reklama
načítám data...

Hrdinové za babku: Fiat Bravo HGT

Pětiválcová auta se v kategorii "za pár šlupek" nevyskytují zrovna často. Původní Fiat Bravo však mezi ně patří a dokonce se dá za dvě výplaty sehnat v moc hezkém stavu

zobrazit celou galeriiBazarový snílek: Hrdinové za babku: Fiat Bravo HGT

Naši rubriku bazarový snílek určitě dobře znáte. Rozhodli jsme se ji však trochu rozšířit o novou podrubriku “Hrdinové za babku”. Ta bude věnována některému ze zajímavých aut, která se nacházejí v těch nejspodnějších patrech automobilového trhu a lze je pořídit za dvě průměrné výplaty. Pro širokou veřejnost to jsou možná jen kusy plechu čekající na svou poslední cestu do benzínového nebe, my si však myslíme, že i v tomto cenovém spektru lze nalézt skutečné hrdiny.

Rok 1995 je už hodně dávnou minulostí. Já si však dodnes pamatuji, jak jsem jedno odpoledne zíral v televizi na Auto-moto revue, kde zrovna Tomáš Hrnčíř představoval zrbusu nová italská dvojčata – Fiaty Bravo a Brava. Z té krásy a apeninského šmrncu mi padala brada. Kulatá a podmanivá příď s protáhlými světlomety pokračovala vyváženými tvary až k originálním zádím. Ať už to byla pětidvéřová Brava se zvláštním stupňovitým kufrem opatřeným třemi uzoučkými svítilnami, nebo třídvéřové Bravo, které na krátkém useknutém zadku vozilo světla s typickým kroužkem, mohl jsem na nich oči nechat a o nejkrásnějších autech třídy jsem měl zcela jasno.

Jenže teď máme rok 2017 a po dva-a-dvaceti letech dožívají poslední zbídačené Bravy a Brava své životy většinou jako utýraní dělníci, čekajíc, až hydraulický lis ukončí jejich trápení. Snad jen jediná varianta dvojčat se ještě těší jakémusi zájmu – samozřejmě se jedná o vrcholnou sportovní motorizaci Bravo 2.0 HGT – třebaže ani tenhle hot hatch nepatří mezi auta, po kterém by se kupci starších vozů mohli utlouct. A tak se stalo, že Bravo HGT postupem času padalo tržním žebříčkem až do sfér, kdy se kupuje spíše za jednu, než dvě výplaty a také se z neobvyklé, avšak pravidelně se vyskytující ojetiny stal vůz, který se v hezkém zachovalém stavu skoro nedá najít. Já však nedávno objevil tenhle inzerát, který je jako stvořený pro rubriku Hrdina za babku. 

Sytě červený hatchback měl ve svém životě jednoznačně štěstí na majitele. Na fotkách nevypadá křivě, nemá na každém blatníku jiný odstín červeně, z jeho motoru by se skoro dalo jíst a ani interiér nejeví známky toho, že by v něm přebývalo individuum v zabahněných kanadách a s rukama od marinovaných žeber. Nemám problém věřit, že auto za dobu své existence skutečně najelo jen 142.000 km. Proto není divu, že majitel si své auto cení na zhruba dvojnásobek sumy, za kterou se variace na ostrý hatchback od Fiatu prodávají obvykle. Stále však na jeho pořízení budou stačit zhruba dvě výplaty. Takže čím a proč by vlastně Fiat Bravo HGT měl být hrdina?

reklama

Za sebe bych asi vypíchl dvě věci. Design a motor. Nemůžu si pomoct, ale narozdíl od jiných kompaktů, které přišly na svět v té době, vypadá Bravo i dnes stále chic. Přestože má dosti ocucané tvary, které byly velmi poplatné devadesátým létům a teoreticky měly rychle zastarat, neudálo se tak. Anebo mám jen pro tohle auto slabost z dob, kdy jsem se jako začínající puberťák těšil, až v noci uvidím ty kroužky v zadních světlech…  Škoda, že to samé nelze říci o plastovém orgasmu, jež explodoval v interiéru. A to jsme si z toho vestavěného rádia (jednoho z prvních) v roce 1995 vyloženě učurávali…  Design tedy je rozhodně subjektivní, ale s motorem už to bude objektivnější výhoda. Pětiválec v kompaktu? To je událost, která se stává tak jednou za dekádu. I kdyby to byl vydechlý kafemlejnek, už jen ten zvuk ospravedlní jeho koupi. Pětiválcová bublanina se poslouchá tuze dobře. Jenže tenhle motor vůbec nejede zle. Z dnešního pohledu by sice parametry 147 koní a 186 Nm nadchly možná tak u foukané jedna-dvojky, ale v polovině devadesátek patřilo Bravo HGT se stovkou za 8,5 s mezi slušný standard hot hatchů. Pětiválec navíc vyvážený brumlavý spodek doplňoval gradujícím vrškem. Jen kdyby jeho zástavba pod malou kapotu Fiatu neznamenala komplikace při servisních úkonech. (Rozvody znamenají motor ven, auu..) 

Navzdory mimořádné a charismatické pohonné jednotce se ale z Brava HGT žádná legenda mezi ostrými hatchbacky nestala. Má krátká a letitá zkušenost asi ví proč. Řízení bylo trochu nepřesné a púsobilo možná až příliš přeposilovaně, řazení také nemohlo konkurovat Hondám nebo Mazdám. Platforma pak je všem jistě dobře známá Tipo Due, která odsloužila kariéru v mnoha Fiatech a Alfách. Ze vzpomínek si však vybavuji, že podvozek byl poněkud rozbředlý, na nerovnostech odskakoval a přitom se auto umělo naklánět tak, že zvedalo vnitřní zadní kolo, poměrně vysokému zdvihu tlumičů navzdory. Ani rozpustilého talentu a sklonů k lift-off přetáčivosti moc nepobral. 

Jenže tohle všecko je už možná vedlejší. Bravo HGT je více než dvacetiletý relikt časů minulých, se kterým beztak nikdo nebude honit časy na okruhu a na tvrdo vymetat mravence z krajnic na oblíbené okresce. Už samotný dojem z řízení oldskůl auta bdue působit radostně. Naopak podmanivý zvuk pětiválce s plynoucím časem spíš získal na váze a bude tím hlavním důvodem, proč HGT chtít. No a posledním důvodem, proč si tento rychlý hatchback z bláznivých devadesátek zaslouží být hrdinou je ten, že za dvě výplaty ho můžete sehnat v opravdu pěkném stavu, což se o mnoha jiných vozidlech s trochou šarmu řict nedá.

Motor: atmosférický řadový pětiválec 1 998 cm3
Výkon: 147 koní (108 kw) v 5 800 ot./min
Točivý moment: 186 Nm v 4 400 ot./min
Převodovka: manuální pětistupňová
Maximální rychlost: 210 km/h
0-100 km/h: 8,5 s 
Pohotovostní hmotnost: 1 190 kg 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ku
kubajs
07. srpna 2017, 07:49
0

koukám že je tam inzerát na moje bývalé bravo :)
v roce 2010 jsem ho koupil dotažené z italských benátek a mělo 111tkm
za 6 let co jsem ho měl proběhl celolak, kožený intec z jiného brava, abarth nárazník od zenderu atd.
mam na netu i fotky kdyby náhodou :)
nový majitel ho má rok a je v něm údajně zgenerálkovaný motor
původní se prý po měsíci jeho užívání zadřel..... :-/

reagovat
reagovat
Ko
Kouzelník
07. srpna 2017, 19:32
0

Pěkně jsi to vyladil. Líbí se mi ta loketní opěrka i to potažení kůží...BRAVO ! Nechybí Ti ?

ku
kubajs
08. srpna 2017, 08:21
0

popravdě chybí
tenkrát jsem ho prodával defakto z donucení protože jsem změnil zaměstnání a musel jsem začít dojíždět autem.
takže rok musel sloužit jako daily car a byla to škoda ho huntovat, takže musel pryč protože na druhý auto nebyly peníze

Csaba
07. srpna 2017, 17:39
1

Ehm, nevím jak pro autora článku ale pro mě znamená 58.000,- Kč poměrně dost peněz, u auta "za babku" bych čekal cenovku 5.800,- Kč, ne desetkrát vyšší :)
Ono, i ty "dvě výplaty" jsou nešťastnou formulací - nikdo z nás jistě 2 měsíce po sobě nemůže CELOU výplatu vzít a odložit bokem, "na auto" - 2 měsíce nejíst, nepít, nebydlet, nesplácet hypo (či půjčku), nejezdit do práce, neplatit za mobil, internet... - to jednoduše není možné, že? :-) Nemluvě o tom že 29.000,- Kč čistého měsíčně - uff - to tak možná v Praze...
Ano, vypadá to krásně, má to skvělý zvuk, patrně je to i udržované - ale ze 58.000,- Kč je ke koupi jistě více modelů podobného "ražení", domnívám se.

reagovat
JayK91
07. srpna 2017, 18:14
0

na to jsem tu poukazoval už před rokem ... neuspěješ ... :D :D tady se nepočita s tim že takový "prodavač z alberta" nebo "student brigádík" by si chtěl taky koupit jine auto než to na doježdění :D tady se bohužel počítá jen s finační elitou a ne s lidmi co na 60 000 musí makat 6 měsíců no :( ... každopádně je to velmi nešťastná formulace...

bitner
07. srpna 2017, 18:28
0

Souhlas s tim, ze 29 cista ruka je docela slusny nadstandard. Prumer je kolik? Cca 21? S tim, ze ta konstanta nezbytnych mesicnich vydaju vetsinou i z tech 29 ukroji opravdu hodne, takze realne se ani z tech 29 usetrit neda. Ovsem tady se s kamenou tvari doporucuji rodinam s 3 a vice detmi auta za 600, takze to bych neresil.
Problem je v tom, ze dnes se prakticky ZADNE auto v pojizdnem stavu (natoz zajimave auto) neda poridit pod 50 000 Kc. Pak se vsichni hrozne divi, ze se na to lidi vyserou, "rezignujou na zivot" a koupi si novou Daciu (byt treba na splatky).
Tenhle fiatek je opravdu pekny - aspon na 1. pohled - ale za ty prachy to nechat stat v garazi je blbost, protoze zas takovy klenot to neni. Na druhou stranu, odrovnat to po roce jezdeni do kolbenky by mi to bylo taky lito.
Vychazi mi z toho, ze idealni kupec bude nejaky VS student, co si na to vydela pres prazdniny (3-4 mesice) a pak s tim najede tech 1500 km, nez mu dojdou penize na benzin (cca listopad). To tomu autu zase prodlouzi zivot, pokud to bude moct ulozit k rodicum/prarodicum do stodoly a zakryje to plachtou.

Vojta Dobeš
07. srpna 2017, 18:44
1

Když je něco "za dvě výplaty", tak to je 1) lehká nadsázka ( a zhruba za dvě hrubé výplaty to je) a za 2) to přeci sakra nemusí znamenat, že si na to člověk vydělá za dva měsíce. Nicméně 2-3 výplaty bývá obecně považováno za sumu, kterou si může za auto dovolit dát i velmi finančně konzervativní člověk...

hh
hh
07. srpna 2017, 20:45
3

" Problem je v tom, ze dnes se prakticky ZADNE auto v pojizdnem stavu (natoz zajimave auto) neda poridit pod 50 000 Kc" - tak to je pekny nesmysl.. Pokud clovek pouziva hlavu a neni uplne levy, tak se da koupit plne pojizdne auto (a dlouhodobe provozovat) i za mnohem min.. z vlastni zkusenosti - v poslednich letech pro sebe, nebo nekoho z rodiny shanel takove auto nekolikrat a vzdy uspesne (krome jednoho, ktere se prodalo po par mesicich za stejnou cenu, za kterou bylo koupeno, vsechny jezdi, bez nejakych drahych, nebo castych zavad..

Ale chapu, ze tohle clovek s Dacii za 200k slyset nechce..

bitner
07. srpna 2017, 21:13
1

Ja to chci poslouchat porad, chci se nechat presvedcit, ze je lepsi koupit si na rocni najezd 18 - 20 tkm 15 let stare auto nez novou Dacii. Bohuzel ma osobni zkusenost je presne opacna. Asi nepouzivam hlavu a jsem uplne levy.
Btw tohle je muj posledni prispevek na toto tema, v zajmu vsech a v zajmu rovnovahy universa.

Pan Krab
07. srpna 2017, 21:13
2

HGT je bomba....hrdina minulosti nás, co v té době chodili na střední a tajně toužili, že si takové pořídí naši taťkové místo Feldy :) ... Ještě lepší je COUPE 20V Turbo .. a že se teď v inzerci objevily :-D

Rubrika "hrdinové za babku" je ta, kterou jsem hltal kdysi v autocarech, tam určitě podobná byla. Ten smysl těch dvou platů, to je nadsázka, respektive spíš původně překlad anglické rubriky v anglickém Autocaru.

V UK se dá pořád totiž pořídit leccos zajímavého do 1000 GPB a tam to fakt tak je, že si na to našetří i finančně gramotný prodavač v tescu třeba, pokud nemá nakoupený všelijaký iphony a další nesmysly na splátky.. ( což většinou tak bývá) U nás je to horší. My stále pracujeme za příliš málo peněz, bohužel..

A že se nedá koupit solidně fungující auto do 50tisíc? To víš že dá, pane Bitner. Ne opravdu... Musíš umět vybírat. Skoro to vybízí k dlouhodobému testu. Koupit auto za 15 max ( plechcup limit) a provozovat ho rok jako denní vozidlo a psát pravdilně příběhy z jeho deníčku :-D ... já bych to zkusil, ale asi bych měl brzo sbalenou krosnu před domem, tak spíš je to výzva pro nějakého zdejšího redaktora.... třeba takový Matěj Podhorský, že by to zkusil ? :-D he he...

liška
07. srpna 2017, 21:15
0

neasi, lybra za 40k jezdí dva roky. TCO 3kč na km, když započítám zůstatkovou hodnotu tak cca 2,20kč. sierra na lpg za 8t jezdila rok a půl bez investic (pouze s dolíváním doleje) a jediné co ju zahubilo byl konec polopřevodu. a nechápu, jak někoho může pobuřovat, že jako rodinné auto tady bylo doporučováno něco za 600 - to je přece docela běžná cena za líp vybavenou vochcáfku a podívejte se kolem sebe, kolik jich jezdí. pane bitner, to cpaní dáchčije do každýho tématu už začíná bejt dost protivný.

bitner
07. srpna 2017, 21:17
0

Chapu, kdyby to slo smazat, udelam to. Fakt.

hh
hh
07. srpna 2017, 21:28
0

Pouzivat hlavu a nebyt levy nebylo vubec mysleno nejak hanlive.. Levne auto vetsinou musi byt neco ne uplne mainstreamoveho a jezdit v 15+ let starem aute vyzaduje nejake zakladni technicke znalosti - pokud nekdo neumi zkontrolovat ani olej, spis si necha upadnout kolo, nez by odhalil nejake nestandartni zvuky a prehraty motor pozna az podle pary linouci se z pod kapoty, samozrejme pro nej stare auto moc smyslu nedava..

bitner
07. srpna 2017, 21:41
0

V pohode, me proste na tech starych autech stvaly ty nefatalni zavady. On takovej Focus I 1,6 se da provozovat, dokud neshnije na sracku. Jenze pritom prestane fungovat stahovani oken, central si zije vlastnim zivotem, vetrak jde jenom na 4° a diky tomu z nejakeho duvodu nejde zapnout klimatizace, upadne silentblok vyfuku (za 5,50 Kc, ale do servisu se s tim musi), zacne to chcipat na volnobeh, vykurvi se poloosy (takze se s tim neda jet vic jak 90 km/h tacho) a ve finale do toho tece pres kabinovy filtr a je v tom smrad jak v opicarne. Nic, co by to auto odstavilo, nic, co by se nedalo resit, ale dost na to, aby to z pana Bitnera udelalo uzlicek nervu a naplnilo ho nenavisti k autu, ktere je jinak jeho snem za par supu.

Tomáš Vavrečka
07. srpna 2017, 21:43
0

Jako duchovní autor téhle podrubriky bych měl asi taky přispět svou trochou do mlýna :-)

- Jak už psal Vojta, jsou to auta, která půjdou koupit ZA dvě výplaty, nikoli ZE dvou výplat.

- Suma je přibližná, idea byla do +/- 50 tisíc (tedy i kousek nad), ambice, abych se přesně vlezl do skutečné průměrné mzdy v daném období opravdu nemám.

- Pokud uvážíme, že nejlevnější nová auta se prodávají za 200 a pokračují někam k 10 milionům, je myslím možné auto za cenu lepšího kola skutečně nadsázkou označit jako "auto za babku" a rozhodně ne za "auto pro elitu" :-)

- O autech za opravdovou babku v řádu tisíců či nízkých desetitisíců nechci psát už z principu, protože si nemyslím, že za daný rozpočet lze pořídit něco, co by dávalo smysl jinde než na PlechCupu. Sice se občas stane zázrak ( třeba Ondrova Omega 2.6i, o které se tady před lety psalo), ale obecně zastávám názor, že auta za pár jsou spíše k zlosti...

- a speciálně pro Bitnera. Za dobu co tady píšu jsem pořídil už šest "aut za babku" v nadprůměrném stavu a hodlám tedy tvrdit, že za 50 to furt jde :-) I když jsme před pár dny nadávali, že lepší časy už byly...

Tomáš Vavrečka
07. srpna 2017, 22:12
1

Ještě se teda sluší dodat, že já mám tu obrovskou výhodu, kdy můžu hodit auto do stodoly a netrápit ho tedy před sídlištěm.
No a pak tu je možná ten mylný dojem, že se na těch autech nic nekazí. Samozřejmě kazí a samozřejmě i ta nejzachovalejší potřebují servis, nikdy nebudou tak uživatelsky pohodlná jako nové auto v záruce a člověk musí projevit trochu snahy a přehledu, aby nezahučel velké peníze do banálních oprav. Ale to už je vše jen o rozumu a plánování při nákupu - jak dlouho chci auto mít a na co jej budu používat. :-) Dvacetileté auto ve stádiu leštěnka nikdy nebude ideální pro protloukání se městem v čase i nečase a tahání materiálu na stavbu... Na to je holt lepší ten nový Logan...

Oz
Ozi
07. srpna 2017, 18:24
0

Super článek a těším se na další z této rubriky.????

reagovat
Ko
Kouzelník
07. srpna 2017, 19:22
0

Děkuji za připomenutí tohoto hrdiny. Vzpomněl jsem na konec svých devadesátých let, kdy jsme coby "tuneři" jezdili na vyjížďky a lépe situovaný kamarád měl právě HGT a oproti mému Civicu 6G 1,4 to jelo neskutečně. Za 58 tis.je to lákavě za babku vzhledem k předchozí péči Kubajse.

reagovat
PepaSFI
08. srpna 2017, 19:15
0

byli a možná ještě jsou kouzelníci co dělali rozvody bez vyndání ale prý je to strašná gynekologie. Motor má super zvuk a jede to vehementně. Ty malý světla nikdy pořádně nesvítily u žádné z variant. Potěší to, vidět že tyhle auta ještě někdo má a opatruje.

reagovat
Wanix
09. srpna 2017, 10:49
0

takový pěkný článek a lidi si budou furt stěžovat :D sice bych si taky u "Hrdinové za babku" představil spíš něco do 30k, ale to je jen o úhlu pohledu a vozech na jaké je člověk zvyklý...a pořád si daleko radši přečtu článek o takové srdcovce (přestože se mi auto jako takové nelíbí) než o nějakém novém koncernu

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Durango SLT 2000
Dodge Durango SLT

2000 rok výroby
250 koní výkon
5 901 ccm objem

Ford Mustang coupe V6 2013
Ford Mustang coupe V6

2013 rok výroby
305 koní výkon
3 700 ccm objem

Chevrolet Corvette targa 1977
Chevrolet Corvette targa

1977 rok výroby
210 koní výkon
5 700 ccm objem

Lincoln Continental kabriolet 1964
Lincoln Continental kabriolet

1964 rok výroby
320 koní výkon
7 000 ccm objem