Dneska začneme opět krátkým pohledem do sci-fi filmů. Já vím, poslední dobou se k nim obracím podezřele často, ale vzhledem k tomu, že žijeme v období, které osmdesátkoví spisovatelé a režiséři považovali za budoucnost, asi se tomu nejde úplně vyhnout. Právě ve vědeckofantastických filmech se často setkáváme s tím, že auta se postupně změnila v tvarově vcelku jednoduché bohatě prosklené pokojíčky, které tiše jezdí (nebo létají) samy bez přičinění posádky, která tu jen tak v klidu sedí a konverzuje. V rámci nějaké té akční scény pak zpravidla hlavní hrdina někde vyhrabe auto, které ještě umožňuje staré dobré ruční řízení a s jeho pomocí unikne nějaké dystopické policii, nebo tak něco. Budoucnost zde bývá vykreslována jako bašta autonomní dopravy.
Dneska už víme, že samořídící kapsle, stejně jako létající auta, vypadají sice docela dobře na papíře, dokonce se je už i povedlo vyrobit a za extrémně ideálních podmínek tak nějak fungují, ale k jejich reálnému nasazení do běžného provozu je ještě hodně daleko. Idea pohodlného světlého pokoje co se tiše sune prostorem je ale díky elektrickému pohonu a minimalistickým trendům v posledních letech celkem oblíbená i v automobilovém světě. Některá auta se tak oněm sterilním sci-fi kapslím blíží, i když možná z jiného konce, než jsme čekali.
Aby bylo jasno – z některých směrů, kterými se ubírá současný automobilismus také nejsem nadšený, ale zrovna idea přepravní kapsle, která slouží hlavně k tomu, aby se její majitel dostal tam, kam se mu jen zamane, a to v nejlepším dostupném komfortu, tichu a jen s lidmi, které si k tomu sám vybral je mi vlastně celkem sympatická – tedy alespoň za přepodkladu, že jde o jednu z možností. Mercedes EQS SUV se právě takovým prostředkem snaží být a jde mu to, dle mého názoru, opravdu skvěle. Za jeho volantem nemá cenu hledat jakékoli řidičské potěšení a do jisté míry je tu řidič tím, kdo se má za jízdy nejhůř – místo sladkého nicnedělání doprovázeného masáží se tu musí zaobírat volantem a pedály.
Přesně proto je úplně v nejlepším pořádku, že v Mercedesu přidali elektrickému “esku” kromě obligátního sedanu i SUV variantu. Proč se zbytečně vázat tvarem auta k technickým specifikům, které už dávno neplatí? Nepotřebujeme tu ani dlouhou kapotu, pod kterou se vejde podélně uložený mnohoválec, ani nízkou stavbu karoserie, protože moderní tlumiče a těžiště ovlivněné bateriemi v podlaze zkrotí i automobil, který by se ještě před dvaceti lety kolébal jak bárka na moři.
Zpočátku jsem byl sice trochu zklamaný z toho, že tvary vozu připomínají nepříliš nápaditý ocumlaný bonbón, ale i to je způsobeno jen zažitými stereotypy. Co vlastně potřebuje elektromobil – nějaká okna, kola a v každém rohu světlo. Maximální prostor uvnitř, protože mít hodně místa je pohodlné, a nějakou alespoň trochu efektivní aerodynamiku. A přesně tohle zadání EQS SUV splňuje na jedničku. Vlastně by se dalo říct, že jeho design je až utilitální – skoro by se mi chtělo tento přístup srovnat s na pohled diametrálně odlišným stájovým kolegou, legendárním Géčkem.
V interiéru už se toho stran vzhledu děje mnohem víc. Nejvíce pozornosti si pro sebe uzurpuje mohuný souvislý panel táhnoucí se celou šířkou palubní desky, ve kterém nenajdeme jen jeden, ani dva, ale dokonce tři veliké displeje. Já vím, už slyším ty připomínky, že “je to přece auto a ne videoherna” ale tohle už jsme si přece vysvětlili – EQS se nesnaží být skvělým autem, ale skvělým dopravním prostředkem. A tam najednou dává displej i u spolujezdce smysl. Nejen kvůli obligátnímu sledování seriálů za jízdy, ale i kvůli tomu, že VIP cestující, se kterým se zde počítá právě spíše vpravo, si zde může v klidu nastavovat navigaci, masáže, teplotu a všechny ostatní funkce vozu. Samozřejmě se to dá i zakázat.
Vlastně mě tahle funkce dost bavila. Když už jsme začali na vědeckofantastickou notu, s trochou fantazie tu spolujezdec může fungovat jako kopilot na můstku kosmické lodi. “První pilot volá druhého pilota, nastavte kurz na nejbližší restauraci a masáže kapitánského křesla na intenzivní protažení.” Navigační pokyny pak spolujezdec jen odešle na head-up displej před řidiče a ten pomocí rozšířené reality nasměruje posádku k cíli. Is this the future?
Sci-fi zážitek umocňuje i zvukový projev vozu. Z podstaty věci je elektrický Mercedes velice tichý, ale aby to nebyla taková nuda, můžete si tu vybrat hned ze tří možností zvukového doprovodu. Všechny tři připomínají motor kosmické lodi a přišly mi úplně skvělé. Když se k tomu ještě přidá mnohobarevné ambientní osvětlení, jehož pásky se táhnou po celé šířce kabiny a dokážou pulsovat a měnit barvu podle toho, zda auto zrychluje, či zpomaluje a s jakou silou se toto děje, je vesmírný pocit dokonalý. Na druhou stranu se sluší říct, že na to, abyste si tenhle blikající hučící cirkus užili se nesmíte brát úplně vážně a musíte být trochu nerd. Takže je mi jasné že většina čtenářů teď právě kroutí hlavou a přemýšlí nad tím, zda se v Mercedesu už úplně nezbláznili. Inu, cílovka pro tento audiovizuální zážitek je vcelku úzká, ale já do ná stoprocentně patřím a byl jsem úplně spokojený.
S Mercedesem EQS SUV se dá kromě masírování si zadnice a hraní si na vesmírnou loď i normálně jezdit, nebojte se. Jeho 360 koní by dokonce mohlo vypadat jako porce vhodná pro nějaké to lehké závodění. Jenže všechna ta výbava a 108 kWh baterií něco váží – konkrétně 2,8 tuny, takže s posádkou klidně překročíte třítunovou hranici. Vůz pocitově netrhá asfalt, svadí spíš k plynulé jízdě – klidně ve vyšším svižném tempu. Styl “brzda-plyn” se mu nepřekvapivě vůbec nelíbí.
Plynulost se hodí i ve snaze o co nejlepší hodnotu dojezdu. S lehkou nohou není problém se dostat přes pěti set kilometrovou hranici, v dálničním provozu ale počítejte spíše se čtyřmi sty. To ale nijak zvlášť nevadí, protože EQS zvládá DC nabíjení dvěmi sty kilowatty, na které vás navíc primárně směřuje vestavěná navigace. Rychlost nabíjení se díky aktivnímu termomanagementu opravdu pohybuje většinu nabíjecího času nad 150 kW (samozřejmě umožňuje-li to nabíjecí stanice), klesá až nad osmdesáti procenty. Díky tomu není problém dobít klidně 200 kilometrů dojezdu během čtvrthodinové čůrací pauzy. To už je v pohodě použitelné i při dálkovém cestování.
Nejvíce mě při jízdě překvapilo, jak skvěle EQS zatáčí. Může za to systém aktivního natáčení zadní nápravy, který sice známe i z jiných Mercedesů, ale tady se zadní kola “vyvrátí” až o deset stupňů. Díky tomu má tahle stodola na kolech lepší rejd než lecjaký kompakt a není s ní problém ani ve stísněných podzemních garážích. Vytáčecí kola pomáhají i asistentu pro automatické parkování, kterému stačí místo jen o půl metru delší, než auto samotné.
Verdikt
Nejsem si jistý, zda bych EQS SUV nazval skvělým autem. Ne proto, že bych ho nepovažoval za dobrý, ale proto, že označení “auto” si sebou nese příliš mnoho stigmat a stereotypů, do kterých EQS nezapadá. Je to spíše velice luxusní prostředek osobní dopravy. Vaše soukromá přepravní kapsle. Tradicionalisté z něj budou kyselí – od elektrického pohonu, přes vysokou hmotnost, karoserii SUV, displeje, spousty technologií co vlastně ani s auty moc nesouvisí až po fakt, že si ani nemůžou otevřít kapotu – jediné, co se tu dá podomácku “servisovat” je dolití kapaliny ostřikovačů přes maličké vylápěcí víčko v levém blatníku. Tohle je auto pro geeky, lidi, co si rádi hrají, technologické nadšence. Ne však průkopnickým stylem, který nabízí Tesla, ale se vším dostupným luxusem a dokonalým zpracováním, tak jak je u Sonderklasse zvykem. EQS je poměrně složitě uchopitelným prolnutím světů, ve kterém je tolik vjemů a emocí, že skutečnost, že jde o automobil, je zahrabána až někde hluboko pod všemi těmi světly, kůží, zvuky vesmírných lodí a displeji. Chápu, že to mnoho lidí provokuje. Já jsem byl ale fakt nadšený.
Technické údaje
Motor: 2x synchronní elektromotor, pohon všech kol
Výkon: 365 kW / 360 k
Točivý moment: 800 Nm
Kapacita baterie: 107,8 kW
Nabíjení AC/DC: 22/200 kW
Maximální rychlost: 210 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 6 s
Provozní hmotnost: 2805 kg
Dojezd (WLTP): 532 km
Dojezd v testu: 440-500 km
Základní cena: 3 275 470 Kč
Cena testovaného vozu s příplatky: 4 103 904 Kč
29. září 2023, 10:30
0
Pride mi to ako auto ktore vam vyberie manzelka kotra nerada soferuje az tak ze vlastne skoro nikam nejazdi a vy v tom mate byt stasny, ved je ti hi tech.. a vobec, je to mercedes tak musis byt happy.
29. září 2023, 11:10
0
A nebylo by lepší nenechat výběr auta jen na manželce? :)
29. září 2023, 14:34
1
EQS/EQS suv sú už trošku za čiarou, čo sa týka hmotnosti. Nedostatočnosť bŕzd je niekedy až na nervy. Taký "sweet spot" je EQE, ktoré je síce len o pár cm kratšie, no o galaxiu inde, čo sa týka agility a nastavenia podvozku.
Ale inak súhlasím, tieto nové EQ sú ideálne pre niekoho, kto v aute trávi veľa času a chce ho tráviť príjemne v kľude, nebyť otravovaný svetom naokolo.
Naozaj sa to ťažko opisuje.
30. září 2023, 08:26
1
Zpracovani tradicne krasne, jak se na MB patri, ale pokud chci prepravni kapsli, kde nic nemusim, tak vezmu ty 4M a mam snad do smrti na taxi :-) A musel bych koupit novou prodluzku, co dosahne z balkonu. Takze dekuji, ale pujdu dal (nastesti u MB se da dobre vybrat i dneska) :-)
30. září 2023, 18:10
1
Čtvrthodinová čůrací pauza? To někdo má?
30. září 2023, 18:14
1
Lidi co už mají 4 mio. CZK na SUV ve vůni mají času dost.
30. září 2023, 21:21
0
Když jsem teda hodně nepospíchal, pod deset minut jsem zastávku na benzince zpravidla nedal.
01. října 2023, 10:48
4
Hele, jako nic.
Stojan na nabíjení je většinou někde daleko od benzínky protože jednak jsou nějaké požární předpisy a jednak by okrajová obskurní technologie zabírala lukrativní místo. Takže jdes dvě minuty od místa do benzínky.
Pak vlezes dovnitř, dojdeš k záchodu. Turnikety. Potřebuješ drobný. Ty nemáš. Takže zpátky do auta. Další dvě minuty tam, dvě zpátky. Nacpes 20 Kč do turniketu a myslíš si něco o tom, že jsi měl zavlažit venku stromky. Vyjede ti papírek, uděláš co musíš. To je samo o sobě i s mytim rukou na tři minuty max.
Ale pak máš papírek, který můžeš směnit za něco za dvacku čímž se ti vrátí záchodová investice. Jenze na pumpě stojí všecko minimálně pade. Nakonec najdeš deli tyčku za 22, takže vyplaznes na pokladně papírek ze zachodoveho turniketu, pritlacis 2 Kč kartou a... zjistíš, že papírek ze zachodoveho turniketu jde použít jen na zboží ze sekce fresh corner.
Takze vybereš fresh rozpejkanej mrazenej croissant za 29 s tím, že tenhle boj už jsi jednou započal a tak ho nevzdas. Čekáš 5 minut na rozpeceni. Pak můžeš konečně přes parkoviště zpátky a do auta. Croissant hrozně drobí, tak ho sníš venku, ať nemusíš pak vysávat sedačku. Pak ještě hledáš po kapsách čip abys mohl ukončit nabíjení. Samozřejmě je vždycky v té úplně poslední kapse.
A mezi náma - to že tohle stihnu za 15 minut je podle mě dost dobrej výkon.
-
Komentář upraven 1. 10. 2023, 16:19:29
01. října 2023, 17:32
0
Bez ironie jsem se fakt zasmál :). Po zkušenostech s elektrickým pohonem, i když poněkud v jiné dopravě, než automobilové beru elektro jako dobrej pokrok - výkony, zrychlení, ticho, relativní servisní nenáročnost. Chápu, že na to lidi nadavaji a pro lidi v bytech zatím moc nevidím možnosti dobíjení, ale kdo zkusí, tak musí minimálně uznat, že to má něco do sebe. Nicméně 15 minut ( i když je to velký pokrok) je pořád minimálně třikrát tak delší doba, než natankovat dinosaury, tak mě vždycky ty poznámky o čůrání, snídani, kafíčku a SUV ve vůni trochu serou.
01. října 2023, 19:13
1
jazet: Vidíš. Tak sice bez ironie. Nicméně ironii z mé strany si evidentně vůbec nepochopil. Právě proto to SUV ve vůni;)
01. října 2023, 19:47
5
Já si přesně kvůli nutnosti dlouhého nabíjení neumím přestavit, že bych EV zatím kdy měl. Obtěžuje mě i tankování, i dlouhé (500+ km) cesty jezdím na jeden zátah, ideálně bez močení. Nemám rád jakékoli zastávky na cestách, neumím přesně vysvětlit proč, ale fakt mě štvou - samozřejmě mluvím o situaci kdy někam jedu protože musím, ne protože chci. Na výletech jsem naopak otravný tím, že stavím každou chvíli protože "tam byla v lese zajímavá skála".
01. října 2023, 20:39
3
Mě hrozně baví právě ti různí EV fanboys, kteří se tváří při těch dlouhejch cestách, že každej člověk musí po 2-3 hodinách řízení chcát, srát, cvičit a vyřídit maily.
01. října 2023, 21:56
1
Pravdou je že pracovně sem někdy jel i 1400km v jeden den. Dvě cesty a vždycky se těším na neomezenou rychlost. Snažím se netankovat a kafe si případně beru do auta. Prostě na pracovní lítání to úplně pořád není.
Já myslel spíš že cokoliv S od Mercedesu je pro lidi který se už tolik nehoní. Do tohohle si umím představit i řidiče případně. A fakt si nemyslím že tohohle typka potkám na Avii ve frontě na kafe z kelímku a že bude odvařenej někde nabíjet na cestách. Prodej ukáže. A sám sem zvědavý jak to ty lidi budou využívat. Nebo jestli to skončí jako luxusní firemní, hotelový a ambasádni přepravník. Takže centrum - letiště - garáže...
02. října 2023, 19:15
1
@Rumus : prostatici to tak holt maj, no...
02. října 2023, 21:03
2
Mňa napríklad hrozne baví čítať komentáre ľudí, ktorí to videli niekde v časopise. Nie som EV evanjelik, za svoj život som vlastnil už hodne cez 30 áut. V květnu mi dealer dal ako náhradné auto jedno EQE. Jazdil som s tým 4 dni. Potom som podpísal papiere a od začiatku leta jednu mám vo vozovom parku. 3 mesiace a kúsok už mám vyše 30 000km.
Nie som taxikár. Robím dlhé trasy.
02. října 2023, 21:04
1
Self reply, malo tam byť 23 000km.
02. října 2023, 21:42
3
M1chal: pozor, já proti EV nic nemám, jen mě baví tyhle kecy o nutných pauzách a zastavování co chvíli u mekáče, jako by to byla pro každýho samozřejmost.
12. října 2023, 09:59
1
Každý to máme jinak, ale i když jedu třeba do Prahy, tak si u Humpolce zastavím a protáhnu se. Proč? Protože mě po hodině sezení v autě prostě bolí kyčel (hlavně když člověk jede v autě bez tempomatu).
12. října 2023, 13:33
2
Ano, neexistuje univerzalni. Obcas jedu do nemecka a klidne odstrelin 400+ bez zastavky, na druhou cestu cestou pardubice-praha pravidelne stavim na pumpe na kafe...