načítám data...

GR Yarisem po japonských horských silničkách

Jak se jezdí v Japonsku? Jsou tamní okresky opravdu tak boží, jak je vykresleno ve slavném anime?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Během mého cestování po Japonsku jsem samozřejmě nemohl vynechat ani legendární horské cestičky, tzv. touge. Jenže s Hondou S660 jsme jeli spíše hlavně po hlavních tazích za chrámy do Nikkó, takže bylo potřeba najít půjčovnu, která už je trochu blíže horám, abych nestrávil celý den jen přibližováním se po dálnici. Půjčovna Omoshiro, odkud jsem si S660 půjčil, totiž nemá žádné pobočky v příhodnějších lokalitách. Nakonec jsem zjistil, že půjčovna Toyoty půjčuje nejen econoboxy a SUVka, ale i GT/GR86 a GR Yaris. Vzhledem k tomu, že s prvně jmenovanými vozy už mám zkušeností dost (i když by se na takový výlet hodili asi víc), kdežto s Yarisem jen krátké svezení na spolujezdci, byla volba celkem jasná. Teda, samozřejmě tomu nahrál i fakt, že najít manuální GR věc v půjčovně byl trochu boj, ale nakonec se mi povedlo rezervovat GR Jardu v horském letovisku Karuizawa, příhodně hned vedle stanice šinkanzenu, jen hodinku z hlavního nádraží v Tokiu. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Bavit se o tom, jaký GR Yaris je, ale dnes nebudeme. Zaprvé už o něm na Autíčkáři František psal a zadruhé doufám, že se mi ještě někdy dostane pod ruce doma, abych mohl vyzkoušet, jak skvělá ta čtyřkolka je i na sněhu…protože ačkoliv je Jarda skvělé auto, myslím si, že ty silnice, o kterých vám chci povědět, jsou ještě skvělejší. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Z Karuizawy jsme měli naplánováno vyrazit rovnou na Usui Pass, který se nachází hned vedle. Fanouškům Initial D je tento název určitě povědomý :) bohužel byl na potvoru zavřený, takže jsme museli jet po Usui By-Passu, který ale nabízel krásné výhledy na okolní pohoří. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Po Usui jsme zamířili na Harunu, místo naprosto profláklé již zmíněným anime, ve kterém se nazývá jako mt. Akina. Bohužel je znát, že veškerá sláva tohoto horského letoviska, tak oblíbeného v minulém tisíciletí, už je pryč. Připomínkou jsou tak pouze velké parkoviště na úpatí hory, které už nikdo příliš nevyužívá…

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Samotný slavný downhill, v reálném životě nazývaný Jomo-Sanzan Panorama Highway, nemá příliš pěkný povrch (na japonské poměry, u nás by to byla krásná silnice první třídy), ale provoz je docela klidný, a tak se dá jet i trošku ostřeji. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Po krátké fotopauze a protáhnutí jsme vyrazili na hlavní cíl našeho výletu, Snow Monkey Park (nebo tak jsem to aspoň protlačil přes přítelkyni), slibující koupající se opice v místních horkých pramenech. Nakonec před naším příjezdem už utekly zpátky do hor, ale to vůbec nevadilo. Cesta za opičkama totiž vede přes Joshin’etsukogen National Park, kterým se jede přes nejvýše položenou silnici v Japonsku a další různá horská střediska. Více než má slova jsou v tomto případě fotky. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Po cestě zpátky už jsme jeli vlastně za soumraku. I tak se mi povedlo najít zastrčenou cestičku, kde jsem si mohl Jardu doslova užít. Vůbec nevím, kde to bylo, ale byla naprosto parádní! Dokud se teda nezúžila natolik, že se na ní vešlo jen jedno auto. Ale nasmráklá horská cestička, Jarda ve sportu, vypnutá stabilizace…ano, to byl asi nejkrásnější okamžik celého dne. Teda pro mě, přítelkyně se držela bojítka a radši nic neříkala :)

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

A jak se vlastně v Japonsku jezdí?

Velmi bezpečně. Všichni jsou až příliš ohleduplní, což občas vyvolává komické situace, kdy přijedete na stopku a pán z hlavní vám dává přednost. Největší rozdíl je samozřejmě ve volantu napravo, kdy i blinkry a stěrače jsou prohozené, ale na to jsem si kupodivu zvykl dost rychle. I jízda nalevo se dost rychle vžije pod kůži a neměl jsem s tím problém. 

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Jediné, co mi dělalo asi trochu potíže, bylo řazení. Řadit levačkou je pro mne dost nepřirozené a soustředit se přitom, abych trefil správný kvalt a třeba ještě meziplyn, navíc ještě držet se v tom správném pruhu…no, není to úplně sranda a kdyby nebyl automat CVT, asi bych jej příště vzal s radostí. Tady to prostě smysl dává.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

Vjemů je v Japonsku totiž i na silnicích dost, zejména za tmy. Ostře a rychle blikající červené kolečka by v nejednom mohli vyvolat epileptický záchvat. Nejvíc mě ale baví displeje označující práci na silnici. V našich podmínkách máme oranžové blikající šipky, jenže to v přeneonovaném Japonsku nestačí – tam mají prostě displej, kde je barevná postavička s mávající vlajkou. U nás jsme zvyklí, že policie se snaží být spíše neviditelná – Japonci na to jdou opačným směrem. Jejich obří majáky na střeše totiž neustále blikají, a ani jednou jsem nenarazil na schované auto s radarem. Ale taky jsem nevyužíval dálnice (protože drahý a okresky lepší, že jo), takže nemám nejspíše úplný zážitek.

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

No, a rychlosti…v Japonsku je to docela jednoduché, akorát že vůbec. Na dálnici je maximálně 100 km/h, mimo dálnice 60 km/h, a je jedno, zda je to prázdná rovná okreska, nebo úzká cestička městem. Na mnoha místech je rychlost ještě snížená na 40 nebo 50. Nakonec jde stejně jen o to, jak jezdí ostatní…a ostatní ty rychlosti vůbec neřeší. Častokrát jezdí i 40 km/h přes, takže jezdit podle pravidel by znamenalo brzdit provoz. A to nikdo nechce, že…

Foto: Marek Brunner, Autíčkář.cz

I v Japonsku ale mají radary, hlavně na dálnicích, navíc by snad měli být i označené výstražnou cedulí. Někde jsem se ale dočetl, že mají jistý precedent ze šedesátých let, podle kterého policie nesmí fotit lidi, pokud nejde o trestný čin, tedy 40 km/h přes limit. Snad mi tedy žádný dopis nepřijde, pokud ano, článek samozřejmě doplním i o tuto drahou fotku. 

Shrnutí

Japonské okresky jsou naprosto parádní. Ať už jde o výhledy, které zažijete, nebo kvalitu asfaltu, nebo jejich tvary, nebo hudební asfalt, nudit se nebudete ani chviličku. Když už si myslíte, že to nejlepší jste právě projeli, další silnička vás překvapí. Pokud jedete do Japonska na výlet, mohu podobnou cestu jen a pouze doporučit – věřím, že to je větší a silnější zážitek, než cokoliv u nás doma. 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Initial C
08. října 2023, 18:43
0

Diky za clanek, to vypada paradne! (poznal jsem spravne startovni rovinku z Initial D?) Treba si to nekdy taky vyzkousim. Byl jsem zvedavy na dojmy z RWD manualu. Mam najezdeno par tisic km na NZ a v OZ, ale vzdy jsem mel pro jistotu automat.

reagovat
Marek Brunner
08. října 2023, 20:37
0

Poznal! :)
je to o zvyku, nic víc. Po chvilce se s tím člověk sžije, jen jak jsem psal - ještě k tomu se snažit řešit meziplyn je trochu na přítěž.

MB
MBMB
08. října 2023, 20:15
0

Mě právě překvapil ten záměr mít specificky manuál. Jezdit s autem rychle, pokud to člověk nemá zažité, opravdu není úplná sranda. Na druhou stranu dobrá zkušenost, člověk si nejspíš poprvé od autoškoly uvědomí, jak neohrabané to je, než si to po mnoha a mnoha kilometrech zase zcela zautomatizuje.

reagovat
Marek Brunner
08. října 2023, 22:10
2

No tak první den jsem měl S660, takže jsem si s manuálem hrál tak jako tak (a v notně dojetějším autě, kde nebyly dráhy už úplně přesné - proto jsem o převodovce ani nepsal). Druhý den už jsem to měl mnohem zažitější, ale stejně to nebylo pořád úplně ono, ale pořád lepší, než si zkazit zážitek z tak suprovýho auta CVTčkem.
-
Komentář upraven 8. 10. 2023, 22:23:45

MB
MBMB
09. října 2023, 08:00
0

Mně osobně CVT nijak nepohoršuje, ale chápu, že fanoušek takového auta chce asi tradičnější zvukový projev. Každopádně ta CVT verze je problém spíš proto, že je je to úplně jiné mnohem slabší auto čistě pro japonský trh, které má jen bodykit z GR Yaris. Čili s tím by člověk opravdu udělal chybu. Až ten facelift příští rok bude mít normální stupňový automat.

Marek Brunner
09. října 2023, 09:40
0

MBMB - to právě není, v Japonsku mají i GR Yarise s CVT, ne jako u nás. Já každopádně CVT mám moc rád, ale v takovém autě bych ho prostě nechtěl.

MB
MBMB
09. října 2023, 12:14
0

Ano, je to názvem Yaris GR, ale je to předokolka s atmosférickou 1.5 a CVT.
Viz wiki: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Toyota_GR_Yaris (GR Yaris RS).

Marek Brunner
09. října 2023, 14:02
0

Aha, tak to moje chyba. Ještě že jsem hledal manuál, to bych byl asi dost mrzutý:)

MB
MBMB
09. října 2023, 14:51
0

To každopádně. Dost zvláštní model jen pro někoho, kdo chce jen ten vzhled a podvozek, ale ne motor.

PanHAJZL
08. října 2023, 21:23
3

...trošku jiné cestování z téhož místa :-)

reagovat
esmo
09. října 2023, 06:01
0

To je sen, závidím a teče mi slina :-)

reagovat
Jaromír
09. října 2023, 17:44
0

Dalsi z mist na mem cestovatelskem bucketu prani. Jak je to tam ted s legendarni poulicni scenou? Je tam aspon nejaka? Byly tam obcas zajimave vytunene kousky k videni?

reagovat
Marek Brunner
10. října 2023, 09:07
0

Něco se potkat dá, bude to v dalším článku, ale už to není jako dřív. Chce to koukat okolo sebe a navštěvovat typická místa, ale potkat nějakou street akci je v podstatě díky zákonům už dost nereálné.

Ča
Ča Snač Aj
10. října 2023, 09:44
0

Wait what? Blinkry a stěrače prohozené? To v UK nemáme. Byl to jen tenhle Yaris nebo všechna auta?

reagovat
MB
MBMB
10. října 2023, 11:01
1

Všechna japonská auta. Evropská auta, kterých je v UK většina a která jsou až sekundárně předělaná i na pravostranné řízení, to mají tak, jak jsme zvyklí. Takže je to tam standardem.

Ka
Karda
10. října 2023, 20:06
0

Není to regionem? V UK jsem měl půjčené Hyundai i20 a měla páčky stejně. Ford Fucus v Australii je měl prohozené. A pak se mi povedlo v Čechách na kruháči pustil stěrače :)
A jak se vyse zminuje řazení - nejvic mi delal problém prechod 1 -> 2. I když je kulisa stejně, tak i na pravem místě jsem instinktivně řadil k sobě a dozadu. Tedy zpátečku.

To
TomN
11. října 2023, 15:06
0

Záleží to spíše na automobilce, nebo alespoň dle mých zkušenosti z života v Irsku a JAR. EU automobilky (typicky VW) jen přehodí volant napravo a páky nechají stejně jako na kontinentu. Japonské to mají přehozené kompletně zrcadlově, což je lepší, protože pravou ruku máš pořád na volantu a častěji používáš blinkry. Nejvtipnější je pak střídat auta několika značek. 🤣

Ča
Ča Snač Aj
14. října 2023, 00:16
0

@Karda já mám typicky problem při přechodu z LHD na RHD a naopak s řazením. Chci rychle přeřadit, ruka vylétne k řadící páce.. a narazí do dveří.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet CK1500 Cheyenne 1989
Chevrolet CK1500 Cheyenne

1989 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem

GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB 1997
GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB

1997 rok výroby
350 koní výkon
5 733 ccm objem

Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ  2004
Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ

2004 rok výroby
147 koní výkon
1 800 ccm objem

Ford Expedition EL Limited 2013
Ford Expedition EL Limited

2013 rok výroby
305 koní výkon
5 400 ccm objem