reklama
načítám data...

Jak vlastně funguje elektrická ruční brzda?

Nedávno jsem na českých internetech četl článek o tom, co 'udělá elektronická ruční brzda, když ji zatáhnete za jízdy'. Ale jak to vlastně funguje?

zobrazit celou galeriiAutíčkářova garáž: Jak vlastně funguje elektrická ruční brzda?

Kdykoli se na světě objeví něco nového, tak se najdou i lidé, kteří to začnou odmítat, aniž by tušili, jak onen zlepšovák funguje. To samé platí i pro elektrickou ruční brzdu. Nářky těchto lidí bych vlastně mohl i ocitovat:

“Prostě ručka je ručka. Jediná efektivní k jízdě je závodní, hydraulická s účinkem na obě zadní brzdy – hlavní třmeny – jako to mají v soutěžních autech. Jiná je víceméně na nic, maximálně tak na sněhu a ledu ta mechanická jde použít. Elektrická je, o tom jsem se sám přesvědčil a vyzkoušel, z hlediska úpravy stopy jízdy necitlivá a o ničem úplně. Naštěstí to nemají všechna auta standardně, tak mi to je jedno a auto s takovým mechanismem si prostě kupovat nebudu, anebo si na to holt zvyknu…”

No, možná by bylo pro začátek dobré ujasnit si, k čemu se ruční brzda nejčastější používá. K parkování. A užitečná může být třeba při rozjezdu v kopci. Všechna další použití jsou z hlediska toho, k čemu byla navržena, tak nějak navíc. To by bylo, můžeme přestat chodit kolem otevřené garáže a ujasnit si, jak to funguje?

Ano? Výborně! Vlastně ještě moment, než se dostaneme k funkci, ujasněme si terminologii. Je to elektrická ruční brzda, žádná elektronická. Ano, její zatažení sice ovládá elektronika, ale zatahována je pomocí elektrické energie.

reklama

Jak to tedy funguje? Vlastně stejně jako klasická ruční brzda, jen lanovody až do kabiny jsou nahrazeny aktuátorem, který brzdu zatáhne za vás a udělá to určitě šetrněji než třeba vaše sestra (vy byste totiž ruční brzdu nikdy na krev nezatáhli, že ne?). Takže stačí zatáhnout za páčku a ejhle, máme zabrzděno. Elektrická ruční brzda je také jednou z možností implementace funkce hill-holder, tedy udělá přesně to, co byste udělali vy. Podrží brzdu v kopci a při rozjezdu ji povolí. V minulosti se toto řešení používalo například u Audi.

A co to udělá, když za páčku zatáhnu za jízdy? To záleží na automobilu. Například v Mazdě 3 se v nízké rychlosti zablokují zadní kola na dobu, po kterou budu páčku držet. Takže se s ní dá klouzat po parkovišti. Co to dělá později, jsem nezkoušel, takže budu mluvit obecně. Dojde k aktivaci nouzového brzdění, automobil se tedy pokusí zabrzdit úplně nejvíc, jak je to jen možné (tedy normálními brzdami). To je možné díky oné kouzelné páčce a možnosti programování funkcí pro různé situace.

Někde byste se mohli dočíst, že klasická ruční brzda už v automobilech není a používá se pouze standardní brzdový systém, ale tak to doopravdy není. Každý automobil musí být vybaven nouzovou brzdou, která bude sloužit pro případ poruchy brzd. Stejně tak není k podivu, že za jízdy lze onu nouzovou brzdu zatáhnout…

Takže si to shrňme. K žádné eliminaci systému ruční brzdy nedochází, pouze zmizela páka a byla nahrazena aktuátorem a páčkou. A nějakou tou elektronikou. Ke klouzání na parkovišti to až na výjimky není, ale zase je to pohodlné a díky eliminaci lidského faktoru i trochu spolehlivější…

To bude pro dnešek vše a příště se podíváme na to, co znamená rychlejší frekvence vašich blinkrů!


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ma
martinw
30. října 2018, 09:04
0

El. brzda je pomocník ale předpokládám, že má svou pojistku v el. skříňce - takže může přestat fungovat např. když shoří pojistka ?

A jak to funguje ve Vašem autě - zacvakne el. ruční brzda v případě že necháte auto na neutrál a vypnete motor ?

reagovat
Blix
30. října 2018, 22:32
0

V Oplu kterým jsem jel se ručka zajišťovala stáním na brzdě a zmáčknutím tlačítka a odjišťovala tím samým. Žádná automatika nic, tam jsem moc nechápal k čemu to je.

Breakthru
30. října 2018, 09:35
1

V autě bych to nechtěl.....
Ale třeba Ford a Renault mají systém řešenej tak, že jsou použitý klasický třmeny a lanovody, ale pod autem je servomotor, kterej přitahuje lana.Vcelku jednoduchý řešení....
Druhá varianta je el. ručka přímo na třmenu, třeba u VW.Tady je problém v komplikovanosti samotnýho třmenu a jeho choulostivosti.Třmen je samozřejmě hliníkovej a obal el. motorku se šnekem je plastovej těsněnej přes gumičku, když hliník zoxiduje, tak obal praskne a dostane se dovnitř voda....
Další věc je ta, že u el. ručky se kvůli výměně destiček musí diagnostikou nastavit servisní režim, především pak u třmenů jako je u VW.Výhoda je, že se pak nemusí zatáčet pístek jako u běžnejch třmenů...
U toho systému s klasickejma třmenama se s tím dá vydrbat, stačí odpojit lanovod...
Jinak často dochází k tomu, že ručka nejde odbrzdit, takže v autě je většinou někde schovaný záchraný lano, kterým se el. ručka deaktivuje a auto je odbržděno.Tohle většinou platí pro klasický třmeny, pro el. třmeny je to problém...

reagovat
František Čáslavský
30. října 2018, 19:18
0

Díky za doplnění ručky na třmenu, to mě včera večer nějak nenapadlo, trochu mě rozohnil článek slečny Anny na největší internetové garáži v česku :-)

Ha
Habakukk
31. října 2018, 10:19
0

Ano máte tu popsaný jen jeden možný systém. Land Rover Discovery 3a4 mají motorek s převodovkou která přitáhne klasické lanovody jako u normální ručky, ale eketricky. Časem se převod ojede a pak si člověk může koupit za 22t kč nový pohon ručky (dnes už existuje opravná sada za 2000kč)

Breakthru
31. října 2018, 16:21
0

habakukk:podle popisu podobnej ne-li stejnej systém jako u Fordu a Renaulta...

Breakthru
08. listopadu 2018, 18:25
0

jak ta kunda přišla na to, že je ten systém levnější než klasická ručka?A´t si otevře katalog s ND...
jedna z funkcí ruční brzdy je ta, že nefunguje jen jako parkovací, ale i jako nouzová....samosebou tohle se musí zachovat....

luknav
30. října 2018, 09:36
0

Fajn krátké rychlé vysvětlení. .. Fakt, že při přidržení tlačítka to slouží jako nouzová brzda, ale moc lidí neví - alespoň si to myslím. Snad dokonce ani prodejce ani v BMW ani v Mini, nám to neřekl, když jsem byl u koupí nových aut. ... @martinw: Myslím, že standardně se tak neděje, pokud nemáš zapnutou funkci "AUTO H" (např. u BMW, tuším).

reagovat
M
30. října 2018, 10:47
2

Ja mám skúsenosť inú. Zatiahnuté el.rucnej brzdy:
1) za jazdy: brzdí skrz ABS (prerušované, ale nie plný brzdný účinok) a na všetky 4 kolesá.
2) pri stani: až teraz sa aktuatorom pritiahnu brzdice na zadnej naprave (toto sa deje aj automaticky po vypnutí motora).
T.j.ziadna zábava :(

Poznámka: a hillholder nemá s el.rucnou brzdou nič spoločné ;) ešte som nepocul, že by sa to riešilo ako boli opísané...

reagovat
M
30. října 2018, 10:50
1

A tiež nerozumiem, prečo by mali byť brzdy a prepojené lanovkami k aktuatorom až do kabíny... Nie sú priamo na zadnej náprave? ;)

M
30. října 2018, 14:58
1

Cisto fakticky koment (opis auta, s ktorym som 4 roky denne jazdil) pod hospodskym "technickym" clankom dostane negativne hodnotonia..lebo..? :) Moj prvy prspevkok na tomto webe.. no netreba sa brat prilis vazne.. :P

Breakthru
30. října 2018, 15:47
0

tady se to stává...neber to příliš vážně a s klidem to přejdi.Podstatný je, že si se v tom článku dočetl, že elektronická ručka je v zásadě elektronicka a funguje na bázi tlačítka.Víc tam napsáno není....

sp
spooon
30. října 2018, 15:47
0

negativní hodnocení sem teda taky nepochopil :-D

naopak mě tvůj komentář přišel dost podstatný. Ono teda bude zřejmě víc řešení, co ten čudl dělá.

beastar
30. října 2018, 16:55
0

I tady občas platí rčení za pravdu se každej zlobí:)) A pravda bolí. Až to tady budeš pozorovat nějakou dobu, tak ty negatíva ani nebudeš řešit. Vždycky najdeš někomu komu se to co napíšeš nebude líbit.

krab
30. října 2018, 17:14
0

Z toho si nic nedělej a avatar “world is flat” je super. Vidim to podobně ...

A ručka? Sranda ten citovaný názor experta Pepy byl můj z redakčního chatu, vždycky tam plácnu někakou legrácku či Krabovo moudro ...

Za mě : el. parkovací brzda představuje jednu ze zbytečností výbavy aut a k užitku mi to nikdy nenylo. V žádným autě jí nemám a ani mít nechci. Leda bych si našetřil na nový Bentley Continental GT, kde už by mi nepatřičná nepřipadala :)
-
Komentář upraven 30. 10. 2018, 17:17:29

Breakthru
30. října 2018, 17:27
1

krab:ještě tlačítko na zavírání kufru....

M
30. října 2018, 18:41
0

:) tak jo, dik.

Inak, ak sa clovek zmieri s tym, ze sa rucka pouziva iba na to, na co je urcena (co sa mi hlavne ked nasnezilo nedarilo), je mozne si na nu zvyknut. Je to ta nepotrebma fíčura pre pohodlnych a ak je spravena user frindly /logicky (automaticke a plynule odbrzdenie pri rozbehu, ak nie treba mackat noznu brzdu a rucnu odbrzdovat ako napr.Mazde, ale proste sa rozbehnut) je podla mna fajn.

František Čáslavský
30. října 2018, 19:17
0

Čtu to teď, za mě ve zkratce: V článku je napsané, že při nouzovém brždění brzdí normální brzdy, nikoli jen ručka. Zatažení ručky je individuální podle auta, například se zmíněnou Mazdou 3 se lze klouzat po parkovišti. Ad Hill-holder, je to možnost implementace, v minulosti to tak dělalo Audi, matně tuším, že to mělo i nějaké báwo. (O Audi je to taky v článku.)

Nikde taky není napsané, že umístění je až v kabině, aktuátor může být umístěn nějak tak libovolně, jak se to navrhne. Jediné, co jsem opomenul je možnost ručky přímo na třmenu, což doplnil Breakthru a děkuji mu za to.

M
30. října 2018, 21:32
1

Rozumieme si.

František Čáslavský
30. října 2018, 21:38
1

Tak to jsem rád :-)

Sedrik
30. října 2018, 11:23
0

Moje zatím jediná zkušenost je z Jaguaru XE, kdy jsem se regulérně lekl, když se brzda aktivovala. Byl to dost hlasitý a ne moc příjemný zvuk.
Auto s tímto mechanismem bych si klidně pořídil - ručku na nic jiného než na parkování nepoužívám. Ke smýkání na sněhu používám motor a pohon "správné" nápravy.
Jediné, co by mi asi vadilo je, že když parkuji v kopci (opravdu prudkém), zatažení mechanické brzdy mi dodává žádaný pocit jistoty, že auto nebudu muset hledat někde dole. Cvaknutí tlačítka nebude mít stejný efekt... ale co už.

reagovat
beastar
30. října 2018, 12:37
0

Ty máš v bavoráku klasickou ručku? Já myslel že máš něco novýho.

Sedrik
30. října 2018, 12:52
0

Mám 2014 435i s klasickou ručkou :)

beastar
30. října 2018, 13:41
0

Já nevěděl že máš 4. Sem měl za to, že si tady psal Kdysi o 750 tuším. Mě se to tady už plete...

Sedrik
30. října 2018, 16:43
0

Tak to ne - 750 je pro mě "way too big" :)

beastar
30. října 2018, 16:56
0

Ale kdeže ona se spotřebou zase tolik neliší od toho co užíváš teď. Navíc je to super svezení. Samozřejmě hlavně rovně, ale to už k těm limuzínám tak nějak patří.

Sedrik
30. října 2018, 17:54
2

To věřím, ale o spotřebu nejde. Už teď mi přijde, že je to auto o mraky větší, než by se mi líbilo. Vyhýbat se s někým na úzké cestě je o nervy a vůbec - je to prostě autobus.
Pro dva lidi je to prostě až moc a když se chceš svést na okresce není to příjemné.
Sedmu bych neužil - na moje jezdění (teď po přestěhování do prahy cca 15K ročně, většinou po Praze + dovolené (kde ale zase chci zábavné auto, když jedu třeba do Alp) je toto akorát.

Tomáš Trýska
30. října 2018, 12:56
4

Má to jedno ale - při selhání elektroinstalace se z toho stane jen plastová páčka. A až se někdo bude ptát, kdy se mi něco takového stalo, tak minulý týden. Mechanická ručka se hodila :)

reagovat
Breakthru
30. října 2018, 13:18
0

nejsi první ani poslední....



reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Škoda Octavia RS 2003
Škoda Octavia RS

2003 rok výroby
180 koní výkon
132 ccm objem

MG ZS 180 2003
MG ZS 180

2003 rok výroby
180 koní výkon
2 498 ccm objem

Chevrolet Caprice Sedan 1990
Chevrolet Caprice Sedan

1990 rok výroby
172 koní výkon
5 001 ccm objem

Ford LTD  1972
Ford LTD

1972 rok výroby
215 koní výkon
6 ccm objem

Dodge Magnum 3.5 SXT 2006
Dodge Magnum 3.5 SXT

2006 rok výroby
254 koní výkon
3 518 ccm objem