reklama
načítám data...

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost ST-Line: Příběh nekončí

Ford Fiesta vždy býval naším oblíbeným autem. Hravé jízdní vlastnosti, živé motory a přijatelná cena, to všechno hrálo do karet nadšeným řidičům. Jak si stojí nová generace? Pokračuje ve šlépějích svých předchůdců?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Ford Fiesta 1.0 EcoBoost ST-Line: Příběh nekončí

V letošním roce oslaví pilíř evropské nabídky Fordu, model Fiesta, již 42. narozeniny. K tomuto úctyhodnému výročí Ford na sklonku loňského roku připravil u svého nejprodávanějšího modelu na starém kontinentu novou generaci, v pořadí již sedmou. Fiesta je skutečným pojmem ve své třídě a společně se svým dlouholetým úhlavním rivalem Volkswagenem Polo jsou lídry kategorie malých vozů. Vzhledem k tomu, že Polo před nedávnem taktéž přezbrojilo na novou generaci, bude zajímavé sledovat, jak si tito dva dávní soupeři povedou. A protože nové Polo jsem si vyzkoušel na začátku letošního roku a byl jsem jím velmi mile překvapen, nemohl jsem se dočkat, až se posadím také za volant Fiesty a aspoň vzdáleně je porovnám. Otázky dnešního testu jsou jasně dané. Jaká je nová Fiesta? Bude stačit na povedený Volkswagen? To pojďme zjistit.

 

Pokud jste někdy viděli odcházející šestou generaci malého Fordu (jakože nejspíš ano, vzhledem k rozšířenosti), pak si jistě všimnete, že nová generace rozhodně nepřináší žádnou designovou revoluci. Spíš naopak. Volně navazuje tam, kde předchůdce končil. Přední část vozu se jen lehce přiostřila a působí dravějším dojmem. Má větší švih. Také boční profil nepřináší žádnou výraznou změnu. Ta největší se tak udála na zádi. Fiesta je poprvé ve své historii osazena děleným zadními světly. Ta jsou orientovaná horizontálně na rozdíl od vertikálních lamp předchůdce. Testovaný kus byl ve výbavě ST Line, což zahrnuje nástavce prahů, agresivnější přední nárazník včetně jiné masky chladiče a drobné retuše na zadním nárazníku. A musím říct, že v kombinaci se sytě červenou barvou a zajímavými koly vypadá vážně dobře a dokáže upoutat zrak. Vnější design chválím. Mám rád, když jsou malé hatchbacky vzhledově výrazné, a to Fiesta rozhodně je. 

reklama

Menší revoluce se však odehrála v interiéru. Šestá generace Fiesty měla trochu divoce tvarovaný vnitřek. Prim hrála velká změť tlačítek soustředěných v horní polovině přístrojové desky a někde v dáli relativně malý displej. Bylo to sice originální řešení, ale za hezké jsem ho nepovažoval. Z nějakého důvodu mi připomínalo obličej filmového Predátora. Ale já mám bujnou fantazii.
Novinka se v tomto ohledu drží víc při zemi a reflektuje aktuální trendy. Dominantou je rozměrný dotykový displej. Příjemná je také červená linka táhnoucí se napříč palubní deskou. Ergonomie se povedla na výbornou, vše je po ruce, jak má být, a řidič nemusí nikde nic hledat a lovit. K interiéru mám tak jen tři menší výtky. První je výška sedadla. Celou dobu jsem si připadal, že sedím příliš vysoko. Při každém nasednutí jsem podvědomě sahal po páce výškového nastavení i přesto, že se sedačka celou dobu nacházela v nejnižší poloze. Potřeboval bych minimálně centimetr dolů. A je to o to větší škoda, že sedačky jsou opravdu dobré a skvěle se v nich uvelebí i větší člověk. 

Druhou věcí, která mi neseděla, bylo uživatelské prostředí infotainmentu. Nešetří barvičkami a animacemi, ale přišlo mi neintuitivní, graficky trochu přeplácané a mohlo by mít rychlejší odezvu. Nicméně, tohle se dá vylepšit velmi jednoduše při nějaké servisní aktualizaci. A poslední věcí, co mi pila krev, byly budíky v přístrojovém štítu. Jsou analogové a velmi dobře čitelné, ale rozčilovalo mě cejchování rychloměru. Do 60 km/h je odstupňované po 5 km/h a posléze po 10 km/h. To má za následek dvě věci. Za prvé brutální úprk ručičky v první třetině rychloměru vyvolá dojem, že sedíte snad za volantem supersportu, aby se pak za šedesátkou extrémně zpomalila a dál pokračovala ve vlažném tempu. A za druhé, když jedete tachometrových 140 km/h, tak se ručička nachází natolik vpravo, že máte podvědomě dojem, že jedete aspoň 180 km/h a začnete zpomalovat. Až na tyhle drobnosti musím pochválit i vnitřek vozu. Oproti předchůdci je to posun správným směrem. 

Ford Fiesta dlouhá léta platil za jízdně nejschopnější auto v segmentu. Inženýři Fordu dokázali s podvozkem kouzlit, byť občas to bylo na úkor jízdního komfortu. Proto mě celkem zaskočilo, když můj první dojem z Fiesty po ujetí pár kilometrů byl o tom, jak je auto příjemně pohodlné. I navzdory velkým 18 palcovým kolům. Jasně, nečekejte jízdu na létajícím koberci, a pokud je pro vás pohodlí alfou a omegou celého soužití s automobilem, asi bude lepší se poohlédnout jinde. Ale pro nás ostatní je naladění podvozku velmi příjemné. Pořád sice cítíte pod zadkem, po čem právě jedete, ale není to rušivé ani nepříjemné. Na menších kolech to bude ještě o hodně lepší. Otázkou zůstává, jestli ten komfort nebyl až příliš upřednostněn na vůči jízdním zážitkům, královské to disciplíně všech Fiest.

Pro odpověď jsem musel vyjet za město. Na férovku musím říct, že první dojem nebyl úplně pozitivní. Když jsem přitáhl otěže a začal šlapat Fiestě trochu víc po krku, dostalo se mi nevalné odezvy. Bojoval jsem s nedotáčivostí, která přicházela na můj vkus celkem brzo, a velké starosti mi dělala záď vozu, která za mnou pocitově tak nějak podivně vlála. Já to však nevzdal a usilovně jsem hledal ideální jízdní režim, ve kterém to zase bude ta stará dobrá Fiesta. A povedlo se. Klíč k zábavě je v plynulosti. Zapomeňte na plný plyn a plné brzdy. Obojí potřebuje dávkovat. Citlivým tlakem na brzdový pedál si pomůžete do zatáčky, přesně si nasměřujete čumák vozu k apexu a pak už jen vychutnáváte čistý průjezd zatáčkou. Fiesta je krásně čitelná, cítíte, jak probíhají přenosy váhy, jak se nadšeně stáčí kolem své osy. Velkou roli v tom hraje i dobré řízení, které si nepomáhá zbytečně tuhým a umělým odporem, nýbrž je adekvátně lehké a zároveň tak akorát strmé. Velmi dobrá práce, Forde. Povedená je i převodovka. Máte z ní ten správně mechanický pocit, jen by mohla mít o něco kratší dráhy. 

Poslední dílkem mozaiky je samozřejmě motor. Zkoušený vůz měl pod kapotou litrový tříválec o výkonu 125 koní. Všechny benzínové motory ve Fiestě budou tříválce, a to včetně vrcholného ST. Trváte-li na čtyřválci, musíte si koupit jediný diesel v nabídce. Ano, už slyším nářky na emisní normy a všechno okolo. Také bych radši starou dobrou atmosféru, ale taková už je doba a my se s tím musíme smířit. A pro každodenní používání je ten malý přeplňovaný tříválec stejně asi vhodnější volbou než točivá atmosféra. 
Ecoboost má dostatek točivého momentu už od nějakých 1600 otáček a v režimu nižšího zatížení k němu nemám nejmenších námitek. Problém trochu nastává, když se chce člověk pobavit. Problém není ve výkonu, toho je dostatek, ale v jeho dávkování. Odezva na plyn není nejrychlejší a při ostřejší jízdě to trochu připomíná bungee jumping. Dáte plný plyn chvilku se nic neděje, pak Fiesta vystřelí, ale to už zase musíte brzdit, abyste se srovnali do zatáčky. Jak na gumě. Dá se s tím pracovat, ale chce to trochu cviku a předvídavosti. Jistě vás zajímá i spotřeba. Můj průměr činil nějakých 7,3 litrů, ale já dost spěchal. Dá se cestovat i za rovných 6, což je uspokojivé. 

reklama

Verdikt 

Jak tedy Fiesta obstála? Se ctí. Vypadá k světu, interiér je kvalitnější než kdy dřív. Jízdní projev je stále nadšený a zároveň doplněný o nezanedbatelnou dávku komfortu navíc. Velmi dobré auto. Je ale lepší než nový Volkswagen Polo? To si bez přímého srovnání netroufám říct. Obojí mě bavilo, ale každé z jiných důvodů. Polo je dospělý vůz. Skvěle vybavený, velmi kvalitně sestavený, prostorný a opravdu hodně pohodlný. Fiesta hraje víc na city, je zábavnější a celkově veselejší. Takže ve výsledku bude záležet na vašich prioritách. Chcete dospělý vůz v malém balení? Běžte si pro Polo. Chcete se při jízdě bavit? Kupte si Ford. Ani s jedním nešlápnete vedle. Fiesta ukázala, že i v nové generaci patří na špičku třídy a musí se s ní počítat. A to je nejdůležitější zjištění z dnešního testu.

Technické údaje

Motor: zážehový tříválec 998 cm³
Výkon: 125 koní (92 kW) 
Točivý moment: 170 Nm 
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 195 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 9,9 s 
Průměrná spotřeba (udávaná): 4,3 l/100 km 
Průměrná spotřeba (v testu): 7,3 l/100 km 
Cena od / s danou motorizací a výbavou: 299 900 Kč (1.1 85k Trend) / 531 900 Kč (1.0 125k ST Line)


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jimi
16. dubna 2018, 08:30
0

to cejchování rychloměru- samozřejmě to má psychologický účinek na snížení rychlosti a možná i proto, že značná část zákazníků jsou starší ročníky. Proto i ta výška posedu...a daň za celosvětovou platformu je víčko nádrže vlevo, co může být u nás někdy výhoda. Jsem překvapen interiérem, čekal jsem to tradičně horší. Slušně vypadající příměstské hopsadlo...

reagovat
bitner
16. dubna 2018, 09:20
0

Takze o te prijatelne cene 531900 radsi nic?

reagovat
Daniel Borský
16. dubna 2018, 12:01
0

Cenu jsem nekomentoval ze dvou důvodů. Za prvé faktor novinářské auto. Testovaná Fiesta byla opět ve výbavě CTRL+A takže jen příplatky byly něco málo přes 100 tisíc. Tohle není verze, která by reálně tvořila většinu prodejů. A za druhé, těch 531 tisíc je podle letáku, který jsme dostali při přebírání vozu. Já se toho ovšem nebyl schopen dopočítat ani z ceníku ani z konfigurátoru na webu. Pokaždé mi vyšla nižší částka. Nevím jestli upravovali ceny v poslední době nebo čím to bylo, ale právě proto jsem se do hodnocení konkrétní cenovky nijak zvlášť nepouštěl. Jednoduše si nejsem jistý kolik to reálně stojí :)

bitner
16. dubna 2018, 13:17
0

ST-line 1,0 92 kW 3dver je "v akci" a bez priplatku za 403. To uz nezni tak silene. I tak si myslim, ze je to dost, minimalne o 60 vic, nez srovnatelne Clio (ted to zrovna nemaji, ale nedavno bylo Clio limited 1,2 TCe za nejakych 335).

beastar
16. dubna 2018, 13:20
0

Je to nápadně drahý. Picanto je taky levnější. Oni vůbec s těma cenama tj tragédie. Mění to podle ročního období asi. Nejen u Fiesty.

Pólin
17. dubna 2018, 11:05
0

No mě se zdá, že je to snad dražší než STčko...kdo by sakra stál o nějakou ST line, když levněji může mít pravé ST??

RadekZak
16. dubna 2018, 09:30
0

S výškou posedu mám problém i u své ST150. Člověk by u hothatche čekal trochu nižší posez... Z počátku to bylo fakt hrozné, ale po čase si člověk zvykne :-)

reagovat
GanGreen
16. dubna 2018, 12:12
3

Ty vole ST s tříválcem... To mě poserte od hlavy k patě.

reagovat
RadekZak
16. dubna 2018, 12:27
0

Ale i ST bude s tříválcem ;-) Přeplňovaná 1.5l

GanGreen
16. dubna 2018, 12:50
0

A o čem mluvím? ;)
-
Komentář upraven 16. 4. 2018, 12:56:03

RadekZak
16. dubna 2018, 13:07
0

Před tím mým komentářem byl ještě jiný, který říkal, že toto je jen ST-Line ;-)

GanGreen
16. dubna 2018, 13:46
0

Aha, ten určitě nebyl můj...

Irwinek
16. dubna 2018, 12:38
1

Kdepak, Fiesta pro mne bude vždy jen jedna :-D ta původní ze 77 roku s 1,1 pod kapotou, rádiem se dvěma repráky a gumovým koberečkem v zavazadlovém prostoru ( soupis veškeré výbavy ). Autíčko, které se statečně rvalo s každým povrchem, po kterém jsem jej nutil jezdit, zoufale poletující z jedné vyjeté koleje na dálnici do druhé a se spotřebou necelých 6 l/100km. ( niž už jsem se dostal jen s 205 1,1 - pod 5l ).

reagovat
GanGreen
16. dubna 2018, 12:51
0

To byla krásná pixlička :D

Irwinek
17. dubna 2018, 07:38
0

ono první Polo, resp, Polo Fox vypadalo taky úžasně :-D malé a mrštné

beastar
16. dubna 2018, 13:18
0

Ta šílená věc trčicí do prostoru uprostřed palubky. To mi připomíná kreslící destičky pro děti s tlačítky. Docela pěkný interiér a fplny se tam zjeví taková bitch. Jinak zvenku dobrý. Sedadla vypadaj inspired by zelený soused z Boleslavy. Motorizace živá, ale s nízkou životností tak to dneska je ale u všech.

reagovat
GanGreen
16. dubna 2018, 13:52
0

Já se dovnitř ani nedíval, a bylo to asi dobře... To co tam trčí je naprostý peklo :D

Br
Breakthru
16. dubna 2018, 21:40
0

taky mě tím nasrali.Jestli si ju někdy pořídím, natruc to vyhodím ven a narvu tam budíky na teplotu oleje, tlak oleje a voltmetr z Granady:D

beastar
16. dubna 2018, 21:59
0

Názorný případ jak zkurvit povedenej sportovně lazenej interiér. V kombinaci s povedeným volantem a křivkama palubky to fakt bije do očí.

Br
Breakthru
16. dubna 2018, 22:05
0

ten interier je fajn, přístrojovka i volant jsou super, ale ten cositablet mě nepáčit...seděl jsem v ní a je to jiný než na fotkách.Na ty krabičky si asi budeme muset zvyknout, no.Taková je doba,ale klidně bych si připlatil, kdyby to tam nebylo...Třeba to po faceliftu zmizí.Naděje umírá poslední....

Sau
16. dubna 2018, 13:40
0

Byl sem si Fiestu nakonfigurovat u prodejce, 1.0 100 koni Titanium + nejaka ta vybava = 420tis Kc. To uz mi prijfe dost, no. Zas ale ma presne tu vybavu, kteru mam rad a ktera u konkurence neni, resp. vzdy neco z toho co chci chybi :( Nekdo byste nejaku slevicku neumel? ;)

reagovat
Br
Breakthru
16. dubna 2018, 21:07
0

dyť to titanium je už full, když nepočítám Vignale....Konkurence nebude o nic levnější.

Sau
16. dubna 2018, 21:21
0

Jak pisu, konkurence hlavne nema to co Fiesta. Chtelo by to krapet slevit, no :)

Br
Breakthru
16. dubna 2018, 21:35
1

Já třeba rád hraju tyhle hry na internetu docela rád.Včera jsem si na německým Fordu zkoušel v konfiguratoru novýho Focusa...stále mě 29 000 euro
Já bych se u Forda spokojil s provařenou výbavou Titanium a winterpaketem.Mít modrej ovál bez vyhřejvanýho členího okna je zvrhlost....
Fiestu jsem taky zkoušel, prostě klasika.Navoleno Titanko, Magnetic Grau, liťáky, winterpaket, kůže a plnohodnotná rezerva:D....a 0 asistentů a navigací.To mě nebere....Zacouvat umím podýl i s Jumbem a cestuju podle mapy, ale sere mě, když v zimě škrabu okna...

Br
Breakthru
16. dubna 2018, 21:20
2

V poho článek...Podvozek tak nějak pořád ještě vychází z předešlý generace.Ta i s malým Duratecem dokázala blbnout, jen se s tím člověk musí naučit...Každý auto má nějaký nedostatky, nějakej kompromis, člověk toho musí využít....Na to jsem přišel u 1.25...Kde nestačil motor, využil jsem pdovozku.
Že tam "nestíhá" motor.Tak ta reakce je otupělá právě tím turbem.Vyzkoušel jsme si to u EB taky...Prostě N/A je N/A....
Jinak i Fiesta je nabízáná v atmosféře.Je to nová 1.1....jinak BA bude jen v tříhrnku.
Nevadí, protože 1.0 Ecoboost se vyrábí už 8 let a ty motory fungujou.Je kultivovanej, má slušnou dynamiku i v nejslabším 100HP Focusu, o Fiestě nemluvě...Pokud bude pravidelnej servis, tak bych neměl strach.Životnost je počítaná na 240 000km resp. to se dělaj rozvody a jede se dál:D v tomhle prckovi se ale ten motor tak neztrhá jako třeba v C-Maxu Grand...
Sice teď bují ohromná averze proti tříhrnkům, především z pochybnejch žump jako ej Autoforum.cz, ale to plyne jen z neznalosti...Todle má do HTP daleko.Je to malinkej motor s půdorysem papíru A4, lehkej, sofistikovanej a vyváženost je koncipovaná asymetrickým setrvačníkem a řemenicí...
Párkrát jsem na tom dělal servis a překvapilo mě, že tam malej motor má přes 4 litry oleje.Tuším 4,6 litru a je tam 5w20....takže pokud někdo nebude vymejšlet kouzla s olejem, protože dnes je kvanta odborníků přes oleje a rádi poučujou o tom, jak tyhle vodičky škoděj motorům....Rozhodně blbnout tady s olejem bych nedoporučoval.

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Edge  2008
Ford Edge

2008 rok výroby
268 koní výkon
3 500 ccm objem

Citroën Xsara  2000
Citroën Xsara

2000 rok výroby
88 koní výkon
1 600 ccm objem

Audi A8  2000
Audi A8

2000 rok výroby
180 koní výkon
3 ccm objem

Volkswagen Caddy 1.6TDi, 75kW 2013
Volkswagen Caddy 1.6TDi, 75kW

2013 rok výroby
75 koní výkon
1 600 ccm objem

Volkswagen Phaeton Luxusní vůz 2004
Volkswagen Phaeton Luxusní vůz

2004 rok výroby
240 koní výkon
126 ccm objem