načítám data...

Hyundai i20 Coupé: Návrat do atmosféry

V loňském roce se muselo přihodit něco závažného. Erupce na slunci, přistání ufonů, zjevení mesiáše – jinak si neumím vysvětlit, že v Hyundai vyrobili auto, které není levné ani praktické. Co nám chce vlastně nabídnout? Pár věcí by se našlo...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Jak málo stačí, aby se služebák českého důchodce proměnil ve šmrncovní, ba přímo módní doplněk. Vyhodit pár zadních dveří (jsem mladý, bez závazků a nestydím se za to), malinko přivřít víčka zadním světlům, přidat stříšku, sem tam zdůrazněný tvar, a hned jste o několik dekád mladší. Zároveň auto nebije do očí urputnou snahou o originalitu. Celek je prostě hezký na pohled, přestože nehlásá filosofii retro ani sport. Stejným dojmem na mě působila třeba třídveřová Astra 2. generace. 
Navzdory pojmenování se vlastně o kupé nejedná. Je to obyčejný třídveřový hatchback, který za líbivou fasádu zaplatil omezeným lebensraumem na zadních sedadlech a krkolomným vystupováním posádky na těsných parkovištích. Domýšlím si tedy, že pojmenování má za úkol asociovat lehkost a styl. Ok, proč ne?

Povinná výbava

Uvnitř si připomenete, že jde stále o vůz za rozumnou cenu. Nepůsobí lacině, ale jednoduše a účelně, divočinu si můžete dopřát jen v podobě vkusných oranžových detailů (testované vozidlo je nemělo, škoda). Na výběr je z pouhých dvou stupňů výbavy, se silnějším motorem už zbývá pouze jeden,  je však poměrně štědrý. Za vyhřívání sedadel i volantu, automatickou klimatizaci, prosklenou střechu, parkovací senzory, natáčecí reflektory či lane assist si jinde připlatíte. Osobně bych si radši připlatila za pořádné audio. Nedosahuje sice zoufalosti některých konkurentů, k mladému a stylovému ‚kupé‘ mi však průměrný zvuk úplně nesedí. 

Vnitřním prostorem se i20c řadí k premiantům třídy, pořád je to ale jednooký král. Na zadních sedadlech sice dovezete kamarády z baru domů, úroveň jejich pohodlí však bude přímo úměrná jejich společenské unavenosti. Děti se vejdou o něco lépe, pokud jim vysvětlíte, že nemají hýbat nohama.

Potud jde tedy o příjemné a vcelku komfortní městské vozidlo pro lepší sekretářku nebo horší modelku. Stejné jako miliarda dalších. Jenže narozdíl od mnohých dalších s tímhle autem není nuda.

Točí se, točí

Výkon pohonné jednotky je bezesporu skromný, 100 koní ještě nikoho do sedadla nepřitlouklo. Jenže člověk nemusí poslouchat hudbu na plné kule, aby mu přinesla radost do života. Je několik věcí, které se mi na tomhle motoru vysloveně líbí. Za prvé je to hladkost chodu, kterou mohu přirovnat snad jen k hedvábnému saténu klouzajícím po nahé kůži. Pak tu máme autentický projev čistokrevné atmosféry. Výkonová křivka stoupá pozvolna, ale vytrvale jako lanovka na Matterhorn, aby se kolem 3000 otáček vyhoupla z nízké inverzní oblačnosti k modrému nebi. Rychlost nečekejte, ale zábava to je. Navíc je potřeba neflákat se a řadit, neboť při nízkých otáčkách motor upadá do depresí a pomstí se vám nesnesitelnou malátností. Milovníci ‚tahu vocpoda‘ musí jít o dům dál. 

Starý dobrý argument, že si atmosféra přihýbá víc, než je zdrávo, můžu částečně vyvrátit. Zajisté, s průměrnou spotřebou 6,7 se v soutěži o škrta roku moc vysoko neumístíte. Číslo však působí o dost příjemněji, když máte za sebou ne právě defenzivní jízdu po okresce. Nebo celý den popojíždění v kolonách. Ať jezdíte, jak chcete, auto žere víceméně stejně, přičemž s lehkou nohou by se zajisté dokázalo i uskromnit. 

Podvozek očividně ladili lidé, dokonce lidé nevylepšení titanovými klouby. Ve městě si na pohodlí jízdy nebude stěžovat ani vaše babička (pokud se vám podaří ji naložit), jen ve vyšších rychlostech začnou výrazné nerovnosti trochu kopat. V zatáčkách přitom auto sedí nečekaně schopně, vlastně si říkám, že by sneslo o hezkých pár koníků víc. Je třeba si zvyknout na dlouhý chod plynového pedálu, který zabírá spíš v dolní polovině. Řízení by mohlo být přímočařejší. Ale z toho, že mě jízda malým Hyundaiem po okresce baví, jsem pořád trochu v šoku.  

Body za odvahu

Cenovka zmenšené i20 je všechno jen ne populistická. Oproti své dosavadní politice se Hyundai zřejmě snaží nabídnout jiné konkurenční výhody než pouhou dostupnost, zejména styl a výbavu. Hnidopichové namítnou, že manévrovací prostor v konfigurátoru je ubohý – co když nepotřebuju vyhřívaný volant nebo dešťový senzor a nechci za něj platit? A kde je nabídka naftových motorů? Říkejte mi třeba podplacený agent, ale já tomuhle kupé, které není kupé, fandím. Zařadit do nabídky podobné auto chce totiž odvahu. Není moc levné, není moc úsporné, není moc praktické. A nedělá se v naftě! Zato je něčím jiné. Má v sobě něco ze staré školy, něco překvapivě řidičského. Jde o jedno z nejčitelnějších aut, v jakých jsem za poslední rok seděla. Ať už je to záměr, nebo pouhá náhoda, dávám palec nahoru.

 Zkuste malý Hyundai vnutit své přítelkyni či manželce, a dost možná si ho občas s radostí půjčíte – jen tak na projížďku.

Technické údaje:

Motor: zážehový čtyřválec 1 368 cm3
Výkon: 74 kW (100 k) při 6000 ot./min 
Točivý moment: 133 Nm při 3500 ot./min
Převodovka: šestistupňový manuál
Maximální rychlost: 184 km/h
0-100 km/h: 11,6 s 
Provozní hmotnost: 1085 kg 
Průměrná spotřeba: 5,5 l/100 km
Cena testovaného vozu: 399 990 Kč (Sport Style) 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Liqid
28. ledna 2016, 16:10
0

Sumarizace: hnusný plastový interiér, podmotoravné, tradičně nepohodlné sedačky, laciná image, nemožnost individualizace výbavy a to vše jen za čtyři kila... jak tohle asi dopadne?

reagovat
CerVus
28. ledna 2016, 16:18
0

12s na 100 a chtít za to 400 tisíc tak tomu se říká umění. No kdyby to alespoň bylo umění, ale ona to je jen další i20 v trochu jiném kabátě.

reagovat
Nedy
28. ledna 2016, 16:53
0

Až na tu bronzovou by to dokonale splňovalo moje požadavky na auto do města a běžné přískoky. Nicméně ta cena je značně optimistická... Něco mi říká, že podobně vybavená Fabia by tolik nestála a nejsem si úplně jist, které auto je lepší...

reagovat
JayK91
28. ledna 2016, 18:42
0

ale Fabka se nedělá v 3dv verzi ... a už vubec to není auto pro mlade ... Zlokočka v tom članku specifikovala pravděpodobnou klientelu

Nedy
28. ledna 2016, 18:53
0

Uznávám, že ve dveřích je jedinej rozdíl. Ale přijde mi, že je to tak jedinej rozdíl, co to dělá auto pro mladé...

JayK91
28. ledna 2016, 19:09
0

fabka ti nenabídne atmosféru - to už máš rozdíly 2 :D

Fr
FraHor
29. ledna 2016, 12:45
0

Nechci se jí moc zastávat, ale Fabule atmosféru pořád ještě má. Sice o válec chudší a polovinu slabější, ale dušný cyklista se s tím do kopce předjet dá.

JayK91
29. ledna 2016, 12:49
0

ok (moje chyba) ale i tak objem je objem a 3 valce jsou tak do sekačky (sam mam auto s třivalcem)

Ja
James
28. ledna 2016, 16:54
0

Chybí fotka Zlokočky kterak testuje exemplář v recenzi.

Podobné výkonové parametry a o 100kg nižší hmotnost měl můj Passat z 80. let (jentak pro srovnání kam se v čase posouvají třídy).

reagovat
bi
bitner
28. ledna 2016, 21:28
0

Existuje nejaky duvod, proc si misto tohohle nekoupit za ty 4 kila Clio GT?
Tohle je jen dalsi naprosto nesmyslne auto (minimalne za ty prachy teda) a to rikam jako zastance atmosfery.

reagovat
Caddy
28. ledna 2016, 23:08
0

nevypada uplne zle, neni na tom nic, co by vylozene vadilo...akorat ten vnitrek je moc social...ale treba jde navolit i neco hezciho...

reagovat
Jindřich
29. ledna 2016, 06:54
0

Tak si to shrňme.
Je to hnusný, barva ošklivá, interiér tradičně nic moc, audio se jako vždy nedá poslouchat, podvozek a řízení těžká šeď, motor sice atmo, což bych viděl jako jediné plus ale zase je slaboučkej jak myší bříško a za to celé od značky s renomé odpadkového koše chtějí čtyři sta? Slušný....

reagovat
Ča
Ča Snač Aj
29. ledna 2016, 10:02
0

Ubrat na výbavě, přihodit silnější motor, snížit cenu o kilo a je to paráda :) takhle jich prodají 5 za rok

reagovat
CerVus
31. ledna 2016, 07:40
0

Vždyť to žádnou extra výbavu nemá.

so
soustalobcasny
29. ledna 2016, 10:46
0

"Uvnitř si připomenete, že jde stále o vůz za rozumnou cenu."
Zlokotě, kolik ti za tohle PR dali?

reagovat
Viola Procházková
29. ledna 2016, 11:12
1

Mylijon za kus, kocourku. Myslela jsem, ze je to obecne znamo.

Pe
Petr
29. ledna 2016, 12:38
0

U takoveho stokonoveho auta bych cekal stovku k 10s, a ne skoro 12s, hmotnost se mi zda nizka na dnesni pomery, je to skoda.

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
29. ledna 2016, 18:16
0

Popravde, ta trojkova Fabia, kdyz je v pekny barevny dvojkombinaci a se slusnyma kolama, by mne oslovila stokrat vic, nez tohle. Jako lidovy auto dobry, ale tak za dvestepade, jinak je to nesmysl.

reagovat
dn
dnpa
30. ledna 2016, 00:15
0

Já nevím, když už Hyundai, tak asi radši Veloster. Nabízí se ještě?

reagovat
M P
30. ledna 2016, 12:07
0

Podle stránek výrobce už ne. Ani na inzertních serverech jsem nenašel žádné nové kusy. Ale na druhou stranu, co jsem tak slyšel, nabízel Veloster celkem nepřesvědčivé jízdní vlastnosti. Dá se toho najít hodně a recenzenti se nezdráhali použít přívlastky poněkud příkřejšího ražení, než jsem použil já:)

Viola Procházková
30. ledna 2016, 17:09
0

Veloster byl hrozný krám. Zajímavý nápad, ale hodně slabý výsledek.

CerVus
31. ledna 2016, 07:46
0

Veloster zabila zadní náprava a tupé řízení. Nápad to byl ale hodně zajímavý. Přeci jen 4 lidi jedou v autě jen občas a za řidiče si sedá málokdo.

Da
Dad
31. ledna 2016, 02:33
0

ma plus za dvoudverovost. Na to se skoda nezmuze.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem