načítám data...

Bouráme do zdi, jezdíme poslepu, pouštíme to ze svahu…

…prostě zkoušíme, jestli je na všechny ty elekronické trpaslíčky v autech spolehnutí. Už jsem vám říkala, že je novinařina těžká dřina?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Na novinářských akcích se obvykle sejdou důležití lidé, vymění si důležité informace,střihnou si pár profi driftů na závodním okruhu a ještě na place spíchnou profi články. To ale víme pouze z vyprávění. Nás totiž zvou většinou jen tam, kde je potřeba do něčeho nabourat. Nenapadá vás proč?

Tentokrát mířím do Mostu na akci Kia Agility Day, která svým názvem napovídá, že budeme jako čiperní špicové pobíhat po place, přeskakovat překážky, dělat otočky, slalom a další legrácky. V autech. Aby se mi na ten lítý boj dostatečně předehřála krev, řídím Kiu Stonic 1.2 DPi, o které si tady co nevidět přečtete. 

Po příjezdu na místo mě na okamžik znejistěla řada sanitek na parkovišti. To bourání jsem přece jen považovala tak trochu za nadsázku. Uklidnilo mě zjištění, že dole na okruhu se na ječících motokolech prohánějí pánové v upnutých barevných kombinézách a armáda záchranářů zde bude nejspíš pro ně (nakonec se ukázalo, že saniťáci jdou trénovat smyky na mokru a offroad, pěkná podívaná to byla). Nalila jsem do sebe galon kafe, jelikož nepromeškám žádnou příležitost, aby se mi chtělo za volantem čůrat, a po rychlém seznámení s programem jsme byli vrženi do akce. 

Hlavním účelem dnešní akce je vyzkoušet nejnovější verze asistentů takříkajíc v ostrých testech. Ale pořadatelé tuší, že bandu kazisvětů bude lepší napřed nechat trochu vybouřit, než si sednou do fungl nových aut a začnou je posílat proti zdi, byť je tato pouze z kovových profilů a zepředu vystlaná molitanem. První část nese příznačny název „Kdo si hraje, nezlobí“. Takže nasedat do tréningových aut školy smyku a hybaj na kyvnou plošinu mezi vodotrysky. Na škole smyku už jsem párkrát byla, ale každou další příležitost vítám. I když přesně vím, co se bude dít, něco adrenalinu se po škubnutí autem do krevního řečiště přece jen vylije a reagovat je třeba, tělo trénuje automatismus. A protože dáváme několik kol za sebou, můžu sledovat, jak rozdílně auto tancuje s vypnutou nebo zapnutou stabilizací. Po přetáčivém smyku se přesouváme ještě na nedotáčivý a instruktor si v komentářích nebere servítky. „Copak hledáte na tom trávníku, kolego?” „Tak tu máme první oběť.” „Klidně můžete jet i po silnici.” Mírně sklepat sebevědomí téhle partě zcela jistě neuškodí. 

Copak tu máme dál? Autoškola hrou! Taky jste si vždycky chtěli vyzkoušet, jaké to je, hamtat druhému do řízení z pozice spolujezdce, respektive učitele? Už za chvilku dostanu možnost. Jenže to nebude tak úplně hamtání do řízení druhému, půjde spíš o poctivou dělbu práce. Jeden dostane volant, druhý pedály, o šaltr se můžeme šábnout, nebo se domluvit, komu připadne. Máme před sebou kolečko, slalom, podélné a příčné parkování, a to všechno na čas, trestné vteřiny za povalení kužele i za trefení pytle. Snažím se přijít na to, která pozice je pitomější, ale vážně netuším. Stejně je to fuk, protože se vystřídáme. Aspoň že vedle mě sedí Petr Holeček z Metra, což je pán, který se určitě nesloží z pár rozježděných pytlů a proudu kurev či prdelí. Domlouváme se, že řazení bude patřit k pedálům, a vyrážíme jako první posádka pokusných králíků. Těžko říct, na které straně je jízda haluznější. S řazením a pedály je určitě víc práce, v obou případech ale člověk cítí zvláštní absenci odpovědnosti – prostě nikdy to nemáte na triku sami. Pytle jsme sice nerozjezdili, ale při parkování dvakrát trefili, takže vítězství patřilo protivníkům, každopádně to vůbec nebyla hrůza, jak se zdálo na začátku, ale neskutečná sranda. No, instruktorem v autoškole být stejně nechci.

Po lehké sedaci dobrým obědem a kratičkým představením nového Nira (podívejte se na fotky v galerii, myslím, že se jim fakt povedlo) budeme konečně připuštěni k aktuálním modelům a jejich technologickým vychytávkám. Název „Hlavou proti zdi“ znamená přesně to, co říká. Samozřejmě jsme na hraní nedostali opravdovou zeď, ti saniťáci jsou tady na tréningu, víme? Ale i tak to byla legrace – hlavně proto, že foukal vítr jako blázen a zeď pořád padala. Můžu zde potvrdit, že nouzové brzdění v nové Sportagi funguje ještě v rychlosti tachometrových 55 km v hodině, víc už nám nebylo doporučeno zkoušet. Auto brzdí dokonce s takovým předstihem, že nechá případnému zamrzlému chodci i dost  rezervního prostoru na následné omdlení, zvracení nebo cokoliv dalšího. 

Potěšeni úspěchem se přesouváme k modelu EV6 se zapřaženým vozíkem. No, spíš vozem. Ač elektromobil, dokáže EV6 táhnout brzděný přívěs o hmotnosti až 1600 kilo, navíc pozná, že ho má za sebou a přizpůsobí mu jízdu i rekuperaci. Přiznám se, že jsem v životě netáhla ani chalupářský dvoukolák s kompostem, takže pro mne objev spočíval trochu jinde. Vzhledem k tomu, že jsem objela trasu pouze s posunutím jednoho pytle a dokonce i zacouvala do „garáže“, byť to trvalo asi tři dny, byla jsem na sebe náležitě pyšná. 

Poslední silniční disciplínu – jízdu naslepo – nám bylo doporučeno absolvovat v autě o samotě. Až dosud jsme vždycky mohli jezdit ve skupinách, aby se pasažéři popásli na případných nesnázích řidiče, tak proč najednou taková změna? „Protože se vám udělá blbě,” znělo lapidární vysvětlení. Čekalo na nás kompletně zatemněné auto, opět Kia Sportage, vybavená 360° kamerou. Úkolem řidiče bylo projet kužely vytyčenou trasu, potom prokličkovat slalom, stejnou cestou se vrátit a zaparkovat do připravené ‚garáže‘. To vše jen za použití displeje a obrazu z kamery. Nikdy v životě se mi v autě neudělalo zle, vlastně ani v jiném dopravním prostředku. Nějaký instinkt mi ale radil uposlechnout a myslím, že to bylo dobré rozhodnutí. Dokonce i na pozici řidiče mě totiž od šavle pravděpodobně zachránilo jen urputné soustředění na obraz na displeji a na ovládání auta. Jakmile jsem se na chvilku zamyslela a zahleděla do blba, všechno se se mnou začalo točit, povím vám, že to byl hodně zvláštní pocit. Asi nemusím zdůrazňovat, že jsem jela krokem a občas si musela couvnout, protože kamery realitu a zejména vzdálenosti přenášejí poněkud zkresleně. Dokonce se mi na chvilku povedlo zabloudit, když jsem se od kuželů zatoulala moc daleko a ztratila jakýkoliv orientační bod. Ale povedlo se. 

Závěrečné vyklusání jsme si dali na sousední offroadové dráze s modely Sportage a Sorento. Ukrutánské sucho předem vylučovalo jakékoliv bahnité trable, tudíž jsme se museli spokojit s náklony, prudkými kopečky a přiměřeným křížením náprav. Osobně mě bavila neslyšná elektrická jízda s hybridní Sportagí, což je věc, kterou člověk v terénu ještě moc často nezažije. Obě auta ukázala, že jsou připravena na mnohem větší výzvy, než jakým je jejich majitelé kdy vystaví. Největší limit představuje samozřejmě světlá výška, která byla zejména u Sportage dost omezující faktor, vyjíždění i sjíždění kopců, stejně jako boční náklony ale šlo jako po másle. Vlastně je to fascinující, co takové obyčejné esúvéčko dovede.

Šestnáctá hodina odbyla, jdu si vzít hrušku na cestu a frčím domů, co mi 1.2 DPi dovolí. Nic jsme nezničili a zezdola taky nikoho neodváželi, byl to pěkně strávený den. Pokud budete chtít někdy něco nabourat, doufám, že nás na to pozvete.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

af
afro-r1
22. června 2022, 21:20
0

Sediva je teorie, zeleny strom zivota.
Ale trocha praktickych navyku se hodi vzdy.

reagovat
beastar
22. června 2022, 22:20
0

Chlebíčky, hrušky a parádní počasí. Slovo dalo slovo. Jako opravdu se těším zda fakt někdy uvidím tu ev6 táhnout přívěs.

reagovat
Trinom
23. června 2022, 12:24
0

Česko je země chatařů a chalupářů. Takže to nebude dlouho trvat. Nebude to asi na denním pořádku, ale tu a tam se někdo určitě najde.

HeavySmoker
23. června 2022, 13:06
4

Diesel agregát na prívese, smer chalupa. Next Generation EU recovery package v plnej sile.

Ha
Hansoff
23. června 2022, 13:12
5

"Jen si vypni elektriku dědku Potužníku,
Nám to vůbec nevadí, my máme diesel agregát."
Trautenberk, Potužník senior

beastar
23. června 2022, 13:15
3

Zase ono to už má slušný dojezd. S tím přívěsem to budeš mít na chatu i zpět. Pokud ji nemáš v Marbella. Nicméně i tady se přesvědčuji, že ten jejich sociální experiment s EV sklízí hate zejména od bohatší části populace s pravicovým viděním světa. Což je vtipný. Pro nás by to mělo být. Už vidím ty budulínky s dredy v konopném oblečení jak kupují auto za dva.

Zpět k meritu věci. Kia jinak začala dělat docela dobrý auta. Pořád bych si to nekoupil, ale už chápu proč to někdo udělá.

HeavySmoker
23. června 2022, 14:01
0

Beriem že na výlet do hobby marketu/chatičku to stačí. Ťažký príves alebo karavan vezmú z dojazdu 30 až 50%. Čím efektívnejšie auto (hmotnosťou a aerodynamikou), tým viac dojazd padne. Najbližšie roky je smer efektivita, lebo KWh v baterke niečo stoja, tak sa to nejak rýchlo nezlepší.

Inak marketing je pre nás divný, lebo sa propagujú veci ktoré nikoho kto si kupuje luxusné auto netrápia. Zvlášť u niečoho zameraného na konzervatívnu staršiu klientelu (Mercedes EQS) ktorá chce pohodlie a "niečo naviac" obrázky zelenej planéty a rasovej diverzity vyznejú smiešne. Ale potom som si spomenul na čas strávený v Dánsku a Švédsku, kde sa ide hyperkonzumná spoločnosť a zároveň sa ľudia kryjú za povrchné odznaky starostlivosti o budúcnosť (virtue signaling funguje lepšie než status). Do toho prostredia mi ten marketing zapadá a východ je príliš malý trh aby sa šla iná kampaň.

Trinom
23. června 2022, 15:26
0

No jasně. Ale to platí i u spalováku, že to s vlekem víc žere. Naopak na chalupě máš nejspíš i zásuvku, takže v případě potřeby půjde pomalu dobít, zatímco ty se budeš rochnit v záhoně.
A orientace na aerodynamiku je jasná věc. Zejména pokud by mělo jít o auto, které se má pohybovat po dálnicích. Dobrá aerodynamika povede k menší spotřebě, menší spotřeba povede k potřebě menší baterky, což dále povede k nižší spotřebě.

martin_100
24. června 2022, 00:28
0

Beaste pár let z5jsem potkal zkurvenou teslu S s vlekem plnym harampádí. Přišlo mi to skoro až nepatřičný.

ro
rock
24. června 2022, 15:30
0

Trinom:
"...menší spotřeba povede k potřebě menší baterky, což dále povede k nižší spotřebě."

Chápu co myslíš, ale takhle napsaný mi to zní jako popis perpetuum mobile :-)

af
afro-r1
24. června 2022, 16:49
0

Samozrejme, ze jsi zespoda limitovany nejakymi temi tvarovymi omezenimi. Acabion z toho nikdo delat nebude.

MB
MBMB
předevčírem v 12:15
0

Tak je to stejný princip jako u Ciolkovského raketové rovnice. Na tom popisu nevidím nic zavádějícího, co by vedlo na perpetuum mobile. Když chci raketě zvýšit dostupnou změnu rychlosti, tak přidám palivo. Jenže na to, abych urychlil to přidané palivo na danou rychlost, potřebuji další palivo navíc. A tak dále. A když to člověk zintegruje, tak dostane logaritmickou funkci. To znamená, že ty první kilogramy mají velký efekt, ale postupně budu mít už tak těžkou raketu se spoustou paliva, že dalším palivem už si tolik nepomůžu.
A stejně to funguje obráceně. Když budu ubírat palivo, tak můžu odebrat o něco víc, než kdyby to byla lineární závislost, protože tím ubráním paliva jsem si tu raketu zároveň odlehčil. To samé u elektrických aut, kde baterie tvoří nezanedbatelnou část hmotnosti celého auta. U běžného spalovacího auta lze vliv těch pár desítek kilogramů paliva v hmotnosti celého auta zanedbat.

mariov8
včera v 08:56
0

Elektromobily zatím z velké části nemohou táhnout přívěs i proto, že zatímco si Vito bez vleku bere 8-9, s vlekem dle jeho velikosti a hmotnosti bere 10-15. A zas tak moc se neděje (nádrž má 70L a tankování trvá 3 minuty i s placením), ale eVito bere 30kWha a brát si to 40-45, když baterka má využitelnou kapacitu 90kWh...

Z dua Hyundai-Kia mi v poslední době více sedne design Kie, ale ty motory (asi s jednou známou výjimkou, ke které jsem se zatím nedostal) mne moc neberou.

Most má školu smyku asi nejlepší. Ještě mne potkalo Vysoké Mýto (tam jsem si mohl vyzkoušet jak se mění možnosti řidiče dle systému pohonu kol a hmotnosti vozidla) a Sosnová. A v tomto pořadí se mi to i líbilo.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Cadillac Coupe deVille  1979
Cadillac Coupe deVille

1979 rok výroby
182 koní výkon
6 966 ccm objem

Ford Explorer 4.0 4x4, benzín, 1. majitel 2009
Ford Explorer 4.0 4x4, benzín, 1. majitel

2009 rok výroby
208 koní výkon
4 000 ccm objem

Hyundai i30 N performance  2019
Hyundai i30 N performance

2019 rok výroby
275 koní výkon
1 998 ccm objem

Dodge Grand Caravan 1. majitel, Stow n Go, 63 000  2010
Dodge Grand Caravan 1. majitel, Stow n Go, 63 000

2010 rok výroby
170 koní výkon
3 300 ccm objem