáct do tuctu.
Nicméně minimálně ve třech oblastech - radiomapa, autopilot a samotný drivetrain (+ v US i infrastruktura, ale to je takové dočasné plus) - je Tesla stále na špičce, to je celkem neoddiskutovatelný fakt. A to vážně nejsem nějaký fanda elektromobility, co hltá každou Muskovu tiskovku. Nejlepší elektromobily (a v případě autopilota nebo radiomapy i konvenční auta) mají dnes ambice se Tesle vyrovnat, nic víc.

Adam Forman
09. června 2021, 10:48
3

Myslím, že přirovnání produktů Apple a Tesla je naprosto přesné. Byť na základě jiné argumentační logiky...

Do
Dodo
11. června 2021, 08:41
0

Ha, při dočtení článku mě okamžitě napadla Tesla Model S. Jsem potěšen, že nejsem sám :)

Totiž stačí místo "nejede to, tedy dávám najevo že nemusím spěchat" uvažovat "musím co chvilku nabíjet, tedy dávám najevo, že nemusím spěchat".

BobAsh
14. června 2021, 21:06
0

Základním principem Personal Luxury Coupe je, že je to auto, který je velký, i když mu to k ničemu není.

Dnešní PLC jsou BMW X6, Mercedes GLE Coupe, Audi Q8 a podobný blbostě. Věci, který jsou hrozně velký, ale přitom hrozně malý, vypadaj že jsou do terénu, ale přitom tam nefungujou, jsou výkonný, ale nedá se s nima moc jezdit rychle.

Jo, a Mercedes G63 AMG. Ten je přesně tohle úplně nejvíc.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford LTD Ford LTD Coupe 5,7 Brougham 72 1972
Ford LTD Ford LTD Coupe 5,7 Brougham 72

1972 rok výroby
180 koní výkon
5 721 ccm objem

Mercury Marquis  1977
Mercury Marquis

1977 rok výroby
123 koní výkon
6 600 ccm objem

Pontiac Firebird  1978
Pontiac Firebird

1978 rok výroby
320 koní výkon
6 600 ccm objem

Chevrolet Corvette C3 Stingray 1970
Chevrolet Corvette C3 Stingray

1970 rok výroby
350 koní výkon
5 573 ccm objem

Ford Mustang Fastback V8, V ČR 1966
Ford Mustang Fastback V8, V ČR

1966 rok výroby
210 koní výkon
4 700 ccm objem