načítám data...

BMW 430d xdrive Gran Coupé: Problém očekávání

Správný bavorák je šestiválcová zadokolka s manuálem! Čísla prodejnosti však říkají něco jiného. Tak kdo tady má vlastně pravdu?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: BMW 430d xdrive Gran Coupé: Problém očekávání

Recenze vozů BMW obvykle vyvolávají ve čtenářích vysoká očekávání, stejně jako mnichovské vozy samotné. Není divu, v novinářských textech si vyvážené podvozky, výkonné a vytříbené benzinové motory a skvělá ovladatelnost obvykle vyslouží spoustu chvály, stejně jako v případě námi dříve testovaných 340i a 440i. Recenze vozů BMW jsou také obvykle vyhrazeny těm nejlepším řidičům z redakcí. Driftovací video, nebo aspoň fotka je povinnost. A já jednoho rána nasedal v Praze do krásného modrého Gran Coupe a říkal si, co s tím tak asi budu dělat. Jediné, čím jsem si byl jist, že auto v tyrkysové barvě s bílým interiérem mi ze všeho nejvíc připomíná postavu Elsy z jedné pohádky od Disneyho.

Dobrá, dostal jsem na test naftovou čtyřkolku s automatem, a takových BMW se u nás prodá nejvíc. Současně jsem dostal auto na pohled velice zajímavé, s karoserií slibující svižné a elegantní cestování. To bych mohl zvládnout. Šestiválec, byť naftový, byl příjemný bonus. Takže, co jsem nakonec zjistil? To se dozvíte brzo, nejprve si ale musíme vysvětlit, co je ta řada 4 Gran Coupe zač.

Číslovkou 4 označuje BMW sportovněji laděné modely, vzniknuvší na základech řady 3. Čtyřka je označení pro coupé, cabrio a právě Gran Coupe. Poslední jmenované představuje zástupce kategorie čtyřdveřových coupé (ano, vím, že se některým z vás zvedá krevní tlak), kategorii mně osobně velice sympatickou. Máte čtyři dveře jako u sedanu, ale jako bonus elegantnější a štíhlejší siluetu. V případě BMW je Gran Coupe také liftbackem, přidanou eleganci tedy doplňuje poněkud nečekaně také větší praktičnost. Stále se ovšem nemohu ubránit pocitu, že dělat elegantní sedan/čtyřdveřové coupé z běžného coupé, postaveného na základech klasického sedanu, je poněkud overkill. Možná je to ale jen otázka pohledu.

Pokud vám interiér auta ve většině ohledů připomíná ostatní trojky a čtyřky, nebudete se mýlit, ale je tu pár speciálních prvků. Zaprvé, bezrámová okna, běžná u coupé, jenže tady máte čtyři dveře. Velice hezké, ale dalo by se čekat že budou současně zdrojem vysokého aerodynamického hluku. Omyl, okna jsou odhlučněna a utěsněna velice dobře. Bohužel valivý hluk od kol se do kabiny dostává o něco více, než by si člověk přál. Jistou daň si karoserie však vybere v prostoru pro cestující vzadu, zejména ve vertikálním směru. Místa na hlavu holt není na rozdávání a delší cesty vzadu by pro vyšší postavy nemusely být příliš pohodlné. Naopak vepředu není co vytknout, perfektně nízký posaz se širokými možnostmi nastavení a výborné sedačky s dofukovacími bočnicemi jsou zárukou příjemného pobytu za volantem. Ten má sice na můj vkus příliš tlustý věnec, zdá se však, že v tomto názoru jsem osamocen. Jo a mimochodem, ty nádherné bílé sedačky si neobjednávejte, pokud rádi nosíte jakékoli tmavší kalhoty. Ušetříte si hodně času a nervů při čištění.

Strohá fakta máme za sebou, jde se jezdit, tam bude určitě bavorák excelovat. Jenomže, mě ze začátku moc neokouzlil. Postupem času se ovšem ukázalo, že šlo o problém očekávání. Vysvětlím hned. Čekal jsem, že Gran Coupe bude pohodlný a bleskurychlý dálniční cestovatel. Bleskurychlý je, k tomu se dostaneme za chvíli. Ale pohodlný? Ne tak docela. Samozřejmě dost záleží na tom, co pro vás znamená pohodlí, většina pasažérů však hodnotila BMW jako trochu zbytečně tuhé. Přitom ale jezdí na osmnáctipalcovým kolech s pneu bez tuhých dojezdových bočnic. Záhy se ukázalo, že podvozek je sice adaptivní, ale současně je to také M Sport podvozek. Běžný adaptivní podvozek vám udělá lepší službu, pokud je to váš šálek čaje. U adaptivního podvozku s přídomkem M ani komfortní mód neznamená obláčkově hladkou jízdu, ne snad že by z vás vyloženě vytřásl duši, ale marketingově řečeno poskytuje sportovní zážitek z jízdy. V tom špatném slova smyslu.

Jeho schopnosti ovšem více než oceníte v zatáčkách. Popravdě, cestou z Prahy po D1 jsem někde u Humpolce z dálnice prostě sjel. Nebavilo mě to, našel jsem nejbližší sjezd a jal se pokračovat po okreskách. Odhadovaný příjezd do cíle se sice protáhnul o dvě hodiny, ale nelitoval jsem. Jestliže s tímto podvozkem Gran Coupe na dálnici moc neexceluje, na okresce paradoxně funguje mnohem lépe. Na Vysočině tak nepředstavovala ani vyšší hmotnost (bezmála 1800 kg) pražádný problém. A jak už to tak bývá, podvozek fungoval tím lépe, čím více jsem na něj tlačil. Náklony se prakticky nekonají a když už, tak jen do té míry, abyste věděli, jak se aktuálně přesouvá hmotnost na jednotlivá kola. Čitelné, srozumitelné, díky příjemné poloze sedačky nízko a uprostřed rozvoru opravdu radost.

U testované konfigurace však musíme hned, jakmile řekneme něco o podvozku, zmínit také systém xdrive. Přece jsem vám říkal, že je to čtyřkolka. Ale panebože jaká! Vtip je v tom, že tady jsou přední kola hnaná proto, aby vám pomáhala. Zpočátku jsem nevěřil, že to bude nějak výrazně poznat, ale celek prostě funguje výborně. Kdykoli je potřeba, předek vám pomůže s trakcí, což ale neznamená nějakou nedotáčivost pod plynem, naopak, když už si nedotáčivost vyvoláte, můžete ji snadno řešit právě plynem. A stejně je to i s přetáčivostí. Na mokru je krásně cítit, jak zadní náprava pomáhá autu stáčet se do zatáček, aby na výjezdech opět pomohl předek, a auto impozantní rychlostí vystřelilo na rovinku vstříc další zatáčce. Omezte zásahy stabilizace přepnutím voliče režimů do polohy Sport Plus a můžete si užít i nějakou tu přetáčivost, samozřejmě za stálého dohledu elektronických pomocníků. I ty však můžete vypnout, přejete-li si.

Uvedu příklad. Měl jsem čtyřkolku, těšil jsem se na sníh. Samozřejmě sněžilo, a samozřejmě se nic z toho neudrželo, výsledkem byla akorát mokrá hnusná kaše. Na té jsem ovšem zjistil, že si Gran Coupe vyloženě chce hrát a nemá problém na požádání odsadit zadek, jak se na BMW sluší, to vše za dokonalé jistoty, s klidným nástupem přetáčivosti, nic záludného nebo snad děsivého. To samé se koná při nájezdu do zatáčky, když si budete přát. Ale došlo i na ten sníh. Jako zázrakem jsem našel dostatečně velký a bezpečný plácek celý pokrytý rozmoklým kluzkým sněhem, a nad to ještě jedno krásné esíčko, opět dostatečně široké, s podobným povrchem. Tam se teprve ukázalo, jak nádherně funguje xdrive. Auto se dá elegantně vodit bokem, a ani nemusíte mít stabilizaci zcela vypnutou, i v režimu Sport Plus je dostatečně benevolnentní. Museli byste být opravdu velké nemehlo, aby vás tento vůz nějak vytrestal, když i já jsem si s ním dokázal hrát. Jen musíte mít na paměti, že čtyřkolka, jakkoli snadno se nechá vodit, ve smyku také stále zdatně zrychluje. Na to je dobré pamatovat hlavně tehdy, plánujete-li na kluzkém povrchu také brzdit. Tam vám totiž čtyřkolka nebude příliš platná, ačkoli brzdy samotné jsou výborné a pracuje se s nimi na jedničku.

Možná byste řekli, že jsem zapomněl na motor. Nezapomněl, ale i když je naftový šestiválec skvělý, těžiště auta je přece jen někde jinde. Jistě, je to šestiválec a je moc příjemný. Dokonce i hezky zní, ačkoli v režimech Sport a Sport Plus s poněkud umělým přízvukem. Jeho 560 Nm je fascinujících a dokáže vykouzlit obstojné zrychlení za jakékoli situace. Stejně ale v koutku duše víte, že chcete benzín. Pochopím však, když zvolíte jeden z naftových šestiválců, ať už jsou vaše důvody jakékoli. Jsou jednoduše skvělé.

To samé převodovka. Naše oblíbené osmistupňové ZF, navíc dobře naladěné, ne tak, jak se občas přihodí v jistých britských vozech. V komfortním módu o ní nevíte, v režimech sportovních při řazení chválně maličko cuká. Prý to tak zákazníci chtějí. Inu, dobrá, BMW asi ví, co dělá, já to chci bez kopanců. Buď jak buď osmikvalt je skvělý a řadí tak, jak byste chtěli. A když moc chcete, můžete použít pádla a sázet si tam kvalty dle libosti, ve sportovním režimu můžete jet třeba celou cestu v omezovači, automat sám řadit nebude. Reakce na povely pádly jsou bryskní, opravdu se najde nekdo, kdoještě pochybuje o hydroměniči od ZF?

 

Verdikt

Vynést verdikt nad testovaným BMW je něco, co mi dělalo starosti již od chvíle, kdy jsem poprvé probudil šestiválec k životu. Zdá se totiž, že Gran Coupe není nutně tím, co od něj většina lidí čeká. Je to BMW, navíc čtyřková řada, to přece musí být sporťák. Jenomže je to také čtyřdveřové coupé, které spíše slibuje cestovatelského ducha a pohodlné dálniční přelety ve vysokém tempu. Kvůli použití M adaptivního podvozku však při dálničních jízdách budete postrádat jistou míru sofistikovanosti, vyšší hmotnost a naftový motor zase tolik nepodporují dravého sportovního ducha. To však neznamená, že by Gran Coupe bylo špatným BMW, nebo snad dokonce špatným autem. Jeho schopnosti jsou impozantní, jenom vyniká jinde, než byste bývali čekali. Zbytek je pak klasický bavorák, jak jej znáte. Skvělá pozice za volantem, interiér prakticky shodný s ostatními modely trojkové a čtyřkové řady, skvělý iDrive, přehledné a praktické ovladače všeho, a také třeba poněkud málo odkládacích prostorů. Každopádně základ je solidní, oproti sedanu díky výklopné zádi navíc docela praktický, a také velmi stylový. Všechno ostatní už je otázka konfigurace. Máte-li tedy o Gran Coupe zájem, směle do toho, určitě vám bude dělat radost. Jenom dobře vybírejte, hodně přemýšlejte a neustále konfigurujte. Možností je, jak se na německou automobilku sluší, nekonečně, a něco mi říká, že najít tu správnou konfiguraci může chvíli trvat. Pak vám ovšem garantuju, že budete velice spokojeni. A jen tak na okraj, ta nádherná barva se jmenuje Snapper Rocks Blue.

Technické údaje 

Motor: přeplňovaný vznětový šestiválec 2 993 cm3
Výkon: 258 koní (190 kW) v 4 000 ot./min
Točivý moment: 520 Nm ve 1 500 – 3 000 ot./min
Převodovka: osmistupňová automatická
Pohotovostní hmotnost: 1 755 kg 
Maximální rychlost: 250 km/h
0-100 km/h: 5,3 s 
Kombinovaná spotřeba (udávaná): 5,3 l/100 km
Kombinovaná spotřeba (dosažená) 8,0 l/100 km 
Cena (430d xdrive Gran Coupé):  1 458 600 Kč
Cena testovaného vozu (Luxury Line, Sport AT): 1 964 616 Kč


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

VK
VK
22. února 2018, 12:44
0

V Mnichově se koukám naučili dělat i barvy.

reagovat
Anorex
22. února 2018, 12:48
3

Tak oni barvy i umí, ale nikdo si je evidentně nechce kupovat podle toho, co je vidět na silnicích :-(

beastar
22. února 2018, 13:56
1

Přesně oni v individualu uměli vždycky cokoliv. Jenže si to koupí každej 20 kolík.

Matěj Podhorský
22. února 2018, 14:30
2

Já si nejsem úplně jistý, že zrovna tahle barva je z programu Individual. Dokonce není ani tak drahá, je tam příplatek snad 1000 Eur. Interiér Individual zcela jistě je, kůže je Merino a je skutečně kvalitní a dobře provedená, navíc moc příjemná na dotek, to se až tak často nevidí. Zvolil bych ještě jiný odstín, bílá je naprosto šílená a velice ráda chytá barvy oblečení. Volil bych taky jiný volant, ten sportovní, s kulatým středem. Stejně to není auto pro mě, ve finále mi přišlo moc rychlé, a tak jsem i jezdil. A protože tohle o sobě vím, preferuju přece jen klidnější a důstojnější auta, která mě i přes dostatek nebo přímo přebytek výkonu nenutí za volantem překračovat rychlostní rekordy. Možná nejsem dostatečně dospělý, možná z toho nikdy nevyrostu, možný je vše.

beastar
22. února 2018, 14:51
0

Já se ti nedivim. Já proti tomu autu naprosti nic nemám. Líbí se mi. Jako daily bych to ale nechtěl. Prostě to na mě všechno působí tak nějak strojeně a nepravě. Plus svět venku zrychluje a v autě o tom nevíš.

Jimi
22. února 2018, 15:11
0

individual barva to není, ty jsou přes 50k, tahle je za 24k, S tím X-Drive je to nějak vyšší, i ten zadek trčí nějak moc nahoru. Ještě 2cm a máme z toho módní Crossover... Ty světlé kůže jsou ošemetný, děcka bych tam nerad pouštěl, ale na fotky jsou dobrý. Když začnete v konfigurátoru rozšafně zaklikávat, tak bez problémů atakujete 2mil. a to bych už přemýšlel radši o 6-ce v GC, i když ta pokračuje samozřejmě dál...

beastar
22. února 2018, 15:19
0

To je to co myslím dole v komentáři. Ten ceník je prostě odvážný, ale bavoráky byly vždycky docela drahý. Ze samotný podstaty věci. Nemyslel sem že tahle barva je individiual ani sem to nehledal. Šlo mi o to odpovědět Mr.VK že oni barvy uměli vždycky jen lidi to nekupovali tak moc páč je to Xpensiv. Jinak k té módě podobná debata tady https://www.autickar.cz/clanek/mercedes-ukazuje-sedan-od-amg-maskovany-po-vzoru-need-for-speed/ ...... Prostě to prosklení a výška jim dělá dneska problém všem... No asi to lidi tak chtějí.

VK
VK
22. února 2018, 15:40
0

To je něco, co jsem nikdy nechápal. Auto za půl druha milionu, připlatit si pětadvacet tisíc za jinou barvu než bílou je ovšem příliš.

PeterLuk
22. února 2018, 15:52
2

BMW má v ponuke veľmi pekné farby. Tie ich modré a červené laky, alebo tieto bledomodré, béžové... dokonca stále vyrábajú aj slušné autá. Ale nakoniec drtivá väčšina u nás jazdiacich BMW sú čierne, prípadne biele X6 a X5, takže to len nevidno... :/

beastar
22. února 2018, 15:59
0

VK: Tomu se říká mít něco extra. Možná je to dost ty jejich příplatky, ale pořád je to prémie. Stejně je to i u konkurence. Potom těch bílejch a obyčejnejch barev je většina. Já bych za to taky pade nedal, ale někdo asi jo. Pro někoho včetně mě je důležitá technika a ne barva a takovejch nás bude víc. Měl sem i auto v barvě magenta a v pohodě :)
-
Komentář upraven 22. 2. 2018, 16:44:23

Safa
22. února 2018, 21:50
0

Matěji, Merino kůže? Já dosud žil v domnění, že Merino je druh vlny podle stejnojmenného plemene ovcí. Oni dávají na potah ovčí kůži? Vrazi! :o)

Vojta Dobeš
22. února 2018, 23:00
0

Nevím, jestli je to z vovce (takhle kdyby to bylo z Vovce, to bych si to šel koupit), ale opravdu mají něco, co se jmenuje kůže Merino.

beastar
23. února 2018, 02:35
0

Merino je z wovce.

Perunwit
25. února 2018, 09:37
0

Merino je jemnější kůže, montuje se už od E65/E66. Díky svojí jemnosti se ale nedělala větraná, nevím, jak to má tohle auto, nekoukal jsem.

Matěj Podhorský
25. února 2018, 19:39
0

Nemá větrání

beastar
22. února 2018, 14:03
0

No dobrej test. V dnešní době bych od nafty víc nechtěl. Těch 8 při tom jak se s tím jistě jezdilo ujde:) Ta sportovnost tedy leží v nesmyslně tvrdém m podvozku. Zase kdo by si to dneska kupoval za účelem aby blbnul. Na to si nekoupis čtyřkolku se 4 dveřma a naftou. Má to styl(větší než Arteon třeba) jezdí to za málo, umí to zapojit obě nápravy a je to vevnitř Bmw. 5.3 sekundy a 260 koní na cesty napříč světem fajn. A na dálnici při rozjezdu z kolony nejrychlejší kára. Jen ta cena je typicky bayernische nastřelená řepa. A co se mi nelíbí ty motory by nemuseli znít jak závodní tahač to jim asi poradil někdo chytrej jak rádio od Renaultu:))

reagovat
krab
22. února 2018, 17:13
1

Je to hezky vymyšlené auto. Liftback s bezrámovými okny mě přijde jako opravdu zajímavý nápad.
Když jsem brouzdal tu a tam konfigurátorem, těch možností je hodně, ale o některé verze jsme ušetřeni. K M-sport paketu nejdou zdaleka všechny barvy a v programu individual je jich taky jen asi šest. Ovšem krásných. Příplatek 24, resp. 52 či až 89 tisíc za barvu je v téhle třídě zvykem. Nakonec auto se nějak nakonfiguruje, vyleze z toho nějaká cena a pak se řeší nějaká nabídka prodejce....

Moje Gran Coupe by bylo 440i se sportovní automatickou převodovkou (manuální převodovka nejde) v M-sport paketu, barvě citrine black a v koženém čalounění Merino ( Nutmeg / black) z programu individuál. Něco jako vyobrazená, ale tmavší.

Tak člověk si může hrát s konfigurátory do sytosti, ten BMW je trochu těžkopádnější, ale i tak je to sranda. No s pár příplatky by mě tahle sranda stála taky skoro 1.8 mega ceníkově. BMW ist BMW :)

reagovat
ratan groch
22. února 2018, 20:53
1

Male vysvetlenie:
"Stále se ovšem nemohu ubránit pocitu, že dělat elegantní sedan/čtyřdveřové coupé z běžného coupé, postaveného na základech klasického sedanu, je poněkud overkill"
Rozmyslas spravne, ze coupe sa bezne robia tak, ze sa v sedane zrusia zadne dvere.
Avsak uz predchadzajuce Coupe a Kabrio od Chrisa B., E92 a E93 oznacovane ako trojkove kupe a kabrio bol takto oznacovane len kvoli svojej velkosti. Islo vsak o samostatnu originalnu platformu, ktora nevychadzala zo sedanu.
A nasledujuce modely po nich sa uz oznacovali ako stvorka.
Cize Gran Coupe je stvordverove auto, ktore vychadza s originalneho coupe trojkoveho radu.

A co sa mojho pohladu na existenciu Gran Coupe tyka, tak to povazujem za velmi nestastne. Coupe ma mat 2 dvere.
Takto uplne jednoducho davam vsetkym zenam silnu informaciu, ze v tomto aute nejazdia deti a v pripade zaujmu ich mozem zviest.

reagovat
Matěj Podhorský
26. února 2018, 14:47
0

OK, takhle by to snad dávalo smysl, ale nevěřím tomu, že se jedná o jinou platformu, zrovna v dnešní době unifikace platforem bych čekal, že procento sdílených dílů bude co největší.
Každopádně, co opravdu nechápu, je existence 4GC a 3GT vedle sebe.

ratan groch
27. února 2018, 15:36
0

Matej,
uz verzia E92,E93 sa mala povodne nazyvat ako stvorkovy rad, ale zacalo sa s tym az od F-kovej verzie. Ostalo to kvoli nazvu M3, ktoru kvoli tradicii nechceli vtedy premenovat na M4. Ako dalsia podpora faktu svedci aj to, ze na rozdiel od predchadzajucich modelov, ktore mali rovnakeho dizajnera/ov vo vsetkych karosarskych verziach rovnakej triedy, tak pri modeloch E90-93 sa o dizajn coupe postaral Karl John Elmitt, zatial co sedan a kombi vytvoril Hans-Bruno Starke.
Viem to len preto, ze mam E92.
Tak ci onak, tvoje clanky su velmi dobre a rad ich citam.

Matěj Podhorský
27. února 2018, 15:42
0

Ok, děkuju za poučení i za slova uznání, potěší to ;)

Skipper
22. února 2018, 20:54
1

Celkem se mi i líbí, prakticky by dokázalo nahradit všechna moje auta, ale tak nějak mě uź současná BMW moc neoslovují. A když už, tak klidné i ten Xdrive, ale s benzínovou R6.

reagovat
MartinCoupe
01. dubna 2018, 19:44
0

Tohle je proste nadherný auto!

reagovat
beastar
01. dubna 2018, 21:34
0

Si piš drifty jedna báseň. Na šestce na střeše toho centra sme s tim kreslili elektrikářský runy jako opravář komínů Hanz.

MartinCoupe
01. dubna 2018, 21:38
0

To ste mi měli říct, dorazil bych taky vykroužit pár donutů... ;-)

beastar
01. dubna 2018, 22:48
0

Šak bych ti řek. Byla to spontánní akce slušných řidičů tak nebyl čas řešit kdo je kdo. Rozkaz zněl jasně přivolat na sebe hněv pčr což se logicky po pár powa supa driftech a pubertálních pokusech o donáta bezpečne podařilo. Jak to říkaj freude am fahren.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chrysler 300C Hemi 5.7 2008
Chrysler 300C Hemi 5.7

2008 rok výroby
360 koní výkon
5 700 ccm objem

Jeep Wrangler MOAB edice, DPH 2014
Jeep Wrangler MOAB edice, DPH

2014 rok výroby
197 koní výkon
2 777 ccm objem

Ford Expedition Platinum 2015
Ford Expedition Platinum

2015 rok výroby
365 koní výkon
3 500 ccm objem

Ford Crown Victoria original policejní vůz  2006
Ford Crown Victoria original policejní vůz

2006 rok výroby
242 koní výkon
4 601 ccm objem

Chevrolet Corvette Z51 2009
Chevrolet Corvette Z51

2009 rok výroby
443 koní výkon
6 199 ccm objem