načítám data...

CUPRA Formentor 1.5 TSI DSG: Téměř dokonalé flamenco

Cupra je mladou automobilkou, která se snaží urvat si své místo na slunci. S modelem Formentor to nebude těžký úkol.

zobrazit celou galeriiFoto:   Daniel Borský

Sdílení jednotlivých dílů, motorů, platforem či dokonce celých modelů, mezi vícero značkami, je v automobilovém světě poměrně běžná záležitost. Je to logické, rozmělníte náklady a vše se lépe zaplatí. Jen se vám musí podařit dostatečně odlišit konkrétní modely od sebe, aby lidi neměli pocit, že kupují stále to samé, jen v trochu jiném obalu. Asi nepřekvapí, že jedním z průkopníků v tomto sdílení, se stal koncern Volkswagen, kde dokáží umně využívat těchto výhod. Nejlépe je to v současnosti vidět asi ve velmi oblíbené třídě kompaktních SUV. Však počítejte se mnou. Máme tu domácí Škodu Karoq, evropský etalon VW Tiguan, stylovější VW T-Roc, jejich španělského sourozence v podobě Seatu Ateca a luxusnější derivát z Ingolstadtu Audi Q2. To je poměrně široký záběr, že? Přesto se výrobcům, docela slušně, daří jednotlivé modely odlišovat. Když jsem se však před časem (dobře, už jsou to aspoň dva roky) dočetl, že má přijít ještě jedno auto, zapadající do stejné party, byl jsem trochu skeptický, co vlastně může přinést a úplně si neuměl představit, kam přesně bude mířit. Tím spíš, když se mělo jednat o nově vytvořenou (či snad oddělenou) značku Cupra, která měla dříve co dočinění se Seaty. Tak nějak jsem to neuměl uchopit. Jak se však říká, není nad osobní zkušenost, takže když se mi naskytla možnost vyzkoušet tohle SUV, neváhal jsem ani minutu.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Ještě než se podíváme na zoubek modelu Formentor, dovolím si menší zastávku u samotné automobilky, protože je to vůbec poprvé, co ji tu máme v testu. Jak jistě dobře víte, název Cupra dříve patřil rychlým Seatům. Obzvláště na Leon Cupra si člověk dobře pamatuje, neb to bylo vždy skvělé auto. V roce 2018 se však tato divize španělské automobilky osamostatnila a stala se novou značkou v portfoliu koncernu VW. Tohle oddělení se od mateřského Seatu byl evidentně velmi moudrý krok, neb Cupra od té doby roste raketovým tempem. Byla dokonce jednou z mála značek, kterým rostly prodeje i během pandemie. Uvidíme, co Španělům přinese budoucnost, která by měla být výrazně orientovaná na elektrifikaci, ale mám takové tušení, že se jim nepovede vůbec špatně. Naopak, bude velmi zajímavě sledovat kam až může taková nová a mladá automobilka růst.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Cupra Formentor je prvním, zcela vlastním modelem značky. Nemá viditelný základ v žádném Seatu a jedná se tak o naprosto svébytný model. Nutno dodat, že po stránce designu je to poměrně zásah do černého. Jakkoli se mi to u SUV obyčejně nestává, Formentor ze svého pohledu musím označit jako atraktivní vozidlo. Nemohu si prostě pomoci, ale na mě tento přístup k designu funguje velmi dobře. Kombinuje v sobě takovou správnou dravost a zároveň nenucenou eleganci. Nezapře v sobě jižanský temperament, ale také mu nemohu upřít jistou noblesu. A to se bavíme o autě, které bylo oděno do vcelku fádní bílé barvy. Poměrně překvapivě na něj reagují pozitivně obě pohlaví, což se také nestává tak často. Dokonce i má žena, která má obvykle poměrně kritické oko, se nechala slyšet, že tohle auto se jí opravdu líbí a mohlo by jí domů. Nemohu opomenout ani scénu, kdy jsem vyjížděl z parkovacího místa v centru Prahy a vedle mne zrovna vylézaly tři dámy ze zánovního BMW X3. Formentor je zaujal natolik, že se všechny vydaly za mnou do silnice, aby si přečetly nápis na zádi, co že to právě to právě viděly za vůz. Cupra umí na své okolí zapůsobit, ale nebudí takovou tu prvoplánovou pozornost, nýbrž působí zcela nenuceně a nevtíravě. Je to prostě chytrý design a ten mám rád.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Stejně dobrý dojem zanechává Cupra také uvnitř. Architektura vnitřku sází na poměrně ostré, avšak jednoduché tvary. Španělé tu nevymýšleli žádnou velkou divočinu a vsadili na jistotu, což se ukázalo jako dobrý tah. Vnitřek působí uklizeným, skoro až minimalistickým dojmem, což mně osobně sedí. Pochválit musím materiály uvnitř, které jsou hodnotné nejenom na pohled. Skvělým nápadem jsou kontrastní bronzové linky kolem výdechů ventilace a na volantu, to se mi líbí hodně. Celý interiér působí opravdu moc dobře a vůbec bych se nedivil, kdyby místo znaku Cupry byly čtyři kruhy Audi. Až tak dobře to vypadá. Formentor však není jen stylové SUV, které okouzlí na pohled, ale z praktického hlediska nemá čím zaujmout. Tady se povedlo vyčarovat i dostatek prostoru pro čtyřčlennou rodinu. Všude je tak akorát místa a i do kufru není problém poskládat potřebné životní propriety. Snad jen zadní dveře by mohly být o kus větší, pomohlo by to při manipulaci s dětskou sedačkou.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Pod kapotou bílého SUV se nacházela základní motorizace, kterou zde tvoří benzínová jednapětka o výkonu 150 koní. Já vím, Cupra umí potěšit srdéčko auto nadšence i plnotučnějšími motory. Třísetkoňový dvoulitr nadchne i náročné uživatele a pro fajnšmekry je v nabídce i kouzelný pětiválec, který můžeme znát třeba z Audi RS3. To musí být naprostá motorová nirvána a rád bych někdy zkusil i tuhle bestii. Pro tentokrát se však musím smířit s 1,5 TSI, což vlastně není vůbec špatný motor. Tento agregát se pojí výhradně s pohonem předních kol. Asi nepřekvapí, že je to nejprodávanější kombinace na trhu. Sedmistupňové DSG už je takovou klasikou, která víceméně funguje jak má a asi nikoho moc nepřekvapí. Spojení této převodovky s menším TSI je velmi slušné a na základní manuál, který si též můžete dopřát, bych si asi ani nevzpomněl. Není důvod. Zážehová jednapětka nadchne svou kultivovaností a hladkých během, kdy o motoru většinu času vůbec nevíte. Není to zrovna sportovec, kterého byste chtěli co chvíli hnát do červeného pole otáčkoměru, ale na běžné ježdění je to skvělý společník. Rozumná je i spotřeba, já se pohyboval za nějakých 7,7 litrů, ale většinu času jsem strávil v ucpaném městě. Mimo něj není problém vidět čísla začínající šestkou. Myslím, že je to velmi důstojná vstupní motorizace a Cupra Formentor se za ni rozhodně nemusí stydět.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Největší radost mi však udělal podvozek. Není to tak dávno, co jsem řídil sesterský Tiguan a Karoq. Oba dva jezdí velmi slušně, ale nikterak zajímavě. Nedělal jsem si tedy zrovna iluze, že by Formentor měl být výrazně jiný. Chyba lávky. Nevím, jak se to Španělům povedlo (možná na to má vliv modernější platforma MQB EVO), ale Cupra Formetor jezdí přesně tak, jak by jezdilo kompaktní SUV, kdybych jej měl navrhovat já. Když jedete klidně a s rozvahou, pak vás jistě mile překvapí komfort a taková ta správná poddajnost podvozku, který není přehnaně měkký a rozbředlý, ale zároveň z vás nevytřepe duši. Ideální kompromis, chtělo by se říct. Když však potřebujete přidat a jet svižněji, ani tady Cupra nezklame. Naopak, dodá vám jistotu a důvěru, že se do toho můžete pořádně opřít a na auto se zcela spolehnout. Funguje i na rozbité silnici, kde vás nebude trápit žádné odskakování či přetahovaná s volantem. Ne ne, tady je všechno v naprostém pořádku. Dokonce i to řízení se tváří, jako by s vámi chtělo komunikovat. V sedačce jasně cítíte, co se děje pod koly a jako řidič máte z ovladatelnosti auta moc dobrý pocit. Jo, a kdyby vás čistě náhodou popadl chtíč a nutně byste potřebovali dělat kraviny, pak vězte, že Formentor umí lehce pohodit i zadkem, když si ho rozhodíte ubráním plynu. Milé na obyčejné SUV, že? 

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Verdikt

Na začátku testu jsem příliš nevěděl, co mám od Cupry čekat. Abych se přiznal, měl jsem za to, že dostanu auto, které bude mít tuhý podvozek, aby jako člověk měl „správný“ sportovní feeling, ale jinak to vesměs bude to samé, jako ostatní kompaktní SUV z koncernu VW. To jsem se tedy panečku mýlil. Cupra Formentor je velmi povedené auto, u kterého skutečně cítíte, že ho někdo ladil, že se zabýval drobnostmi a že na trh pustil hotový automobil a ne nějakou betaverzi. A to není v dnešní zrychlené době úplně běžné. Po delší době to bylo auto, u kterého jsem měl pocit, že mu někdo věnoval hodně péče. A to je super. Většinu týdne jsem si říkal, že by na tom klidně mohlo být nalepené logo Audi a zcela bez problémů by to zapadlo do Ingolstadtského portfolia. Co zapadlo, vyjímalo. Q2 ani Q3 takhle příjemně, jako Formentor, nefungují. Docela dobře si umím představit, že bych měl tohle doma, jako primární auto. A to myslím hovoří za vše.

Technické údaje

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1 498 cm3
Výkon: 110 kW (150 k) v 5 000 – 6 000 ot./min 
Točivý moment: 250 Nm v 1 500 – 3 500 ot./min
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková
Provozní hmotnost: 1 463 kg 
Maximální rychlost: 203 km/h
0-100 km/h: 8,9 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 5,6 l/100 km
Spotřeba v testu: 7,7 l/100 km
Základní cena modelu: 819 900 Kč
Cena testovaného kusu: 947 400 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Romus
21. září 2022, 08:28
0

Tohle auto se prostě povedlo.

reagovat
Jimi
21. září 2022, 10:15
0

Celkem pohledný Konzern. Pozlátko s více méně stejným obsahem.
Fascinuje mě, jak celkem dobře funguje politika postupného zdražování bez obecného remcání zákazníků. Aby se automobilky zahojily např. s povinnými vícenáklady, tak musely vymyslet, jak dostat víc peněz za prakticky stejnou techniku(Golfu). Nejprve přidaly vzduch nad hlavou, potom oplastujeme, malinko zvedneme světlou výšku, potom o trochu víc, vytvoříme další segment, trend, nový brand ... A hle, z půl míče jsme už pomalu na celém. Celkem dobře to funguje už prakticky u všech výrobců. Když si lidi myslí, že to chtějí, tak proč ne.

reagovat
To
Tommas
21. září 2022, 11:40
0

Tak ono, ale zdražilo všechno a ne zrovna málo. Stačí se podívat na cenu předlohy toho auta a nemusíme brát Golf, ale jen Leon.
Ten začíná v FR výbavě s tímto motorem na 750 tis. Nevím, co všechno tento Formentor má navíc, ale troufám si říct, že na dovybavení do stejné úrovně budu muset klidně dalších 70-100 tis. přihodit.

A pak už mi teda cena 850 za Leon a nebo 950 za Formentor, kde se hold připlácí za značku a i originalitu nepříjde tak hrozný rozdíl. A v tomto případě mi pak příjde šílená hlavně cena toho Leonu.

ro
rock
21. září 2022, 11:45
0

No, on ten půlmíč už taky není pravda. Jestliže Formentor s tímhle motorem a DSG začíná na 890 t, tak Seat Leon kombi je se 150 k motorem a DSG od 760 t. Když k tomu připočtu, že Cupra bývala top řada Seatu, tak mi z toho vychází, že si za to zvýšení tentokráte nepřihodili dohromady nic nebo když něco, tak možná 50-80 t.
Ještě líp je to vidět na Cupra Leon Sportstourer, kde je Formentor v některých motorizacích levnější než Leon.

ro
rock
21. září 2022, 11:47
1

Tommas:
:-)
Očividně uvažujeme +- stejným způsobem.

riderhenry
21. září 2022, 17:58
4

Za mě jsou Cupry nejlepší koncernová auta, protože podle snad všech testů, co jsem četl/viděl, jsou to bez výjimky výborná auta, přitom příplatek oproti adekvátním VW/Seatům apod. není zdaleka tak velký, jak by se dalo čekat. Že jsou obecně všechna auta aktuálně předražená je věc druhá. Obzvlášť s ohledem na kvalitu u některých modelů (viz nedávný test VW Caddy).

Jokke
22. září 2022, 07:26
0

Dokazal bys ten podvozek porovnat s XCeedem? Jel jsem s Formentorem pouze kratce na to, abych si o tom udelal svuj obrazek co se tyka chovani podvozku, ale takrka presne, jak to popisujes se choval XCeed na 18" kolech. Komfortni, dokazal tak nejak preletet vetsinu nerovnosti (mozna diky velikosti kol) ale v zatacce, nebo kdyz se na to pritlacilo, se auto nerozbredlo, ale tak nejak spravnavky ztuhlo a krasne drzelo. Zajimavosti je, ze tydle "zvyseny C hatchbacky" jsou pouze 3, XCeed, Formentor a CX-30. A nejvic (minimalne v Praze) vidam Formentora teda, a to je odhadem tak 200+ oproti dvoum zminenym konkurentum.

reagovat
OndrasI
22. září 2022, 10:07
-2

Parafrázoval bych Kocoura: "Jíme všichni to samé???"
Přesně tuhle specifikaci mám ve flotile vícekrát a to auto je v krátkosti jebka. Prodeje tomu odpovídají - na Formentora 1.5 dostaneš aktuálně dvoucifernou slevu i na skladovku a i tak to kupují jen půjčovny.
Materiály nepěkný, podvozek uskákanej a infotainment je skutečná komedie - pomalý, neintuitivní a je z toho prostě vidět, že je to jen perverzní parafráze na Audi. Jediný, co uznám je, že je to krásný auto.
Stokrát radši toho Leona.

reagovat
ickxs
24. září 2022, 23:47
-1

Jak o tomhle motoru muze nekdo rict neco dobryho... snad krome celkem dobre spotreby pri volne jizde... jinak je to tragedie

reagovat
Tr
Trewis
26. září 2022, 13:49
0

Co je špatně na tomhle motoru? V Golfu 8 s 96kw jsem odkroutil 35tis km a teď ho mám pár dní ve Formentoru. Zatím odjeto cca 2tis km, co vidím jako negativum je min o 2 litry větší spotřeba při stejné dynamice oproti Golfu 96kw v manuálu. Jasně, automat, vyšší stavba a širší pneu o něco zvednou spotřebu, ale 9l/100 při tempomatových 150 je přece jen dost. Materiály a jízdní projev jinak hodnotím pozitivně, na dohled Arteona v kterém trávím 50tis km ročně.

Ma
Martanone
26. září 2022, 16:03
1

Ono to nebude jen vyšší stavbou. 96 kW je to Eco verze. Funguje to například v Atkinsonove režimu, má delší kvality a tak



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Lincoln Town Car  1986
Lincoln Town Car

1986 rok výroby
150 koní výkon
0 ccm objem

Ford F250 Ranger XLT Lariat 7.5 tažné 1978
Ford F250 Ranger XLT Lariat 7.5 tažné

1978 rok výroby
240 koní výkon
7 500 ccm objem

Chrysler Newport Custom / MONTANA, USA 1969
Chrysler Newport Custom / MONTANA, USA

1969 rok výroby
216 koní výkon
6 277 ccm objem

Oldsmobile Delta 88  1968
Oldsmobile Delta 88

1968 rok výroby
365 koní výkon
7 500 ccm objem