logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Bazarový snílek, Recenze & testy

BMW G12 740Ld xDrive: Když ještě z pohledu na sedmu nebolely oči, a proč to vlastně nedávalo smysl

BMW 740Ld generace G12 je poslední sedmou, která okouzlí elegancí. Je luxusní, precizní, a k tomu nádherná! Což je špatně.

Sedmá řada automobilky BMW představuje ten nejpokročilejší vůz, který výrobce dokáže nabídnout. Jedná se o velkou limuzínu pro důležité lidi, na níž značka demonstruje své schopnosti i svůj vkus. Platí to tak už od roku 1977, kdy pod kódem E23 svou životní pouť začala.

V poslední generaci s interním označením G70 se však tato řada dočkala vzhledu, jenž i po třech letech od uvedení na trh polarizuje jako máloco. Je extrémně mohutná, hranatá a velká, jako by to byl nějaký hromotluk. Aby toho nebylo málo, svou hmotu ještě podporuje výraznými barvami a obrovskými ledvinami, kterými by se člověk bez problémů protáhl do motorového prostoru, přičemž tyto ledviny ještě ke všemu večer svítí. Až se mi na mysl dere slovo obscénní.

Proč vám to říkám? Protože já se řadím na tu stranu motoristické veřejnosti, která nové sedmě ne a ne přijít na chuť. Už jsem se v ní svezl a jezdí vážně skvěle. Ale k čemu to, když vypadá tak, jak vypadá? Já vím, design je věc subjektivní, ale zrovna ona už je v mých očích opravdu za hranou toho, co se u mnichovské velké limuzíny sluší a patří.

Foto: Tomáš Strach, autickar.cz

Přitom sedmou řadu jako takovou dlouhodobě považuji za jedno z vůbec nejlepších německých aut, jelikož je pořád krásně dotažená a precizní, zároveň jako správné BMW stále zajistí pěkné svezení, ale není zbytečně tuhá jako mnohá běžnější auta od stejné značky a člověk se už do ní plus mínus i vejde.

Proto chci-li si užít BMW řady 7 tak, jak ho mám rád, musím se chtě nechtě vydat do minulosti. Naštěstí však není potřeba jít daleko. Stačí se ohlédnout o jednu generaci zpět, na model označený písmeny G11 pro kratší a G12 pro delší specifikaci. Tam je totiž svět ještě v pořádku, jedná se o elegantní a vizuálně poměrně štíhlý sedan těch nejhezčích bavorských proporcí.

Tudíž když za mnou přišel jeden můj kamarád s tím, že zrovna jednu má, dokonce ještě v úplně vkusné předfaceliftové verzi bez ledvin à la bobr, a jestli ji nechci na test, okamžitě jsem přijal. Takže pokud jste jako já a sedmu oceníte spíše v tom decentním podání, zvu vás k nenucenému zasnění, jak jsme se měli dřív.

Foto: Tomáš Strach, autickar.cz

Jak to tenkrát celé bylo

Nejprve si však dejme malé faktografické okénko. BMW řady 7 generace G11/G12 bylo představeno roku 2015 jako náhrada za vizuálně poměrně objemnou generaci F01. Byla prvním autem značky postaveným na zcela nové platformě zvané CLAR (Cluster Architecture), vyznačující se použitím karbonem zesíleného polymeru na strukturální komponenty karoserie.

Ve spojení s vysokopevnostní ocelí a hliníkem tak vznikla konstrukce, která byla významně pevnější, a přitom o 40 kg lehčí než u předchůdce. Díky kombinaci těchto materiálů navíc snižovala těžiště a zajišťovala ideální rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravou v poměru 50/50, i s přihlédnutím k motorové paletě sahající od řadových šestiválců až po vidlicový dvanáctiválec.

Foto: Tomáš Strach, autickar.cz

Na tento základ pak Nader Faghihzadeh, německo-íránský designér, navrhl ladný vzhled, jenž měl právě onu fyzickou „lehkost“ zdůrazňovat i pohledově. A zjevně spolu s inženýry odvedl dobrou práci, protože aut se v obou délkách prodalo za sedm let produkce celých 348 754 kusů. To je na tak velký a drahý vůz solidní číslo.

Jedním z nich je i testovaný exemplář z roku 2018, který už za tu dobu stihl najet více než dvě stě tisíc kilometrů. Byl vyrobený ve specifikaci 740Ld xDrive, což značí delší rozvor, silnější specifikaci řadového dieselového šestiválce a pohon všech čtyř kol. A právě na něm vám ukážu, proč je tato generace nejen skvělým automobilem, ale i poslední sedmou, při pohledu na kterou ještě nebolely oči. Což vlastně paradoxně možná byla její největší chyba. Dejme se do práce.

Foto: Tomáš Strach, autickar.cz

Vydržel bych se na ni dívat hodiny

Už jsem to tu řekl dvakrát, ale zopakuji to potřetí. BMW řady 7 generace G11/G12 je prostě krásné. Dokonale schovává svou hmotu i své rozměry a snad není úhel, ze kterého by nebyla radost se na něj dívat, zvlášť ve velmi atraktivní kombinaci černého laku, chromových detailů a nádherných pětipaprskových litých kol M-Paketu, jímž samozřejmě zkoušený vůz také disponuje.

Ano, design je věc subjektivní, i to už tu zaznělo. Ale vy snad na tomto autě nacházíte nějakou vizuální chybu? Vždyť tady nepřekáží ani ty pořád docela velké ledvinky. A zase naopak radost způsobuje přítomnost Andělských očí, jichž se už nový model též vzdal. Stejným způsobem vzadu potěší jemná zadní světla, svítící tím správným BMW tvarem.

Vlastně jediný prvek, kterým si nejsem zcela jistý, je charakteristická spodní chromovaná lišta, táhnoucí se přes celý bok a svým tvarem připomínající hokejku. Je možná trochu výraznější, než by bylo potřeba. To si ostatně pamatuji, že jsem si říkal už, když byla G11/G12 nová. Ach, kdeže loňské sněhy jsou, co bych dnes dal za hokejku. No… ale jinak je to vzhledová dokonalost, děkuji.

Foto: Tomáš Strach, autickar.cz

Odsud mě už nedostanete

Úplně stejně vám hodlám vylíčit interiér. To je opět ta nejlepší BMW škola dřívějších let. Vevnitř najdete jen krásné materiály a vkusné dekory. Jistě, škarohlíd by mohl namítnout, že stříbrné je možná až příliš, ale za mě je lepší, než když je všechno vyvedeno v otisky zachytávajícím klavírním laku. V této sedmě lesklé černé dřevo jen zdobí tam, kam se nesahá. Uznání si zaslouží i výborné zpracování, kdy ani po dvou stech tisících kilometrů v autě jediný díl nevrže.

Zároveň se mi líbí, že je tu naprosto současná výbava, včetně displejů s vysokým rozlišením, vyhřívaných, ventilovaných a masážních předních sedadel, nezávisle elektricky nastavitelných prezidentských zadních sedadel s roletkami v oknech, čtyřzónové klimatizace s ionizátorem, kompletní plejády pořád výborně fungujících asistentů nebo bez přehánění famózně svítících předních laserových světel.

Foto: Tomáš Strach, autickar.cz

Vlastně ani nevím, co oproti tomuto autu přidává současná sedmička, snad s výjimkou výklopné televize, jejíž pointu jsem dosud nepochopil, a křišťálového ambientního osvětlení, jež už svítí snad intenzivněji a barevněji než světýlka v Mercedesu. No… rozhodnutí je na vás, ale já asi rád zůstanu ve starším modelu.

Abych to však s tou adorací nepřehnal, v interiéru se také nachází jedna objektivní nevýhoda G11/G12. Je tu vážně málo místa, zvlášť s přihlédnutím k faktu, že se v mém případě jedná o prodloužený model. Já vím, správné BMW svou posádku obepíná, ale tady bych si asi přál, aby to nedělalo… až tak moc. Avšak jinak výhrady nemám.

Foto: Tomáš Strach, autickar.cz

Srdce, co i dnes chytí za srdce

Také na silnici udělá G11/G12 stále parádu. Její dieselový šestiválec o objemu 3,0 litru řady B57 už mnohé lidi přesvědčil o svých kvalitách a zvládá to i zde. Ve variantě 40d dodává až 235 kW a 680 Nm, díky čemuž sedmu dostane z nuly na sto za 5,3 vteřiny a zrychlí ji až na obligátních, elektronicky omezených 250 km/h.

V praxi jezdí skutečně krásně. Je sice cítit, že v této konkrétní verzi ještě není mild-hybridem, takže nevyráží okamžitě při pohybu pedálu plynu, nýbrž musí čekat na reakci převodovky a dvoukomorového turbodmychadla, ale jakmile je všechno správně natlakováno, už mohutně táhne v jakékoliv rychlosti. K tomu se i na naftovou šestku pěkně poslouchá, byť ano, u volnoběhu tam to drkotání přece jen někde vepředu je.

A samozřejmě platí, že pokud s tlakem na plyn polevíte, jednotka ztichne a neznatelně řadící automat ji pustí někam k volnoběhu, odkud ji mimo kick-down nechává klidně a důstojně zvedat, jak je zapotřebí. Návdavkem se šestiválec svým apetitem drží standardně pod deseti litry, a když se zasnažíte, umí se posunout i k osmi. Jednoduše B57 je skvělé a má-li být auto naftové, tak nejlépe takto.

Foto: Tomáš Strach, autickar.cz

Tohle, že je limuzína?

Mé nadšené popisování kvalit vozu se nezmění ani v oddílu jízda. Ta je také krásná. Mě vlastně fascinuje, že toto auto na délku měří 5238 mm, na šířku 1902 mm, na výšku 1485 mm a rozvor je u něj plných 3210 mm. A ještě váží 1975 kg. Mohl by mi to prosím někdo rozkreslit? Protože to snad není možné.

740Ld se na tyto hodnoty neuvěřitelně lehce proplétá zatáčkami, vůbec nezná nedotáčivost nebo náklony (ve sportovním režimu) a snese tak asi sedmkrát tolik, než by při svém těle měla. Dobře, když opravdu zatlačíte, tak tu váhu nakonec ucítíte, hlavně na brzdách. Holt se bavíme o sedmě a ne trojce. Ale to je jedno, věřte, že budete těžko zpracovávat, že toto je luxusní limuzína.

I když možná ani ne, poněvadž jen co přepnete příplatkový vzduchový podvozek do nastavení Comfort Plus, auto vám ukáže, že i BMW umí být působivě plavné. Budiž, dvacetipalcové disky s nízkoprofilovými pneumatikami občas zakopnou o příčnou nerovnost, což se umí přenést až na pozadí posádky, ale jinak se auto jen jemně nese a filtruje vše, co má pod sebou. Neříkám, že je to koulový Citroën, ale na Bavoráka je to špičkové.

Foto: Tomáš Strach, autickar.cz

Proč to tedy vlastně nedává smysl?

Po všem mém nadšení si nejspíš musíte říkat, proč tedy přímo v nadpisu stojí, že celé toto úžasné vozidlo a jeho charakter vlastně nedávají, a nikdy nedávaly smysl. Tak já vám to povím. Samotnému mi to docvaklo už druhý den testování. A vlastně jsem díky tomu i pochopil, proč současná sedmička vypadá tak… jinak.

Víte, BMW 7 generace G11/G12 je krásné snad v každém ohledu, ať už na něj koukáte nebo za jeho volantem hltáte kilometry, alternativně řežete zatáčky. Ale jedna věc mu přímo extrémním způsobem chybí: wow efekt. Ano, vás jako řidiče ohromí bezchybně. Vaše kolegy, kamarády či sousedy však už tolik ne. Bude tomu tak proto, že vypadá prakticky stejně jako všechny menší soudobé automobily výrobce.

Foto: Tomáš Strach, autickar.cz

Takže vy přijedete ke svému domu s tím, že máte to nejvíc, co se ještě před pár lety v Bavorsku vyrábělo, a váš známý k vám přijde a řekne: „Ty jo! Hezká pětka! Tu máš novou?“ A to je moc… ale moc špatně. Vždyť sedma je tou nejlepší pro ty nejlepší. Tu si nikdo nesmí splést s ničím jiným, natož s dalším BMW. Má být přece poznat už z dálky. No… tak teď už je.

Na druhou stranu, pakliže naopak jistou anonymitu zkoušené generace uvítáte, tak směle do toho, je to fenomenální vůz. Akorát se připravte na obludné částky za servis. I v tomto kousku už je jen od posledního majitele nasypáno přes 375 000 Kč, včetně třeba repase odpružení nebo převodovky. Jenže to je zase jiný příběh. A víte co, kdo chce opici, musí mít na banány.

Foto: Tomáš Strach, autickar.cz

Verdikt

BMW 740Ld xDrive generace G11/G12 je poslední sedmou, po jejímž shlédnutí vás nebudou bolet oči. Naopak, z krásné karoserie a působivého interiéru se rozzáří štěstím. A až se rozjedete, tak velmi brzy zjistíte, že se štěstím rozzáří i vaše srdíčko autíčkáře. Jen se musíte smířit s faktem, že její styl je sdílený se všemi ostatními Bavoráky té doby, díky čemuž si z ní nikdo další úplně na zadek nesedne. To u vrcholu automobilky nedává moc smysl. Proto pokud vám jde o informovanost okolí, pokračujte raději sem.

Děkuji majiteli za půjčení, moc rád jsem si zavzpomínal na dobu, kdy jsem se za novou sedmou s chutí ohlížel.

Za krásné fotky děkuji Tomáši Strachovi! Jeho tvorbu najdete na instagramovém profilu _@mr.fear44_, nezapomeňte však dát hlavně odběr na profil Autíčkáře. :-) 

Máme s Markem tradici, že se fotíme u ledvin(ek) BMW, pro vaši ilustraci. Jen test sedmy nestihl, tak Tomáš musel improvizovat. Foto: Tomáš Strach, autickar.cz

Technické údaje

BMW 740Ld xDrive G12 (2018)

Motor: dvoukomorovým turbem přeplňovaný vznětový řadový šestiválec 2 993 cm³
Nejvyšší výkon: 235 kW (320 k) při 4 000 ot/min
Nejvyšší točivý moment: 680 Nm při 1 750 – 2 250 ot/min
Převodovka: automatická osmistupňová
Provozní hmotnost: 1 975 kg 
Maximální rychlost: 250 km/h
0–100 km/h: 5,3 s 
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 5,7 l/100 km
Spotřeba v testu: mezi 9 a 10 l/100 km (však je to BMW, ne? Přece se nebudu crcat :-D)

Zaujala vás poslední hezká sedma? Preferujete nenápadný luxus? Tak pokračujte sem.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

1 reagovat
afro-r1
12. 9. 2025, 08:14

Vsechny znacky rvou "povinne" na vsechny sve modely identicke predky, at se to k autu hodi nebo ne. Od kompaktu, pres limuzinu po dodavku. Identita, musi byt, at neni laik znejisten. A najednou se resi problem s optickym splyvanim jednotlivych modelu? Jak necekane, mily Watsone.

0
rock
12. 9. 2025, 08:37

Přesně, a zrovna BMW v tom historicky docela vynikalo. Když kouknu na čumáky E9 vs E3 (to jsme v první polovině 70. let!), tak tam na první dobrou moc odchylek nenajdu. E23 vs E28 se vpředu lišily jenom umístěním blinkrů, E34 vs E32 v podstatě až provedením prolisu na kapotě. Snad jediná trošku výrazněji odlišená byla až Banglova generace E60 vs E65.

0 reagovat
sheogh
12. 9. 2025, 09:09

Naprosto souhlas - pro me taky posledni 7er, od kteryho po zaparkovani clovek radeji rychle neutece.
A hokejka se me naopak moc libi, vytvari vlastne takovy oramovani dveri spolu se spodni chromovou listou na okne a sedmicku to odlisuje

2 reagovat
Jimi
12. 9. 2025, 14:11

Od určitého času nedává smysl pořídit si ojetinu z téhle kategorii vozidel. Samozřejmě ten pocit většího luxusu je nenahraditelný. Ale i když na ty banány je, má to víc problémů než je zdrávo. Prakticky zasponzoruješ nový bazén dvornímu opraváři a ten ti ještě rád natáhne červený koberec, když to tam dotáhneš. A podivnost komunity značky mluví za sebe a není v tom sama.

0
afro-r1
12. 9. 2025, 18:42

Dvorni (=osvedceni) opravari mivaji obvykle tolik prace (nebot jsou osvedceni), ze se k nim kazdy spis dobyva. ; o )

0
XTad
14. 9. 2025, 11:24

I pres drahy servis zaplati majitel za ojetinu mene, nez kolik stala nova.

0 reagovat
rivka
12. 9. 2025, 21:49

Dal bych přednost E38, ta se mi líbí nejvíc. Ze všech jejich nástupců je tahle sedmička ale nejnormálnější, tudíž nejelegantnější a tudíž nejhezčí. Chromy dole na bocích vůbec neva, zejména když tak krásně kontrastují s tmavým lakem, Jen ty přední, dole, mi přijdou už "krapet přespříliš". Jdu zkouknout německou inzerci, "veď, čo s načatým večerom?" :-)




0 reagovat
VK
15. 9. 2025, 12:23

Vlastně jsem zvědav, zda taková auta budou jakožto ojetiny ještě vůbec prodejná. Jestli se najdou lidi, kteří se nebudou bát, že se na tom budou sypat ta elektronická cingrlata luxusní výbavy jedno po druhém, navíc k pohonnému řetězci, podvozku a tak dále. Mě to tak pocitově odrazuje velmi spolehlivě.
-
Komentář upraven 15. 9. 2025, 12:24:11

0
StreetPro
15. 9. 2025, 14:50

Pokud si na tom majitel něco umí opravit sám, většinou to není takové drama... problém je, pokud i s banalitou jedete do servisu... protože v autorizáku je to povětšinou úlet finanční, v ne-specializovaném úlet mentální...

0
VK
15. 9. 2025, 14:57

No právě - to je většina lidí. Obzvlášť co se té elektroniky týče. Tak jak si jen malé procento populace bude vrtat v základní desce notebooku.
-
Komentář upraven 15. 9. 2025, 14:59:21

0
StreetPro
15. 9. 2025, 15:12

Tak ona ta elektronika většinou funguje, problém bývá v rozpadajících se plastech nebo těsněních... zkouknout, přemýšlet, koupit díl, vyměnit, hotovo... kolega v práci je typický příklad nešťastného majitele - chce mít bávo, ale nic na tom nebude/nemá čas/chuť dělat, s každou blbostí se jede nechat oholit... takže ho vlastně nechce mít, ale je mu líto peněz, co ho to už stálo, tak v tom pokračuje :-)

0 reagovat
Sato
15. 9. 2025, 18:30

vyzera to ze tam je podstatne menej miesta vzadu nez v 3kovom superbe, fakt to je long verzia?

0 reagovat
tomaass2
15. 9. 2025, 22:08

Tohle je asi opravdu s E38 nejkrásnější sedmička. Žádnou jinou bych si nevybral, a oceňuji u ní právě ten chrom místo lesklýho plastu v interiéru. Chápu stesk autora, a nechápu (vzhledově) tu novou ... opravdu to všichni zákazníci berou jen na to, aby se odlišili a ukázali prachy? To tu máme tolik kolotočářů a směnárníků?

Akorát jsem z okolí slyšel nepěkné věci na motory 40d, v porovnání s 30d?

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte