načítám data...

Autobaterii nepijte!

Jedni je sbírají, druzí ani nečtou. Co všechno najdeme v manuálu k modernímu autu a o čem si návodu k obsluze četli naši dědové? A má vůbec smysl manuál číst?

zobrazit celou galeriiAutíčkář se ptá: Autobaterii nepijte!

Uživatelská příručka je kouzelná kniha. Najdete v ní všechno. Píše se tu, jak správně nastavovat to či ono, jak používat různé prvky výbavy, jak se chovat v případě nějaké závady či dokonce nehody. Je to skutečně užitečná kniha. Ale stejně, jako se vyvíjí automobil, vyvíjí se i manuál k němu. Údržba dostává stále menší prostor a naopak mnohem více stran a řádků si pro sebe uzurpuje výbava. Auto se stává bezúdržbové a blbuvzdorné.

O moderní vůz se prakticky nemusíte starat. Všechny úkony údržby obstarává servis. A je to tak správné. Auto už není určeno jen mužné hlavě rodiny s vlastní garáží a sadou nářadí, auto dnes může obsluhovat úplně každý. Jenže má to malý háček. Výrobci ruku v ruce s tvůrci norem si řekli, že když každý, tak každý. A začali volná místa v uživatelských příručkách vyplňovat dobrými radami pro začátečníky. Jenda taková dobrá rada říká, že bychom neměli pít obsah autobaterie. Já se teď nechci s autorem tohoto upozornění přít, pít elektrolyt skutečně není správný postup. A nedělejte to. Potíž ale je v tom, co se tedy vlastně v takové příručce dočteme.

Manuály jsou přesyceny naprosto absurdními sděleními a zbytečnými slovy. Na obrázku A na straně 43 je znázorněn volant. Ano, já vím, že je to volant. Mám řidičské oprávnění, absolvoval jsem výcvik v autoškole, já sakra vím, jak vypadá volant! Obrázek B - pedálová skupina. Hej, já to vidím, pedály, má je řidič, nemá je spolujezdec, chápu, jdeme dál!

Jenže nejdeme dál. Ubíhají další a další strany a pořád nic, co by stálo za pozornost. Klika otevírání dveří, více na straně 85. Kdo neví, jak funguje klika dveří, ať se přihlásí! A máte smůlu, manuál je ve schránce v palubní desce, bez použití kliky dveří se k němu nedostanete. Po chvíli to vzdáte a příručka letí zpět do přihrádky. Číst si o tom, co je stropní svítilna – na to je život příliš krátký.

Manuál k autu přijde na řadu tedy až v okamžiku, kdy se skutečně stane něco neočekávaného. Třeba dojde k defektu. Stojíte na krajnici, auta okolo sviští a vy chcete být co nejrychleji pryč. A dejme tomu, že nejste právě technický talent. Sáhnete tedy po manuálu. A už to začíná. Nesprávné použití zvedáku může způsobit spadnutí vozu – to je vážně rada k nezaplacení. Před povolením šroubů sejměte ozdobný kryt kola – další monumentálně užitečná rada. Jak jinak bych asi šrouby mohl povolit??

Ještě lepší je návod pro případ, že je vůz namísto rezervy vybaven opravnou sadou. Začíná slovy ‘Uchovávejte mimo dosah dětí’ a dále pokračuje dlouhým odstavcem o tom, že když si lepidlo nastříkám do očí, vdechnu ho a zbytek polknu, může to mít negativní dopad na mé zdraví. Není divu, že manuály nikdo nečte.

Není to přitom tak dávno, co uživatelské příručky obsahovaly skutečně hodnotné rady, užitečné nákresy a postupy pro nejrůznější údržbu. Například ještě Alfa Romeo 166 byla vybavena manuálem popisujícím výměnu oleje. Netvrdím, že je nutné, aby si řidiči měnili sami olej a prováděli další údržbu, ale je zvláštní, že ještě nedávno toho byli schopni, zatímco dnes potřebují velký červený vykřičník, jinak vypijí lepidlo pro lepení pneumatik. A ani pochopení principů fungování stroje nikdy neuškodí, máme-li ten stroj správně používat.

Nedávno se mi do rukou dostala příručka pro pásový traktor Caterpillar ze třicátých let. Pravda, nepíše se v ní, zda mi může ublížit, když ukousnu kus chladiče a kov budu zapíjet hydraulickou kapalinou. Dokonce jsem nenašel ani pasáž o tom, že pokládat kojence před jedoucí traktor se může podepsat na jejich zdraví. Zato je tu krásně rozkresleno, jak celý stroj funguje. Na opravdu pěkných obrázcích. Člověk, který si takový manuál přečte, nejen pochopí, co která páka dělá, ale získá si pro stroj snadno i cit, protože přesně ví, čím vším ona páka či pedál hýbe a jak je ten mechanismus vymyšlen.

Teď to možná vypadá, že se ze mě stává staromilec, že bych chtěl, aby byly příručky k novým autům plné rozkresů převodovek a elektrických schémat. Ne, to bych snad ani já sám nečetl. Ale možná by přeci jen stálo za to vrátit se o krok zpět. Vynechat všechna ta nesmyslná varování před věcmi, které jsou přece naprosto samozřejmé. Řidič je svéprávný člověk, musí být, je na to zákon! A kdybychom vymazali všechny ty dlouhé odstavce popisující složitě ty nejjednodušší věci, možná by si více lidí přečetlo manuál ke svému autu a možná by ti lidé svá auta potom i lépe používali. Protože jednou za čas se uprostřed té změti varování před evidentním ukrývá i skutečně užitečná informace. Ale jak už to u věcí, které jsou ukryté, bývá, málokdo si jich všimne.

A jak jste na tom vy? Čtete manuály? Máte prostudovanou příručku k vlastnímu autu? Jaký největší nesmysl v ní je? Podělte se s námi v komentářích.

 


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ransom
29. března 2019, 20:13
0

Ty návody musejí sepisovat, případně překládat nedovzdělaní tupci. To kulaté vepředu není žádný volant, ale kolo řízení!
Návod k mému autu začíná osmi (nekecám!) stránkami, na nichž je podrobně a s mnoha vykřičníky vyložen účel bezpečnostních pásů, jejich správné používání a jejich význam pro bezpečnost při jízdě.

reagovat
sheogh
29. března 2019, 21:04
1

To je v pohode, ja se docetl na takovym tom stitku vzadu zevnitr na trenkach nejen material, ale i ze mohou vzplanout, kdyz se priblizi ke zdroji ohne :-D jako vazne? To by me ve snu nenapadlo...

reagovat
BigBen
29. března 2019, 21:36
0

Jo jo, demenci U.S.A. návodů jsme se ještě nedávno smáli a už je máme taky...

reagovat
krab
29. března 2019, 21:54
0

Třeba i když si koupím libovolný pivo, návod na etiketě mě nabádá k tomu abych pil s nějakým Mírou. A co když k sakru žádnýho Míru neznám? To si radši snad cucnu láku z tý baterie :-D

Náhodou návod na Elise modelovej rok od 2004 mám sice v němčině, ale je tam dokonce dlouhosáhlý popis technických údajů, včetně převodů a rychlostní diagram, je tam návod na výměnu všech filtrů, oleje v převodovce i v motoru. Ale nechybí typická "EU" poučka, že vyjetý olej nemám lít do kanálu, ale do kanystru a pak odvézt na místo určené pro vyjeté oleje...
Což je teda pro mě jeden "spřátelený" autoservis, odkud to nějaká firma odváží na likvidace. Ale obecní dvůr na odpady to nechce, u pump už na vyjeté oleje kontejnery taky nemají...

Ale jako návody na ty úplně nejnovější auta jsou fakt děs... tam jsou takový kraviny, že to už snad ani za 50 let nebude sběratelský artikl :)

reagovat
M
30. března 2019, 06:20
2

Nie :)
Ak opomenieme, ze niektore manualy pisali/prekladali stylisticky pripadne aj technicky menej pripraveni dokumentaristi na zaklade milonu vstupov z vyvoja a testovania aut, tak pointa je tato:
Navod nie je nieco, co citate preto, aby ste vedeli ako auto pouzivat, ale garancia ako automobilka dobre popise vsetko, co sa moze stat a zbavi sa zodpovednosti ak to uzivatel nedodrzi ;)

Samozrejme, ako pise Honza, kto z nas cita manual, ze? Hlavne chlapske ego to nedovoli ;) So standardnym ovladanim auta asi problem memame, ale ked sa do ruky dostane nejake nezname auto... najprv pomackam vsetky cudle, z coho odhadnem, co ten obrazok asi tak znamena.... minule som na Audi A5 asi 10 min hladal, kde sa dolieva voda do ostrekovaca, stihol som odkrytovat polku motora, kym som zistil (bez manualu, samozrejme) ze som uplne mimo :) Taktiez som nevededel vypnut udrziavanie v pruhu, k comu som citil strasnu potrebu potom, co ma na zasnezenej dialnici, ked system ciary iba hadal a v jednej chvili ma nahle nasmeroval k predbiehanemu kamionu, co som nejak v soku so spotenymi rukami zrovnal.... ale to by sme sa uz dostali k inej teme :)

reagovat
Matěj Podhorský
01. dubna 2019, 07:46
0

Na ten obrázek od Mazdy jsem čekal :) děluju!

Mo
Monte
30. března 2019, 12:59
1

Dochovalo se nám schéma mazání Zbrojovky Z9 z 30.let, což ve své době byla součást manuálu obsluhy vozu. Dneska to působí úplně neuvěřitelně.

Mazání tlakovou pumpou denně, respektive každých 300km.
Mazání tlakovou pumpou týdně, respektive každých 800km.
Doplniti objem po ca 2000km, vypustiti a naplniti čerstvým olejem po ca 10.000km.
Jako u předchozího, jenže polotuhým mazivem.

Předesílám jen že se jedná o nízkoobrátkovej dvoutakt. Takže tahle olejopéče je docela bizár. A zatímco před 90ti lety dědové denně běhali kolem auta s maznicí, dneska chlastáme elektrolyt z baterky..

reagovat
beastar
30. března 2019, 16:05
0

Tak článek samotný mě pobavil. Sem už psal že Honza je šéf a umí pobavit. Jinak na druhou stranu je to i smutný. Jak tady někdo psal. Kdysi jsme se smáli US manuálum a dnes máme své absurdity. Ano opravdu nikdy neochtnávej brzdovku. A co mě baví nejvíc. Legendary call - Jeď do servisu! Vozidlo do servisu! Service! Visit the dealer! ... Pokud dojde k něčemu.... A je to tady zase. Řidič se bere čistě jako dmnt, který slepě plní příkazy z manuálu případně z BC.

reagovat
ma
martinw
31. března 2019, 21:31
0

haha neochutnávejte brzdovku, ale realita je že směs do odstřikovačů se upravuje o látku která odpudí lidi aby to pili, na problém s ubývající kapalinou se samozřejmě přišlo v ruských továrnách, nikoho jiného by to totiž nenapadlo.

Sh
Shirako
31. března 2019, 09:15
1

Inu vy se smějete, že je v manuálu popis toho jak funguje klika, ale vzpomínám si, jak by článek o nějakých důchodcích, co si koupili novou Mazdu, omylem se v ní zamknuli a nemohli ven. A protože to bylo v létě, tak se tam skoro uvařili zaživa.... A být to v USA a nemít v manuálu jak funguje klika, tak mají na krku žalobu :) to samé platí o těch dalších výstrahách. Bohužel, je to sice k pláči, ale můžeme si za to sami, když žalujeme výrobce mirkovlnek, když v ní sušíme kocoura....

reagovat
ransom
31. března 2019, 13:06
0

Tohle je prostě vedlejší efekt rovnoprávnosti. Chátra se sice naučila číst a psát, nicméně zůstala i nadále stádem debilů. A protože má práva (je to jediné, co si zapamatovala z povinného a bezplatného vzdělání), musí se na ni brát ohled ve všem. Prostě to tak je a nemá smysl se nad tim vzrušovat. Alternativou by byla nějaká antická, středověká nebo fašistická forma společnosti. Mě by to až tak neuráželo...

reagovat
beastar
31. března 2019, 14:59
0

Já bych to s tou inspirací v antice moc nepřeháněl. A s tim stredověkem raději také ne. Ony nejnižší vrstvy vždy měli minimálně právo v tom, že jich bylo hodně. A z toho jde strach.

PepaSFI
31. března 2019, 18:43
3

to je omyl, za to nemůže chátra, za to může vrchnost. Tedy přesněji, ti co si o sobě myslí že jsou vrchnost. Právníci kteří přišli na to že se dá vyvařit veliký prachy na lidských chybách. Právníci co mají zařídit aby někdo nevyvařil velký prachy na lidských chybách. Plné kanceláře zbytečníků kteří mají největší starost aby si někdo nevšiml že se akorát škrábou na zádi a tak musí občas vyplodit předpis který do té doby nikdo nepotřeboval, často pod heslem "ikdyby to mělo zachránit..." Navíc takový člověk obvykle trpí iluzí že on je ředitel zeměkoule a veleduch a všichni kolem jsou pitomci. Kdysi když se u nás v práci zavádělo ISO, musely mít všechny stroje přilepený papír s návodem. Tam byla asi v šesti řádcích popsaná činnost jak s tím zacházet. Ti hňupi studovaní co to vytvořili, žili v iluzi že dělník co ten stroj půl života obsluhuje a byl na něj zaškolen, netuší že se to musí před použitím zapnout a proto je potřeba mu to napsat do návodu. A důkazem že sami netušili o čem píšou je že ten bod o zapnutí a vypnutí stroje byl i u ruční ohýbačky plechu. Což jsem k všeobecnému veselí vyřešil instalací "vypínače".
Tak tolik k tomu kdo je vlastně ta nevzdělaná chátra.

ransom
01. dubna 2019, 12:42
2

To se navzájem nerozporuje. Dělník se zdravým rozumem není a nikdy chátrou nebyl - co svět světem stojí, byl uznávaným kovářem, kolářem, zbrojířem, kameníkem etc. Chátra bohužel díky dostupnému a přitom zcela neužitečnému vzdělání (dá-li se vůbec rychlovýroba všech těch postradatelných Bc a Ing nazývat vzděláním) pronikla na žebříčcích nad ně. Mnohokrát jsem byl svědkem, jak právě takoví usilovně a úspěšně dělníky redukují na pouhé vykonavače pokynů. V mezním případě pokynů v pořadí "vyvrtej díru 6,5mm - zašroubuj šroub M8". Montér velice dobře ví, že má mezi tím vyříznout závit, ale nesmí. Za nenařízený úkon by platil pokutu. Takže přijde několikačlenná komise řešit co s dírou, a načež dva týdny prochází poradami změna technologického postupu.
Na druhou stranu - blbec co vypije elektrolyt by měl dostat ještě nakládačku, pokud si přijde stěžovat.

Musím říct, že ten vypínač u ohýbačky mě nadmíru potěšil. Jako na vojně - když klukům nešel nastartovat kompresor (takový ten na jednoosém přívěsu s motorem ze dvanáctsettrojky), důstojník požadoval jeho roztažení za vejtřaskou.

Pochtli
01. dubna 2019, 10:28
0

Nebýt těhle nesmyslů, příručka by byla čtvrtinová. Kdyby tak k tomu dávali rovnou servisní manuál, jenže to by nám chudáci autorizáci pomřeli hlady a museli by svojí práci pro méně zručnou část populace dělat poctivě.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Dodge Stealth R/T 1992
Dodge Stealth R/T

1992 rok výroby
163 koní výkon
2 972 ccm objem

Mini Cooper S R53 JCW 2006
Mini Cooper S R53 JCW

2006 rok výroby
211 koní výkon
1 598 ccm objem

Buick LeSabre Alberter Funeral 1987
Buick LeSabre Alberter Funeral

1987 rok výroby
100 koní výkon
5 000 ccm objem

Volvo XC90 V8 Executive 2009
Volvo XC90 V8 Executive

2009 rok výroby
312 koní výkon
4 414 ccm objem

American LaFrance Type 40 fire truck 1928
American LaFrance Type 40 fire truck

1928 rok výroby
100 koní výkon
1 111 ccm objem