načítám data...

Fiat 500e: Odlišný přístup, podobný výsledek

Italská legenda v elektrickém hávu. Bude fungovat stejně dobře?

zobrazit celou galeriiFoto:   Daniel Borský

Není tomu tak dávno, co býval italský Fiat hegemonem evropského trhu. Pestrá modelová řada, moderní technologie, kterými Italové udávali trendy a chytrá konstrukční řešení. Pokud máte aspoň minimální povědomí o evropském automobilovém trhu druhé poloviny osmdesátých a začátku devadesátých let, pak pro vás tato informace jistě nebude žádná novinka. Pokud jste se ovšem narodili již v novém miléniu, pak to pro Vás musí být naprosté sci-fi. Nevím, co se přesně stalo, ale Fiat v posledních dvaceti letech poměrně významně vyklidil pozice. Ne, že by se třeba schylovalo ke scénáři Lancia. Až takhle špatně na tom Fiat nebyl. Nicméně o to, aby ten sešup nebyl tak výrazný, se velkou měrou postaral jeden konkrétní model.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Ano, mluvím o ikonické “Pětistovce.” Ta přišla v roce 2007 a Fiat tím trefil jackpot. Jednu dobu dokonce na jejích derivátech postavil naprostou většinu modelové řady. Nicméně originál měl zdaleka největší úspěch. Však si vezměte. Letos je na trhu již šestnáctým rokem a stále se jedná o nejprodávanější model. A to za 16 let neprošla nějakou výraznější obměnou, bavíme-li se o běžné variantě se spalovacím motorem. Největší novinka přišla zhruba před třemi lety, kdy Fiat uvedl čistě elektrickou 500e, jež se liší designem, interiérem a logicky i samotným způsobem pohonu. Vzhledem k tomu, že mám k pětistovce poměrně vřelý vztah, již od dob, kdy jsme jednu měli doma, když se naskytla možnost vyzkoušet si tu elektrickou, neváhal jsem ani chvilku.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Po stránce designu se jedná dle mého názoru o velmi zdařilou evoluci. Fiat ponechal hlavní charakterové rysy a jenom celý ten vzhledový koncept posunul do přítomnosti. Ano, možná elektrická pětistovka nepůsobí tak roztomile jako originál, ale pořád je natolik svébytná a milá, že za sebe mohu jednoznačně prohlásit, že se mi líbí. Na první pohled to také vypadá, že proběhl citelný nárůst rozměrů, ale realita není tak divoká. Na délku přibylo zhruba 8 cm, na šířku něco přes 5 cm a na výšku přibližně 4 cm. To nejsou žádné extrémní změny, přesto však finální výsledek vypadá mohutněji. Stále se však jedná o velmi malé městské vozítko, které se dostane do každé i sebemenší mezery a nemá s pohybem po velkoměstě vůbec žádný problém.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Mnohem větší proměnou prošel interiér vozu, který kvalitativně posunul o několik úrovní. Interiér spalovacích verzí pětistovky rozhodně není nehezký, nebo nějak špatný. Je však poplatný době vzniku, roky prostě nezastavíte. Novinka na to šla však docela jinak. Z takového toho rozverného a veselého vnitřku se vcelku minimalistický interiér, který potěší každého, kdo má rád uklizené a čisté prostory. Což vůbec není špatný nápad, protože to svým způsobem působí moderně a zároveň i trochu retro, pokud mi rozumíte. Tou jednoduchostí se dá říct, že navazuje na vůbec první pětistovku. Dominantou je samozřejmě centrální displej multimediálního systému, který si zaslouží pochvalu. Mohl by být sice o kousek svižnější, ale jinak nabízí velmi dobrou logiku ovládání a vskutku přehlednou grafiku uživatelského prostředí. To se mi moc líbilo. Perfektně dovnitř pasuje i dvouramenný volant, taktéž odkazující do vzdálené minulosti. Uvnitř pak také najdete spoustu vtipných detailů, takových těch easter eggů, které si Italové neodpustili, a já jsem rád. Je to milé a zvedne to člověku náladu, i když má zrovna blbý den. Maličko se také zlepšila pozice za volantem, ale pořád si připadám o kus výše, než bych rád.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

O pohon tohoto konkrétního prcka se stará elektromotor o výkonu 87 kW a točivém momentu 220 Nm, což z něj dělá aktuálně nejsilnější Fiat 500, který si můžete koupit. A jak naznačují tato čísla, pohyb ve městě je úplná radost. Malý fiátek naplno využívá všech předností elektromotoru, takže vás nadchne svou živostí a hbitostí. Díky tomu se po městě můžete pohybovat až nadprůměrně svižně. Žádná mezera není dost malá, abyste se do ní nevešli, žádná není dost daleko, abyste to do ní nestihli. Svým způsobem se to dá označit i za jistou formu zábavy za volantem a názornou ukázku toho, že cestování po městě nemusí být apriori jen nuda a instantní deprese. V podání Fiatu 500e je to dost legrace.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Příjemný je i finální účet v rámci provozních nákladů. Pětistovka umí být velmi úsporná a to ani nemusíte zrovna využívat pomalý mód zvaný Sherpa. Po městě není problém se pohybovat se spotřebou okolo 11 kWh/100 km, což ve spojení akumulátorem o kapacitě 42 kWh, indikuje dojezd okolo 350 km, to na městské dojíždění bohatě stačí. Když k tomu přidáte nějaký ten mix dálnice a okresek, vyjde vám nějaké číslo mezi 15-16 kWh, což je pořád velmi slušné. Úplné maximum leží na číslovce 26, ale to se bavíme o situaci, kdy naplníte celé auto a pak opřete ručičku rychloměru do omezovače rychlosti (150 km/h). To je však vcelku extrémní situace, do které se žádný Fiat 500e patrně nikdy nedostane. Co se nabíjení týče, spolehnout se může na výkon 85 kW v případě stejnosměrného proudu a slušných 11 kW u střídavého. Obojí je vzhledem ke kapacitě baterie zcela dostačující.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Samotná jízda v elektrické pětistovce pro mě byla takovým malým návratem do minulosti. Fiat sice v tomto případě použil novou platformu a celé auto prý postavil od nuly. Nechápu jak je to možné, ale jezdí to prakticky stejně jako stará spalovací verze. Všechno to pohupování, způsob zatáčení, lehké řízení, to celé je mi strašně povědomé z dob, kdy jsem sedlal pětistovku se zážehovou jednadvojkou FIRE pod kapotou. A je to rozhodně milé vzpomínání, protože se mi s tím jezdívalo vážně pěkně. Elektrická verze přináší benefit v podobě baterií v podlaze a tudíž nízkého těžiště, což se pozitivně podepisuje na směrové jistotě především v zatáčkách. Ale poselství je jasné. Tohle je Fiat 500, jak se sluší patří. Pokud bych měl jo do něčeho šťourat, tak bych si uměl představit, že je to zadokolka. Ale to jen čistě kvůli tomu pocitu.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Verdikt

Malý elektromobil do města vypadá jako ideální řešení, které nejvíce využívá všech předností elektromobility. Fiat 500e je toho jasným důkazem. To auto se narodilo pro život ve městě a jen stěží si dokáži představit, že bych hopkal ulicemi velkoměsta v něčem jiném. Takhle totiž vypadá ideální auto do města. Jenže samozřejmě není všechno jen růžové a máte pravdu, narážím na cenu. Udělat levný malý elektromobil není jednoduché. A přestože Fiat 500e patří mezi vůbec nejlevnější elektromobily na trhu, nelze o něm říct, že by byl levný, tím spíš v porovnání se spalovacími sourozenci. Tak to prostě je a ještě nějakou chvíli asi bude. Nicméně, když jsem procházel statistiky prodejů, překvapilo mě, že v loňském roce byl podíl elektrických verzí na celkovém výsledku Fiatu 500 zhruba 40% (na evropském trhu), takže ta cena možná nebude úplně mimo cílovku. Tak či onak pokud sháníte stylové auto do města a máte štědrý rozpočet, rozhodně se na elektrickou pětistovku běžte mrknout. Stojí za to.

Technické údaje

Motor: elektromotor 
Kapacita akumulátoru: 42 kWh (37,3 kWh využitelná)
Výkon: 87 kW (118 k)
Točivý moment: 220 Nm 
Pohon: přední kola
Maximální rychlost: 150 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,5 s 
Dojezd: 320 km
Spotřeba v testu: 15,6 kWh/100 km
Základní cena od (42 kWh): 699 900 Kč (819 900 Kč)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Fr
Frodo
26. července 2023, 06:58
0

Ta cena nebude úplně mimo? 429900 vs. 739900? Tak to pardon, ale mě to přijde jako sakra rozdíl. A argument o ceně podpořit celoevropským prodejem, který je pokřivený jak dotacemi na nákup elektrického, tak pokutami za nákup spalovacího...

reagovat
M P
26. července 2023, 10:42
9

mimo cílovku se píše v textu, na čemž něco bude. Protože když jsem jezdil modrým fiátkem a psal o tom sem, tak se z toho někteří mohli zbláznit, že to je drahý, zbytečný, a že předražený i jako ojetina, když mi to leasingovka nabídka po skončení operáku za cca 270k... 320 nebo 350 byla ceníkovka myslím, dneska je to 430? Tou dobou (2016/2017) se za 350 dala koupit nová O3. Takže pětistovka prostě byla vždycky dražší, protože stylovka nebo co :)

beastar
02. srpna 2023, 12:17
1

Jenomže Matěji ju ár dh fejms šoumán ju nau.. Takže to byla jiná doba a tvůj blue Cadillac nejezdil na elektronickou energii. A taky nebyla inflace a taky nebylo po covidovy době. To je takový jak onehdy ty dědové říkali to za nás za války... To ta auta byla úplně jiná liga. Obrněný to bylo, terén dobrý, bylo to i pro deset plně vyzbrojených soudruhů a skoro až k Moskvě jsme dojeli...

ro
rock
26. července 2023, 13:48
0

Zas to zákeřná cena od...
u auta se spalovacím motorem cena "od" znamená, že dostanete holátko s malým výkonem, ale jeho použitelnost se obvykle nijak nemění.
u tohodle elektrickýho to -mimo ten výkon a výbavu- taky znamená poloviční akumulátor, což z téhle věci dělá striktně městské vozítko. Protože pokud bydlíte za městem jak já, tak už by to na některé dny nemuselo na cestu do práce a zpátky vyjít.

Mimochodem: pětistovka se s větším výkonem koupit nedá, ale mám za to, Abarth je fiatovský ekvivalent AMG nebo divize M (jakkoliv -uznávám- na čumáku je škorpion) a v tom případě je k mání až 180 k.

reagovat
Daniel Borský
26. července 2023, 14:04
1

Cena konkrétního testovaného kusu je v tomto případě ne zcela relevantní neb se jednalo o úvodní edici, která už teď není přímo v nabídce.

ro
rock
26. července 2023, 15:15
1

Já si stejně vždycky tak nějak automaticky rozkliknu i stránky prodejce, abych se trochu dostal do obrazu.
A musím se omluvit za moji poznámku; až na několikáté čtení mi docvaklo, jak je míněna struktura toho řádku Základní cena, t.j. že cena v závorce odpovídá minimální ceně s akumulátorem 42 kWh, tudíž že ceně mimo závorku odpovídá auto s akumulátorem menším. Nějak jsem si seděl na vedení...

Be
Bernard L.
26. července 2023, 18:23
0

Avšak při pohledu na Carvago lze Fiat 500 sehnat, není tedy (zpravidla) výrazně levnější, ale je údajně k dispozici.

beastar
27. července 2023, 07:13
1

Bernard L: No tam je důležité to slovo údajně. Nejdřív bych si něco zjistil o tom jak ta služba funguje. Určitě nemají a nemůžou mít lepší info než oficiální dealer. A to že si myslí že to je někde v Rumunsku skladem nebo k objednání znamená to "k dispozici".

Be
Bernard L.
27. července 2023, 15:06
0

Předpokládám, že jen zrcadlí a překládá stránky jako mobil.de a pak dle objednávky zajišťují dovoz a přihlášení. Moc jsem si jejich fungování negooglil, tak vážně nevím.

Ja
Jan
26. července 2023, 15:56
0

mam ho objednané jako druhe auto pro denni ježdění po okolí a do práce, objedal jsem ho v lednu a stále na nej cekam, slevy prakticky nenabízí, takový je o nej v EU zájem (nemužeme soudit podle ČR)

reagovat
Ja
Jan
26. července 2023, 15:58
0

a ještě jsem chtěl dodat, že srovnavat to s 16 let starou 500 to nelze, vybava a technologie jsou u 500e o dvě generace jinde

HeavySmoker
27. července 2023, 10:42
1

Nepochybujem že 500e je úspešné, ale minulý rok mi dealer na ICE verziu s automatom odpovedal "nedá sa" a na dostupnosť ostatných verzií "nevieme". Obávam sa že čakacia doba je z veľkej časti dielom mizernej logistiky Fiatu.

martin_100
29. července 2023, 18:34
0

Honzo prosim tě a jaký je to první auto kterýmu má fiátek sekundovat? Jen se ptám abych si udělal obrázek o zákazníkovi kupujícím tuto autíčko. Děluju.

beastar
29. července 2023, 21:05
0

Heavysmoker: Bohužel. Ano. Dalo by se najít x důvodu proč to tak je některé i objektivní. Jenže to zákazníka stejně nakonec nezajímá. Problém u 500 včetně e verze je ten že je to takový bestseller že lidi si stejně nakonec počkají. Každopádně logistika je velmi vznešený termín. Velkým dílem je to tak že výroba je na hovno. Víc bych se nerozepisoval. Řešíme to stejné jen s výrazně dražšími auty.

bitner
26. července 2023, 21:11
2

Když vymazu cenu, tak takhle si predstavuju smysluplný elektromobil. Jesterku do města, která tam sníží zatížení prachem a hlukem.

reagovat
beastar
27. července 2023, 07:16
3

Tak to soudruzi taky. Jenže nějak zapomněli že existují i další potřebné typy osobní a lehké nákladní dopravy. A tak máme auta bezmála za trojku co po sedmém roce provozu jsou nepoužitelný krám. Zdravím nejmenovaného kolegu Tesla dojezd 130 na plné nabití co nabíhá (startuje) čtvrt hodiny:D Takže ano tohle je do měst a pro krátké trasy cesta.

bitner
27. července 2023, 09:53
1

Bohužel jde jako vždy o prachy. Teď se to zrovna natira na zeleno. Otázka je, kdy se lidi fakt naserou.

M P
27. července 2023, 16:06
0

Naserou no… a co pak?

bitner
27. července 2023, 19:04
1

Pamatujes zlute vesty? To byla nedelni intelektualni debata.

bitner
27. července 2023, 19:29
1

Ale ono to takhle daleko nedojde. Dokud jde o penize (a o ty pujde vzdycky), tak az nas - tedy plebs - poradne podoji green dealem, tak se par politiku v TV chyti za hlavu, coze jsme to zpusobili a pojede se nanovo. Vstric prosperite a svetlym zitrkum.
Co me k tomu vede? Par veci. Nafta, zemni plyn, bioslozky, prvni solarni baroni. Vsechno ksefty jak svina pro par kamosu, kteri vedi. Pro blbce to bylo vzdy lakovano jako ekologie. Vcetne nejvetsich pokrytcu, co kdy chodili pod Sluncem, Noru.

M P
01. srpna 2023, 21:32
1

No, žlutý vesty pamatuju a nějaký jejich protest jsem dokonce potkal na vlastní oči. I to odeznělo a nakonec to nebylo tak horký, a život jde dál. Takže mě dosavadní poznání tak nějak vede k tomu, že život půjde dál i s elektromobilem… ale můžu se mýlit :)

martin_100
29. července 2023, 18:30
1

Přesně takhle si představuju EVčko. Naopak opulentní těžkou megakrávu na baterky považuju za holej nesmysl.
Škoda, že se ostatní výrpbci nesli zeptak k Fiatu jak se to má dělat.

reagovat
PepaSFI
29. července 2023, 18:44
1

kamarád má elektrický Citigo, sympatický autíčko co si nehraje na vesmírnou loď. Jezdí to jako normální auto, liší se to vlastně jen tím že je o fous nižší a má neprůfučnej ksicht tam co bývá chladič a má to trošku jiný budíky. Budíky, ne nějaký omalovánky. A prodávalo se to za poměrně nešílenou cenu. Jenže to stopli aby mohli dělat ty óbrvobludy.

af
afro-r1
02. srpna 2023, 09:24
0

Vinou "pomerne nesilene" ceny to bylo ztratove. Tak toho udelali jen takovy pocet, aby vyresili emisni vypalne flotily.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Eldorado coupe 1985
Cadillac Eldorado coupe

1985 rok výroby
135 koní výkon
4 087 ccm objem

Chevrolet El Camino Malibu 6.6L V8 1976
Chevrolet El Camino Malibu 6.6L V8

1976 rok výroby
250 koní výkon
6 600 ccm objem

Cadillac deVille Coupe 1958 málo kusů  1958
Cadillac deVille Coupe 1958 málo kusů

1958 rok výroby
326 koní výkon
6 400 ccm objem

Chevrolet G20 Chevy VAN 1989
Chevrolet G20 Chevy VAN

1989 rok výroby
170 koní výkon
5 732 ccm objem