načítám data...

BMW 330e xDrive: Dokonalost díky detailům

BMW vyvinulo plug-in hybridní systém, který může být vzorem pro všechny ostatní. Auto ale nezapomíná být tím pravým bavorákem!

zobrazit celou galeriiFoto:   D&H foto

David vám před týdnem přinesl skvělý test trojky ve verzi M340d. Jenže co když vám už nafta tak trochu smrdí? Je tu přece benzínová trojka. Že byste už chtěli něco trošku modernějšího? BMW pro vás má také řešení – i4. To je taková trojka kupé se čtyřmi dveřmi a pohonem čistě na elektřinu. Mimochodem skvělé auto, jak už nám potvrdila třeba Viola nebo Honza. Co? Že nebudete stát hodiny na nabíječkách? I pro vás je tu trojka přesně na míru – BMW nabízí dvě plug-in hybridní verze, takže spojení tradice a moderny – spalovacího motoru a elektromotoru.

BMW řady 3 pro mě představuje ten “nejbavoráčtější” bavorák. Stabilní základ nabídky, který je tu s námi již od roku 1975 – takže za dva roky oslaví padesátku! Už od svých začátků se vyrábí v nepřeberném množství verzí a tuto tradici ctí dodnes. Vždyť tu máme sedan, kombík, kupé, čtyřdveřové kupé i kabriolet. Něco z toho je tedy v řadě 4, ale to je taková hezčí trojka. Navíc ta nepřeberná šířka nabídky v pohonech, kterou jsem naznačil o odstavec výše. A fandy BMW jistě potěším povinnou zmínkou o vrcholu nabídky v podobě M3. Tohle je zkrátka jedna z těch milionu maličkosti, která dělá z německé velké trojky ty opravdové prémiové výrobce. A i o těch maličkostech celé auto je.

DH foto

Pojďme už ale konečně k tomu stříbrnému kousku, co vidíte na fotkách. Je to BMW 330e xDrive Touring a celý týden mě nepřestávalo bavit.

Teď bych mohl vzhled odbýt odkazem na Davidův test, ale neudělám to kvůli jedné podstatné věci – prohlédněte si tuto trojku pořádně. Takhle to totiž vypadá bez M paketu, který se snad stal povinně zaškrtnutou kolonkou pro každého, kdo si auto konfiguruje. Ani si nevzpomínám, kdy jsem viděl BMW se základními nárazníky. Dobře, teď trochu přeháním, ale musím říct, že jsem byl překvapený, jak elegantně na mě tento kombík působí. Zapomeňte na černé ledvinky nebo rámy oken. Na přehnané velké vstupy vzduchu nebo difuzor na zadním nárazníku. Tady vidíte, že i sportovní auto nemusí hned vypadat přehnaně agresivně. Možná tomu pomáhá i tato decentní šedá metalíza (Skysraper Grey 26.286 Kč) nebo provedení Touring (+45.500 Kč). Hlavně má ale trojka, tak jak měla vždy, ty správné proporce s dlouhou kapotou a kabinou posunutou více vzad. S tímto základem zkrátka nejde postavit ošklivé auto.

DH foto

Uvnitř už se změn po modernizaci událo více. Tou hlavní je výměna klasické kapličky přístrojů a středové konzoly za jeden dlouhý panel s dvěma displeji. Tady asi půjdu proti proudu, ale mně se tohle uspořádání líbí. Jistě tomu pomáhá i provedení displejů, které je naprosto perfektní – jsou jemné, mají perfektní podání barev, systém je rychlý… Zdánlivě není co vytknout. Ale přece si něco najdu a je to pro mě jedna ze dvou největších výtek k tomuto autu. Opravdu BMW nemohlo ponechat jako jednu z možností nějaké normální zobrazení přístrojové desky? PHEV trojka nabízí buď to, které vidíte na fotkách, nebo ještě jedno mnohem šílenější. Nemám s tím problém, ať tam klidně jsou na výběr, ale čekal bych ještě nějakou umírněnější verzi. Neříkám hned, že to musí být dva kruhové budíky s ručičkami a oranžovým podsvícením … I když proč vlastně ne? Vždyť právě displeje nám dávají tu možnost, aby si každý zvolil, co mu vyhovuje. Už se těším na dobu, a věřím, že jednou přijde, kdy si každý bude moci třeba v konfigurátoru značky sestavit budíky přesně podle sebe a ty se pak bezdrátově přehrají do auta. Samozřejmě za příplatek.

DH foto

Co potěší, je ponechání otočného ovladače iDrive se zkratkami kolem něj. Ovládání systému je s ním sice o trochu pomalejší a složitější, ale vyhnete se otiskům prstů, které mě vždy rozčilují. Ke skvělým předním sedačkám (sportovní sedadla 9490 Kč, elektrické nastavování s pamětí řidiče 32 526 Kč, bederní opěrka u řidiče 4056 Kč, nastavení šířky sedadla řidiče 3250 Kč, vyhřívání předních sedadle 11 648 Kč) se dostanu ještě u pocitů z jízdy, teď se přesuňme dozadu. Zadní sedadla se v posledních generacích proměnila na něco, co už se dá opravdu používat i pro lidi. Při usazení mám před koleny překvapivě velkou rezervu a nad hlavou taky malinko místa zbývá. Jak je to možné, když je kabina posunuta dozadu? BMW zkrátka natlačilo zadní sedačky více mezi podběhy, což pomáhá hlavně podélnému prostoru. Naopak tím trochu trpí místo napříč. O třech dětských sedačkách snad v trojce nikdo nepřemýšlí, ale nepočítal bych ani s pátým cestujícím i na kratší vzdálenosti. Pro dva je to tady ale velmi pohodlné posezení.

Celá kabina působí dost luxusně. Obzvláště hezká je bílá kůže Vernasca Oyster s dekorativním prošíváním (55 562 Kč), ale praktičtější bude asi nějaká z tmavších variant. Pak tu máme třeba obšití palubní desky kůží (13 546 Kč), galvanickou povrchovou úpravu ovládacích prvků (2704 Kč) nebo ambientní osvětlení (10 036 Kč). Každodenní používání zpříjemňuje i samostatně otevíratelné okno zavazadlového prostoru. Sám jsem byl přikvapený, jak často jsem tuto drobnost nakonec používal. Pak perfektně fungující LED světlomety (27 092 Kč), tempomat s udržováním vzdálenosti a funkcí Strop&Go (17 602 Kč), a tak bych mohl pokračovat ještě pár odstavců. Jistí si můžete být tím, že všechny vymoženosti, co tu jsou, fungují přesně tak, jak mají. Ano, i bezpečnostní asistenti. Navíc na co sáhnete, to bude příjemné a kvalitní. Tady není prostor na kompromisy a BMW to dobře ví.

DH foto

A konečně to hlavní, čím se tato trojka odlišuje od těch běžnějších verzí – hybridní pohonná soustava. Celý popis by šel zkrátit do pochvalného konstatování: Přesně takhle by měl plug-in hybrid fungovat. Ale pro přesnější popis to trochu rozvedu. Nyní zas trocha čísel. BMW 330e pohání čtyřválcový dvoulitrový benzínový motor s turbem o výkonu 135 kW a točivém momentu 300 N.m. Ten doplňuje synchronní elektromotor o výkonu 80 kW, který je integrovaný do osmistupňové automatické převodovky. Součtem se dostáváme k maximálnímu výkonu celé soustavy 215 kW a 420 Nm. Tuto hodnotu ale auto poskytuje pouze po dobu deseti vteřin a v režimu XtraBoost, jinak je „stálý“ maximální výkon 185 kW. Elektromotoru dává napětí 12 kWh li-on akumulátor s využitelnou kapacitou 11,15 kWh, který by měl zajistit 47 až 58 elektrických kilometrů.

Nejdříve k té čistě elektrické části. 80 kW je pro každodenní jízdy tak akorát a brzdou provozu auto rozhodně nikde není. Kopanec do zad, který umí některá elektrická auta, tady ale nečekejte. Při teplotách lehce nad nulou jsem bezpečně najížděl přes 40 čistě elektrických kilometrů na baterku, a tak věřím, že v letních měsících je udávaný dojezd opravdu dosažitelný. Jenže vás asi bude spíš zajímat těch deset vteřin s XtraBoost režimu, co? 

DH foto

Možná se nad časovým omezením usmíváte, ale v reálném světě o omezení moc nejde. Když máte auto, které pohání skoro 300 koní, tak na českých okreskách nebude tolik míst, kde můžete opravdu držet tak dlouho pedál na podlaze. Ony tam totiž ty rychlosti skáčou zatraceně rychle. Tady už se dostanete i k tomu kopanci do zad při prošlápnutí plynu. Čtyřválec má pěkný zvuk, i když na šestiválec to samozřejmě nemá. Má ale rád vytáčení a převodovka ho svou přesnou prací podporuje. Té jde vytknout snad jen pomalé přeřazení z D do R a zpátky, jinak jako by vám četla myšlenky.

 Vynikající pocit z řízení podporuje pohon primárně zadní nápravy, takže vás auto do zatáčky tlačí. Lehký předek (tady zas přítomnost čtyřválce proti šestiválci výhodou) nemá nejmenší problém hbitě měnit směr jízdy ze strany na stranu a nedotáčivost skoro nezná. Mnohem dříve se ozve pud sebezáchovy řidiče. Spíš než přední náprava začne ztrácet přilnavost celé auto vlivem vyšší hmotnosti. Prostě 1955 kg udělají své, a i když je těžiště nízko a uprostřed auta, je cítit, že od určitého bodu (znovu ale píšu – který leží fakt daleko) už je to moc. Jenže třeba od Davidovy verze 340xd je to jen o 85 kg navíc. To už není zas o tolik moc.

DH foto

Podvozek při svižné jízdě budete milovat pro jeho upovídanost. Víte o každé díře, spáře, kamínku nebo snad přejeté berušce. Ale ne nějak špatně. Víte, že to nastalo, ale auto vás o tom jen přes konečny prstů na volantu a zadek v sedačce spíše informuje. Žádná nepříjemná rána nebo nedej bože odskočení v zatáčce. Vše navíc podporuje skvělé sedadlo řidiče, které se dá nastavit dost nízko. Elektricky si můžete sevřít boky opěradla, a tak si příjemnou polohu najde opravdu každý. Přesně takhle to má vypadat. Jenže když zvolníte a zas začnete jezdit jako spořádaný občan, který nechce přijít o řidičský průkaz, tlačítkem si možná na sedadle povolíte sevření boků, ale povozek neztichne. Stále je stejně ukecaný a sportovně tuhý, i když bych tady možná ocenil otočku více do komfortu. Stále se při přejezdu nerovností nedá mluvit o nějakém nepohodlí, ale BMW dobře ví, proč má podovozek možnost volby jen mezi Normal a Sport. Komfort v režimech chybí. Možná by to mohl vyřešit zas nějaký příplatek …

DH foto

Zajímá vás spotřeba? Jako s každým plug-in hybridem je těžké to nějak vyčíslit. Při jízdě čistě na elektřinu auto potřebuje přibližně 25 kWh na každých 100 km. Při jízdě s vybitou baterií byl můj nejlepší výsledek 6,2 litru na 100 km, ale reálně počítejte spíše s hodnotou kolem 7,5 litru. No a dlouhodobá spotřeba je cokoli mezi těmito hodnotami. Výsledek je dám především vaší disciplínou ohledně nabíjení a také denním nájezdem. Plug-in hybrid se samozřejmě hodí hlavně pro ty, kteří mají každodenní přístup k nabíjecímu místu – a stačí i obyčejná 220V zásuvka, která auto přes noc spolehlivě dobije.

Pokud se jedná o cenu – BMW své hybridní (i elektrické) modely naceňuje poměrně zajímavě. Jejich ceny se totiž velmi podobají svým spalovacím protějškům a zákazník tak opravdu dostává možnost volby pohonu přesně podle svých potřeb. BMW 330e xDrive Touring začíná na částce 1 519 700 Kč. Proti tomu BMW 330d xDrive Touring stojí od 1 537 900 Kč a obdobné 330i je za 1 431 300 Kč. K tomu ale dostanete opravdu dlouhý ceník příplatkové výbavy, jak už jsem se snažil naznačit v textu. Některé příplatky mi přijdou samozřejmé, ale mnoho z nich je vyloženě pro individualizaci na míru. Částky jsou často poměrně rozumné, ale počítejte s tím, že těch kolonek nakonec nezaškrtnete jen pár. Mnou testované auto se tak dostalo na ceníkových skoro 1,9 milionu korun. Není to málo, ale popravdě už jsem jel i v horších autech, co měly cenu vyšší. Podle mě si tahle trojka umí svou cenu obhájit.

DH foto

Závěr

Mám rád plug-in hybridy a BMW 330e je asi zatím tím nejlepším, jakým jsem jezdil. Auto nabízí hodně možností pro správné nastavení v každé situaci, ale když se tím zabývat nechcete, stačí nechat klasický Hybrid. Při zadání cíle do navigace bude auto přesně vědět, na jakých místech je výhodnější použít elektřinu  a kdy zapnout spalovací motor.

Nejen že auto funguje správně jako hybrid, ale funguje správně i jako trojkové BMW. Svižnou jízdu si vyložené užívá a auto k ní vybízí. Rychlostní limity se zde dodržují opravdu špatně. Výkonu je rozhodně dostatek a díky elektromotoru je dostupný mnohem dříve než u jakékoli spalovací verze. Podvozek vám vykecá úplně všechno v tom nejlepším slova smyslu. Daní je trochu nižší komfort pro každodenní používání, ale kdo si kupuje silné BMW pro pomalou jízdu.

DH foto

Vybral bych si tohle auto? Pokud bych se nemusel zamýšlet nad rozpočtem, tak klidně jo. Pokud bych musel volit trochu racionálně, asi bych se spokojil i s verzí 320e, která má shodný elektromotor, ale benzínový dvoulitr je naladěný na 120 kW a postrádá XtraBoost režim (ten dává + 30 kW na těch 10 vteřin). Asi bych se obešel i bez čtyřkolky a nechal pohánět pouze zadní kola, a tím bych začínal cca o 200 tisíc níže.

Jenže trojka má tolik skvělých možností: 330i, 330d, M340i, M340d, i4 … Hybridy 330e a 320e tak možná nebudou první volbou pro toho, kdo chce opravdu BMW řady 3. Jistě by ale měly být volbou pro ty, kdo chtějí dobrý plug-in hybrid.

 

Technické údaje

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1998 cm3
Výkon: 135 kW při 5000 ot/min a 300 Nm při 1350 – 4000 ot/min
Elektromotor: synchronní v převodovce, 80 kW, 265 Nm 
Celkový výkon soustavy: 215 kW a 420 Nm 
Převodovka: osmistupňová automatická
Maximální rychlost: 225 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 5,9 s 
Pohotovostní hmotnost: 1955 kg 
Cena BMW 330e sedan: 1 407 900 Kč
Cena testované verze (330e xDrive Touring + příplatky): cca 1 890 000 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Skipper
27. března 2023, 18:34
4

Od dob, kdy mi u nového Mini odešly vr 48 tis km rozvody, tak opravdu tuto automobilku nemusím. A to jsem měl dvě E39... Auto je to hezké,ale důvěra je tatam.

reagovat
Mi
Michal Lenc
27. března 2023, 20:08
0

Mě by zajímalo, protože to docela chválíš. Kdybych měl dva miliony na auto a chtěl jsem kombíka v hybridu, jestli bych zvládnul překousnout ten příšerně hnusnej výkus v obrazovce. Na jednu stranu si řekneš, čert to vem, jsou to jenom budíky. Na druhou stranu, koukáš na to z celého auta nejvíc. Navíc je to úplně zbytečně, protože evidentně třeba Apple dokáže kameru s infračerveným scannerem obličeje dostat do obdélníku 25x4mm. Která navíc není v OLED displeji vidět. A BMW tam vymyslí tuhle hrůzu.
Kdybych byl kupec BMW, dokázalo by mě tohle odradit? Nebo mi to vadí, protože absolutně nejsem zákazník pro tohle auto a tohle je jenom jeden odpornej detail navrch?

reagovat
Lukáš Naske
27. března 2023, 20:30
1

Popravdě jsem si toho za ten týden skoro nevšimnul. Oba vzhledy budíků jsou uzpůsobeny k tomu, aby tento výkroj lehce eliminovaly – jsou v té oblasti černé. Jediné kdy máš šanci to postřehnout je, pokud máš uprostřed budíků mapu. Ta je ale taky vyvedena v tmavé barvě.

Takže pokud chceš hledat důvod proč si tohle auto nekoupit, určitě to tam můžeš (kromě chybějících dvou milionů) zařadit. Pokud ale chceš BMW třeba kvůli kvalitám podvozku, tak myslím, že by se tento detail dal přejít s mávnutím ruky :) To mi víc vadil ten držák displeje, na který se spolujezdec musí dívat.
-
Komentář upraven 27. 3. 2023, 20:39:11
-
Komentář upraven 28. 3. 2023, 10:26:15

esmo
28. března 2023, 07:18
3

Otec si třeba nový BMW už nekupuje, právě kvůli budíkům. Takže jako jo, jsou lidi, kteří to nepřekousnou.

Lukáš Naske
28. března 2023, 07:34
1

Esmo: ano, to chápu. Ale Michalovi vyloženě vadí výkroj v displeji před řidičem – je trochu vidět na fotce 22.

K displeji místo budíků – já takový fanda BMW nejsem, takže ta tradice mě tolik netrápí. Ale jak jsem psal, dalo se to trochu zachránit, pokud by tam nechali na výběr třeba jeden vzhled, co se normálním budíkům alespoň podobal. Jasně, nebude to stále ono, ale myslím, že by to bylo lepší (pro spoustu konzervativnějších zákazníků) než teď.

esmo
28. března 2023, 08:22
1

Už to vidím a chápu, teda vlastně nechápu...co to sakra je ?! :D

Mechanik
28. března 2023, 08:29
1

vopičárna :-D

Lukáš Naske
28. března 2023, 08:41
0

Jsou tam myslím čidla pro sledování únavy řidiče, takže jak píše Mechanik :D

beastar
28. března 2023, 07:19
0

Využívám velmi podobnou kombinaci v Mercedesu GLCe. I to stálo podobný peníze. Po pravdě nenašel sem nic co by na tomhle bylo lepší. Je pravda že úplně technický parametry sem nezkoumal. Asi to má větší kufr protože to není SUV, ale klasický kombík. Docela se mi to líbí a bylo to původně v užším výběru jakože hybrid od BMW. Pak se to nějak sešlo vyhrál trendy faktor vyšší světlý výšky a minulé veskrze dobré zkušenosti s Mercedesem.. Každopádně dnes tohle obecně za mě nejlepší volba. Než se trápit s nekvalitním třeba americkým elektromobilem.

reagovat
Mechanik
28. března 2023, 08:28
1

Za uvedení těch příplatků máš velký palec nahoru. Celkem mě pobavil příplatek za sedačku řidiče přes 60t. to je fakt pecka. Jasně, nejsem potenciální kupec, tak je jasné že to nepobírám, ale i tak jsem se chtěl vyjádřit. Jinak pěkný test.
Pochybuju že jsou ty stříbrné věci galvanicky pokovené, ale to je fuk.
Já bych se obával o funkčnost integrace el. motoru do převodovky, to rozlouskne až čas, ale obávám se že to nebude dlouho trvat a půjde opravdu o rozlousknutí.

reagovat
Marek Brunner
28. března 2023, 08:54
0

ad integrace el. motoru do převodovky: strašně záleží na provedení, nejsem žádný technik ani mechanik, ale jakožto majitel Passatu GTE na koncernové PHEVy musím jen plivat. Při jízdě z kopce často převodovka podřazuje při rekuperaci sama a umí u toho docela kopnout. Často okolo 5 let stáří a nájezdu 100 kkm odchází mechatronika díky třetí spojce, která připojuje benzínovou 1.4 do převodovky (prý zejména když se benzíňák moc často nepoužívá). Zatím mám najeto 85kkm, tak uvidíme, třeba se toho ještě letos dočkám a budu na Jarově solit 150k za novou mechatroniku:)

David Střítežský
28. března 2023, 09:20
0

Mechanik: stříbrné věci zrovna v BMW mají celkem hezky zmáklý, lištičky na středovým panelu jsou sice jen plastový, ale ostatní věci, hlavně ty, na který se sahá - klika dveří, stahovacky oken, točítka idrivu/volume - jsou skutečně hliníkový a má to fakt příjemnej "poctivej" feel (Véčko na volantu hliník, ale čudlíky multifunkce plast, aspoň v m340d to tak bylo)

Mechanik
28. března 2023, 09:32
0

galvanicky pokovené je za mě třeba chrom, čili ocelový nosič a pak pochromované. Jestli je daná věc z hliníku, tak je to jen vyleštěné, nachromovat hliník není totiž jen tak.

HeavySmoker
28. března 2023, 09:57
0

David: Majú to pekné, ale len za príplatok 2700Kč za galvanizovaný povrch (ako píše Mechanik), inak pekne v plaste s prémiovou striebrenkou čo sa olúpe za dva roky.

jbigllesCZE
29. března 2023, 08:58
0

ty "budíky"......vždycky jsem říkal, že nejdůležitější je, jak auto jezdí......
"naštěstí" jsem z té sociální vrstvy, kdy zanadávám a při koupi nového (jiného) vozu držím upocených bratru 2OOk, takže mne tyto starosti ještě dlouho nečekají......

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem