logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

Jeep Compass 1.4 Multiair: Zapřený Američan

Americké vozy mají stigma laciných interiérů a užraných motorů. Compass s italským srdcem však předsudky staví na hlavu.

Druhá generace Compassu se představila v září minulého roku modelem 2018. Platformu sdílí s Fiatem 500X a menším bráškou Renegade, má tedy evropské kořeny. Také motory na našem trhu pocházejí z italských dílen. Všechny jsou přeplňované, zážehová čtrnáctistovka nabízí dvě výkonové varianty, vznětové varianty můžete objednat ze dvou kubatur a celkem třech hodnot výkonu. Nejslabší motorizace nabízejí pouze pohon předních kol, ale čtyřkolka je u tohoto modelu opravdová nezbytnost. Testovaný exemplář pochází z limitované ‚Opening edition‘ kterou Compass zahájil na našem trhu prodeje. Pod kapotou bije nejsilnější benzínová jedna-čtyřka o výkonu 170 koní s 250 Nm krouticího momentu. Na stovku dotáhne 1600 kg těžké SUV za 8,5 vteřiny, což z něj dělá příjemně svižného společníka pro mezi-městské cestování.

„Maska Američana drze ční z řady zaparkovaných Range Roverů a věřte, že se do té společnosti moc hezky hodí. Ostré moderní linky, perleťový lak s černou střechou i svalnatý postoj mu dávají plné právo na společnost vznešenějších bratranců. Opodál stojící bílý Evoque jako by mu z oka vypadl a to jak tónem designu, tak vnějšími rozměry. Sápu se do kožených sedadel, přede mnou vyštěkne s typickým čtyřválcovým ševelením jednotka Multiair a vůz se s americkým trhnutím rozjíždí vpřed. Destinaci navigace nastavuji za jízdy během minuty a kličkuji z pražského provozu vstříc D11. Kamiony řídnou, manažeři v černých sedanech již zmizeli daleko za obzorem a zákonů dbalí občané se naopak zmenšují ve zpětném zrcátku. Zašlapuji plyn do podlahy a čekám, co se pude dít. Devítistupňový automat nejprve přepočítá stupně, vytočí motor a až poté začne zrychlovat. Celkový projev převodovky na první dojem připomíná klasické americké hydroměniče osmdesátých a devadesátých let, jak vyrovnaným a hladkým řazením, tak i nepříliš unáhlenými reakcemi. Nakonec se přeci jen vysoko položená karoserie zlehka zakloní a 170 koní se rozeběhne tryskem přes všechna čtyři kola na asfalt. Pružné zrychlení mě příjemně zatlačilo do sedačky a já nabývám potřebnou důvěru v dynamiku vozu. Začínám registrovat aerodynamický hluk vysoké hranaté střechy a zezadu si uvědomím hluk od valících se kol. Dálnice nejspíš nebudou domovské vody téhle bárky, říkám si a začínám se hrabat v nastavení navigace.“

Pohonné ústrojí navazující na jednotku odvozenou z řady FIRE tvoří zmíněný devítistupňový automat a čtyřkolka s připojitelnou zadní nápravou. Ta kromě klasické elektor-hydraulické třecí spojky disponuje i spojkou zubovou, která při sepnutí zamezí proklouznutí přenosu výkonu na zadek. Nápravové diferenciály pak supluje elektronická náhražka samosvoru, spoléhající na velmi silné brzdy, které spolehlivě zabrání nechtěnému prokluzu jediného kola. Vpředu je použita náprava McPherson, vzadu pak odvozená chapmanova. Vůz má tedy plně nezávislé zavěšení, přesto zvládá velmi dobře ‚křížení‘ v terénu i boční síly na asfaltu. Hlavní výhodou použitého zavěšení je pak zvýšená odolnost vůči vertikálním silám. Před voličem převodovky umístěným ovladačem čtyřkolky lze volit jízdní režimy. Jeho stisknutím se pevně připojí zadní náprava a zůstane připojená, dokud ji opět nevypnete. Stejně spolehlivě tvrdohlavý je režim manuálního řazení. Ani vytáčení do omezovače, nedonutí převodovku odřadit.

„Dálnice mě vážně nebaví a já sjíždím směrem na Kolín. Míjím číhající tmavomodrý Superb a napojuji se na silničky třetí třídy. Hned s prvními kilometry zakrouceného asfaltu mě mile překvapuje převodovka. Nejspíše má její software v hlubinách uloženou jakousi učící se funkci. S dynamičtějším tempem, častým bržděním a rázným zrychlováním drží převody o poznání dále a na podřazení o dva stupně na konci obce se vyloženě těší. Snahy o precizní brždění a přesné trefování momentu pro akceleraci ze zatáčky rychle opouštím. Compass má při okreskovém tempu unikátní projev, odlišující se od typických evropských čtyřkolek. Ještě několik metrů před zatáčkou zrychluji, na poslední chvíli zadupnu předimenzované brzdy, čumák stáčím ven ze zatáčky a o zbytek se postará magie čtyřkolky, nelítostně ženoucí výkon na všechna kola. Za mnou mizí oblak zvířeného prachu a já mám srdce v krku. Celý zážitek je svěží, analogový a návykový. Přeskakuji mezi zatáčkami, sprintuji z konců vesnic a především nevybíravě vymetám zatáčky nehledě na stav asfaltu či přítomnost štěrku. Ani nevím, jak je možné, že už jsem doma. Agilní SUV se drze vysmívá mému třídnímu boji proti crossoverům a já mám pocit, že tohle poměřování sil nevyhraju. Uvidíme zítra.“

Nejlevněji lze Compass pořídit za něco málo přes 600 000 Kč. Za tu cenu však nejde o žádné holátko. Na výběr je ze tří bezpříplatkových barev, standartem je bluetooth handsfree s funkcí audiopřehrávače, samočinné denní svícení, tempomat, zkrátka vše podstatné pro komfortní život v asfaltovém království. Z důležitých věcí tak chybí jen výkonová rezerva a pohon všech čtyř kol. Výkonnější turbo-benzín se 170 koni již začíná na citelných 925 000 Kč. Za tu cenu dostanete sadu bezpečnostních asistentů, parkovací čidla a kožený interiér s navigací a velkou dotykovou obrazovkou. Ovládání klimatizace a základních funkcí audiopřehrávače je zdvojené, jak v softwarové podobě, tak v hardwarových tlačítkách. Přiobjednat se pak dá mimo jiné vyhřívání sedaček, couvací kamera a adaptivní tempomat. Pokud se rozhodnete pro nejsilnější turbo-diesel a plnou výbavu, zastaví se cenovka na milionu a čtvrt. Na palubě pak budou i odvětrávaná kožená sedadla, panoramatická střecha či navigace připojená na internetové zpravodajství.

„Je ohavné únorové ráno. Venku je mínus bambilon stupňů a já si zoufale přeju, aby kožené sedačky měly elektrické vyhřívání. Nebo aby ve voze byla aspoň škrabka. No co, permici do bazénu jsem stejně nikdy nechtěl doopravdy použít. Rozmrazeným vozem hledám v Žďárských vrchách podmínky k pořádnému ‚jeepování‘. Jak jsem poznamenal již v testu Lady Niva, naše kotlina vyjma specializovaných tankodromů neposkytuje takový terén, který by ospravedlnil pořízení opravdového offroadu. Vyrážím tedy alespoň na zledovatělé kopce, zaváté úvozy a ocelově přemrzlé polňačky v blízkosti vodních nádrží Seč, Křižanovice a Práčov. Jelikož jde o zásobárny pitné vody, nesmí být přilehlé silničky pokryty chemickým posypem. Na sluncem uhlazených ledovkách zažívám opět okreskovou zábavu, doplněnou o rozmáchlejší sklouznutí a adrenalinové výhledy z přilehlých srázů. Za Křižanovickou hrází zamykám čtyřkolku a volím oblíbený režim ‚bahno‘. Kontrolka vypnutého ESP se na mě šklebí a já zadupávám plyn do podlahy. Zpod kol okamžitě vyrazí sprška štěrku a ledu a já se mohutně zakloněn řítím vstříc lesklému stoupání. Trhnutím doleva posílám snad příliš pozdě auto do oblouku. Všechna kola zahrabou, vůz sebou smýkne a volant mi říká, že teď už můžu trochu kontra. Přenesu váhu na druhou stranu a neslušným způsobem dokončuji esíčko. Horizont div nepřeskočím. S pohledem na slunce lesknoucí se ve vozovce za mnou nechápu, kde jsem nabral tak neslušnou rychlost. Ta věc jako by měla v pneumatikách drápky, které vytasí, když jde do tuhého.“

 Ve většině crossoverů vybavených voličem jízdních režimů v terénu budete mezi jednotlivými režimy jen těžko hledat propastný rozdíl. Compass nabízí sníh, písek a bahno. První zmíněný koriguje přetáčivost, automaticky rovná vůz do zvoleného směru především pomocí brzd a zjemní ESP.  Hodí se tak perfektně na překonávání delších zavátých úseků a ledem pokrytých silnic rozvážným a především bezpečným tempem. Režim písek zamezí sebemenšímu protáčení kol a snaží se udržovat vůz v režimu předvídatelné nedotáčivosti, čímž funguje jako prevence proti ‚zahrabání se‘ na sypkém podkladu. Konečně je tu režim bahno, který tvrdí, že by se všechna kola měla točit stejně rychle a ideálně neustále. Automobil se pak chová jako poctivá mechanická čtyřkolka s trojicí pevně uzamknutých diferenciálů. Hádejte, se kterým režimem je na zledovatělých silničkách nejvíce srandy?

„Nakonec přeci jen vzpomínám oblíbenou trasu, která mi umožní překonat posledních pár kilometrů domů, aniž bych byl nucen využít asfaltu. Před rokem jsem tudy opravdu neuvěřitelnými rychlostmi hnal Nivu, ale ta měla obě pevné nápravy s mechanickými samosvory a bezmála dvojnásobnou světlou výšku. Jeep raději zpomaluji a myslím na příplatková devatenáctipalcová kola. Převodovka v manuálním režimu vyrovnaně valí vůz vpřed bezpečně nízkou rychlostí a zavěšení odvádí svoji práci na jedničku. Vůbec nechápu, že ta samá kombinace tlumičů a pružin mě před půlhodinkou sebevědomě vedla trojcifernými rychlostmi. Jeep se sice tváří, že tohle zvládá levou zadní, každé výrazné zrychlení však probudí tuhost v podvozku a protesty ve velkých, těžkých kolech. Raději se tedy poamericku dále klidně valím vpřed. Prudký svah se zledovatělou krustou zvládá režim snow bez zaváhání a na horizontu se při šikmém přejezdu ostrého zlomu zlehka ozve plastový ‚pluh‘ pod předním nárazníkem. Ještě dva-tři centimetry a došlo by na kov. Když zkoumám zásoby světlé výšky obhlídkou vozu, mám problémy dostat se přes prudký svah do kabiny. Jak že jsem se to sem vlastně dostal? Volím rozumnější úhel křížení a zavěšuji se do uklidňující náruče brzdění motorem ze svahu. Terénní vlastnosti se z kabiny zdají samozřejmé a já si musím důrazně připomenout, že sedím v SUV, nikoliv v nezničitelném off-roadu. Raději mířím domů a před přeplněným parkovištěm zastavuji na vrcholku terénního valu pěkně ‚na Jeepa‘.“

Verdikt

Ačkoliv patřím mezi odpůrce ‚Sporadicky Užitkových Vozidel‘, pro Compass si musím vyčlenit výjimečnou škatulku. Co se týče terénních schopností, jde spíše o civilní off-road, než ‚osobák na chůdách‘. Přesto zvládá jízdu po okreskách sebevědomě a zábavně. Nakonec i místa v kabině je dostatek, podlaha kufru má nastavitelnou výšku, velká kožená křesla poskytnou pohodlí jak vyhublému mladíkovi, tak i zavalitému džentlmenovi. Ta tam je pověstná americká lacinost. Kožené čalounění je pěkně obšité, vzorně lícuje a plasty palubní desky vyzařují zcela evropskou kvalitu. Jeep je konečně to bájné SUV, které jsem marně vyhlížel. Auto, které umí ode všeho něco, a přesto v něm necítíte kompromis.

Technické údaje

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1956 cm³
Výkon: 170 koní (125 kW) v 5 500  ot./min
Točivý moment: 250 Nm v 2 500  ot./min
Převodovka: devítistupňová automatická
Maximální rychlost: 200 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 9,5 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 6,9 l/100 km 
Cena (1.4 Multiair 170k Opening Edition):  od 825.000,- Kč
(výbava Opening Edition již není v nabídce, s motorem 1.4 Multiair 170k se dnes Compass nabízí jen v nejvšší výbavě Limited za 918.990,- Kč)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

Anorex
15. 3. 2018, 09:37 2 reagovat

Vím, prkotina, ale auto za 900 tyček nemá výhřev sedaček v ceně několika málo ušmudlaných tisíc?! Boha jeho :-)

Jinak OK, konečně Jeepy vypadají jako auta a ne design po deseti pivech a šlehu něčeho...

ratan groch
17. 3. 2018, 12:27 0

Neviem, kde sa vyraba Compass pre Europu, ale tie co su z Indie su udajne menej spolahlive. V testoch Customer Reports pre tento rok skoncil Jeep Compass v kategorii kompaktne SUV ako najhorsi.
https://auto.pravda.sk/poradna/clanok/460580-consumer-reports-toto-je-5-najhorsich-aut-roka-2018/

martinw
15. 3. 2018, 12:38 0 reagovat

Hranaty podbehy, stovka za 10 vterin, asi bychom si nerozumeli. Jeep udelal slusny pokrok, ale jak je na tom se spolehlivosti ?

beastar
15. 3. 2018, 13:15 0 reagovat

Konečně to nějak vypadá. Měl sem minulou generaci a to bylo hrozný auto. Uvnitř blitka s plastikem jak v klubu modelářů a design Kiadaewoo. Nejezdilo to ale zle. Tady konečně doladili i vzhled včetně toho interiéru. Btw tohle auto přesně dokazuje to co sem psal takzvaným odpůrcům suv v debatě pod tehdejším článkem. Když nechceš fulloffroad nebo nepotřebuješ tohle stačí. Navíc to jede rozumně i na asfaltu. Mám pocit že by mi asi stačil základ. Jinak pěkně napsaný test.

John Galt
15. 3. 2018, 15:44 0 reagovat

Auto mě vůbec nezaujalo, ale test sem si přečetl celej.

beastar
15. 3. 2018, 17:44 -1

Tak to chápu vy co řídíte celej život vostrý závodní nářadí by ste do takový hujdy pro neřidiče nesedli. Vono taky co jinýho, než si užít město v 911 GT2 RS s pořádným podvozkem a 700 kobyl k tomu ne ,)))))))))

martinw
15. 3. 2018, 20:57 0

Ani ne, ale nejlepsi offroad je stale sluzebni vuz ...a az pak ten Jeep :)

beastar
15. 3. 2018, 21:11 0

Ne každej má to štěstí ničit cizí majetek. Jako podnikatel to vidím asi jinak. Jako jinak je to pravda;)

John Galt
15. 3. 2018, 21:14 0

Jeep mi jako znacka nic nerika, tohle auto se mi opravdu nelibi a ani bych pro nej nemel vyuziti. chtel jsem jen ocenit clanek ;)

beastar
16. 3. 2018, 02:04 0

No dyť;) Myslim že je to jasný. Šak řikám vám profi závodníkům co nejni zadokolka a aspoň 500 hp nesmí do baráku. Tak jakpak by si mohl mít rád Jeep. To mi neohrabany řídiči co to nemáme moc v paži si todle kupujem ne;)

KS
15. 3. 2018, 17:07 0 reagovat

Pro většinu zájemců o SUV (Karoqa a spol.) je Compass cenově dost na výši, řečeno eufemisticky. Kdo ale rád zabrousí do terénu, proč ne, určitě nejlepší auto z kategorie. Ač mám rád benzín, tady bych bral pravděpodobně střední naftu v manuálu.

Jeepu přeju. Sám mám tajné přání pořídit si Cherokee 3.2 Trailhawk, to teprve musí být terénní nářez (oproti tomuto Compassu). Teď když má pěknou masku (MY2018), doufám, že ji hned zase nějak nezprasí, protože jak víme, amíci rádi každý MY nějak designově odlišují.

beastar
15. 3. 2018, 17:41 0

Compass jde koupit za 600,000 z velmi slušnou výbavou ostatně jak píše Adam. Karoq je možný sehnat za 530,000. To je ale Ambition takže výbava jak je u Škody zvykem skoro žádná. A to se bavíme o litrovém TSI. Střední nafta je za 700. Takže jako Kodiaq a Karoq se bát u nás nemusí protože škodovka jinak je cenovka toho Jeepu docela dobrá. Fakt je že když si koupit Karoq fplný tak se dostanu na lepší cenu jak u Jeepa. Tady už je to potom o sympatiích. Cherokee je jinde. Já bych bral granda summit ale dej za to dvojku...

KS
15. 3. 2018, 19:42 1

Na to, že má Grand už 8 roků, vypadá stále k světu. Skoro se bojím, co přijde po něm, ale lepší to asi nebude (čekám turba, hybridy, čtyřválce), taky nabízí možnost koupit nejsilnější sériový SUV.... So crazy. Grand se mi líbí, ale už je až dost velkej. Hemi si dost přihnou, a spotřeba V6 benzínu a nafty je dost podobná, což trochu nahrává LPG, teda chtěl jsem napsat benzínu :-D

beastar
15. 3. 2018, 21:12 0

Haha jo přesně tak. Lepší auto udělají vážně ztěží. Vzhledem k tomu jak to tedka je s trendem hybrid, elektrika a turba řekl bych že tvoje teze se potvrdí.

KS
15. 3. 2018, 22:18 0

OT: už jsi někdy přivezl Zondu na Kafe a káry?

beastar
16. 3. 2018, 02:05 0

Zonda by takovou cestu nepřežila. Už si někdy jel do mejta. Takový auto jedině ve vzduchtesnym přepravníku.

KS
16. 3. 2018, 07:25 0

Občas přece se koná i v Praze v Gastownu, to by bylo schůdný (sjízdný :-) ), ne?

ToMyx
16. 3. 2018, 11:14 1

Do Gastownu bych Zondu taky netahal, to chápu. Ale takhle na Džbán, což bylo K&K ve 2017, kde je asfalt.... To by možná i ti parkující pomahači a chrániči přišli omrknout co za raketu přijelo nechat stydnout vejfuk:-)

beastar
16. 3. 2018, 13:53 0

Hale a KS je co? To je jako Kill Steal?:))

sheogh
16. 3. 2018, 17:28 0

Me by fakt zajimalo, jestli Beastar tu Zondu fakt ma. Ne ze bych zpochybnoval schopnosti jeho kapitalu, prachy klidne mit muze (i kdyz stoji fakt balik), ale neni tak uplne lehky nejakou sehnat :-)

A Beastare, zas tak bych to s tou kritikou nevidel cerne - ja bych si ten Jeep taky nekoupil, a to jezdim samyma staryma hujdama... ale nejsem cilova skupina, neocenil bych jeho vyhody... Ale jestli stoji od 600k, to je celkem slusna cena

beastar
16. 3. 2018, 17:44 0

Však ok maestro. Já taky nechci tvrdit, že to je kára pro všechny. Já bych to třeba docela často využil. Celkem se mi to i líbí, ale sem na rozpacích po vyzkoušení minulé generace. Ale zpět k Zondě. Noo takže asi takhle stojí to hodně peněz ostatně jako každé jiné takové auto. A nějakou sehnat no. Dobře není jich mnoho, ale kdo shání sežene i zrovna teď by to šlo. Jak psal kdesi nedávno Krab.

Nebuďte jak malý děti (myslim že to bylo směrem k Matějovy a někomu) v Čechách je jedna závodní... A potom Huyara což jak jistě víme nejní zondice. Inu měl pravdu ten chlapík. Už i v Čechách je hromada drahých a docela zvláštních aut. Jen s nima samozřejmě běžně nejezdíš po trackdayích jak briskně poznamenal kousek vedle ve stejné debatě Kubajz. A na závěr dokonce i tady v Babistánu můžeš udělat nějakej ten pětník tak aby si se necejtil třeba v Dženév ouplně chudej jak ten pověstnej východoevropan.

sheogh
16. 3. 2018, 18:11 0

Me se taky celkem libi, ten predek se fakt povedl... Zonda i Huayra je paradni, a asi bych to parkoval vedle postele, ale napr. v Brne by asi zustalo jen u toho parkovani vzhledem k svetle vysce... Tady by se prave spis uzivil ten Jeep, ale spis F-150 Raptor, nebo OT-64 :-)

honziss
16. 3. 2018, 12:30 0 reagovat

Me se tohle auto celkem libi, ale ta cena je nesmysl, zvlast u vyssich verzi/motorizaci. Materialy v interieru jsou jak v dodavce.

Adam Forman
18. 3. 2018, 12:31 0

Zkušenost s materiály je osobní nebo teoretická? Já se považuji co do kvality plastů za vyloženého pedanta a v Compassu mě jejich kvalita velice příjemně překvapila. Rozhodně bych se označení 'jak v dodávce' důrazně bránil.

Picklenose
16. 3. 2018, 19:38 1 reagovat

Tady se dá dodat jen jedno: My Jeep is not a SUV, your SUV is not a Jeep.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte