načítám data...

Autíčkářův týden: Technologie dneška a superbike skřížený s veteránem

31. května 2015, 14:12 3 komentářů Adam Forman Novinky

Ani dnes se nevzdáme polemiky nad moderními technologiemi a z principu tuzemské automobilové žurnalistiky přihodíme něco koncernových novinek. Za odměnu završíme týdenní snůšku automobilových klepů zajímavým videem.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Android Auto

Minulý týden jsme psali o budoucnosti infotainmentu v automobilech. Představili jsme vyvíjenou platformu M od Google, která by měla ovládnout celý ekosystém klimatizace, rádia navigace a dalších nezbytných digitálních pomocníků. Jen okrajově jsme zmínili současnou generaci Android Auto a jejího konkurenta Apple CarPlay. Dnes se blíže seznámíme právě se systémy, které se již začínají ve vozech běžně objevovat. Ať už jste zastáncem nakousnutého jablka nebo nemotorného robůtka, jistě používáte hromadu užitečných funkcí, kterými jsou moderní chytré telefony přímo nabité. Kalendář připomene výročí, vyhledávač najde klenotnictví otevřené až do noci a navigace poskytne nejrychlejší cestu, jak si zachránit holý život. Další pomyslný krok v evoluci mobilní inteligence představuje schopnost propojit všechny funkce dohromady. Siri od Apple si umí plynně popovídat se svým pánem a Google Now dokáže zafungovat jako užitečný stalker, který si pamatuje vše, co jeho oběť dávno zapomněla. Připojme všechny užitečné pomocníky do palubních systémů vozu a dostaneme řidičova nejlepšího přítele. Od konce tohoto roku se systémy doposud vyhrazené exkluzivním značkám začnou objevovat na palubách výrobků koncernu GM (tedy u nás především Opelu) a „českého“ Hyundai. Prozatím se zdá, že si zákazník bude muset napevno vybrat, který ze dvou nejrozšířenějších operačních systémů si zvolí. Díky této drobnosti se při výběru ojetiny můžeme dostat do úsměvné situace, kdy si ojetý vůz vybíráme podle toho, zda je kompatibilní s právě používaným mobilním telefonem. Ono právě v kompatibilitě tkví jádro pudla celé auto-mobilní syntézy. Bohužel, nemohu použít slovo symbióza. Využívání pokročilých palubních systémů, bratříčkujících se s konkrétním mobilním molochem, může nakonec automobilním výrobcům značně uškodit. Jednak budou lidé nadávající vlastně na dílo Google/Appple hanobit výrobce automobilu, jednotlivé vozy bude od sebe ještě těžší odlišit než doposud a konečně je tu i otázka zisků. Bez dlouhého uvažování je snadné uhodnout, zda je pro automobilku finančně výhodnější dodávat systém zakoupený, nebo vyvinutý vlastními silami. Z pohledu uživatele se můžeme těšit na oblíbené manýry výrobců mobilních zařízení, se kterými se potýká nejeden čerstvý vlastník nositelné elektroniky. Množí se případy, kdy si lidé pořizují nový mobil, protože jejich náramek/hodinky/tablet není kompatibilní se starším modelem telefonu. Zkrátka implementovat do automobilů řešení v podobě pouhého rozšíření telefonu o auto je řešením polovičatým. Přináší problémy s výběrem konkrétního kompatibilního telefonu, správnou verzí operačního systému a konečně i s rychlým zastaráním palubní elektroniky. (Připojit moderní Androidí telefon do sotva pár let starého VW je úkol nadlidský). Osobně vidím větší pohodlí obsluhy v samostatném systému nezávislém na telefonu tak, jak jej představuje zmiňovaná platforma M. Pověstný gordický uzel snad rozseknou naši vzdělanější čtenáři. Je těsnější spojování telefonů s automobily jen trend nebo nezbytným vývojem? Jsme ochotni vyměnit anonymitu pohybu za pohodlí chytré navigace? A co na to George Orwell?

Autonomní problém vol. 2 

Autonomní automobily jsou oblíbeným tématem naší redakce. Už proto že já se jich bojím a zbytek redakce je vítá. Samotný princip funkce autonomní osobní dopravy je stále ve hvězdách. Již nyní můžeme spolehlivě říct, že směr, kterým se ubírá současný vývoj, je jen prozatímním řešením. Automobily vybavené senzorickou výzbrojí a inteligentním robotickým šoférem jsou drahé, náchylné k selhání a vyžadují dohled člověka. K čemu by bylo vozidlo bez řidiče vyžadující dohled řidiče, že? Budoucnost je v síti podobné „internetu věcí“. Centrální řízení provozu regionu bude doporučovat optimální trasy a místní uzavírky či objížďky, navigace ve voze podle nich sestaví trasu, řídící software se připojí k okolním účastníkům provozu a k dopravnímu mainframe, který nahradí značení a to celé uvede automobil do organizovaného pohybu. Cílem bude decentralizovaná síť schopná fungovat i v případě výpadku několika zdrojů dat. Ačkoliv se o finální podobě dá přít celé hodiny, jedno je jisté. Vozidla budou muset komunikovat mezi sebou. Budou muset být schopná sdělit ostatním, že chtějí odbočit, či jinak protnout jejich dráhu. Dnes na sebe (často spíše dle uvážení než pravidlem) blikáme oranžovými světélky, příhodně umístěnými v rozích našich vozidel. Pro robotické šoféry zítřka jistě najdeme sofistikovanější způsob na bázi bezdrátové sítě. Taková komunikace se označuje jako M2M (machine to machine) a právě jí se věnuje nedávno zveřejněná studie. Zdá se, že zmiňovaný systém bude Achillovou patou provozu budoucnosti. Pokud na chvilku pomineme představu hackera, kterak sedí na balkoně poblíž velké křižovatky a ze zábavy vysílá požadavek „odbočuji vlevo“, významným problémem může být lokální přetíženost sítě. Čím více zařízení operuje na stejné síti, tím pomalejší se jejich komunikace stává. Ve velkých městech tak snadno může dojít ke kolapsu m2 m komunikací na rušných dopravních křižovatkách. I taková zdánlivá hloupost jen dokazuje, jak vzdálená je budoucnost autonomní mobility jako globálního řešení.

Škoda Superb combi

Internet se jen hemží představenými snímky kombíkového Superbu a my zarytě mlčíme. Že jsme na vlajkovou nákladní loď Škodovky zanevřeli? Kdepak, na SuperKombi se taky těšíme, jen jsme jeho podobu ve vodách internetu vylovili již před třemi týdny. Tak tedy ještě jednou a oficiálně. Kombi bude mít stejnou výbavu, stejné motory, časem ho snad přizvednou a oplastují a oproti předchozí generaci nebude nijak výrazněji hezčí, než konzervativnější karosářská varianta. Zkrátka tomu Superbu přidají delší střechu a roletku do zavazadlového prostoru. Jak je u kombíkových Škodovek zvykem, po otevření pátých dveří se koná speleologický orgasmus v podobě bezedné hlubiny, připravené zhltnout jakékoliv sousto, které si stěhovavý majitel nachystá. K opětovnému shledání se s přepravovaným nákladem poslouží tradiční armáda „simply clever“ pořadačů, lišt a háčků. K povinnému zmínění nového produktu, v našich končinách tolik milovaného, koncernu VAG přisypeme trošku toho autíčkářovského hejtu na zbytečné přepravování vzduchu a máme celou záležitost odbytou. Beztak nové Superby během pár týdnu zaplaví naše silnice. Od černých top motorizací s nápadnými bílými čepicemi za sklem, přes spěchající manažery v dieselových kombi až po vkusně rudé metalízové sedany těch, co prostě chtějí levné, pohodlné a velké auto s optimistickými TCO.

Dacia Duster DoubleCab

Fantom v podobě pickupu od Dacie straší vody internetu již nějaký ten pátek. Podobně jako bájný Bludný Holanďan se čas od času vynoří, jen aby byl prokázán jako individuální úprava nebo slepá větev vývoje. Nyní se další testovací kousek objevil v Brazílii, avšak tentokráte jeho uvedení do prodeje vypadá velice slibně. V duchu tamního trhu je osazen logy Renault, ale my víme, že u nás by se tradičně jmenoval Dacia Duster. Klasické SUV si v našich končinách oprávněně vydobylo dobré jméno. Macho varianta v podobě doublecab pickupu by mohla image levného teréňáku pozvednout o nějakou tu úroveň výš. Vlastně nás nenapadá jediný důvod, proč s uvedením na trh otálet. Vystajlované verze pracovních strojů jsou dnes v módě, byť často ve značně obskurních variantách. Když už lidé shánějí bahno ve spreji, aby jejich pětimetrové leštěnky vypadaly drsně a chlapácky, jistě se najde někdo, kdo bude chtít poslouchat „Sweet home Alabama“ v dostupné Dacii. Takže Renaulte do toho! Dej nám Dacii DoubleCab pickup. (Naivně si děláme naději, že PR oddělení Renaultu sedí nad Autíčkářem a vlastně celou dobu čekají na nás, až jim to celé schválíme.)

Seat SUV

Seat se, poněkud opožděně, chystá připojit k trendu SUV a konečně začíná s testy na veřejných komunikacích. Záměr expandovat do populárního segmentu oznámila Španělská automobilka již na Ženevském autosalonu konceptem 20V20. Chytaný model bude vlastně takový Leon na chůdách a svým designem i cenovkou by měl apelovat zejména na mladší klientelu, teprve se seznamující s radostmi středního věku. O pohon se tradičně postarají nejrůznější čtyřválce z nabídky mateřského koncernu, spojené s ještě tradičnějším Haldexem 5. generace. Na své si přijdou milovníci benzínu i mazutu nafty a výbava se pravděpodobně zaměří na „hodně muziky za málo peněz“ podobně, jako je tomu u současných Seatů. Rozšíření modelové palety jde ruku v ruce s masivními investicemi do MQB platformy a do modelové ofenzivy, kterou VAG plánuje až do roku 2019. Kdo vydrží čekat déle než půl roku, může se těšit i na představení menšího SUV na bázi budoucí Ibizy. Zdá se, že se Seatem bude nutné do budoucna počítat. Po nedávném útlumu a rozporuplném modelu Exeo se z menšinové značky stává opět žijící automobilka. Co může být lepšího než Špaňelská vášeň poháněná německou precizností? Kéž by obdobným způsobem reinkarnovala Alfa Romeo, umírající v rukách macešského Fiatu.

Honda S600 Hot rod

Jestliže jste pravověrný petrolhead a v pauzách na oběd se zásadně zaobíráte myšlenkou vylepšení geometrie kol vašeho motorového miláčka, jistě byly předchozí novinky obdobou Rohypnolu. Co je komu do infotainmentu, vždyť přes to není slyšet motor! Autonomní automobilita je čistým rouháním a vyšperkovaný pickup i se Špaňelským SUV může jít na stejné místo jako přeplňované tříválce. Snad tedy hardcore část našich čtenářů potěší roztomilý kříženec old-school roadsteru se superbikem.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Pa
Panda
31. května 2015, 16:52
0

Jen snad dodatek k one anynomite provozu zminene v prvnim odstavci. Ackoli bychom si to dneska vsichni prali, tak anonymni za volantem rozhodne nejsme. Kazdy telefon se simkou je sledovatelny, temer kazda mytna brana ma kameru, ktere uz dnes ctou dopravni znacky a jsou teoreticky schopne sledovat vuz pri jizde na dalnici, zarizeni pro usekove mereni jsou snad dokonce schopna se pripojovat na bluetooth nejen v autech (tohle tvrdil jeden insider, ale je to neoverena informace). Dalsi vec je, ze meri uz i ty brany, vubec to neni technicky problem, v podstate staci jednoducha uprava softwaru, legislativni uprava a vesele merime na dalnicich.
Nedavno jsem ale v jednom rozhovoru s "dopravnim expertem" z fakulty dopravni CVUT na tema mytneho vyslechl, ze usekova mereni napr. v tunelech maji pozadovany efekt - zpomaleni ridicu - avsak nemeri rychlost zcela presne, tedy ze maji urcitou, dosti znacnou toleranci. Onen expert tam rekl priklad, ze pojedeme-li max.o 30kmh vic, tak nas to nezmeri, nacez se teda pristihl a rekl, ze by to vlastne nemel rikat a jakoby to nerekl.
A toho, ze autonomni rizeni nam sebere ten zbytek anonymity, se bat nemusime, mnohem driv to vyresi povene zaveden e-callu. Coz je taky pocin hodny upaleni navrhovatele...
Vysledkem tohoto celeho je jedine: co nejvice omezit lidi pri rizeni, pricemz je dulezite, aby se na tom vybralo co nejvice penez, posilil silnicni fasizmus a ridic se soucasne citil fajn, ze to delame pro to jako bezpeci, protoze to je to..no..hlavni. Proste to zaridime. Bych blil.

Ta Honda je brutalni, jsem rad, ze se to tu objevilo, alepson trochu pozitivniho svetla:)

reagovat
JLK
31. května 2015, 19:02
0

Tech 30 kmh mi prijde nejake divne - co je za problem zmerit rychlost v tunelu presne? Jako samozrejme, ze se tim zmeri pouze prumer rychlosti na useku, ale ten prumer by se mohl vypocitat naprosto presne - delka useku je znama, staci auto identifikovat na zacatku a na konci a je to, ne?

Pa
Panda
31. května 2015, 19:49
0

Sorry, ja jsem se spatne vyjadril. Sice jsem tam napsal, ze maji toleranci, ale takto to neni jednoznacny, mas recht. Ten chlapik rikal, ze ta tolerance je tam zamerna a ze to proste neresi do nejake rychlosti, ktera je treba prave tech zminenych 30km nad.
Timto samozrejme nikoho nenavadim, aby jezdil nejak nebezpecne nebo neco podobneho, jenom predavam, co jsem zachytil ve vysilani verejnopravni televize;)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Volvo S60 T6 AWD Summum 2011
Volvo S60 T6 AWD Summum

2011 rok výroby
304 koní výkon
2 953 ccm objem

Ford F150 RANGER 1980
Ford F150 RANGER

1980 rok výroby
180 koní výkon
5 800 ccm objem

Moskvič Ostatní Šlapací 1978
Moskvič Ostatní Šlapací

1978 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat 2002
Peugeot 307 JEN 60 000 NAJETO ,automat

2002 rok výroby
107 koní výkon
1 600 ccm objem