načítám data...

Cupra Leon 2.0 TDI 110 kW: Když nechcete Octavii, ale na její praktičnost nedáte dopustit

Superprostorný kombík s dieselovým motorem? Pokud vás napadá jen jedna odpověď, vězte, že existují i další možnosti. Stylovější, designovější a úplně stejně funkční.

zobrazit celou galeriiFoto: Viola Procházková, Autíčkář.cz

Tohle není Seat – i když to tak na první pohled možná nevypadá a i když model s názvem Seat Leon v nabídce španělské automobilky stále najdete. Během testování jsem zaznamenala, že v nomenklatuře obou značek má spousta lidí zmatek a vlastně se jim příliš nedivím. Cupra se osamostatnila teprve nedávno (v dějinách automobilismu je nějakých pět šest let skutečně jen chvilka), navíc mezi značkami dodnes zůstává jakési prolnutí. V případě modelu Formentor mají obvykle všichni jasno – jde totiž o samostatný model Cupry, který seatovské logo nikdy nenesl. U Leonu je to jinak – jméno patří dvěma příbuzným modelům, které se navíc liší jen v detailech. Jenže i to někdy stačí, aby se zákazníci na auto podívali úplně jinýma očima. 

Na rozdíl od Seatu je Cupra sexy značka, která od okamžiku svého vzniku setrvale a rychle roste. Právě styl je jejím hlavním trumfem v rukávu a lidé na něj slyší. Přestože zdaleka ne všechny modely jsou sportovně laděné – hrdina dnešního testu je toho důkazem – všechny tak přinejmenším vypadají. A za tuto image jsou zájemci ochotni si proti všednímu Seatu slušně připlatit.

Viola Procházková, Autíčkář.cz

Rychlý pohled na webové stránky obou značek vám prozradí, že cena „již od“ je u kombíku od Seatu 619 900 korun a základní Cupra vás vyjde na 829 900 korun. Abychom však byli spravedliví, startovní Seat dostanete s motorem 1.0 TSI, zatímco Cupra nenabízí nic menšího než 1.5 TSI. Se stejným motorem se Seat dostává na 724 900 Kč, rozdíl se tedy výrazně zmenšuje, a také základní výbava Cupry je o dost bohatší. Politika obou značek je tedy naprosto logická – Cupra zkrátka představuje stylovku, jež nenabízí žádnou přísně racionální a šetrnou variantu, a cílí tak na odlišnou skupinu řidičů. 

Pohledná zvenčí i zevnitř

Když teď máme jasno, můžeme se podívat na konkrétní auto – Cupru Leon v prodloužené verzi Sportstourer a s dieselovým motorem o objemu dvou litrů. Zvenčí vypadá skutečně k světu a své mladé automobilce rozhodně ostudu neudělá. Příplatková modrošedá metalíza Magnetic jde skvěle dohromady s černými detaily a parádními koly, logo v klasické měděné barvě je jen pověstnou třešničkou na dortu. Pár odvážných linií a prolisů bohatě stačí k tomu, aby se Leon odlišil od ostatních koncernových kombíků, nejen Seatu, ale třeba i usedlejší Octavie, která je asi hlavním konkurentem. Auto se líbilo každému, kdo se se mnou o něm dal do řeči, od sousedů až po hlídku městské policie, jež zprvu poněkud podezíravě sledovala mé manévry při focení. Kromě sebevědomého designu sbíral Leon plusové body i klasickou karoserií kombi a naftovým motorem, což jsou parametry u fungl nového auta stále vzácnější. 

Viola Procházková, Autíčkář.cz

Esteticky Cupra nezklame ani v interiéru. Žádné designové výstřelky nečekejte, spíš konzervativní, ale vkusnou jednoduchost, skoro až strohost, která mi ke sportovnímu stylu auta skvěle pasuje. Minimalistická středová konzole (asi už tušíte, že bez kompromisů na ovládacích prvcích se to neobešlo) s voličem převodovky, efektní napojení linie dveří na palubní desku a pár měděných detailů… celek je povedený a přitom decentní, takže se příliš rychle neokouká. Nestěžuju si ani na materiály, jen rámečky výdechů klimatizace mi přišly trochu moc „plastikové“. 

Sportovní sedačky s integrovanou hlavovou opěrkou jsou sice jen ze syntetické kůže, to jim však neubírá na skvělém tvarování a podpoře těla. Oceňuju zejména nafukovací bederní opěrky, bez kterých si opravdu komfortní sesle už neumím představit. Možná by mohlo být trochu více úložných prostor – kromě schránky pod loketní opěrkou jsou tu jen dvě mělké přihrádky a polička na bezdrátové nabíjení (která mi navíc vytrvale hlásí, že z ní mám vytáhnout předměty, jinak nebude nabíjet, a přitom v ní jiné předměty než mobil nejsou) – ale společně s kapsami ve dveřích jsem se se svou veteší vždycky nějak vešla. 

Viola Procházková, Autíčkář.cz

Pokud jde o místo, je Leon věrný koncernovým standardům a nabízí ho více než dost pro všechny čtyři cestující, na kratší vzdálenosti samozřejmě i pro pět. K tomu kufr o 620 litrech (Octavia má 640, takže minimální rozdíl), navíc s nastavitelnou podlahou a rezervou schovanou pod ní. Milý detail je možnost sklápět zadní sedačky z kufru a najde se tu i nějaká ta přihrádka na drobnosti nebo háček na pověšení tašky. Kombík přece musí být praktický, ne? 

Již zcela bez tlačítek

Bohužel, u infotainmentu už je to s praktičností slabší, neboť přes displej se tu ovládá absolutně všechno. U některých funkcí, jako je třeba vnitřní cirkulace vzduchu, rychlé odmlžování oken nebo systém start-stop (na tři kliky!), se s tím zkrátka smířit nedokážu. Rozumějte, naučím se to používat, ale nepřestane mě to štvát. Dotykové lišty pro nastavování teploty nebo hlasitosti radia najednou působí jako uživatelsky přívětivé prvky a nostalgický závan starých časů. Obrazovka se snaží zachránit situaci alespoň přehledností a rychlými reakcemi, řidiči od středního věku výše to ale sotva ocení. Skoro by se chtělo říct: tohle auto není pro starý… Aspoň že zrcadlení telefonu funguje bezchybně a na spuštění celého systému se čeká jen pár okamžiků.

Viola Procházková, Autíčkář.cz

Naopak pochválit musím přístrojový panel – nejen pro přehlednost a pěkné zobrazení, ale i pro šikovné a intuitivní ovládání pomocí tlačítek na volantu. Bezpečnostní asistenty mi svými projevy nelezly na nervy, což kvituji s povděkem, a signalizace slepého bodu ve světelné lince ambientního osvětlení je jedním slovem super. 

Rekordy netrhá, spotřebou těší

Cupru Leon v nabídce najdete s benzinovým, naftovým i plug-in hybridním pohonem, s manuálem i automatem, jako předokolku i čtyřkolku. Testovaná konfigurace kombinuje pohon přední nápravy se slabším dieselovým čtyřválcem o výkonu 150 koní, spřaženým se sedmistupňovým DSG. Po nastartování je vám hned jasné, že máte co do činění s dieselem – charakteristický klapot studeného motoru se zcela utlumit nepodařilo. Po zahřátí se ale zklidní a uslyšíte ho už jen při prudké akceleraci nebo se staženými okénky zvenčí.

Pokud jde o dynamiku, popsala bych ji asi jako slušný standard, dostačující většině řidičů, kteří chtějí zkrátka jezdit a nepotřebují to na světlech natřít všem okolo. Předjíždění ani přibočování na dálnici vám problém činit nebude, auto je koneckonců se svou tunou a půl relativně lehké. Za plynulou jízdu se pak Leon odmění velmi příjemnou spotřebou, která sice nedosahuje tak extrémních čísel jako u dieselového Golfu, málokdy však přesáhne 6 litrů nafty. I s průměrně velkou nádrží (55 litrů) tedy na jedno natankování dojedete opravdu daleko. 

Viola Procházková, Autíčkář.cz

Práci dvouspojkové převodovky při klidné jízdě ani nezaznamenáte, jakmile však začnete trochu tlačit na pilu, zjistíte, že jejím primárním cílem jsou co nejnižší emise. O něco rychlejší reakce zajistí přepnutí do režimu sport, i tak jsem ale občas sáhla po pádlech pod volantem, abych motor povzbudila k čipernějšímu projevu.

Pozůstatek sportovních genů

K pohodově laděnému motoru by se hodil pohodově laděný podvozek, zde však přichází mírné překvapení. V tomto ohledu si Cupra zachovává svůj sportovní charakter a pružení je výrazně tužší, než by rodinný kombík vyžadoval. V zatáčkách je to potěšující – auto perfektně sedí na asfaltu a stáčí se jedna radost, aniž by se karoserie nakláněla, jak je často zvykem u populárních SUV.

Viola Procházková, Autíčkář.cz

Na kvalitní silnici funguje tak dobře, až vám přijde líto, že nemáte pod pravou nohou početnější stádečko koní. Na typickém středočeském tankodromu už to taková hitparáda není. Gripu a sebejistoty sice neubyde, od kol však na větším výmolu dostanete nespokojený kopenec a na ostrých retardérech či vyvýšených kanálech si pro příště budete dávat dobrý pozor na rychlost. Určitě bych doporučila přidat 21 500 korun na adaptivní podvozek, který se s proměnlivou jakostí asfaltu nejspíš vypořádá lépe. I tak se obávám, že řidičům, kteří jsou na komfort obzvláště hákliví, lépe vyhoví měkčeji naladěná Octavia. 

Verdikt

Chcete-li kombík, který kromě praktičnosti nabízí i šmrnc a kapku originality, Cupru Leon určitě zařaďte do užšího výběru. Ve srovnání s oktávkou, která vám nejspíš přijde na mysl jako první, má možná o něco tužší podvozek, jenže opravdu chcete jezdit stejným autem jako polovina republiky? Neokoukanost, smělý design a exotické logo na přídi jsou milým benefitem a v oblasti prostornosti si Leon s nejbližší konkurencí v ničem nezadá. Prověřený koncernový diesel navíc slibuje úsporný provoz, a to se počítá. Z Prahy na Rujánu dojedete na jeden zátah bez tankování!

 

Technické údaje

Motor: Přeplňovaný vznětový čtyřválec 1 968 ccm 
Výkon: 110 kW (150 k) v 3500 ot./min
Točivý moment: 360 Nm v 1 750 – 2 750 ot./min
Převodovka: sedmistupňová DSG
Maximální rychlost: 213 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 9 s 
Provozní hmotnost: 1 575 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 4,9 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 5,7 l/100 km kombinovaná
Základní cena s danou motorizací: 969 900 Kč
Cena testovaného vozu s příplatky: 1 091 800 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ho
Honza123
21. května 2024, 10:28
0

Proc je to tak silene tezke? Octavia 3 facelift ma ve stejne konfiguraci udavanou hmotnost 1300kg.

reagovat
kotzitzaq
21. května 2024, 13:46
1

No kombíková Octavia 4 s DSG začíná lehce nad 1470 kg. S dorovnáním výbavy to bude hmotnostně podobné. Holt Octavia 3 ještě byla lehčí auto. Teď už se to nenosí.

Be
Beran
21. května 2024, 22:57
1

Nektere strategicke rozhodnuti koncernu mi prijdou spatne.
Ale to co predvedli s Cuprou se jim podle me fakt povedlo.

reagovat
mariov8
22. května 2024, 08:51
0

Ještě bych dodal, když chcete Oktávku, na kterou se dobře kouká. Byť teda ve stávající generaci je to docela koukatelné.

reagovat
Karel TB
22. května 2024, 08:55
0

Pořád mi vrtá hlavou, proč k Seatu, který trpí mimo jiné taky na výrobní náklady ve Španělsku vymysleli sourozence.
Marketingově jim to zatím vychází, ale vůbec bych se nedivil, kdyby to bylo vymyšlené tak, že problematicý Seat Španělům zůstane, a Cupru časem přemístí do nějaké pobídkové lokality.

reagovat
ro
rock
22. května 2024, 14:58
1

Kdysi pánové od VW Group prohlašovali, že by rádi viděli Seat v poloze španělské Alfy (proto slogan Auto Emotion)
Spekulace: se základními modely se to podle mne nepovedlo, ale top verze Cupra odkazující na závodní aktivity zaujala. Já to vnímám jako rezignaci na značku Seat v této souvislosti (bude potřeba jí v rámci koncernu najít jiný píseček a i když se to povede, těžko bude tak atraktivní, jako byl původně zamýšlený) a pokračování v původním záměru pod značkou Cupra.

MB
MBMB
22. května 2024, 15:20
3

Pokud vím a nic se nezměnilo, tak loni bylo oznámeno, že auta se značkou Seat už nebudou a jen doběhnou stávající modely.

kotzitzaq
22. května 2024, 15:46
1

Dle vyjádření managementu VW se Seat do budoucna bude věnovat jiným druhům mobility. Jinak řečeno je zaříznou a když budou mít štěstí, nechají je vyrábět elektrokoloběžky. Cupra je vnímána prestižněji a tak se vyšší náklady na výrobu schovají v ceně dražších produktů.
Ikdyž náklady ve Španělsku vs. produkce Seatu - tři nejprodávanější modely:
1. Arona - produkce Španělsko
2. Ibiza - produkce Španělsko a Alžírsko
3. Ateca - produkce ČR

Sa
Sato
23. května 2024, 13:08
0

pekny sposob ako zarezat "znacku", cupra bola kedysi pozitivna asociacia na cenovo dostupne rychle koncernove auta, teraz to bude proste seat..

Cu
Curdin
25. května 2024, 18:15
0

Myslím, že na rozdíl od Octavie a standardního Seata má Cupra s tímhle motorem vzadu víceprvek.

reagovat
st
stirling
27. května 2024, 10:26
0

Mal som na tyzden cupru leon ale s tym 2.0 TSI a to bolo fakt skvele auto. Neviem aky je rozdiel v cene, ale urcite by som voli tennto motor, spotreba bola okolo 7 litrov a motor ma dost sily aj fajn charakter. Auto mi fakt sadlo, aj interier. Urcite by som si ho vedel predstavit ako svoje auto na denne jazdenie.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

GMC 1500 SLE 1993
GMC 1500 SLE

1993 rok výroby
193 koní výkon
5 732 ccm objem

Cadillac Escalade  2009
Cadillac Escalade

2009 rok výroby
403 koní výkon
6 ccm objem

Lincoln Continental Town Coupe 1979
Lincoln Continental Town Coupe

1979 rok výroby
159 koní výkon
6 590 ccm objem

Lincoln Town Car  1990
Lincoln Town Car

1990 rok výroby
150 koní výkon
4 999 ccm objem