načítám data...

Hrdinové za babku: Fiat Barchetta

Na šarmantní roadster osvědčeného původu nepotřebujete stovky tisíc. Vlastně vás nemusí stát o moc víc, než stejně starý kompakt.

zobrazit celou galeriiBazarový snílek: Hrdinové za babku: Fiat Barchetta

Naši rubriku bazarový snílek určitě dobře znáte. Rozhodli jsme se ji však trochu rozšířit o novou podrubriku “Hrdinové za babku”. Ta bude věnována inzertním nálezům, které se nacházejí v těch nejspodnějších patrech automobilového trhu a lze je pořídit za dvě průměrné výplaty. Pro širokou veřejnost to jsou možná jen kusy plechu čekající na svou poslední cestu do benzínového nebe, my si však myslíme, že i v tomto cenovém spektru lze nalézt skutečné hrdiny.

Na Barchettu neboli ‘loďku’ se dnes pohlíží všelijakými způsoby. Je to zkrátka levné auto koncernu Fiat, který se v tuzemských kruzích netěší zrovna z úchvatné image. Ještě k tomu fiatí bárka konkuruje ostatním roadsterům podřadnou koncepcí všechno vpředu a to je pro petrolheady učiněné faux pas. Faktem však je, že malá a veselá autíčka bez střechy Fiat vždycky uměl. Je skutečně nutné ohrnovat nos nad následníkem veskrze pozitivních jezdítek jako 124 Spider nebo 850 Spider jen proto, že má poháněná přední kola?

Když jsem v inzerátech našel tuhle modrou Báru, měl jsem ihned jasno, že to auto je jasný hrdina za babku. Od pohledu vypadá jako sériový kus nenapadený garážovým kutilem ani nesvéprávným tunerem a cena 55 tisíc za dekapitované auto ročníku 2000 je vskutku skvělá. Jasně, Barchetta má základ v Puntu, ale přesto je to svébytný model, který je primárně roadsterem. Není to žádný kompakt, jemuž někdo ukradl střechu a přetvořil ho v piknikový košík. A z tohoto pohledu je poměr ceny a x faktoru velmi úžasný. Vlastně je Barchetta tím zřejmě nejzábavnějším otevřeným autem, které se vleze do naši imaginární dvou-výplatní hranice a nenachází se ve stavu vyžilé vrány popřípadě atomizujícího se vraku. Takže až bude někdo mektat nad podřadností fiátku, zeptejte se jej na podobně drahou klasickou alternativu.

Inzerovaný kus nevypadá vůbec špatně. Popravdě jsem chvilku uvažoval, že bych v rámci svého autíčkářovského děvkařství zkusil kontaktovat majitele a popřípadě na chvilku Miatě nastěhoval do garáže italskou sousedku, leč musím momentálně řešit úplně jiné starosti automobilového života a další ojetý vehikl do domácí flotily by mě asi v současné době připravil o nervy. Inzerát je sice na informace skoupý, avšak ze zkušenosti na něm vidím spíše pozitiva. Prodejce je soukromý a po rozbalení jeho profilu na vás nevykoukne ani polské vetešnictví ani ekipa otlučených dovozenin načerno kšeftujícího tahače ojetin. Fotky rozzářené Sluncem jsou sice zoufale neaktuální, což obvykle nevěstí nic dobrého, v tomto případě je ale vnímám spíš jako plus a možný důkaz o tom, že auto v nečase nejezdí. No a konečně uváděný nájezd je velmi nízký – kolik má společného s realitou samozřejmě nemohu tušit, ale ve spojitosti s typem prodávaného auta, docela starými registračními značkami a sezónním fotem, by vážně mohlo jít o skutečný nájezd. jen ta kola by měla být ihned po koupi zapálena. Co ale od Barči vůbec čekat?

Italská konkurence pro Miatu se světu představila na ženevském autosalonu léta páně 1995 a ihned byla zvolena evropským kabrioletem roku. Na fotkách vypadá roztomile, vykuleně a docela nesportovně. Podobně jako ostatní malé roadstery, ani Barchetta fotografování nemá ráda, protože dokáže zcela zabít její wow efekt. Vemte však jed, že na živo vypadá i po letech výborně a navzdory zdánlivým lodičkovým proporcím to je malé a rozpláclé cosi poutající pozornost na první pohled. Pánové z Centro Stile se vytáhli. Nějaká rodinná příbuznost s Puntem není vůbec znát a to ani v interiéru. To spíše můžete neznalé ohromovat nevšedně řešenými vyskakujícími klikami dveří. Nějaký luxus a exkluzivita se však samozřejmě nekoná, Barchetta je především jednoduché a minimalistické auto.

Pravda, některé speciální edice měly draze se tvářící a bohatě prošívaná kožená sedadla, ale inzerovaná modřenka má základní látkové sedáky. Z pohledu běžného uživatele moderního auta bude Barča působit spíše jako krám. Místa uvnitř není moc – stejně jako u dobové konkurence mají basketbalisté smůlu. Karoserie se na nerovnostech znatelně kroutí a společně s poměrně tuhým podvozkem vám dá poznat každý špatně utlumený plast a každou montážní nedokonalost. Což mi připomíná, že na exkluzivitě Barchetty přece jen něco bude – autíčko bylo montováno převážně ručně ve slavné karosárně Maggiora v Chivasso…. třeba jako DeTomaso Pantera… Primárním účelem roadsteru je ale rozdávat chvíle plné pohody, radosti či romantiky a k tomu nic víc, než stahovací střechu a šarmantní projev nepotřebuje. A Italové dokáží šarm a jakousi neuchopitelnou radostnost vměstnat do standardní výbavy prakticky každého malého auta.

V případě Barchetty vám určitě vykouzlí úsměv na hubě pohonná jednotka. Auto z inzerátu ještě není vybaveno třetím brzdovým světlem a to je dobré znamení. Čtvercová osmnáctistovka pod kapotou je totiž nejšťavnatější v ranné verzi, než jí trochu přistřihla křídla emisní norma EURO 3, která by měla být spojena právě s modernizací obsahující třetí brzdové světlo. Stará varianta je pravý italsky nadšený čtyřválec, který miluje otáčky a jeho jadrný zvuk lahodí uchu. Stovka za 8,9 sekund nezní příliš jako furioso, ale pocitově působí motor velmi živě. Vždyť tahá jen tunu plechů. Ročník 2000 by naopak měl mít výhodu v lepším  proudění vzduchu kolem kabiny – roadster má sice rozcuchat účes, první ročníky Barchetty však prý vystavovaly posádku napospas povětrnostním vlivům až příliš. A co ten proklatý podvozek? Zobecnění, že jde o Punto platí jen částečně. Ano, McPherson i zadní kliková náprava jsou převzaty z veleúspěšné “Tečky” první generace, ale nejeden díl byl modifikován a podvozek celkově přitvrzen. Barchetta se tak do zatáček vrhá s mnohem větším odhodláním a je s ní vážně legrace. Dojem nepokazí ani řízení a řazení, třebaže zdaleka nejsou tak precizní, jako u japonské konkurence.

Jenže co byste za ty penízě chtěli? Barchetta nabízí skvostný poměr ceny a zážitků, navíc jako pravý hrdina za babku neoholí svého majitele na servisních nákladech. Obecně lze provozní náklady Fiatu považovat za velmi lidové, přestože se samozřejmě najdou specifické drahé díly, které nelze v druhovýrobě sehnat. A samozřejmě, nesmíte poškodit jedinečnou karoserii. Jednoduchost nahrává i nákupní kontrole. Jediné specifikum představuje variátor proměnného časování vačkové hřídele – jeho nefunkčnost je ale snadno odhalitelná tvrdým dieselovým zvukem na volnoběh. Na zbytku auta by vás neměly čekat žádná nepříjemná překvapení a pro nákup dobrého kusu stačí dodržovat obvyklé zásady a kontroly nutné při koupi jakéhokoliv auta, takže nejdůležitějším aspektem bude beztak míra sešlosti věkem. Prostě italská radost, za dvě výplaty.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
24. ledna 2017, 07:48
0

Výborný čtení k ranní kávě! Barchetta je pěkná a myslim si, že už je to pomalu youngtimer. Když jí vidíte naživo, jeji design je opravdu zajímavý. Jo, jenom ten pohon přední nápravy jí odsouvá někam do pozadí za Miatu, ale to se může za pár let změnit. A navíc jich jezdí málo.

reagovat
Un
Unnamed
24. ledna 2017, 09:40
0

Uprimne nechapem co mate vsetci s tym nahonom :D vyhody aj nevyhody maju aj tak obidve moznosti.. ale to je jedno.. co mne na tychto fiatoch vadi, dokonca aj na mojom coupe je to, ze karoseria je akokeby na spatnom mieste :D cela karoseria je moc vpredu a vyzera to komicky. A ked to nema nebezpecny zadok tak s tym moze byt sranda :D skor sa mi na yt pacia barchetty s motorom 16vt z coupe .. to uz moze byt velka parada :D .. vo ked yomu al niekto zle namontoval kasnu :D

Ev
Evlo
24. ledna 2017, 10:03
0

Hlavne rozdil mezi FWD autem a RWD miatou bez svoru me prijde maly, al emzue to byt i tim, ze se sportovnim FWD jsem vzivote nejel sportovne, treba je to jeste horsi.

krab
24. ledna 2017, 13:44
0

Evlo : to je podle mě samo o sobě rozsáhlý téma. Existuje spousta odlišně naladěných FWD a RWD aut. A to ani nemluvě o tom jak která mají rozloženou hmotnost. Barchettou jsem nikdy nejel. Takže, v podstatě jaký je rozdíl mezi Miatou a Barchetou si neumim správně představit.
Sportovní FWD ( Focus ST 225) jsem měl 2 roky. Už bych do tohoto konceptu nešel, ale měl svoje pozitiva. Dokonce chápu toho, kdo podobné auto obhajuje jako perfektní, zábavné, sportovní atd... Já vždycky vnímám auto s poháněnou zadní nápravou jako něco víc atraktivního, existuje v tom prostě pro mě určité kouzlo. Na druhou stranu, s autem jako je Focus ST 225 budu s největší pravděpodobností umět jet rychleji než s podobně výkonou zadokolkou. Vždycky mi to přišlo snazší. RWD auto mi zase dává víc takovýho toho vzrušení z jízdy a větší nutnost se na jízdu opravdu správně soustředit.

hb
hb11
24. ledna 2017, 09:05
0

Barchetta uz je par let za svym cenovym dnem, ted uz je jich na prodej malo a pekne kusy za rozumnou cenu, jako je ten modry, jsou spise vyjimka..

Jinak jasna konkurence bez strechy za jeste vyrazne nizsi cenu je 306 Cabrio. Sice je to ctyrmistne cabrio a ne roadster, ale narozdil od dobove konkurence vypada pekne (mj. kvuli absenci vyztuhy za prednimi sedadly a celkove predelane karoserii, vcetne zlraceneho rozvoru). Podvozkove je na tom 306 take velmi dobre a na cabrio je i celkem lehka..

reagovat
Ča
Ča Snač Aj
24. ledna 2017, 11:46
0

Nižší ceny už opravdu asi nebudou. Ze zvědavosti jsem se podíval kolik stojí v UK, obvykle tu jsou auta levnější, ale podobné Barchetty jsou tu na autoinzercích bežně za 5000 liber a víc. Málem mi vypadli oči z důlků :D

Vavris Vavrisovic
24. ledna 2017, 13:09
0

Někde jsem četl, že Barchetta se nedělala jako RHD a v UK se prodávaly pouze LHD varianty. Možná to tam má punc velké exotiky a proto stojí tolik :)

Pe
Peťas
24. ledna 2017, 09:37
0

Pozor na predni naraznik. V druhosce neni a original stoji okolo 20000

reagovat
Pe
Peťas
24. ledna 2017, 09:38
0

Samozrejme se da sehnat pouzity pri trose stesti a nebo to skusit svarit

Ad
AdamS
24. ledna 2017, 11:11
0

Barču máme doma (společně s Miatou) a musím potvrdit vše co je v článku řečeno! Auto se líbí mnohem širšímu spektru lidí (laiků) než třeba Miata a mezi našimi auty jde o nejžádanější kousek.

Autíčko je to hravé, motor je živý, ve středních otáčkách už má síly na rozdávání, na dobrém povrchu s tím bude proklatě rychlí i průměrný řidič. Zadek je nastavenej spíš klidně, takže člověk musí být opravu prase aby začal vysedávat, což dělá z auta ideální sporťáček pro ne moc zkušené řidiče. Na dírách jde bohužel veškerej komfort do háje, podvozek si neporadí s nerovnostma tak s grácií jako víceprvek u Miaty a celé auto začne mlátit a skřípat. Vůbec různé dětské nemoci, sem tam nějaké vrzání a skřípaní je normální, u italů se tomu říká charakter. Zásadnější péči auto nepotřebuje, ale občas něco někde dotáhnout atd, je normálka. Na kastli bacha, některé díly se shánějí blbě a přední i zadní maska je jeden kus i s blatníkama!

Celkově je duo Miata a Batchetta krásné na porovnání FWD vs RWD. Má to podobnou hmotnost, váhu, velikost kol a pneu, podobný výkon i zaměření. Kdo si to chce vyzkoušet sám, může u nás! :) http://www.icabrio.cz/nase_auta

reagovat
saage
24. ledna 2017, 11:49
0

Prileju trochu do ohne. :-) Me se Barcheta libi asi vic nez Miata. Samozrejme co se asi zabavnosti tyce, tak zadokolku neprekona. Idealni auto pro nezne pohlavi. Myslim ze udela porad jeste hodne parady.

reagovat
JayK91
24. ledna 2017, 13:17
0

Jo Bára, to je takové ideální autíčko na letní romantické výlety bych řekl :)

BTW: Není to už teďka, tak že při přepisu auta stará spz zůstává?

reagovat
j3
j3rry
24. ledna 2017, 14:44
0

Barchetta je peckovní a velice zábavné vozítko. Dá se úplně bez problémů poslat lift-offem i hodně rozevlátě do zatáčky, má příjemně strmé řízení, zpětná vazba od volantu je na FWD velmi dobrá, ve srovnání s čímkoliv moderním bez ohledu na koncepci bych ten volant označil přímo za megafon. Dejte na to budgetové semislicky homologované pro provoz a zejména na downhillu to bude bezkonkurenčně nejrychlejší auto... Poté, co jsem s tím strávil týden na okreskách právě na homologované rozsypané rýži mě veškeré posměšky na adresu "Barči" přešly. Je to velmi podceňované auto...

reagovat
Csaba
24. ledna 2017, 17:51
0

Asi jsem moc starej (no, jsem, když mám 2 vnoučata) ale nějak nerozumím tomu proč se do česky psaných vět vkládají anglická slova...
To je nějaká nová móda na kterou bude nutné si zvyknout? :)
Bylo by možné napsat to ještě jednou i pro ty co maturovali ještě z ruštiny?
Anebo (mám-li jít s dobou v rámci mých možností), bylo by možné ty výrazy "lift-offem", "budgetové" a "na downhillu" přeložit do ruštiny? :-)
Já bych si je pak přeložil do češtiny a měl bych se doma zase něčím pochlubit... :)

Vavris Vavrisovic
24. ledna 2017, 19:02
0

Anglictina je globalni no :) Takze se ty vyrazy michaji mozna az nezdrave casto, ale zrovna tady to smysl ma. Holt je jednodussi napsat 'downhill' nez 'jet dolu z kopce' a stejne tak 'lift-off' nema cesky ekvivalent a je to rozhodne prijemnejsi varianta nez otrocky opisovat 'pretacivost po odstaveni plynu'.

Ad
AdamS
24. ledna 2017, 20:29
0

Teda nechci se tu přít, ale Barca ma zadek nastavenej hodně klidně a docílit vysednutí chce hodně prasečí zacházení a kastle se u toho kroutí jak lázeňská oplatka. Jezdil sem P205, 306 s16, Mini Cooperem a Barca vážně moc nevysedává.. :)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
24. ledna 2017, 21:35
0

Ty anglicky vyrazy v ceskych vetach jsou prisernej zlozvyk. Ti lidi nejsou schopni napsat vetu ve svym rodnym jazyce bez pravopisnych chyb, ale radoby svetovej je tu kazdej. Priznam se, ze tohle mne neskutecne vytaci.

Franz Kafka
24. ledna 2017, 21:39
0

Nejlepší je heel-and-toe, to se ale netýká tady Tomáše. Potom mě dostává nutnost v každém druhém textu (nejen od redakce) zmiňovat slovo "petrolhead".

as
asd
24. ledna 2017, 22:53
0

Knightrider: Daleko horší zlozvyk je psát česky bez diakritiky. ;-)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
25. ledna 2017, 06:39
0

Pisu z mobilu, kterej nema cestinu.

BobAsh
25. ledna 2017, 06:42
0

Jako profesionální překladatel můžu říct, že mě to na jednu stranu vytáčí (nejděsivější bylo překládat pro magazín o pokeru), ale jsou případy, kdy to prostě nejde, protože ještě neexistuje českej ekvivalent. A jak říká vavris, "lift-off" každej chápe. "Přetáčivost po ubrání plynu" se sice chápe ještě líp, ale než to napíšeš nebo i přečteš, tak umřeš stářím.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
25. ledna 2017, 07:47
0

Taky už se u mně tenhle nešvar objevuje, ale vůbec to nemám rád. Upřímně, zrovna třeba ten tvůj lift-off nebo heel and toe a podobně, mi připadá jako zvěrstvo. Ale já mám pocit, že u tohohle národa je to normální. Do národního obrození všichni mluvili německy, za komančů jsme se učili ruštinu a teď pro změnu lezeme do prdele anglicky mluvícímu světu. Zajímalo by mně, jestli se někdy dohrabeme k tomu, že se naučíme dobře vlastní řeč. Ale to jen tak mimo téma (Pro ostatní off topic nebo OT, aby rozuměli všichni. Ty zkratky jsou obzvlášť zvěrstvo).

Barchetta je hezký auto. Kolega z práce jí má už hromadu let, vůbec se o ní nestará a to auto pořád funguje. Jede to hezky, jen co mi vadilo, že jsem hlavou narážel v zatáčkách do bočního rámu střechy. Je to uvnitř trochu klaustrofobický, ale to asi všechny tyhle mrňavý auta, včetně toho mýho.

Kr
Krocan
25. ledna 2017, 08:10
0

A co to je "cum to little pussy"? Ani nevím, kde jsem to četl, ale asi nějaký web okolo aut, však nic jiného nečtu?

Sa
Safa
25. ledna 2017, 08:26
0

Krocan? Nemáš děti? "Little pussy" znamená "malá kočička", to by mohla být nějaká pohádková knížka... :o)

Matěj
25. ledna 2017, 11:28
0

V každém jazyce je úplně bežné, že se přejímají termíny z angličtiny...podívejte se na Němce. Lift-off je naprosto v pořádku, heel and toe mě štve asi trochu víc. Asi bych zrovna za tímto nehledal potřebu lézt západnímu světu (nebo komukoli) do prdele, jakkoli v ostatních oblastech činnosti servilností vynikáme.

PepaSFI
25. ledna 2017, 15:10
0

když budu jízlivej tak bych řek že němčině to jen prospěje. Já si myslím že to je jen problém se stavbou vět. Ty anglicismy to ochuzují. Dyť to může vypadat úplně jinak. No tak nemáme výraz pro lift-off ale můžu to napsat třeba že auto při práci s plynem umí hezky hodit zadkem. Jízdu z kopce taky můžu popsat líp než jen downhill. Zrovna čeština a slovenština má obrovské možnosti, vždyť my můžeme dělat takový kouzla s vyjádřením emocí a pocitů a kdovíčeho ještě, máme slovní hříčky a vtípky, kulturní narážky, slováci jsou mistři nadávek a místo toho všeho píšem zkratky z angličtiny. ROFL.

ri
riprex
25. ledna 2017, 17:44
0

A kdo na to ksakru dneska má čas se rozepisovat? Všechno se zkracuje, tak nevidím důvod si angličtinou pomoct a namixovat to... doba si to žádá ;) A jestli je někdo zastáncem zachování jazyka českého doporučoval bych mu výlet do doby minulé... Sto let zpátky by na něj nechápavě zírali, co to jsou za pochybné výrazy, sto padesát a byl by rád, že se aspoň nějak domluví ;)

as
asd
24. ledna 2017, 16:22
0

Dobrý článek. Souhlasím, že RSW kola musí shořet. :)

(btw. v perexu před než se nepíše čárka - http://prirucka.ujc.cas.cz/?id=154)

reagovat
Mr
Mrdky
24. ledna 2017, 19:49
0

Na jednu sezónu dobrý jinak je to za ty prachy drahý. Zoufale pomalý auto a co teda v článku je napsáno skvěle, ty kola jsou úděsná i na Punto natož na "roadster" za dvě výplaty ( nutno dodat že průměrné které má asi 50% obyvatel ) a nebo to taky může být za čtvrt výplaty.

reagovat
Ronin
26. ledna 2017, 09:17
0

Mal som možnosť stráviť s Barchettou víkend.Problém tkvel v tom,že neviem či to bola Barchetta pred modernizáciou,alebo po.Majiteľ dal tomu totiž svoj dizajn.Mala iný tuningový predný nárazník,ale bolo to s mierou tak to vyzeralo ok.Pravdepodobne bola aj snížená a mala,pozor,vraj motorkový výfuk.Podvozok tvrdý ako týžden starý chleba,ale za to veľmi dobrý,poddajný,myslím že,úpravou bola limitovaná náklonnosť karoserie.Odozva od volantu tiež fajn,celkovo na riadenie veľmi príjemné a presné.Ale čo sa dialo s motorom,to netuším.Mocne sa zdvíha,pekný nárast okolo 4000-5000 a potom nič.Absolútne nič,ako keby nad 5,5 vypla 2 valce alebo čo.Nič,žiaden výkon,a dieselová stará croma mizne za horizontom.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chrysler Imperial Le Baron 1975
Chrysler Imperial Le Baron

1975 rok výroby
218 koní výkon
7 206 ccm objem

Buick Electra 225 CUSTOM 4 DR.HARDTOP 1973
Buick Electra 225 CUSTOM 4 DR.HARDTOP

1973 rok výroby
211 koní výkon
7 456 ccm objem

Chrysler Vision EAGLE ESI 3.3 6V 1995
Chrysler Vision EAGLE ESI 3.3 6V

1995 rok výroby
121 koní výkon
3 299 ccm objem

Chevrolet Camaro Chevrolet CAMARO 3.6 V6 241kw  2013
Chevrolet Camaro Chevrolet CAMARO 3.6 V6 241kw

2013 rok výroby
328 koní výkon
3 600 ccm objem

Mercedes-Benz Třídy C c280 1995
Mercedes-Benz Třídy C c280

1995 rok výroby
193 koní výkon
2 799 ccm objem