načítám data...

Designér Jozef Kabaň: Ne vždy se to povede, ale nápady a odvaha mu nechybí

Lupo, Veyron, Rapid, Octavia, Superb, Rolls-Royce… Navrhoval ta nejlevnější i nejdražší auta, ale my ho známe především z naší Škodovky. Pojďme se podívat na kariéru Jozefa Kabaně.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Design je to, co auto prodává. Můžete tvrdit něco o pokrokové technice, vyspělém podvozku nebo šetrnosti k životnímu prostředí, ale vzhled automobilu je to, co na vás zapůsobí jako první. Ještě než si o automobilu začnete číst další informace, ještě než se do něj posadíte nebo dokonce projedete… Vzhled je to první, co začne utvářet naše pocity z auta. Těmi dalšími vlastnostmi se možná špatný design přebít dá, ale je to strašně obtížné. K čemu je vám třeba praktičnost a variabilita interiéru, když auto vypadá jako Fiat Multipla? K čemu jsou vám všechny skvělé vlastnosti SUV, když vypadá jako Pontiac Aztec. Na druhé straně tu máme automobily s prakticky naprosto konvenční technikou, která nijak extrémně nevybočuje od zaběhnutého standardu, ale díky designu je lidi milují i po pár desetiletích… Líbí se vám třeba Peugeot 406 coupé? Nebo Calibra? Vždyť komu ne. Mercedes Benz CLS, Audi A7 nebo Passat CC za svou existenci vděčí jen touze mít výchozí sedan hezčí.

Foto: wheelsage.org

A právě úkol zaujmout a zalíbit se mají v popisu práce automobilový designéři. Jistě jich především z minulosti vyjmenujete celou řadu včetně několika designérských studií (asi především těch Italských), ale dnes to bude o jednom konkrétním člověku, který je nám v současné době tak nějak nejblíže. Vzhledem k velikosti naší malé krásné země je totiž velkým štěstím, že právě od „nás“ pochází jeden z těchto pánů. Jeden z těch, který určuje, jak to na našich ulicích vypadá (myslím samozřejmě ohledně designu automobilů).

Jozef Kabaň je u nás známý především díky svému dlouholetému (konkrétně 9 let) působení v naší největší automobilce a i když je tomu již 6 let, co trochu překvapivě odešel, stále si můžete v autosalonech koupit „jeho“ automobil. Pojďme si jej ale představit trochu více.

Foto: wheelsage.org

Jozef se narodil zkraje roku 1973 na severu Slovenska v obci Námestovo. Tenkrát to bylo ještě Československo, a tak ho snad můžeme brát jako trochu našeho. K automobilům měl díky svému otci blízko už od dětství. „ Odmala jsem byl fascinovaný tvary aut a chtěl jsem je měnit. Otec byl automechanik, ale já jsem netoužil trávit hodiny v garáži vrtáním se v motoru. Ve věku kdy vás ovlivňují ikony, jsem vzhlížel k předním italským návrhářům, jako byli Pininfarina, Giugiaro nebo Bertone. Zhruba od páté třídy jsem věděl, že se chci stát automobilovým designérem, i když jsem tenkrát vůbec netušil, co přesně to obnáší,“ řekl. Pokud ale máte cíl, tak pak se to již zdá snadné.

Po studiu designu na střední umělecké škole v Kremnici pokračoval v roce 1991 na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě. Právě během studií na vysoké škole ale nastává zlom. Kabaň se již během studia prvního ročníku účastní designérské soutěže vyhlášené automobilkou Škoda. To je v té době ta Škoda, kterou před rokem koupil koncern VW, která prodává ročně 170 tisíc automobilů a největším pokrokem je Favorit. Čekáte nyní šťastný příběh o mladíkovi, který celou soutěž ovládnul a byl nejlepší? Těsně vedle – skončil totiž druhý, ale zbytek hezkého příběhu platí. I tak okamžitě dostává smlouvu se značkou Volkswagen, který mu nejdříve nabídl stipendium a později stálou pozici designéra automobilových exteriérů. Vysokou školu kvůli práci pak už nedokončil.

Foto: wheelsage.org

Po pár letech práce ve Volfsburgu ale začal usilovat o studium designu na prestižní londýnské Royal College of Art. Významným zádrhelem bylo nedokončené bakalářské studium, přesto mu škola nakonec umožnila studovat na magistra, protože v té době už měl výsledky z praxe – ve Volkswagenu dvě auta těsně před zahájením výroby. Studium ukončil v roce 1997 s titulem Master of Arts v designu vozidel. V té době byl jediným slovenským absolventem této školy. A zajímají vás ta dvě auta ve výrobě? Jednalo se o miniauta Volkswagen Lupo a Seat Arosa, která ještě dnes můžeme vidět po všech koutech republiky třeba při rozvážení jídla.

Ihned potom nabírá jeho kariéra strmý růst, o kterém se snad všem automobilovým designérům může jenom zdát. Po návrhu malých, levných a „tuctových“ aut dostává úkol přesně opačný. Navrhnout design toho nej auta, které do té doby vzniklo – Bugatti Veyron. „ Pro designéra to bylo snové zadání. Dostal jsem volné pole působnosti, měl jsem značku slavnostně oživit a ukázat, co vše je možné,“ vzpomínal na vůz, který je jedním z vrcholů jeho profesního životopisu a v roce 1999 ho proslavil. Kabaň navrhl design celého exteriéru s výjimkou kol.

Foto: wheelsage.org

Po pár letech se od VW přesouvá do Audi, kde však vydrží „pouze“ tři roky a od února 2008 je tady u nás, v mladoboleslavské automobilce Škoda. Znamená to tedy, že s faceliftem druhé generace Octavie ještě nemá nic společného. Prvním výrazným projektem, který může sledovat veřejnost, je koncept Vision D představený v roce 2011. Právě ten ukázal úplně nový designový jazyk, který tu v lehčích obměnách máme dodnes. Přímo z Vision D tak vychází Rapid a o rok později Octavia 3. V roce 2016 Škoda Auto konečně poprvé překonává hranici milionu prodaných vozů za rok a věřím, že je to z velké části i jejich svěžím, ale nekonfliktním designem.

Po dlouhých devíti letech Jozef poměrně překvapivě Škodu v 2017 opouští a jde pracovat do BMW. Díky tak dlouhému působení u  jedné značky zanechává velmi výraznou stopu ve více než jedné generaci automobilů. Díky tomu, že přibližně třetina všech osobních vozů v naší zemi jsou Škodovky, je právě Jozef Kabaň tím, kdo utváří obraz našich silnic, dálnic i parkovišť. A za mě je to dobře. Obzvlášť Superb třetí generace je pro mě nejhezčí auto Škody za celou její porevoluční kariéru.

Foto: wheelsage.org

Po odchodu od Škody do BMW začíná trochu turbulentnější období, alespoň pro nás, kteří se na jeho kariéru díváme tak nějak „zvenku“. Již po dvou letech to vypadá, že povyšuje ještě výš a stává se designérem snad té nejexkluzivnější značky Rolls-Royce. Jenže už rok na to přichází návrat k Volkswagenu, kde působí dosud. Podle nepotvrzených informací za to mohl pravděpodobně nepříliš dobrý vztah s dlouholetým hlavním šéfem designu celé skupiny BMW, kterým je Adrian von Hooydonk. Ale co je na tom pravdy, nikdo neví nebo nepoví. Díky krátkým dobám působení v BMW (kde prý prosazoval zastavení zvětšování ledvinek) a Rolls-Royce (kde vlastně není co navrhovat, protože jsou auta snad již 100 let stejná) a době, jak dlouho dopředu je design jednotlivých aut připravován, není lehké určit, co přesně ohledně designu reálných aut má Jozef na svědomí.

Do VW Kabaň nastupuje po představení osmé verze Golfu i elektrického ID.3, které můžeme připsat Klausovi Bischoffovi. Na Jozefovi tak bude pravděpodobně další generace těchto aut. Už teď jsem zvědavý, jestli se bude držet v zaběhnutých liniích, nebo nás čeká něco nového a revolučního.

Foto: Volkswagen

Jak vnímáte designéra Jozefa Kabaně vy? A jak dnes s odstupem času vidíte facelift trojkové Octavie? Tipnete si budoucí vzhled Volkswagenů?

 

Edit: Vůbec jsem si nevšimnul, že Jozefova kariéra zas nabrala jiný směr. Naštěstí jste mě na to upozornili v komentářích, a tak text doplním.

Jozef Kabaň na konci ledna opouští návrhy osobních Volkswagenu a bude mít nově na starosti… asi i návrhy osobních Volkswagenů? Popravdě jsem zatím asi nedostatečně pochopil smysl, ale koncern má ještě svoje designstudio Future Centre v Postupimi. Studio nespadá po žádnou ze značek skupiny. Má úlohu kreativního centra, které má svými nápady a vizemi inspirovat celý koncern Volkswagen (značky VW, Audi, Seat, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini, Porsche, Ducati, VW užitkové vozy, Scania a MAN). Tipnul bych si, že se zde budou vyvíjet extrémně futuristické návrhy, aby byli vizemi budoucnosti, ale nedali se v současnosti zařadit pod žádnou konkrétní značku, ale kdo ví.

„Future Center Europe je unikátní oddělení koncernu Volkswagen, kde vysoce kreativní tým více než dvaceti národností zastupujících několik oborů čelí budoucnosti mobility společně. Nabízíme příležitost posunout laťku pro prožívání budoucnosti,“ píše se na jejich webu. Důvodem odchodu od VW mají být údajně neshody s novým generálním ředitelem značky Thomasem Schhäferem, kterého neuspokojovaly Kabaňovy návrhy. Měl prý na starosti přepracování designu budoucího malého elektromobilu ID life aby měl modernější a emotivnější vzhled. Také měl pracovat na projektu Trinity. Uvidíme, jakých Kabaňovo výsledků se nově dočkáme z Future Centra.  

Foto: Volkswagen

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Vapno92
15. srpna 2023, 09:44
2

Tak zrovna Fabia 3 a Octavia 3 pred liftom sa mi VEĽMI páčia, na to akú mám averziu voči Škodovkám.
Facelift Octavie 3 beriem ako nemiestny vtip a pomstu xD
Súčasný dizajnový jazyk Škodovky mi akosi nehovorí nič, ale to sa dá povedať všeobecne..
Ja viem, že pesnička "všetky autá vypadajú rovnako" je obohratá a platí to už od 20. rokov minulého storočia, ide o to, že súčasná podoba mainstremových áut je mi skrátka cudzia...

reagovat
Pe
Pech.
15. srpna 2023, 10:12
3

Chtěl bych vedět, zda dělal čtyřku... Trojka byla konečně udělaná tak, že nebyla bachratá, ale čtyřka už zase bachrqatá je... Jediné co bych mu vyčetl jsou ta nabouraná víka od kufru.... SUperb3 design dobrý... Škoda že to všechno hyne na VAG zoufalé neschopnosti dělat motory, které by dobře fungovaly jinak, než že se povede při štěstí jeden z deseti... U ostatních výrobců je to naopak, tam se občas něco nepovede.. U VAG se pro změnu občas něco povede, ale zbytek je lepší nechat jiným aby se s tím trápili...

Lukáš Naske
15. srpna 2023, 10:35
1

Čtyřku má na svědomí Kabaňův nástupce Oliver Stefani. Jenže jak se tvrdilo při představování VisionC – Kabaň představil nový designový směr, který se měl ubírat určitou cestou i v mnoha dalších letech, protože nějaké převratné a revoluční tvary z generace na generaci se u koncernu moc nedějí. Takže zůstaly ostré linky, napojené světlomety na masku a podobně, ale Oliver byl asi nucený zas přidat pár litrů v kufru a pár cm místa pro posádku a skončilo to… Trochu bachratě no.

Frankie
15. srpna 2023, 11:07
0

Mi zrovna lift neprojde až tak bachratý. Řekl bych, že je spíše elegantní. Tam jsou horší přešlapy hlavně uvnitř.

kotzitzaq
15. srpna 2023, 11:43
2

Mně osobně zrovna čtyřková Octavie moc nesedí. Chápu, že je tam nějaká návaznost na předchozí generace, požadavky na bezpečnost, prostor a hlavně aerodynamiku (která je u ní velice povedená), ale výsledek je bohužel poměrně odpudivý - taková směs Hyundai a v případě kombíku také Fiatu Tipo. Tedy zvenku nepěkná, ale funkční.
Design interiéru mi naopak oproti poněkud smutně a i ve vyšších specifikacích chudě vypadající trojce nikterak nevadí. Druhou otázkou je ergonomie, která je v tomto případě tragická. Tedy uvnitř celkem pěkné, ale totálně nefunkční :-).

Frankie
15. srpna 2023, 12:43
0

No, je velmi pravděpodobné, že to za nějaký čas budu moct vyzkoušet na vlastní kůži, jelikož bych ji měl dostat jako služební. Tak uvidím. A možná tu i o tam pak něco napíšu.

Mi
Michal Lenc
15. srpna 2023, 19:58
1

Ona už je Octavia IV?

Trinom
01. září 2023, 08:35
0

Michal Lenc: Přišla v roce 2019 :D

Frankie
15. srpna 2023, 10:30
8

Za mě je trojková Octavia a s odstupem času i po faceliftu povedené, řekl bych nadčasové, neurazejici auto. Superb, aktuální je opravdu povedený. Takže pana Kabane hodnotím za působení ve Škodě pozitivně.

reagovat
Moctezuma
15. srpna 2023, 21:55
2

Úžasný příběh schopného a cílevědomého človeka, který ve svých 26 letech začal pracovat na Bugatti Veyronu..

reagovat
beastar
15. srpna 2023, 23:23
2

Copak Pepek. Designer je to hvězdný. A zrovna ve škodovce udělal kus práce. A nutno dodat že velmi dobré. Jen to s ním asi nebude moc jednoduché v týmu. A přerůstá zjevně ostatním zejména managerům přes hlavu. Ne nadarmo byl největší star když se ve škodovce nemuselo šetřit. A když už ho zvládnou někde ukočírovat. Tak evidentně jedině ve VW. A teď zase aniž by se dlouho u VW přímo ve VW ohřál asi nesedl Tomíkovy Šcheferů a zase se posune... V kariéře:D Přitom člověk by řekl že on je přesně to co dnešní totálně nudný neschopný VW potřebuje. Píšu přímo o VW. Fakt nesdílím názor že nedokážou vyrobit dobrý a spolehlivý motor jako konzern. Vyrobily jich spousty v době kdy ostatní zkoušeli vyrobit diesel pro euro3 aby najel aspoň záruku oni dělali V8 v ropě. Atd. Takže to je totální BS. To ovšem s Pepkem už nemá co dělat.

reagovat
XT
XTad
16. srpna 2023, 10:04
0

Vzdy me zajimalo, nakolik je prace sefdesignera tvurci a nakolik spise manazerska. Predstavuju si to tak, ze za dobu sveho pusobeni ve skodovce "nedrzel tuzku v ruce", obrazce receno, ale schvaloval a pripominkoval navrhy ostatnich.

reagovat
Moses
16. srpna 2023, 10:42
0

Neskoncil nahodou v nejakom experimental lab-e VW? Naposledy som totiz zachytil nieco take ale uz to bolo davnejsie, tak vobec teraz neviem, co robi...

reagovat
Lukáš Naske
17. srpna 2023, 08:50
1

Ajoo, já si této změny vůbec nevšimnul. Ale dohledal jsem info a článek doplnil. Díky za upozornění. 😉

Pe
Peťas
21. srpna 2023, 20:45
3

Zajimavy clanek, ale rozhovor s nim.... to by byla bomba na autickari! Tak a mate nad cim premyslet :-) rozhovory s podobnymi lidmi bych tady velmi ocenil. Ve finale je tohle jen takove jedna baba povidala. Nechci tim nikoho urazit, jen popichnout k lepsim vykonum/clankum.

reagovat
beastar
21. srpna 2023, 23:17
1

S lidmi je těžké se domluvit i rozhovor tak že pošleš devět otázek mailem. Takže ano též bych byl potěšen. Reálně ale chápu že šance na podobné rozhovory zde jsou mizivé. Snad ledaže by konečně ten Autíčkář koupil ten velký vydavatel. A Viola by na těch Malvazinkách konečně parkovala Velar a ne ten zlatý speciál.

Trinom
01. září 2023, 08:38
0

Dovedl bych si představit, že kromě mailu s 9 otázkami by se mohli domluvit na pár minut někde na autosalonu, kde by byl. Ale je pravda, že musí být ochota z obou stran.

beastar
01. září 2023, 11:15
0

Musí být zájem a impact a přínos. U nás to chodí tak že pokud to je jakékoliv medium nebo influencer. Řeší se to jestli to má smysl, co máš a můžeš říkat. Rozdíl je zda se to týká firmy, modelů, novinek nebo jen osobní roviny. Když půjdeš ve volném čase a budeš mluvit plainly je to ok. Když se to třeba nebude týkat xy a qz. Takže domluvit prostě zajímavý rozhovor je těžké. Zejména tak aby to všem a všemu vyhovovalo. Co je dnes lepší tak chodit případně do podcastu. A mluvit. Samozřejmě mluvím o tom když je někdo známý a důležitý. Pozvat si no name manažera nebo designéra klik VW Golf je jiná věc.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Escalade  2007
Cadillac Escalade

2007 rok výroby
409 koní výkon
6 162 ccm objem

Chevrolet C30 Hauler - ramptruck 1984
Chevrolet C30 Hauler - ramptruck

1984 rok výroby
210 koní výkon
7 500 ccm objem

Ford Mustang 3.7,USA verze 2015
Ford Mustang 3.7,USA verze

2015 rok výroby
300 koní výkon
3 700 ccm objem

Oldsmobile Delmont COUPÉ 88 1968
Oldsmobile Delmont COUPÉ 88

1968 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem