načítám data...

Kia EV6 168 kW Earth: Právoplatný vítěz

Evropské auto roku je nejenom na baterky, ale ještě k tomu z Koreje. Jak funguje jeho prostřední varianta, která se zdá být cenově trochu víc při zemi?

zobrazit celou galeriiFoto:   František Čáslavský

Pokud jste se právě neprobudili z kómatu, tak už jste o Kii EV6 určitě někdy slyšeli. Má za sebou totiž hned několik úspěchů. Tím nejzásadnějším je to, že je to první elektromobil, který si na test uzmula čistě naše nejmilejší Viola a nebála se v něm, že by nedojela. Ba dokonce se do ní zamilovala. A tím druhým nejzásadnějším je pak ocenění Evropského auta roku 2022. Ačkoli důležitost těchto dvou jsem již zdůraznil a jejich pořadí je z hlediska historie také chronologické, tak v Kii považují za důležitější to druhé. Ano, s oceněním Evropské auto roku se váže nejenom věčná sláva, ale také neoddiskutovatelné právo se touto cenou pořádně pochlubit. A tak jsem k testu dostal EV6 ve verzi Earth včetně olbřímích nálepek na dveřích a kapotě. Ne, že bych úspěch Kii nepřál, ale že by si s jejich vyobrazením na fotkách mé pouťové fotografické schopnosti poradily, to nemohu říct.

Naštěstí si ale můžete spravit chuť fotkami u již zmíněného Violina testu.

foto: František Čáslavský, autickar.cz

Já se raději přesunu k věci, respektive několika technikáliím. EV6 stojí na platformě E-GMP (Electric Global Modular Platform), která je první čistě elektrickou platformou korejského koncernu a zároveň je jednou z prvních platforem využívajících palubní síť o napětí 800 V, což je trend, který následují i další automobilky. V nabídce jsou celkem tři ‚motorizace‘. Nejslabší disponuje výkonem 125 kW, pohonem zadní nápravy a akumulátorem o kapacitě 58 kWh, nejsilnější má výkon 239 kW, pohon všech kol a akumulátor o kapacitě 77,4 kW. Mnou testovaná varianta je ‚zlatý střed,‘ tedy výkon 168 kW, pohon zadních kol a baterie o kapacitě 77,4 kW. Výrobcem udávané hodnoty dojezdu jsou dle metodiky WLTP 528 km kombinovaně (kombinovaná spotřeba je tedy udávaná 16,5 kWh) a až 740 km ve městě. Jeden by řekl, že je to až moc pěkné na to, aby to byla pravda, co? Alespoň tomu kombinovanému dojezdu se podíváme na zoubek. Na to, abych ujel 740 kilometrů jen po městě, nejsou moje nervy stavěné.

Celý týden jsem měl trochu problém si uvědomit, že EV6 je ve skutečnosti docela velké auto. Dokud vedle něj nestálo jiné jako měřítko, pak bych neměl problém si myslet, že je o půl metru kratší a o pár desítek centimetrů nižší, ale realita je neúprosná. S délkou 4,6 metru, šířkou 1,9 metru a výškou 1,55 metru to vážně drobek není. Nasnadě je pak srovnání se svatým grálem české elektromobility, tedy Enyaqem. Ten je možná podobných rozměrů, skoro určitě bude nabízet více vnitřního prostoru, ale to bude tím posledním ‚víc‘, co může nabídnout.

Designově se Kia povedla, i když mám stejně jako Viola problém ji zařadit do nějaké existující škatulky. Na rozdíl od ní se ale spokojím s tím, že i přes vesmírný design půjde EV6 stále hodit ke crossoverům. Tam se vejde leccos. Líbí se mi? Moc. Jsou tady naprosto neskutečné designové řešení, jako zadní světla, jejichž křivka přechází na boku k prahům a pokračuje až na přední nárazník. Samozřejmě se mi také líbí, že jsou zde zadní světla přes celou záď. A že celé to auto je nějak tak placaté.

foto: František Čáslavský, autickar.cz

To má samozřejmě své důsledky v interiéru. Vepředu mi místo na hlavu nechybí, ale vzadu se cítím tak trochu stísněně. Trochu tomu napomáhá i naprosto rovná podlaha, pod kterou se nachází battery packy. Ale vejdu se, pro pasažéry to tedy spíše bude o zvyku. Design interiéru je pojat podobným způsobem jako exteriér, a tak si tady můžete připadat trochu jak ve vesmírné lodi. Mezi předními sedadly se nachází veliká područka s voličem rychlosti a dalšími ovládacími prvky, pod ní pak odkládací prostor s přehršlem místa pro… těžko říct co. Velikost oné pomyslné vany je taková, že se vám tam vejde veliká lahev minerálky (což piktogramy na oné vaně zakazují), naskládal jsem tam i dron. Pro lidi se spoustou věcí to bude určitě užitečná věc. Jen by mi nejspíš nevadilo, kdyby tento prostor navazoval na palubní desku. Bylo by to čistější řešení a umožňovalo by to onen odkládací prostor ještě zvětšit. K dronu by se pak vešla i powerbanka.

foto: František Čáslavský, autickar.cz

Palubní desce vévodí dva displeje. Jak určitě správně odhadnete, jeden slouží přístrojovému štítu, druhý zase infotainmentu. Obojí je jednoduché, čisté a rychlé. Nemám zde co vytknout, i když někomu nejspíš přijde jako nedostatek absence bezdrátového Carplay/Android Auto. Co se dalších ovládacích prvků, musím vytnout pochvalu ovládacímu panelu uprostřed palubní desky. Přepínání režimu ovládání klimatizace/infotainmentu mě naprosto nadchlo a bavilo mě si s ním jen tak hrát.

foto: František Čáslavský, autickar.cz

A jak to tedy v praxi jezdí? Jako první se mnou měla EV6 za úkol dojet z Prahy do Brna a hned druhý den zase zajet na otočku do Prahy. Nikoho nepřekvapí, že dojet z Prahy do Brna pro EV6 nebyl problém, i když jsem po cestě udělal svou obligátní ‚čurpauzu‘ na 66. kilometru D1, kde jsem ji připojil na pár minut k nabíječce. Nebylo by to nutné. Druhý den jsem se poctivě připravil a s plně nabitým autem vyrazil na Prahu. Zjistil jsem, že mě vážně nebaví držet tempomatových 130 kilometrů za hodinu, a tak jsem se chytil rychlejších účastníků provozu a o necelou hodinu a půl později dorazil ke kraji Prahy se spotřebou 24,5 kWh/100 km a zbývajícím dojezdem 157 kilometrů. Po Praze jsem najezdil dalších 30 kilometrů a na cestu zpět vyrážel s dojezdem 153 kilometrů. Vzhledem k tomu, že čas se nachýlil k večeru a byl čas na večeři, opět jsem využil služeb rychlého občerstvovacího řetězce na 66. kilometru a nechal EV6 dobíjet, zatímco jsem si vesele zdlábl dva cheeseburgery a velké hranolky. Po mém nasycení se na mě v Kii smál dojezd 380 kilometrů, takže jsem opět mohl nasadit tempo mírně nad legální rychlosti a za hodinku a čtvrt se s dojezdem téměř 200 km objevit v Brně. Výsledná spotřeba tohoto výletu byla 22,3 kWh/100 km. Jediné ohnutí mé cesty tak, aby to vyhovovalo elektromobilu spočívalo v oné zastávce na večeři. Chápu, pro zlé jazyky to bude stále nepřístojná překážka, ale víte co? Já už bych s tímhle dokázal naprosto v klidu žít.

foto: František Čáslavský, autickar.cz

Dojezd se pak při použití auta mimo dálnice dramaticky prodlouží. Moje kombinovaná spotřeba se ustálila u 14 kWh/100 km. Ano, pomohlo tomu to, že nerad používám klimatizaci a raději si stáhnu okýnka. Ale dělám to i u ostatních aut. A nakonec, pokusil jsem se i o trochu té ecorallye v městské aglomeraci. Moje výsledná městská spotřeba byla 9,6 kWh/100 km, takže s trochou matematiky dojdeme k tomu, že i těch 740 kilometrů by bylo dosažitelných. Kdyby nepršelo a nebyla to zadokolka s plně vypínatelnou stabilizací.

Ano, dostáváme se k tomu nejdůležitějšímu. Podvozek EV6 balancuje na pomezí komfortu a tuhosti, přičemž podle mě je spíše tužší. Nízké těžiště je zde, vzhledem ke konstrukci, samozřejmostí, což s sebou nese krásnou jistotu v zatáčkách i poměrně nízké náklony. Na limitu se pak EV6 stává nedotáčivou. A také vám velice brzy dá najevo, že nemáte v rukou lehkonohý sporťák, ale dvoutunové auto. Ale může vám to vynahradit ve chvíli, kdy venku dochází ke sníženým adhezním podmínkám. Na překonání přilnavosti gumy o rozměru 235/55R19 pak bohatě stačí 350 Nm, ESP lze úplně vypnout a z EV6 je pak stroj na radost. Díky rozvoru 2,9 metru se nechá krásně ovládat a musíte se naučit jen správně dávkovat plyn. S tímhle se nejspíš při vývoji tak docela nepočítalo, ale je to boží. Ano, je to nepatřičné a za své chování se omlouvám, ale já musel…

foto: František Čáslavský, autickar.cz

Verdikt

Kia EV6 si své ocenění Evropského auta roku zaslouží. Ve své kategorii těžko najde srovnatelného soupeře, až na bratrský Ioniq 5. A ostatní konkurenci po technické stránce ujel vlak. Pokud sháníte elektromobil, který snese téměř univerzální použití a dbáte na co nejlepší poměr ceny a výkonu, pak nemáte moc o čem přemýšlet. Jestli mi nevěříte, zkuste si to sami. Třeba vás přesvědčí.

A pokud to čte někdo ode mě z práce, jestli máme mít elektromobil, ať je to prosím tenhle.

Technické údaje

Motor: synchronní elektromotor s permanentním magnetem
Výkon: 168 kW (229 koní)
Točivý moment: 350 Nm 
Kapacita baterie: 77,4 kWh
Maximální rychlost: 185 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 7,3 s 
Provozní hmotnost: 1 985 kg 
Průměrná spotřeba: 16,5 kWh/100 km dle WLTP
Spotřeba v testu: 14,0 kWh
Dojezd: 528 km kombinovaný
Cena již od (EV6, Earth, 58 kWh): 1 220 980 Kč
Cena testovaného modelu: 1 320 980 Kč
Cena testovaného modelu s příplatky (tep. čerpadlo + lak): 1 370 980 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Frankie
31. května 2022, 10:36
0

Dle toho co je o ní různé slyšet, tak bych si to i dokázal představit jako funglovku, sluzebak. Časem by mě docela zajímal test stejného auta, ale např. 5 let a 150 tis.km ojeteho. Jak funguje, co dojezd atd.

reagovat
Ev
Evlo
31. května 2022, 23:28
0

140Whkm je teda mega mazec, obzvlast kdyz to neni uplne mikro auto.

reagovat
MB
MBMB
01. června 2022, 07:10
0

Hyundai a Kia to uměly vždycky, už Ioniq/Kona/Niro/Soul v elektrických variantách platily za nebývale úsporná auta oproti konkurenci. Teď po 4-5 letech to s honosnějším provedením a výrazně rychlejším nabíjením dostalo ještě nový rozměr a navíc to nestojí nesmysl. Kdo chce rodinné univerzální auto i na častější cesty po (primárně západní) Evropě s dobrým poměrem cena/výkon, tak má v zásadě jasno.

Fr
Frodo
01. června 2022, 08:22
1

Za rodinné auto skoro 1,4 mega? Prý nestojí nesmysl? Asi jsme jiný region. Nechápu, jak teoretičtí elektrikáři v rámci snahy o obhájení smysluplnosti elektroaut házejí statisíci. MBMB znáš současnou realitu cen potravin, energií, bydlení? Kolik rodin v ČR si podle tebe teď může postrádat takovou částku za nové auto?

MB
MBMB
01. června 2022, 09:38
1

Stojí to stejně jako srovnatelně velká a výkonná spalovací auta. Jasně, že si to každý nemůže dovolit, stejně jako si každý nemůže dovolit pěkně naspecifikovaného Kodiaqa.

Fr
Frodo
01. června 2022, 11:59
-5

Jak výkonná? Už jsi někdy vybíral rodinné auto pro běžné použití? Výkon není první věc co porovnáváš. Porovnáváš cenu, prostornost, náklady....A tady cena a prostornost není zrovna super. Dokážu najít podobně velké auto s podobnou výbavou za 2/3 ceny této Kii. A pokud bych vybíral za 1,4 mil., tak nacházím spalovací auta úplně jiné kvality.

MB
MBMB
01. června 2022, 12:32
2

Cítím z toho snahu být za každou ceny konfrontační. Má to jednoznačně konkurenceschopnou cenovku v rámci BEV, stojí to velmi podobně jako srovnatelná spalovací auta, čili vířit tady diskuzi kvůli výroku “nestojí to nesmysl”, mi přijde trochu zbytečné.

Fr
Frodo
01. června 2022, 14:10
1

Ok. Dej mi příklad srovnatelného spalovací auta.

HeavySmoker
01. června 2022, 14:46
2

Frodo: LOL, česká/slovenská/nemecká/fínska stredná trieda jazdí v Oktávke. Neviem kde si priešiel na to že EV6tka mieri na túto klientelu. Toto si rozchytajú ľudia čo by si šli po BMW X3 a podobne. To je trh na ktorý ma tá Kia správne parametre, design aj cenu a ten trh je obrovský.

MB
MBMB
01. června 2022, 16:13
0

Rozměry jsou veřejně dohledatelné, každý s nějakým přehledem v autech si dokáže představit řadu SUV/kombi/crossoverů podobné velikosti. A jakmile do toho člověk dá nějakou motorizaci aspoň >110 kW, automat a nějakou výbavu, tak zpravidla skončí někde na milionu, či lehce nad, tedy podobně jako ta EV6. Dá se pochopitelně koupit Dacia Jogger za méně než polovinu, ale Kia míří jinam.

Mrkef
01. června 2022, 20:33
0

Okyna v kombajnu 2.0TSi 140kw, automat 4x4 navíc s Matrix světly atd. 940k

Ev
Evlo
02. června 2022, 08:58
-2

Vím že hyundai psali nízká cisiloa už dříve, ale nevěřil jsem, že je to reálné.
Rychlonabijeni ČEZ zdražil na 18kc za kWh aby to nebylo líto, takze 16*18 = 288 vs 5*43 = 215 poměr zůstal zachován ale doma jde furt v létě nabíjet kolem 0 a v zimě za 5 za kWh. V zimě ale nebude spotřeba 16 za nabití 14, ale tak 30 za nabití 25.

MB
MBMB
02. června 2022, 09:02
-2

Octavia je poněkud atypický a na trhu unikátní případ nafouklé nižší střední třídy, kterou kvůli tomu řada lidí srovnává například s Passatem, přestože to je v hierarchii jiný stupeň. Jakmile by člověk chtěl přímo ten Passat, nedej bože něco s nádechem SUV/crossoveru, tak zaplatí pochopitelně víc.

Fr
Frodo
02. června 2022, 11:55
1

HeavySmoker: LOL, to mi chceš říct že se někdo rozmýšlí mezi spalovací X3 a tímhle?
Jinak A4 v kombíku 1,05mil, MB C v kombíku od 1,2mil, V60 1,2mil, BMW 320i v kombíku 1,25mil....jasně, hned bych byl v pokušení vzít Kiu za 1,4mil. Tak nevím kam ta Kia míří.

beastar
02. června 2022, 12:16
4

Kia míří maximálně tak na zákazníky Tesly a prémie v hybrid, elektro verzi. Zbytek je pochopitelně v roce 2022 stále zajímavější se spalovacím motorem. Je tahle Kia špatné auto? Ne. Koupil bych si ji? Ne. Určitě to nijak zásadně neohrožuje segment střední třídy se spalovacím motorem. Že jsou Ev auta dražší jsme si už stihli zvykat. Pro střední třídu sociálně to rozhodně určené není to ale ani čtyřka v ropě od BMW a je to fajn kár.

Ev
Evlo
02. června 2022, 13:21
-2

To by mě zajímalo kdo je podle tebe střední třída.

Ev
Evlo
02. června 2022, 13:23
-3

Cena testovaného modelu s příplatky (tep. čerpadlo + lak): 1 370 980 Kč, dejme tomu realná cena od prodavače 1 150 000, asi míň pokud na úvěr, aby to člověka mega nesralo když ho někdo nabourá, tak dejme tomu, že na auto musí mít za 6 měsíců, to výchází na nějakých 191 666 aby mu zbylo po pokrytí potřeba měsíčně. Podle mě je tohle typická střední střída kam tohle auto míří, Tj. 2 lidi s příjmem něco přes 100 000 čistýho měsíčně.

Fr
Frodo
02. června 2022, 16:51
1

Po pár nových zkušenostech z firmy zapomeň na nějaké velké slevy proti ceníku. Alespoň u spalováků. Auta nejsou, inflace....

Ev
Evlo
02. června 2022, 17:14
-1

Auto jsem nedávno kupoval, v době kdy škodovka auto dodává za 12 měsíců (snad) se dá dodání za 7 týdnů a sleva přes 10%. Takže tohle beru jen jako kecy, nebo samozřejmě jedná se o potřebu mít škodovku. Takovou potřebu chápu.

beastar
02. června 2022, 20:48
2

Tak tahle jsem se dlouho nezasmál. Česká střední třída dva lidi co dají dohromady čistý kilo. Ty si asi málo studoval, nebo zkrátka si v tom dost mimo. Takže dají dohromady hrubého 140. No tak to je pak divný proč průměr vozového parku v ČR je víc jak 15 let a stárne. Když si ČR střední třída může dovolit kupovat elektromobil s cenou daleko přes milion.

Vzhledem k tomu že to píše ten kdo to píše. Víc diskuze je zbytečnost. Tohle i do firmy bude hodně téma diskuse. A ne jasná volba. Typický auto český střední třídy je 5 let starý SUV, nebo zánovní fabia. Pak různá skladba ojetin... Až někam k Fabii 1. Vysloveně chudý lidi mají kolikrát věci jako Escort, Focus 1 a podobně.

Navíc i v Praze po odečtení nákladů na život kilo čistého zbude spíš bohatým lidem. Určitě ne rodině třebaže solidně vydělávající z paneláku na JM. Takže jak jsem psal .. Ač s ním mnohdy nesouhlasím tady má od začátku jednoznačně pravdu Frodo.

A co jako že si kupoval? Já nový auto budu teď kupovat taky už druhý za poslední tři roky. A to nepočítám operák na předražený Ranger. A ano problém není pokud si nevymyslíš úplně speciální auto celý z konfigurátoru... Jinak to prostě je na hovno a u škodovky rok standart dodání... To je prostě pravda.. A tady s Kia na objednání to taky bude stejný. Tak to je. Kdyby si se pohyboval kolem aut tak to víš. A neblbneš tu lidi hovnama o pár týdnech..

Ev
Evlo
02. června 2022, 23:09
-4

Dohromady 280 000 hrubého, zjistil jsi, te nejsi ani střední střída tak se tě to dotklo?

beastar
02. června 2022, 23:26
0

Ty si šašík:)) Řekl bych že se to dotklo spíš celé tebe. Na sociální a složitá témata evidentně nemáš. Tak je tady nerozvíjej. 280 hrubého je sto čistého ve dvou v ČR? Aha, dobrý to mluví za vše. Máš pravdu mě momentálně platí v jiné měně i státě. Ta částka, co tady s ní operuješ v čistém je zhruba plat pokladní v marketu. A plný silnice nových EV tu nějak nevidím. Čím to bude?

To je řečnická otázka kdyby si chtěl zase zvracet evloviny.

Mrkef
02. června 2022, 23:59
-1

Hele Beaste řekni nám médian střední třídy tady v ČR

Sa
Sato
03. června 2022, 08:54
4

Tak kto je teda stredna trieda? ten kto má tolko penazi ze si moze za polrok kupit tento tu hore prezentovany zazrak? WTF?Podla kalkulacky na E15 cz ma 140k hrubeho len 2.3% ludi v CR, to je dost tenka skupina ( aj ked to bude asi len klasická mzda, cize sa tam neberie osvc, príjmy z kapitaloveho majetku a pod)

Fr
Frodo
04. června 2022, 21:00
1

Beastar: tobě to snad ani nemůžu napsat když vím, jak ty auta máš rád :D Nakonec Mazda 6 v kombíku, 2.5 motor, cena i s mini slevou byla kousíček pod 900.

VK
VK
05. června 2022, 00:12
0

Jenže Mazda 6 nehrabe zadníma kolečkama. Ani Insignia, ani Talisman, ani Camry. Tohle ano.

Fr
Frodo
05. června 2022, 06:33
0

Nehrabe no. Proto může být naproti Mazdě 6 o půl míče dražší....
Další elektro teoretik? Fakt se tady občas docela bavím :D

MB
MBMB
05. června 2022, 06:51
0

Spíš je zábavné, že někteří stále mají tendenci srovnávat cenu konkrétního testovaného auta obvykle v nějaké střední až vyšší specifikaci s "cenou od" nějakého jiného auta. Speciálně když jde o spalovák a elektromobil.

Fr
Frodo
05. června 2022, 07:49
-2

My kupovali auto od? Kupovali jsme střední výbavu s nejsilnějším motorem. A chceš říct tajemství? To auto, co jsme kupovali bude jezdit a firma člověka platí ne od hodiny strávené na nabíječce.

MB
MBMB
05. června 2022, 11:50
0

No právě. Mazda 6 G194 Revolution bez ničeho dalšího, která se pořád na EV6 dynamicky nechytá a chybí jí nějaká výbava, stojí ceníkově bezmála milion. Revolution TOP lehce přes milion. To není o půl milionu méně než 1 320 000 Kč. O (navíc necelý) půl milion méně stojí opravdu až Mazda 6 v "ceně od" za 870 tisíc (G145 Attraction). Odtud má poznámka.

VK
VK
05. června 2022, 16:45
0

Nebýt marnivosti, že musím mít auto hrabající primárně zadníma kolečkama, koupil jsem před dvěma lety Camry, nebo M6 a vlezl se tehdy pod milion. Jenže se té marnivosti nedovedu zbýt, takže jsem skončil u Stingeru, vlastně nejekonomičtější volbě toho druhu, tehdy 1,2 mio v českých, vlastně nějaké drobné pod. Když se nyní stalo zhruba to, že cena nafty dejme tomu překročila práh bolesti, je výměna za zrovna tuhle EV6 logická a plus mínus inflace cenově ekvivalentní. Nebo se ještě trochu natáhnout a pořídit vrcholovou verzi, když už, ať to stojí za to, je to raketa a má 4x4. Ale samozřejmě, mám to privilegium být v držení garáže u domu a s elektroinstalací, nabíjet půjde převážně doma, na rychlonabíječkách strávím stejně času, jako už beztak trávím po benzínkach.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem