načítám data...

Ford Mondeo HEV: Opomíjeno neprávem?

Ačkoli hybridní Mondeo je tu s námi již pěkných pár let, kombíková varianta se objevila až s letošním drobným faceliftem a nahradila hybridní sedan. Byl to dobrý nápad?

zobrazit celou galeriiFoto:   Michal Bureš

Nejspíš by bylo nejlepší začít tento test jednou zásadní otázkou. Věděli jste, že existuje Mondeo Hybrid? Já jeho výskyt na trhu od roku 2015 úspěsně pominul, takže když najednou byla možnost jedno otestovat, byl jsem patřičně překvapen. Přišel jsem o něco a Mondeu nepěkně ukřivdil? Nebo vlastně není o co stát? To je to, oč tu běží.

Víte, většina mých redakčních testů začíná tak, že do rukou dostanu auto od někoho z redakčních k.. kolegů. Dotyčná osoba mi obvykle i poví něco málo o svých dojmech a tak nějak tak tuším, co by mě mohlo čekat. Stejně tak to bylo i s Mondeem, se kterým mě na Pražském hlavním nádraží vyzvedl Jeník. A jako první věc po rozjezdu mi řekl, že je Listopad. Na moje „Ty vole, je říjen.“ Odpověděl „Hele, tu.“ A ukázal na displej hned vpravo. A vskutku, na displeji po tom, co Jeník zarazil plynový pedál někam ke středu zeměkoule, začalo opadávat listí. A Jeník se během krátké cesty pro pivo a na ubikaci rozčiloval, že ten displej snad prázdný nikdy nebude. No, nebyl. Svůj týden s Mondeem jsem tedy začal s tím, že nad přírodou nelze zvítězit.

Teď ale dost veselých historek, pojďme být seriózní. Facelift Mondea vlastně není až tak moc poznat, většiny detailů, vyjma chromové lišty, která spojuje zadní světla (a kterou najdeme mimochodem i na ‚novém‘ Superbu), jsem si všiml až při porovnávání fotek. Dobře, přiznávám se, našel jsem dva. Dva! Jedním je trochu jiná maska chladiče, druhým zase mřížka dole v nárazníku. Je jich víc? Sakra. I díky neviditelnosti onoho faceliftu vlastně není k zevnějšku co říct. I kdyby na sobě nemělo jediný znáček, je to prostě to auto, které uvidíte a řeknete si „Hm, Mondeo.“ („Sám seš Mondeo!“ pomyslel si Fusion) Hybrid vlastně poznáte jen díky nápisům a malém logu na předních dveřích. Tak je to správně, ne? 

Uvnitř je to vlastně podobné, největší změnou jsou budíky, které v tomto případě postrádají otáčkoměr a tak přístrojovému štítu vévodí jeden velký tachometr, který z každé strany doplňuje jeden displej. Na tom levém si můžete zobrazit všechna důležitá jízdní data. Na pravém pak určitě rádi využijete zobrazení listů účinnosti, jak je zanvaná vizualizace, kde rostou či opadávají listy podle toho, jak úsporně jedete. Dalším ‚detailem‘ v interiéru, který mě zaujal je pomyslná jeskyně ve středovém panelu. Když už pomineme to, že jen znázorňuje, jak je celý středový panel a navazující tunel zbytečně široký, koho a proč napadlo umístit tak hluboko odkládací prostor? Vážně mě nijak nelákala představa toho, že tam cokoli odložím a pak budu muset zabořit svou ruku až po loket, abych to zase vyndal. Na druhou stranu, jinak proti interiéru nemám špatného slova. Sedačky jsou pohodlné, bez výrazného bočního vedení, ale kdo jej v Mondeu potřebuje, že? Svým způsobem mi přišel zábavný panel s ovládáním rádia, který jako by vypadl z hifi věže ze začátku milénia, který obklopuje ovládání klimatizace a ostatních záležitostí jako výhřev sedaček. Tak trochu jako připomínka starých časů působí i slícování dveří a palubní desky. Na fotce níže to není až tak moc zřetelné, ale na pohled a na dotyk je cítit, že tady něco nesedí.

Teď ale pojďme k tomu zajímavému. Jak to jezdí? Inu… když řeknu, že jako Mondeo, tak to nejspíš perfektně vystihnu. Hybrid má oproti obyčejnému Mondeu méně sportovních ambicí, za to má více váhy. Což je poznat v případě, že se snažíte dostat z Hradce Králové do Českých Budějovic za 30 minut, ale při běžné, či mírně rychlejší jízdě, nepoznáte rozdíl. Celé auto působí hodně vyváženě, s limity tak daleko, že vám přijde, že ani nemůže být nedotáčivé. Podvozek je prostě mnohem rychlejší než auto samotné, které má maximální rychlost s ohledem na pohon omezenou na necelých 190 km/h. No jo, ale teď se dostáváme k pohonu.

Když k vám někdo přijde a zeptá se, co v tom je, pak ho odpověď ‚Dvoulitrový benzín‘ asi uspokojí. Ba co víc, určitě si i staromilsky odfrkne, a řekne „Jó, Mondeo, to je ještě poctivý auto.“ Takový člověk nejspíš dával při čtení novinek z automobilového světa pozor asi jako já a nejenom, že si nevšiml, že existuje hybrid, ale ani si nevšiml toho, že existuje tříválcový EcoBoost. Takovým lidem ale nebudeme kazit jejich kruhy, ano? Onen dvoulitrový benzínový čtyřválec totiž doplňuje elektromotor o výkonu 88 kW a startér, který má výkon 6,4 kW. Ano, i startér vypomáhá pohonu nejenom ke startování. Celkový výkon této soustavy je po započtení nemalých ztrát 137 kW. A jak určitě správně čekáte, přenáší je pomocí převodovky e-CVT na přední kola.

Jak to ale funguje? Ačkoli je to jednoduchá otázka, odpověď na ni není lehká. Pokud nemáte nějaké srovnání s jinými hybridy, zejména těmi od Toyoty, pak nejspíš nebudete mít námitek. Jenže… V průběhu testu Mondea se mi do ruky dostala i Toyota Camry, díky které se některé nedostatky Mondea (a zároveň také nedostatky Camry) projevily mnohem znatelněji. Pohon Mondea prostě neumí být tak kultivovaný jako ten v Camry. Principiálně jde o podobné pohony, ovšem Mondeo se při sešlápnutí plynu mnohem více rozhučí a při jízdě mimo město je mnohem více poznat, že si řídící systém auta úplně neví rady. Je čas jet na benzín? Nebo na elektřinu? Sakra, co dělat? Tuhle věc by možná mohlo spravit dlouhodobé používání, kdy by si auto navyklo na zacházení jednoho člověka, ale v kontrastu s Camry, která se sama od sebe chová nezmateně a svým způsobem samozřejmě, je to špatné.

Proti efektivitě samotného pohonu ale nemám moc námitek. Jeník s olověnou nohou nedokázal, aby Mondeo spotřebovalo více než 7 litrů na 100 kilometrů a v mém případě se spotřeba ustálila na 6,7 litru, při převážně dálničním provozu. Při pokusech s jízdou ve městě se pak spotřeba pohybovala kolem pěti litrů, podle aktuálních klimatických podmínek. Zima hybridům obecně moc nesvědčí.

Skoro by se zdálo, že test může být u konce. Mondeo obstálo, vše funguje a jednoho dne budeme všichni šťastní. Ovšem je tu ještě jedno zásadní ale, které může být důvodem, proč dnes hybridní Mondeo dostanete pouze jako kombi. A je to kufr. Proč? Protože se do něj nastěhovaly baterie. Úplně vidím ten moment v továrně, kdy inženýři navrhli skoro celé auto a najednou měli navíc baterky.

„Ty hele, co s těma baterkama?“ 
„Jakejma baterkama, to mi nikdo neřekl?!“
„No, těmahle baterkama. To nikam nevejde.“ 
„Hele, to dáme do kufru, si nikdo nevšimne.“ 
„Ale dyť se tam nic nevejde!“ 
​„No tak to zavři, to nebude vidět.“

Ano, vidíte správně, Mondeo má (stejně jako svého času Kia Optima PHEV nebo Niro PHEV) zvýšenou podlahu kufru, ovšem narozdíl od Kie mnohem výše. V případě liftbacku to ukrojí zásadní porci kufru, v případě kombíku už tento rozdíl není tak kruciální. Ale stejně zabolí.

Camry nebo Mondeo?

Už jsem tu zmínil Camry a vzhledem k tomu, že jsem se měl možnost projet v obou zároveň (Jakože ve stejném časovém období, ne že bych řídil dvě auta naráz.), tak bych si dovolil drobné srovnání. Já vím, obvykle se to tak na plno nedělá, ale snad si to na Autíčkáři můžeme dovolit.

V čem je Camry lepší než Mondeo? Odpověď naleznete v předchozích pár odstavcích. Toyota má mnohem více zkušeností s tím, jak odladit pohon tak, aby zbytečně neřval a neobtěžoval člověka více, než je nutné. A zároveň taky ví, kam s ním, tedy s battery packem. V tomhle ohledu má Ford trochu smůlu, protože přecejen staví na autě, ze kterého se nejspíš nikdy nezamýšlelo dělat hybrid.

A v čem je lepší Mondeo? Jednoduše řečeno? Ve všem ostatním. Podvozek, zpracování interiéru, celkový pocit z auta je prostě lepší, snad by se dalo řícit, že více přizpůsobený požadavků evropského zákazníka. V tomhle ohledu ztrácí Camry vážně hodně. Jde přecejenom o globální model, který vedle Mondea působí zejména uvnitř trochu lacině.

Verdikt

Tak co, ublížil jsem svým ignorantstvím Mondeu? Ano. Mondeo je i v hybridní verzi skvělé, zachovává si všechna pozitiva a přináší jen málo negativ. Jenže, nemůžu si pomoct, stejně jako ostatní velké hybridy, mi připadá tak trochu zbytečné. K čemu mít velký kombík, který je úsporný hlavně ve městě? Pokud jste jako já, pak k ničemu. Ale pokud fungujete v režimu dojíždění do práce, vožení dětí do školy a někdy potřebujete na nějaký ten výlet, pak dává perfektní smysl a snad i větší než naftový ekvivalent. Po městě budete jezdit výrazně levněji a ani delší výlet vás nezruinuje. Navíc Hybridní verze stojí ty samé peníze, co nafta. A to se vyplatí, ne? 

Technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec 1 997 cm3
Výkon motoru: 145 koní/106 kW v 6 000 ot./min
Točivý moment: 173 Nm v 4 000 ot./min
Celkový výkon soustavy: 187 koní/138 kW
Převodovka: eCVT
Maximální rychlost: 187 km/h
Akcelerace z 0 na 100 km/h:  9,4 s
Průměrná kombinovaná spotřeba v testu: 6,4 l/100 km 
Cena od (Ford Mondeo Vignale hybrid): 1 119 900 Kč

Za fotky děkujeme Michalu Burešovi.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ransom
12. listopadu 2019, 12:06
1

S těmi listy je to přesně naopak. Listy totiž CO2 žerou.

reagovat
Jakub Pospíšil
12. listopadu 2019, 12:11
0

Aha! Tak to asi nikoho z nás nenapadlo. Tolik k biologické erudovanosti redakce :D

Ha
Hansoff
12. listopadu 2019, 12:11
0

Podle obrázku v článku mi ta stížnost na vyšší podlahu v kufru nebyla jasná, ale ta druhá fotka v galerii to ukazuje jednoznačně. Tohle mě hodně překvapilo...

reagovat
ma
martinw
12. listopadu 2019, 12:20
0

Faktor toho že "auto směřuje na evropského zákazníka" mám někde v prioritách hluboko dole. Trochu bych se bál že se ve Fordu příští rok probudí a udělají auto na platformě od počátku navržené pro hybridní použití (ne že bude kufr takový divný slušně řečeno) a tím pádem zůstatková cena tohodle kočkopsa nemusí být tak závratná jako u déle ověřených hybridních řešení na trhu.

Ford s tím přišel pozdě - škodovka začíná sypat PR pro svůj Superb PHEV 2020 - proč bych se měl těšit na hybridní Mondeo ?

reagovat
Martin Martin
12. listopadu 2019, 12:37
0

Výkon
benzín 106kW
elektromotor 88kW
startér 64kW
Celkově 138kW
To jako má ztráty 120kW ?
A kombík s plným kufrem tomu říkám vynález. Příští model bude mít obsazenou sedačku vpravo vzadu. Bude tam sedět policajt a rovnou vypisovat pokuty :-D

reagovat
ma
martinw
12. listopadu 2019, 12:46
0

to je kombinovaný výkon počítaný dle nějaké určitě velmi propracované metodiky :)

Jan Machač
12. listopadu 2019, 12:49
3

ne, to je Frantuv překlep ;-)

Martin Martin
12. listopadu 2019, 14:42
0

Výkon
benzín 106kW
elektromotor 88kW
startér 6,4kW
Celkově 138kW
To jako má ztráty 62,4kW ?

BigBen
12. listopadu 2019, 16:27
0

Výkon motorů se u hybrida jednoduše nesčítá. Protože nikdy neběží všechny motory na maximální výkon současně. Takže výkon soustavy je maximální tím jak je to nastavený spolu všechno dohromady.

Va
Vasek7
12. listopadu 2019, 13:20
0

Ha! Diky za článek.
To že existuje hybridní Mondeo jsem zjistil asi před měsícem a dost mě to překvapilo.
Mám následující otázky do pléna:
-jak moc je to příbuzné s Toyotím HSD? Ingredience vypadají podezřele podobně (Atkinsonův cykl, eCVT, dva elektromotory)
-dokážete to někdo porovnat s Priusem, zejména ohledně jízdních vlastností?
Dík

reagovat
kuc_t
12. listopadu 2019, 13:36
0

Proč píšete, že je to Vignale, když je to Titanium? To začíná od 961 900,- případně Business edition za 925 900,- .. což je v případě Titania o 20t míň než se srovnatelnou naftou. Jediný na co já si teda nemohl zvyknout je CVT.

reagovat
Zd
Zdeny60
13. listopadu 2019, 15:55
0

¨Tak co tam je vlastně za pohony? Nesedí součty, pane kolego! A dále - je tma dvojspojka, nebo CVT??? Jsem z toho jelen...

reagovat
VK
VK
13. listopadu 2019, 17:17
0

Je tam to co tam má Toyota - jednoduché planetové soukolí, slučuje elektromotor a spalovací motor do jednoho výstupu.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem