načítám data...

Hyundai i30N Performance 2021: N jako Nářez

Tak jo, konečně se dostávám k té nejlepší práci na světě. Na motorky už je docela zima, a tak se mi do rukou dostalo i auto.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Hyundai i30N Performance 2021: N jako Nářez

Oficiálně je to vlastně poprvé, když nepočítám Frantův Yaris GR. Tam jsem mu jen přikyvoval. Docela dlouho mi to procházelo, co? No o téhle věci jste si tu už mohli přečíst, dokonce několikrát, pokusím se tedy přinést nějaké nové info, které tu ještě nebylo a taky minimálně jednu dobrou spotřebitelskou radu.

Designově se mnoho nezměnilo, tím se moc zdržovat nebudeme, při pohledu na karoserií vás jistě napadne, že vzadu bude málo místa na hlavu a ono je, i přesto se tam děti nebo já se tam v pohodě vlezou. Je fakt, že fastback se mi líbí o chlup víc než hatchback, ale nevím zda bych to obětoval onen chlup praktičnosti. Ještě se musím přiznat, že mě moc nebaví ta šedá barva. Pohled do konfigurátoru mě rovněž nevytrhne, asi bych si raději vybral tu „N baby blue“, ale můj hlad po něčem komickém a nesmyslném, co by lépe korespondovalo se schopnostmi auta (k tomu se dostanu), zůstává neukojen. Chtěl bych třeba tu šmoulovou z elektrické Kony nebo tak něco.

U nové verze i-třicítky se na první pohled může zdát, že nepřináší mnoho nového, v té šedé navíc působí tak nenápadně. Kovaných devatenáctipalcových kol si nejspíš všimnete, větších brzd (360mm), ukrývajících se za nimi, stejně jako nově nastavené geometrie už nejspíše ne. Většina změn se totiž odehrála v útrobách. Upravené turbo, pouze zaokrouhlilo maximální výkon na 280 koní, zato výrazně posílilo jeho průběh, takže nyní máte k dispozici téměř čtyři stovky newtonmetrů ve, vlastně skoro celém spektru. Také je zde nově možnost zvolit si místo klasického manuálu dvouspojkový osmistupňový automat N-DCT. Nejsem zrovna fanda automatů, v některých modelech pro ně mám pochopení, jenže zrovna do hothatche automat, to je ale blbost … nebo?Foto: Karel Soukup @ksphotoczFrantišek byl tak hodný a auto mi doručil z Prahy rovnou na můj práh. Což od něj bylo hezké, méně hezké bylo, že benzín jsem si vlastně neobjednal. Okamžitě se vydávám na první malou projížďku. Už je pozdě, tma, prší, ESC nemá chvilku klidu a já nabývám prvního dojmu, že to toho výkonu je prostě zbytečně moc. Nečekal bych, že něco takového napíšu. Další den jsem povozil kolegu Jardu a i ten naznal, že ten výkon je prostě moc a hothatche už nejsou co bývaly – jednoduchá chuligánská zábava. Hlavně jsem mu ale musel demonstrovat jízdní režimy (normal/sport/eco/N-sport/N-custom), především pak „N-sport“ s nejtvrdším nastavením podvozku. Tady jsme se shodli, že s tímhle se po našich silnicích prostě jezdit nedá. Další věc, co nás (mě) zajímala byla fíčura „launch control“, to jste už asi někdy někde slyšeli, umožní vám to vystřelit z místa tak rychle jak jen to jde. Pamatujete si, jak v Top Gearu vždycky někdo z trojice moderátorů spekuloval, jak u toho kterého auta onu věc aktivovat a ostatní se mu smáli? Najednou pro to mám mnohem větší pochopení. Nepomohl internet, video, Franta na telefonu ani brožurka k autu (má asi 10000 stran a v rejstříku nic jako launch control není), takže jsme to vzdali. Nicméně já se nerad vzdávám bez boje, a tak jsem tomu doma dal další kolo studia. Tak jo, tady je ta spotřebitelská rada – jak aktivovat launch control.
1) zahřátý motor, vypnutý tempomat, stojíte na brzdě

2) mód N-sport nebo N-custom a k tomu ESC sport nebo off (vřele doporučuju off, jinak to ESC hrozně přiškrtí po přeřazení na dvojku)

3) aktivovat launch control v menu a doslova dupnout na plyn, jako by to byl jenom 0-1 vypínač (tohle byl kámen úrazu), na budících vyběhne „launch control active“, pak už jen pustit brzdu a začít volat maminku

Hyundai tvrdí, že s DCT byste to měli zvládnout za 5,4s. Změřit si to auto umí samo, díky palubním stopkám. Můj nejlepší pokus, s lehčím prohrábnutím, byl 5,8, zase tolik snahy jsem tomu nedal. Kdybych tím strávil více času, možná trochu ponížil tlaky v předních pneu, tak by se na udávaný čas asi dalo dostat, ale podle mě je to fuk. I tak je to mazec, a navíc tohle tu není ta hlavní zábava. Ta přichází až v zatáčkách.Foto: Karel Soukup @ksphotoczRozjíždím se na okresku, režim volím N-custom, všechno N jako nejvíc, jen podvozek nejměkčí, k tomu ESC sport – to vám ponechá určitou volnost, s tímhle nastavením pak trávím převážnou většinu testu. Najíždím si na svou oblíbenou okresku a doslova letím. Tempo, jaké tahle věc umí s plynem na podlaze vyvinout je prostě brutální. Při ubrání si pak brblá a střílí do výfuku, žádná faleš skrz reproduktor, tohle je skutečné a trochu návykové. Je to pubertální chuligánská zábava? Asi ano, jenže 100% spolujezdců si to pochvaluje a nemůžou se toho nabažit, většina z nich si dokonce i stahuje okénko, aby si to mohli lépe poslechnout – to jsem odhalil až po chvíli, na to řízení se musí člověk docela soustředit. V nájezdech do zatáček, přicházejí ke slovu posílené a skvěle dávkovatelné, přední brzdy a pokud brzdíte dostatečně pozdě a razantně, tak za vás začne zatáčet i odlehčená záď, a to i s ESC sport. Ke všemu jsou tu jenom dva pedály, takže se přímo nabízí brzdit levou a celou jízdu si tak ještě o kousek zefektivnit, ne že by snad byla bez toho nedostatečně efektivní. Při opouštění zatáčky pak zase můžete na plyn poměrně brzo a pokud na něj vyloženě nehodíte kovadlinu, ale aspoň trochu ten příval krouťáků regulujete, samosvor vpředu vás krásně vytáhne k výjezdu. K mému překvapení ani nepociťuji táhaní za ruce, jak bych u takové porce koní na přední nápravě očekával. I když posilovač při zrychlování občas přehnaně ztuhne, popsal bych to jako „force feedback“ – podezírám ho, že s tím do jisté míry bojuje za mě. Vůbec mě to neobtěžuje, i přes jeho elektronickou náturu mi celkem slušně umožňuje vnímat cestu a dění pod koly.

Převodovku prozatím nechávám v automatu a vůbec mi nekazí zábavu, ba naopak. Když je potřeba tak nechá bez ostychu motor vytočit, nahoru sype kvalty bez přerušení přísunu výkonu, čeká jen na váš povel, kdy přijde další zatáčka nebo strach, při podřazení si pak sama sází meziplyny. Také sama detekuje „sportovní jízdu“ a přizpůsobí se jí. Že bych se snad mýlil? Přehazuji do manuálního režimu, abych vyzkoušel, kam mě nechá zajít. Ano nechá, ano až k omezovači, pokud chcete. Na pokyny pádel pod volantem reaguje hbitě a dělá přesně to, co se po ní chce, dokonce to po pár vašich vstupech pádlem, začne nechávat více na vás. Mám z toho takový zvláštní pocit. Tu převodovku jakoby ladil zkrátka někdo, kdo už se po okresce někdy vezl a přesně ví, jak chce aby reagovala a nejen ji, podvozek a vůbec to auto jako celek. Jedním slovem bych ho popsal jako „vyladěné“. K tomuhle všemu maté na volantu čudlík se zkratkou „NGS – N grin shift“, velice volně přeloženo by se tomu dalo říkat „čudlík na radost“. Po jeho zmáčknutí převodovka podřadí tak nízko jak jen to jde, otevře se klapka výfuku a turbo si v overboostu, na příštích dvacek sekund, přifoukne desetinu baru navíc a vy jedete rychleeeeeji a usmíváte se. Oni prostě čudlíku na radost říkají čudlík na radost, to je marketing level 1000. Po aktivaci si musíte na další dávku minutu počkat. Osobně jsem ho moc často nepoužíval, já se usmíval i bez něj, ale oceňuji, že je tu ta možnost.Foto: Karel Soukup @ksphotocz Na chvilku zastavuji, abych si oddechl a vyměnil trenýrky vstřebal příval zážitků. Nasedám zpátky, řadím D a chci si to dát znovu, ale auto se nehýbe, tak moment, co se děje? Ruční brzda je tu ještě „postaru“, takže i když máte automat, sama nepovolí, navíc ani nepípne, pokud se s ní snažíte rozjet. Dámy a pánové, představuji vám sama sebe, profesionálního automobilového novináře, co si neumí odbrzdit. Chvilkové pobavení nad vlastním intelektem však přechází v procitnutí! Jestli zatažená ručka nepípá za jízdy … to může znamenat jedinou věc. Výrobce nebo alespoň Herr Biermann to takhle udělali, aby se vracáky, do kterých se ten zadek dostatečně nestočí na brzdách, daly pořád projíždět svižně nebo aspoň zábavně a bez otravného pípání! Tuhle teoriii musím hned otestovat! Hehehe, ano a ano, jiné vysvětlení není.

Nic není bez chyby, všichni to víme, a tak se nějak plynule přesuneme k negativům z nichž většina souvisí s každodenní použitelností, k jízdním vlastnostem vlastně asi žádné výhrady nemám. Snad jen, že výše zmíněná okresková zábava, kterou se člověk snadno nechá unést, znamená průměr okolo 15-20 litrů. Možná vás teď zajímá, jak je velká nadrž nebo odpověď na základní otázku života? Je to totéž. Zkrátka si v přilehlém okolí budete muset vybrat benzínku s příjemnou obsluhou, kterou chcete sbalit, protože tam budete tak často, že se vám to podaří, i kdybyste nechtěli. Umírněná jízda po dálnici Brno-Praha, ve 130km/h, na tempomat si žádá pouze necelých osm litrů. Bum, to je druhá spotřebitelská rada! Škoda, že jsem se v půlce začal trochu nudit, tak jsem si sjel na „okreskové okénko“ a poté, tedy po dalším natankování, zase v poklidu pokračoval s tempomatem s průměrem v cíli okolo třinácti.Foto: Karel Soukup @ksphotoczDál už je to spousta drobností, interiér působí místy lacině. Palubní deska je fajn, ale směrem dozadu to jde z kopce, stejně jako ta střecha. O tom to tady není, tohle chcete kvůli zážitkům a ne pozlátku. Taktéž modré podsvícení nelahodilo oku některých kolegů, mě osobně nikterak neuráželo, to bude tím, že jsem byl dost zaneprázdněn řízením. Prostor na hlavy vzadu jsem zmínil už v úvodu. Výhled zádním oknem je jako v opravdovém sporťáku, mizerný. Sedačky jdou sice sklopit, rozpěra v kufru by se však v určitých modelových situacích mohla stát překážkou. Všechny nedostatky jsou, dle mě, tak nějak vidět na první pohled. Žádné záludnosti, je na každém, jestli je ochoten je akceptovat. 

Verdikt

Pořád mi vrtala hlavou (nejen) Jardova slova. O tom, jak už to není hothatch, a co dnes vlastně je, s těmi nesmyslnými výkony. Musím uznat, že kus pravdy na tom bude, ale i30N určitě nezapomnělo na to, o čem by hothatche měly být – o spoustě pubertální zábavy a taky trochy praktičnosti v jednom. Sakra, i ten automat mě v tom strašně bavil a šaltr mi nechyběl. Nová doba, výkony jsou jinde, to je fakt. Samozřejmě do toho můžete jen sednout a jet, jenže pro ten N–nejvíc zážitek, je potřeba se s tím trochu sžít, dostat to do ruky, natrénovat – říkejte tomu jak chcete. Pro objevování zážitků s ESC off bych určitě doporučil trackday i v tom sportu to umí být pořádně divoké. Chtěl bych to? Ano. Říkal jsem si, že by mi třeba stačila ta základní verze, která by mohla být umírněnější a vyváženější. Bohužel to má hned několik problémů. Přišel bych o ty větší brzdy, kovaná kola, samosvorný diferenciál a samosvorný diferenciál … ten si zasloužil zmínit dvakrát. Nic naplat, naučil bych se žít s výkonnější verzí.

Technické údaje:

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1 996 cm3
Maximální výkon: 280 k při 5200 otáčkách/min
Točivý moment: 392 N.m při 1 950 – 4 600 otáčkách/min
Převodovka:  osmistupňová dvouspojková DCT
Pohon předních kol, samosvorný diferenciál s elektronickým řízením a vektorováním točivého momentu
Pneumatiky: 235/35 R19 Pirelli P zero HN 
Provozní hmotnost: 1 495 – 1 609 kg 
Maximální rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 5,4s udávané (5,8s v testu)
Kombinovaná spotřeba WLTP (udávaná):  8,4 l /100 km
Kombinovaná spotřeba v testu: okresky 15-20 l/100 km / dálnice 8 l/100 km
Cena: i30 N / Performance – 719 000 / 789 900 Kč (N-DCT + 50 000 Kč)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

jendaaa
12. listopadu 2021, 20:31
0

Ta první fotka je parádní! Kde jste sehnali takovou hezkou oranžovou stěnu? Hezky to ladí k doplňkům a vyzdvihuje, na poměry dnešních nabobtnanců, moc pěknou siluetu.

reagovat
Perníček
14. listopadu 2021, 10:44
0

Jelikož vím, kde je to focený, tak vím, že ta zeď je spíš červená, oranžová vypadá díky filtrům. Jinak je to v Brně na Škrobárenské....

František Čáslavský
15. listopadu 2021, 10:57
1

Kde sem to jen videl, ze... :D

sheogh
13. listopadu 2021, 16:45
1

Jeeee, to je ale blbina :-))) za Grin Shift maji velke vyznamne plus :-D

reagovat
esmo
13. listopadu 2021, 17:26
0

Cenu tam nemáš úplně přesně, za DCT chtějí 840tis ve Fastbacku.
Sám jsem si udělal radost před fl. kusem. Jediná slabina je 50l nádrž, takže čerpačka se navštěvuje opravdu velice často... a příšerně malý rejd...jinak skvělý daily HH.

reagovat
Fr
Frodo
13. listopadu 2021, 19:32
-6

V čem že je ta nádrž malá? Při průměru 13l na sto mi vychází dojezd mnohem lepší, než mají ty super elektrické spotřebiče. A u těch nějaká ta hodinková přestávka přece vůbec nevadí, spíše je očekávaná s velikou radostí. Takže asi tak k malé nádrži.

esmo
13. listopadu 2021, 20:47
7

Elektro mě nezajímá, a už vůbec né v diskuzi u benzínovýho auta :-)

Sa
Sato
13. listopadu 2021, 22:08
0

Ten fastback nema stale kufor nic moc, ze? Je to nejako trochu kompromisne pouzitelne ako rodinne auto?

reagovat
beastar
14. listopadu 2021, 11:06
1

Za mě teda rozhodně je. Kamarád co s ním jezdíme lámat okruhové rekordy má velmi podobné auto akorát v té ugly blue puke. A s praktičností problém nemá. 2 dospělí, jeden kinder, špic. Jezdí s tím všude, hory, moře, daily. Jasně Oktavka v kombíku to není.

Sa
Sato
14. listopadu 2021, 13:48
0

diky za komentar, uvazujem, ze na ten rok kym pride sluzobny superb tak by bolo fajn mat jedno auto na vsetko. Papierovo najidealnejsia by bola cupra kombik ale tak nejako nedokazem kupit koncern za vlastne peniaze. Focus st kombik by bol riesnie ale tiez to ma iste nedokonalosti.
Uz som bol prakticky presvedceny, ze idealny kompromis bude F31 328i resp. 330i (335i je mimo budget) ale tento clanok ma zase trochu nalomil. A samozrejme mam znacnu obavu ako budem znasat nasledne presadnutie z 330i do 1.5tsi superbu :)

Sa
Sato
14. listopadu 2021, 15:48
0

btw ako "prijemne tuha" je spojka u manualnej verzie? Napr v porovanin s focusom?

beastar
14. listopadu 2021, 16:22
0

Čistě subjektivně i z tohoto důvodu mám v R.S. Trophy nakonec též automat jako je tady v té Hyundai testovačce. Za mě to není úplně tuhá spojka. Ta auta aspirují sama od sebe na to aby byla kompromis. Focus je určitě v tomto směru lepší auto. Tužší spojka a určitě zajímavější kulisa řazení. Přesnější.

Hyundai má zase jiné trumfy. Každému vyhovuje jiné nastavení ale Ferrari nedošlápnutelné pedály nečekej v ničem. Řekněme že je to lepší jak u většiny ne hothatchu. A k tomu BMW pokud chceš vyloženě dračit. St, N, RS i Cupra strči sérii 330 do kapsy ve všech meritelnych věcech. Krom komfortu a správného značku.

beastar
14. listopadu 2021, 16:24
0

Jo a sorry ještě taky záleží o jaké generaci se bavíme u těch všech aut :)) to by zasloužilo celý blog jenže já nemám vůbec čas.

David Střítežský
14. listopadu 2021, 18:05
0

Sato: manuál zrovna testuje Dan, takže čerstvý info o spojce bude
velikost kufru je podle mě ok, i když jak se jednou sbalíš na delší výlet na motorce, tak už ti pak všechny kufry přijdou ok :D

Sa
Sato
14. listopadu 2021, 20:55
0

Mozno sme sa uplne nepochopili, pre mna je lepsie ked spojkovy pedal ma co najlahsi chod. Som proste tridsiatnik s kolenami duchodce :)

Inak bavime sa o autach +- okolo roku 2016, 400-600tis ale dolezitejsie nez cena je strata hodnoty za ten jeden rok.

David: my teraz dokazeme zaplnit kufor kombikoveho mondea ale zase super pekne to tam neskladame. Priestor na kompresiu tam je.

esmo
14. listopadu 2021, 21:43
0

Oproti BMW má lehký chod, oproti VW je to tuhé ... takže... musíš zkusit :D

beastar
15. listopadu 2021, 00:27
0

No jasně tak furt se bavíme o cestovních autech s trochou výkonu navíc a podvozkem který trochu může jet. Asi je to fakt o tom si ty tvoje favority vyzkoušet v těch ročnících. Cupra bude top co se týká hodnoty. Minimální pokles. Teoreticky, když to tak čtu Cupra ST 300, výbava, kufr a je to prostě slayer. Za 750 000 seženeš no kdyby si byl schopen nakupovat s odpoctem DPH bylo by to víc ok. Ta 280hp verze kterých je daleko víc 2016+- rok, tam už si budeš moci vybrat v klidu. Je to dost sportovní jakože? Rozhodně jo. Je to dost cestovní? Určitě.

Ča
Ča Snač Aj
17. listopadu 2021, 22:09
1

ad kufr. To je jako s hard diskem na PC, je jedno kolik máš místa, vždycky ho zaplníš.

Sa
Sato
29. listopadu 2021, 21:19
0

Tak dneska som si konečne našiel čas a bol pozrieť tu I30N čo majú v Hyundai v Brne. Vďaka prístupu predajcu som to nakoniec nekúpil. V skratke, 2019, manuál, 60tkm, cena 650tis. Plusy: auto vyzerá ako nové, kufor nič moc ale kompromisne dostatočný ale hlavne spojka úplne normálna, žiadna šporová tuhosť ani náznakom, to je velké plus. V momente, keď som ju zošlapol tak som si myslel, že to auto bude o pár dni stáť pred barákom. No a potom prišiel ten super prístup predajcu. Autom sa nebolo možné ísť previesť, ani "okolo bloku". Padly nejaké výhovorky, že to je na letných a niečo s poistkou. Ok, normálne by som sa mu asi vysmial a spýtal sa ho či predáva gauče alebo autá, no bol som v takej dobrej nálade z tej spojky, že som si povedal, ok, možno to nie su výhovorky, alebo si len o mne myslí, že som len čurák čo sa chce len povoziť. Ok sa podme bavit o peniazoch. Pán mi ochotne spočítal ročnú poistku, havarijko + poviné cca 24k, prehliadky a servis cca 7k čo 10tis km. To som si povedal, že nie je až také zlé. Cena bola 650tis, a bol som si pomerne istý, že to majú nadsadené, lebo o pár okresov vedla sa predáva cca to isté len o rok novšie so zlomkom kilometrov za 700tis. Na dotaz na cenu my bolo povedané že cena je pevná a koniec diskusie. Ok fajn, tak si to zhrnme, auto sa nedá vyskúšať , o cene sa nedá diskutovať. A je to na letných pneu ale zimné mi ochotne predajú za ich nákupnú cenu. Good story bro.
Pár hodín po tom som pochopil, že to dopadlo vlastne dobre. Keby som sa previezol a nadchol, čo sa mi stáva, tak by som to asi hneď zobral, urcite nie za tých 650, tak 600 by mi prišlo racionálne, ale asi by ma ukecal na niečo okolo 625. Ono to auto fakt vyzeralo ako nové, ale o rok-dva keď sa toho budem chcieť zbaviť tak to už také pekné nebude a nájazd bude určovať cenu. No a potom som si uvedomil, že mi vlastne na tom ako to vyzerá vobec nezáleží. Aj keby to malo pod kapotou motor z 812ky tak to bude stále proste kórejská oktávka, vizuálne to auto nebudem mať nikdy rád. Nemá pre mňa význam si priplácať za novšie pekné auto v tejto triede.

esmo
30. listopadu 2021, 07:54
0

Já jsem tam před dvěma měsíci šel pro auto o kterém píšeš. Ale nakonec jsem vzal za 690 kus s nájezdem 14tkm. V tomto porovnání skutečně nemá auto za 650tis s nájezdem 60tkm význam. A musím souhlasit, prodejce není dvakrát kámoš. Testovačce se taky bránil, obhajoval si to tím, že mu lidi volají, jestli si auto nemůžou půjčit na víkend, ale nakonec jsem ho ukecal. Zimní kola mi jenom prodá, za 19" disk chtěl 12tis/ks , copak jsme v BMW?!
Ale zase, oni to asi prodají, těch aut je málo a ty jetý kusy si cenu drží.

Sa
Sato
30. listopadu 2021, 08:51
2

Mne práve príde, že tých áut je celkom dosť, kým sa nepredajú všetky ostatné tak im to tam bude kysnúť. No a ak to bude dosť dlho a medzitým sa zmení trh, áut bude zase všade prebytok, tak to tam bude ešte dlhšie až to nakoniec odpíšu ako stratu. Ale je to ich boj.
Keby nebol predajca totálne mimo tak mi to včera pravdepodobne predá. V princípe mohli mať na aute nalepený čiarový kód a samoobslužnú pokladňu z Lidlu pri východe, ušetrili by plat toho týpka.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Suburban Z71 2002
Chevrolet Suburban Z71

2002 rok výroby
285 koní výkon
5 327 ccm objem

Plymouth Prowler  2003
Plymouth Prowler

2003 rok výroby
268 koní výkon
3 500 ccm objem

Ford F150  XLT 1994
Ford F150 XLT

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 ccm objem

Chevrolet Corvette Stingray MANUAL Profi lak V ČR 1971
Chevrolet Corvette Stingray MANUAL Profi lak V ČR

1971 rok výroby
270 koní výkon
5 700 ccm objem

Dodge Charger 6,4 SRT  2012
Dodge Charger 6,4 SRT

2012 rok výroby
480 koní výkon
6 400 ccm objem