reklama
načítám data...

Hrdinové za babku: Toyota Yaris 1.5 TS

Malá Toyota se jen těžko dostává mezi touhy chudých petrolheadů. Jenže co když je ve své nejsilnější verzi tím nejlepším autem, které si mohou přát?

zobrazit celou galeriiBazarový snílek: Hrdinové za babku: Toyota Yaris 1.5 TS

Naši rubriku bazarový snílek určitě dobře znáte. Rozhodli jsme se ji však trochu rozšířit o novou podrubriku “Hrdinové za babku”. Ta bude věnována některému ze zajímavých aut, která se nacházejí v těch nejspodnějších patrech automobilového trhu a lze je pořídit zhruba za dvě průměrné výplaty. Pro širokou veřejnost to jsou možná jen kusy plechu čekající na svou poslední cestu do benzínového nebe, my si však myslíme, že i v tomto cenovém spektru lze nalézt skutečné hrdiny.

Toyota Yaris. Tato dvě slova se v myšlenkách nadšeného fanouška aut objeví jen stěží. Roztomilá a kulatá věc do města, které nikdo v redakci neřekne jinak, než Jaruna, je jistě skvělý spotřebič vynikající svou spolehlivostí a uživatelskou přívětivostí. Má-li však dojít na nějaký entuziasmus, je Yaris ze hry. Malá Toyota zkrátka měla vždy být především praktická, úsporná a být dobrým společníkem dámám ve městě, takže se logicky do úvah nadšených fanoušků automobilové přepravy nedostává. Leč Toyota Yaris se nevyráběla jen v obvyklých verzích s litrem nebo větší třináctistovkou. V poslední době jste možná zaznamenali zprávy o limitované edici Yaris GRMN s motorem 1.8 přeplňovaným kompresorem, což je prvotřídní dravec. Ale i předchozí generace měly své výkonnější varianty. Druhé vydání městské Toyoty se prodávalo v provedení TS s atmosférickou osmnáctistovkou o výkonu 135 koní a první generace, o které bude řeč především, pak mimo základních jednotek dostala do vínku i živý motor 1.5 s výkonem 105 koní. Opět označený jako Yaris TS. A právě jedno červené TS  je nyní na prodej v Praze. 

Pokud jste si rozklikli odkaz, už slyším zase ty plamenné příspěvky v diskuzi narážející na cenu inzerovaného vozu, kterou rozhodně nelze dát do rovnítka se dvěma průměrnými čistými měsíčními mzdami. 65.000 Korun je skutečně trochu více, ale nyní bych se rád vrátil k myšlence, jež byla vyřčena už v perexu. Není náhodou Yaris 1.5 TS tou nejracionálnější volbou pro člověka, který hledá krávovinu za pár peněz i když ony imaginární dvě výplaty svou cenou trochu překračuje? V rámci rubriky ‘hrdinové za babku’ už jsme si představili všechno možné. Forda s šestiválcem, Fiat s pětiválcem, točivou Alfu Romeo nebo chuligána z britských ostrovů se znakem Morris Garage… Všechno to jistě jsou zajímavá auta. Ale stejně tak potenciální kasičky skrývající pod svými starými karoseriemi celou řadu potenciálních průšvihů. Yaris 1.5 TS možná vypadá na obrázku jako nepřitažlivá věc ocucaných tvarů dobrá možná tak pro partnerku, ale ve skutečnosti to je malá mrštná lasička, která disponuje královským triumvirátem vlastností mateřské automobilky – spolehlivostí, odolností a trvanlivostí. Nalijme si čistého vína – nejsou právě tyto záležitosti u levných aut kruciální? Jinými slovy, lepší neatraktivní Yaris v plné kondici v hrsti, než šarmantní Alfa s kopou charismatických jednotlivostí na…   zvedáku v garáži…  Navíc v reálném světě to s tím Yarisem nebude vůbec tak zlé…

Co tedy lze od malé Toyoty očekávat? V prvé řadě srdnaté výkony a jediný prvek, který uznává Chuck Norris – tedy prvek překvapení. Vážení přátelé, první generace Yarisu se na našich silnicích z 90% vyskytovala co by živý (a na svou kategorii skvělý), ale přece jen slabý litr. Patnáctka o výkonu 105 koní je trochu jiné kafe, uvážíme-li, že hmotnost vozidla se i s největším motorem motá kolem tuny. Možná si z něj nikdo neučůrne, to by nesmělo existovat třeba Clio RS, které v té době při podobné hmotnosti nabízelo 169 koní, ale bez debat se jedná o sympatické stádo. Mnohem větší stádo, než by od roztomilé Jaruny kdo čekal. Navíc se jedná o motor nadšený, který chytne šponu až okolo 4.500 otáček a městský vozík dokáže zrychlit na 100 km/h za 9 vteřin. Také díky asistenci na krátko poskládané převodovky. To není špatné…  Oproti běžným verzím Yarisu disponuje provedení TS i dalšími vylepšeními.

reklama

Sedadla vybavili jakýmsi bočním vedením, takže se nebudete muset zakousávat do volantu, abyste v ostřeji projeté zatáčce nevypadli bočním oknem. Digitální štít, který ve své době ohromoval všechny potenciální kupce, byl v centrálně umístěné kapličce nahrazen klasickými analogovými budíky. No a změna se udála i na podvozku, Yaris TS dostal tužší pružiny i tlumiče a silnější brzdy. Na poměry hot hatchů jde sice stále o měkké a komfortní vozítko, avšak zdaleka už to není divoce se naklánějící lidová varianta. Ostatně Yaris TS vlastně nikdy pravým hot hatchem nebyl, spíše se zastavil někde na půli cesty. To však neznamená, že by s ním byla nuda. Jeho nejdůležitější poselství je totiž ukryto v nemilosrdném toku času. Dnes jsme u podobných aut zvyklí na striktní stabilitu a úchvatné výkony, ale vše je trochu zředěno syntetickým ovládáním. První generace Yarisu však patří do generace aut, jejichž ovládací prvky a souznění s řidičem ještě stále byly plné života a bezprostřednosti. Řízení i řazení jsou velmi lehké, ale veskrze upřímné a propojující. Dlouhá páka s koženkovou hlavicí vám sice nezprostředkuje žádný mechanický zážitek, ale převodové stupně můžete měnit ukazováčkem a s ohromující rychlostí. Auto nedisponuje žádnými otravnými asistenty či systémy, které musíte nastavovat či vypínat. Prostě nastartujete a jedete. A ta věc se pod vámi vrtí, možná trochu kymácí a možná se zdá trochu nestabilní, ale je plná nadšení a života. Její kompromisní podvozek nenabídne ani kýble gripu, ani nějakou výraznou přetáčivou charakteristiku pro fajnšmekry, za to s přehledem vyžehlí záplatovanou okresku a stejně jako zbytek auta je přímočarý a nezáludný. Tohle je recept na nenucenou radost při každodenním užívání… Pokud si ji tedy nenecháte zkazit záplavou extravagantně tvarovaných plastů v interiéru nebo jízdou po dálnici, kde vám kraťoučká pětka velmi rychle vytroubí mozek z hlavy.

Závěrečným odstavcem zopakujme to nejdůležitější. Ekonomickou nenáročnost. Jaruna je jednoduchý kus techniky, který funguje. Můžete jej zanedbávat a stejně je pravděpodobné, že se jako hodný pes odvděčí věrnou službou. 14 let je sice na poměry automobilového života dlouhá doba, avšak při troše štěstí budete muset měnit pouze pár spotřebních věcí. Yaris je mimořádně odolný a provozně nenáročný. Dokonce ani netrpí výraznějšími sklony ke korozi. Pokud se o červenou jarunu v inzerátu její majitelé alespoň trochu starali, je velmi pravděpodobné, že i nadále bude umět poskytnout velkou část svých schopností a za další fungování bude žádat pouze malou porci starostí. Sem tam si vzpomenete na olej, sem tam na brzdy a nemrznoucí směs… a to je s trochou nadsázky vše… Pro člověka, který nedisponuje závratnou bonitou v pravdě ideální řešení. Nájezd 109.000 kilometrů vypadá velmi lákavě, a protože je Toyota původem z ČR, měl by jít poměrně snadno ověřit. Záznamy na www.kontrolatachometru.cz vypadají slibně. 

Jak to celé shrnout? Je Yaris 1.5 TS hrdina za babku? To si pište. Možná nemá zvuk a možná budete muset skousnout dokonce kdejaký úšklebek, když do okolí zahlásíte ‘Koupil jsem si Yaris…’, ale pokud hledáte něco malého a zábavného, dává z racionálního hlediska smysl jako málo co jiného. Yaris 1.5 TS totiž není hrdina na obrázku či parkovišti, ale zejména při každodenním životě.  
 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

beastar
07. října 2017, 11:23
1

Úplně poslední věta. Naprostá pravda. Jakmile se člověk dostane do věku někde mezi 22 a 55 měl by takhle uvažovat. Je jich docela málo. Celkem by mě zajímalo jak to jezdí.

reagovat
Tomáš Trýska
07. října 2017, 12:24
0

Popis mi hodně připomněl mojeho nového malého prcka. 100 koní sice nemám ani zdaleka, ale je s ním neskutečná sranda.

reagovat
ToMyx
07. října 2017, 19:25
2

Souhlas, souhlas, super vystiženo. Tohle je v ČR celket rarita.
Párkrát jsem měl tu čest a je to mrštná lasička, která umí rozdat radost! Co na tom, že nevypadá hustokrutě, je to auto opravdu pro radost a na okresky není sice výkonu nadbytek, ale pobavit opravdu umí. Poslední větu tesat do kamene! :-)

reagovat
beastar
07. října 2017, 20:47
1

Přesně tak, lepší v toyotě za volantem, než s alfou, bavorákem a dalšími v servisu:) Ono samozřejmě nic není bez chyb, ale co naplat i auto pro zábavu by mělo především jezdit. Kromě Jaguárů samozřejmě ty z tebe udělají toho anglána s modrou krví a tak ti stačí jenom chlastat na zahradě gin a obdivovat stojící "skvost".

GanGreen
08. října 2017, 09:27
1

Uz nechty jaguary spat :-D :-D :-D

Petr 'Krab' Jeřábek
08. října 2017, 08:25
0

Yaris 1.5 TS vážně může být super. Protože se bude snáz provozovat a snáz shánět než třeba Peugeot 106 Rallye, který by se enormně líbil mě. Japonské splašené nákupní tašky nejsou tak drahý, ale už se hůř shání. Třeba Yaris ještě jde. Ale takové Daihatsu Charade GTI, Nissan Sunny GTI, Mitsubishi Colt GTI .. tyhle už nějak zmizely ze světa inzercí

reagovat
CZmisak
08. října 2017, 08:54
0

Tak dlouho jsem před dvěma lety jednu sháněl, až jsem si koupil Celicu. Narazit u nás na pěkný kus (a ideálně ještě v nevyšisovaném laku) je skoro zázrak.

reagovat
bitner
08. října 2017, 09:38
0

14 let stara nakupni taska za 65?! Hm, dneska normalka. V roce 2007 jsem poridil ´97 Megane 1,6 66 kW za 76.
Ale tim nerikam, ze se mi to nelibi, ve sve kategorii je to paradni sleeper.
Jinak ten novy Jaryn 1,8 kompresssssor, to bude dobry masakr. Taky za to chcou 850....

reagovat
beastar
08. října 2017, 15:23
0

Nemůžeš brát všechno přes peníze. Taky jsem dal za 35 let staré auto bez zvláštní hodnoty 220 papoušků. V podstatě stav pojízdné a jinak 3. A můžeš za to koupit třeba zánovní Sandero:) Každopádně ta nová 1.8... Přijde mi to drahé když jsme u toho.

Raspby
08. října 2017, 19:09
0

No tenhle Yaris je opravdu u nás dost rarita. To si myslím že i tak ta cena není nijak zlá. Je jich dost málo. Ještě vzácnější je turvo verze (ale nevím jestli byla k dostání jinde než v Japonsku), ta měla tuším 150 koní. To už je slušnej sleeper :-D

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Charger DODGE CHARGER SRT 6.2 HELLCAT  2016
Dodge Charger DODGE CHARGER SRT 6.2 HELLCAT

2016 rok výroby
707 koní výkon
6 166 ccm objem

BMW Z3 Coupe 1998
BMW Z3 Coupe

1998 rok výroby
193 koní výkon
2 793 ccm objem

Dodge Magnum RT 5,7L V8 AWD 2006
Dodge Magnum RT 5,7L V8 AWD

2006 rok výroby
340 koní výkon
5 700 ccm objem

Dodge D600  1986
Dodge D600

1986 rok výroby
100 koní výkon
2 600 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1978
Chevrolet Blazer K5

1978 rok výroby
1 koní výkon
5 723 ccm objem