načítám data...

Stavba expedičního auta není levná, vynaložené peníze jsou ale poznat.

30. října 2019, 13:30 Jakub Pospíšil Recenze & testy

Co všechno je třeba udělat, aby se z pracovního pick-upu stal nástroj na překročení pouště i tundry? A kolik to celé stojí?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

“Cože, další D-MAX?” říkáte si možná po přečtení nadpisu dnešního testu. Není to tak dlouho, co jste si na Autíčkáři mohli přečíst test té nejvybavenější verze japonského pick-upu, kde se osvědčil jako ideální cestovní náčiní při výletu do zahraničí. Dnes tu ale máme něco trochu jiného. I přes to, že jde o stejný model, od civilní luxusní verze, kterou se Zlokočka vydala do Maďarska se lišil téměř ve všem.

Tohle olepené auto je totiž verze s manuálem a poměrně skromnou výbavou, kterou si ale vzali na paškál šikovní lidé z offroad centra při autosalonu Dajbych v Plzni a nenechali v něm kámen na kameni. Pomocí komponent od firem ARB, OLD MAN EMU a WARN se z původně pracovního vozu stalo auto, se kterým bych se nebál vyrazit na náročnou expedici. V dnešním testu se tak spíše než na auto samotné zaměříme na to, co všechno obnáší profesionální přestavba offroadu, jakým dílům je třeba věnovat pozornost a také vám prozradím, kolik vlastně taková sranda stojí. 

A začneme pěkně od podlahy. Tedy spíše od podvozku. Ačkoli už seriový podvozek nabídne v terénu slušné vlastnosti, tady byl komplet vymontovaný a na jeho místo se nastěhovaly tlumiče a péra od osvědčené značky OLD MAN EMU. A už tady začíná trocha alchymie. Volba správného podvozku je totiž nesmírně důležitá pro konečné fungování vozu. Protože se u testovacího D-Maxe počítalo s tím, že dostane sadu pevnostních nárazníků, naviják a vestavbu na korbě, zvolené pružiny a tlumiče byly speciálně odladěné pro toto dodatečné zatížení. O poznání jiné komponenty dostávají například pick-upy upravené pro hasiče. Ti totiž vozí na korbě těžkou výstroj a zadní listové pružiny a pera se tak odlaďují na vyšší hmotnost vozu. Zvláště u dílů montovaných na nárazníky pak hraje roli každý kilogram stálého zatížení. 

Díky žluté kúře (komponenty OME jsou lakované zářivě žlutou barvou) se světlá výška Isuzu zvedla o 30 mm na současných 305 mm vpředu a 265 mm vzadu. Další cenné centimetry je pak možné nahnat instalací větších kol. Testované auto mělo z praktických důvodů namontované sériové sedmnáctky obuté do silničních pneumatik o rozměru 255/65. Maloobchodní cena za komponenty použité na podvozku činí bezmála čtyřicet tisíc, konkrétně 38 552,- Kč.

Offroadový podvozek je dobrý základ, sám o sobě ale nestačí. Pro lepší prostupnost bahnem a prachem je na zadní nápravě vozu namotnovaná vzduchová uzávěrka diferenciálu ARB Air Locker, které sekunduje kompresor. Oproti mechanickým systémům má vzduchová varianta mnohem rychlejší nástup účinku (sepne během desetiny sekundy) a ani po mnoha letech používání neprokluzuje a nedochází tak k problémům s částečnou svorností. Některé verze kompresorů lze využít i pro dohušťovaní pneumatik, testovaný vůz ale bohužel tuhle funkci neměl.  Za profesionální uzávěrku s kompresorem zaplatíte 27 746,- Kč. 

Pokročíme dále – asi nejvýraznějším prvkem expedičního Isuzu jsou pevnostní nárazníky ARB. Zvláště přední Sahara Bar s integrovaným navijákem propůjčuje vozu vizáž obrněného transportéru a zvláště v městském provozu budí patřičný respekt. Díl je plně homologován, jedinou výjimkou jsou poziční světla (LEDkové obdélníčky vpředu), která musí zůstat nezapojena. Zadní díl sice působí o poznání civilněji, i tady se ale můžete spolehnout na nadstandardní pevnost a příjemným bonusem je i snadno demontovatelné tažné zařízení – v terénu tak nesnižuje nájezdové úhly. Set nárazníků a tažného zařízení vyjde na 97 688,- Kč. 

Instalovaný naviják WARN Zeon utáhne čtyři a půl tuny, manipulace s ním probíhá pomocí přiloženého dálkového ovládání. Pro vyprošťování a manipulaci s ním je v nástavbě k dispozici vyproštovací sada ARB recovery. V ní nechybí dostatek kurt, kladka, karabiny, rukavice a přehoz, který případně tlumí zpětný ráz při prasknutí lana. Naviják včetně příslušenství stojí 47 382,- Kč

Do nástavby se toho ale samozřejmě vejde mnohem více. Pořádek se tu udržuje snadno díky systému uzamykatelných schránek, nechybí ani výsuvný stolek. A kdyby se náhodou něco přeci jen nevešlo, na nástavbě se nachází velká zahrádka s dynamickou nosností 100 kg. Staticky si v klidu poradí se čtyřnásobkem této hmotnosti, jde tedy o ideální místo pro umístění rozkládacího stanu. Kompletní nástavba včetně zahrádky zde vyjde na 127 015,- Kč. 

A tím se pomalu dostáváme do finále. Posledním speciálním prvkem je zvýšené sání, takzvaný šnorchl. Ačkoli by k tomu toto pojmenování svádělo, ve skutečnosti nejde o zařízení určené pro brodění. Jakkoli působí myšlenka vozu, který je až po střechu ve vodě a nasává si vzduch šnrochlem lákavě, ve skutečnosti není kamenem úrazu při určování maximálního ponoru auta sání, ale řídící jednotka. Jakmile dojde k jejímu zaplavení, je to většinou konec. 

Toto vysunuté sání se hodí pro jízdu v koloně po prašné cestě. Výše umístěný “násos” nevhání do motoru prachem znečištěný vzduch, který se drží při zemi, ale bere si čistší vzduch z vyšší polohy. Zvláště u modernějších a choulostivějších motorů je čistota nasávaného vzduchu opravdu důležitá. Některé verze nabízejí i sofistikované cyklonové prachové filtry.

Samotné Isuzu, které stojí základem tohoto expedičního vozu, je poměrně obyčejně vybavá verze s manuální převodovkou. Kožená sedadla, barevný displej infotainmentu, nebo automatickou klimatizaci byste tu hledali marně. Interiéru vévodí pevné plasty a robustní materiály. Narozdíl od konkurentů, kteří se stávají pomalu ale jistě luxusním zbožím si Isuzu drží image pracanta. Praktický význam takového směřování ale pochopíte záhy po tom, co se vám, stejně jako mě, povede zapadnout na polní cestě a po chvíli zápolení s navijákem vlezete zaprášení zpátky do kabiny. Gumové koberečky stačí pak doma omýt hadicí, přístrojovku vzít vlhkou útěrkou a po terénní eskapádě nezůstane ani památka. A to je mnohem hodnotnější, než plastové chromované lišty a falešné dřevo. 

Osvědčený dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec má poněkud hrubší chod, nezapře svůj původ v nákladních autech. V offroadu ale funguje skvěle, 163 koní a 360 newtonmetrů točivého momentu zabírá už v nízkých otáčkách. Převodovka je poskládaná velmi dobře. Jednička tu do jisté míry supluje redukci (která je ale samozřejmě k dispozici také), takže s prázdným vozem se vyplatí rozjíždět na dvojku. Naopak šestka je dlouhá a v pohodě zvládá i dálniční přesuny bez zbytečného vytáčení motoru.

A jsme na konci. Expediční offroad máme postavený a připravený na dobrodružství. Kolik to všecho stálo? I s instalací prvků se konečný účet za expediční výbavu zastavuje na částce 474 714,- Kč včetně DPH. To není zanedbatelná částka, výsledkem je ale dokonale odladěný vůz, který funguje skvěle nejen v terénu, ale i na silnici. Veškeré komponenty jsou homologované a zapsané v technickém průkazu a  jejich instalací nepadá záruka Isuzu na vůz samotný.

 

Závěr

Stavba profesionálního expedičního speciálu není jednoduchá a levná záležitost. Přiznám se, že mě cena přestavby na první pohled zaskočila. Při detailnějším zkoumání instalovaných komponent ale vychází najevo, že za své peníze dostane zákazník dokonale odladěný vůz. Ačkoli už jsem v minulosti několik nazvedaných vozů upravených pro jízdu v terénu řídil, žádný z nich nefungoval tak dobře, jako tohle Isuzu. A to nejen v terénu, ale hlavně při cestách po silnici. A fakt, že před cestou na STK není nutné z vozu nic demontovat už je jen takový příjemný bonus. 

 

Technické údaje

Motor: vznětový čtyřválec 1898 ccm s přeplňováním 
Výkon: 120 kW (163 koní) 
Točivý moment: 400 Nm 
Převodovka: manuální šestistupňová
Maximální rychlost: 180 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 11,7 s 
Provozní hmotnost: 2045 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 7,4 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu:9,9 l/100 km kombinovaná
Základní cena testovaného vozu: 770.928,- Kč
Cena instalované offroadové výbavy vč. práce: 474 714,- Kč

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Buďte první, napište komentář!


Poslední komentáře