načítám data...

Ford Ranger Raptor: Ještěrka na štěrk

Ford nám do Evropy přivezl Raptora. Menšího. Slabšího. Dává to ještě smysl?

zobrazit celou galeriiFoto:   Jan  Machač

Po velkém úspěchu Raptoru postaveném z F-150 si u Fordu řekli, že by vlastně nestálo tolik postavit něco podobného pro Evropany na základě menšího Rangeru. A co že je to ten Raptor? No to vychází z kalifornských závodů Baja. To se tak chlapci seberou, vezmou pikápky a vyrazej do pouště jezdit po nezpevněném povrchu neslušnou rychlostí. Že se z toho časem v Americe stane velká věc, na kterou se začnou stavět speciály, pod kterými ve velkých rychlostech jen tak nějak vlají lichoběžníky a tuhé nápravy, no to by skutečně nikdo nečekal, že. 

A Ford má nejprodávanější pickup na světě, samozřejmě že tam závodí! A pak udělá "civilní baha verzi" z F150. A po jejím úspěchu i evropskou na Rangeru. A já teď sedím a srkám kafe na Ořechu u Fordu a čekám na testovačku. Vím, že bude modrá. Vím, že má jen 215 koní z dieselového čtyřválce a taky je mi jasné, že vůbec netuším, co s tím budu v Česku dělat. Mám jen plán zajet se podívat na funkční vysokou pec. Zlá kočka mi bude spílat, že jsem jí to nenechal v prackách a já zas budu marně vysvětlovat, že nemám pickupy rád, ale že… No budu hledat důvody, proč to mít rád, protože je to slabý a znáte ty myšlenky. Navíc pickup je mi na nic a obecně offroad mi moc neříká. Čekám a dumám, čekám, až ti dobří pánové automobil umyjí. V ten moment mi nedocházelo, nakolik zbytečná tahle činnost byla.

Sedím v autě na úzké asfaltce uprostřed pole. Přede mnou je asi půl kilometru rozbité polňačky, která je v katastru vedena stále jako cesta. Jsme technicky mimo obec a na pozemní komunikaci. Prázdné pozemní komunikaci. Horizontálně přímé komunikaci. Na volantu volím režim Baja, lidově "kaktus". Vypínám, skutečně vypínám (!!!) stabilizaci a protiprokluz. Dupu na plyn a čekám. Auto zachrchlá, falešný zvuk motoru zaplní kabinu bručivými tóny a ještěr začne zrychlovat. Řazení automatu je jak z komixu. Bang jedna, plesk dva, třísk tři, hází to tam jako lopatou, stupňů má deset. Jedeme asi o 10km/h rychleji, než bych si tu jakýmkoli offroadem dovolil. Přichází první jezírko místními pojmenované kaluž: Rána a nic, žádný odskok. Nic nevidím, vnímám jen že auto furt zrychluje a jak rychle zareagovaly automatické stěrače. A pak mi došlo, že vlastně bychom se měli rozhoupat, měl bych to korigovat, ale nic! Ten dieselový pickup prostě zadupává nerovnosti do země, žere naftu a močovinu a je mu to celý tak nějak jedno!

Fordka byla čistá asi půl hodiny…

Tohle auto je prostě jen a jen o podvozku. Je offroadový, ano, ale jinak naladěný. Tam, kde se offroad zaměřený na prostupnost terénem a citlivý přístup, rozkýve a začne žehlit nerovnosti, tam Raptor drnčí. A tam, kde se běžný offroad začne houpat, skákat a přeskupovat lidi v interieru, tam Raptor drnčí. Tlumení je hodně tuhé, aby chytalo doskoky a velký muldy, rozchod je široký, aby byla stabilita a stabilizátory musí být tlusté jako stehna přezrálé ženy. Na běžné vozovce pak není Raptůrek z nejpohodlnějších. Pneumatiky 285/70/R17 se pod podvozkem tak nějak vrtí a člověk má pocit, že celá ta věc moc nefunguje. Jenže z mé zkušenosti plyne, že stejně "nefunguje" i v trojnásobné rychlosti na mnohem rozbitější cestě. A vrtění kabiny z velké části poberou křesílka a zasloužená vrstva tuku okolo řidiče. Zadní náprava navíc při zrychlování nadzvedává korbičku, to je milý detail. Detail zaměřený na rychlou jízdu příšerným terénem. Ne detail zaměřený na styl a pohodlí, nebo nedejbože ekológii.

Ocitáme se tedy někde kolem silnice číslo 11 a vstříc nám vyráží traktor s nějakým vehementem na zaorávání brokovnic, nebo co to ti zemědělci dělaj. Na cestu se nevejdeme. Zpomaluju, zapínám 4x4 a zajíždím do pangejtu u cesty. Je asi metr hluboký. Míjíme se s traktorem naprosto v pohodě. Tohle auto předefinovává pojem "silnice nižší třídy". Už to není o vozovce, je to jen o prostoru mezi stromy a jinými tvrdými imobilními předměty. Na mobilní předměty je potřeba dávat pozor, protože jinak se namotaj do podvozku. Cestovat s tímhle pikápkem malebně znuděnými částmi naší vlasti je osvobozující. Vidíte zkratku přes pole? No tak pokračujete ustálenou rychlostí. Retardér? Inu ty věci ze zadních sedaček stejně už dávno popadaly na zem. Předjet? No výkonu není tolik, ale strach předjížděných pomáhá. Auto se na asfaltu chová jako velký sedan. Fakt. A velký – tím myslím asi o půl čísla větší, než naše silnice. Dá se vodit i na asfaltu radostně a dynamicky, přesouvat váhu a tak, jen si člověk musí být vědom, že má na šířku přes dva metry a díky tomu se taky – ehm – nevejde do některých modrých zón… Prostě to dáte k obrubníku a stejně to trčí kolečkama za čáru. A ohledně toho pohodlí: Nevyžehlí vám dlažební kostky jako třeba Megane. Podvozek nemá jak řešit nerovnosti, které přes ty svoje papuče není schopen ani pochopit. Ale větší nerovnosti, nebo rozbité okresky nejsou problém. Dokonce mi spolujezdec několikrát usnul.

Pak jsme našli pole, u kterého bylo jasné, že nikoho nenaštvem, když se na něm svezem. Ostatně nebyli jsme první. To, že povrch pole je irelevantní je asi jasné z předchozího textu, jak je ale auto stabilní ve čtyřkolce, když se hrne bokem, no to je malebné. Mít vlastní nemovitost, neváhám ani minutu a tenhle traktor na kokainu kupuju. Navíc ani výsledná cena není nějak šílená. U Fordu si prostě za 1,5 milionu koupíte buďto koníka na cestu, nebo ještěra na pole. A neuděláte chybu. Nedostanete tydlety značkový kůže a jiné kraviny, ale dostanete fuknční a radostně se projevující nástroj přepravy. A k tomu trošku toho srdce. Nebo spíš hodně…

Verdikt

Procestoval jsem tím strojkem celou republiku naštorc. Rozháněl oktávky na dálnici, drásal okresky, stál v koloně, odjížděl z benzinky přes chodník, vyděsil paní na přechodu a udělal radost asi deseti dětem na dálnici. Choval jsem se k tomu jako mamlas. A nikdy mě to auto nezradilo. Raptor je i v menší variantě dobrý, milý, potěšující, překvapivý a hlavně rychlý offroad. Takže už jsem netrpěl a mohl na to dupat. A bylo to krásné.

Ford Raptor: Auto na všechno.

 

Technické údaje: 

  • Motor: Přeplňovaný řadový vznětový litinový čtyřválec, uložený vpředu podélně, 1 996 ccm, 213 k / 157 kW v 3750 ot/min
  • Převodovka: HDM automat Ford, 10 rychlostí
  • Délka: 5 374 cm
  • Hmotnost: 2510 kg, užitečná: 620 kg 
  • Cena: Od 1 519 493.80 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ju
Junior
07. prosince 2019, 15:15
0

otázka je, kdo si kvůli tomu, že hodně jezdí po poli nebo kvůli tomu, že chce vypadat, že hodně jezdí po poli, odpustí třílitr v amaroku a vezme radši tohle.
Protože OK, že někdo nevezme americkej (RAM, F150...) fullsize pickup, to pochopím. Peníze, servis, je to moc velký, jasně.
Ale mezi Amarokem a tímhle, za 1,5 s daní. Jako tohle má styl. Na parkovišti, Ale Amarok má styl na cestě. Na stavbu ale lepší, než E70 za 700.

No a že se zeptám. 150-180, 180+ po dálnici. Rozjete se to vůbec? Jak moc strachu v očích?

reagovat
Jan Machač
07. prosince 2019, 15:18
3

Ma to omezovac na 169 gps a je to krasne stabilni. A amarok je proti tomu brichoplazka a tak nejak... Pickup od VW? Proc?

Ju
Junior
07. prosince 2019, 16:05
-1

no dyť to píšu.
pokud člověk oželí průjezdnost, může jezdit s objektivně lepším motorem. A kolik lidí potřebuje tu průjezdnost?
A "americkej pickup", jakože Ford. tahle "malá" mrtka s naftovým čtyřválcem? To ne, tenhle faktor nepočítám

Ja
Jacob13
07. prosince 2019, 17:36
1

Proč pickup od VW? Protože má motor, který s tím hýbe, protože utáhne o tunu víc, protože má korbu na kterou toho naloží víc, těch důvodu je spousta

Jan Machač
07. prosince 2019, 19:45
0

Ale to se pak bavíme o tom, co je špatného na D-MAXu... ;-)

Ju
Junior
07. prosince 2019, 20:03
1

všechno?

Jan Machač
07. prosince 2019, 21:37
0

Nemyslím si...

Adam Forman
10. prosince 2019, 06:45
1

D-Max je opravdu boží! Amorok je 'street pickup'. Vyrazit s ním jinam než na prašnou polňačku je o strach. Na tahání aut z německa nebo koní na salám dobrý. Ale sranda v tom je jako na pohřbu vaší babičky. D-Max zvládá v terénu mnohem víc než si řidič dovolí, trudíž se hodí na svážení dříví z lesa, převážení nářadí po stavbě, vození vody na tábory atp. Například takoví ČEZáci by udělali lépe, kdyby si ho pořídili, ale mají prostě fleet od KdF. Ranger (tedy aspoň ten pětiválcový) je chuligán co zvládá tak nějak všechno a hlavně si ze sebe umí dělat srandu. Jsou zkrátka dost jiná auta. Kdo si na srandu koupí Amaroka, toho by jistě nadchla vzrušující hra GO.

Cu
Curdin
10. prosince 2019, 11:34
0

Vidíš, a vedle nás sídlí jedna firma co dělá do lesnictví a tak. Maji mraky prace hlavne na prořezy pod dratama. Maji asi 30 pickupu. Začínali s hiluxama. Ja si dokonce jednoho na farmu od nich koupil. Teď to mají tak na pul na pul s amarokem. Zkoušeli i rangery, měli asi 4 a moc se neohřáli. Uz jsem i sondoval páč je taky čas na výměnu a prej jizdne nic moc a strašně se srali. Tak nevim. Fakt je že u nich ty auta moc po silnici nenajezdí. Počítám že za cenikovou cenu tohodle raptora budou mít skoro dva amaroky.

sp
spooon
07. prosince 2019, 16:42
0

a mě se to líbí. A sic pick up úplně neptořebuju, ale časem si něco koupím. Jen ne naftu, a ještě jen ve 4 hrnku. Když už, tak plnotučná V8

reagovat
CerVus
07. prosince 2019, 18:43
0

V Americe do toho dávají Ecoboost 2,7 V6 s desetistupňovou převodovkou.
Jenže je otázkou jestli by to v Evropě někdo kupoval.

reagovat
Ja
Jacob13
09. prosince 2019, 10:59
1

V Americe do toho dávají 2.3 I4 od Mazdy. V6 se dává jen to F-150

František Čáslavský
08. prosince 2019, 23:29
2

Machač, vole, spolujezdec ti neusnul protože by to bylo dostatečně pohodlný, ale protože už byl strachy úplně vyčerpanej :)

reagovat
BigBen
09. prosince 2019, 23:13
0

...nebo mrtvej strachem...?

Adam Forman
10. prosince 2019, 06:46
0

No já nevím jestli Jeník vůbec rozlišuje mezi omdlením a usnutím...
-
Komentář upraven 10. 12. 2019, 14:01:54

ja
jardeur
09. prosince 2019, 10:34
-1

stejná chyba jako před let VW s Amarokem....prostě bez V6 je to nesmysl...za ty prachy máš dieselovou F-150 a jsi v ráji....
Auto na píču, typické pro zblblého evropana...Ale chápu , že chudý český ,,novinář´´ se rozplývá...

reagovat
Jan Machač
09. prosince 2019, 14:53
2

Co jste přesně nepochopil na sdělení, že podvozek tohohle auta je jiný, než na sériovém Rangeru nebo F150? Ani jedno auto by to, co tenhle dieselovej raptor dal, ve stejné rychlosti stejně sebevědomě nezvládlo.
-
Komentář upraven 9. 12. 2019, 14:54:55

Csaba
09. prosince 2019, 18:53
0

Na druhou stranu - kolik majitelů tohoto RR za 1,5 mil. Kč bude mít odvahu, chuť, čas a/nebo případně i schopnosti a dovednosti s tím autem něco podobného "zvládat" a navíc "sebevědomě"? :-)
Klasický pickup "na práci" to prostě není takže jednu (jedinou?) skupinu potenciálních kupujících můžeme škrtnout a ti zbylí (tipnu tak 5 lidí ze 100 000) :) kteří na to mají a pickup chtějí na "takové to pražské machrování" (staropražáci laskavě prominou) :) valnou většinou jezdí v naleštěných F150 a D. RAM. Zbývá teda jeden-dva-deset? "bláznů, fandů, lidí co roupama neví co by..." kteří si RR koupí proto jak vypadá a co se s ním dá dělat. Zpestření nabídky, marketingový výstřel do tmy, auto ve své podstatě k ničemu...
Ale jsem rád že po ČR jich pár jezdit bude, i kdyby jen pro to zpestření všedního dne :)

Jan Machač
09. prosince 2019, 19:09
0

Přesně stejně to vidím já. Koupí si to i pozéři a lidí, kteří by to fakt uživili je maličko, ale jsem rád, že to existuje.

BigBen
09. prosince 2019, 23:25
0

Tak já jsem ten jeden co by si to koupil. Raptor je na rozhánění Oktávek, přesně na to bych ho použil. Tahle reportáž mi připomněla asi tak rok 1994 kdy jsme měli ve firmě Toyotu Hilux, měla přední chromový trubkový rám a v něm přídavná světla. V té době na silnici zjevení. Kategorie SUV prakticky neexistovala, jako pickupy jezdily maximálně Felicie. Vrcholem automobilové nabídky byla tenkrát asi Mazda 626 nebo Opel Omega. Když jsem s Hiluxem vyjel na dálnici, víc než 150 to nejelo ale i tak se všichni rozutekli do stran. Od té doby přemýšlím, že potřebuju něco podobnýho :-)

TP
Tomáš Prokeš
17. února 2020, 20:36
0

amaroka mám,raptora také.Rozdí?....to není důležité,každý preferuje to své.
Amorok má za sebou 110 000 km a podvozek je na odpis,naprostá katastrofa....30 000km terén ostatní silnice,ale jinak bez poruchy.Jen ho žerou nemilosrdně kuny.Každý týden nové hadice.
Raptor má za sebou 2203 km a týden stojí v servisu,nikdo nemá tušení proč nejede.
Tak se ptám,má někdo raptora a řeší stejný problém? Nekomunikují jednotky...děkuji

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem