reklama
načítám data...

BMW řada Z: I německý koncept budoucnosti dokáže být vzrušující

Když se v Německu vaří pivo, dělá se to po staletí stejně a poctivě. A co když chtějí inovovat a vyrobit futuristické auto? Půjde jim to? Několika Zetky se Autíčkář v minulosti svezl a je stále pln zážitků.

zobrazit celou galeriiAutíčkářova garáž, Historie: BMW řada Z: I německý koncept budoucnosti dokáže být vzrušující

Budoucnost znamená v němčině „Zukunft“ a proto je i ono písmeno Z u její speciální řady automobilů. Tu budoucnost ovšem BMW odstartovalo o mnoho dříve. A možná to Z je lepší překládat do češtiny jako – zábava. Předválečné sportovní roadstery byly totiž těmi pravými a asi nejlepšími „zetkovými“ bavoráky, které se vážně řídily daleko přesněji a moderněji než jejich dobová konkurence. Jedno takové 328, přibližně z roku 1939 jsem před lety zahlédl na mojí oblíbené nedělní ranní vyjížďce s Triumphem GT6. Setkali jsme se na klikaté silničce u Berouna. Majitel si mě možná všiml až za mnoho kilometrů, při zastavování na odbočce. Jel si svým tempíčkem vychutnat onu brzkou ranní vyjížďku zrovna jako já. Je hloupé si myslet, že britskému šestiválcovému sportovnímu vozu z šedesátých let bude německý šestiválcový vůz z třicátých let na silnici zavázet. Upřímně, očividně nebude ani omylem. S meziplynem řadím dvojku a s rykotem řadového šestiválce se dávám na stíhací jízdu serpentinami. BMW přede mnou jede lehce a klidně, jen občas na výjezdu přechází do kontrolované akcelerační přetáčivosti a řidič rychlým kontra, natlačen na velkém volantu jízdu briskně kontroluje. Já sedím v Triumphu o něco dál a se sedadlem více položeným. Na menším kovovém věnci volantu potaženým kůží dávám rovněž rychlé kontra při akceleračním smyku z vlásenky, kopírujíc stopu předválečného BMW. Je to už dlouho a vážně bych chtěl pozorovat staré BMW 328 opět v akci. A klidně ho v létě vyzvu na souboj ve vlásenkách s naším stejně starým MG VA, i když dobře vím, kdo z těch dvou aut bude to „Z“. Zkrátka ono auto z budoucnosti.

BMW Z1 – zde to celé začíná

Před pár lety jsme kempovali s naší českou partičkou v Le Mans a vedle nás postavil svůj stan sympatický pár Francouzů s tmavomodrou BMW Z1. A já na ní mohl celé dva dny, co svátek zvaný Le Mans Classic trvá, nepřetržitě koukat. Můj redakční kolega Dan měl ovšem daleko větší štěstí. Mohl se s ní nerušeně projet. A to je víc, než psát rozsáhlý elaborát o historii a finesách tohoto opravdu exotického bavoráku. Posuďte Danův text o jízdě samotné, pokud jste jej před lety minuli. A pokud ne, on se vám stejně neomrzí.

Znáte ten pocit, kdy hned po nastartování víte, že dnešní den prostě bude skvělý, i kdyby trakaře padaly? Tohle je přesně ten případ. Otáčím klíčem, startéru trvá zhruba dvě vteřiny, než roztočí soukolí pohonné jednotky, a pak to přijde. Motor zavyje jako raněný tygr a usadí se na lehce zvýšeném volnoběhu, kde vrčí jako hlídací rotvajler při ochraně pozemku svého páníčka. Startovací procedura je zatraceně návyková věc. Zkouším párkrát poškádlit pedál plynu jen tak naprázdno a ze zvuku, který tahle věc předvádí, jsem opravdu blízko totálnímu vzrušení. Sakra, to je tak strašně dobrý, že kdyby se nějaký orchestr rozhodl tuhle symfonii zhudebnit, koupil bych si permanentku do Státní opery. Je to opojná směsice všemožných mechanických melodií, která se mi okamžitě vrývá pod kůži. Kdyby mi Z1 říkala pane, dovedu si představit, že bych během zimního spánku minimálně jednou týdně chodil do garáže poslechnout si tuhle show. Miluji bublání klasických osmiválců, stejně tak dokážu ocenit aristokratický chod dvanáctiválce. Ale bavorácká řadová šestka je dokonalost sama. Je na čase vyrazit. Spojkový pedál je i po 26 letech příkladně tuhý, beru do ruky řadičku a… přichází první menší zklamání. Páka je na můj vkus zbytečně velká, dráhy má delší, než bych čekal, a s přesností si bohužel také moc nepotykala. Není to nic hrozného, ale když to srovnám s řazením v Miatě, vidím znatelný rozdíl v neprospěch BMW. Nicméně žít se s tím dá.

Pomalu se rozjíždím, přeci jen mám k takové legendě mírný respekt. Učím se vnímat rozměry auta. Není sice velké, ale mám pocit, že sedím pomalu na zadních kolech a přede mnou je snad kilometrová kapota. S každým ujetým metrem se do toho dostávám víc a víc, obavy pomalu mizí. Proplétám se odpolední Prahou, a když míjím ceduli označující konec města, jsem natěšený jak malý kluk na Vánoce. Prázdná silnice, téměř žádný provoz, tady není na co čekat… Podřazuji na dvojku, meziplyn je tady naprosto přirozená věc, ozývá se rána z výfuku, jako by za mnou někdo vystřelil z brokovnice. A já letím vstříc omezovači v 7 000 otáčkách. Prásk, řadím za tři a celá show jede nanovo. To vše za doprovodu neskutečné zvukové kulisy. Hans Zimmer je proti motorářům od BMW břídil. Lehkost, s jakou se tenhle dvouapůllitrový agregát vytáčí, je nepopsatelná. Odezva na plyn je tak dokonalá, že přemýšlím, zda opravdu šlapu na pedál, nebo je má pravá noha napojená přímo na motor. Marně šátrám v paměti, jestli jsem už někdy měl čest s tak intenzivním autem. Tohle je nejlepší droga na světě. Extrémně návyková, dokonale euforická. 

reklama

Blížím se k první zatáčce a uvažuji, jak rychlý průjezd si mohu dovolit. Přece jenom, čtvrt století starý roadster nevzbuzuje důvěru ohledně tuhosti karoserie. Navíc, když si vzpomenu na mladší sestru Z3, která se v zatáčkách kroutí jak zkušená zaměstnankyně striptýzového klubu okolo svého pracovního nástroje, mám určité pochybnosti. Pravotočivá zákruta se blíží a já s rostoucím sebevědomím zaháním myšlenky na Z3. Posílám zetjedničku poměrně ostře k apexu a čekám, co se stane… A světe div se, nestalo se vůbec nic špatného. Naopak. Malý roadster příkladně zakleknul jak sprinter do startovních bloků, vykroužil fantastický oblouk a vyletěl vstříc další výzvě. Naprosto čistá stopa, auto zatáčkou projelo jak pověstný horký nůž máslem. Následuje ostrá levá, rychlá pravá, pak další pravotočivá vracečka a scénář je pořád stejný – ani náznak problémů. V hlavě mi zní akorát: „panebože, to je totální nirvána", a pusu mám od ucha k uchu. Tohle autíčko se s každou zatáčkou dokáže popasovat s neskutečnou grácií. A mně nezbývá než hluboce smeknout. Takhle suverénní představení jsem nečekal. Povedený podvozek ideálně doplňuje řízení, jež svou přesností připomíná chirurgický skalpel zkušeného doktora.  

Spousta lidí říká, že usednout za volant svého auta snů bývá nejkratší cesta ke zklamání. Většinou jsou očekávání tak vysoká, že zákonitě musí přijít drsné vystřízlivění. Ne tak u Z1. Ta je onou vzácnou výjimkou. Je ještě lepší, než jsem doufal. Nejvíc mě ovšem dostala každodenní použitelnost. A je tady ještě důležitá jedna věc: cool faktor. Ve svém životě jsem řídil několik Porsche, dokonce i Ferrari, ale žádné auto nebudilo tolik pozornosti jako zet-jednička. Lidi mě předjížděli, jen aby mohli ukázat vztyčený palec, stahovali okénka na semaforech, aby malého bavoráčka pochválili. Už dlouho jsem na silnicích nezažil takové množství pozitivní energie.

BMW Z3 Coupe 2.8 vs. BMW Z4 Coupe 3.0 Si: Je novější vždy lepší?

V létě jsem si půjčil BMW Z4 ve verzi “hatchback” a zkoumal, zda se do jejího kufru vejde víc věcí než do “kombíku” Z3. Obě jsou to moje vysněná auta. O Z3 Coupe jsem si na gymplu četl pod lavicí v Autocaru. A snil o tom, že ho jednou budu mít. Na výšce jsem se zase o přednáškách flákal a četl magazín EVO. Byl zrovna plný jízdních dojmů Jindry Chyťtyče (pozn. Henryho Catchpola) o zbrusu nové Z4 3.0Si Coupe. Henry hledal důvody, proč si jí máme koupit. A vidíte, najednou je to více než deset let, kdy se začalo prodávat to novější auto z naší dvojice. Možná jste ten blog v létě četli, i tak si myslím, že tyhle dvě krásky zaslouží připomenutí, tenkokrát v instatní, zhuštěné verzi.

Od auta chci typicky to nejpřímočařejší. Řadový šestiválcový motor a nastartovat ho pěkně, jednoduše klíčkem. Vzzzz, whhuufff, zaštěknou obě Zetka stejně a usadí se na kultivovaných volnobězích. Stejné motory, stejné radosti, dalo by se říct. Je po bouřce a vzduch se pročistil. Lesem prozpěvují tu a tam ptáčci a dva řadové šestiválce se rozezpívají krajinou s nimi. Projíždím úzkým údolím mírně navlhlé okresky a musím se trefit do úzké pravotočivé zatáčky za skálou. Motor mojí Z3 vyje na dvojku hutným šestiválcovým, velmi kultivovaným tónem. Já ubírám plyn, motor si maličko pokašlá do výfuku, posílám přední kola do zatáčky a ihned jemně, avšak důrazně přidávám plyn. Přední kola citlivě a s důvěrou opisují oblouk, zato na zadní nápravě hned za sedačkou cítím lehkou kontrolovatelnou ztrátu adheze. Stačí dál už jen rovnat volant a přidat víc. Šestiválcová sonorní árie zpívá vstříc další vlásence v údolí. BMW Z3 Coupé znám. Jsou to přece moje staré vyšlápnuté boty. Jsem s nimi srostlý, proto mě v onen den daleko víc zajímá, jaké to bude obout se do těch nových. Do  Z4 3.0Si Coupe. Na první dojem mi padly skvěle. A já startuji také jednoduše klíčkem a ozve se vzzzz, whuufff. Motor zaštěkne a usadí se na kultivovaném volnoběhu. Rozjíždím se vstříc tomu stejnému údolí a musím se rovněž trefit do té úzké pravotočivé zatáčky za skalou. Uberu plyn a motor významnějším zakašláním do výfuku slušně zpomaluje. Jemně brzdím a ihned po odbrzdění jdu opět na plyn a posílám přední kola do zatáčky. Zakousnou se dobře a já kontroluji obě nápravy a jejich chování na výjezdu. Výjezd je velmi citlivý, i na navlhlém povrchu po bouřce. Zadní kola si pohlídám s vypnutým DTC bez zásadních potíží. Vlastně Z4ka na runflatových Bridgestonech má tendenci opustit čistou stopu docela brzo. Stane se to předvídatelně, ale čekal jsem, že právě díky hravé povaze Z3 Coupe, to bude ona, která zadkem zavrtí i v menších rychlostech. Rozhodně jsem nepředvídal, že to bude opačně. Jenomže předek v Z4 Coupe neoplývá přílišným citem, musím se na něj víc soustředit a víc hádat na volantu, co se bude dít. Je to logické. Nové technologie v BMW Z4 zkrátka změnily způsob jízdy a charakter auta. Víte, ačkoliv karoserie Z3 Coupe byla ve své době jedna z nejtužších karosářských konstrukcí s mohutným prahem, novější Z4 ji předhání. A dojem tuhosti a tvrdosti umocňují i pneumatiky RFT, které vyvolávají pocit přehuštěné pryže. Obě auta mají také jiné diferenciály, kdy Z3 má klasický typu „Torsen“ s dvacetipětiprocentní svorností a Z4 otevřený s dynamickou kontrolou trakce. I řízení je jiné. Všechny modely Z4, kromě pravého „Emka“, mají elektrickou pumpu ovládající přenos síly na hřebenové řízení s dvěma módy nastavení, „Sport“ a „Normál“. Nic takového ještě v Z3 nenaleznete. Je tu klasický hydraulický posilovač řízení a jedna palivová mapa, jedna mapa nastavení plynového pedálu, který je již v mé verzi „TU“ částečně elektrický. Z4 má naopak plně elektrický plyn ovládaný pouze senzory a dvě možnosti nastavení odezvy, „Sport“ a „Normál“. Upřímně řečeno, tlačítko „Sport“ v Z4 toho moc dramaticky nemění.

A pak je tu motor. Lépe řečeno, pak jsou tu dva řadové šestiválcové motory. Jestli jsem docela kritizoval plochou a nevýraznou výkonovou špičku mého starého dobrého „dva-osm“ agregátu v pěti a půl tisících otáčkách, vůbec jsem neměl sedat do nového třílitru „Si“. Ten motor je totiž boží! Je již vybavený systémem Valvetronic, čili nemá klasickou škrtící klapku. Tohle by v teorii mělo limitovat jeho maximální využitelné otáčky. Jenže, v BMW pracují kouzelníci. V BMW minimálně před pár lety ještě pracovali opravdoví nadšenci do automobilů. Bílo-modrá vrtule je továrnou na letecké motory. A to jsem se ani nesvezl jako Dan s tím dvou a půl litrovým šestiválcem v BMW Z1. Jedu v Z4 na dvojku a ve třech a půl tisících otáčkách přidávám plyn. Jemně rovnoměrně zrychluji, motor velmi živě reaguje, zvuk se mění na ostřejší mechanický ryk a těch posledních tisíc otáček si vážně užívám naplno. Přeřazuji v téměř sedmi tisících a další převod zapadne přesně v tom pásmu, kde potřebuji. Jsem šťastný, že právě v Z4 Coupe inženýři zvolili aplikaci pouze atmosféricky plněného motoru. Snese motor Z4 3.0Si srovnání i se Z4 M? Zábavná otázka. Když jsem chvíli fotil průjezdové fotky s kamarádem, jehož tato kratochvíle začala neobyčejně bavit, zdálo se, že žádné „M“ ani nepotřebujeme. Jindra, který se mnou tento amatérský, leč nadšený test podnikl, po několika průjezdech zakroucenou okreskou zastavil, vystoupil a povídá: „Já, Petře, nechápu, proč by kdo vůbec potřeboval „Emko“. Částečně měl pravdu. Motor ve verzi 3.0 Si je opravdu pro nadšené, ale neprofesionální jezdce, jakými jsme my dva, téměř „emkovým“ zážitkem. V uplynulém roce jsem měl možnost strávit týden v pravé M3 z roku 2001 a ano, motor S54 je poněkud jiný. Je hlasitější, je mechaničtější, je řezavější a těch posledních dalších tisíc otáček, které v něm jsou oproti motoru Z4 3.0Si, vážně znamenají rozdíl. Je tedy Z4 o míle lepším autem než Z3 a u obou potřebujeme “emka”? Nebudu vás napínat, nepotřebujeme. Po jedné sekci focení jsem já nasedl do Z4 a Jindrovi hodil klíče od své Z3. A na to se on už moc těšil. Pracovně mu projde pod rukama mnoho zajímavých aut, která si může vyzkoušet. Z3 Coupe je ale jiné. Je poměrně vzácné, a protože jsme asi podobně staří, myslím, že jsme pod lavicí četli tehdy i podobné časopisy. Po okreskách, kde to dobře znám, jsem tedy protáhnul trošku svižněji elegantní černé kupé z Banglovy designerské líhně a moje červená Z3 „teniska“ se stále držela v zrcátku za mnou. Občas jsem si neodpustil tu opojnou akceleraci a výkon motoru nad šesti tisíci otáčkami a světe, div se, Z3 stále zůstávala ve zpětném zrcátku. Docela mi to i dělalo radost. Jindra pak vystoupil z mého auta a usmíval se klasicky tím způsobem, který já dobře znám, když se mi líbí nějaké autíčko. „Z3 je takové poddajnější, dokážu si představit podniknout s ním delší cestu. Není tak tvrdé a podvozek mě dobře poslouchá,“ zrekapituloval svůj první dojem z auta. A moje pocity nejsou rozdílné. Z4 Coupe je nádherné klasické BMW a má svůj styl. Je již zachvácené trochou té moderní technologie, ale stále je to onen „futuristický koncept “, který se BMW rozhodlo dovést k sériové výrobě. Zkrátka označení „Z“ si plně zaslouží zrovna jako model Z1 a Z3.

A já naše povídání vlastně jen zakončím řečnickou otázkou – kdy Autíčkář otestuje legendární BMW Z8, která tu do partičky očividně schází?

Produkční data:

BMW Z1 (1989-1991): 8000ks ( všechny s levostranným řízením)

Z3 Coupe (1998-2002): 16703 ks / z toho 5179 M modelů s motory S50/S52/S54

reklama

Z4 Coupe (2006-2008): 17094 ks / z toho 4275 M modelů s motorem S54

Technické údaje:

BMW Z4 3.0Si 2007
Motor: zážehový řadový šestiválec (N52)
podélně vpředu, DOHC, 4 ventily na válec, proměnné časování ventilů,
Zdvihový objem  2996 cm3 
Kompresní poměr 10.7:1
Maximální výkon: 195Kw/265k při 6800 otáčkách/min
Točivý moment 315N.m při 2500 otáčkách/min
Převodovka manuální 6st.
Pohon kol zadních
Brzdy: ventilované, kotoučové, ABS 
Pneumatiky: 225/40 R18 vpředu, 255/35 R18 vzadu RFT technologie
Rozměry: 4091x1781x1268
rozvor:  2497 mm 
pohotovostní hmotnost 1385kg
Maximální rychlost 250 km/h
zrychlení 0-100 km/h 5.7 sekund
Spotřeba 13.0/6.5/8.9 l/100 km

BMW Z3 2.8i Coupe 1998
Motor: zážehový řadový šestiválec (M52)
podélně vpředu, DOHC, 4 ventily na válec , proměnné časování ventilů
Zdvihový objem 2793 cm3 
Kompresní poměr 10.2:1
Maximální výkon: 142kw/193k při 5300 otáčkách/min
Točivý moment 280N.m při 3500 otáčkách/min
Převodovka manuální, 5st. 
Pohon kol zadní, diferenciál s omezenou svorností
Brzdy: ventilované, kotoučové, čtyř kanálové ABS
Pneumatiky: 225/45 R17 / 245/40 R17
Rozměry: 4.025 x 1.740 x 1.306 mm 
rozvor: 2446 mm
pohotovostní hmotnost 1300kg
Maximální rychlost 231 km/h
zrychlení 0-100 km/h 7.1 sekund
Spotřeba 12.4/7.4/9.4 l/100 km

BMW Z1 1989
Motor: zážehový řadový šestiválec (M20)
podélně vpředu, OHC, 2 ventily na válec , 
Zdvihový objem 2494 cm3 
Kompresní poměr 9.7:1
Maximální výkon: 125kw/173k při 5800 otáčkách/min
Točivý moment 222N.m při 4000 otáčkách/min
Převodovka manuální, 5st. 
Pohon kol zadní, diferenciál s omezenou svorností
Brzdy: ventilované, kotoučové, čtyř kanálové ABS
Pneumatiky: 225/45 R16
Rozměry: 3950 x 1.800 x 1.278 mm 
rozvor: 2446 mm
pohotovostní hmotnost 998kg
Maximální rychlost 219 km/h
zrychlení 0-100 km/h 7.9 sekund
Spotřeba 12.9/6.8/8.4 l/100 km


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Martin61
09. ledna 2018, 08:22
0

Perfektní!! Přesně tohle mě baví číst!

reagovat
Pólin
09. ledna 2018, 08:48
0

krásně sepsáno... Pokud vím, tak jedna Z8 se prodala ve Zlíně v Synotu. Jako patnáctiletý, když jsme tam byli s otcem mrknout na Mini, jsem v ní dokonce seděl...

reagovat
krab
09. ledna 2018, 10:01
0

Děkujeme! BMW Z8 tu údajně v ČR několik majitelů má... Snad se jen neschovávají v garážích a jezdí občas. :)
Já ho viděl už několikrát, ale nikdy zatím ani nesedl. Je to kus automobilového umění, i když nevím, jestli bych jí chtěl nakonec opravdu mít ve vysněné garáži.

Knightrider
09. ledna 2018, 10:12
0

Z8 jednu dobu často parkovala v Praze na Kampě, ale už jsem tam dlouho nebyl, tak nevím, jestli se tam pořád objevuje. Je to krásný auto.

Pólin
09. ledna 2018, 10:39
0

Je fakt, že už tehdy, kdy to ještě nemělo takový ikonický status se mě to moc líbilo- dneska z toho jdu do kolen. Mimochodem nedávno se tady probíral rozdíl mezi "strohým" a strohým interiérem a Z8 je zářným příkladem, kdy je ten interier strohý, ale k po*rání nádherný.

beastar
09. ledna 2018, 13:27
0

Teď už tam parkuje Zonda. Musíme jít s dobou najtrajdře.

Knightrider
09. ledna 2018, 13:38
0

Zondu jsem videl na Petrskym namesti. Ale ta byla zluta. To nebylo tvoje. :-D

beastar
09. ledna 2018, 14:05
0

Žlutá to byl zase nějakej intelektuál....

Vr
Vrooom
09. ledna 2018, 19:25
0

Z4C mam v brz jsme jel. Jen telegraficky:
- obratnost dost podobna, nemel jsem pocit lehkosti v BRZ (coz me prekvapilo, to bylo hlavni proc jsem si s tim chtel sjet)
- motor v BRZ je hruza se skaredym zvukem (to byl uplne prvni vjem v BRZ - to ale skarede monotonne zni)
- Z4 vyzaduje delsi adaptaci diky pozici vzadu. BRZ mi prislo dost blbuvzdorny a nezaludny (ono taky vubec nedrzi na tech eko gumach :-D ...)
- imho jako kultovka mi prijde jen Z3C, to je snad jedina vec vedle 911 co ma poradny boky. K tomu navic pridava krasnou zraloci prid a silenost v podobe shooting breaku. Z3C by si zalozila nejaky tuning podobny tomu co dela singer s 911, akorat narozdil od singeru nepotrebuje upravu vzhledu, ten je dokonaly, jen refresh HW. Moderni zadni napravu, S54 se stroker kitem a 450hp.

krab
10. ledna 2018, 10:43
0

Každý má ten vkus jinak. Já a kamarád ( který měl Z4C mnoho let) se shodujeme, že byla Z4C nádherné auto s absolutně skvostným motorem. Ale podvozkově a pocitově ne už zase tak skvělá.

Z3C, kterou mám pořád je fakt asi nutno brát hlavně jako kultovku. Ty rozšířený boky jsou vážně super a profil shooting breaku se mi neomrzí na něj dívat. Bohužel se asi bude muset prodat, protože je dost nevyužitá.

S tou úpravou do resto-mod klasiky možná někdo časem i přijde. Udělalo se jich málo sice, ale myslím, že to bude všeho do času. Někdo si toho všimne a udělá to. Například já bych si býval nejvíc přál tu svojí 2.8 celou předělat do varianty, která by věrně vystihovala to, co by s ní v té době udělala Alpina. Ovšem žádné takové auto nevzniklo. Byla by to Z3 Coupe 3.3S (na bázi motoru z E46 B3S - 3.3 305k) , s Alpina 17" koly a interiérem ušitým přesně ve stylu tehdejších Alpin. Vlastně se doteď divím, že žádná taková Alpina na bázi Z3 Coupe nikdy nevznikla.

No - ale to by stálo asi statisíce to udělat

Jimi
09. ledna 2018, 11:58
0

mám rád tyhle "lovecké kombíky"- na Z3 to sedí o něco líp. Řeším, zda jít do Z4 coupé nebo Toyobaru. Oba jsou to horký kandidáti do garáže...

reagovat
Jimi
09. ledna 2018, 12:11
0

pardon, horcí kandidáti...

krab
09. ledna 2018, 12:37
0

Z4 Coupe nebo Toyobaru : jednou byla podobná debata na "the drive". ( já jí sem linknu) Já šel do Toyobaru. Upřednostnil jsem lepší podvozek před stylem a šestiválcem BMW. Problém Z4 je mrtvější řízení, vyšší hmotnost (znát to je) , ale jinak má zase naprosto úchvatný motor. Toyobaru je pocitově o mnoho lehčí, má lepší řízení ( byť taky s el. posilovačem - jako vlastně dneska už všechno) a velmi hravou zadní nápravu. A navíc k tomu, je v Toyobaru velmi dobře zvolený samosvorný diferenciál, kdežto u Z4 je samosvorný až v emku. Problém je, že emko už stojí víc než Toyobaru ( nové), kdežto ceny dobrých Z4 3.0Si Coupe jsou podobné ojetým Toyobaru z roku 2012/2013. V Toyobaru se navíc líp a níž sedí. A je novější, v zásadě i levnější na údržbu. Z4 je ovšem budoucí klasika, má nádherné nadčasové tvary a ten motor ... skvělý řadový šestiválec.... no a takhle bych mohl pokračovat :-D Vyber si zkrátka sám ...

Ta diskuze na Drive : ( ale v době kdy Toyobaru bylo ještě novinkou a vlastně diskutované auto bylo Z3M Coupe - které dnes stojí jako 2 téměř nové Toyobaru)

Pólin
09. ledna 2018, 14:07
0

Ale tak toyobaru bude taky klasika...to si nemysli, že by do budoucna nebyla...podrž ji ještě 20 let v garáži a uvidíš, za kolik ji prodáš:D

beastar
09. ledna 2018, 14:20
0

Tyhle předpovědi jsou teď sice asi IN, ale zakládají se na pravdě asi jako předpovědi jak to a tamto léto bude studené a že sklizeň bude dobrá. To že dneska vypadá auto kterýho se vyrobilo dost kusů na klasiku protože je to kupé s atmosférou neznamená že to v roce 2038 fakt bude klasika....

Pólin
09. ledna 2018, 14:25
0

řeknu to takhle: řekni mi dneska jediné "dobré"(je to relativní, ale víme, co tím myslím), 25 let staré, sportovní auto, které se postupně nestává klasikou a nenabírá na ceně...

krab
09. ledna 2018, 15:24
0

Já mám předpověď, že těch pár technofilů, co koupili Teslu dnes, budou v důchodu mít svůj klub novodobých hipsterů. Budou to přátelé slepé uličky elektromobility a těch pár Tesel modelů S, a Modelu 3 bude mít nedozírnou hodnotu. Občas je vytáhnou na spanilou jízdu a concourse elegance v nějaké zámecké zahradě :)

Zatímco já budu v důchodu jezdit stále podobnou Toyotou GT86 nebo v Porsche 911, Beastar v Zondě, akorát zase o něco silnější, o něco lépe zpracované. Jo a klidně bude mít i manuální převodovku. Lidi kteří mají rádi opravdová auta tu budou pořád.

Takže já se nebojím, že by zajímavé sporťáky vymizely a za ty dnes nové bychom za 25 let museli platit zlatem. ( Doufám...)

beastar
09. ledna 2018, 17:09
0

Pane Petr to jste napsal moc pěkně. Jen doufám, že tomu tak bude. Ještě si budou teslisté vyprávět jak to tehdá bývavalo krásný když společnost ještě věřila, že tyhle káry spasí planetu a tak unie a její (údajně vyspělé) státy tuhle zrůdnost dotovali. Teoreticky se můžou taky vrátit trendy stejně jako v módě. A zase se snad začnou dělat velký atmosféry:D Ne to už zase přehánim.

VK
VK
09. ledna 2018, 17:19
0

Tezko rict. Ono ted zbyva v podstate jen malo, vyvinout baterie s energetickou hustotou tak dvoj-trojnasobku soucasnych lithiovych a bude elektromobil zivotaschopny. Coz muze byt stejne dobre do peti let, jako taky vubbec nikdy, tezko predvidat. Nicmene presne takto malo (nebo takto hodne) schazi.

beastar
09. ledna 2018, 18:40
0

Jo přesně tak nikde neni napsáno že se to povede. Jenže Mlask by ti vysvětlil, že teslice to nepotřebuje. Třeba ten jejich kamion Semy nebo jak se ta hovadina jmenuje. To už je vyloženě výsměch celé branži nejen logistiky. Každému kdo někdy viděl kamion a ví jak funguje v praxi a v provozu musí být jasné, že je to projekt naprosto debilní stejně jako kdysi ten tahač co se zastrkoval pod návěs. V současnosti neznám reálně firmu v oblasti logistiky, která by tu hovadinu využila a vyplatilo by se to. Navíc s tím dojezdem je to nepoužitelné na delší trasy a tady se tahače používají především. Tyhle stupidity se objevují jako houby po dešti každou chvíly a už 30 let a jezdí to?

krab
09. ledna 2018, 18:53
0

jj, přesně... já jsem v klidu, futuristické vize tu jsou co je automobilismus na světě : http://www.computerhistory.org/atchm/where-to-a-history-of-autonomous-vehicles/

Ale k tématu : jsem zvědavý jaká bude nová BMW Z4 a jestli bude nějaké Mko. Věřím, že zas něco přijde a bude to krásné auto a ještě s normálním motorem.

Jo
John Galt
09. ledna 2018, 12:20
0

Pamatuji si na první setkání se Z1 na ulici a nevěřil jsem co to škaredé a plastové autíčko je skutečně BMW. Z4 a hlavně Z8 se mi ale líbí opravdu moc. Navíc Z8 byla zajímavá i tehnicky, některé její řešení se sice ukázaly jako slepá cesta, ale zadní světla z neonových trubic nemají chybu.

reagovat
Pólin
09. ledna 2018, 14:33
0

Co měla Z8 za zajímavá řešení kromě těch zadních světel prosím Tě? Vím, že má ten perfektní V8 z M5, ale jinak jsem se nic nikde nedočetl...

Jo
John Galt
09. ledna 2018, 14:48
0

Celohliníková karoserie a runflat pneu. Pokud se nepletu tak u BMW použité tehdy poprvé.

ToMyx
09. ledna 2018, 14:50
0

Krásný článek! Je balzám tohle číst a nechat se trochu vtáhnout do děje.

reagovat
PeterLuk
13. ledna 2018, 14:15
0

Naujzaujímavejšie BMW-čka. Super článok!

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Renault Clio Sport RS 172 ph1 2000
Renault Clio Sport RS 172 ph1

2000 rok výroby
172 koní výkon
1 998 ccm objem

Citroën Xsara 1.9D 1999
Citroën Xsara 1.9D

1999 rok výroby
1 koní výkon
74 ccm objem

Jaguar XF SV8 2008
Jaguar XF SV8

2008 rok výroby
410 koní výkon
4 196 ccm objem

Volkswagen Golf 3 TD Variant 1996
Volkswagen Golf 3 TD Variant

1996 rok výroby
74 koní výkon
1 820 ccm objem

Citroën C3  2008
Citroën C3

2008 rok výroby
50 koní výkon
1 398 ccm objem